Oleguer Presas

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 27, 2009 2:14 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Ik vond het juist niet goed staan. De spelers van Fiorentina kwamen voorin steeds gemakkelijk aan de bal.
Dat kwam omdat Ajax achterin een op een stond. De ruimte voor de verdediging werd niet afgedekt waardoor de pass naar de spitsen er niet uitgehaald kon worden.
Ook daardoor. Maar ook doordat er niet altijd kort gedekt werd.

Je kunt er kort of lang over praten, maar de organisatie is niet geweldig. Dan lopen de spelers zich dus een ongeluk.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 27, 2009 8:13 pm

joey schreef:Natuurlijk niet. Aan positiespel moet je werken, dat is niet opeens goed.
Positiespel is ook een balvaste spits en een dominante middenvelder hebben. En die hebben we dus nu niet. Met KJH en Aisatti speel je makkelijker voetbal dan met Suarez in de spits en Lindgren in de rol van ´spelbepaler´.

Je zegt dat je het in proporties ziet, ik merk daar in je postings weinig van. Je kunt van Gabri, Enoh en Suarez niet verwachten dat ze voetbal volgens de Hollandse school spelen. Dat kennen ze niet en dat beheersen ze niet.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 27, 2009 8:16 pm

En zo is het Wimpey. Ik zeg het al een hele tijd, die verdediging is niet zo beroerd, maar als elke bal die naar voren gaat binnen twee seconden weer retour komt, met ook nog eens een aantal tegenstanders die niet gevolgd worden door de aanvallers/middenvelders, dan is het dweilen met de kraan open. Een echte aanvaller voorin en een middenvelder die de bal in de voeten kan krijgen, dat zou al heel veel helpen.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 27, 2009 9:07 pm

wimpey schreef:Positiespel is ook een balvaste spits en een dominante middenvelder hebben. En die hebben we dus nu niet. Met KJH en Aisatti speel je makkelijker voetbal dan met Suarez in de spits en Lindgren in de rol van ´spelbepaler´.
Nee, positiespel is ruimte maken, vrijlopen, de juiste man inspelen. Positiespel kun je oefenen. Ook zonder balvaste spits en dominante middenvelder.

Cvitanich is ook niet het prototype balvaste spits, lijkt mij. Hij is meer een loper.
Je zegt dat je het in proporties ziet, ik merk daar in je postings weinig van. Je kunt van Gabri, Enoh en Suarez niet verwachten dat ze voetbal volgens de Hollandse school spelen. Dat kennen ze niet en dat beheersen ze niet.
Dat is dan niet zo best. Moeten ze het snel leren.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 27, 2009 10:56 pm

joey schreef: Nee, positiespel is ruimte maken, vrijlopen, de juiste man inspelen. Positiespel kun je oefenen.
Maar je moet er wel de juiste mensen voor hebben. Snelle denkers, snelle handelaars, balvaste spelers. Daaraan schort het bij ons. Ik hoop dat Aisatti een duwtje in de juiste richting is, dat de Jong zich ontwikkelt. Pranjic is ook een slimme speler, maar ik ben tegen een dure aankoop op leeftijd.
Cvitanich is ook niet het prototype balvaste spits, lijkt mij. Hij is meer een loper.
Ja. En ook net uit een andere voetbalcultuur komen aanwaaien. Wat vind je van het broertje van Siem? Ik vind die Luuk wel wat hebben: goed aanspeelpunt, goed met de kop en speelt simpel. Mag Ajax wel als 2e spits halen, vind ik...
Dat is dan niet zo best. Moeten ze het snel leren.
Van Suarez maak je geen combinatiespeler, weet jij ook.

Gabri is een loper en 30, verander je ook niet meer. Enoh moet 2 voetballers naast zich hebben om nog beter te renderen. Lindgren handelt te langzaam. Geen slechte spelers, maar hun kwaliteiten liggen niet bepaald aan de bal. Hetgeen het voetbal dat jij en ik willen zien vrij lastig te realiseren maakt. Daar heeft een trainer echter wel mee te maken...

