Amsterdam Tournament

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

M..

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door M.. » di jul 21, 2009 7:28 am

Boabdil, dat je irl een andere discussie voert dan op internet is geen verrassing. Iedereen mag Ajacied zijn van je, maar je wordt wel misselijk en je krijgt diaree van mensen die zeggen voor Ajax te zijn.. jouw mening, ben het er niet mee eens en vind het krom.. maar goed, dat is dan weer mijn mening

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 8:15 am

Boabdil schreef:En ik zal deze discussie IRL ook nooit voeren, omdat ik het eigenlijk niet zo heel boeiend vind.
jamie schreef:Wat een rare discussie eigenlijk. Wie is meer meer een Ajacied, jij of ik? Klinkt een beetje als een gesprek over wie de grootste $%# heeft.
Eens. Ik zou deze discussie ook nooit aanzwengelen in het echte leven. Niet interessant en vrij theoretisch/semantisch. Maar op dit forum zoomen we extreem in op Ajax en dan kun je best eens een keer een hypothetische/theoretische discussie voeren. Dat kan best. Maar een wat semantische discussie blijft het, ja.

Er zijn een heleboel mensen die zich Ajacied voelen, die (dus) Ajacied zijn. Het gaat om dat Ajax-hartje, op de goede plaats. Allemaal Ajacieden. Ik hoef geen voetstuk omdat ik meer dan gemiddeld naar wedstrijden ga en vooral veel meer tijd in mijn club steek dan de meeste anderen. Ga ik mezelf niet over op de borst slaan, en er hoeft ook niemand met eerbied een buiging voor me te maken. Kom op zeg, ik doe het voor mijn club en voor mijn eigen lol. Niet om waardering van derden te oogsten.

Maar het verschil ís er natuurlijk wel. Nog even los van mijn wedstrijdbezoek (inmiddels ruim 25 jaar, waarvan tussen 1993 en 2008 nagenoeg álles, uit en thuis, en tientallen reizen naar het buitenland) investeer ik ook nog tijd en 'arbeid' in mijn club. En veel ook. Ik heb acht, negen jaar achtereen dagelijks tijd gestoken in Ajax USA: wedstrijdverslagen, nieuwsberichten, profielen van Eredivisie-tegenstanders, achtergrondverhalen, vertaling van een boek van Simon Kuper, site-onderhoud. Duizenden pagina's over Ajax geschreven, in het Engels, allemaal voor niks. En nooit drie zinnetjes; altijd uitgebreid en met achtergrond. We organiseerden een jaarlijkse reis, dan nam ik een week vrij: de groep rondleiden langs historische Ajax-locaties, met ze naar de training, naar het Ajax-museum, rondleiding door de ArenA, de kroeg in.

Ajax USA is ter ziele, maar nu schrijf ik een tweewekelijkse column voor de AFCA Supportersclub (voor niks), neem ik af en toe een videocolumn op voor Ajax TV (voor niks) en draag ik een paar keer per seizoen een column bij aan Ajax Life (voor niks). Sinds Vak 127 hebben veel media me in de klapper staan als 'leuke Ajax-supporter met een mening' - en van die rol ben ik me bewust. Ik voel me ambassadeur, weet dat ik iets positiefs kan bijdragen aan het beeld dat er van voetbalsupporters bestaat, en van Ajacieden in het bijzonder. Af en toe belt de club me, om ergens over mee te denken of praten. Dan kom ik naar de ArenA. Voor niks. Maak ik tijd voor vrij. Kortom: ik doe nogal wat voor Ajax, zonder dat er wat tegenover staat.

Nogmaals: ik schep daar normaliter nooit over op en ik hoef ook geen schouderklopjes of complimenten. Maar ik heb er wél moeite mee als de eerste de beste bankhanger met een Eredivisie Live-abonnementje uitdrukkelijk gaat lopen beweren dat het allemaal niks uitmaakt, dat verschil tussen actief en passief Ajacied zijn. Iedereen is immers gelijk; ik ben echt niet 'meer Ajacied' dan een ander.

