Co Adriaanse, de nieuwe trainer van Ajax?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Is Adriaanse de goede trainer voor Ajax?

Ja, Adriaanse is de trainer die we nodig hebben.
13
33%
Nee, Adriaanse is vragen om moeilijkheden.
17
44%
Ik weet het (nog) niet.
9
23%

Totaal aantal stemmen: 39

wimpey

Re: Co Adriaanse, de nieuwe trainer van Ajax?

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 7:28 pm

Duke schreef:Van den Boog heeft toegegeven dat Adriaanse op het lijstje van Ajax staat,
Leraar, ervaren, discipline: prima. 4-2-4, een plekkie bij de eerste 5, leerjaar, recyclen van te licht bevonden spelers, Peter Boeve en allerlei uitspraken die tot onrust leiden: niet prima.

CA moet bouwen en presteren tegelijk. Er staat een behoorlijke selectie. Daar moet ie méér uit halen dan z'n voorgangers deden. Een jaar freewheelen zoals in 2000/2001 is uit den boze.

Vraag me trouwens af wie er nog meer op dat lijstje staat. Ajax kennende niemand. Dat lijstje is een verkooppraatje. Men wedt gewoon weer op één paard. In dit geval op één ruiter.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 7:32 pm

Ik vroeg me ook al af hoe groot dat lijstje is. En eerlijk gezegd kwam ik tot dezelfde conclusie. Al is het alleen maar vanwege het feit dat er nauwelijks een andere trainer is met een vergelijkbaar profiel. Ik bedoel, als je Adriaanse wilt hebben bestaat het toch feitelijk niet dat bijvoorbeeld ook Rijkaard een serieuze optie is?
Nil volentibus arduum

Beloki

Bericht door Beloki » di mei 12, 2009 7:33 pm

Als ik VdBoog zo hoor is dat lijstje precies één naam groot inderdaad, helaas. Co komt gewoon hoor, ben ik bang.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 12, 2009 7:33 pm

Heel misschien nog Koeman?

Beloki

Bericht door Beloki » di mei 12, 2009 7:34 pm

Peter schreef:Heel misschien nog Koeman?
Ai. De lamme tegen de blinde. Ik denk dat ik dan nog voor Koeman zou gaan ook. Dat ik dat nog ooit zo zeggen. Erg he. :blush.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di mei 12, 2009 7:35 pm

@wimpey: "AJAX kennende niemand"?
Wat is het huidige AJAX dan? Nog steeds hetzelfde als altijd? Of is er een nieuwe top gekomen, die de dingen anders doet?
Wat ik tot nu van vdBoog zie, denk ik het laatste.

Rednose

Bericht door Rednose » di mei 12, 2009 7:46 pm

Marillion schreef:
Als het een nederlander moet zijn en ik moet kiezen uit haalbare kandidaten dan is Advocaat mijn keuze. Levert misschien ook wel even wat vragen op en ik zal direct toegeven dat ik een paar jaar geleden niet zijn naam had genoemd. Maar hij is ervaren, heeft bijna overal een goed voetballend elftal neergezet en heeft het eigenlijk nergens echt slecht gedaan. Hij zou volgens mij een vrij risicoloze keuze zijn om terug te keren naar de nationale top. De optie Adriaanse lijkt me helaas meer russisch roulette.
Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.................Advocaat....met zijn haarstukje, help........................!!!!!!!!!!!!!
Goed, ik geef toe dat dit misschien flauw is en dat Advocaat zich inmiddels wel degelijk heeft bewezen, maar ik vind hem op een of andere manier helemaal niet bij Ajax passen.
Ik ben altijd pro Co geweest, al was op een gegeven moment de situatie dusdanig uit de hand gelopen dat het wel mis moest gaan. Dat was deels ook zijn eigen schuld. Ik zeg deels omdat er zoveel ego's om hem heen rondliepen en een verkeerde directeur dat het haast wel mis moest lopen.
Die man kan het gewoon, maar zet er wel mensen omheen die hem echt willen steunen, beschermen en een soort warmte geven (ipv alleen met eigen profilering bezig te zijn). Geef hem zeker niet de macht op alle fronten, maar daar waar hij verantwoordelijk voor is hem ook echt de verantwoording geven.
Laten we eerlijk zijn, Van Gaal heeft het veel bonter gemaakt dan Co ooit heeft gedaan en die zouden veel mensen zo weer binnen willen halen.
Kortom, geef Co een tweede kans en stop nu eens eindelijk met experimenten met aankomende trainers.
(overigens dacht ik vorig jaar dat Van Basten een heel goede trainer van Ajax zou worden, so much voor mijn verstand van voetbal).
Als het Co niet wordt wil ik Morten Olson terug!
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 7:48 pm

