In de tijd van Marco wel. En logischerwijs in de tijd van Jol ookPeter schreef:Maar dat wisten we toch al? Ajax zal er alles aan doen om die Elia in te lijven (helaas).

Moderator: mods
In de tijd van Marco wel. En logischerwijs in de tijd van Jol ookPeter schreef:Maar dat wisten we toch al? Ajax zal er alles aan doen om die Elia in te lijven (helaas).
Dit mogen we best wel een open sollicitatie noemen.Sportwereld schreef:Elia wil flitsen op de vleugel
Door SJOERD MOSSOU
Dankzij Fred Rutten weet Eljero Elia wanneer de zon ondergaat in Reykjavik, de stad waar hij zaterdag hoopt te debuteren in Oranje.
afbeelding vergroten Eljero Elia tijdens de training van Oranje. FOTO PIM RAS
Zijn oude trainer van FC Twente vond dat hij zijn blik wat meer over de bal heen moest richten. De wereld van Elia mocht best wat groter.
,,Het was met mij voetbal, voetbal en nog eens voetbal,’’ vertelt de aanvaller. ,,Trainer Rutten vond dat niet goed. Hij vond dat ik me ook als mens moest ontwikkelen. Door af en toe wat kranten te lezen, bijvoorbeeld. Dat doe ik nu. Zo weet ik dat het in IJsland straks bijna alleen maar licht is en maar heel even donker.’’
Met Rutten is de man genoemd die zijn doorbraak vormgaf. Elia was twee seizoenen geleden wel zo’n beetje afgeschreven bij ADO Den Haag, waar trainer Lex Schoenmaker gerede twijfels had over de jonge voetballer. In het heden zit Elia in een KNVB-trainingspak onder een protserige kroonluchter in hotel Huis ter Duin in Noordwijk, als het nieuwe gezicht van het Nederlands elftal.
,,Prachtig,’’ zegt Elia en zijn ogen glimmen. ,,Sta ik opeens tussen jongens die ik alleen van de televisie ken. En met Phillip Cocu en Frank de Boer, spelers aan wie ik als kleine jongen een handtekening zou hebben gevraagd.’’
Hij werd verkozen tot Talent van het Jaar na een voortreffelijk seizoen met FC Twente, dat tweede werd in de competitie. Een nieuwe stap in zijn carrière lonkt, nu Elia zich heeft ontwikkeld tot een complete, ongrijpbare vleugelspeler.
Met HSV sprak hij al, toen Martin Jol er nog trainer was. En Ajax, de nieuwe club van Jol, wilde hem afgelopen winter al hebben. Het optelsommetje lijkt snel gemaakt.
,,Maar alle opties zijn nog open,’’ zegt Elia. Het is het zinnetje dat hij steeds opnieuw herhaalt als het over zijn toekomst gaat. Wat dat betreft heeft hij goed naar zijn zaakwaarnemer geluisterd, die hem met klem vroeg vooral geen deuren dicht te gooien. HSV is dus nog steeds een optie, zegt Elia. En Ajax ook. En een langer verblijf bij FC Twente ook.
Toch zou hij nog steeds dolgraag onder Jol werken. ,,Want iedere voetballer wil onder hem werken. Vraag hier maar, bij het Nederlands elftal. Allemaal zijn ze weg van Jol. En dan is hij ook nog Hagenaar, net als ik. Mijn broer heeft nog gymles gehad van Cock Jol, Martins broer.’’ Mensen die hem kennen, typeren hem als een vrolijke, ongecompliceerde jongen.
,,Joop wilde meer geld voor me,’’ zegt Elia over zijn afgeketste transfer van afgelopen winter naar Ajax. Joop is Joop Munsterman, de voorzitter van FC Twente. ,,Joop wilde het team bij elkaar houden,’’ zegt Elia. ,,Joop had zoiets van: oké, als Wielaert weggaat dan halen we Wisgerhof. Maar mij wilde Joop niet laten gaan.’’
De aanvaller verlengde daarop zijn contract in Enschede, maar liet daarin een clausule opnemen dat hij voor zo’n tien miljoen euro mag vertrekken. Het moet wel heel gek lopen, wil er geen club zijn die dat bedrag voor hem wil betalen. Elia behoort tot de zeldzame categorie spelers die pure snelheid, techniek en – steeds meer – overzicht combineert. Zijn selectie voor Oranje is deze week een beloning die feilloos past in zijn ontwikkeling.