Dan denk ik: ja, doei, ik ben wél meer Ajacied dan veel anderen. Dat dacht ik effe wel zeg... Ik doe (nog los van wedstrijden bezoeken) al jaren van alles voor die club. Dwars tegen mijn 'logistieke mogelijkheden', mijn hoeveelheid vrije tijd en mijn eigen portemonnee in. Sorry, maar dat evenaar je niet vanaf de divan, met de afstandbediening in je hand. Als je stiekem naar Radio Oranje luisterde en een keer een Duitse soldaat de verkeerde kant op hebt gestuurd ("Do ist der Banhhof!") ben je nog geen verzetsheld.

Dus als je het me op de man af vraagt: ja, ik ben meer clubman en dus meer Ajacied dan een tv-supporter. Dat zou ik nooit uit mezelf zeggen, zoiets houd ik in principe onuitgesproken, maar ik kom wél in actie als expliciet beweerd wordt dat het niet zo is. We hebben allebei een diepe Ajax-liefde, maar ik heb honderden, inmiddels aardig richting de duizend Ajax-wedstrijden bijgewoond en daarnaast duizenden, duizenden uren vrijwilligerswerk in mijn club gestoken. Mijn clubliefde actief uitgedragen; mijn talenten (en mijn tijd) ingezet voor de club zonder ervoor betaald te worden. En nogmaals: niemand hoeft me eer toe te wuiven. Maar ik ga wel steigeren als de eerste de beste tv-kijker zich zomaar even naast mij plaatst, omdat 'ie de gradaties in het Ajacied-zijn niet erkent. Dan denk ik: ken je plaats. Ik ken zelf óók mijn plaats: ik ga op basis van mijn activiteiten ook niet beweren dat ik in de categorie Bobby Haarms hoor, of de categorie Ad en Els Bergkamp (geen familie, trouwens, wel van elkaar maar niet van Dennis...).

Zo zijn er categorieën van toewijding aan te wijzen: in de categorie Bobby Haarms heb ik niks te zoeken, maar in míjn categorie hebben veel anderen op hun beurt weer niks te zoeken.

Dat is in het echte leven helemaal geen gespreksonderwerp, zo'n hiërarchie mag wat mij betreft onbesproken blijven, maar hé, ik begon er niet over, en als je het er op een discussieforum dan tóch over gaat hebben, mogen de dingen wel degelijk in het juiste perspectief geplaatst worden.

K.
Still alive...

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 21, 2009 9:04 am

Respect!
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 21, 2009 9:04 am

Jongens, wat een discussie zeg. Dit blijft toch altijd een bijzonder gevoelig onderwerp. En eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom. Het is overigens wel een stuk leuker om te volgen dan het Amsterdam tournament waar dit topic eigenlijk over zou moeten gaan...

Ik kan me zoals wel vaker helemaal vinden in het verhaal van Ko. Het is niet een kwestie van wel of niet Ajacied zijn of welke andere term je nu moet gebruiken om het niveau van iemand z'n supporterschap aan te geven. Maar er zijn in mijn beleving wel gradaties in het Ajacied zijn. Is dat belangrijk? Nee, helemaal niet. Het is namelijk geen waardeoordeel. Je bent toch immers Ajacied voor jezelf. Omdat je er zelf voor kiest en omdat je daar plezier aan beleeft. Wat kan het je dan schelen als iemand anders daar misschien wat verder in gaat en, wanneer je alles op een weegschaal gaat leggen, misschien wat fanatieker is?

