Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%

Totaal aantal stemmen: 83

Feest

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Feest » wo mei 20, 2009 9:26 am

Jöhnk schreef:
Ik herinner me trouwens dat die Rudy alleen maar op doel kon schieten en verder niets. Was ook erg traag.

Ik herriner me vooral Mw. Rudy. :biggthumpup.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo mei 20, 2009 9:28 am

Steef schreef:
Jöhnk schreef:
Ik herinner me trouwens dat die Rudy alleen maar op doel kon schieten en verder niets. Was ook erg traag.

:ajaxsmiley.gif: Daar was niks mis mee!
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 20, 2009 9:31 am

Wat vind jij van Olsen, Steef?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

jamie

Bericht door jamie » wo mei 20, 2009 9:32 am

Steef schreef:
Jöhnk schreef:

Nu ziet ze er toch niet zo lekker uit.

Afbeelding

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » wo mei 20, 2009 9:32 am

Lijkt mij een kwestie van tijd inderdaad, getuige ook de benadering van Shota.

Feest

Bericht door Feest » wo mei 20, 2009 9:32 am

Mary-Kate of Ashley?

Feest

Bericht door Feest » wo mei 20, 2009 9:34 am

jamie schreef:
Steef schreef:
Jöhnk schreef:

Nu ziet ze er toch niet zo lekker uit.
Daarom moet je vrouwen op hun 35e verjaardag ook inruilen. Universal Rule of Thumb.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 20, 2009 9:34 am

Morten.

En met niemand anders!

jamie

Bericht door jamie » wo mei 20, 2009 9:36 am

Steef schreef:
Daarom moet je vrouwen op hun 35e verjaardag ook inruilen. Universal Rule of Thumb.
Nog 6 jaartjes te gaan. :drecul.gif:

jamie

Bericht door jamie » wo mei 20, 2009 9:37 am

Bertje schreef:Morten.
Morten Harket?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo mei 20, 2009 9:38 am

Op 36-jarige leeftijd kun je ze ook prima inruilen voor 2 van 18 :ajaxsmiley.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

jamie

Bericht door jamie » wo mei 20, 2009 9:39 am

Ajaciedjuh schreef:Op 36-jarige leeftijd kun je ze ook prima inruilen voor 2 van 18 :ajaxsmiley.gif:
:yourock.gif: :yourock.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo mei 20, 2009 9:40 am

Interessant leesvoer:
Olsen wilde Ajax na affaire-De Boer al verlaten

INTERVIEW, PAUL ONKENHOUT
gepubliceerd op 16 december 1998 00:00, bijgewerkt op 16 januari 2009 13:50

'Het is mooi geweest. Ik ben gekwetst, maar ik zal het overleven. En nu kan het in het plakboek.'

Van onze verslaggever

Paul Onkenhout

AMSTERDAM

Kalm, waardig en stijlvol, en zeer gedetailleerd bovendien, schetste Morten Olsen gisteren in een 35 minuten durende monoloog de achtergronden van de breuk met Ajax. Hij deed dat op eigen initiatief, gekleed in stemmig zwart en op een plaats, de Amsterdam Arena, waar hij in het weekeinde op non-actief was gesteld.

Zijn betoog was doorspekt met kritiek (op het bestuur en de spelers) én zelfkritiek en onderscheidde zich daardoor in hoge mate van de eenzijdige aanval die het bestuur zaterdag op hem uitvoerde.

De val in Amsterdam werd volgens Olsen ingeleid en gestimuleerd door de affaire-De Boer. Als gevolg van die zaak raakte de spelersgroep verdeeld en verloor hij aan respect. Olsen verklaarde serieus overwogen te hebben Ajax te verlaten toen de club de arbitragezaak won en Frank en Ronald de Boer na enkele weken terugkeerden in de spelersgroep.

'Ik had in augustus moeten stoppen. Ik wist toen al dat ik het hier dit seizoen niet zou redden.' En toen al besloot Olsen dat hij Ajax aan het eind van het seizoen zou verlaten.

Op de laatste dag van een trainingskamp in Denemarken, in juli, las Olsen op Teletekst dat de tweeling, in een poging de arbitragecommissie te overtuigen, zware kritiek had geuit op zijn trainingen.

