FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog »

LucaS schreef:Vermaelen is een topper, natuurlijk missen we die enorm
Daarvoor was hij (nog) niet constant genoeg. Hij verdient het predikaat potentiele topper.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Harm

Bericht door Harm »

Vermaelen een potenitële topper? Echt niet, daarvoor is hij veel te dromerig. Als je op die leeftijd nog zoveel fouten maakt, dan word je volgens mij nooit een topper.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik heb hem geen grote fouten zien maken afgelopen jaar
I think I lost my fucking headache
Arthur

Bericht door Arthur »

Ik zie nog steeds voor me hoe kinderlijk hij werd uitgespeeld door Beerens in de uitwedstrijd tegen Heerenveen.
LucaS

Bericht door LucaS »

Tja, geen rugdekking, gapend gat op het middenveld en een tegenstander die in volle snelheid op je afkomt. Ik zal niet zeggen dat zijn keuze goed was, maar een blunder vond ik het zeker niet.
999

Bericht door 999 »

LucaS schreef:Tja, geen rugdekking, gapend gat op het middenveld en een tegenstander die in volle snelheid op je afkomt. Ik zal niet zeggen dat zijn keuze goed was, maar een blunder vond ik het zeker niet.
Volgens mij had het niks met rugdekking en op volle snelheid te maken.Maar goed, Vermaelen zit niet meer bij AJAX, maar als AJAX afhankelijk is van zulke types, dan is het wel heel erg gesteld met AJAX.
Blij met de punten ...
Arwin

Bericht door Arwin »

Vermaelen was zeker geen topper, integendeel zelfs, hij maakte nog regelmatig fouten door niet scherp/hard genoeg te zijn. Dat halfbakken gedoe wat we bij de Ajax verdediging wel gewend zijn. Maar wanneer je hem niet vervangt, ga je er toch op achteruit en dat is wat nu gebeurd is bij Ajax. Verder zou ik de volgende opstelling aanhouden:

Stekelenburg
Van der Wiel-Alderweireld-Vertonghen-Atouba
Enoh-De Zeeuw-Aissati-Sulejmani
Suarez-Cvitanich
Lionel

Bericht door Lionel »

Dat zal em wel worden alleen denk ik dat Urby nog speelt voor Sulejmani
IK GELOOF!!!!!!
Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- »

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 10:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Vedette-10- schreef:Sulejmani kan niet op het middenveld worden opgesteld, dat is een echte aanvaller.
Daarnaast is het voor mij een keuze tussen De Zeeuw en Aissati. Willen beide op de as spelen, zijn beide altijd onderweg en lopen elkaar dan in de weg. Als ik dan toch een middenveld met De Zeeuw zou moeten maken, dan zou dat bestaan uit Enoh-DeZeeuw-VDHeyden.
En waarom geen ruit op het midden met Aisatti als voorste middenvelder, en De Zeeuw daarachter vlak voor de verdediging?
Whitey on the moon.
Vedette-10-

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wimpey

Bericht door wimpey »

Arwin schreef:Vermaelen was zeker geen topper, integendeel zelfs, hij maakte nog regelmatig fouten door niet scherp/hard genoeg te zijn. Dat halfbakken gedoe wat we bij de Ajax verdediging wel gewend zijn. Maar wanneer je hem niet vervangt, ga je er toch op achteruit en dat is wat nu gebeurd is bij Ajax.
Precies. De defensie was al niet veel soeps en is nu nog minder.
Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini »

Jullie zien het dus niet zitten in Alderweireld? Heeft er de leeftijd wel voor om door te breken.

We moeten onze verdedigers ook niet slechter praten dan ze zijn, de échte zwakte lag vorig seizoen natuurlijk op het middenveld. Enoh kwam pas net kijken, maakte veel beginnersfouten en zat veelvuldig in de ziekenboeg; ook Gabri en Aissati waren continu geblesseerd. Koekenbakkers als Sno, Anita en Schilder mochten zodoende op het middenveld aanprutsen en werden keer op keer overlopen. Geen enkele verdediging is daar tegen opgewassen.