Zoals Ko al aangeeft is er verschil in beleving tussen iemand als bijvoorbeeld Bobby Haarms, die zo'n beetje exclusief voor Ajax leefde, of iemand die gewoon echt gek op de club is maar ook wel eens een keuze maakt om iets anders te doen met z'n tijd of geld. Wat dat dan ook mag zijn. Tja, als je dat verschil in zo'n theoretische discussie wilt duiden dan ontkom je niet aan het gebruiken van een term als gradaties of andere woorden om verschillen aan te kunnen geven. Dat wil echter niet zeggen dat iemand die wat lager op die theoretische ladder staat dan geen echte Ajacied kan zijn.

Zelf ben ik ook jarenlang alle wedstrijden afgegaan. Thuiswedstrijden, uitwedstrijden, tripjes naar het buitenland voor zowel europa cup als vriendschappelijke wedstrijden. Ik ging alles af. De laatste jaren ben ik daar wat minder fanatiek in geworden. Andere zaken hebben voorrang gekregen. Waar ik in het verleden echt geen uitwedstrijd ging overslaan kijk ik nu op tv want ik heb geen zin meer om de hele dag in een combi te moeten zitten. Daar moet ik te veel andere zaken voor opofferen die me óók lief zijn. Dat is gewoon een hele bewuste keuze. Ik ken ook mensen die na al die jaren nog wél alles opzij zetten voor Ajax. Die zijn daarin dus wat fanatieker en komen, als je een lijstje moet maken, wat hoger op de ladder. Maar is dat interessant? Nee, voor mij absoluut niet. Ik heb bijzonder veel respect voor mensen die dat vol blijven houden maar ik ben ook helemaal tevreden met mijn eigen keuzes. Dat ze in een discussie als deze wat hoger op het lijstje uitkomen is voor mij een feit maar dat heeft echt 0,0 invloed op mijn eigen gevoel van Ajacied zijn. Dat spiegel ik namelijk niet aan anderen. Het is louter iets voor mezelf.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di jul 21, 2009 9:40 am

Thijs schreef:
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef: hoe staat het met de verkoop Thijs?
Ik zal het morgen nog eens navragen, maar vorige week maandag stond de teller per dag op 10.000. De verkoop gaat altijd wel het hardst in de laatste twee weken dus hopelijk is er wel wat bijgekomen.
Staat nu op 17.000 voor de vrijdag en 14.000 voor de zondag. Plaats genoeg dus.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 21, 2009 9:44 am

Dat is wel heel erg weinig zeg. Twee keer een halfvol stadion. Zal een fikse tegenvaller zijn voor de organisatie.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2009 9:44 am

Boabdil schreef:
wimpey schreef:
Boabdil schreef:Het is gewoon een verschil in beleving Voetske.
Volgens mij gaat het vooral om hoe je je club zélf beleeft. Ik ben door logistieke omstandigheden slechts zo'n 2 keer per jaar bij een wedstrijd van Ajax, maar ik beleef het denk ik niet minder intens dan iemand die er bij iedere pot bij is.
Nee, dat is onzin. Die beleving is wel degelijk anders. Nogmaals, iedereen mag zichzelf Ajax fan/supporter noemen. Geen probleem ermee. Alleen nu ik toch alweer 8 jaar een seizoenkaart heb (sinds mijn 17e) en ook sinds die periode actief uitwedstrijden bezoek (ook Europees) is mijn perceptie van Ajax zodanig dat ik niet meer het gevoel heb dat ik op dezelfde golflengte zit als iemand die Ajax volgt via de TV. Net zoals het bezoeken van concerten je als fan van een bepaalde muziekgenre een extra dimensie toevoegt aan het fan zijn. Wedstrijd bezoek c.q. het supporter zijn is voor mij méér dan op een plastic stoeltje vanuit 425 de wedstrijden bekijken. Al is ook dat anders (ander beeld, geen commentaar, mensen om je heen etc etc).