'Dat kan niet en dat mag niet. Ik had onmiddellijk geen krediet meer. Het eerste dat ik toen meteen dacht was dat het een heel, héél moeilijk seizoen zou worden. Het werd het thema van de voorbereiding. Komen ze wel of komen ze niet?

'Ik heb me laten overreden om te blijven en dat was een grote fout. Ik heb getracht het bestuur duidelijk te maken hoe groot de invloed op de groep zou zijn als ze zouden terugkeren. Van het bestuur heb ik toen naar mijn stellige overtuiging veel te weinig steun gehad. Ik heb twintig jaar in de kleedkamer geleefd. Ik weet wél wat zoiets voor de groepsdynamiek betekent.'

Nóg een fout maakte Olsen naar eigen zeggen, later toen Frank en Ronald de Boer terugkeerden in de selectie. 'Ik had die twee jongens meteen moeten wegsturen. Verloren had ik toch al. Ik was de man van de saaie trainingen, en later had ik ook van tactiek geen verstand. Het werkklimaat was verpest.'

Olsen stond in dubio: 'Ik kon kiezen tussen de pest en de cholera. In alle gevallen zou ik de boeman zijn geweest.'

Hij noemde de opgave onoplosbaar: 'Ik kon het probleem niet oplossen. Maar dat zou op dat moment werkelijk niemand hebben gekund.'

Allesbepalend was de affaire volgens Olsen niet: 'Maar het werkte als katalysator. Dat realiseer ik me nu, achteraf, nog veel beter dan toen.

'Door de manier waarop ik heb gereageerd op de affaire-De Boer, heb ik mijn eigen graf gegraven. Ik verloor respect en kwam in conflictsituaties terecht. In de spelersgroep kon ik niet meer reageren zoals het moest. Ik zal zoiets nooit meer accepteren.'

Het bestuur verweet hem zaterdag bij monde van voorzitter Van Praag dat de spelersgroep al maandenlang een gebrek aan discipline toonde. Dat is echter niet hem, maar de spelers te verwijten, aldus Olsen.

'In Denemarken noemden ze me de Generaal, omdat ik zo streng zou zijn. Daar was ik te vergelijken met Van Gaal zoals hij in zijn eerste jaren bij Ajax werkte. Maar dat kon hij doen omdat Ajax zoveel jonge spelers had. Deze groep moest anders worden benaderd.

'Misschien had ik de discipline aan moeten halen. Maar dat zegt meer over de spelers dan over mij. Ik ben zoals ik vorig jaar was, dat wilde en kon ik niet veranderen.'

Volgens Olsen maakten sommige spelers zich schuldig aan gemakzucht, betweterij en arrogantie. Namen noemde hij overigens niet.

'Ik haat arrogantie. Ik hou van bluf. Het ergste is betweterij. In het voetbal bestaat niet één waarheid. Sommige spelers zien dat niet in en geloven alleen in hun eigen waarheid. Ze accepteren dingen niet.

'En ze luisteren niet. Ze hadden hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, maar deden dat niet. Ze denken dat ze alles weten, terwijl ze alleen Ajax en Amsterdam maar kennen en nooit in het buitenland hebben rondgekeken.'

Het bestuur van Ajax deed er volgens hem te weinig aan om zijn val te voorkomen. 'Daar ben ik teleurgesteld over.'

Op de vraag of het correct is, zoals Van Praag zaterdag stelde, dat een deel van de spelersgroep zich al in februari tegen hem keerde, zei Olsen: 'Dat klopt niet. Daar klopt niets van.'

Maar ook in zijn slotrede weigerde Morten Olsen Ajax te besmeuren: 'Ondanks alles winnen de positieve herinneringen het van de negatieve. Ik heb hier genoten. En het gaat niet om één persoon. Het gaat niet om mij. Het gaat om Ajax.'
de V.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 20, 2009 9:46 am

Wat valt je op in dat artikel, Jöhnk?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

jamie

Bericht door jamie » wo mei 20, 2009 9:47 am

Maar ook in zijn slotrede weigerde Morten Olsen Ajax te besmeuren: 'Ondanks alles winnen de positieve herinneringen het van de negatieve. Ik heb hier genoten. En het gaat niet om één persoon. Het gaat niet om mij. Het gaat om Ajax.' :biggthumpup.gif: :biggthumpup.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo mei 20, 2009 9:52 am

Ja, dat viel mij ook op. Maar ik weet niet of Jöhnk daar ook op doelde.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo mei 20, 2009 9:54 am

Ik doelde nergens specifiek op, maar wat mij opvalt is het volgende:

'In Denemarken noemden ze me de Generaal, omdat ik zo streng zou zijn. Daar was ik te vergelijken met Van Gaal zoals hij in zijn eerste jaren bij Ajax werkte. Maar dat kon hij doen omdat Ajax zoveel jonge spelers had. Deze groep moest anders worden benaderd.'

