Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%

Totaal aantal stemmen: 83

Lionel

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door Lionel » vr mei 08, 2009 8:26 am

Heb ook het gevoel dat Frank de Boer een spons is die informatie opzuigt en belangrijker nog, wilt opzuigen. Dit itt San Marco.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » vr mei 08, 2009 8:29 am

Maar als de Boer een jaartje of wat meeloopt en dan hoofdtrainer wordt, is hij toch weer een oud-speler wiens eerste club met eindverantwoordelijkheid Ajax zal zijn? Wat is het verschil met Wouters, Blind en van Basten dan?
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 08, 2009 8:32 am

LucaS schreef:Maar als de Boer een jaartje of wat meeloopt en dan hoofdtrainer wordt, is hij toch weer een oud-speler wiens eerste club met eindverantwoordelijkheid Ajax zal zijn? Wat is het verschil met Wouters, Blind en van Basten dan?
Inderdaad.

Maar ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik nu geen trainerstalent meer kan onderscheiden. Ik ga het pas geloven als ze daadwerkelijk iets neergezet hebben.

In Van Basten had ik niet veel fiducie, maar ik zag Blind wel als heel talentvol, maar dat is ook redelijk funsest geweest.
Whitey on the moon.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mei 08, 2009 8:36 am

Wat doet Foppe de Haan tegenwoordig?

Jim

Bericht door Jim » vr mei 08, 2009 8:41 am

Kowalczyk schreef:
Zuidema schreef:Waarom heeft Frank de Boer het in zich om een groot Ajax-trainer te worden? Waar leid je dat aan af, Ko?
Dat schat ik in op basis van hoe hij over het vak praat in interviews.

K.
Dat zegt niet zo veel. Er zijn genoeg coaches die prachtig over hun vak kunnen kletsen maar er in de praktijk weinig van terecht brengen. Zijn totaal verschillende zaken.
Herinner me nog een interview met Marco van Basten over het trainer zijn voordat hij dat vak instapte. Dat werd hier gepubliceerd en menigeen lag hier zowat in katzwijm van enthousiasme. Men vond het geweldig wat Marco zo allemaal debiteerde. Een topcoach in spe, dat was de algemene verwachting. We hebben het gezien.
Desondanks denk ik ook dat Frank de Boer een goede coach kan worden. Niet vanwege zijn interviews, maar vanwege zijn instelling. Je ziet bij Frank veel meer dan bij Marco de drive en wil om er als coach wat van te gaan maken. Er straalt veel meer bezieling uit.
Bovendien denk ik dat De Boer tactisch een stuk sterker is. Omdat (niet altijd maar) door de bank genomen verdedigers/middenvelders het (vanuit hun spelersloopbaan) gewend zijn tactisch en aan het teambelang te denken. Met name centrale verdedigers en middenvelders.
Voor aanvallers geldt dat een stuk minder. Die spelen veel vaker hun eigen wedstrijd.
Mede daarom was de combinatie Basten/Schip al geen goede. Twee aanvallers die dus tactisch niets aan elkaar toevoegen.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 08, 2009 8:46 am

Rishi schreef:Heb ook het gevoel dat Frank de Boer een spons is die informatie opzuigt en belangrijker nog, wilt opzuigen. Dit itt San Marco.
Ja.

En daarnaast wekt hij de indruk dat hij zich realiseert wat het betekent om verantwoordelijk te zijn, en hoe moeilijk het is om een echt goede trainer te zijn. Marco van Basten heeft zich daar gewoon op verkeken. Die dacht: ik heb het wel zo'n beetje in mijn hoofd en als ik tijdens de trainingen uitleg hoe ze het moeten doen, dan gaat het vanzelf lopen.

Frank de Boer heeft duidelijk een reëeler beeld van het vak, is zich bewust van de valkuilen en wil daarom niet te snel naar voren worden geschoven. Ik denk dat hij graag een paar jaar mee zou lopen met een echte toptrainer, van wie hij echt iets leert. Van meelopen met Marco van Basten leer je niks. Van trainen onder Marco van Basten ook niet, als speler zijnde.

De enige die van dit seizoen iets wijzer is geworden, is Van Basten zelf. Die heeft namelijk geleerd dat hij het niet in de vingers heeft en gewoon maar geen trainersloopbaan moet ambiëren. Dat heeft hij bij Ajax voor zichzelf mogen uitvogelen ten koste van weer een seizoen.

