Co Adriaanse, de nieuwe trainer van Ajax?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Is Adriaanse de goede trainer voor Ajax?

Ja, Adriaanse is de trainer die we nodig hebben.
13
33%
Nee, Adriaanse is vragen om moeilijkheden.
17
44%
Ik weet het (nog) niet.
9
23%

Totaal aantal stemmen: 39

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Co Adriaanse, de nieuwe trainer van Ajax?

Bericht door Duke » di mei 12, 2009 12:12 pm

Van den Boog heeft toegegeven dat Adriaanse op het lijstje van Ajax staat, en volgens de Telegraaf zal hij op korte termijn gepolst worden. De kans is dus reëel dat Adriaanse de nieuwe trainer gaat worden. Hoe denken we daarover? Tijd voor een poll!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Chris

Re: Co Adriaanse, de nieuwe trainer van Ajax?

Bericht door Chris » di mei 12, 2009 12:28 pm

Ik geloof dat Keizer KuzCo wel de juiste persoon is voor de selectie. Dat is gebaseerd op de analyse van Van den Boog. Die m.i. nauwkeurig en correct is. En bij deze analyse hoort een man die een team kan maken, discipline geeft en heeft, ervaring heeft in het neerzetten van team. Deze groep heeft een trainer nodig die hen de grondbeginselen leert, die hen opvoedt. Ik geloof dat CA dit kan.

Alleen hetgene dat Wimpey in een andere topic zegt is ook waar. Van den Boog moet een situatie creeëren waar CA ongestoord kan werken. Waar rust en vertrouwen heerst. De reden waarom CA bij zijn laatste werkgevers weg moest is omdat er van bovenaf ingebroken werd in zijn autoriteit. Het voordeel is dat de (meeste) spelers met hem weglopen tegenwoordig, dat betekent dat hij heeft geleerd van zijn fouten in het verleden. Toen hij nog weleens door botte uitspraken botste met spelers.

Al met al wordt het een interessante aanstelling, mogen we wel een beetje vanuit gaan, het aankoopbeleid was niet denderend en hij zal kritische geluiden moet gaan accepteren van pers, publiek, , VdB, DB en FdB. En dan is het maar net hoe CA hier mee omgaat.
Chris a.k.a Giiser

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 12:39 pm

Ik heb gestemd op de optie die zegt dat Co Adriaanse 'de trainer is die we nodig hebben'.

Helemaal achter die stelling sta ik niet, want... ik wéét niet of Co Adriaanse de trainer is die we nodig hebben. Daarvoor heb ik te weinig verstand van voetbal, zoals wij allemaal. Zoals ik al eerder ergens postte: dat ik heel erg blij ben dat Marco van Basten vertrokken is, heeft simpelweg te maken met het feit dat we daarmee weer eens kans hebben om voor komend seizoen de juiste man aan het roer te zetten. Marco van Basten was voor het komende seizoen in elk geval niet de juiste man geweest (want of iemand de basishouding van een topmanager heeft, kan ik dan weer wél beoordelen - en die had Van Basten niet), dus wat dat betreft ben ik nu optimistischer dan tien dagen geleden.

Vervolgens lag de bal bij Rik van den Boog en die zei in Sportweek een paar dingen die me als muziek in de oren klonken. Hij somde een pakket kwaliteiten op waarvan ik inderdáád vind dat de nieuwe trainer ze moet hebben en zei daarbij - in het algemeen - twee dingen die me een "hèhè, eindelijk"-gevoel bezorgden: de kwaliteiten (het profiel) van een trainer zijn belangrijker dan a) wat de aanhang ervan vindt, b) de achtergrond van die trainer (Ajax danwel géén Ajax). Dat moet inderdaad de insteek zijn. Bovendien nam hij heerlijk afstand van allerlei gezwatel over vroeger: "Ajax was honderd jaar geleden een andere club dan nu, maar Ajax was tien jaar geleden óók een andere club dan nu." En zo is het.

