Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%

Totaal aantal stemmen: 83

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Jöhnk » vr mei 08, 2009 10:59 am

GangstaRiB schreef:Het zal Rijkaard wel worden. Dat is de enige die we nog niet gehad hebben.......

Rijkaard zou ik geen goede keuze vinden. Gefaald met Sparta, terwijl andere trainers Sparta terugkregen in de Eredivsie en daarin bleven!
Aan de andere kant, het moest er een keer van komen als je ieder jaar tegen degradatie voetbalt. Desonkdanks: hij deed het natuurlijk SLECHT bij Sparta. Zijn keuzes pakten totaal niet goed uit (Victor Kros in doel bv).
Bij Barca heb ik toch het gevoel dat vooral HTC het voetbaltechnische voor z'n rekening nam en dat Rijkaard af en toe een woordje mee mocht doen.
Dat denk ik juist niet. HTC vulde Rijkaard in karakterologisch opzicht aan, voetbaltechnisch is hij niets bijzonders. HTC is een motivator.

Jesse

Bericht door Jesse » vr mei 08, 2009 11:25 am

999 schreef:Ik denk niet dat Rijkaard staat te springen, en denk ook niet dat Rijkaard de juiste persoon is voor op dit moment.Mijn gevoel zegt je Rijkaard moet aantrekken als de organisatie in het veld er grotendeels staat maar nog wel dat laatste zetje nodig heeft ...
Wie zie jij graag komen, Voetske?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » vr mei 08, 2009 12:15 pm

Rijkaard hij lijkt me meer een goede people's manager. Dus bij topspelers (NL team, Barcelona). Ik vraag me af hij is didacties sterk genoeg om successvol te werken met minder talented mensen (zoals we hebben die bij Ajax in overvloed).

Grappig trouwens, een paar jaar geleden, de idee van Advocaat als Ajax coach, mensen hier ze zouden de seizoenkaart verbranden... nu hij is voor sommigen een serieus optie.

En eerlijk gezegd, ik heb een beter gevoel bij hem dan bij rijkaard.

Maar als ik de verhaal lees van de bestuur, zij gaan in de zelfde val trappen als de vorig besturen...

Heeft Ajax een drang tot zelfdestructie, misschien?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

999

Bericht door 999 » vr mei 08, 2009 12:16 pm

Jesse schreef:
999 schreef:Ik denk niet dat Rijkaard staat te springen, en denk ook niet dat Rijkaard de juiste persoon is voor op dit moment.Mijn gevoel zegt je Rijkaard moet aantrekken als de organisatie in het veld er grotendeels staat maar nog wel dat laatste zetje nodig heeft ...
Wie zie jij graag komen, Voetske?
Al sla je me dood, ik zou het niet weten ...

Ron Jans misschien ?.

Van dit groepje is eigenlijk alleen Koeman degene geweest die AANSPREKENDE resultaten heeft gehaald in het verleden als trainer van AJAX.Maarja, van dat zelfde groepje ex-trainers ben ik bang dat bij het minste of geringste dat het weer de verkeerde kant in gaat iedereen gaat roepen zie je nu wel ..

Ik zie Rijkaard niet komen, zoals ik hierboven zeg.

Verder zal degene die komt het met Chivanitch als spits, een tot nu toe mislukte Suljemani enz moeten doen.Als degene in staat is, en mijn inziens zou dat gezien wat MVB achterlaat niet zo moeilijk moeten zijn, slechter kan volgens mij echt niet, om er in ieder geval wat lijn in de achterhoede te krijgen, het middenveld gedissiplineerd kan laten voetballen en in de voorhoede wat automatisme in brengt men al een heel eind op weg is.

Al zullen aankopen noodzakelijk zijn, linksback minimaal.En van v.d. Wiel ben ik ook nog niet overtuigd.

Ik denk dat we toch aan kunnen nemen dat alle trainers in dat lijstje, gezien hun verleden daar toe in staat zouden moeten zijn.In ieder geval 200% beter dan MVB .. die volgens mij maar iets deed en zelf nooit wist wat ie nu eigenlijk aan het doen was .. .. ... maar goed ik zie het wel ..