Ik krijg er gewoon soms diarree fan als iemand zegt van "Ja, ik ben ook voor Ajax!" en vervolgens toegeeft nooit een wedstrijd bezoekt. Ik heb belachelijk veel geld aan Ajax gespendeerd, hele zondagen vergooit aan combi's, is een keer urenlang voor niks op een spoor gestaan bij Nieuwerkerk aan de Ijssel (ja die beruchte feyenoord uit). Daar kan ik dan met zo iemand niet over mee praten. Niet over kaartverkoop, combi's, Europa tripjes, die rotkoppen van die kakkerlakken als ze het vak verlaten na die smalende 0-4. Nee, met hem kan ik het wel hebben over of Sulejmani goed rendeert. Pffff...
Kijk jij bent er nu zo een die ik bedoelde een paar pagina's terug, jezelf beter/meer voelen omdat je iets voor je eigen plezier doet. :drecul.gif:
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 9:45 am

Thijs schreef:Staat nu op 17.000 voor de vrijdag en 14.000 voor de zondag. Plaats genoeg dus.
Valt me nog niet eens tegen... Ik meende een nog lagere animo te bespeuren.

Maar het blijven erg tegenvallende cijfers.

Ik vraag me af hoe lang dat toernooi het nog bolwerkt, want de laatste jaren is er toch bijna altijd één avond die slecht loopt. Dit jaar misschien wel allebei. Dat kan toch niet uit, denk ik dan.

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2009 9:56 am

Dus als je het me op de man af vraagt: ja, ik ben meer clubman en dus meer Ajacied dan een tv-supporter. Dat zou ik nooit uit mezelf zeggen, zoiets houd ik in principe onuitgesproken, maar ik kom wél in actie als expliciet beweerd wordt dat het niet zo is.
Tja en dan blijkt toch dat jij je ook meer voelt dan een ander omdat je iets voor je eigen plezier doet.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 9:59 am

InnerHarbour schreef:
Dus als je het me op de man af vraagt: ja, ik ben meer clubman en dus meer Ajacied dan een tv-supporter. Dat zou ik nooit uit mezelf zeggen, zoiets houd ik in principe onuitgesproken, maar ik kom wél in actie als expliciet beweerd wordt dat het niet zo is.
Tja en dan blijkt toch dat jij je ook meer voelt dan een ander omdat je iets voor je eigen plezier doet.
Niet meer dan een ander (als persoon), maar wel meer Ajacied dan veel anderen. Ja. Correct.

Bobby Haarms heeft ook voor zijn plezier zijn hele leven in het teken van Ajax gesteld. Dat deed hij uit clubliefde - en dus in feite voor zijn eigen plezier: hij werd er gelukkig van. Maar dat telt dus allemaal niet omdat hij er plezier in had? Daarom mocht Bobby zich niet méér Ajacied voelen dan een ander? Alleen dingen die je tegen je zin voor de club doet tellen mee als belangenloze bijdragen?

Wat een nonsens.

K.
Still alive...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 21, 2009 10:03 am

Wat is nu eigenlijk het grote probleem van die gradaties die worden aangebracht? Noem het hoe je het noemen wilt maar het is toch wel duidelijk dat iemand die alles in zijn leven laat wijken voor Ajax wat hoger op die theoretische ladder staat dan iemand waarbij dat niet of veel minder het geval is. Wat is daar nu het probleem mee? Zo'n lijstje kun je maken voor allerlei zaken. Op het ene lijstje zal je wat hoger uitkomen dan op het andere. Allemaal afhankelijk van je eigen interesses en keuzes die je maakt. Interessant? Nee, volstrekt niet. Het gaat immers om je eigen keuzes en het plezier wat je daaraan beleeft. Maar dat wil toch niet zeggen dat het verschil er niet is.
Nil volentibus arduum

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 10:05 am

Marillion schreef:Wat is nu eigenlijk het grote probleem van die gradaties die worden aangebracht? Noem het hoe je het noemen wilt maar het is toch wel duidelijk dat iemand die alles in zijn leven laat wijken voor Ajax wat hoger op die theoretische ladder staat dan iemand waarbij dat niet of veel minder het geval is. Wat is daar nu het probleem mee? Zo'n lijstje kun je maken voor allerlei zaken. Op het ene lijstje zal je wat hoger uitkomen dan op het andere. Allemaal afhankelijk van je eigen interesses en keuzes die je maakt. Interessant? Nee, volstrekt niet. Het gaat immers om je eigen keuzes en het plezier wat je daaraan beleeft. Maar dat wil toch niet zeggen dat het verschil er niet is.
Amen.

