Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%

Totaal aantal stemmen: 83

Jim

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Jim » vr mei 15, 2009 11:22 am

Peter schreef: We gaan het toch niet serieus meemaken hè? Hij houdt zich niet bezig met open sollicitaties, maar hoe wil hij dit dan noemen? :smallgrin.gif:
Zei het toch. Op 27 maart kondigde hij zijn definitieve afscheid aan als coach. Toen liet hij in een interview met het Nederlands Dagblad onder meer het volgende optekenen:
Foppe de Haan schreef: ‘Elke week die wedstrijden, daar heb ik geen zin meer in,’ aldus De Haan, die Jong Oranje in 2006 en 2007 aan de Europese titel hielp. ‘Trainen, mensen beter maken, dat vind ik het mooiste wat er is. Elke week een wedstrijd, dat is mijn hobby niet hoor. Altijd het gevoel dat je voorop moet lopen, steeds weer er tegenaan, dat heb ik wel gehad.
Let wel, dit was pas een goeie zes weken geleden. Hij wordt ergens mee in verband gebracht en meneer draait direct om als een blad aan de boom.
Aan de andere kant, met name zijn laatste zin maakt hem natuurlijk wel een uitermate geschikte kandidaat voor Ajax...

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 15, 2009 11:22 am

LucaS schreef:Maar goed, uiteindelijk ben ik het met Ko eens. Het is voor ons nauwelijks mogelijk om het werk van een trainer te beoordelen, buiten het bekijken van een trend in zijn carriere. Bij een nieuw beginnende trainer is dat dus feitelijk nauwelijks mogelijk. Hoe dan ook, ik denk dat het voor het functioneren van een trainer ook belangrijk is om de mogelijk- en onmogelijkheden van de selectie in ogenschouw te nemen. Wat natuurlijk voor ons als buitenstaander ook al een haast ondoenlijke klus is.
Het kán op bepaalde momenten best een goed idee zijn om een jonge, getalenteerde en goed voorbereide trainer naar voren te schuiven vanuit de schoot van de club. Ik bedoel: de Van Gaaltjes moeten toch érgens beginnen - en als de club zich onder het juiste gesternte bevindt, en de trainer in kwestie een 'trainer in hart en nieren' lijkt te zijn, kan het een heel goede zet zijn.

Maar nú, op dit specifieke moment in de tijd, vind ik een jonge coach ongewenst (een ex-raspaard dat een beetje aan het uitvogelen is of het trainerschap misschien geinig is, is op élk moment in de tijd ongewenst, trouwens). Ik wil nu iemand met een lang cv, een bewezen staat van dienst op het hoogste niveau en een groot, natuurlijk gezag.

K.
Still alive...

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr mei 15, 2009 11:33 am

Aim high. Wellicht niet zo heel realistisch, maar je hebt niks te verliezen als je bij een trainer als Mancini aanklopt. Aanvallend ingesteld, heeft momenteel geen club, en zou wellicht wel trek hebben in zo'n uitdaging. Dat soort toppers moet AJAX proberen te halen. In ieder geval geen Blind, Bergkamp, of dat soort jongens. Leer dan eens van je fouten, AJAX!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