En toch heb ik voor Marco van Basten als mens en als voetbaldenker oneindig veel meer respect dan voor iemand als Ronald Koeman.

Ronald Koeman is een cynicus, een overlever, die vindt dat de voetbalwereld een cynische, opportunistische bende is, waar de waan van de dag regeert. En dus heeft hij besloten om daar dan maar net zo hard aan mee te doen. Ronald Koeman denkt: als je wint ben je een goeie trainer - en als je verliest een slechte. Als je hem ontslaat, doet hij dat af met: tja, te weinig punten en dan weet je hoe het werkt. Ronald Koeman is zo'n cynicus die doet alsof de resultaten het kaliber van de trainer bepalen, in plaats van andersom. Als je wint heb je vrienden. En als je verliest, heb je geen vrienden - en moet je daar vooral niet te erg van wakker liggen, want zo is de voetballerij. Daarom knijpt hij er overal tussenuit nét voordat de puinhoop zo groot is geworden dat hij ontslagen wordt. Geen enkele speler is door Ronald Koeman een betere voetballer geworden. Geen enkele club stond er bij zijn vertrek beter voor dan bij zijn aantreden.

Zo'n hyena van een trainer wil Marco van Basten niet zijn - en dat getuigt van klasse. Van Basten wil iets bereiken, wil zijn team zijn groeien, wil spelers iets leren, het trainersvak écht onder de knie krijgen en iets wezenlijks neerzetten. Hij heeft geconstateerd dat hij dat niet kan, dat hij dat fingerspitzengefühl mist, en daarom is 'ie gestopt. Meteen. Omdat hij zag dat het niet écht ergens heen ging. En dan kan hij het van de ene op de andere dag niet meer opbrengen en is hij bereid om desnoods te concluderen dat hij maar beter iets anders kan gaan doen, en het trainerschap overlaten aan de echte kanjers.

Respect voor Marco, derhalve, maar zeer nadrukkelijk niet voor het feit dat Ajax voor hem koos. Dát is het onthutsende aan dit verloren jaar. Uri Coronel bombardeerde Van Basten zomaar tot Grote Voetbalbaas, en gaf hem een vrijbrief in handen om de hele club overhoop te halen, terwijl Van Basten a) ten enen male niet voldeed aan het profiel ('bewezen topmanager') dat Coronel in zijn rapport zelf had opgesteld en b) de hele wereld eigenlijk al vréésde dat het gewoon weer een gok op een raspaardje was - wat het uiteindelijk inderdaad bleek te zijn. Van Basten wist zélf nog niet eens zeker dat hij de Grote Roerganger van een club als Ajax kon zijn, en nagenoeg iedereen twijfelde met hem mee. Alleen Coronel wist het kennelijk zeker, misschien op basis van die mooie omhaal tegen Den Bosch ofzo...

Kap nou godverdomme eens met gokken en zet alles op alles om een topmanager binnen te halen. Je wordt geen kampioen door allerlei dure, sexy spitsen en 'nummers 10' te halen voor veel te veel geld, en vervolgens een ex-topspeler met een KNVB-papiertje voor de groep te gooien. Je wordt kampioen met minder dan 30 tegengoals en een innovatief denkende, met zijn tijd meegaande topmanager die er automatismen inramt. En dán moet je vervolgens de rust bewaren en eventueel een paar jaar de tijd geven. Je moet natuurlijk geen rust gaan prediken als je duidelijk ziet dat je gewoon geen topper aan het roer hebt staan. Alleen al daarom ben ik Van Basten dankbaar, want als hij niet zelf was opgestapt, had Ajax waarschijnlijk met hém aan het roer krampachtig de rust bewaard - en dat had het ons minimaal nog een seizoen gekost.

Wat dat betreft ben ik nu optimistischer over 2009-2010 dan een week geleden. Maar dat optimisme krijgt weer een optater als Frank Rijkaard uit de hoge hoed komt. Als Ronald Koeman uit de hoge hoed komt, dan houd ik het écht voor gezien, zoals gezegd. Dan gaat mijn seizoenkaart in een la totdat 'ie weg is.

