Eljero Elia

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

gaizka

Re: Eljero Elia

Bericht door gaizka » ma jun 15, 2009 12:41 pm

Jöhnk schreef:Dembele zei laatst nog dat hij wel naar Ajax kon, maar dat hij zelf niet wilde.
Denk dat dat ook met van Gaal te maken had.

Overigens lijkt Berg mij een versterking, schiet er zeker 20 a 30 in, wordt weer eens tijd voor een grote spits.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jun 15, 2009 12:43 pm

joey schreef:
Jöhnk schreef:Dembele zei laatst nog dat hij wel naar Ajax kon, maar dat hij zelf niet wilde.
Mwah, waarom zou hij wel naar Willem ll willen en niet naar Ajax?

http://www.ajaxmedia.nl/nieuws/geruchte ... ntracteren
Omdat hij bij Ajax niet meteen in het eerste kwam:

Van de azfanpage:
Moussa Dembélé
De landskampioen over de Grote Drie, Youtube en racisme

bron: FHM Mei 2009
tekst: Roberto Lobosco

Sinds je terug bent van je blessure, posteert van Gaal je voornamelijk rechts op het middenveld, waardoor het meer dan eens voorkomt dat je rond je eigen zestien staat te verdedigen. Hoe is dat?
Het is nu even voor de ploeg dat ik dat moet doen. Voor mijn eigen ontwikkeling speel ik liever wat dieper.

Maar het is toch ook juist goed als je op meerdere posities uit de voeten kunt?
Ik weet dat ik op het middenveld kan spelen, maar het is puur voor mezelf als ik zeg dat ik liever diep speel. Hoe meer ik daar speel, hoe meer ervaring ik kan opdoen.

Wanneer het grootste probleem je scoringsvermogen is, kun je toch beter op het middenveld spelen, waar minder goals van je verwacht worden?
Ja, dat is ook wel zo, maar als ik kijk naar de positie waarop ik het liefst speel, is dat toch echt in de spits.

AZ landskampioen. Wanneer kwam bij jou het besef voor het eerst?
Dat was van de winter en dan met name de laatste wedstrijd tegen NEC, toen we daar wonnen. Toen we de winterstop in gingen dacht ik: het ziet er goed uit, we staan bovenaan, hoewel met nog niet heelveel punten voor. Waar het in zit? We winnen gewoon elke keer weer, waar concurrenten punten laten liggen. Dan kom je al snel tot de conclusie dat de kans om kampioen te worden wel heel groot is.

Heb je wel eens vaker zoveel wedstrijden in één seizoen gewonnen?
Nee, alleen heel lang geleden een keertje, in de jeugd. En in mijn eerste seizoen bij AZ wonnen we ook vrij vaak.

Je doelt op het seizoen waarin jullie op de laatste speeldag het kampioenschap verspeelden, vervolgens de play-offs verknalden én de bekerfinale verloren. In hoeverre heeft die ervaring meegespeeld dit jaar?
Op het moment zelf was dat niet prettig natuurlijk, maar daarna besef je dat we er als team van konden leren. De meeste jongens die nu hier spelen waren daarbij en weten hoe het voelt om op het laatste moment alles te verliezen. We wilden dat absoluut nooit meer meemaken. In die zin is dat seizoen heel belangrijk voor ons geweest. Wij laten ons niet meer gek maken.

Laten jullie het dit jaar niet schieten omdat jij belangrijker bent geworden?
Ik denk dat er dit seizoen meerdere jongens zijn opgestaan, zoals Mounir en Ari, die veel meer scoren dan bijvoorbeeld vorig jaar. En Stijn Schaars weer terug op het middenveld is natuurlijk ook heel belangrijk. Daarnaast hebben we een verdediging die echt staat als een blok.

Besef je dat jullie de doodsteek hebben gegeven aan de Grote Drie?
Het is bijzonder, maar zo denk ik er niet over na. We hebben een heel goede ploeg en die is beter dan de Grote Drie - of hoe je het ook wilt noemen - en het is niet meer dan logisch dat wij bovenaan staan. Zij hebben hun naam nog, maar hopelijk gaat het tij snel keren en zal AZ ook een topploeg worden genoemd.

Sowieso is het best raar dat jij nooit voor ajax hebt gespeeld, als voormalig speler van satellietclub Germinal Beerschot Antwerpen (GBA).
Toen ik uit de jeugd van GBA kwam, stond ik voor de keuze: of naar het eerste van GBA, óf naar Jong ajax. Toen heb ik voor het eerste gekozen. Het jaar daarvóór was ik op stage bij ajax, maar toen raakte ik geblesseerd. Stel dat ik niet geblesseerd was geraakt, dan had ik nu misschien bij ajax gespeeld.

Na één jaar in het eerste van GBA kon je naar Anderlecht, maar je koos voor Willem ll. Dat is ook best raar.
De Nederlandse competitie is interessanter dan de Belgische. En Willem ll speelde dat seizoen ook Europees. Van GBA naar Willem ll was een perfecte stap, omdat ik zeventien jaar was en al tegen clubs als PSV en ajax kon spelen. Ik kon me in Tilburg meer in de kijker spelen dan in België bij Anderlecht.

Je komt uit Antwerpen, wat zeker voor een donkere jongen een stad met twee gezichten is.
Het voelt nog altijd als thuiskomen wanneer ik naar Antwerpen ga. Ik ben er geboren en getogen, maar er is veel discriminatie en racisme. Dat is het dubbele eraan. Als je het vergelijkt met Nederland is het verschil groot. Hier is iedereen open en praten mensen makkelijker met elkaar: bruin, zwart, wit, rood - maakt niet uit. In België is dat veel minder. En hier zie je blanke vrouwen met donkere mannen, overal zijn halfbloedjes en mengelingen en ook dat zie je in Antwerpen veel minder. Als iedereen gemengd bloed heeft, dan is er sowieso minder racisme. Mensen kijken je hier niet zo raar aan als je donker bent, terwijl in België meer vooroordelen heersen.

In hoeverre sta je in contact met het land van je vader, Mali?
Ik ben er in mijn leven vijf keer geweest. Ik heb er familie wonen en ik ken het land aardig goed. Ik voel me evenveel iemand van Mali als iemand uit België. Met mijn vader spreek ik Frans en met mijn moeder Nederlands, wat voor een Belg natuurlijk niet heel uitzonderlijk is.

Met het Belgisch Olympisch elftal scoorde je, net als met AZ tegen Willem ll en Groningen, een weergaloos doelpunt. Kijk je zoiets vaak terug op Youtube?
Zelf heb ik ze geen één keer bekeken, maar ik zie ze wel eens op televisie en af en toe kijkt een vriend van me er wel eens naar op internet. Dan kijk ik wel mee. Het waren goeie acties, dat ga ik niet ontkennen, maar het is niet zo dat ik in de zevende hemel ben. Hoewel ik wel de beste wil zijn. Dat sowieso.

Wanneer kun je de grootste slag maken?
Meer scoren, meer en gerichter schieten. Ik moet meer acties voor mezelf maken.

Vind je dat je nu te veel acties voor anderen maakt?
Soms moet ik gewoon schieten en een kans creëren vanuit het niets.

Is dat bescheidenheid?
Dat zit in me inderdaad, maar dat kan er ook uit. Dat duurt even maar het gaat al steeds beter. Zoals die goal tegen Groningen; normaal gesproken had ik die bal op een gegeven moment afgegeven, maar nu schoot ik gewoon.

Ben je bang voor een leegloop bij AZ
Misschien worden er nog betere spelers gekocht. Voor mezelf geldt dat ik sowieso volgend seizoen Champions League wil spelen. Echt drang om weg te gaan is er dus niet.

Dus geen transfer naar Arsenal?
Dat is krantenpraat. Denk je nu echt dat AZ me voor 5,5 miljoen euro laat gaan? Ze hebben me gekocht voor 5 miljoen. Dat soort berichten kun je toch niet serieus nemen?

Als je de kwartfinalisten van de Champions League bekijkt, maak je je dan enige illusie over de kansen van AZ volgend jaar?
We hebben een goede ploeg en als het ons een beetje meezit, kunnen we misschien iets bereiken. En wellicht doen we van de zomer een paar goede aankopen, waardoor we nog sterker worden. Als het met het vertrouwen goed zit en de sfeer binnen het team is oké, dan kunnen we voor een verrassing zorgen. Als PSV het kan...

Wist je eigenlijk dat er in de geschiedenis nog maar één Belg als speler de Champions League heeft gewonnen?
Wie dan?

Eric Gerets met PSV in 1988
Dan word ik tweede.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 15, 2009 12:52 pm

Ach, ze zullen het niet heel erg in hem hebben zien zitten. Anders was hij wel gekomen.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma jun 15, 2009 12:54 pm

Mwah, destijds was Van Gaal TD. Volgens mij ziet hij het reuze in hem zitten.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jun 15, 2009 1:04 pm

Dan ga je ervan uit dat Van Gaal zich met een eventuele transfer bemoeid heeft. Misschien had het te druk met het schrijven van het beleidsplan 2001-3000? :hypocrite.gif:

Later was er natuurlijk nog een kans. Dembele speelde in het shirt van Willem ll, voor iedereen zichtbaar, want op vrijdagavond bij RTL, de pannen van het dak. AZ sloeg toe, PSV wilde hem, Ajax deed niets.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma jun 15, 2009 1:08 pm

Natuurlijk ga ik daar van uit, Van Gaal bemoeit zich overal mee.

Tja, wie kiest er voor Defour of Dembele als je Ogararu voor 5 miljoen kunt ophalen? De prioriteit lag bij de verdediging.

999

Bericht door 999 » ma jun 15, 2009 1:09 pm

Bertje schreef:Gewoon, dat het kennelijk zo persoonlijk is.

Vaak lees ik hier (of elders) dat het inmiddels voor Ajax toch wel duidelijk moet zijn wat er aan scheelt, omdat wij het ook al jaren zouden zien. Dan vind ik het grappig om te zien dat er kennelijk ook op fora als AT nog zo veel meningsverschil bestaat.
Persoonlijk, nou ik zie het meer in wat haalbaar is .. en voorhanden .. Berg is een afmaker, dit jaar goed voor bijna 30 goals .. hij als target man met links en rechts van hem S. en S.Zo verkeerd lijkt me dat niet ..

Verder gaat dit over als er dan toch een aanvller gehaald moet worden, wie het zou worden.Ik geloof dat ik nog altijd een van de eerste ben die steeds roept dat je van achteruit, bij de verdediging, moet beginnen om het elftal neer te zetten.Daar zou dus mijn prioriteiten liggen .. maar daar ging het hier niet over .. volgens mij ..

Trouwens ik denk dat als we Messi ( o.i.d ) zouden kunnen halen alle neuzen de zelfde kant op zouden wijzen .. maar helaas ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma jun 15, 2009 8:56 pm

Jöhnk schreef: De prioriteit lag bij de verdediging.
Daar zou ie nu ook moeten liggen. De Berg'jes en Elia'tjes gaan hopelijk net als de Ente von Twente aan onze neus voorbij.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 16, 2009 9:09 am

HSV is nog 'im Gespräch' met Elia. Maar uit onderstaand artikel blijkt, dat ze in Hamburg haast geen geld hebben.

http://www.abendblatt.de/sport/fussball ... aufen.html

Overigens noemt Die Welt een bedrag van slechts zes miljoen:

http://www.welt.de/die-welt/article3932 ... hauer.html

Zou wel geinig zijn als Elia een transfer naar HSV forceert en HSV haast niets wil betalen. :smallgrin.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » wo jun 17, 2009 5:24 pm

Ajax nog in onderhandeling met FC Twente over Elia
17 juni 2009 RvN

Het afwijzen van het eerste bod van Ajax op Eljero Elia heeft nog niet geleid tot het afketsen van de transfer. In de nieuwe uitgave van Voetbal International laat Danny Blind weten dat beide partijen nog in gesprek zijn. 'De komende tijd zal blijken of we nader tot elkaar kunnen komen,' aldus Blind in VI.
Waste of Money :excited.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 5:45 pm

Zou het net zo gaan als met Sulejmani? Maandenlang gedoe maar uiteindelijk betaalt Ajax de hoofdprijs?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo jun 17, 2009 6:13 pm

Ajax heeft gewoon geen lijstje. Is niets nieuws onder de zon, maar toch.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 6:15 pm

Zo ben je meteen door je geld heen. Kun je daarna roepen dat er helaas geen ruimte is voor aankopen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 6:28 pm

Zou het niet kunnen dat Elia op het lijstje staat? :eusa_liar.gif:

Zowel Jol als Ajax wilden hem graag hebben.

peter

Bericht door peter » wo jun 17, 2009 6:32 pm

Tsja, maar dat zeiden we vorig jaar ook al. Joh, ik maak me allang geen illusies meer en ga me er dus ook niet druk om maken. Elia zal wel de prioriteit hebben. Als we dan met 2 spitsen gaan spelen wordt het nog dringen geblazen.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 6:36 pm

Jöhnk schreef:Zowel Jol als Ajax wilden hem graag hebben.
Blind, bedoel je.

Ik kan er met mijn verstand niet bij. Elia hebben we helemaal niet nodig. Of er moet een transfer van Suarez of Sulejmani aankomen. Maar daar lijkt voorlopig geen sprake van.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 17, 2009 6:38 pm

Peter schreef:Tsja, maar dat zeiden we vorig jaar ook al. Joh, ik maak me allang geen illusies meer en ga me er dus ook niet druk om maken. Elia zal wel de prioriteit hebben. Als we dan met 2 spitsen gaan spelen wordt het nog dringen geblazen.
En welk punt maak je daarmee? :confused.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 6:38 pm

Bertje schreef:
Peter schreef:Tsja, maar dat zeiden we vorig jaar ook al. Joh, ik maak me allang geen illusies meer en ga me er dus ook niet druk om maken. Elia zal wel de prioriteit hebben. Als we dan met 2 spitsen gaan spelen wordt het nog dringen geblazen.
Dat bij Ajax continuïteit belangrijk is. :neutral.gif:

:blush.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 6:39 pm

Ik vind het ook niks, hoor. Maar dat er een slecht lijstje is wil niet zeggen dat er geen lijstje is.

Bijna alle kenners en analytici vinden Elia helemaal het einde.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 17, 2009 6:43 pm

Zoveel belangstelling is er anders niet voor hem. Het lijkt erop dat geen club die tien (?) miljoen wil betalen. Terwijl (aanstaande) toppers die op de vleugel kunnen spelen doorgaans voor de hoofdprijs gaan (Babel, Nani, C. Ronaldo, enz.)

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 17, 2009 6:44 pm

Wel als ze bij Ajax of Sporting spelen, ja.

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » wo jun 17, 2009 6:45 pm

Bertje schreef:
We maken daarmee het punt dat je er niet meer van hoeft op te kijken. Bij Ajax weet je dat het gebeurt, want er is al jaren falend beleid. Zou wel heel gek zijn als men nu opeens anders te werk zou gaan.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jun 17, 2009 6:47 pm

Wat het prioriteitenverhaal betreft, er was vorig jaar nog geld genoeg voor een goede verdediger. Dat er dan een slechte verdediger wordt gekocht, tja.

Nu ligt dat duidelijk anders. Het zou belachelijk zijn om Elia te kopen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jun 17, 2009 6:48 pm

Tenzij Ajax meer weet over op handen zijnde transfers, uiteraard.
Laatst gewijzigd door Bert op wo jun 17, 2009 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » wo jun 17, 2009 6:48 pm

Jöhnk schreef:Ik vind het ook niks, hoor. Maar dat er een slecht lijstje is wil niet zeggen dat er geen lijstje is.

Bijna alle kenners en analytici vinden Elia helemaal het einde.
Ik betwijfel of er een lijstje is, hoor. Ajax weet in de winter dat het lastig wordt om Elia te halen en vervolgens kloppen we weer vrolijk aan. Ik moet me sterk vergissen, maar volgens mij telt het lijstje dan slechts één naam. Ik tel dingen pas als lijstje als er twee op staan, trouwens.

Plaats reactie