Tja, en al die andere exotische namen, o.a. Hitzfeld, tja ... Leuk en aardig, en natuurlijk niet geschoten is altijd mis .. maar kan me niet voorstellen dat trainers in/uit die categorie dit AJAX in hun achterhoofd hebben zitten ..
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr mei 08, 2009 12:43 pm

Samuraskinurovanya schreef:Rijkaard hij lijkt me meer een goede people's manager. Dus bij topspelers (NL team, Barcelona). Ik vraag me af hij is didacties sterk genoeg om successvol te werken met minder talented mensen (zoals we hebben die bij Ajax in overvloed).
Rijkaard is inderdaad een people's manager, maar dat lijkt me geen diskwalificatie. Ik denk zomaar dat een Suarez, Sulejmani, Aissati- in principe de spelers waar we het van moeten hebben, uitstekend onder hem zouden gedijen.

Toch lijkt het me dat Rijkaard voetbaltechnisch ook gewoon goed is. Het voetbal van zijn teams is over het algemeen gebaseerd op positiespel. Natuurlijk, de individuele klasse van Ronaldinho en Messi kwam erbovenop, maar het was niet de basis. Spelers beslissen wedstrijden, een team wordt kampioen.
Ook het argument dat hij een bepaalde basis nodig heeft om op voort te borduren trek ik in twijfel. Kijk maar naar Barcelona, waar stonden zij in 2003? Zesde?

Het enige minpunt vwb Rijkaard dat ik kan bedenken is dat hij te lief is. In dat opzicht moet hij tegenwicht hebben. HTC was daar natuurlijk uitermate geschikt voor.

Advocaat heeft zich natuurlijk geweldig gerehabiliteerd bij Zenit. Hij is 1 van de 4 Nederlanders die het van mij mogen doen. Jol hoort daar voor mij nog steeds niet bij. Ik word niet zo warm als ik zijn teams zie spelen. Er zit weinig lijn in.

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr mei 08, 2009 1:13 pm

Ik lees elders dat Van Nijnatten van het AD vandaag in zijn column heeft geschreven dat Co in NL alleen bij Ajax zou willen werken, niet meer bij AZ. Het zou er behoorlijk stellig staan.

Kan het zelf alleen niet vinden op de AD website.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Toppie

Bericht door Toppie » vr mei 08, 2009 1:43 pm

De Dominee schreef:Ik lees elders dat Van Nijnatten van het AD vandaag in zijn column heeft geschreven dat Co in NL alleen bij Ajax zou willen werken, niet meer bij AZ. Het zou er behoorlijk stellig staan.

Staat idd niet op de site :confused.gif:

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 08, 2009 1:54 pm

De Dominee schreef:Ik lees elders dat Van Nijnatten van het AD vandaag in zijn column heeft geschreven dat Co in NL alleen bij Ajax zou willen werken, niet meer bij AZ. Het zou er behoorlijk stellig staan.
Al die journalisten die van alles weten. Het zal allemaal wel.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Jim

Bericht door Jim » vr mei 08, 2009 2:09 pm

Samuraskinurovanya schreef: Grappig trouwens, een paar jaar geleden, de idee van Advocaat als Ajax coach, mensen hier ze zouden de seizoenkaart verbranden... nu hij is voor sommigen een serieus optie.
Inderdaad, een paar jaar geleden stond Advocaat hier bij de meesten te boek als een laffe, behoudende coach die men nooit of te nimmer als Ajax-coach wilde zien.
Waaruit blijkt dat het in topsport uiteindelijk louter en alleen om winnen en het resultaat gaat. Als dat maar lang genoeg uitblijft komt er zelfs voor de grootste idealist een moment dat het hem niet meer uitmaakt hoe dat tot stand komt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 08, 2009 2:13 pm

Of men vindt Advocaat gewoon niet zo'n laffe coach. Vermoeiend altijd, dat gedraai om alles maar in je eigen straatje te passen.