K.
Still alive...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 08, 2009 8:48 am

Jim schreef:
Kowalczyk schreef:
Zuidema schreef:Waarom heeft Frank de Boer het in zich om een groot Ajax-trainer te worden? Waar leid je dat aan af, Ko?
Dat schat ik in op basis van hoe hij over het vak praat in interviews.

K.
Dat zegt niet zo veel. Er zijn genoeg coaches die prachtig over hun vak kunnen kletsen maar er in de praktijk weinig van terecht brengen. Zijn totaal verschillende zaken.
Herinner me nog een interview met Marco van Basten over het trainer zijn voordat hij dat vak instapte. Dat werd hier gepubliceerd en menigeen lag hier zowat in katzwijm van enthousiasme. Men vond het geweldig wat Marco zo allemaal debiteerde. Een topcoach in spe, dat was de algemene verwachting. We hebben het gezien.
Desondanks denk ik ook dat Frank de Boer een goede coach kan worden. Niet vanwege zijn interviews, maar vanwege zijn instelling. Je ziet bij Frank veel meer dan bij Marco de drive en wil om er als coach wat van te gaan maken. Er straalt veel meer bezieling uit.
Bovendien denk ik dat De Boer tactisch een stuk sterker is. Omdat (niet altijd maar) door de bank genomen verdedigers/middenvelders het (vanuit hun spelersloopbaan) gewend zijn tactisch en aan het teambelang te denken. Met name centrale verdedigers en middenvelders.
Voor aanvallers geldt dat een stuk minder. Die spelen veel vaker hun eigen wedstrijd.
Mede daarom was de combinatie Basten/Schip al geen goede. Twee aanvallers die dus tactisch niets aan elkaar toevoegen.
De Boer heeft nu al als pré dat hij rustig wil doorgroeien. Hij begint in de jeugd en wil daarna wellicht een Eerste divisie/lage eredivisie club trainen. Dat lijkt me al beter dan vanuit het niets hoofdcoach van Ajax worden.

Maar toch......... De Boer heeft waarschijnlijk veel afgekeken van Van Gaal en dat kan je tot op een bapaalde hoogte, vrij risicoloos toepassen zodat het werkt. MAar in de absolute top zal je toch een eigen visie moeten hebben. En dan niet alleen een voetbalvisie, maar ook een idee hoe je je spelers behandeld. En ik weet niet of de Boer dat heeft. Didactisch vind ik em niet al te sterk.

Van Gaal is een uitgesproken control-freak. Hij weet van iedereen alles, interesseert zich ervoor. Hij weet dat thuissituaties meespelen in het hele proces.

Hiddink laat z'n spelers met iets meer vrijheden voetballen. Hiddink is een soort "aardige oom" die tactisch ijzersterk is.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 08, 2009 9:00 am

LucaS schreef:Maar als de Boer een jaartje of wat meeloopt en dan hoofdtrainer wordt, is hij toch weer een oud-speler wiens eerste club met eindverantwoordelijkheid Ajax zal zijn? Wat is het verschil met Wouters, Blind en van Basten dan?
Helemaal mee eens.

Hij zou prima assistent kunnen worden om het vak te leren maar laat hem daarna eerst maar ervaring op doen als hoofdcoach bij een kleinere club. Maar goed, nu lopen we wel erg op de zaken vooruit. Eerst maar eens een opvolger voor Van Basten vinden.

@Ko: Wat zou jij vinden van een keuze voor Dick Advocaat?
Nil volentibus arduum

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 08, 2009 9:03 am

Marillion schreef:@Ko: Wat zou jij vinden van een keuze voor Dick Advocaat?
Ik ben binnen de categorie ervaren, bewezen topmanagers geen uitgesproken fan van Advocaat, hoewel hij me met Zenit natuurlijk wel geïmponeerd heeft. Maar hij hóórt tenminste wel in die categorie. Ik zou het qua beleidsmatige gedachte daarom een stuk beter begrijpen dan een keuze voor Rijkaard, en het in essentie gewoon een veel beter idee vinden.

K.
Still alive...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 08, 2009 9:19 am

Kan ik me wel in vinden.

Ik ben eerlijk gezegd nooit zo'n fan van Advocaat geweest. Heeft denk ik voornamelijk te maken met hoe hij op me over komt in de media. Altijd een tikkie achterdochtig, nogal snel aangevallen en daardoor nogal snel in de verdediging i.p.v. dat hij boven de kritiek staat of er normaal mee om gaat. Maar Advocaat heeft wel overal waar hij heeft gewerkt goed en degelijk werk geleverd. Zijn teams zaten vaak logisch in elkaar. Geen hele slechte prestaties maar ook geen hele hoge pieken. Degelijk, dat is denk ik een woord wat hem goed omschrijft.