Toppie

Bericht door Toppie » wo mei 20, 2009 10:39 am

Sms: 'Olsen tekent vrijdag bij Ajax'
Door WILLEM SCHÜNGEL, clubreporter Ajax

[LEZERSBIJDRAGE] **Piep piep** ´Komende vrijdag wordt Morten Olsen gepresenteerd als nieuwe coach van Ajax! Vandaag zetten hij en Søren Lerby de puntjes op de i van het contract.´

Morten Olsen. FOTO EPA
Bovenstaande tekst staat op dinsdagavond, 19 mei 2009 om 22:54 in het scherm van mijn mobieltje. Van wie de tekst afkomstig is, ga ik hier natuurlijk niet zeggen, maar neem van mij aan dat het een betrouwbare bron is.

Allereerst overvalt me een gevoel van trots, dat ik als amateur-columnist de mogelijkheid heb een heuse ‘scoop’ te kunnen presenteren. En aangezien ik ook daadwerkelijk een amateur-reporter blijf, ga ik natuurlijk niet verder aan research doen. Ik heb een blind vertrouwen in mijn bron. Blijk ik er onverhoopt toch nog naast te zitten? Pech.

Maar dan: het gevoel. Wat vind ik er eigenlijk van? Wel, om tot een eerlijke beschouwing te komen, neem ik allereerst de feiten in overweging. Vanzelfsprekend weet ik me hem als coach (en de bijbehorende resultaten)als de dag van gisteren te herinneren. Maar met dank aan Wikipedia kan ik hier een en ander eenvoudig oplepelen:

"Ajax won in het seizoen 1997/1998 onder Olsen zijn leiding de dubbel en reikte tot de kwartfinale van het UEFA Cuptoernooi, waarin Spartak Moskou te sterk bleek voor de Amsterdammers. Het eerste jaar van Olsen bij Ajax werd een recordseizoen. Het doelsaldo van 90 is een onovertroffen record in de eredivisie, en ook het behaalde puntenaantal van 89 is sinds begin jaren zeventig niet meer gezien.

Het tweede seizoen in de hoofdstad werd voor Olsen een dramatisch jaar. Conflicten met de gebroeders Frank de Boer en Ronald de Boer verstoorden de rust in en rond de Arena. Aan het einde van het 1998 kwamen de witte zakdoekjes te voorschijn op de tribune en enkele dagen later was het gedaan met de baan van Olsen.

Oké, wéér een coach die dus voortijdig het stadion moest verlaten. Maar laten we wel even realistisch zijn. Olsen werd vanaf het begin van zijn periode als hoofdcoach belast met de erfenis van een van Ajax’ meest succesvolle periodes in haar geschiedenis.

Én: er was nogal het één en ander aan het veranderen. Ajax voetbalde niet meer in De Meer. De nieuwe generatie spelers kregen meer dan ooit dollartekens in de ogen en roken hun kansen in het buitenland. De ontstane situatie rondom de De Boertjes was niet een kwestie die hij in de hand heeft kunnen houden. Maar wél eentje waar hij uiteindelijk de dupe van werd.

Het was voor Olsen dan ook een oneerlijke strijd. De verwachtingen rondom Ajax als waren in die tijd hooggespannen. Ieder seizoen dat de we CL-finale niet haalden, werd gezien als een verloren seizoen. Inmiddels weten we wel beter.

Onder Olsen werd er namelijk wel degelijk - bijzonder - goed voetbal gespeeld. Nou is dat natuurlijk ook niet zo gek, als je bedenkt dat onder andere een vedette als Michael Laudrup in die tijd ‘gewoon’ voor ons cluppie kwam spelen. Daarnaast speelden we met nog met Arveladze, Litmanen, Blind, De Boertjes... Indrukwekkende namen.

