Jan Vertonghen

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Vedette-10-

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Vedette-10- » zo mei 03, 2009 2:28 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Khraa

Bericht door Khraa » zo mei 03, 2009 2:36 pm

Dat van de backs komt doordat ik een ander rol van Rechtsbacks verwacht dan dat nu het geval is.

Ik vind Vertonghen iemand die aan de bal moet zijn, juist niet iemand voor de rugdekking. Echte buitenspelers hebben we op dit moment niet..... Enoh linkshalf was ook een twijfelgeval. Anita of Emanuelson mag van mij ook.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr jul 17, 2009 11:04 am

Sportwereld schreef:'Ooit wil ik Vermaelen achterna'

BRISTOL - Tijdens Ajax' voorbereiding op het seizoen regent het dit jaar bijna elke dag, maar Jan Vertonghen is toch geen 'mooiweervoetballer'.
afbeelding vergroten Jan Vertonghen snelt langs een speler van Bristol City. FOTO PRO SHOTS
Schouderophalend: ,,Dan zit er meer zuurstof in de lucht,'' is het droge commentaar van de Belg zonder opsmuk. Vertonghen doorziet groepsprocessen.

Gevraagd naar de nieuwe leider van Ajax noemt hij Wielaert en Oleguer, maar vooral Suarez. De Belg merkt aan alles dat de Uruguayaan bezig is met zijn leidersrol binnen Ajax.

Woensdag, vlak voor de oefenwedstrijd tegen Bristol City kreeg Suarez de aanvoerdersband daadwerkelijk om de arm geschoven.

Vertonghen: ,,Suarez kan een echte leider worden bij ons. Ik merk ook dat hij daar mee bezig is. Hij weet dat het bepaalde verantwoordelijkheden met zich meebrengt als hij de aanvoerdersband om heeft. Ik zie hem ook meer praten met ploeggenoten dan voorheen. Dan zegt hij hoe hij de ballen wil krijgen en hoe ze hem vrij moeten spelen. En hij pept anderen op.''

Hijzelf als leider? De uiterlijke kenmerken heeft hij wel. Vertonghen is groot, sterk en roert zich in het veld. En hij spreekt Nederlands. Vorig seizoen was hij meer dan eens een steunpilaar in een zwalkend team.

,,Ik doe mijn mond op het veld wel open, raak ook geïrriteerd als het minder loopt en dan zeg ik er wat van. Maar in de kleedkamer moet ik mij nog meer laten gelden. Hoewel ik mijn aard natuurlijk niet kan veranderen.''

Vertonghen kijkt met gemengde gevoelens terug op vorig seizoen. Als een rots weerstond Vertonghen toen aanvallen van tegenstanders. Zijn crosspasses brachten aanvallers in stelling. Trainer Van Basten zag het in hem zitten en sprak het vertrouwen uit in de Belg.

,,Toen voelde ik mij fantastisch. Voorafgaand aan elk duel dat we speelden, had ik iets onoverwinnelijks over me, alsof het die middag niet fout kon gaan. Elke pass over zestig meter kwam aan. Centraal achterin was ik op mijn best, op die positie richt ik mij dit seizoen ook.

,,De goede vorm bleef tot het trainingskamp in Portugal. Zelfs daar voelde ik mij elke dag sterker worden. Tot de laatste seconde van de laatste trainingspartij. Ik wilde een bal ver wegschieten, want we stonden op het punt om te winnen, toen Sulejmani mijn schot blokte. Ik voelde het gelijk in mijn voet. Ik heb er daarna veel te lang mee doorgelopen, terwijl ik rust had moeten nemen.''

Onder Jol is nu veel anders. ,,Er zijn strikte regels, Jol houdt van discipline. Iedereen zit tegenwoordig een kwartier voor tijd aan tafel voor het eten. Spelers zijn gefocust op de discipline.''

Wat Vertonghen ook opviel: ,,Jol heeft veel humor. Tussen de besprekingen en de trainingen gooit hij er wel eens een grap doorheen. Haagse humor is dat, wat dat dan ook mag zijn. Ik was er al een beetje aan gewend als inwoner van Amsterdam, alle stadshumor lijkt een beetje op elkaar, hè?''

Vertonghen heeft nog dagelijks contact met Thomas Vermaelen die deze zomer de overstap maakte naar Arsenal. De berichten zijn goed uit Londen. ,,Hij heeft een goede stap gemaakt voor zijn carrière, een die ik ook een keer wil maken. Engeland ademt voetbal, de sfeer is er fantastisch,'' zegt Vertonghen.

,,Thomas is een voorbeeld voor me. Hoe hij leeft voor zijn sport is bijna maniakaal. Als we wat gingen drinken in de stad bleef hij de gedisciplineerde sporter. Ik ben wat losser. Drink vaak een drankje meer dan hij.

,,We hebben tegen elkaar gezegd dat we elkaar moeten opzoeken. Ik ga natuurlijk graag kijken bij een wedstrijd van hem, maar de schema's zijn druk. Met Tom de Mul had ik ook ooit die afspraak toen hij naar Sevilla ging, maar heel Sevilla heb ik nog nooit gezien.''
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr jul 17, 2009 11:08 am

Ik dacht dat Jantje Vertonghen niet zo nodig naar het buitenland hoefde?