In de huidige situatie denk ik dat hij, van de haalbare kandidaten, wel eens één van onze beste opties zou kunnen zijn. Met het huidige materiaal, eventueel met wat kleine mutaties, zou hij gewoon een aardig team neer kunnen zitten. Dan doen we 100% zeker mee om de titel. En hoewel hij geen Ajacied is weet hij waar onze club voor zou moeten staan.
Nil volentibus arduum

Toppie

Bericht door Toppie » vr mei 08, 2009 9:27 am

Ik denk toch dat het de trein Rijkaard Bergkamp F de Boer gaat worden , en als alnternatief als Frenk niet wil CO met z'n eigen assistenten.

Maar aub geen Bergkamp de Boer combi want dan kun je net zo goed Danny daar neerzetten, deze 2 opties zijn het slechtst

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 08, 2009 9:30 am

Toppie schreef:Ik denk toch dat het de trein Rijkaard Bergkamp F de Boer gaat worden , en als alnternatief als Frenk niet wil CO met z'n eigen assistenten.

Maar aub geen Bergkamp de Boer alleen want dan kun je net zo goed Danny daar neerzetten deze 2 opties zijn het slechtst
Het zal Rijkaard wel worden. Dat is de enige die we nog niet gehad hebben.......

Rijkaard zou ik geen goede keuze vinden. Gefaald met Sparta, terwijl andere trainers Sparta terugkregen in de Eredivsie en daarin bleven!

Bij Barca heb ik toch het gevoel dat vooral HTC het voetbaltechnische voor z'n rekening nam en dat Rijkaard af en toe een woordje mee mocht doen.

Ik heb er geen goed gevoel bij.
Whitey on the moon.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 08, 2009 9:35 am

Mijn mening over Frank Rijkaard is niet gebaseerd op zijn CL-winst met Barcelona, maar ook niet op zijn degradatie met Sparta.

Mijn mening over - pakweg - Co Adriaanse is niet gebaseerd op zijn geweldige voetbal met AZ, maar ook niet op zijn mislukking bij Ajax.

Mijn mening over Ronald Koeman is niet gebaseerd op zijn titels met Ajax, maar ook niet op zijn ontslag bij Valencia.

Dat zou scorebordjournalistiek zijn. Mijn mening over al deze mensen is gebaseerd op een 'breder plaatje', op een herhaling van gebeurtenissen, een zekere constante in hun loopbaan. Op wat ik zelf heb geobserveerd, op wat ik over ze gehoord heb van mensen die ik serieus neem, op wat ik ze heb horen zeggen, hoe ik ze met hun vak bezig zie - en dat alles aangelengd met gut feeling en intuïtie.

Maar ik vind niet iemand briljant omdat 'ie een keer gepiekt heeft, of kut omdat 'ie een keer op zijn bek is gegaan. Mijn analyse van een trainer is altijd grondiger dan dat - wat uiteraard niet wil zeggen dat 'ie altijd klopt.

K.
Still alive...

Toppie

Bericht door Toppie » vr mei 08, 2009 9:41 am

Ajax.nl meldt dat de fanshop vanmorgen gesloten is vanwege een ramkraak die vannacht heeft plaatsgevonden. In verband met onderzoek van politie en verzekering blijft de Fanshop deze ochtend dicht
Zijn die nieuwe shirts nu al populair :smallgrin.gif:

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mei 08, 2009 9:44 am

Toppie schreef:
Ajax.nl meldt dat de fanshop vanmorgen gesloten is vanwege een ramkraak die vannacht heeft plaatsgevonden. In verband met onderzoek van politie en verzekering blijft de Fanshop deze ochtend dicht
Zijn die nieuwe shirts nu al populair :smallgrin.gif:
Zie je... Marco was toch rancuneuzer dan we dachten... :smallgrin.gif:

K.
Still alive...

Aristides

Bericht door Aristides » vr mei 08, 2009 9:45 am

De naam Advocaat is een grotere garantie voor mogelijk succes dan die van Frenk R etc. Advocaat was trainer van psv en zal misschien om die reden slecht liggen bij veel Ajacieden ; hij heeft ook moeite met de pers, ene Van Hanegem deed zelfs een keer een persconferentie (was na de Robben-wissel?) ook dat zal misschien problemen opleveren.