Voor 1% van de moeite krijg je niet 100% van de erkenning en de status. Helaas. Zou mooi zijn geweest.

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2009 10:05 am

Man, man, man wat heb je toch een groot ego en lange tenen, de eerste keer al op je pikkie getrapt zijn en nu weer. Zoals ik de eerste keer al schreef: ik lig in een vouw omdat er mensen zijn die zich meer voelen dan een ander omdat ze iets voor hun eigen plezier doen. That's it.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 10:12 am

InnerHarbour schreef:Man, man, man wat heb je toch een groot ego en lange tenen
Ik reageer alleen maar, zoals jij ook reageert (maar dan inhoudelijk een stuk sterker).

't Is een internetforum hè... Discussie. Mijn postings getuigen niet van zelfoverschatting, dacht ik, dus met dat ego valt het nogal mee. Tv-kijkers die plompverloren beweren dat ze evenveel clubman zijn als mensen die wél van alles voor de club doen, díe hebben pas een groot ego.
de eerste keer al op je pikkie getrapt zijn en nu weer. Zoals ik de eerste keer al schreef: ik lig in een vouw omdat er mensen zijn die zich meer voelen dan een ander omdat ze iets voor hun eigen plezier doen. That's it.
Wat je bij mij omschrijft als 'op je pikkie getrapt', noem je bij jezelf 'in een vouw liggen', maar het zijn twee aanduidingen voor hetzelfde: ergens niet mee eens en daar vervolgens over posten op een forum.

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 10:37 am

InnerHarbour schreef:maar ik zou het niet in mijn bolle harsens halen om me daardoor beter of meer dan iemand te voelen die alleen Ajax via de TV volgt.
Doe ik dus ook niet...

Ik voel me niet "meer of beter" dan iemand anders (als mens). Alleen vind ik dat er gradaties in het Ajacied-zijn bestaan (zoals er ook gradaties bestaan in de mate waarin je wijnkenner, wielrenner of poëziekenner bent), en in de hiërarchie van alle mensen die zichzelf Ajacied noemen, sta ik niet bovenaan, maar ook niet onderaan - en dat betekent automatisch dat ik me, ja, meer Ajacied voel dan sommige anderen.

In het echte leven voel ik me overigens nooit 'meer Ajacied' dan anderen, want het is domweg geen onderwerp waar ik me in het echte leven mee bezig houd. Alleen: nu gaat er een forumdiscussie over. Het gevoel dat ik me 'meer Ajacied' voel dan sommige anderen wordt alleen geprikkeld wanneer een passieve Ajacied zijn eigen passiviteit doodleuk op gelijke hoogte plaatst als alles wat anderen (iemand als ik, of zelfs iemand als Bobby Haarms) allemaal hebben gedaan voor de club.

Dat vind ik misplaatst: er zijn gradaties in het Ajacied-zijn, that's all I'm saying. En dat uit ik alleen omdat er een discussie op dit forum over dat onderwerp gaat; in het echte leven uit ik het nooit. Niet mee bezig.

Dus houd het nou maar gewoon inhoudelijk... Geen slappe dingen gaan roepen over grote ego's en lange tenen, want van beide heb ik geen last - en wie mijn bijdragen leest, weet dat.

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2009 10:46 am

voor mij zijn er geen gradaties
Dus iedereen die zich Ajacied voelt, thuis achter de tv, is een even grote Ajacied als Bobby Haarms, Sjakie Wolfs, meneer Schoevaart of het echtpaar Bergkamp in de kantine van De Toekomst...?