Met Demy de Zeeuw erbij en een hopelijk fittere selectie zal Ajax dit seizoen een stuggere ploeg blijken. Let maar op, straks zal blijken dat Oleguer, Alderweireld, Van der Wiel en Atouba best een potje kunnen verdedigen. En staat het op een gegeven moment écht als een huis, dan kun je zelfs Wielaert goed gebruiken.
Ajax!
Vedette-10-

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Giacomo Puccini

Ajaciedjuh schreef:
Giacomo Puccini schreef:Ik hoop op deze opstelling:

Stekelenburg

Van der Wiel - Oleguer - Alderweireld - Atouba

Enoh - De Zeeuw - Vertonghen

Aissati

Suarez - Sulejmani

In mijn ogen de sterkste 11 die we hebben. Jol zal echter waarschijnlijk helaas voor Urby kiezen (Vertonghen linie naar achteren) en misschien ook Donald wel opstellen ten faveure van de pas herstelde Enoh. Ik heb een goed gevoel over de voorbereiding, van Groningen winnen we wel.
Ik denk ook dat dit de sterkste opstelling is. Probleem is het scorend vermogen van deze middenvelders. Het zijn echter wel allemaal middenvelders die bij de goal komen, alleen scoren ze zo weinig. Dit is een extra minpunt, omdat we al met 1 aanvaller minder spelen.
Opvallend dat je dit zegt, want op Aissati na vind ik dat het middenvelders zijn met veel scorend vermogen.

Urby en Gabri zijn qua scorend vermogen juist de middenvelders die verzaken. Niet de enige reden om Urby ernaast te zetten trouwens. Je wint met hem simpelweg de oorlog niet, hij maakt te veel rookie fouten, leert te langzaam bij, fysiek een probleemgeval. Heeft de laatste jaren veel te weinig tijd gekregen om zich in de schaduw van het trainingsveld te richten op het werken aan zijn zwakke punten. Laat maar eens een tijdje op de bank zitten, wordt hij hopelijk beter van.
Ajax!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Urby scoorde afgelopen seizoen 4x, hoor. Net zo vaak als Vertonghen en 2 meer dan Enoh.
Giacomo Puccini

Ja grapjas, Urby speelde bijna alles, en nog als aanvaller ook! Waarschijnlijk de minst scorende aanvaller van de hele Eredivisie. Vertonghen speelde veel als verdediger maar heeft natuurlijk een uitstekende trap en Enoh deed bijna nooit mee. Aan zo'n goal als tegen Marseille kun je echter wel zien dat Enoh dynamiek naar de goal heeft en een kans koelbloedig weet af te ronden. Gabri heeft de dynamiek wel maar weet de kansen nooit te benutten, Urby idem dito.
Ajax!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Urby speelde overal. Heb toen met lijstjes vaak genoeg aan getoond dat hij linksback, linkshalf, linkeraanvaller en als numero 10 heeft gespeeld. Ik vind het qua scorend vermogen nog wel meevallen met Urby. Hij zou het moeten kunnen, laat ik het dan zo formuleren. Kijk, die kiezelharde schoten van Vertonghen zijn ook mooi, maar van de 100 gaan er 99 mis.
Giacomo Puccini

Ben ik met je eens, het vizier moet scherper. In spelsituaties schiet hij beter dan bij vrije trappen. Ik hoop dat Vertonghen beter uit de verf gaat komen op een vertrouwde positie, want hij is niet zo multifunctioneel als we denken, heeft volgens mij juist behoefte aan automatismes en een duidelijke organisatie. Krijgt Jol dat voor elkaar dan gaat het dit seizoen wel goed komen met Ajax. Maar of dit voor Urby ook geldt betwijfel ik, zal helaas een dromer blijven, laat te veel steken vallen.
Ajax!
Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk »

Centraal achterin heb je een leider nodig die net zo keihard is voor zichzelf als voor anderen. Iemand die de verdediging organizeert, scherp houdt, en geen moment van verslapping toelaat. Verdedigend moet alles superduidelijk zijn. Zonder zo iemand achterin gaan mensen naar elkaar staan kijken omdat ze het ook niet weten en ze dachten dat een ander het misschien wel wist. Ieder moment van twijfel of onduidelijkheid is een potentiele tegengoal.