Eindelijk heb ik het gevoel dat er eens een autonome keuze gemaakt gaat worden, vrij van (al dan niet expliciet gemaakte) zijweggetjes-redeneringen over wat het vol wil, of de persoon in kwestie wel een 'Ajacied' (?) is, etc. Als ik de criteria op mijn persoonlijke wensenlijstje objectiveer, dan is Co Adriaanse inderdaad één van de kandidaten die daaraan voldoen - en die dus de juiste man zou kunnen zijn. Ik vind dat Ajax heel erg toe is aan een trainer die gewoon drie jaar de kans krijgt om iets op te bouwen. Garanties heb je nooit, maar een dergelijke hoeveelheid tijd moet je natuurlijk wél ter beschikking stellen aan iemand die wel eens mooie teams heeft neergezet, die wel eens spelers aantoonbaar beter heeft gemaakt en die wel eens prijzen heeft gepakt met topclubs van betekenis.

Dat zo iemand tien jaar geleden ook wel eens op zijn gezicht is gegaan, is totaal niet relevant. Louis van Gaal ongeschikt vinden omdat hij gefaald heeft met Oranje...? Kom op. Ik pas bij mensen liever de 'Skutsjesilen-puntentelling' toe: ieder schip zijn slechtste race kwijtschelden en dán het klassement maken.

Ik ben ervan overtuigd dat Adriaanse het elftal beter gaat neerzetten dan zijn voorgangers. Ik ben ervan overtuigd dat Adriaanse verschillende spelers wezenlijk beter gaat maken. Ik ben ervan overtuigd dat Adriaanse attractief voetbal gaat nastreven en op zeker moment ook realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat ik ga genieten van zijn interviews en persconferenties, en dat hij bij zijn besluiten altijd een goed, intelligent verhaal zal hebben waar vakmanschap en een idee uit spreken. Ik ben ervan overtuigd dat Adriaanse uitstekend kan samenwerken met professionele managers om zich heen, zolang er een heldere taakverdeling is en die managers geen domme proleten c.q. omhooggevallen Mokumse taxichauffeurtypes zijn met foute aftershave.

Kortom: ja - ik ben voor.

Maar: dat Adriaanse boven alle partijen zal staan en met niemand bonje zal krijgen, die garantie durf ik niet te bieden. Wat dat betreft kleeft er een risico aan, dat kan ik niet ontkennen. Maar aan Frank Rijkaard zou weer het risico kleven dat hij te soft zou zijn, of dat we tóch gaan afstevenen op de conclusie dat hij wel kan pieken met de selectie van Barcelona of Oranje, maar niet met een selectie die nog van alles te leren heeft. En zo zou er bij elke kandidaat een risicofactor zijn. Bij Co Adriaanse is dat zijn principële houding wanneer hij het gevoel heeft dat mensen zich met zijn werk bemoeien.

Maar ik vind het onzin om hem na te blijven dragen dat het in 2002 niet is gelukt bij Ajax. Co is een man blijft bijleren. Van die ervaring in 2002 heeft hij óók veel geleerd. Dat weet ik zeker. Nogmaals: klassement van kandidaten opmaken na aftrek van de slechtste race - en vooral naar de kernkwaliteiten van de persoon kijken. Dan is Co Adriaanse een verdomd goeie kandidaat en (voor wie dat belangrijk vindt) óók nog een Amsterdammer en een Ajacied.

Mijn zegen heeft 'ie. Dít is de man die we drie jaar ongestoord de tijd moeten geven. Ik heb bijvoorbeeld enorm genoten van zijn perfectionisme en zijn onvermoeibare drang om het beste uit iedereen te halen, zoals beschreven in het Hard Gras-nummer dat Jaap Visser over hem schreef (Visser volgde hem tijdens een jaar AZ). Zó'n man wil ik aan het werk zien bij Ajax: perfectionistisch, streng, scherpzinnig, innovatief en ambachtelijk tegelijk, gedurfd, onvermoeibaar. Geen man die alle beginnersfouten nog moet maken, er in februari achterkomt dat "niet elke speler aan een half woord genoeg heeft", na twee nederlagen zegt dat "opstappen wel eens door zijn hoofd gaat" en na een baggerwedstrijd niet verder komt dan het uitspreken van zijn verwondering.

Ik wil geen trainer die zegt dat de spelers het 'zelf moeten doen'. Ik wil een trainer die er wél van overtuigd is dat hij de belangrijkste plek binnen de club inneemt, en die er wél van overtuigd is dat zijn werk het verschil kan maken tussen een geslaagd en een mislukt seizoen.

