Ismail Aissati
Moderator: mods
Re: Ismail Aissati
Ajax speelde echt geen afbraakvoetbal hoor! Wiel en Vertonghen waren continu in de aanval. In hoeverre je 442 speelt met iemand als Rommedahl als rechtshalf is natuurlijk ook maar de vraag.....
Het gaat om de intentie... niet om de poppetjes of het systeem
Het gaat om de intentie... niet om de poppetjes of het systeem
IK GELOOF!!!!!!
Ik doel dan ook niet alleen en specifiek op deze wedstrijd, maar meer op een tendens die ik denk waar te nemen.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Nogmaals, de keuze voor Aissati moet je bekijken vanuit wat je aan middelen hebt. Aissati als aanvallende middenvelder opstellen ten opzichte van Sulejmani? Logisch, al had van Basten een andere mening. Sno als dreh und angelpunkt of Aissati op die plek? Aissati uiteraard. Nu heb je alleen de Zeeuw als blok voor de verdediging en dat is nou eens kwaliteit en kwaliteit hoort te spelen. Op rechts? Enoh is kwaliteit wat mij betreft en ook sterk in de duels. Urby hangend op links? Ben er geen fan van en wat mij betreft zou daar dan wat mogelijk zijn voor Aissati.
Doel heiligt de middelen? Staat er compleet los van. Kwaliteit heiligt de middelen en dat is de discussie.
Doel heiligt de middelen? Staat er compleet los van. Kwaliteit heiligt de middelen en dat is de discussie.
Blijkbaar wel. Met Cvita, Luis, Mira en Aisatti 4 vrij statische spelers opstellen + nog een Urby. Lang leve de lol. En Tschüss naar de punten.999 schreef:Tjesus, wat wil je dan een AJAX zelfmoord ?.
Jol loste het tactisch prima op. Sulejmani en Suarez dáár waar de gevaarlijk zijn: dichtbij het doel en niet aan de zijkant. Rommedahl met z'n snelheid en diepgang (hetgeen Luis en Mira missen) die er telkens 'overheen' ging wanneer Suarez zich liet zakken.
Enoh en De Zeeuw zorgden voor balans. Ik vond het goed gisteren. Toen De Zeeuw wat aanzette, was het over voor Groningen. En in de 2e helft had het ook 0-5 kunnen worden. Goed gespeeld wat mij betreft en prima gecoachd.
Ik blijf het raar vinden. Sulejmani zou toch ook die snelheid moeten hebben?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jabu heeft natuurlijk gewoon gelijk. Een jaar of 8 geleden hingen er spandoeken in de Arena met als boodschap dat Ajax altijd 433 speelt. Nu wordt een ultra defensieve variant toegejuicht. Tenminste, als het resultaat oplevert
I think I lost my fucking headache
Ik heb geen moeite met een andere spelsystemen dan 4-3-3. Nu niet, onder Van Basten niet, onder Ten Cate niet. Als het voetbal maar goed is.
Ik kan (en wil) hier geen individuen aanwijzen waarvoor dit geldt, maar voor de ajax fan in zijn algemeenheid geldt het iig wel
Ajax speelde gister toch gewoon 4-3-3? Of worden Sulejmani en/of Rommedahl nu als middenvelder gezien?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
- Daily Blind
-----------Sujemani---Suarez-----------
---------------------------------------
Emanuelson------------------Rommedahl
------------De Zeeuw--Enoh------------
Vertonghen--Alderweireld--Wielaert-vd Wiel
----------------Stekelenburg------------
---------------------------------------
Emanuelson------------------Rommedahl
------------De Zeeuw--Enoh------------
Vertonghen--Alderweireld--Wielaert-vd Wiel
----------------Stekelenburg------------
Z´n eerste meters zijn niet geweldig, vind ik. Moet een typische buitenspeler het wel van hebben. Met z´n trap en doelgerichtheid moet ie gewoon meer centraal spelen. Suarez ook. Systeem van gisteren is ze op het lijf gesneden.Jesse schreef:Ik blijf het raar vinden. Sulejmani zou toch ook die snelheid moeten hebben?