jabu

Bericht door jabu » vr mei 15, 2009 11:41 am

Jim schreef:
Peter schreef: We gaan het toch niet serieus meemaken hè? Hij houdt zich niet bezig met open sollicitaties, maar hoe wil hij dit dan noemen? :smallgrin.gif:
Zei het toch. Op 27 maart kondigde hij zijn definitieve afscheid aan als coach. Toen liet hij in een interview met het Nederlands Dagblad onder meer het volgende optekenen:
Foppe de Haan schreef: ‘Elke week die wedstrijden, daar heb ik geen zin meer in,’ aldus De Haan, die Jong Oranje in 2006 en 2007 aan de Europese titel hielp. ‘Trainen, mensen beter maken, dat vind ik het mooiste wat er is. Elke week een wedstrijd, dat is mijn hobby niet hoor. Altijd het gevoel dat je voorop moet lopen, steeds weer er tegenaan, dat heb ik wel gehad.
Let wel, dit was pas een goeie zes weken geleden. Hij wordt ergens mee in verband gebracht en meneer draait direct om als een blad aan de boom.
Aan de andere kant, met name zijn laatste zin maakt hem natuurlijk wel een uitermate geschikte kandidaat voor Ajax...
Het lijkt wel op Koeman met zijn open sollicitaties bij PSV en Ajax, zijn rijdende treinen waar je op moet springen, het ene jaar naar het buitenland willen en het jaar daarna als argument aanvoeren dat je vanwege de kinderen in Nederland wilt blijven, PSV de mooiste club van Nederland noemen maar er geen moeite mee hebben om ook bi Ajax en Feyenoord te werken, etc. :hypocrite.gif:

Jim

Bericht door Jim » vr mei 15, 2009 11:50 am

Jabu schreef: Het lijkt wel op Koeman met zijn open sollicitaties bij PSV en Ajax, zijn rijdende treinen waar je op moet springen, het ene jaar naar het buitenland willen en het jaar daarna als argument aanvoeren dat je vanwege de kinderen in Nederland wilt blijven, PSV de mooiste club van Nederland noemen maar er geen moeite mee hebben om ook bi Ajax en Feyenoord te werken, etc. :hypocrite.gif:
Nee, daar lijkt het in het geheel niet op. De Haan gaat een significante stap verder. Koeman heeft namelijk nog nooit gezegd te stoppen als coach omdat hij er geen zin meer in heeft, om koud 6 weken later te roepen dat vak best weer op te willen pakken.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 15, 2009 11:59 am

Ach Lance Armstrong was ook gestopt en fietst nu de pannen van het dak in de Giro! :hypocrite.gif:
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Jim

Bericht door Jim » vr mei 15, 2009 12:10 pm

LouisXIV & co schreef:Ach Lance Armstrong was ook gestopt en fietst nu de pannen van het dak in de Giro! :hypocrite.gif:
Daarom zeg ik ook dat Foppe uiteindelijk toch de juiste man is. Iemand die zelf zegt dat elke week een wedstrijd zijn hobby niet is, het wel gehad heeft met het gevoel voorop te moeten lopen en er steeds weer tegenaan te moeten, is precies de coach die Ajax nodig heeft. Meteen halen, die Foppe, voordat een andere club Ajax voor is.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 15, 2009 12:14 pm

Jim schreef:
Jabu schreef: Het lijkt wel op Koeman met zijn open sollicitaties bij PSV en Ajax, zijn rijdende treinen waar je op moet springen, het ene jaar naar het buitenland willen en het jaar daarna als argument aanvoeren dat je vanwege de kinderen in Nederland wilt blijven, PSV de mooiste club van Nederland noemen maar er geen moeite mee hebben om ook bi Ajax en Feyenoord te werken, etc. :hypocrite.gif:
Nee, daar lijkt het in het geheel niet op. De Haan gaat een significante stap verder. Koeman heeft namelijk nog nooit gezegd te stoppen als coach omdat hij er geen zin meer in heeft, om koud 6 weken later te roepen dat vak best weer op te willen pakken.
Nu is Foppe natuurlijk wel wat ouder. Dat hij op zijn 65e besluit te stoppen, maar zich vervolgens weer zo fit voelt dat 'ie nog wel een mooie klus wil oppakken... ach, ik reken het hem niet aan. Is menselijk.

En ik vind het ook niet hypocriet of anderszins raar van Ronald Koeman dat hij als vader van opvatting verandert over wat hij voor zijn kinderen wil. Daar kun je, door ervaringen, anders over gaan denken. En dat hij PSV de mooiste club van Nederland vindt, is zijn goed recht. En het hoeft niet uit te sluiten dat je ook met veel plezier bij Ajax én Feyenoord kunt werken.