K.
Still alive...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di mei 12, 2009 12:55 pm

Ik vind het maar een slechte poll. Ik vind hem niet een slechte trainer, ik denk alleen niet dat hij voldoende met zich meebrengt om ook het TD-schap op zich te nemen en ik denk ook niet dat Danny Blind het technisch beleid goed kan maken en dus niet leidinggevend moet zijn, want dat is onverantwoord. Ik denk dus dat wij een manager zullen missen die sociaalvaardig is, een goed netwerk bezit en die de club aantrekkelijk maakt. Door deze gebreken is Co Adriaanse nooit erkend als topper in de voetbalwereld.

Arthur

Bericht door Arthur » di mei 12, 2009 1:03 pm

Wat mij vooral bijstaat is dat we de vorige keer heel slecht presteerden in topwedstrijden (op de beginperiode van de Berlijnse Muur na). We werden ook elke keer tactisch afgetroefd door het Vitesse van Koeman.

Ik geef Co heus een kans als hij het wordt, maar erg optimistisch ben ik niet.

rocky

Bericht door rocky » di mei 12, 2009 1:14 pm

Ik ben toch wel voor Co als nieuwe man. In mijn herinnering moest hij in zijn vorige periode een enorme augias stal schoonmaken waar hij redelijk mee bezig was, tot hij eruit gegooid werd. Dat had te maken met een aantal tegenvallende wedstrijden, maar meer met zijn zwakke mediaoptreden en natuurlijk zijn uitspraak over de toen nog heilige MvB. Ik herinner mij dat hij bij ons niet langer de ontspannen, zelfverzekerde en gevatte Co was die hij kan zijn ( bij AZ bijvoorbeeld). Dat zal wel te maken hebben met de druk en een ontbrekende steun door het management. Een zwak punt blijft dat hij als gevoelsmens labiel kan zijn. Toch ben ik voor, Co krijgt een herkansing met steun door dik en dun van VdBoog en Coronel!

Harm

Bericht door Harm » di mei 12, 2009 1:32 pm

Vervolgens lag de bal bij Rik van den Boog en die zei in Sportweek een paar dingen die me als muziek in de oren klonken. Hij somde een pakket kwaliteiten op waarvan ik inderdáád vind dat de nieuwe trainer ze moet hebben en zei daarbij - in het algemeen - twee dingen die me een "hèhè, eindelijk"-gevoel bezorgden: de kwaliteiten (het profiel) van een trainer zijn belangrijker dan a) wat de aanhang ervan vindt, b) de achtergrond van die trainer (Ajax danwel géén Ajax). Dat moet inderdaad de insteek zijn. Bovendien nam hij heerlijk afstand van allerlei gezwatel over vroeger: "Ajax was honderd jaar geleden een andere club dan nu, maar Ajax was tien jaar geleden óók een andere club dan nu." En zo is het.
Maar als dat je criteria zijn, dan moet je toch ook wel met een andere trainer dan Adriaanse kunnen komen? Het kan natuurlijk zo zijn dat iedereen zand in de ogen wordt gestrooid (net zoals PSV dat met Adriaanse deed), maar echt verrassend is het allemaal niet.

Van Gaal en Hiddink zijn topcoaches, maar tussen die twee en "toppers" als Adriaanse en Rutten moet toch een heel leger aan buitenlandse coaches zitten die beter zijn en misschien ook wel te porren zijn voor een verblijf in Nederland.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 1:38 pm

Harm schreef:Maar als dat je criteria zijn, dan moet je toch ook wel met een andere trainer dan Adriaanse kunnen komen? Het kan natuurlijk zo zijn dat iedereen zand in de ogen wordt gestrooid (net zoals PSV dat met Adriaanse deed), maar echt verrassend is het allemaal niet.
Verrassend hoeft de keuze van mij ook niet te zijn. Als 'ie maar goed is.
Van Gaal en Hiddink zijn topcoaches, maar tussen die twee en "toppers" als Adriaanse en Rutten moet toch een heel leger aan buitenlandse coaches zitten die beter zijn en misschien ook wel te porren zijn voor een verblijf in Nederland.
Misschien, ja. Als Van den Boog straks stiekem iemand uit de hoge hoed weet te toveren aan wie we allemaal niet gedacht hadden, maar die nog een nog beter en passender profiel heeft dan Co Adriaanse, dan is 'ie een nog betere algemeen directeur dan ik (beredeneerd) begin te hopen.