Voldoet in de verste verte niet aan het profiel.

peter

Bericht door peter » di mei 12, 2009 7:49 pm

Louis heeft het veel bonter gemaakt? Louis heeft dan ook ietsje meer laten zien dan Co. Co is een hulpsinterklaas vergeleken met Louis.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 7:51 pm

Neefkens schreef: Wat ik tot nu van vdBoog zie, denk ik het laatste.
Wie zou er nog meer kandidaat zijn dan?

Ik vind het best hoor. 1 kandidaat hebben is i.i.g. een duidelijke keuze. Of het de juiste keuze is, vraag ik me af.

peter

Bericht door peter » di mei 12, 2009 7:52 pm

wimpey schreef:
Voldoet in de verste verte niet aan het profiel.
Mwah met wat omweegjes kan het wel, hoor.

De algemeen directeur zoekt een veeleisende motivatietrainer, een man die een groep jonge spelers kan kneden tot een homogeen geheel, een ervaren coach naar wie geluisterd wordt.

Motivatie? Hij zal roepen dat hij Zlatan aan het voetballen heeft gekregen. Hij heeft Ajax getraind en dat was met een hele jonge groep. Ervaren coach naar wie geluisterd wordt? Mwah, zou je zo kunnen uitleggen.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 7:58 pm

Peter schreef: Co is een hulpsinterklaas vergeleken met Louis.
:smallgrin.gif:

Ik denk dat DB zich intern enorm profileert. Ga maar na: er kan geen baantje bij Ajax vrij komen of Blind springt er bovenop.

Een ander horrorscenario is het combo Koe / DB dat over het aankoopbeleid en Peter's oorlogskas beschikt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 8:00 pm

@Rednose, da's inderdaad flauw. Advocaat is een ervaren trainer die het eigenlijk nooit heel slecht doet. Overal stond wel een elftal wat gewoon naar zijn capaciteiten presteerde. En als we dat hebben dan zijn we al een heel eind onderweg naar een kampioenschap. Zijn nadeel was misschien dat hij nogal eens te voorzichtig begon. Eerst zekerheid en dan pas kijken of er wat meer te halen is. Dat beeld is denk ik een tikje overdreven maar het zou voor Ajax zo onderhand geen kwaad kunnen om eens te beginnen met wat zekerheid. Ik moet zeggen dat hij wat mij betreft ook geen Ajax man is. Maar dat is zelfs één van de redenen om 'm wél te nemen. Iemand van buitenaf, niet gehinderd door verleden of connecties binnen de club die gewoon een elftal neerzet waarmee we weer terug op de kaart staan.

Volgens mij is het een keuze zonder al te veel risico. En wat betreft Adriaanse zijn we het er denk ik allemaal wel over eens dat het risico juist wel groot is. Want even los van of je nu voor of tegen de komst van Co bent. De gevaren lijken mij duidelijk.

Hoe zit het trouwens met de technische staf van Adriaanse? Is dat een heel circus wat hij overal mee naartoe heeft genomen? En krijgen wij die er dan ook weer bij als hij zou komen?
Nil volentibus arduum

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di mei 12, 2009 8:08 pm

Kap nou eens met die Advocaat. Die wil toch niet en die past niet bij onze clubcultuur.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 8:11 pm

Peter schreef: Hij zal roepen dat hij Zlatan aan het voetballen heeft gekregen.
Omdat Don Leo 'm niet aan Sunderland wilde verpatsen. Koeman wel. Koeman wordt het niet. Moet het ook niet worden.

Ik zou Koeman zó bij Chelsea neerzetten. Koeman houdt van schaken. De spelers zijn z'n stukken. Hij denkt vrij defensief, de schoonheid van het spel zal 'm een rotzorg zijn. Met de ervaren groep als die van Chelsea zou ie hetzelfde presteren als Hiddink nu doet.

Koeman schaakt en tactiekert en dat gaat een tijd goed. Meestal kort (Benfica, PSV), soms wat langer (Ajax) en soms totaal niet (Valencia).

Iedere wedstrijd staat op zich, de nul proberen te houden en de individuele klasse moet de rest doen.