Hoe dan ook, hij voldoet ruimschoots aan het profiel dat vorig jaar is geschetst voor een Ajax-coach. Hij beschikt over veel internationale ervaring, heeft bewezen managementcapaciteiten en kent de Ajax-filosofie.

Hier schrijft dus een blij man. En natuurlijk ook een beetje trots op deze primeur. Ik ga weer met veel plezier (en zoals het een Ajacied betaamt, met een ongebreideld opportunisme: we worden kampioen!) de ontwikkelingen volgen de komende dagen.
Een Sms vanmiddag, het gaat niet door DB houd het tegen :hypocrite.gif:

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo mei 20, 2009 10:41 am

Bij Olsen zou ik absoluut ook een goed gevoel krijgen.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » wo mei 20, 2009 11:00 am

Er wordt door Ajax weer goed geluisterd naar AT. Slechts 2% stemde op Olsen. :smallgrin.gif:

Ik sta er vrij neutraal tegenover, met een licht overwicht naar tevredenheid. Destijds vond ik het onterecht dat Olsen werd ontslagen, en het lijkt mij een degelijke coach, met veel ervaring. Maar of hij nu de man is om Ajax er weer bovenop te helpen? Ik heb hem eenvoudigweg te slecht gevolgd. Kan iemand mij bijpraten of hij het als coach van Denemarken dusdaing goed gedaan heeft, dat deze stap gerechtvaardigd is? Ik laat me gaarne overtuigen.

En Shota en Schippie als assistenten? Tja, leuk voor de positieve sfeer wellicht, maar zijn het nu zulke tactische meesters? Zie toch echt liever Frank de Boer als assistent, al begrijp ik dat dat met Olsen wat al te precair is.

Ik heb toch een beetje een Bobby Robson-gevoel bij deze terugkeer. Net niet. Maar goed: wel alles beter dan een rookey, Ronald Koeman of Danny Blind.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Nihad

Bericht door Nihad » wo mei 20, 2009 11:03 am

ik vind Olsen prima, zolang zijn opvolger maar in Eindhoven blijft :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 20, 2009 11:06 am

Heb jij even pech, want die gaat al naar Utrecht.

En met niemand anders!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo mei 20, 2009 11:16 am

LouisXIV & co schreef:Ik sta er vrij neutraal tegenover, met een licht overwicht naar tevredenheid. Destijds vond ik het onterecht dat Olsen werd ontslagen, en het lijkt mij een degelijke coach, met veel ervaring. Maar of hij nu de man is om Ajax er weer bovenop te helpen? Ik heb hem eenvoudigweg te slecht gevolgd.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die Ajax in hun eentje erbovenop kunnen helpen. Zeker niet structureel. Je ziet bij Twente dat je ook met een rustige, degelijke coach goed kunt presteren als de club goed staat.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo mei 20, 2009 11:19 am

Tevreden mee.

K.
Still alive...

Michael_B

Bericht door Michael_B » wo mei 20, 2009 11:25 am

LouisXIV & co schreef:Er wordt door Ajax weer goed geluisterd naar AT. Slechts 2% stemde op Olsen. :smallgrin.gif:

Ik sta er vrij neutraal tegenover, met een licht overwicht naar tevredenheid. Destijds vond ik het onterecht dat Olsen werd ontslagen, en het lijkt mij een degelijke coach, met veel ervaring. Maar of hij nu de man is om Ajax er weer bovenop te helpen? Ik heb hem eenvoudigweg te slecht gevolgd. Kan iemand mij bijpraten of hij het als coach van Denemarken dusdaing goed gedaan heeft, dat deze stap gerechtvaardigd is? Ik laat me gaarne overtuigen.

En Shota en Schippie als assistenten? Tja, leuk voor de positieve sfeer wellicht, maar zijn het nu zulke tactische meesters? Zie toch echt liever Frank de Boer als assistent, al begrijp ik dat dat met Olsen wat al te precair is.

Ik heb toch een beetje een Bobby Robson-gevoel bij deze terugkeer. Net niet. Maar goed: wel alles beter dan een rookey, Ronald Koeman of Danny Blind.
Shota wordt door de selectie van AZ (en met name de spitsen) erg positief beoordeeld. DUs wel een aanwinst. Van 't Schip lijkt me geen goed plan, liever De Boer dan inderdaad. Dan praten ze dat maar uit.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gesloten