Opleiden, opleiden, opleiden. Da's de sleutel. Ook niets nieuws trouwens.

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » vr feb 27, 2009 10:58 pm

wimpey schreef:Ja. En ook net uit een andere voetbalcultuur komen aanwaaien. Wat vind je van het broertje van Siem? Ik vind die Luuk wel wat hebben: goed aanspeelpunt, goed met de kop en speelt simpel. Mag Ajax wel als 2e spits halen, vind ik...
Ajax is dan ook geïnteresseerd, ook al is heel de Eredivisie dat ongeveer. Ik mag aannemen dat Ajax ook bij deze speler een streepje voor heeft.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 27, 2009 11:09 pm

wimpey schreef:Maar je moet er wel de juiste mensen voor hebben. Snelle denkers, snelle handelaars, balvaste spelers. Daaraan schort het bij ons. Ik hoop dat Aisatti een duwtje in de juiste richting is.
Aan de bal is Aissati goed, maar zijn spel zonder bal gaat voor problemen zorgen. Zag het al tegen Volendam, hij bekommert zich niet om wat in zijn rug gebeurt.
Pranjic is ook een slimme speler, maar ik ben tegen een dure aankoop op leeftijd.
Pranjic is net niet, vind ik.
Ja. En ook net uit een andere voetbalcultuur komen aanwaaien.
Waarom is hij dan gehaald?
Wat vind je van het broertje van Siem? Ik vind die Luuk wel wat hebben: goed aanspeelpunt, goed met de kop en speelt simpel. Mag Ajax wel als 2e spits halen, vind ik...
Te weinig van gezien.
Van Suarez maak je geen combinatiespeler, weet jij ook.
Suarez zal niet gedijen in een strak systeem, dat ben ik met je eens. Hoe zou Van Gaal met hem omgaan? Die zou er wel iets op bedenken. Want ik neem aan dat Van Gaal ook de meerwaarde van Suarez ziet. Van Gaal heeft wel eens gezegd dat hij Suarez een heel goede speler vond.
Gabri is een loper en 30, verander je ook niet meer. Enoh moet 2 voetballers naast zich hebben om nog beter te renderen. Lindgren handelt te langzaam. Geen slechte spelers, maar hun kwaliteiten liggen niet bepaald aan de bal. Hetgeen het voetbal dat jij en ik willen zien vrij lastig te realiseren maakt. Daar heeft een trainer echter wel mee te maken...
Die trainer had ook kunnen investeren in spelers die het team echt sterker maakten. Ik heb eerder gepleit voor twee sterke verdedigers met een goede inspeelpass en een allround middenvelder (snelle denker, goed in de omschakeling). Die zijn niet gehaald, Van Basten stak liever bijna al het geld in Sulejmani en Cvitanich. Is ook een keuze.
Opleiden, opleiden, opleiden. Da's de sleutel. Ook niets nieuws trouwens.
Daar ben ik het uiteraard mee eens.
De opleiding schiet tekort. De door Ajax opgeleide spelers moeten nog teveel stappen maken als ze al bij de selectie zitten. Tegen de tijd dat ze het een beetje onder de knie hebben, zijn ze weg. Ik hoop dat Van Basten ziet dat er snel iets moet gebeuren, maar helaas heb ik daar tot op heden geen aanwijzingen voor.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 27, 2009 11:13 pm

joey schreef:Suarez zal niet gedijen in een strak systeem, dat ben ik met je eens. Hoe zou Van Gaal met hem omgaan? Die zou er wel iets op bedenken. Want ik neem aan dat Van Gaal ook de meerwaarde van Suarez ziet. Van Gaal heeft wel eens gezegd dat hij Suarez een heel goede speler vond.
Van Gaal heeft gezegd dat AZ hem niet wilde omdat hij te intuitief was.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 27, 2009 11:23 pm

Is dat zo? Tja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Van Gaal houdt niet van intuitieve spelers. Logisch gezien zijn manier van werken, maar gelukkig denken niet alle trainers er zo over.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za feb 28, 2009 1:09 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Nee, positiespel is ruimte maken, vrijlopen, de juiste man inspelen. Positiespel kun je oefenen.
Maar je moet er wel de juiste mensen voor hebben. Snelle denkers, snelle handelaars, balvaste spelers. Daaraan schort het bij ons.
Precies. Een kern van dergelijke spelers over alle linies verdeeld kan al veel schelen. Naast het oeverloos oefenen op het positiespel. Of kwaliteiten en beperkingen afstemmen op mekaar, enz.