Ik ken de voetbalwereld amper, heb er geen vakkennis van, dus ik heb geen suggesties op dat vlak. Daarom moet Ajax mij ook vooral niet als algemeen directeur aanstellen. Maar als het wél Co wordt, ben ik niet teleurgesteld, want ik vind hem een bewezen vakman en kwaliteitstrainer. Niet de énige, uiteraard. Er zijn vast heren die even goed (of zelfs beter?) zijn, maar die ken ik dan niet. Eén van die (mij onbekende) mannen mag het ook worden, maar het is lastig praten over iemand van wiens bestaan je niet weet.

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 12, 2009 1:39 pm

Geen enkele trainer kan van dit dwergen-elftal een topper maken.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 1:44 pm

InnerHarbour schreef:Geen enkele trainer kan van dit dwergen-elftal een topper maken.
Die kans bestaat ook, ja. Best mogelijk. Wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen.

Maar Co Adriaanse is wel een trainer die het totaal groter kan maken dan de som der delen. Adriaanse kan over-achievers bouwen. Vooral dáár wil ik van af: van het gevoel dat elke speler die bij Ajax speelt twintig kilo lood om zijn nek heeft hangen. Elke speler blijft 20% onder zijn kunnen, en vervolgens blijft de teamprestatie ook 20% achter bij wat het had kunnen zijn.

Onder Co denk ik dat dat gaat veranderen en dat er uit gaat komen wat erin zit. Of dat voldoende is voor de 'top'? Misschien wel niet. Zien we vanzelf.

K.
Still alive...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di mei 12, 2009 1:54 pm

Ik snap wat je bedoeld en ben het er eigenlijk best wel mee eens maar waar het mij omgaat is dat we in mijn ogen verkeerde spelers kopen en opleiden, kleine lichtgewichten voor de aanval en het middenveld, mooi weer voetballers, daar hebben we er veel te veel van maar misschien is dat iets voor een andere discussie.
YNWA

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 12, 2009 2:08 pm

InnerHarbour schreef:Ik snap wat je bedoeld en ben het er eigenlijk best wel mee eens maar waar het mij omgaat is dat we in mijn ogen verkeerde spelers kopen en opleiden, kleine lichtgewichten voor de aanval en het middenveld, mooi weer voetballers, daar hebben we er veel te veel van maar misschien is dat iets voor een andere discussie.
Ben ik het mee eens, maar is (inderdaad) een andere discussie.

Ik denk trouwens dat het huidige Ajax fysiek wel aardig mee kan komen, hoor. Weinig klachten, op dat vlak. Een lange spits zou wel welkom zijn, trouwens.

Waar het om gaat, is dat een trainer (élke trainer) stáát voor de selectie die hij heeft samengesteld. Verantwoordelijkheid nemen. En niet alleen in woorden; echt vóelen, die verantwoordelijkheid. Dat was één van de dingen die ik miste bij Van Basten: die stelde zich na een slecht resultaat altijd als een verwonderde buitenstaander op (hoewel hij uiteindelijk dan weer wel op radicale wijze zijn verantwoordelijkheid nam - en bleek te voelen; wat dat betreft was hij grillig en wispelturig tot het bittere einde).

Bovendien denk ik dat al die dingen die je zo vaak hoort (te weinig ervaring, geen leiders, te inconsistent, geen vechtmentaliteit, etc.) helemaal niet meer aan de orde zijn op het moment dat je een fatsoenlijke trainer voor de groep zet. Ik denk dat deze groep onder een échte trainer ineens een verdomd aardige groep blijkt te zijn.

