De Rik van den Boog-topic
Moderator: mods
Re: De Rik van den Boog-topic
De eerste wedstrijd is op 2 augustus. Dan vind ik je stelling dat we nú al achter de feiten aanlopen toch wat voorbarig.
Zonnesteek ?.Toppie schreef:Ongeduldig, over een maand begint de competitie , waarom ongeduldig, we lopen weer zoals elk jaar achter de feiten aan kutzooiNeefkens schreef:vdBoog is inderdaad een zegen voor de club, daar ben ik van overtuigd. Ik hoop wel dat speler X niet te lang meer op zich laat wachten, want ik word wel een beetje ongeduldig.

Blij met de punten ...
De selectie is intact gebleven, en een groot deel van het falen lag toch aan de trainer? Ik vind het al heel wat als er eens een seizoen is dat er maar een van de betere spelers vertrekt. Als dat nou eens een paar jaar achter elkaar zo kon.
I think I lost my fucking headache
Vind ik ook. Jol zou in staat moeten zijn meer uit deze selectie te halen dan Van Basten heeft gedaan. Ajax kan niet met geld blijven smijten.
Het stinkt aan alle kanten!
Jol lijkt me als trainer / coach beter dan MvB, HtC, AK, DB e.c.LucaS schreef:De selectie is intact gebleven, en een groot deel van het falen lag toch aan de trainer?
Wat mij betreft gaat ie met deze groep (+ vervanger Vermaelen + linksback + 'iets voor het middenveld') aan de slag. Het lijkt mij een uitdaging voor een trainer om meer uit een grotendeels gelijke groep te halen dan je voorganger deed...
Bovendien is de combi Jol - aankopen in het verleden een niet bepaald gelukkige geweest. En gezien de aanwezigheid van Blind (die ook een gat in z'n zak heeft), lijkt het me zaak dat Ajax de hand op de knip houdt.
Een kanttekening: we hebben wel zeker versterking voor de achterhoede nodig. Een vervanger voor Vermaelen en een rechtsbenige verdediger. Twee échte aanwinsten, dus geen Oleguertjes of Wielaertjes.
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
1. Een toptrainer kan ervoor zorgen dat het totaal 20% meer is dan de som der delen. Dat er een soort motor op gang komt en dat het team zo goed wordt dat zelfs matige spelers (Reiziger in Ajax '95, figuren als Swerts en Steinsson in het AZ van de laatste jaren) uitgroeien tot verdienstelijke teamspelers.joey schreef:Vind ik ook. Jol zou in staat moeten zijn meer uit deze selectie te halen dan Van Basten heeft gedaan. Ajax kan niet met geld blijven smijten.
2. Een gewone, goede, vakbekwame trainer presteert met een selectie 'naar behoren' (= ze staan uiteindelijk waar ze op basis van de financiële slagkracht horen te staan).
3. Onder een slechte trainer is het totaal om onverklaarbare redenen 20% kleiner dan de som der delen (= het lijkt alsof iedereen onder zijn kunnen blijft, en de ploeg als geheel ook).
Van Basten was één van de aller-allerduidelijkste gevallen van categorie 3 die we bij Ajax gehad hebben.
Jol is - denk ik - minimaal categorie 2. Misschien 1.
K.
Still alive...
Ik snap niet dat iedereen hier ropet dat we geen aanvaller nodig hebben maar verdedigers. Hoeveel volwaardige aanvallers hebben we nou feitelijk? Volgens mij 3.
Dan speelt Ajax maar met 2 aanvallers. Laat Ajax maar weer eens een aanvaller opleiden i.p.v. kopen.LucaS schreef:Ik snap niet dat iedereen hier ropet dat we geen aanvaller nodig hebben maar verdedigers. Hoeveel volwaardige aanvallers hebben we nou feitelijk? Volgens mij 3.
We moeten keuzes maken, Luuk. Ajax is nu eenmaal geen Chelsea dat dure spelers op de bank kan zetten. Eerst maar eens proberen Sulejmani en Cvitanich aan het ballen te krijgen. Goede kans trouwens dat Jol met twee spitsen gaat spelen. Of Urby op links zet, zodat we maar twee échte aanvallers nodig hebben.