Wat het positiespel en de organisatie betreft: in 1995 las ik eens een interview van Ronald de Boer, waarin hij vertelde soms helemaal niet lekker aan een wedstrijd te beginnen. Maar je speelde in zo'n strakke organisatie, iedereen wist zijn basictaken en voerde die in ieder geval naar behoren uit en je wist waar mensen liepen als je de bal had, zodat de passing game gemakkelijker was om op te pikken. In die context was het vervolgens niet al te moeilijk om je over dat dooie punt heen te voetballen, volgens Ronald. En dan hebben we het dus over een topspeler uit het topelftal van 1995. Geeft weer eens aan hoe belangrijk vastigheid en duidelijkheid in een team voor een speler is.

Wat Wimpey al eerder deze week noemde is natuurlijk ook een belangrijk punt: de zeer slechte serie wedstrijden die Ajax vooral na Nec heeft afgewerkt (resultaat, veldspel) gaat ook in de koppies van de spelers zitten. Niemand durft meer wat en iedereen blijft achter de bal staan. En met die faalangst en dat safety-first hou je mekaar ook in een wurgende houdgreep.

Het is dus en-en-en. Een stukkie zelfvertrouwen dat je het lef hebt om risico's te nemen. Verder moet dat stuk lef in je karakter zitten (Lindgren, maar ook Wielaert zijn wat mij betreft daarin erg teleurstellend) en je moet het ook kunnen (techniek, inzicht) En dan is er dus nog de organisatie en het teamwork om die individuele kwaliteiten optimaal te laten renderen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 28, 2009 1:18 pm

Zuidema schreef:Wat het positiespel en de organisatie betreft: in 1995 las ik eens een interview van Ronald de Boer, waarin hij vertelde soms helemaal niet lekker aan een wedstrijd te beginnen. Maar je speelde in zo'n strakke organisatie, iedereen wist zijn basictaken en voerde die in ieder geval naar behoren uit en je wist waar mensen liepen als je de bal had, zodat de passing game gemakkelijker was om op te pikken. In die context was het vervolgens niet al te moeilijk om je over dat dooie punt heen te voetballen, volgens Ronald.
Exact. En die context is er nu niet. Nog geen begin ervan.

wimpey

Bericht door wimpey » za feb 28, 2009 4:16 pm

Zuidema schreef: Het is dus en-en-en. Een stukkie zelfvertrouwen dat je het lef hebt om risico's te nemen. Verder moet dat stuk lef in je karakter zitten (Lindgren, maar ook Wielaert zijn wat mij betreft daarin erg teleurstellend) en je moet het ook kunnen (techniek, inzicht) En dan is er dus nog de organisatie en het teamwork om die individuele kwaliteiten optimaal te laten renderen.
Zo makkelijk is het inderdaad allemaal niet. Als het wel makkelijk zou zijn, zou een van de vele voorgangers van MVB de trein wel op de rails hebben gezet.

Ik vond de pot tegen Fiorentina weer een klassiek voorbeeld. Zij hebben Gilardino in de spits, een fantastisch rustpunt. Altijd aanspeelbaar, verwerkt de moeilijkste ballen goed en houdt ze vast. Dan kan de rest van het elftal aansluiten. Zo heb je meteen een paar aanspeelpunten meer dan ons elftal doorgaans heeft.

Ajax mist zo'n rustpunt voorin. Op het middenveld ook. MVB heeft het lang met Sulejmani geprobeerd, hij heeft het inzicht, de pass, de techniek. Helaas de fitness en het zelfvertrouwen niet. Mentaal is Mira helaas niet de sterkste. Het probleem met Aisatti is bekend. Van de Jong had ik dit seizoen wat meer verwacht, maar hij is te bleu om (nu al?) de lakens uit te delen.