Hij is als trainer kwetsbaar, want vastigheden kweekt ie met dat geschaak niet of nauwelijks. Dus zakken z´n elftallen op een gegeven moment door hun hoeven. Meestal vroeger dan later.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 8:20 pm

Marillion schreef:Hoe zit het trouwens met de technische staf van Adriaanse? Is dat een heel circus wat hij overal mee naartoe heeft genomen? En krijgen wij die er dan ook weer bij als hij zou komen?
Even opgezocht. Er zitten twee nederlanders in de technische staf bij Salzburg:

Luc Nijholt (Assistent)
Christiaan Kronshorst (Techniek trainer)

Van die laatste weet ik me nog te herinneren dat hij een tijdje 'bijles' heeft gegeven aan Ryan Babel in zijn periode bij Ajax.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » di mei 12, 2009 8:22 pm

Kronshorst zat bij Donetsk, Al Sadd, Porto en ook bij AZ als ik me niet vergis. Ergo, die neemt hij dan sowieso mee.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 8:23 pm

Ik dacht eigenlijk dat die Wil Coort, die keeperstrainer en ook ex Ajax, er ook wel weer zou zitten maar die is in Portugal blijven hangen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 12, 2009 8:25 pm

Marillion schreef: Luc Nijholt (Assistent)
Paskamermoord.

Alle parameters wijzen op CA. J.O.R. was z´n assi bij Porto. Schip bij Ajax. Zelfs met HvdZ heeft CA iets. Geloof het of niet, maar CA zag in hem in 1997 de opvolger van LvG.

Glazen bol-mode:
assistenten van CA worden J.O.R. en Schip. HvdZ zal ongetwijfeld een prominentere rol krijgen. DB weer Hoofd Opleidingen.

Zijn jullie trouwens ook zo blij dat de grijze geitebreier BvM niet per ongeluk beschikbaar is? Ik wel!

Rednose

Bericht door Rednose » di mei 12, 2009 9:32 pm

@Marillion: Mijn eerste reactie was (zoals ik meteen toegaf) wat flauw, maar dat roept Advocaat bij mij op. Ik vind het een grijze gehaktbal, ondanks dat ik erken dat het een vakman is want hij heeft echt het nodige bewezen.
Co is een risico, helemaal eens, maar heeft wel de flair die ik bij Ajax vind passen. Misschien allemaal niet zo rationeel, maar ach, wat is wijsheid in deze?
En wie is er geen risico meer? De een na de ander brandt af, deels door zichzelf, deels door omstandigheden (denk bijvoorbeeld aan de streek die de Boertjes flikten bij Olson, wat was er gebeurd als Real niet aan de poort had geklopt omdat RvN geblesseerd was....als...als...).
Kijk, als we Hiddink konden krijgen was er natuurlijk geen discussie meer (alhoewel....dit forum... :hypocrite.gif: ), maar voor het overige denk ik dat we blij mogen zijn als we Co kunnen krijgen. Hij heeft nog wat recht te zetten en ik vind dat hij de kans moet krijgen, punt.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 10:14 pm

Wat wijsheid is? Tja, da's heel moeilijk natuurlijk. Voor mij is wijsheid in ieder geval niet om iemand aan te stellen die het eerder niet heeft gered en ook nog eens bijna overal ruzie maakt. Ik ben bang dat het niet eens de vraag is óf er onrust komt maar wanneer. Na al die jaren aanprutsen zou ik bij de trainerskeuze meer zekerheid proberen in te bouwen, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Vandaar mijn voorstel voor die degelijke trainer met bewezen vakmanschap.

Kijk, als Co nou een sterk elftal neer had gezet maar ondanks dat door ruzie met het bestuur uit die tijd was weggegaan dan had ik het misschien nog wel zien zitten. Er zitten inmiddels immers andere mensen binnen Ajax. Maar zo liggen de kaarten niet. Adriaanse heeft het gewoon niet goed gedaan, er waren tal van incidenten en eigenlijk is het gewoon een drama geworden. Nu zijn er best een aantal verzachtende omstandigheden aan te voeren. Maar het vervolg van zijn loopbaan heeft aangetoond dat het zeker ook voor een belangrijk deel aan Adriaanse heeft gelegen. Hij blijft volharden in dat onbuigzame gedrag van een schoolmeester die moeite heeft om met persoonlijkheden om te gaan.