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr jul 17, 2009 11:22 am

Wielaert, Oleguer en Suarez werpen zich dus op als leiders.

Dat betekent misschien wel dat Vertonghen dan op de bank zit, als Wielaert en Oleguer samen het centrum gaan vormen. Jan richt zich immers op de positie centraal achtering, zoals hij zelf aangeeft.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jul 17, 2009 11:29 am

Ik denk dat Jol zich bij zijn keuzes voor spelers voornamelijk door kwaliteit zal laten leiden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr jul 17, 2009 11:31 am

Leiderschap is een kwaliteit.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jul 17, 2009 11:53 am

Er is alleen een verschil tussen je opwerpen als leider en een leider zijn.

Waarom waren bovengenoemde spelers vorig jaar geen leiders?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr jul 17, 2009 11:58 am

Bertje schreef:Er is alleen een verschil tussen je opwerpen als leider en een leider zijn.

Waarom waren bovengenoemde spelers vorig jaar geen leiders?
Oleguer werd vorig jaar ook als leider gezien door Aissati. Schijnbaar profileert hij zich wel op de trainingen.

Maar goed, zoals eerder al gememoreerd, heeft deze groep geen echte leiders. Daar is Jol niet voor niks naar op zoek (Seedorf).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr jul 17, 2009 1:34 pm

Bertje schreef:Er is alleen een verschil tussen je opwerpen als leider en een leider zijn.
Zucht. Vertonghen geeft toch aan dat hij hen als leiders ziet. Dan zijn ze dat dus nu.

Iets met zout en slakken...

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr jul 17, 2009 2:21 pm

Ik denk dat Bertje het had over Vertonghen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel

Bericht door Lionel » vr jul 17, 2009 8:27 pm

Vertonghen kan zich wel richten op een positie centraal achterin maar als hij daar niet aan spelen toekomt zal die wel op het middenveld terechtkomen.

En dat Wielaert en Oleguer vorig jaar geen leiders waren of zich niet zo profileerden heeft ook te maken met het gebrek aan organisatie van Marco. Pas als er duidelijkheid is kan een speler zich opwerpen als een leider. En daarmee bedoel ik dat hij spelers kan wijzen op de taken...
IK GELOOF!!!!!!

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » vr jul 31, 2009 12:31 pm

vi.nl schreef:Barcelona is op zoek naar een verdedigende middenvelder. De winnaar van de Champions League slaagde er niet in om Cesc Fabregas van Arsenal los te weken en ook Javier Mascherano van Liverpool bleek een onhaalbare klus. Sport weet dat Barça nu denkt aan Jan Vertonghen van Ajax en AZ-speler David Mendes da Silva. Een derde speler op de lijst is Mehmet Topal van Galatasaray. 'Ik moest er eerst eens goed om lachen, maar als het klopt zou dat natuurlijk fantastisch zijn. Het is wel Barcelona hè!', reageerde Vertonghen (foto) in Het Laatste Nieuws.
Het is natuurlijk een gerucht, maar ik hoop niet dat we hem kwijtraken.
Op naar de vierde ster!

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr jul 31, 2009 2:32 pm

Vertonghen: "Jol geeft leuke, gevarieerde trainingen"

--------------------------------------------------------------------------------
Datum post: 31-07-09 15:13 - Gepost door: Sheva - Bron: ajax.nl - Aantal keer bekeken: 23 - Aantal reacties: 0

Zijn stem is vaak te horen op het trainingsveld. Van aanwijzingen geven tot het opeisen van de bal. Jan Vertonghen heeft er plezier in. "Het zijn leuke en gevarieerde trainingen. Er wordt met veel enthousiasme en plezier getraind", zegt hij vlak na de vrijdagochtendtraining.

Vorig seizoen kampte Vertonghen met meerdere blessures. Zwaar, maar tevens leerzaam. De pas 22 jaar jonge speler is gegroeid. "Je bent een jaartje ouder en hebt meer ervaring", zegt Vertonghen terwijl zijn ogen gericht zijn op het hoofdveld van de ArenA. "Niet alleen op voetbalgebied, maar ook op blessure- en mentaal gebied. Ik was nooit geblesseerd en na de winter heb ik eigenlijk alleen maar blessures gehad. Daar kon ik in het begin niet goed mee om gaan. Ik heb verkeerde keuzes gemaakt, dat heb ik het afgelopen seizoen vooral geleerd. Je wordt sterker en leert goede beslissingen nemen."

Aan het eind van vorig seizoen onderging Vertonghen een operatie aan zijn buikwand. "Er zaten twee liesbreuken aan te komen, links en rechts. Ik sukkelde er bijna een halfjaar mee. Gelukkig was het niet zo’n heel lange revalidatie. We hadden besloten om meteen aan het eind van de competitie eraan te beginnen, zodat ik nu fit zou zijn. Dat is ook gebleken, want ik ben nu helemaal fit."