Gevolg: ons middenveld bestaat vooral uit dienende spelers. We hebben geen jongen die het spel snel maakt en voor verrassingen zorgt. Dus dan verzand je al weer snel in het spel waarin Ajax al jaren steeds verzandt: vechtvoetbal, opportunisme en het speculeren op individuele klasse. De ene keer moet KJH het doen, de andere keer Sneyder, nu is het Suarez.

En wanneer je afhankelijk bent van het individu, ben je kwetsbaarder dan wanneer je op een team kan terugvallen dat uit een mixture van diverse kwaliteiten bestaat. Niet voor niets zijn spel en resultaten bij Ajax al jaren ondermaats.

Hoe reken je er mee af? Opleiden. Ook een probleem: al te veel snelle denker en handelaars, balvaste spitsen en allround buitenspelers heeft de opleiding de laatste jaren niet uitgespuugd.

MVB heeft de macht, hij zal met antwoorden en oplossingen moeten komen. Hij is allesbehalve dom en hij kent de wetten en eisen van de topsport als vrijwel geen ander. Maar hij is een rookie, leert ie van z'n fouten en kan ie de club weer op het juiste spoor krijgen? De tijd zal het leren, maar ik heb persoonlijk wel fiducie in die man...

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za feb 28, 2009 4:36 pm

Ajax mist duidelijk een spits die de bal kan vasthouden en voorzetten kan afmaken. Ik zie Sulejmani het liefst op links, Suarez het liefst als rechtsbuiten in een vrije rol (lekker laten rommelen) en dan een aanspeelpunt met een neus voor de goal in de spits. Cvitanich heeft wat van die eigenschappen maar of hij goed genoeg is kan ik nog moeilijk beoordelen. Hopelijk is hij snel fit.

Ben met Wimpey eens dat we voetbal en intelligentie missen op het middenveld. Hopelijk blijkt Aissati het ontbrekende pusselstukje op het middenveld. Daar ben ik nog niet direct van overtuigd maar deze jongen heeft onmiskenbaar een aantal kwaliteiten die het middenveld op dit moment ontbeert. Aissati is een slimme voetballer, balvast, heeft een uitstekende passing en creativiteit. Hopelijk blijft hij nu eens een keer langere tijd fit en ziet Van Basten in dat hij Aissati belangrijk moet maken.
Ajax!

Zuidema

Bericht door Zuidema » za feb 28, 2009 5:57 pm

Giacomo Puccini schreef: Ben met Wimpey eens dat we voetbal en intelligentie missen op het middenveld. Hopelijk blijkt Aissati het ontbrekende pusselstukje op het middenveld. Daar ben ik nog niet direct van overtuigd maar deze jongen heeft onmiskenbaar een aantal kwaliteiten die het middenveld op dit moment ontbeert. Aissati is een slimme voetballer, balvast, heeft een uitstekende passing en creativiteit. Hopelijk blijft hij nu eens een keer langere tijd fit en ziet Van Basten in dat hij Aissati belangrijk moet maken.
Maar Aissati kan het niet alleen. Die jongen liet in zijn half uurtje tegen Volendam zeker zien dat ie balvast is en een gave techniek heeft, maar de passing kwam er totaal niet uit, omdat hij nergens de bal goed kwijt kon. Iedereen liep zich maar wat te verstoppen of liep niet vrij. En dan moest ie de bal wel weer terugleggen. Zo kan je 5 Aissati's of wat voor creatieve middenvelders dan ook opstellen, maar schiet je er dus nog geen ene centimeter mee op. Wil je wat aan Aissati hebben, dan moet er om hem heen ook het nodige gebeuren. De liefde moet wel van 2 kanten komen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za feb 28, 2009 10:50 pm

In die wedstrijd leverde Ajax een collectieve wanprestatie, en viel Aissati in om zijn eerste minuten te maken sinds ruim een half jaar blessureleed. Totaal geen graadmeter dus.