Soms lijken we wel eens te vergeten dat trainers en voetballers gewoon mensen zijn. Als je een Ajax Talker met een gezinnetje bent, die een mooie baan heeft bij KPMG, dan kan het heel goed zijn dat je enthousiast een aanbieding van een bedrijf uit New York accepteert. Daarheen - te gek. Maar je zit er een jaar, je mist je kinderen (of ze zitten daar op school en voelen zich niet thuis) - en dus spreek je na thuiskomst andere taal: nee, zo'n buitenlands project, dat zou ik niet snel meer doen, vanwege de kinderen.

Ben je dan hypocriet, of labiel, of onbetrouwbaar? Op mensen die in het betaalde voetbal werken, vuren we al heel snel dat soort zware termen af. Ik zie niet in waarom ze dat verdienen.

Een goede vriend van mijn vader heeft jarenlang als topmanager gewerkt bij SaraLee/Douwe Egberts. Op zijn 61e trad hij uit en zei hij dat hij héérlijk niks ging doen. Hij was er wel klaar mee. Maar vervolgens, na een maand of tien thuiszitten, belde Ahold: daar hadden ze een project waar ze precies een manager als hij voor zochten. Of hij het tóch niet eens wilde overwegen. En ja, het ging kriebelen, hij voelde zich goed - en na overleg met zijn vrouw besloot hij ervoor te gaan. Is daar iets mis mee?

Helemaal los van de vraag wat we van hun trainerskwaliteiten vinden: zo kan ook Ronald Koeman of Foppe de Haan anders over de zaken gaan denken. Zou ik ze niet te zwaar willen aanrekenen omdat er ergens een krantenknipsel te achterhalen viel uit die andere fase, waarin ze nog iets anders zeiden. Als het om inhoudelijke, werkgerelateerde zaken gaat, kun je het iemand nog kwalijk nemen wanneer hij om de haverklap van visie verandert. Maar dit zijn eerder veranderde inzichten over de eigen levensinvulling. Daar zou ik geen zware oordelen aan willen verbinden.

En laat a.u.b. niemand dit nou weer uit zijn verband rukken en naast mijn bewering over ex-topspelers leggen. Het bovenstaande heeft betrekking op twee ervaren trainers met een lang cv en heeft dus absoluut niets te maken met mijn bewering dat Ajax nooit meer een beginnend trainertje zónder cv moet aanstellen, dat ook nog de indruk wekt dat het trainerschap eerder een experimentje dan een roeping en een brandende, diepgewortelde ambitie is. Dat is een heel andere discussie en een bewering die niet op gespannen voet staat met het bovenstaande.

K.
Still alive...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 15, 2009 12:16 pm

Zo is het Ko. Mensen die nooit van mening veranderen hebben nooit iets geleerd, zeg ik maar.

Ik ben trouwens geen fan van Foppe, maar dat terzijde.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mei 15, 2009 12:17 pm

Als Foppe de Haan komt, lijkt het wel een breiclub. Dan worden we in die termijn niet meer kampioen. Dan zijn we te laat met het opleiden van onze toekomstig trainer. Of moeten Bergkamp en De Boer het leren van hem? De persoon die totaal niks heeft met de filosofie van de club, de persoon die Ajax nooit superieur zou laten spelen. Dan ben ik echt serieus aan het berouwen dat Ajax zo wordt geleid.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr mei 15, 2009 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 15, 2009 12:18 pm

Helemaal eens met Ko. Goed verwoord. Wij als supporters moeten eeuwig trouw blijven tot onze dood. Spelers en trainers zijn over het algemeen gewoon werknemers met alle wispelturigheden die daar bij horen.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 15, 2009 12:24 pm

LouisXIV & co schreef:Helemaal eens met Ko. Goed verwoord. Wij als supporters moeten eeuwig trouw blijven tot onze dood. Spelers en trainers zijn over het algemeen gewoon werknemers met alle wispelturigheden die daar bij horen.
Ja, waarbij ik 'wispelturigheden' nog een tamelijk negatieve aanduiding vind. Die KPMG'er uit mijn voorbeeld, die koos voor een paar jaar New York, maar daarna een andere mening over dat soort buitenlandse avonturen bleek te hebben gekregen ("Zou ik niet meer willen, want ik wil vanwege de kinderen nu in Nederland blijven"), is die 'wispelturig'?

Nee. Die heeft gewoon iets geprobeerd en geconcludeerd dat hij het niet nog eens wil. Die heeft iets bijgeleerd, een ervaring opgedaan, en op basis daarvan zijn plannen voor de toekomst bijgesteld. "Altijd al eens in het buitenland willen werken, en dat heb ik nu gedaan, maar ik heb geconstateerd dat het voor je gezin toch wel het nodige met zich meebrengt, dus ik wil het niet nog eens."

Misschien verandert die opvatting wel opnieuw wanneer de kids volwassen en het huis uit zijn. Misschien wil hij dan weer wél een jaar in New York zitten. Is zijn goed recht en wat mij betreft niet wispelturig. Nieuwe levensfase, nieuwe plannen en elke ervaring bepaalt weer wat je daarna wil.

K.
Still alive...

Arthur

Bericht door Arthur » vr mei 15, 2009 12:25 pm

Ik vind het verder niet belangrijk, maar Foppe is in 6 weken tijd blijkbaar 180 graden gedraaid qua standpunt. Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met jouw voorbeelden.

Los daarvan vind ik Foppe niet geschikt als trainer voor Ajax.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 15, 2009 12:28 pm

Arthur schreef:Ik vind het verder niet belangrijk, maar Foppe is in 6 weken tijd blijkbaar 180 graden gedraaid qua standpunt. Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met jouw voorbeelden.
Hoeveel weken hadden er dan tussen mogen zitten?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 15, 2009 12:30 pm

Hij is inderdaad nogal gedraaid, maar Foppe is dan ook geen nuchtere Fries, zoals vaak beweerd wordt. Hij is een vat vol emoties. Hij was er 'gewoon' helemaal klaar mee na die deceptie in Peking.

Arthur

Bericht door Arthur » vr mei 15, 2009 12:32 pm

LouisXIV & co schreef:
Arthur schreef:Ik vind het verder niet belangrijk, maar Foppe is in 6 weken tijd blijkbaar 180 graden gedraaid qua standpunt. Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met jouw voorbeelden.
Hoeveel weken hadden er dan tussen mogen zitten?
Vanaf 7 weken was het geen probleem geweest.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 15, 2009 12:33 pm

Arthur schreef:Los daarvan vind ik Foppe niet geschikt als trainer voor Ajax.
Kijk, dát is een uitstekende reden om hartstochtelijk te hopen dat Foppe de Haan niet naar Ajax komt.

Daar heb je zijn privé-beslissingen over zijn pensioenleeftijd verder niet bij nodig.

K.
Still alive...

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mei 15, 2009 12:36 pm

Het is heel normaal voor mensen om eerst negatief op een mogelijkheid te reageren. Eerste reactie: 'nee'. Dan slapen ze er wat nachtjes over, denken er wat dieper over na, en veranderen naar 'ja'. Niks geks of wispelturigs aan. De mensen die het snelst in de problemen raken zijn degenen die overal meteen ja op zeggen.

Foppe speelt aanvallend, en heeft genoeg levenservaring om zich niet gek te laten maken door de druk bij Ajax. Ik zie het wel zitten.

Arthur

Bericht door Arthur » vr mei 15, 2009 12:38 pm

Het verleden heeft ten overvloede aangetoond dat trainersprestaties op een lager niveau niets zeggen over hoe een trainer het bij Ajax gaat doen.
Als we dan toch voor ervaring en cv gaan, dan moeten we iemand hebben die minstens een keer kampioen is geworden in zijn carriere.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 15, 2009 12:39 pm

Monkey Tonk schreef:De mensen die het snelst in de problemen raken zijn degenen die overal meteen ja op zeggen.
:smile-ajax.gif: :biggthumpup.gif:

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 15, 2009 12:40 pm

Arthur schreef:Het verleden heeft ten overvloede aangetoond dat trainersprestaties op een lager niveau niets zeggen over hoe een trainer het bij Ajax gaat doen.
Als we dan toch voor ervaring en cv gaan, dan moeten we iemand hebben die minstens een keer kampioen is geworden in zijn carriere.
Europees Kampioen met een gemiddelde selectie telt niet? :confused.gif:

Jim

Bericht door Jim » vr mei 15, 2009 12:40 pm

Arthur schreef: Als we dan toch voor ervaring en cv gaan, dan moeten we iemand hebben die minstens een keer kampioen is geworden in zijn carriere.
Ik vind minstens 3 keer. Met een seniorenteam. :hypocrite.gif:

Cedric
Contacteer:

Bericht door Cedric » vr mei 15, 2009 12:45 pm

vi.nl schreef: De Haan: 'Ajax is een fantastische uitdaging'

15/05/2009 12:10

Foppe de Haan heeft vanaf 1 juli zijn handen vrij. De Fries zet de deur open naar een nieuwe klus als clubtrainer: 'Ajax is een fantastische uitdaging.'

De Haan is bezig aan zijn laatste weken in dienst van de KNVB. Komend seizoen gaat hij Harry Sinkgraven bijstaan (in Emmen) bij diens eerste klus als hoofdtrainer in het betaald voetbal. 'Als een soort klankbord, misschien sta ik soms op het veld, dat weet ik nog niet', zei De Haan op de KNVB-website.

De Fries houdt meer opties open, waaronder ook een terugkeer als hoofdtrainer. 'Een club sluit ik niet op voorhand uit, maar dan moet het wel iets heel moois zijn.' Dat AZ en Ajax op zoek zijn naar een nieuwe trainer is hem niet ontgaan.

'Kijk, AZ is een prachtige club en Ajax is een fantastische uitdaging. Alleen vind ik dat het weinig zin heeft om te filosoferen over iets wat niet aan de orde is. Dus doe ik dat ook niet. Pas als ze je vragen is er reden om erover na te denken. In dat geval zal ik eerst met mezelf moeten overleggen. En daarna ook met mijn vrouw.'
"Geef Ajax z'n goede reputatie terug!"

Arthur

Bericht door Arthur » vr mei 15, 2009 12:46 pm

LouisXIV & co schreef:
Arthur schreef:Het verleden heeft ten overvloede aangetoond dat trainersprestaties op een lager niveau niets zeggen over hoe een trainer het bij Ajax gaat doen.
Europees Kampioen met een gemiddelde selectie telt niet? :confused.gif:
Dat vind ik net zoiets als de beker winnen. Het gaat mij er vooral om dat er over een heel seizoen vrij constant is gepresteerd. Een beker of toernooi kun je winnen door tijdelijk boven jezelf uit te stijgen. Ook knap en mooi, maar niet wat ik zoek.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mei 15, 2009 12:49 pm

Ik begin mij ernstig zorgen te maken over het verdwijnen van ons Ajax, de club waar ik levenlangs sentimenteel aan gebonden ben geraakt. Laat je aub inspireren door het verleden, niet leiden door de wantoestanden in het heden. Bouw aan een waardig Ajax, ga niet aan de gang met personen die nooit op de club op Ajax zouden laten lijken. Ik wil een herkenbaar Ajax, beginnersfouten zijn veroorloofd. Zolang je maar werkt naar een volmaakt Ajax.

Ajax: neem nou Laudrup en Neeskens in dienst. Dan ben je verzekerd van een herkenbaar Ajaxteam, dan heb je de toekomst. Zorg wel dat de jonge trainer niet slechts van de ervaring bij Ajax profiteert, maar dat Ajax ook van de ontwikkeling van de trainer profiteert. Dan krijg je een Ajax dat weer faam gaat maken.

Gesloten