Vind ik nogal wat, hoor... Mijn ego is láng niet groot genoeg om dat te beweren.

K.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 10:50 am

InnerHarbour schreef:
voor mij zijn er geen gradaties
Dus iedereen die zich Ajacied voelt, thuis achter de tv, is een even grote Ajacied als Bobby Haarms, Sjakie Wolfs, meneer Schoevaart of het echtpaar Bergkamp in de kantine van De Toekomst...?

Vind ik nogal wat, hoor... Mijn ego is láng niet groot genoeg om dat te beweren.

K.
Nou gebeurt het weer! En dit keer klikte ik niet verkeerd!

Mods - alarm: als ik een posting quote, edit ik hem op de een of andere manier. Hoe kan dit?

K.
Still alive...

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » di jul 21, 2009 10:51 am

Geen idee Ko...ik ga ff op onderzoek uit en gooi 't in de groep ook...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di jul 21, 2009 10:52 am

Beetje raar om een ander standpunt in iedere post 'weg te lachen'.

Ik snap overigens ook niet goed hoe je het er niet mee eens kan zijn, maar ok. Als ik ga zeggen dat ik net zo'n grote Ajacied ben als Haarms dan word ik (terecht) weggehoond. Bobby Haarms is namelijk een echte en heeft zijn leven in teken gezet van Ajax. Iets wat ik niet kan zeggen. Maakt me dat geen Ajacied? Nee, maar wel op een andere hoogte.

Discussie kun je ook veel breder trekken. Alle sporten, film en muziek. Alleen boeken lezen zit weinig gradatie in.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 10:53 am

Ik hou me wel even koest tot er uitsluitsel is... :hypocrite.gif: Serieus: ik moet toch aan het werk.

Ik hoef alleen als mod in te kunnen grijpen in de Engelse Zone. In de Nederlandse wil ik dat niet eens.

InnerHarbour: excuus voor de overlast. Nice sparring with ya. :ajaxscarf.gif:

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2009 11:08 am

Nou de laatste poging dan aangezien alles wat ik schrijf verdwijnt. :drecul.gif:

Ik heb het niet over mensen als Bobby dat moet toch wel duidelijk zijn zeker als je mijn eerste reacties op pagina 2 hebt gezien, ik heb het over de gewone supporter die zich heel wat voelt omdat hij naar een uitwedstrijd gaat. Van dat soort dingen heb ik geen last en lach dat soort types uit, jezelf beter voelen dan een ander omdat je iets voor je plezier doet gaat er bij mij niet in.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 11:22 am

(ik reply maar gewoon... niet quoten... :confused.gif: je hebt PM, trouwens...)

Zo simpel als jij het nu stelt, heb ik het natuurlijk ook geen moment gesteld... Kijk, ik loop hier natuurlijk niet te beweren dat ik me meer voel dan een ander omdat ik wel eens een uitwedstrijdje meepik.

Iemand die alles thuis op tv kijkt, kan heel goed een betere Ajacied zijn dan iemand die "een uitwedstrijdje bezoekt". Misschien gaat die uitwedstrijd-bezoeker wel voor de rottigheid, terwijl het Ajax-gevoel bij die thuiszitter door al z'n aderen jaagt.

ik heb het hier wel over verschillen van een iets andere categorie; dat snap jij ook wel. Als je erkent dat mensen als Bobby Haarms zich op een ander niveau bevinden, dan erken je dus wel degelijk het bestaan van gradaties in dit soort zaken. Die zijn niet heel scherp aan te geven, en je moet ook niet gaan mierenneuken, maar verschillen tussen 'gewone' supporters zijn er natuurlijk ook wel degelijk: altijd tv kijken is toch iets anders dan twintig jaar stadionbezoek én duizenden uren belangenloze inzet. Dat zie jij toch ook wel in...?