Overigens was ik bij zijn komst destijds wel een absolute voorstander van Adriaanse. Ik had er toen alle vertrouwen in dat hij er wat moois van zou gaan maken. Misschien zit ik er nu wel weer naast.... :eusa_pray.gif:
Nil volentibus arduum

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » di mei 12, 2009 11:13 pm

Geen Co:
Co Adriaanse zegt Ajax af
Door MAARTEN WIJFFELS

SALZBURG/AMSTERDAM - Ajax neemt de tijd om een nieuwe coach te vinden. In het selectieproces is Co Adriaanse afgehaakt. Dennis Bergkamp begint als trainer bij de D-pupillen.

Ajax haalt de naam van Co Adriaanse door op de lijst met mogelijke kandidaattrainers. Adriaanse heeft de Amsterdamse clubleiding laten weten dat hij na afloop van dit seizoen tijd neemt om zich te bezinnen op zijn toekomst. De bijna 62-jarige Adriaanse vindt niet dat hij ondertussen voor een nieuwe spelersgroep moet gaan staan.

Ajax had de geboren Amsterdammer in een reeks van namen staan die in de profielschets van nieuwe trainer passen na het vertrek van Marco van Basten. Adriaanse is met zijn huidige club Red Bull Salzburg verwikkeld in een spannende titelstrijd. Ongeacht de afloop heeft de Oostenrijkse club voor volgend seizoen al Huub Stevens als nieuwe trainer aangetrokken.

,,Co Adriaanse heeft ons na een telefoontje duidelijk aangegeven dat hij zich volledig richt op het slot met Salzburg. Zijn seizoen daar duurt nog een aantal weken. Daarna wil hij tijd nemen om zich te bezinnen op wat hij nog wil doen in het leven. Dat respecteren wij,’’ stelt Ajax-directeur Rik van den Boog.

Ajax zoekt een man die al op 22 juni de eerste training van het nieuwe seizoen kan leiden. Ook zonder Adriaanse loopt de selectieprocedure gewoon door. Afgelopen zondag is intern een zogenoemde ‘long-list’ met namen teruggebracht tot een ‘short-list’. Alle coaches die daar op staan zullen sowieso worden gepolst om een beeld te krijgen van ieders situatie. De directie onder leiding van Van den Boog hanteert bij dat polsen nog geen rangschikking. Die wordt na een nieuwe inventarisatie opgemaakt. De Ajax-top wil op die manier onbevooroordeeld te werk gaan.

Op de profielschets zijn - al dan niet door de buitenwacht - reeds tal van namen geplakt, zoals die van Louis van Gaal, Guus Hiddink, Arsène Wenger, Dick Advocaat, Frank Rijkaard en Ronald Koeman. Zij zullen bij de start van het nieuwe seizoen om uiteenlopende redenen zeker niet voor de groep staan. Sommige mannen lieten Ajax zelf weten dat ze niet mee willen dingen naar de baan. Anderen zijn of worden niet concreet gepolst. Danny Blind, nu manager technische zaken, is een kandidaat die de club zelf in huis heeft.

Ajax zoekt een trainer die veel affiniteit heeft met jeugd en de scholing van jonge profvoetballers. Daarnaast is het een pré, maar geen strikte voorwaarde, dat de nieuwe man de club Ajax kent. Het is de intentie van de clubleiding om iemand aan te stellen die Ajax 1 de komende vier, vijf jaar gaat leiden.

Kijkend naar het profiel lijken naast Blind ook Ron Jans, Morten Olsen of iemand als Michael Laudrup in beeld te kunnen komen.

Een paar echelons lager binnen Ajax is een andere, intrigerende naam, al wel definitief vastgelegd voor een trainersfunctie. Dennis Bergkamp krijgt in het nieuwe seizoen de leiding over een team van D-pupillen bij Ajax. Bergkamp gaat voor twee seizoenen aan de slag, met een evaluatiemoment van zijn kant na één jaar. Bergkamp heeft daarop aangedrongen, omdat hij een goede afweging wil kunnen maken of het vak van trainer iets voor hem is.

Door te beginnen met jeugd in de leeftijd van 10 tot 12 jaar, geeft hij aan bewust te kiezen voor een start in de luwte. ,,Hoe Frank de Boer het doet, spreekt mij aan. Frank maakt als trainer steeds stapjes vooruit,’’ zei Bergkamp eerder over zijn generatiegenoot. De Boer begon in 2006 ook bij de D-pupillen van Ajax en gaat komende zomer zijn tweede seizoen in als trainer van de A1. Verder assisteert hij tot en met het WK van 2010 bondscoach Bert van Marwijk bij het Nederlands elftal.