Het onbreekt Ajax al jaren aan leiderschap achterin. Je hoeft in principe als speler alleen maar in dat machtsvacuum te stappen, en het uiteraard op het veld waar kunnen maken, en je kunt er volgens mij de klok op gelijk zetten dat de andere spelers er positief op reageren. Dan zijn ze achterin opeens wel op elkaar afgestemd.
Giacomo Puccini

Dat het bij Ajax aan leiderschap ontbreekt hebben we allemaal kunnen zien, maar ik geloof niet zo in de 'ontbrekende puzzlestukje theorie' - de organisatie van het hele team moet staan. De hiërarchie in de selectie moet ook kloppen en de coach heeft een belangrijke rol.
Ajax!
AT Toto winner 09/10

Is De Zeeuw een leider?
AT Toto winner 09/10

LucaS schreef:Ik heb hem geen grote fouten zien maken afgelopen jaar
(uit het blote koppie:) Vitesse uit.
Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk »

Giacomo Puccini schreef:Dat het bij Ajax aan leiderschap ontbreekt hebben we allemaal kunnen zien, maar ik geloof niet zo in de 'ontbrekende puzzlestukje theorie' - de organisatie van het hele team moet staan. De hiërarchie in de selectie moet ook kloppen en de coach heeft een belangrijke rol.
De verdeding is lek. Dat kost kampioenschappen. Haal het lek boven. Maakt niet zoveel uit hoeveel andere puzzlestukjes er verder ontbreken. Zonder dit stukje wordt het weer hetzelfde verhaal.

Centraal achterin heb je 1 speler nodig die de knop mentaal omzet naar: 'We wachten niet meer op een leider. Ik ben die leider!' Misschien is dat moeilijker, qua hierarchie in een spelersgroep, als de betere voetballers in de linie vlak voor je lopen. Dan kruipt er wellicht een graadje ondergeschiktheid in een speler. Maar dat moet eruit.

Een Beckenbauer gaat het veld op in de volledige overtuiging dat hij de beste speler op het veld is. Zeker weten. Natuurlijk zijn daar techniek en inzicht voor nodig. Maar die hebben andere spelers op dit niveau ook. Daarbovenop komt een mentale overtuiging. En dan zie je al snel dat anderen zich daarop instellen. Ze willen een leider. Ze wachten op een leider. De deur staat bij Ajax bij wijze van spreken wagenwijd open voor de volgende Europese topverdediger. Hij hoeft er alleen maar doorheen te lopen.

Bij Ajax ontbreekt de overtuiging. Je hoeft niet de beste op het veld te zijn om de beste ('in de hele wereld'...) op je positie te zijn. Hoeveel kon een Barry Hulshoff er nou echt van? Nauwelijks van Oranje niveau. Maar elke seconde op het veld de volle 100 procent overtuiging. Niemand in dat elftal hield zich terug. Niemand speelde onder zijn kunnen. Dat is ook leiderschap; in de zin van het leiden van je eigen kwaliteiten. Als je dan ziet hoe vrijblijvend de laatste Ajax edities dat balletje rondtikken... Je mag wakker worden hoor, jongens. Het mag.

(Ruud Gullit is een voorbeeld. Hoe getalenteerd was hij nou echt? Maar hij besloot dat hij de beste op het veld was en, raar maar waar, opeens was hij de grote ster bij Milaan. Magisch!)
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do jul 30, 2009 12:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
LucaS

Bericht door LucaS »

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
LucaS schreef:Ik heb hem geen grote fouten zien maken afgelopen jaar
(uit het blote koppie:) Vitesse uit.
Toen zaten wij gelukkig in Parijs
Plaats reactie