K.
Still alive...

Jim

Bericht door Jim » di jul 21, 2009 11:40 am

Marillion schreef:Wat is nu eigenlijk het grote probleem van die gradaties die worden aangebracht? Noem het hoe je het noemen wilt maar het is toch wel duidelijk dat iemand die alles in zijn leven laat wijken voor Ajax wat hoger op die theoretische ladder staat dan iemand waarbij dat niet of veel minder het geval is. Wat is daar nu het probleem mee?
Het probleem is dat iedereen zijn eigen criteria voor die gradaties gaat aanleggen. Criteria die hemzelf het beste uitkomen. Waarom bijvoorbeeld zou iemand die Ajax overal achterna reist meer 'ajacied' zijn dan iemand die Ajax vanaf internet en tv volgt?.
Zo is een vriend van mij door een spierziekte aan een rolstoel gekluisterd en daardoor (en door gebrek aan financiele middelen) eenvoudigweg niet in staat wedstrijden van Ajax te bezoeken en de club overal achterna te reizen. Zoals er wel meer mensen zijn (o.a. Wimpey) die door bepaalde omstandigheden niet in staat zijn dat voortdurend te doen.
Maar die vriend van me is wel een enorme supporter. Sterker nog, hij is zo begaan met het wel en wee van Ajax dat dat het enige is dat hem nog enigszins "op de been" (ietwat rare woordspeling in dit verband) houdt in het leven. Als het slecht gaat met Ajax zit hij helemaal in zak en as, hij lacht en huilt met de club. Zo zijn er sowieso genoeg mensen die, om wat voor reden dan ook, niet veel meer (kunnen) doen dan de club volgen via de media, de club niet overal achterna (kunnen) reizen maar wiens stemming in het dagelijks leven wel grotendeels bepaald wordt door de prestaties van Ajax.
Zijn deze mensen desondanks minder ajacied en staan ze minder hoog op de ladder van het 'ajacied-zijn', dan bijvoorbeeld degenen die wel (in staat zijn) aan criteria als dingen voor Ajax doen, de club overal achterna reizen etc. voldoen. In tegenstelling tot een aantal hier durf ik zoiets niet te beweren. Want voor de mate van 'ajacied-zijn' kun je bijvoorbeeld evengoed het criterium "de mate van er mee zitten als Ajax verliest" hanteren.
Wie garandeert mij dat iemand die Ajax overal achterna reist en er bij alle wedstrijden lijfelijk bij is, er meer onder gebukt gaat en er mentaal meer last van heeft als Ajax verliest dan iemand die Ajax 'slechts' via de media volgt?. Dat kan maar hoeft helemaal niet het geval te zijn. Zo kun je dus met evenveel recht beweren dat een tv/teletekst supporter meer 'ajacied' kan zijn dan iemand die Ajax overal achterna reist.
Ben het in deze volledig met Wimpey eens, het gaat er om hoe je supporterschap zelf beleeft.
Sommigen hier willen er echter een wedstrijdje van maken en vinden het kennelijk op een of andere manier kicken als ze kunnen roepen een grotere en betere supporter te zijn dan een ander. Daar ontlenen ze kennelijk toch een zekere status aan. 'Get a life' is mijn advies.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 21, 2009 11:44 am

Dapper van je om je standpunt duidelijk te maken zonder valse bescheidenheid, Ko. Je bent genuanceerd genoeg. :biggthumpup.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 21, 2009 11:44 am

Jim schreef:'Get a life' is mijn advies.
Dat kun je in het algemeen zeggen van mensen die zich op internetfora in discussies storten over dingen waar ze zich in het echte leven totaal niet druk om maken...

Wij allemaal dus... :blub.gif:

Het is een heel semantische discussie, zoals ik al zei. Eigenlijk volslagen irrelevant (want alleen in theorie een issue). Maar ja: je wordt wel eens meegezogen. Ziedaar de kracht van Ajax Talk, de verlokkingen van discussie met gelijkgestemden. :confused.gif:

K.
Still alive...

Plaats reactie