K.
Still alive...

Aristides

Bericht door Aristides » di mei 12, 2009 3:25 pm

Een reactie zonder nu al te beweren of CA de juiste keuze is of niet, het is wel opmerkelijk dat hij komt (mocht hij inderdaad komen). Verenigingen halen wel vaker een coach terug, Ajax heeft Michels ook een keer teruggehaald, maar dan gaat het om een coach die succesvol was. Je kunt moeilijk beweren dat CA succesvol was bij Ajax (wat nog steeds niets zegt over de toekomst), hem terughalen (ook al zit er een ander bestuur, dat zit er immers iedere twee jaar) is een unicum? of ....
Eindelijk heb ik het gevoel dat er eens een autonome keuze gemaakt gaat worden, vrij van (al dan niet expliciet gemaakte) zijweggetjes-redeneringen over wat het vol wil, of de persoon in kwestie wel een 'Ajacied' (?) is, etc.
Kan, ik hoop het, maar dan uitkomen bij de kandidaat die (bijna) iedereen als eerste noemde?

De nieuwe trainer kan haast geen succesvol voetbalverleden bij Ajax hebben, we hebben ze toch allemaal al gehad? :smallgrin.gif:
Dat had te maken met een aantal tegenvallende wedstrijden, maar meer met zijn zwakke mediaoptreden en natuurlijk zijn uitspraak over de toen nog heilige MvB. Ik herinner mij dat hij bij ons niet langer de ontspannen, zelfverzekerde en gevatte Co was die hij kan zijn ( bij AZ bijvoorbeeld). Dat zal wel te maken hebben met de druk en een ontbrekende steun door het management.
De druk zal hetzelfde zijn, de journalisten niet anders reageren dan jaren geleden, ik weet niet hoe het (toekomstig) management zal reageren en hoe CA reageert? Hij heeft ondertussen successen geboekt dan zal hem gesterkt hebben.
Die zullen er zeker zijn, maar hoe lang is Ajax bezig met de opvolging van een coach die voor vier jaar "rust in de tent" zou zorgen? Ajax heeft, denk ik, geen zicht op wat er in Europa zoals rondloopt. Ik heb het zeker niet, zelfs geen idee wie de trainer is van ploegen als Borussia Dortmund, PSG, Lyon enz. Wie weet is de trainer van Pirmasens (bestaat die ploeg nog) wel geschikt?

Een tropische verrassing? Is weer eens iets anders.
Elke speler blijft 20% onder zijn kunnen, en vervolgens blijft de teamprestatie ook 20% achter bij wat het had kunnen zijn.
Een gevoel die 20% (ook voor het team), ik kan het niet ontkennen, maar dat is misschien iets dat bij Ajax hoort. Ik zie jeugdteams ook onder hun (door mij ingeschatte) kunnen spelen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Toppie

Bericht door Toppie » di mei 12, 2009 4:13 pm

Co heeft wel toen der tijd gespeeld met een 4-4-2 opstelling nadat het wat minder ging en dat kon allemaal niet Amsterdam het heilige 4-3-3 werd geschonden. Ik denk als we kampioen worden met welke variant dan ook dat Co dit keer wel het publiek mee krijgt. Zowel Pisvee als die kaaskijkers hebben er succes mee gehad waarom wij dan niet :blush.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mei 12, 2009 4:43 pm

Barcelona, Liverpool en Manchester spelen 4-3-3. Co speelde trouwens geen 4-4-2. Hij speelde 5-3-2/8-0-2.

Het was bagger onder Co.

Jesse

Bericht door Jesse » di mei 12, 2009 5:01 pm

Als Co komt hoop ik dat hij wel een geschikte assistent meeneemt. Iemand die hem aanvult op het persoonlijke vlak. Het tegenovergestelde als bij Rijkaard en HtC.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » di mei 12, 2009 5:16 pm

Ik ben ook geen grote fan van Adriaanse, maar mocht hij komen dan dient hij wel een goede assistent te krijgen. Een assistent die weet wat hij doet, maar ook in staat is om warm te zijn. Want dat hoef je van Co niet te verwachten. Die ontslaat de koffiejufvrouw nog.
Tijd voor iets nieuws.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di mei 12, 2009 5:53 pm

Jöhnk schreef:Barcelona, Liverpool en Manchester spelen 4-3-3. Co speelde trouwens geen 4-4-2. Hij speelde 5-3-2/8-0-2.

Het was bagger onder Co.
En met welke budgetten en dus spelers mogen zij werken? Appels met peren.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 12, 2009 5:56 pm

Gaat niet om de budgetten. Het gaat om of het systeem succesvol kan zijn. Twente speelt ook 4-3-3 en doen dat met een 'matig' budget.