Bergkamp, die afgelopen zondag 40 jaar werd, volgt dit seizoen de cursus coach betaald voetbal. Hij hoopt deze maand zijn diploma te halen. In het kader van de cursus liep hij stage bij Ajax. Ook was hij de afgelopen maanden assistent-coach naast Johan Neeskens bij Oranje B.

Die rol zag Bergkamp vooral als een mooie mogelijkheid om alvast wat ervaring op te doen. ,,In mijn ogen is het eveneens een onderdeel van de cursus die ik volg. Een internationaal team is toch anders dan een clubteam.’’

Bergkamp was via Frank de Boer en zijn andere oud-collega Phillip Cocu bij bondscoach Van Marwijk onder de aandacht gebracht. Van Marwijk was namens de KNVB verantwoordelijk voor de samenstelling van de staf voor Nederland B.

AD.nl

Beloki

Bericht door Beloki » di mei 12, 2009 11:16 pm

:blub.gif:

Eens kijken wie er nog meer op het lijstje stond.

Beloki

Bericht door Beloki » di mei 12, 2009 11:18 pm

Door Advocaat kan ook een streep:
Advocaat wijst AZ en Ajax af

Nóóit, maar dan ook nóóit zou hij weer aan de slag gaan in Nederland. Trainer Dick Advocaat hield woord door aanbiedingen van zowel Ajax als AZ naast zich neer te leggen.

Door Johan van Boven

Tijdens en na het EK van 2004 werd Dick Advocaat uitgekotst door de ganse Nederlandse natie, maar nu ligt het vaderland van de ‘Kleine Generaal’ weer aan zijn voeten. Ajax en AZ hengelden naar de diensten van de 61-jarige trainer, maar daar trapte hij niet in. De scepter zwaaien bij het nationale elftal van België staat nu bovenaan zijn verlanglijstje. "Een goede stap", vindt zijn oud- en wellicht toekomstig assistent Cor Pot.

Gelijk

Advocaats contract bij Zenit Sint-Petersburg loopt in november af, maar de Russische club heeft hem voorgesteld nog twee seizoen in Sint-Petersburg te blijven. Advocaat zelf zegt zowel de aanbieding van Zenit als die van België in overweging te nemen. Pot acht de kans dat zijn goede vriend de koffers pakt echter groot. "Toen ik uit Rusland vertrok heb ik Dick al gezegd dat hij ook moest gaan. De prijzen die we met Zenit hebben gepakt, zullen ze nooit weer winnen. Afgelopen weekend zei hij tegen me dat ik daarin misschien toch wel gelijk heb. Hij wil dichter bij huis werken om meer tijd met zijn familie en vrienden door te kunnen brengen. Bovendien wil hij het iets rustiger aan doen. Elke dag op het veld staan, vergt veel van een trainer, hoor."

Twijfelen

Wat dat betreft is het bondscoachschap van België de perfecte job voor Advocaat. Al is er toch nog een optie die hem aan het twijfelen zou kunnen brengen. "Een andere grote wens van Dick is een club uit de Premier League te trainen. Nee, in Nederland gaat hij sowieso nooit meer aan de slag. Hij heeft zelfs aanbiedingen van Ajax en AZ afgeslagen."
Spits

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » di mei 12, 2009 11:25 pm

Oei. Dat Advocaat het niet zou doen, lag al redelijk voor de hand. Daar had ik mijn hoop niet op gevestigd. Dat Adriaanse zou toe happen, had ik echter wél verwacht. Die heeft geen baan, wil altijd nog bij een topclub werken in Nederland, wil revanche. Nee, het leek mij eigenlijk zo klaar als een klontje: Co zou de nieuwe trainer worden. Nee, dus. Jammer. Niet dat Adriaanse nou de beste optie was - er zijn meerdere redenen voor te verzinnen waarom hij dat níet is -, maar vooral jammer omdat Ajax nu waarschijnlijk bij een rij trainers gaat uitkomen waarbij ik nog méér mijn twijfels heb. Het rijtje van namen als Koeman, Jans en Laudrup. Namen die ik al helemaal niet hoog in het vaandel heb staan. Hoezeer Adriaanse niet de beste optie was, ben ik toch bang dat hij op Ajax's shortlist toch the best of the rest was.

Ik ben heel benieuwd wat er nog meer op de short-list staat. :excited.gif:

Gesloten