Vanwege problemen met de pers tegen Advocaat zijn en dan voor Co A, lijkt mij vreemd (Niet dat ik dat gelezen heb) en iedere coach (Hiddink uitgezonderd, maar die komt zeker niet, een slecht voorteken) van Ajax zal problemen krijgen met de pers, dat verdient nu eenmaal. Een pleidooi in het AD voor DB moet in dat verlengde gezien worden, DB is voor veel Rotterdammers de gedroomde kandidaat bij Ajax!

De Advocaat van het Nederlands elftal is niet meer, hij heeft eindelijk succes en erkenning gekregen met Zenit (kampioen van Rusland, UEFA-Cup) en hij is (ook eindelijk?) financieel onafhankelijk.

Advocaat laat niet "des-Ajax" spelen? Vroeger niet, maar die Arshavin kon hij wel laten uitblinken, alleen binnen een systeem en dat is iets dat bij Ajax de laatste jaren veelal ontbreekt. Ik denk dat we beter voetbal te zien zullen krijgen dan onder MvB. Ajax speelt in een systeem, spelers weten wat ze moeten doen!!!

Dromen van trainer Advocaat? Nee, dat niet, maar de keuze tussen afzichtelijk voetbal en weer niets winnen (DB) en iets saaier voetbal en misschien wel wat winnen is voor mij na jaren "niets winnen" niet zo'n moeilijke meer.

Niet de gedroomde trainer, maar wel een haalbare mogelijkheid? Ajax zal echter wel met een Frenk R. of DB in zee willen gaan. Duren die onderhandelingen lang, dan krijgen we weer de smoes dat we te laat zijn op de transfermarkt o.i.d. en dat we in de winterstop .... enz.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Harm

Bericht door Harm » vr mei 08, 2009 9:46 am

Marillion schreef:Kan ik me wel in vinden.

Ik ben eerlijk gezegd nooit zo'n fan van Advocaat geweest. Heeft denk ik voornamelijk te maken met hoe hij op me over komt in de media. Altijd een tikkie achterdochtig, nogal snel aangevallen en daardoor nogal snel in de verdediging i.p.v. dat hij boven de kritiek staat of er normaal mee om gaat. Maar Advocaat heeft wel overal waar hij heeft gewerkt goed en degelijk werk geleverd. Zijn teams zaten vaak logisch in elkaar. Geen hele slechte prestaties maar ook geen hele hoge pieken. Degelijk, dat is denk ik een woord wat hem goed omschrijft.

In de huidige situatie denk ik dat hij, van de haalbare kandidaten, wel eens één van onze beste opties zou kunnen zijn. Met het huidige materiaal, eventueel met wat kleine mutaties, zou hij gewoon een aardig team neer kunnen zitten. Dan doen we 100% zeker mee om de titel. En hoewel hij geen Ajacied is weet hij waar onze club voor zou moeten staan.
Nou, dan had hij toch erg gefaald tijdens zijn laatste seizoen in Nederland. Hij werd met 5-0 naar huisgestuurd door een elftal dat toevalsvoetbal speelde en een flutcoach had. Dat heb ik hier in ieder geval gelezen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 08, 2009 9:47 am

Kowalczyk schreef:Mijn mening over Frank Rijkaard is niet gebaseerd op zijn CL-winst met Barcelona, maar ook niet op zijn degradatie met Sparta.

Mijn mening over - pakweg - Co Adriaanse is niet gebaseerd op zijn geweldige voetbal met AZ, maar ook niet op zijn mislukking bij Ajax.

Mijn mening over Ronald Koeman is niet gebaseerd op zijn titels met Ajax, maar ook niet op zijn ontslag bij Valencia.

Dat zou scorebordjournalistiek zijn. Mijn mening over al deze mensen is gebaseerd op een 'breder plaatje', op een herhaling van gebeurtenissen, een zekere constante in hun loopbaan. Op wat ik zelf heb geobserveerd, op wat ik over ze gehoord heb van mensen die ik serieus neem, op wat ik ze heb horen zeggen, hoe ik ze met hun vak bezig zie - en dat alles aangelengd met gut feeling en intuïtie.