Maar goed, anderen zullen vast vinden dat ik dat ook doe.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jim

Bericht door Jim » vr mei 08, 2009 2:18 pm

Geloof me Bertje, jij doet niet anders.

gaizka

Bericht door gaizka » vr mei 08, 2009 2:18 pm

Laten we hopen. Het is nu natuurlijk ook makkelijker instappen bij Ajax, waar het alleen maar beter kan, dan bij AZ.

Ik vind Co de beste kandidaat, liefst met iemand naast hem die grip op hem heeft.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mei 08, 2009 2:27 pm

Dit is trouwens de desbetreffende column:
Blind is na wereldtop dé kandidaat
Nadat Co Adriaanse zichzelf had geafficheerd als kandidaat voor het trainerschap bij PSV, kreeg hij bijval van het Eindhovens Dagblad. Co was kanshebber nummer een, zo luidde het. Fred Rutten bleek echter over betere papieren te beschikken.

Inmiddels is Co niet meer weg te denken van de kermis waar oefenmeesters zich te koop aanbieden en waar vrij op hen geschoten kan worden. Louis van Gaal mag alleen naar Bayern als Co naar AZ komt, las ik ergens. En Co is de gewenste opvolger van Marco van Basten, stond er ook.

Ik denk dat als Frank Rijkaard, Guus Hiddink of Louis van Gaal zijn hand opsteekt, de directie van Ajax open staat voor een gesprek. Mourinho mag ook komen, net als Ferguson.

Beneden dat niveau maakt niemand kans. Danny Blind wordt dan de man die het werk van Van Basten oppakt, waarbij hij ook nog eens technisch manager kan blijven in Amsterdam. En Co? Tja. Die heeft maar één club waar hij in Nederland naartoe wil: Ajax. Daarnaast zou hij ooit bondscoach van het Nederlands elftal willen worden.

Voor het overige is er geen haar op het hoofd van de vitale zestiger die denkt aan een terugkeer naar Nederland. Hij is in beeld bij een paar Zuid-Europese clubs. Daar is voor hem de eer en het geld te halen waarnaar hij permanent op zoek is.

Co is een interessante kerel én een interessante trainer. Hij weet in korte tijd véél uit een selectie te persen. Maar hij is ook een beetje vreemd.

Bij Willem II, Ajax en AZ vertrok hij op een vervelende manier. En in de afgelopen vier jaar ging/moest hij steeds na één seizoen weg bij Porto, Metallurg Donetsk, Al Sadd en Red Bull Salzburg.

Op zo’n kruidje-roer-mij-niet zitten ze in Amsterdam nu even niet te wachten.
AD Sportwereld
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 2:34 pm

Voor mij bestaat de optie niet dat wij een Duitse trainer nemen, simpelweg omdat ik weer iets van het vanoudse Ajax wil herkennen. Dat is de reden waarom ik speciale binding met Ajax voel, om het Ajaxkarakter. Met al die rasAjacieden op de tribune zitten vond ik echt geweldig, daarom ben ik een fanatieke aanhanger van onze club. Guus Hiddink wil niet, maar eerlijk gezegd vind ik hem ook niet een typische Ajacied. Hij heeft wel verstand van voetbal, maar zijn smaak is niet in orde. Dick Advocaat past eveneens totaal niet bij onze club, heeft tevens veel minder vakmanschap.

Louis van Gaal wil niet meer en dan heb ik ook geen behoefte aan hem, want blijkbaar vindt hij dat het belangrijkste bij de club de clubleiding is, terwijl die in dienst zijn van de club. Want de achterban heeft zitten treuren dat hij het veld moest ruimen, bij ons kent hij een heldenstatus. Maar het is afgelopen als de waardering niet wederzijds is.
Co Adriaanse is een verrader, met totaal geen clubsentiment. Als hij dat had gehad, met normaal gedrag en een niet zo groot ego, dan was hij een kandidaat. Hij is namelijk wel een vakkundige trainer. Helaas is hij ook geen grote naam in het voetbal, dus spelers staan minder te springen om hier te tekenen.
Ronald Koeman is voor Ajax totaal niet interessant, want overal waar hij kwam, takelde hij die club af. Vervolgens neemt hij ontslag. Verder heeft hij nog nergens bewezen dat hij een team kan bouwen, want Ajax heeft nog niet het spelersmateriaal waarmee je zeker kan presteren.
Olsen is een oude trainer met veel verstand, maar ik vind dat de club moet zorgen dat de vanoudse Ajaxlijn weer wordt doorgegeven aan de nieuwe generatie. Vandaar dat hij niet de ideale oplossing is voor de lange termijn. Hij moet het Deense voetbal maar proberen te helpen en kan altijd nog een adviseursrol vervullen aan de volgende kandidaat.
Michael Laudrup vind ik een trainer met oog voor schoonheid van het Ajaxspelletje, helaas weet hij het nog niet vaak om te zetten in resultaat. Ik denk dat hij met Neeskens als assistent en met Tonnie Bruins-Slot als analist van de tegenstander, wel een complementair management rondom het eerste elftal zou vormen. Met Blind -al zou ik hem ook het tweede elftal laten managen-, Olde Riekerink en Spijkerman in dezelfde rollen als nu hebben wij dan een organisatie die goed blijft.
Frank Rijkaard is een grote naam in het voetbal en is een peoplemanager, ik denk dat hij Ajax wel in goed vaarwater kan brengen. Daarnaast kan hij spelers uit de jaren 95 uitdagen om dezelfde rol te vervullens als hij destijds deed, dan halen wij spelers binnen die de spelersgroep nodig heeft. Wat hij wel nodig heeft, is iemand die de rol van trainer goed invult: Henk ten Cate. Rijkaard is dan alleen hoofdtrainer in naam.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr mei 08, 2009 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Feest

Bericht door Feest » vr mei 08, 2009 2:58 pm

Danny pakt gewoon de macht. Daar is-ie al mee bezig sinds hij terug in de organisatie werd geparachuteerd.

Vanavond AT5, daar wordt het leuk.

Jim

Bericht door Jim » vr mei 08, 2009 2:59 pm

En Co? Tja. Die heeft maar één club waar hij in Nederland naartoe wil: Ajax.
Of deze column geschreven is voor of na Co's recente openlijke sollicitatie bij PSV maakt niet uit.
In beide gevallen is de informatie feitelijk onjuist.
Wat natuurlijk weer niet betekent dat Adriaanse niet naar Ajax zou willen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 08, 2009 3:01 pm

Kowalczyk schreef:Respect voor Marco, derhalve, maar zeer nadrukkelijk niet voor het feit dat Ajax voor hem koos. Dát is het onthutsende aan dit verloren jaar. Uri Coronel bombardeerde Van Basten zomaar tot Grote Voetbalbaas, en gaf hem een vrijbrief in handen om de hele club overhoop te halen, terwijl Van Basten a) ten enen male niet voldeed aan het profiel ('bewezen topmanager') dat Coronel in zijn rapport zelf had opgesteld en b) de hele wereld eigenlijk al vréésde dat het gewoon weer een gok op een raspaardje was - wat het uiteindelijk inderdaad bleek te zijn. Van Basten wist zélf nog niet eens zeker dat hij de Grote Roerganger van een club als Ajax kon zijn, en nagenoeg iedereen twijfelde met hem mee. Alleen Coronel wist het kennelijk zeker, misschien op basis van die mooie omhaal tegen Den Bosch ofzo...
Jammer dat je je feiten niet op orde hebt.
Coronel werd pas op 18 april 2008 voorzitter van AJAX, terwijl het nieuws dat Marco van Basten de nieuwe trainer zou worden al op 22 februari van dat jaar bekend werd gemaakt en hij op 5 maart gepresenteerd werd.
Het oude bestuur heeft van Basten aangesteld.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr mei 08, 2009 3:07 pm

Steef schreef:Danny pakt gewoon de macht. Daar is-ie al mee bezig sinds hij terug in de organisatie werd geparachuteerd.
Scholletje.. het zou toch niet waar zijn he..