En dat terwijl hij in zijn loopbaan zo vaak achtervolgd werd door scepsis en twijfel. Bij ADO Den Haag, maar ook bij de vertegenwoordigende jeugdelftallen. Steeds viel Elia af zodra er een groot toernooi aankwam. En bij Ajax werd hij na twee seizoenen in de C-jeugd alweer weggestuurd. ,,Samen met Nordin Amrabat en Jeremain Lens,’’ vertelt Elia. ,,Ze vonden dat ik niet vaak genoeg het verschil maakte. Nee, op de vleugels speelde ik eigenlijk nooit bij Ajax. Meestal stond ik rechtshalf, soms rechtsback en soms ook centraal in de verdediging. Henny de Regt vertelde me destijds dat ik niet mocht blijven. Heel erg vond ik dat.’’
Het is een reëel scenario; Ajax dat straks miljoenen betaalt voor een speler die het een jaar of tien geleden liet lopen. ,,Voor mij zou dat wel leuk zijn, maar voor Ajax niet zo,’’ vindt Elia. Niettemin ziet hij zichzelf best lopen in een Ajax-shirt.
,,Ik vond het als jongetje al geweldig om voor die club te spelen. Met zo’n grote Ajax-tas over straat, dat vond ik geweldig. Die Amsterdamse bluf past ook wel bij mij, denk ik. Het uitdagen, het dollen, net als op straat. Een tegenstander he- le-maal gek maken, dat is het mooiste wat er is.’’
Bij FC Twente leerden ze hem dat juist het rendement telt, het resultaat van een actie. ,,Iedereen was bezig mij beter te maken,’’ zegt Elia. ,,Niet alleen Fred Rutten, maar ook Erik ten Hag, René Eijkelkamp en Boudewijn Pahlplatz. Steeds zaten ze me bovenop de huid. Door me op details te wijzen en me af en toe op mijn flikker te geven. Dat is goed voor me geweest. Ik heb veel geleerd, door goed te luisteren en hard te werken.’’
Oranje voelt als een beloning, vindt Elia. ,,Iedere minuut die ik speel, zou al mooi zijn, of dat nou tegen IJsland is of tegen Noorwegen (woensdag, red.). Ik wil hier van genieten, van begin tot eind. Daarna zien we wel wat er gebeurt. Alle opties zijn open.’’
InnerHarbour schreef:Elia, is dat niet weer zo'n fucking dwerg? hebben we al niet zat van die lichtgewichten............... Haal eens een VENT voor in de spits ipv dat Twents renpaard voor de zijkant.
Rishi schreef:Spelers met een actie missen we gewoon hoor. Cvitanich is ook niet de man van een actie, verder zou je ook gewoon 4-4-2 kunnen gaan spelen met deze spelers. Gewoon halen die handel. 4 toppers voor 3 posities is helemaal geen overbodige luxe.
Nee geen tank, maar een vent, van Nistelrooy is bv een vent, dat bedoel ik ermee.Daniel_vT schreef:InnerHarbour schreef:Elia, is dat niet weer zo'n fucking dwerg? hebben we al niet zat van die lichtgewichten............... Haal eens een VENT voor in de spits ipv dat Twents renpaard voor de zijkant.
Ik deel je mening wat betreft het feit dat we Elia niet naar Ajax moeten halen. Maar een "vent" en "lichtgewichten"? Jij ziet liever een tank in de spits met een draaicirkel van een vrachtwagen die zich stuk loopt op een verdediging?
InnerHarbour schreef:Elia, is dat niet weer zo'n fucking dwerg? hebben we al niet zat van die lichtgewichten............... Haal eens een VENT voor in de spits ipv dat Twents renpaard voor de zijkant.
Suarez is de enige speler van vorig seizoen die aanspeelbaar was, omdat hij als enige speler constant in beweging is en om de bal vraagt. De overige 10 zijn gewoon standbeelden.De Dominee schreef:Ik vind Suarez helemaal niet zo'n goed aanspeelpunt.
We hebben wel een aanspeelpunt nodig om Sulejmani optimaal te laten renderen, mi.
Jöhnk schreef:In die wedstrijd werd Oleguer compleet zoek gespeeld door de Kroatische Gert Verheyen.