Ik denk categorie 2. Uiteindelijk komt hij voor de echte top iets tekort, anders zat hij daar inmiddels wel. Hij is tenslotte geen beginnende trainer meer. Ik heb hem nooit op briljante ingevingen kunnen betrappen, hij is eerder degelijk. Maar waarschijnlijk moeten we daar al heel blij mee zijn. Het kan tenminste niet anders of we gaan er flink op vooruit.1. Een toptrainer kan ervoor zorgen dat het totaal 20% meer is dan de som der delen. Dat er een soort motor op gang komt en dat het team zo goed wordt dat zelfs matige spelers (Reiziger in Ajax '95, figuren als Swerts en Steinsson in het AZ van de laatste jaren) uitgroeien tot verdienstelijke teamspelers.
2. Een gewone, goede, vakbekwame trainer presteert met een selectie 'naar behoren' (= ze staan uiteindelijk waar ze op basis van de financiële slagkracht horen te staan).
3. Onder een slechte trainer is het totaal om onverklaarbare redenen 20% kleiner dan de som der delen (= het lijkt alsof iedereen onder zijn kunnen blijft, en de ploeg als geheel ook).
Van Basten was één van de aller-allerduidelijkste gevallen van categorie 3 die we bij Ajax gehad hebben.
Jol is - denk ik - minimaal categorie 2. Misschien 1.
- Kowalczyk
- Contacteer:
Ik vind ook dat we een extra spits nodig hebben, begrijp me niet verkeerd. We hebben maar één echte centrumspits (de veredelde jeugdspeler Bodul even niet meegeteld) - en daar moet zeker nog een echte grote, sterke doelpuntenmaker bij.LucaS schreef:Ik snap niet dat iedereen hier ropet dat we geen aanvaller nodig hebben maar verdedigers. Hoeveel volwaardige aanvallers hebben we nou feitelijk? Volgens mij 3.
Maar verdedigend is de nood nog hoger, al was het maar omdat de Ajax-verdediging zelfs mét Vermaelen en Heitinga garant stond voor 40 à 45 tegengoals. En met dat aantal word je van zijn levensdagen geen kampioen. Godsonmogelijk (de afgelopen dertig jaar welgeteld één uitzondering die de regel bevestigt, als ik het goed heb).
Met 120 doelpunten vóór, maar 42 tegen, ben je in de praktijk meestal géén kampioen. Met 21 tegengoals vrijwel altijd wél (ook al staan er aan de andere kant van de streep maar 55). Conclusie: kampioen word je met je achterhoede (en je keeper). Het moet dicht zitten. Op slot. Anders kun je net zo goed niet beginnen.
Overigens vind ik dat de man die de verdedigers neer moet zetten (de trainer dus) van grotere invloed op het aantal tegengoals dan de verdedigers als individuen. Ik denk dat AZ vorig seizoen óók heel weinig tegengoals zou hebben gehad als de achterhoede uit Van der Wiel, Oleguer, Wielaert en Vermaelen zou hebben bestaan. Sterker nog: dan zouden ze nog beter zijn geweest dan ze nu waren. Vanwege Louis van Gaal.
K.
Still alive...
Castillion komt er ook aan, trouwens.
Verder helemaal eens met Ko. Wat bezielt ze toch bij Ajax? Jaar na jaar maken ze dezelfde fout. Zorg eens dat het achterin dicht zit, dat geeft zekerheid. Ik ben er van overtuigd dat het verschil tussen top en subtop de kwaliteit van de verdediging is. Er zijn zoveel clubs met aardige aanvallers.
Verder helemaal eens met Ko. Wat bezielt ze toch bij Ajax? Jaar na jaar maken ze dezelfde fout. Zorg eens dat het achterin dicht zit, dat geeft zekerheid. Ik ben er van overtuigd dat het verschil tussen top en subtop de kwaliteit van de verdediging is. Er zijn zoveel clubs met aardige aanvallers.
- Kowalczyk
- Contacteer:
Ja. Absoluut. Ik zal het je nog sterker vertellen: als je landskampioen wilt worden en een elftal wilt zien dat in grote wedstrijden in staat is zichzelf op te pompen en een prestatie neer te zetten, dan ben ik ervan overtuigd dat je a) een toptrainer moet hebben, b) een verdediging met ballen, c) een keeper die ook 'onder vuur' een zekerheidje is en d) een scoutingsapparaat dat zijn huiswerk goed doet en overal ter wereld juweeltjes uit de blubber weet te zeven.joey schreef:Ik ben er van overtuigd dat het verschil tussen top en subtop de kwaliteit van de verdediging is.