Maar ik vind niet iemand briljant omdat 'ie een keer gepiekt heeft, of kut omdat 'ie een keer op zijn bek is gegaan. Mijn analyse van een trainer is altijd grondiger dan dat - wat uiteraard niet wil zeggen dat 'ie altijd klopt.

K.
Agreed. Maar ik vind het toch wel tekenend dat een trainer dergelijke dalen heeft gekent.

Adriaanse heeft eigenlijk bij iedere club iets goeds gedaan. Willem 2 naar de CL, Ajax gesaneerd, met AZ goed voetbal en ver in Europa, met Porto kampioen en nu met Salzburg ook kampioen.

Hij heeft eigenlijk bij iedere club een verbetering gebracht. Hij had bij Willem 2 bijvoorbeeld kunnen meedraaien in de subtop, zoals iedere andere trainer, maar Adriaanse liet ze pieken. Dat is gewoonweg een kwaliteit.

Koeman is qua resultaat ook redelijk succesvol, alleen is zijn werkwijze maar voor 2 seizoenen houdbaar, als je geen sterke TD hebt.

Ik ben met je eens dat je prestaties niet 1 op 1 kan gebruiken als argument voor de kwaliteiten van een trainer, maar het zegt toch wel een hoop als je het mij vraagt. Hiddink pakte gelijk een cup met PSV. Van Gaal deed dat met Ajax en uiteindelijk zijn die 2 heren de 2 beste coaches van dit moment.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 08, 2009 9:53 am

Harm schreef:
Marillion schreef:Kan ik me wel in vinden.

Nou, dan had hij toch erg gefaald tijdens zijn laatste seizoen in Nederland. Hij werd met 5-0 naar huisgestuurd door een elftal dat toevalsvoetbal speelde en een flutcoach had. Dat heb ik hier in ieder geval gelezen.
Je bedoelt de bekerfinale tussen Ajax en PSV.

Die uitslag staat natuurlijk als een huis maar geflatteerd was het wel. Ik kan me nog herinneren dat PSV bij 0-0 een aantal kansen had en absoluut niet de mindere was. Pas toen wij, zo uit m'n hoofd volgens mij vrij snel achter elkaar, 2 doelpunten maakte was het klaar. Het gaat misschien te ver om te zeggen dat het ook andersom had kunnen zijn maar PSV had die beker ook kunnen winnen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 08, 2009 9:56 am

GangstaRiB schreef: Adriaanse heeft eigenlijk bij iedere club iets goeds gedaan. Willem 2 naar de CL, Ajax gesaneerd, met AZ goed voetbal en ver in Europa, met Porto kampioen en nu met Salzburg ook kampioen.

Hij heeft eigenlijk bij iedere club een verbetering gebracht. Hij had bij Willem 2 bijvoorbeeld kunnen meedraaien in de subtop, zoals iedere andere trainer, maar Adriaanse liet ze pieken. Dat is gewoonweg een kwaliteit.
Adriaanse heeft ook overal ruzie gemaakt. En meestal duurde het niet zo heel erg lang voor dat begon. Zeker met zijn verleden bij Ajax er nog eens bij zou dat zeker weer gebeuren. Heb ik geen zin in. We hebben rust nodig.

En Koeman heeft dan wel hier en daar prijzen gewonnen. Hij is geen opbouw trainer. En dat is wat we nodig hebben.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr mei 08, 2009 9:57 am

Marillion schreef:
GangstaRiB schreef: Adriaanse heeft eigenlijk bij iedere club iets goeds gedaan. Willem 2 naar de CL, Ajax gesaneerd, met AZ goed voetbal en ver in Europa, met Porto kampioen en nu met Salzburg ook kampioen.

Adriaanse heeft ook overal ruzie gemaakt. En meestal duurde het niet zo heel erg lang voor dat begon. Zeker met zijn verleden bij Ajax er nog eens bij zou dat zeker weer gebeuren. Heb ik geen zin in. We hebben rust nodig.

En Koeman heeft dan wel hier en daar prijzen gewonnen. Hij is geen opbouw trainer. En dat is wat we nodig hebben.
Klopt, dat spreekt in het nadeel van Adriaanse.

Ik moet je eerlijk zeggen dat mij visie op een goede coach danig vertroebeld is. Ik kan, na zoveel trainers in zoveel jaar, eigenlijk amper zeggen welke trainer Ajax wél terug brengt naar de top.
Whitey on the moon.

