De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

joey
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » zo jul 05, 2009 10:50 pm

brigade zuid schreef:Beckenbauer zou in Nederland ook niet populair zijn. Hier geldt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en moet je vooral niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Ach, misschien is dat ook niet erg. Zo zijn wij nu eenmaal. Maar held zijn kun je beter ergens anders doen.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman

Bericht door Baseman » ma jul 06, 2009 7:56 am

Zo, er komen ineens heel wat dooddoeners en open deuren voorbij...Nederland en de Nederlanders worden zelfs door een sociologisch en psychologisch oogpunt bekeken, waarbij nogal gegeneraliseerd wordt en MT in zijn analyse enkele fouten maakt (zo is ieder mens een kuddedier, dat is niet iets specifieks voor de Nederlander). Maar ik wil niet te veel offtopic gaan, dus ik zal me beperken tot het onderwerp.

Natuurlijk speelt cultuur een rol, maar zeggen dat er een enorm cultuurverschil is tussen Nederland en Duitsland is onzin. Iemand als Beckenbauer kan hier zeker erg populair worden, waarbij iemand als Cruijff ook in Duitsland minder populair kan worden. Dat heeft namelijk voornamelijk met de persoon zelf te maken.

Ik sluit me dan ook aan bij Wimpey en K :biggthumpup.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma jul 06, 2009 9:24 am

Baseman schreef:Zo, er komen ineens heel wat dooddoeners en open deuren voorbij...Nederland en de Nederlanders worden zelfs door een sociologisch en psychologisch oogpunt bekeken, waarbij nogal gegeneraliseerd wordt en MT in zijn analyse enkele fouten maakt (zo is ieder mens een kuddedier, dat is niet iets specifieks voor de Nederlander). Maar ik wil niet te veel offtopic gaan, dus ik zal me beperken tot het onderwerp.
Ieder mens een kuddedier? Dat zou je inderdaad kunnen denken als je middenin de kudde zit. :drecul.gif:

Verder is het vaak weer hetzelfde verhaal. Ik zet er bij dat het niet voor iedereen opgaat, en er springt iemand op die het als een welles/nietes idee opvat. Ik schrijf zoiets ter overweging. Niet om mensen te overtuigen. Als je het er niet mee eens bent vind ik het prima. Het is gebaseerd op mijn ervaring en waarneming in de twee culturen. Maar als je in twee zinnen 'open deuren, dooddoeners, en generalisatie' weet te proppen, en het dan verder af doet als niet ter zake, dan komt dat bij mij zwak over. Dan zeg je namelijk echt niks.

Afbeelding
'Toeval is logisch'. Geniaal.

Zo'n unieke landgenoot in de kou zetten? Dan heb ik het nog niet eens over de indiaanse cultuur gehad. ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 06, 2009 10:39 am

Mensen zijn kuddedieren, maar sommige mensen zijn meer kuddedieren dan anderen, zou Orwell zeggen. Kortom, het is lastig om tegen de stroom in te roeien, maar daar moet je je niet door laten ontmoedigen. Wat telt, is dat je de goede kant op roeit.

Cruijff is een aparte, misschien wel iets te apart voor Nederland. En dus worden mindere kanten, die hij natuurlijk ook heeft, wel erg overbelicht. (Een afwijking van mij: ik word erg nerveus van mensen die geen mindere kanten lijken te hebben. Zou Nelson Mandela werkelijk een heilige zijn? Of beukt hij stiekem zijn vrouw in elkaar?)

Baseman

Bericht door Baseman » ma jul 06, 2009 11:16 am

Monkey Tonk schreef:Ieder mens een kuddedier?
Ja, dat is gewoon een feit hoor.
Waarmee ik overigens niet zeg dat ieder mens zich als een kuddedier gedraagt, dat is namelijk heel wat anders. Maar dat zal jij ongetwijfeld al begrepen hebben, aangezien je de expert bent...
Maar als je in twee zinnen 'open deuren, dooddoeners, en generalisatie' weet te proppen, en het dan verder af doet als niet ter zake, dan komt dat bij mij zwak over. Dan zeg je namelijk echt niks.
Blijkbaar voel je je nogal aangevallen, wat misschien je vermogen tot begrijpend lezen aan kan tasten. Ik heb het namelijk niet over jouw post met mijn opmerking over open deuren en dooddoeners.