Als Cvitanich weer fit is kan Van Basten de voorhoede Sulejmani - Cvitanich - Suarez opstellen. Aissati daarachter, in de rug gesteund door 2 controleurs en je hebt voorin genoeg voetballers die de bal willen hebben en er wat mee kunnen. Cvitanich kan een bal vasthouden en in het teambelang spelen, dat mist Ajax nu voorin. De vraag is alleen of hij regelmatig het net zal weten te vinden. Dat mag ik wel hopen, want Aissati is geen mannetje dat er 10 op een jaar inlegt en die voorzet van Sulejmani vraagt om iemand die ze binnenknikt/tikt. Kijk echt uit naar het moment dat onze vier kleine mannen voorin tegelijk in het veld staan, en ben benieuwd of het werkt.
Ajax!

wimpey

Re: Oleguer Presas

Bericht door wimpey » zo jun 14, 2009 6:28 am

Volgens de Italiaanse krant La Nazione wil Fiorentina de verdediging versterken met Oleguer. Als Manuel da Costa wordt verkocht zou de verdediger van Ajax in beeld komen om naar Italië te verkassen. Fiorentina zou nog geen contact hebben opgenomen met Ajax over een mogelijke overgang. Oleguer speelde dit seizoen 37 wedstrijden en scoorde één keer.

999

Re:

Bericht door 999 » zo jun 14, 2009 9:50 am

Giacomo Puccini schreef:In die wedstrijd leverde Ajax een collectieve wanprestatie, en viel Aissati in om zijn eerste minuten te maken sinds ruim een half jaar blessureleed. Totaal geen graadmeter dus.

Als Cvitanich weer fit is kan Van Basten de voorhoede Sulejmani - Cvitanich - Suarez opstellen. Aissati daarachter, in de rug gesteund door 2 controleurs en je hebt voorin genoeg voetballers die de bal willen hebben en er wat mee kunnen. Cvitanich kan een bal vasthouden en in het teambelang spelen, dat mist Ajax nu voorin. De vraag is alleen of hij regelmatig het net zal weten te vinden. Dat mag ik wel hopen, want Aissati is geen mannetje dat er 10 op een jaar inlegt en die voorzet van Sulejmani vraagt om iemand die ze binnenknikt/tikt. Kijk echt uit naar het moment dat onze vier kleine mannen voorin tegelijk in het veld staan, en ben benieuwd of het werkt.
Van Basten ?.
Blij met de punten ...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jun 14, 2009 10:05 am

Heb je de datum van het bericht gezien?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jun 14, 2009 10:44 am

In de Italiaanse media wordt gesproken van een bedrag van €4.5 miljoen dat AJAX zou vragen. Broodje aap of werkelijkheid?
Er zijn wel veel sites die het melden maar dat kan net zo goed het opwarmen van het eerste nieuwsbericht zijn.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo jun 14, 2009 11:02 am

Zo zie je maar wat een Europees wedstrijdje tegen Fiorentina kan opleveren. Ondanks Oleguer natuurlijk niet het je van het is, gaan we dan wel onze enige echte verdedigers verliezen (Oleguer en Vermaelen).

Ik ben benieuwd waar Ajax dan mee gaat komen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jun 14, 2009 12:38 pm

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jun 14, 2009 12:42 pm

Kom op, Frank! Doe het voor ons!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jun 14, 2009 12:43 pm

Zou dat betekenen dat Rijkaard Oleguer écht goed vindt? :baaa.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jun 14, 2009 12:45 pm

Toch wel opvallend, zijn wij dan weer te kritisch? Ik was eerst positief, daarna begon ik hem echt steeds minder te vinden, de laatste tijd ging het wel weer. Of ligt het aan het gebrek aan organisatie in het veld dat hem parten speelde? Maar daar was hij zelf natuurlijk ook debet aan.
Of de verkoop goed uit pakt, staat of valt (net als met Vermaelen) of je een betere terug kan halen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jun 14, 2009 12:46 pm

Neefkens schreef:Toch wel opvallend, zijn wij dan weer te kritisch?
Jij niet, hoor.

Oleguer kan er niets van. Geloof me nou maar.

Plaats reactie