Aanstaande zondag speelt Ajax zijn eerste competitiewedstrijd van seizoen 2009-2010. Het team van Martin Jol reist af naar het noorden voor het duel met FC Groningen. "Bij Groningen gaat het er altijd fanatiek aan toe", zegt Vertonghen. "FC Groningen is altijd heel scherp als ze tegen ons spelen. Het is misschien leuker om thuis te beginnen om de goede flow te krijgen, maar als we daar winnen dan hebben we die ook wel. We weten wat ons te doen staat. We hebben het team, dus ik denk wel dat het moet lukken. Als wij hard genoeg werken dan komt de kwaliteit wel naar boven."

Dit seizoen is het elftal beter op elkaar ingespeeld dan vorig seizoen, vindt Vertonghen. "Toen waren er vijf à zes jongens niet, met name door de Olympische Spelen. De eerste competitiewedstrijd was tegen Willem II en die verloren we. Nu zijn we meer aan elkaar gewend geraakt en weten we wat we kunnen verwachten van elkaar."

Zijn positie in het veld is nog niet helemaal duidelijk, maar dat maakt hem niet heel veel uit. "Ik ben al blij dat ik kan spelen. Ik heb van mijn blessures geleerd dat ik moet genieten van ieder moment dat ik op het veld sta. Waar ik speel is niet belangrijk. Ik wil nu echt voetballen."
Ajax.nl

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 31, 2009 2:33 pm

Trainingen hoeven niet leuk te zijn. Trainingen moeten zinvol zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

martijn401

Bericht door martijn401 » vr jul 31, 2009 2:35 pm

Eens, maar leuk kan ook zinvol zijn. Na vorige seizoen is een prettige werksfeer belangrijk om de boel weer uit het slop te trekken.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » vr jul 31, 2009 2:36 pm

joey schreef:Trainingen hoeven niet leuk te zijn. Trainingen moeten zinvol zijn.
Jan is wel prof genoeg dus ik denk wel dat hij zinvol bedoelt met leuk en gevarieerd. Beter dan de spelletjes onder MvB.

Beloki

Bericht door Beloki » vr jul 31, 2009 2:37 pm

Reactie op joey:

Hahaha. Sorry hoor, hier moet ik even om lachen. Het gaat jou volgens mij echt niet meer lukken om nog iets positiefs te zeggen over Ajax. No offence, valt me gewoon op.

Overgens heb je wat dit punt betreft gelijk, hoor. Ik kon alleen bij dit stukje niks negatiefs bedenken, maar jou gaat dat toch een stuk makkelijker af. :smallgrin.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr jul 31, 2009 2:37 pm

joey schreef:Trainingen hoeven niet leuk te zijn. Trainingen moeten zinvol zijn.
Dus mag het niet leuk zijn? Waarom sluit het één het ander uit?

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 31, 2009 2:39 pm

De Dominee schreef:
Dat sluit elkaar niet uit, maar het zegt me weinig als spelers trainingen 'leuk' vinden. Ik vind dat niet per se een goed teken.

Tja Beloki, overigens heb ik gelijk, hè? En daar gaat het toch om, nietwaar?
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr jul 31, 2009 2:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Beloki

Bericht door Beloki » vr jul 31, 2009 2:45 pm

Tja, hier kan niemand iets tegen in brengen.

Een beetje als: een condoom hoeft niet vleeskleurig te zijn, als hij maar niet scheurt.

Staat als een huis.

Waar het om gaat is dat het een ander niet uitsluit. Trainingen kunnen leuk en zinvol tegelijk zijn.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr jul 31, 2009 2:52 pm

Joey, aangaande 'zinvolheid' is het geen goed teken, maar ook geen slecht teken. Hoewel het jouw goed recht is om alles wat met Ajax te maken heeft met een kritische blik te benaderen, zou je een nietszeggend interviewtje op Ajax.nl ook ter kennisgeving aan kunnen nemen, in plaats van er een kritisch commentaar bij te plaatsen. Ik wil je schrijfstijl niet onderuit halen, maar wees je bewust van hoe je over komt. Voor de lezer is het ietwat voorspelbaar/eentonig als je alles met een negatieve insteek benadert.

Op welke positie zie jij Vertonghen het liefst?
Ajax!

999

Bericht door 999 » vr jul 31, 2009 3:45 pm

Tjesus, iemand heeft de hangar deuren op schiphol open laten staan . :smallgrin.gif:

Als we dan toch bezig zijn ..

Trainingen moeten op de korte of lange termijn rendement opleveren ..
Blij met de punten ...

M..

Bericht door M.. » vr jul 31, 2009 5:04 pm

joey schreef:
De Dominee schreef:
Dat sluit elkaar niet uit, maar het zegt me weinig als spelers trainingen 'leuk' vinden. Ik vind dat niet per se een goed teken.

Tja Beloki, overigens heb ik gelijk, hè? En daar gaat het toch om, nietwaar?
Inderdaad, voetballers verdienen meer dan genoeg om niet met plezier naar hun werk te hoeven!

Plaats reactie