Aristides

Bericht door Aristides » vr mei 08, 2009 9:59 am

Ajax gesaneerd
Geen verwijt aan de poster, maar ik las zoiets ook bij de aanstelling van de trainers van de laatste ??? jaar. MvB moet tijd krijgen, Ajax moet opgebouwd worden, doorselecteren enz. Deden DB en HtC dat ook niet of probeerden ze het of werd er verteld dat het moest gebeuren?

Een ervaren trainer, Ajax heeft kwaliteit genoeg om kampioen te worden, het gaat erom of iemand een systeem of het 4-3-3 of 3-4-3 zo kan invullen dat het team optimaal presteert. MvB heeft laten zien dat niet te kunnen en verwacht nu zelf ook dat volgend jaar niet te kunnen, m.a.w. stel iemand aan die heeft laten zien dat wel te kunnen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » vr mei 08, 2009 10:52 am

Als je rust wilt, moet je geen Adriaanse of Advocaat nemen.
Als je een schoolmeester wilt, moet je geen Rijkaard, Koeman of Neeskens nemen
Als je een ervaren trainer wilt, moet je geen Frank de Boer of Bergkamp nemen.

Ik wil rust met een ervaren schoolmeester. Van de mogelijke opties blijft in Nederland alleen Foppe over (als hij überhaupt nog beschikbaar is). Anders moeten we in het buitenland gaan shoppen. Ik hoop dat onze televisie-scouts ook af en toe op buitenlandse tv-zenders afstemmen...
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

999

Bericht door 999 » vr mei 08, 2009 10:53 am

Ik denk niet dat Rijkaard staat te springen, en denk ook niet dat Rijkaard de juiste persoon is voor op dit moment.Mijn gevoel zegt je Rijkaard moet aantrekken als de organisatie in het veld er grotendeels staat maar nog wel dat laatste zetje nodig heeft ...
Blij met de punten ...