Die vier dingen zijn wat mij betreft allemaal (veel) belangrijker dan het volproppen van je selectie met Suárezjes, Perezzen, Sulejmani's, Kennedy's en Elia's, en meer van dat soort topperts die je zo ongeveer tussen de vijf en de vijftien miljoen per stuk kosten.
Misschien zijn de trainers en scouts van Ajax wel te veel liefhebber. Misschien zijn ze te veel geneigd om enthousiast te worden van attractieve voetballertjes "waar je voor naar het stadion gaat". En daar hebben ze dan óók nog een ongelukkige hand in. Tel uit je verlies.
Elf voetballers "voor wie je naar het stadion gaat" leveren samen namelijk geheid geen elftal op waarvoor je naar het stadion gaat. Dat Oranje 1988 zo'n mooie ploeg was, lag niet alleen aan artiesten als Vanenburg, Mühren en Van Basten, maar óók aan Van Aerle en Wouters. En een gemene rat als Erwin Koeman. En een keeper die misschien helemaal geen topper was, maar wél op de juiste momenten Rudi Völler even vertelt dat 'ie een vuile rotmof is, en Belanov toefluistert "ik weet in welke hoek jij gaat schieten, flapdrol".
Dát zijn mooie ploegen. Attractief, individuele klasse, maar óók het juiste fundament eronder.
K.
Still alive...
Ergens moet een van ons Ko's stuk verkeerd hebben begrepen, want ik ben het ook eens met Ko. Volgens mij staat in het stuk van Ko namelijk dat Ajax individueel betere verdedigers heeft dan AZ, en dat het dus een kwestie is van hoe je het team laat functioneren of je veel danwel weinig tegengoals krijgt. Met de speelwijze van de afgelopen jaren kan je twee kanjers kopen voor de verdediging, en nog steeds zal je meer goals tegenkrijgen dan AZ het afgelopen seizoen. Dat is voor mij de kern van Ko's betoog. En al is het dat niet, dan nog denk ik dat het zo is. Ajax heeft prima verdedigers. Volgend jaar moet er wellicht alleen een linksback bij.joey schreef:Castillion komt er ook aan, trouwens.
Kowalczyk schreef:Misschien zijn de trainers en scouts van Ajax wel te veel liefhebber. Misschien zijn ze te veel geneigd om enthousiast te worden van attractieve voetballertjes "waar je voor naar het stadion gaat".
Het lijkt er wel op. Zulke spelers zijn bovendien gemakkelijk te scouten. Een Elia of Suarez 'ontdek' je eerder dan een Boula die ergens anoniem bij RKC loopt te ballen.
Cruijff haalde Wouters en Blind. Dát waren topaankopen. Die waren al halverwege de twintig en liepen nog bij een modale club rond. Blijkbaar zie je zulke jongens snel over het hoofd, maar wat zijn ze belangrijk voor de balans in je team.
Net zoals Wielaert en Oleguer? 

Wouters en Blind waren heel goede spelers.
Misschien hadden ze gewoon trainers bij Ajax die ze goed lieten functioneren in een samenhangend team.
- Ajaciedjuh
LucaS schreef:Misschien hadden ze gewoon trainers bij Ajax die ze goed lieten functioneren in een samenhangend team.

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
In tegenstelling tot de spelers die vorig seizoen bij Ajax rondliepen, bedoel je?LucaS schreef:Misschien hadden ze gewoon trainers bij Ajax die ze goed lieten functioneren in een samenhangend team.

Ik denk inderdaad dat het al een paar jaar niet lukt om Ajax als team te laten spelen. Zoals je weet zeg ik al tijden dat het grote aantal doelpunten de middenvelders en aanvallers net zo veel te verwijten valt als de verdedigers. Zoals de grote JC altijd zei, aanvallen doe je met zijn allen, verdedigen ook.
Ja dat zeg je steeds, maar bij mijn weten heb je nooit voorbeelden genoemd waaruit dat zou blijken ... veel tegen goals zijn gewoon individuele fouten van onze achterhoede spelers .. verkeerd dekken, te laat uitstappen en ga het hele lijstje maar weer af.
Natuurlijk zal een ingespeeld team, waarin iedereen zijn taak naar behoren goed uitvoert meehelpen in het voorkomen van tegengoals.Maar volgens mij staat het toch buiten discussie dat de achterhoede kwalitatief gezien een van AJAX slechtste linies is.
Daarbij, zou het toch in mijn beleving net andersom moeten zijn, een kwalitatief goede verdediging is een must om juist aanvallend te kunnen spelen.Dat is je basis, dat zou je zekerheid naar andere linies in je elftal moeten zijn.Zeker gezien het feit omdat veel AJAX tegenstanders toch nog steeds dat spel spelen waar wij toch altijd veel moeite mee schijnen te hebben.Met zijn allen voor het eigen doel en vrij op de counter voetballen ..
Misschien dat Jol deze verdedigers die we nu hebben beter positioneel kan laten voetballen, misschien dat Jol er in slaagt om deze spelers wel zodanig te schaven slijpen dat goals ook daadwerkelijk worden gemaakt omdat de directe tegenstander gewoon beter is, want anders blijf je toch met een probleemkindje zitten ..
Het zelfde telt voor onze beide keepers, daar moeten de fouten er ook uit.Want anders krijg je ook weer dat dat ene foutje per wedstrijd je teveel punten gaat kosten.
Natuurlijk bestaat het perfecte elftal niet, en ook de perfecte verdediging bestaat niet, maar we mogen toch een veel hoger percentage zekerheid van onze verdediging verwachten, en niet weer fouten die op dit nivo eigenlijk niet meer gemaakt zouden mogen worden ..
Natuurlijk zal een ingespeeld team, waarin iedereen zijn taak naar behoren goed uitvoert meehelpen in het voorkomen van tegengoals.Maar volgens mij staat het toch buiten discussie dat de achterhoede kwalitatief gezien een van AJAX slechtste linies is.
Daarbij, zou het toch in mijn beleving net andersom moeten zijn, een kwalitatief goede verdediging is een must om juist aanvallend te kunnen spelen.Dat is je basis, dat zou je zekerheid naar andere linies in je elftal moeten zijn.Zeker gezien het feit omdat veel AJAX tegenstanders toch nog steeds dat spel spelen waar wij toch altijd veel moeite mee schijnen te hebben.Met zijn allen voor het eigen doel en vrij op de counter voetballen ..
Misschien dat Jol deze verdedigers die we nu hebben beter positioneel kan laten voetballen, misschien dat Jol er in slaagt om deze spelers wel zodanig te schaven slijpen dat goals ook daadwerkelijk worden gemaakt omdat de directe tegenstander gewoon beter is, want anders blijf je toch met een probleemkindje zitten ..
Het zelfde telt voor onze beide keepers, daar moeten de fouten er ook uit.Want anders krijg je ook weer dat dat ene foutje per wedstrijd je teveel punten gaat kosten.
Natuurlijk bestaat het perfecte elftal niet, en ook de perfecte verdediging bestaat niet, maar we mogen toch een veel hoger percentage zekerheid van onze verdediging verwachten, en niet weer fouten die op dit nivo eigenlijk niet meer gemaakt zouden mogen worden ..
Blij met de punten ...
- Kowalczyk
- Contacteer:
Ik ga met Voetske mee.LucaS schreef:Zoals je weet zeg ik al tijden dat het grote aantal doelpunten de middenvelders en aanvallers net zo veel te verwijten valt als de verdedigers. Zoals de grote JC altijd zei, aanvallen doe je met zijn allen, verdedigen ook.
Kijk, ik snap best wat je bedoelt. Als de linies aansluiten, als een team een hechte eenheid is, als de spitsen de bal goed vasthouden en als de middenvelders allemaal net zo makkelijk omschakelen als een geolied lichtknopje... natúúrlijk wordt de verdediging dan ontlast en krijg je er minder om je oren. Daarover geen misverstand.