Mocht Co het worden, dan moet RvdB er op hameren dat Ajax de assistenten selecteert. Co neemt altijd vriendjes mee die niets toevoegen, namelijk.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di mei 12, 2009 5:58 pm

El Clavo schreef:
Jöhnk schreef:Barcelona, Liverpool en Manchester spelen 4-3-3. Co speelde trouwens geen 4-4-2. Hij speelde 5-3-2/8-0-2.

Het was bagger onder Co.
En met welke budgetten en dus spelers mogen zij werken? Appels met peren.
Klopt, maar zij spelen ook in andere competities tegen andere tegenstanders. AZ en PSV zitten ook in een andere situaties met andere spelers. Overigens speelde PSV in 2005, toen de halve finale in de CL werd gehaald, ook 4-3-3, met Park, VoH en Farfan voorin. Ik geloof dus dat het prima mogelijk is om met 4-3-3 te presteren.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di mei 12, 2009 6:05 pm

Peter schreef:Gaat niet om de budgetten. Het gaat om of het systeem succesvol kan zijn. Twente speelt ook 4-3-3 en doen dat met een 'matig' budget.

Mocht Co het worden, dan moet RvdB er op hameren dat Ajax de assistenten selecteert. Co neemt altijd vriendjes mee die niets toevoegen, namelijk.
Twente vloog er kansloos af tegen Arsenal B.

Johnk, Park is geen linkerspits.

433 is een prachtig systeem, maar je bent wel beperkt in je spelers. Zeker in deze tijd.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di mei 12, 2009 6:11 pm

Maar hij speelde er wel, zoals Perez ook vanaf links speelde bij AZ, Messi vanaf rechts en Henry vanaf links komt bij Barcelona en Elia als rechtspoot op links speelt bij Twente. Het mag eigenlijk niet van Johan Derksen, maar vele coaches doen het zo.

Ik denk overigens wel dat specifieke buitenspelers achterhaald zijn, omdat in het hedendaagse voetbal de ruimtes kleiner zijn waardoor de rugdekking beter verzorgd is en de passeeractie uit stand onmogelijk is. Maar 4-3-3 vind ik qua veldbezetting nog steeds een prima systeem, ook bij balverlies.

Adriaanse in Salzburg: http://ek2008.nos.nl/video/bekijken/ID/ ... 564/title=

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di mei 12, 2009 6:37 pm

Ow, maar ik ook hoor. Het is nog steeds het mooiste voetbal. Alleen niet realistisch voor Ajax op dit moment.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 12, 2009 6:43 pm

Aardig filmpje over Co. Ik vraag me toch af waarom hij weg moet in Salzburg, ik heb alleen wat vage verhalen gehoord.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 12, 2009 6:54 pm

Daar heb ik me niet in verdiept. Maar ik kan me nog herinneren dat het bijvoorbeeld bij Porto een keer volledig mis ging omdat een speler het waagde om eerder aan zijn eten te beginnen dan de technische staf. Dat soort rare fratsen lopen als een rode draad door zijn loopbaan heen. En dat snap ik dus gewoon niet. Je werkt met volwassen mensen, dan stel je jezelf toch niet zo op?

Ik ben blij dat Ajax kennelijk niet meteen weer een onervaren oud speler voor de groep lijkt te willen gooien. We hebben een ervaren man nodig die een duidelijke lijn gaat volgen. Maar als je kijkt naar het eerste verblijf van Adriaanse bij Ajax als hoofdcoach en de verschillende verhalen die bekend zijn van zijn verblijf bij andere werkgevers dan lijkt deze samenwerking mij gedoemd te mislukken.

Als het een nederlander moet zijn en ik moet kiezen uit haalbare kandidaten dan is Advocaat mijn keuze. Levert misschien ook wel even wat vragen op en ik zal direct toegeven dat ik een paar jaar geleden niet zijn naam had genoemd. Maar hij is ervaren, heeft bijna overal een goed voetballend elftal neergezet en heeft het eigenlijk nergens echt slecht gedaan. Hij zou volgens mij een vrij risicoloze keuze zijn om terug te keren naar de nationale top. De optie Adriaanse lijkt me helaas meer russisch roulette.
Nil volentibus arduum

Gesloten