Wat is er vanavond op AT5?

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mei 08, 2009 3:14 pm

Hij moet zich ook gewoon realiseren dat hij niet goed genoeg is om Ajax naar successen te leiden.

Toppie

Bericht door Toppie » vr mei 08, 2009 3:23 pm

brigade zuid schreef:
Steef schreef:Danny pakt gewoon de macht. Daar is-ie al mee bezig sinds hij terug in de organisatie werd geparachuteerd.
Scholletje.. het zou toch niet waar zijn he..

Wat is er vanavond op AT5?
Live Jong Ajax -Jong Liverpool met commentaar van oa Danny Blind

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr mei 08, 2009 3:29 pm

Blijft een komiek hoor, die Steef. :ajaxsmiley.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr mei 08, 2009 3:31 pm

Vanavond AT5, daar wordt het leuk.
Zo, dat is lang geleden. :smile-ajax.gif:

Als je macht wilt moet je geen trainer worden. Als trainer vlieg je eruit als je niet presteert.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr mei 08, 2009 3:35 pm

Ik zou wel gillend gek worden.. bij deze club weet je het nooit he

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 08, 2009 3:47 pm

Neefkens schreef:
Kowalczyk schreef:Respect voor Marco, derhalve, maar zeer nadrukkelijk niet voor het feit dat Ajax voor hem koos. Dát is het onthutsende aan dit verloren jaar. Uri Coronel bombardeerde Van Basten zomaar tot Grote Voetbalbaas, en gaf hem een vrijbrief in handen om de hele club overhoop te halen, terwijl Van Basten a) ten enen male niet voldeed aan het profiel ('bewezen topmanager') dat Coronel in zijn rapport zelf had opgesteld en b) de hele wereld eigenlijk al vréésde dat het gewoon weer een gok op een raspaardje was - wat het uiteindelijk inderdaad bleek te zijn. Van Basten wist zélf nog niet eens zeker dat hij de Grote Roerganger van een club als Ajax kon zijn, en nagenoeg iedereen twijfelde met hem mee. Alleen Coronel wist het kennelijk zeker, misschien op basis van die mooie omhaal tegen Den Bosch ofzo...
Jammer dat je je feiten niet op orde hebt.
Coronel werd pas op 18 april 2008 voorzitter van AJAX, terwijl het nieuws dat Marco van Basten de nieuwe trainer zou worden al op 22 februari van dat jaar bekend werd gemaakt en hij op 5 maart gepresenteerd werd.
Het oude bestuur heeft van Basten aangesteld.
Dat is een heel waardevolle en volkomen terechte correctie. Te haastig geweest. Mea culpa.

In dat geval denk ik wél te mogen stellen dat Coronel, net als Van den Boog, heel blij is dat Van Basten zijn biezen zelf heeft gepakt. Het was een kostbare en moreel gezien lastige affaire geworden om Van Basten te ontslaan. Ik denk niet dat het gebeurd zou zijn. Maar ik denk wél dat ze allebei zagen dat Van Basten gewoonweg niet de juiste man was, en dus allebei opgelucht zijn over deze gang van zaken (en dan met name Van den Boog, omdat het direct tot zijn takenpakket hoort).

Het nieuwe bestuur, en de nieuwe directie, kunnen komend seizoen dus eigenlijk pas écht beleid gaan maken volgens het rapport, compleet met een nieuwe hoofdtrainer die aan het profiel voldoet zoals dat in het rapport was opgesteld.

K.
Still alive...

elliquido

Bericht door elliquido » vr mei 08, 2009 3:59 pm

dus kun je ook concluderen dat het bestuur het heel goed doet; en nu op een handige manier van het eerder geconstateerde probleem (een niet communicerende coach) af is.

Heel veel zal nu afhangen van de keuze die nu gemaakt gaat worden. Wordt dit een lange termijn keuze met een langzittende capabele TD en een ervaren coach met hoge competenties op peoplemanagement, taktiek en leiderschap? of gaan we weer door op de oude voet.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gesloten