Dat dogmatische gedoe over systemen gaat m.i. nergens over. Ajax speelde gisteren met 3 aanvallers, 3 middenvelders en 4 verdedigers. Ze staan wat anders, so what, een kwestie van een paar meter terug of naar binnen.Jesse schreef:Ajax speelde gister toch gewoon 4-3-3? Of worden Sulejmani en/of Rommedahl nu als middenvelder gezien?
Ik vond Ajax gisteren het laatste uur prima spelen. Het elftal was in balans, er werd niets weggegeven en we kregen kans op kans. Groningen was wel belabberd trouwens, hun ´aanval´ was van hoofdklasse-niveau. Dus het zegt nog niet veel.
Maar het viel me van Ajax-kant alleszins mee, zowel qua uitvoering als qua resultaat. En ik heb genoten van De Zeeuw, een verademing na slappe aftreksels als Gabri, Davids, Sno en Lindgren.
Demy is precies de speler die Ajax jaren heeft gemist.

Waar lees je dat in m'n post?wimpey schreef:Blijkbaar wel.999 schreef:Tjesus, wat wil je dan een AJAX zelfmoord ?.
Ajax hoeft van mij geen Kamikaze-voetbal te gaan spelen, maar ik heb wel graag dat zij blijft bij hetgeen waarvoor ik aanvankelijk gevallen ben. Voetbal met initiatief, bravoure en aanvallende intenties, vrijwel altijd gespeeld met vleugelspitsen. Incidenteel kan je daar beperkt van afwijken. Als alleen het resultaat zou tellen dan was ik de afgelopen tijd wel voor een andere club geworden. Helaas denken steeds minder Ajaxsupporters daar zo over.Jabu schreef:Wellicht. Nog meer wil ik er mee zeggen dat het er steeds meer op lijkt dat het doel de middelen heiligt, ook bij Ajacieden. De defensieve keuze ten nadele van Aissati wordt nu logischer gevonden dan vorig jaar. Persoonlijk heb ik liever dat Ajax geen kampioen wordt, maar wel fris en aanvallend voetbal speelt, dan dat Ajax met defensief afbraakvoetbal resultaat boekt. Daarom vind ik het ook belangrijk dat Ajax 4-3-3 speelt (iig meestal), in watvoor variant dan ook. Ik heb het idee dat door het uitblijven van successen veel Ajaxsupporters te makkelijk de zaken loslaten waarmee Ajax zich altijd onderscheiden heeft.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hulde voor Jabu! Ik ben inmiddels wel zo ver dat het wat mij betreft niet per se met buitenspelers hoeft, maar uitgangspunt dient toch wel altijd te zijn dat we creatief en aanvallend willen spelen.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je geeft anders wel aan dat Ajax zich kwetsbaarder moet opstellen door aanvallender(niet beter, maar aanvallender) te gaan spelen. Je zegt immers dat het van jou ten koste van een titel mag gaan.Jabu schreef:Waar lees je dat in m'n post?wimpey schreef:Blijkbaar wel.999 schreef:Tjesus, wat wil je dan een AJAX zelfmoord ?.Ajax hoeft van mij geen Kamikaze-voetbal te gaan spelen, maar ik heb wel graag dat zij blijft bij hetgeen waarvoor ik aanvankelijk gevallen ben. Voetbal met initiatief, bravoure en aanvallende intenties, vrijwel altijd gespeeld met vleugelspitsen. Incidenteel kan je daar beperkt van afwijken. Als alleen het resultaat zou tellen dan was ik de afgelopen tijd wel voor een andere club geworden. Helaas denken steeds minder Ajaxsupporters daar zo over.Jabu schreef:Wellicht. Nog meer wil ik er mee zeggen dat het er steeds meer op lijkt dat het doel de middelen heiligt, ook bij Ajacieden. De defensieve keuze ten nadele van Aissati wordt nu logischer gevonden dan vorig jaar. Persoonlijk heb ik liever dat Ajax geen kampioen wordt, maar wel fris en aanvallend voetbal speelt, dan dat Ajax met defensief afbraakvoetbal resultaat boekt. Daarom vind ik het ook belangrijk dat Ajax 4-3-3 speelt (iig meestal), in watvoor variant dan ook. Ik heb het idee dat door het uitblijven van successen veel Ajaxsupporters te makkelijk de zaken loslaten waarmee Ajax zich altijd onderscheiden heeft.