Jim

Bericht door Jim » vr mei 08, 2009 10:59 am

Kowalczyk schreef:En toch heb ik voor Marco van Basten als mens en als voetbaldenker oneindig veel meer respect dan voor iemand als Ronald Koeman.
Je zult het niet opgenomen hebben in je 'breder plaatje' maar de denigrerende wijze waarop Van Basten is omgesprongen met erkende topspelers als Seedorf, Davids ("ik roep Jan Wouters toch ook niet meer op"), Van Bommel en Van Nistelrooij geeft op menselijk vlak ook stof tot nadenken.
En van de voetbaldenker Van Basten heb ik op dat gebied helemaal niks vernomen. Jij kennelijk wel, ik hoor het graag.
Kowalczyk schreef: Ronald Koeman is een cynicus, een overlever, die vindt dat de voetbalwereld een cynische, opportunistische bende is, waar de waan van de dag regeert.
Daar heeft hij volstrekt gelijk in. De club Ajax is hiervan bijvoorbeeld een absolute exponent. Jij doet er ook vrolijk aan mee. Himmelhoch jauchzend, zum Tode betruebt, dat is toch een beetje de teneur van jouw postings gedurende een voetbalseizoen.
Aanvankelijk zie je het steeds weer helemaal zitten en grijpt daarvoor in de waan van de dag elk lichtpuntje, hoe minuscuul ook, aan, (onder Ten Cate en ook dit seizoen na een onbeduidend winstpotje in de UEFA-Cup) om tenslotte volledig in mineur en ten einde raad te eindigen.
Kowalczyk schreef: En dus heeft hij besloten om daar dan maar net zo hard aan mee te doen.
Daar doet iedereen aan mee. Ook Marco van Basten, hoewel je ook dat blijkbaar niet in je 'breder plaatje' hebt opgenomen. Vind het bijvoorbeeld tamelijk opportunistisch om eerst voor 4 jaar te tekenen en vervolgens binnen een jaar (in de waan van de dag, na wat tegenslag) doodleuk de plaat te poetsen.
Kowalczyk schreef: Ronald Koeman denkt: als je wint ben je een goeie trainer - en als je verliest een slechte.
Zo werkt het inderdaad. Valt geen speld tussen te krijgen.
Kowalczyk schreef: Als je hem ontslaat, doet hij dat af met: tja, te weinig punten en dan weet je hoe het werkt. Ronald Koeman is zo'n cynicus die doet alsof de resultaten het kaliber van de trainer bepalen, in plaats van andersom. Als je wint heb je vrienden. En als je verliest, heb je geen vrienden - en moet je daar vooral niet te erg van wakker liggen, want zo is de voetballerij.
Beweer je nou werkelijk dat het in de praktijk zo niet in elkaar steekt?. Of heeft Ajax het laatste het decennium zoveel verschillende trainers gehad omdat de resultaten zo goed waren?. Zijn al die trainers bedolven onder complimenten op de schouders de Arena uitgedragen?. Dan heb ik wat gemist.
Kowalczyk schreef: Daarom knijpt hij er overal tussenuit nét voordat de puinhoop zo groot is geworden dat hij ontslagen wordt.
Dat je een godshekel aan iemand hebt is prima, met de feiten gaan sjoemelen om die mening kracht bij te zetten vind ik persoonlijk wat minder.
Bij Vitesse stapte Koeman op toen de club in de subtop stond. PSV was bij zijn vertrek ongeslagen koploper. Geen enkele sprake van een puinhoop dus. En bij Valencia is hij niet voortijdig opgestapt maar gewoon ontslagen.
Voor wat betreft Van Basten, nu in relatie tot Ajax, klopt je stelling overigens perfect.
Kowalczyk schreef: Geen enkele speler is door Ronald Koeman een betere voetballer geworden.
Dat zijn altijd van die stellingen waar je niks mee kunt vanwege de subjectiviteit ervan en omdat ze op zich al onjuist zijn.
Coaches in het betaalde voetbal maken spelers individueel nauwelijks meer beter. Hooguit marginaal. Ze laten een team in zijn totaliteit beter functioneren. Dat is wat anders. Spelers substantieel individueel beter maken gebeurd (als het goed is) voor het overgrote deel in de jeugd.
Kowalczyk schreef: Geen enkele club stond er bij zijn vertrek beter voor dan bij zijn aantreden.
Dat is vaak het geval. Anders vertrekken coaches namelijk doorgaans niet.
Daar stel ik tegenover dat het na zijn vertrek bij de meeste clubs alleen maar minder is geworden. Bij Vitesse, bij Benfica en bij uitstek bij Ajax. En bij Valencia heeft hij de basis gelegd voor het huidige team. Canizares, Angulo en Albelda zijn bijna van het toneel verdwenen. Jonge spelers als de prachtige linkerspits Mata (door Koeman gebracht) en Maduro hebben inmiddels een basisplaats.
Kowalczyk schreef: Van Basten wil iets bereiken, wil zijn team zijn groeien, wil spelers iets leren, het trainersvak écht onder de knie krijgen en iets wezenlijks neerzetten.
Moet men dit serieus nemen?. Daarom stapt hij zeker binnen een jaar al op. Omdat hij dat allemaal zo graag wil.
Kowalczyk schreef: Hij heeft geconstateerd dat hij dat niet kan, dat hij dat fingerspitzengefühl mist, en daarom is 'ie gestopt. Meteen. Omdat hij zag dat het niet écht ergens heen ging. En dan kan hij het van de ene op de andere dag niet meer opbrengen en is hij bereid om desnoods te concluderen dat hij maar beter iets anders kan gaan doen, en het trainerschap overlaten aan de echte kanjers.
Nogmaals. Als je iets ontzettend graag wilt, wat jij van Van Basten beweert, stap je niet bij de eerste de beste tegenslag op. Want dan wil je het dus niet echt.
Kowalczyk schreef: Respect voor Marco, derhalve, maar zeer nadrukkelijk niet voor het feit dat Ajax voor hem koos. Dát is het onthutsende aan dit verloren jaar.
Ik vind het meest onthutsende iemand eerst voor liefst 4 jaar te zien tekenen en vervolgens binnen een jaar te zien opstappen.
Als hij nou vooraf gezegd had het eerst een jaar aan te zien, om daarin te kijken of er muziek en toekomst in de samenwerking zat, had ik respect voor zijn beslissing om te nokken gehad. Maar met veel bombarie binnenkomen, alle macht opeisen en zo afdruipen, dwingt bij mij geen respect af. Daar doet zijn gevoelige afscheidsspeech helemaal niets aan af.

Gesloten