Al moet ik zeggen dat de volgende uitspraak van jou daarna wel een enorme dooddoener is:
Zo'n unieke landgenoot in de kou zetten?
Ten eerste is ieder mens uniek en ten tweede wordt Cruijff helemaal niet in de kou gezet.
Hij maakt het er helemaal zelf naar, maar in jouw verering wil je dat blijkbaar niet inzien. Dat is verder prima trouwens, ieder mens heeft zo zijn blinde vlekken.
joey schreef:Wat telt, is dat je de goede kant op roeit.
Om dan de filosofische kant op te gaan, wat is de goede kant en wie bepaalt dat ? :kwijl.gif:
Cruijff is een aparte, misschien wel iets te apart voor Nederland. En dus worden mindere kanten, die hij natuurlijk ook heeft, wel erg overbelicht.
Cruijff is een grootheid en daarom wordt alles wat hij doet en zegt extra belicht en hebben zijn woorden en acties ook een grotere impact, wat normaal is (en wenselijk volgens een aantal). Dat hij vervolgens domme/onhandige/rancuneuze uitspraken doet is echter niet de fout van de media, dat valt alleen hem zelf aan te rekenen.

Mensen die zogenaamd geen minpunten hebben bestaan inderdaad niet, maar de schuld altijd buiten jezelf leggen is ook onzin Joey. Cruijff maakt het er zelf naar, dat ligt niet (alleen) aan de media en de Nederlands cultuur.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma jul 06, 2009 1:15 pm

Het is me trouwens nooit zo opgevallen dat Cruyff inpopulair zou zijn in Nederland. Wel bij fanatieke supporters van bepaalde clubs maar dat komt omdat er in Nederland een vrij agressieve supportercultuur heerst, zeker tov een Duitsland bijv.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di jul 07, 2009 7:46 am

Baseman schreef:
Monkey Tonk schreef:Ieder mens een kuddedier?
Ja, dat is gewoon een feit hoor.
Waarmee ik overigens niet zeg dat ieder mens zich als een kuddedier gedraagt, dat is namelijk heel wat anders. Maar dat zal jij ongetwijfeld al begrepen hebben, aangezien je de expert bent...
Dan is het dus geen feit. Wel leuk, overigens. Ik hou wel van dat soort humor.

Het is gewoon een feit dat het morgen prachtig zonnig is, tenzij het weer daar niet aan meewerkt, maar dat is een heel ander verhaal.

Jesse

Bericht door Jesse » di jul 07, 2009 8:30 am

:icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

DelToro

Bericht door DelToro » di jul 07, 2009 2:51 pm

brigade zuid schreef:Beckenbauer zou in Nederland ook niet populair zijn. Hier geldt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en moet je vooral niet met je hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Vandaar dat Pim Fortuyn tot grootste Nederlander aller tijden is verkozen.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 07, 2009 3:09 pm

Die is vermoord voor hij van zijn voetstuk kon vallen.

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 07, 2009 4:52 pm

DelToro schreef:
Als ze over 10 jaar weer zo een verkiezing houden stemt niemand op Pim hoor
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » di jul 07, 2009 5:49 pm

Massahysterie, als je de verkiezing nu houdt komt die creep van een Wilders waarschijnlijk in de top 3
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 07, 2009 6:06 pm

Met stip op 1!!!!!

We hebben het wel over de Redder van het Vaderland.

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 07, 2009 6:23 pm

LucaS schreef:Massahysterie, als je de verkiezing nu houdt komt die creep van een Wilders waarschijnlijk in de top 3
Precies!
IK GELOOF!!!!!!

DelToro

Bericht door DelToro » di jul 07, 2009 6:26 pm

Rishi schreef:
DelToro schreef:
Als ze over 10 jaar weer zo een verkiezing houden stemt niemand op Pim hoor
Heb je absoluut gelijk in, kan je nagaan hoe populair hij toen was.
Overigens geldt nu inderdaad hetzelfde voor de geblondeerde Mozart van Venlo. Ook nu niet bepaald een standaard jongen, maar wel weer moordend populair.