Als je goed voetbalt, komen de resultaten vanzelf. Daar ben ik van overtuigd.
Gevaarlijker is het tegenovergestelde: puur op resultaat spelen, desnoods met afbraakvoetbal. Op het moment dat je dan verliest, heb je niets meer.
Gevaarlijker is het tegenovergestelde: puur op resultaat spelen, desnoods met afbraakvoetbal. Op het moment dat je dan verliest, heb je niets meer.
Het stinkt aan alle kanten!
Goed voetbal is prima mogelijk in een ander systeem dan 4-3-3, maar dat weet jij ook wel. Daarnaast speelde Ajax niet enorm offensief, maar afbraakvoetbal was het zeker niet.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nogmaals, ik doel niet specifiek op deze wedstrijd maar op een algehele tendens.
Er is natuurlijk een enorm gebied tussen flitsend, aanvallend en dominant voetbal aan de ene kant en laf afbraakvoetbal aan de andere kant. Ik heb het ook niet over het slagen van de uitvoering, maar wel over de intentie. Als ik een nieuwe coach hoor spreken over 4-4-2 en het inbouwen van extra zekerheden, dan begin ik wel al wat sceptisch te worden.
Er is natuurlijk een enorm gebied tussen flitsend, aanvallend en dominant voetbal aan de ene kant en laf afbraakvoetbal aan de andere kant. Ik heb het ook niet over het slagen van de uitvoering, maar wel over de intentie. Als ik een nieuwe coach hoor spreken over 4-4-2 en het inbouwen van extra zekerheden, dan begin ik wel al wat sceptisch te worden.
x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 1:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Er moet dus gevoetbald worden volgens de AJAX traditie.Met buitenspelers zoals we die kennen uit de AJAX historie met diepgang, man uitspelen, bal op maat voor de pot.Met een balvaste scorende spits en daarachter een speler die creatitief is maar ook scorend vermogen heeft.
Met een inschuivende verdediger, opkomende backs en ga het rijtje maar weer af.Met ingeslepen positiespel.enz. enz.En de AJAX traditie stond voor attractief, bluf, goed positioneel en snel combinatie voetbal.
En dan ga je dus kijken naar de spelers die je hebt, kun je daarmee de AJAX traditie op het veld laten zien.Hebben we buitenspelers zoals we ze kennen uit de AJAX traditie, hebben we een balvaste spits met scorend vermogen, het liefst ook nog eens goed in de kleine ruimte en gebruik maken in de kaats met de man daarachter, die dan weer die creativiteit moet hebben om de spelers in en rond de zestien te bedienen en niet te vergeten dat scorend vermogen.
Hebben we de inschuivende verdediger(s), de opkomende backs allemaal bezien vanuit de AJAX traditie.Hebben we echt die spelers ?.Volgens mij niet.Zelfs al zet je de spelers neer in een 4-3-3 systeem dan nog blijkt in bijna elke wedstrijd dat spelers niet voldoen in dat systeem, dat de invulling, doordat veel spelers niet met het systeem zijn opgegroeid toch vervallen in het individuele voetballen.Immers het 4-3-3 systeem houdt ook in dat men de tegenstander bij de strot grijpt, dat al combinerend een aanval wordt opgezet enz. enz.Waar in principe niet een schakel mag verzaken anders zit je al met de problemen.
En dan moeten er ook nog eens prijzen gepakt worden.En dan liefst het kampioenschap, niet voor het kampioenschap op zich.Dat is volgens mij maar bijzaak voor de club AJAX.Nee, voor het plaatsen van de C.L. en de daarbij behorende miljoenen aan inkomsten.Van levensbelang.
En dan mag Jol effe in een maand dat 4-3-3 systeem gaan realiseren met spelers waarvan het grootste gedeelte daarvoor eigenlijk niet geschikt is, en als men het dan onderhand een beetje onder de knie heeft zeggen die spelers dag met het handje en blijkt er weer geen vervanger te vinden te zijn voor het systeem.
En dan gaat men dus roepen om de jeugd.Daar moet het dan vandaan komen, net alsof je op commando de klassieke AJAX buitenspeler kan fabriceren.Of de nummer tien enz. enz. Mij allemaal iets te gemakkelijk dat roepen om.
Mijn mening blijft dus, zoals ik al eerder aangaf, dat Jol er eerst maar eens een basis neer moet zetten met de spelers die daar dan ook daadwerkelijk in passen.Geen 4-3-3 met spelers die daar eigenlijk niet voor bestemd zijn.Eerst een degelijke basis, daarna, indien er de spelers voor te krijgen zijn, stapje voor stapje toe werken naar een tactisch geheel wat bij de AJAX traditie past.En dat wil dus niet perse zeggen dat je dan 4-3-3 moet spelen ....
Met een inschuivende verdediger, opkomende backs en ga het rijtje maar weer af.Met ingeslepen positiespel.enz. enz.En de AJAX traditie stond voor attractief, bluf, goed positioneel en snel combinatie voetbal.
En dan ga je dus kijken naar de spelers die je hebt, kun je daarmee de AJAX traditie op het veld laten zien.Hebben we buitenspelers zoals we ze kennen uit de AJAX traditie, hebben we een balvaste spits met scorend vermogen, het liefst ook nog eens goed in de kleine ruimte en gebruik maken in de kaats met de man daarachter, die dan weer die creativiteit moet hebben om de spelers in en rond de zestien te bedienen en niet te vergeten dat scorend vermogen.
Hebben we de inschuivende verdediger(s), de opkomende backs allemaal bezien vanuit de AJAX traditie.Hebben we echt die spelers ?.Volgens mij niet.Zelfs al zet je de spelers neer in een 4-3-3 systeem dan nog blijkt in bijna elke wedstrijd dat spelers niet voldoen in dat systeem, dat de invulling, doordat veel spelers niet met het systeem zijn opgegroeid toch vervallen in het individuele voetballen.Immers het 4-3-3 systeem houdt ook in dat men de tegenstander bij de strot grijpt, dat al combinerend een aanval wordt opgezet enz. enz.Waar in principe niet een schakel mag verzaken anders zit je al met de problemen.
En dan moeten er ook nog eens prijzen gepakt worden.En dan liefst het kampioenschap, niet voor het kampioenschap op zich.Dat is volgens mij maar bijzaak voor de club AJAX.Nee, voor het plaatsen van de C.L. en de daarbij behorende miljoenen aan inkomsten.Van levensbelang.
En dan mag Jol effe in een maand dat 4-3-3 systeem gaan realiseren met spelers waarvan het grootste gedeelte daarvoor eigenlijk niet geschikt is, en als men het dan onderhand een beetje onder de knie heeft zeggen die spelers dag met het handje en blijkt er weer geen vervanger te vinden te zijn voor het systeem.
En dan gaat men dus roepen om de jeugd.Daar moet het dan vandaan komen, net alsof je op commando de klassieke AJAX buitenspeler kan fabriceren.Of de nummer tien enz. enz. Mij allemaal iets te gemakkelijk dat roepen om.
Mijn mening blijft dus, zoals ik al eerder aangaf, dat Jol er eerst maar eens een basis neer moet zetten met de spelers die daar dan ook daadwerkelijk in passen.Geen 4-3-3 met spelers die daar eigenlijk niet voor bestemd zijn.Eerst een degelijke basis, daarna, indien er de spelers voor te krijgen zijn, stapje voor stapje toe werken naar een tactisch geheel wat bij de AJAX traditie past.En dat wil dus niet perse zeggen dat je dan 4-3-3 moet spelen ....
Blij met de punten ...