Maar om nou te zeggen dat de middenvelders en de aanvallers "net zo veel te verwijten valt"... Tuurlijk niet. Kom op. Verdedigers moeten in staat zijn om in elk geval hun eigen directe tegenstander (één man dus) in hun zak te steken. En samen moeten ze een hechte linie vormen: elkaar assisteren, rugdekking geven, etc. Een verdediging hoort te kunnen houden. Kijk, als het nou zo was dat er bij Ajax voortdurend acht of negen tegenstanders in een soort powerplay-formatie op onze verdediging af komen stuiven, dan kun je zeggen dat het middenveld "net zo veel" te verwijten valt. Maar bij Ajax zijn het gewoon echt elementaire dekkingsfouten, van man tegen man. Altijd maar weer.
Dat heeft ten eerste met de trainers te maken. Ik denk dat een jongen als Thomas Vermaelen gewoon veel beter was geweest (en misschien wel klaar voor een mooie loopbaan bij Arsenal...) als hij een paar jaar onder een echte trainer had kunnen werken. Nu heeft hij jarenlang niets wezenlijks bijgeleerd van de eindeloze stoet raspaardjes en prutsers die bij Ajax-1 trainertje hebben mogen spelen. Hij heeft jarenlang maar wat rondgehold in een defensie die niet 'klikt' (zelfde geldt voor jongens als Urby en ook Vertonghen: zouden drie stappen verder zijn geweest als ze een paar jaar begeleid waren door een échte didacticus annex 'schoolmeester').
Een echte trainer kan van een defensie met Van der Wiel, Oleguer, Wielaert en Vermaelen een topverdediging maken hoor. Ben ik van overtuigd. Die vier jongens zijn gewoon goed genoeg. Niet minder dan de vier die er bij AZ staan. Maar nu Vermaelen wegvalt, zijn er domweg te weinig opties voor het centrum én de linksbackplek. Zelfs een hele goede trainer zou met het huidige arsenaal aan Ajax-verdedigers tegen de personeelstekorten aanlopen (zoals hij er ook tegenaan gaat lopen dat hij naast Cvitanich alleen een eerstejaars centrumspits heeft). Daarom moeten er verdedigers bij: een grote centrumverdediger en een echte linksback. En een echte (bij voorkeur grote) centrumspits. En dan zijn we klaar, wat mij betreft.
K.
Still alive...
Niet mee eens. Kampioen word je noch door je achterhoede, noch door je voorhoede. Kampioen word je niet door ofwel heel veel te scoren ofwel heel weinig te incasseren. Kampioen word je door op de juiste momenten te scoren. Met andere woorden: controle. Waar krijg je controle over de wedstrijd? Op het middenveld. Zie daar de kracht van het PSV van de afgelopen jaren met sterkhouders als Van Bommel, Cocu en Simons en AZ afgelopen seizoen.Kowalczyk schreef:Ik vind ook dat we een extra spits nodig hebben, begrijp me niet verkeerd. We hebben maar één echte centrumspits (de veredelde jeugdspeler Bodul even niet meegeteld) - en daar moet zeker nog een echte grote, sterke doelpuntenmaker bij.
Maar verdedigend is de nood nog hoger, al was het maar omdat de Ajax-verdediging zelfs mét Vermaelen en Heitinga garant stond voor 40 à 45 tegengoals. En met dat aantal word je van zijn levensdagen geen kampioen. Godsonmogelijk (de afgelopen dertig jaar welgeteld één uitzondering die de regel bevestigt, als ik het goed heb).
Met 120 doelpunten vóór, maar 42 tegen, ben je in de praktijk meestal géén kampioen. Met 21 tegengoals vrijwel altijd wél (ook al staan er aan de andere kant van de streep maar 55). Conclusie: kampioen word je met je achterhoede (en je keeper). Het moet dicht zitten. Op slot. Anders kun je net zo goed niet beginnen.
Overigens vind ik dat de man die de verdedigers neer moet zetten (de trainer dus) van grotere invloed op het aantal tegengoals dan de verdedigers als individuen. Ik denk dat AZ vorig seizoen óók heel weinig tegengoals zou hebben gehad als de achterhoede uit Van der Wiel, Oleguer, Wielaert en Vermaelen zou hebben bestaan. Sterker nog: dan zouden ze nog beter zijn geweest dan ze nu waren. Vanwege Louis van Gaal.
K.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!