Overigens vind ik ook dat de grijze muis veel te populair is in Nederland. Werkelijkwaar genant dat de Ron Vlaars worden geprezen en de persoonlijkheden/filosofen als Zlatan worden neergesabeld.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jul 10, 2009 9:15 am

Vond het gisteren toch wel mooi om te zien wat een grootheid die Cruyff eigenlijk is.. wat een wereldwijde media aandacht gisteren in de Tour, er waren zelfs rechtstreekse beelden van hem tijdens de etappe. Als je ook ziet hoe relaxed en met wat een uitstraling die zich begaf tussen andere grootheden uit de wielerwereld, hoe die daar op het podium stond met een compleet gekkenhuis aan pers om hem heen.. vond het toch wel wat uitstralen hoor. Gisteravond bij Mart vond ik dat ie zelfs over wielrennen nog nuttige dingen te melden had. Toch eeuwig zonde dat het zo stroef loopt tussen AJAX en JC. Ik heb zoiets van als het nu de komende jaren met Jol en vd Boog nou weer niet loopt dat AJAX dan volledig de kaart JC moet gaan spelen, in dat geval heb je niks meer te verliezen.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 10, 2009 9:32 am

Ja, leuk is dat. Dan ben ik trots dat hij bij onze club hoort. :neutral.gif:

(Want dat is zo, of ze willen of niet.)

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jul 10, 2009 9:35 am

Volgens mij is hij de enige Nederlander met zo'n wereldwijde uitstraling.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 10, 2009 9:45 am

En dat zoveel jaren na zijn carrière. Laat ik het zo zeggen: nu kent iedereen bijvoorbeeld Bergkamp, maar is dat over dertig jaar nog steeds zo? Cruijff is een van de allergrootste namen in het voetbal (Pele, Maradona, Beckenbauer, enz.)

Lionel

Bericht door Lionel » vr jul 10, 2009 10:30 am

brigade zuid schreef:Vond het gisteren toch wel mooi om te zien wat een grootheid die Cruyff eigenlijk is.. wat een wereldwijde media aandacht gisteren in de Tour, er waren zelfs rechtstreekse beelden van hem tijdens de etappe. Als je ook ziet hoe relaxed en met wat een uitstraling die zich begaf tussen andere grootheden uit de wielerwereld, hoe die daar op het podium stond met een compleet gekkenhuis aan pers om hem heen.. vond het toch wel wat uitstralen hoor. Gisteravond bij Mart vond ik dat ie zelfs over wielrennen nog nuttige dingen te melden had. Toch eeuwig zonde dat het zo stroef loopt tussen AJAX en JC. Ik heb zoiets van als het nu de komende jaren met Jol en vd Boog nou weer niet loopt dat AJAX dan volledig de kaart JC moet gaan spelen, in dat geval heb je niks meer te verliezen.
Ik vond het ook geweldig om te zien! Geniaal die man.... al snap ik die aanvallen soms niet vanuit Barca hoor.. jammer
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr jul 10, 2009 3:27 pm

JC is idd een bijzonder iemand, één van de weinig "wereldberoemde" Nederlanders. Daarnaast zoals ik al eerder schreef een bijzonder aimabel figuur in de directe omgang.

Lionel

Bericht door Lionel » vr jul 10, 2009 4:44 pm

Haagse Courant:

- Ieder voorwiel heeft zijn achterwiel
- Wielrennen is simpel. Maar simpel wielrennen is moeilijk
- Wie het eerst boven aan de berg komt, daalt als eerste af
- Je moet altijd 1 fiets meer hebben dan je tegenstander
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 12, 2009 10:34 pm

Rishi schreef:Haagse Courant:

Haha, prachtig. :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo jul 12, 2009 10:41 pm

joey schreef:
Rishi schreef:Haagse Courant:

Haha, prachtig. :smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:
bah, wat flauw

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 12, 2009 10:59 pm

Niet zo chagrijnig joh...
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie