Vedette-10- schreef:Dat is dan een misverstand, want ik wil juist bespreken of ik gelijk heb om het ware verhaal boven tafel te halen. Ook in de wetenschap is er sprake van foute theorie, juist daarom wil ik erover praten.M schreef:Ach man.. je hebt het over jouw wetenschap en je begint met 'is dat de clubleiding nou totaal veranderd is. Nu is Rik van den Boog de algemeen directeur, dat wil zeggen dat hij alleen de clubleiding is. .. prima hoor, foutje kan gebeuren, maar ga niet zo arrogant doen alsof je alwetend bent terwijl je al begint met de algemeen directeur van Ajax NV op de stoel van Uri Coronel, de voorzitter van de vereniging te zetten..
Bij Ajax is er gekozen voor een nieuwe structuur, waarin de voorzitter weinig bepaalt maar slechts in het belang van Ajax gaat over de clubleiding. Hij bepaalt slechts wie de beleidsbepaler is, wie de baas is. Rik van den Boog heeft daarom ook in dit kalenderjaar nog geroepen dat hij de baas is van Ajax, maar wel de geselecteerde baas. Uri Coronel is verantwoordelijk voor de aanstelling van Rik van den Boog, het is dus mogelijk dat hij hem gaat wantrouwen en dan moet RvdB weg. RvdB zou daarom wel slim genoeg zijn om hem te vriend te houden, evenals dat hij een goede relatie wil hebben met clubmensen als Danny Blind en Sjaak Swart. Dit natuurlijk om de schijn hoog te houden dat Ajax vanouds is, maar iedereen kan zien dat de echte deskundigen de laan uit zijn gestuurd vanwege hun ongewenste commentaar op de clubleiding. Nu hebben wij te maken met mensen die hun andere ideologie op Ajax experimenteren, omdat zij beweren dat die het beste is voor de club. Zij willen daarvoor dus de vrijheid krijgen en niet de bemoeizucht van de ouderen.
Zie je het bestuurlijke conflict tussen de eigenwijze meesters en de (talentvolle) beginnelingen? Omdat Cruijff heeft gezorgd dat zijn pupil als hoofdtrainer/TD aangesteld werd, moest dit aantonen of hij het zeggenschap hoort te krijgen. Echter was Marco van mening dat hij het op een andere manier moest doen, slim genoeg kozen tegenstanders van Cruijff om Van Basten meer macht te geven. Cruijff die vond het prima dat Van Basten erachter zou komen dat hij nog niet de persoon was om zijn supervisor te negeren, hij wilde dat Van Basten op zijn bek zou gaan-over de rug van alle Ajacieden- zodat hij verstandigerwijs weer aanklopte bij Cruijff om weer eensgezind te zorgen voor een sterk Ajax. Coronel had in de tussentijd een AD aangesteld waarmee hij zich een gelijke voelde: Rik van den Boog. Een persoon die indruk maakte als vakman, waardoor Ajax niet meer afhankelijk was van de onnavolgbare Cruijff. Johan Cruijff had dus plannen met Marco van Basten, hij moest nog worden opgeleid als drager van Ajax. Van den Boog was niets van plan met Van Basten, hij wilde gewoon een vakman op zijn stoel zetten. Aangezien Van Basten nu als mislukkeling is afgegaan, heeft Cruijff onzin verkondigd en is Van Basten geen vertrouwd speerpunt(hoofd) meer van zijn plannen. Dat Cruijff is afgegaan, is de normale conclusie. Maar eigenlijk weet je niet of hij is afgegaan, aangezien hij geen kans heeft gekregen om af te maken waaraan hij is begonnen. Ajax heeft voor een andere AD gekozen dan Johan Cruijff, dus hij lag eruit. Dus weet je ook niet of Van Basten niet zou zijn geslaagd onder Cruijff, ik verwacht van wel. Want Cruijff wilde ook een oudere persoon in de technische staf zetten om Van Basten te laten zien hoe het moest, maar toen heeft RvdB gezegd tegen Van Basten dat het gezichtsverlies zou betekenen en hij heeft Van Basten zo gemanipuleerd dat Marco er geen zin meer in had. Ondertussen ging hij in de pers lekken dat Van Basten het niet alleen meer kon bolwerken en uitdragen dat hij het ook zo wilde oplossen, maar intussen heeft hij het politieke spelletje goed gespeeld. Marco de beunhaas en hij is de baas, populair bij de aanhang aangezien hij populistische keuzes maakt in het te vriend houden van clubmensen. Cruijff is ziek van die schijnheilige RvdB die Johan helemaal dolt met politieke vaardigheden.
Nu komen wij bij het punt dat wij moeten bekijken wie meer het zeggenschap verdient. Ik zeg Cruijff, veel meer bewezen en weet hoe je tactisch moet bouwen aan een goede structuur. Van den Boog is echt geen slechte tweede, maar hij verliest het in de deskundigheid. Hij stelt andere deskundigen aan, maar ik ben van mening dat zij nooit Ajax kunnen bieden wat Cruijff en zijn mensen kunnen bieden. Maar blijkbaar denkt Coronel hier anders over, of wil hij gewoon een gezellige club waar iedereen elkaar goed vind. Qua niveau gaan we er op achteruit, ik betreur het.
Ik lieg niet als ik zeg dat ik in jaren niet zo heb gelachen......Ik heb al vaak gezegd dat Vedette-10 geen 16 is, maar een slimme dertiger die ons allemaal in de zeik neemt, maar zelfs als act is het hilarisch. Die man is briljant! Echt serieus: de tranen lopen bijna over mijn wangen nu.