De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Michael_B

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Michael_B » di mei 05, 2009 4:49 pm

Eens met Duke.
Face your fears and live your dreams, No Fear

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di mei 05, 2009 5:08 pm

Komop zeg.. er loopt toch wel ergens een goeie trainer rond die naar AJAX wil.. wat is dat nou weer, ik zie zo gauw geen alternatief dus laten we maar op deze voet verder gaan. Welja er zijn echt signalen dat het volgend jaar allemaal veel beter gaat.
Ik las net dat Le Guen weg gaat bij PSG, Rangnick zit ook niet meer zo lekker bij Hoffenheim als ik de berichten mag geloven.. zo maar 2 namen en misschien is het te hoog gegrepen en zien ze AJAX niet zitten, dan kijk je verder. Wij hoeven de alternatieven ook niet te zien, de beleidsbepalers bij AJAX moeten zich daar in verdiepen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mei 05, 2009 5:27 pm

Ik denk niet dat die twee onhaalbaar zijn. Zo'n McClaren gaat toch ook naar Twente? De top (Mourinho, Capello, ...) is onhaalbaar, alles wat daar (net) onder zit kun je proberen.

Maar goed, Van Basten zal blijven en er komt een nieuwe assistent bij. Dat lijkt het te gaan worden.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di mei 05, 2009 6:00 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 05, 2009 6:05 pm

Vedette-10- schreef:Geef hem dan die kans op ontwikkeling, dan gaat hij uitgroeien tot een wereldtrainer.
Ik vraag me toch af waar je die hoop c.q. verwachting op baseert? Wat zijn je aanknopingspunten?

Ik vind de argumenten die (onder meer door mijzelf) worden gegeven bij de stelling dat er geen wereldtrainer in Van Basten schuilt duidelijk sterker en concreter, tot dusver.

K.
Still alive...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di mei 05, 2009 6:24 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » di mei 05, 2009 7:11 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 05, 2009 7:26 pm

Leuk dat alle hoop nu op een ervaren assistent wordt gericht, maar op welk vlak gaat hij dan zorgen dat Ajax volgend jaar wél presteert. Laten we eerlijk zijn, want op echt alle fronten zijn we tekortgeschoten. Prestaties, veldspel en aankoopbeleid. Gaat een assistent er dan echt voor zorgen dat we op 2 fronten progressie maken? Zo ja, maak hem dan maar gelijk hoofdtrainer.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » di mei 05, 2009 7:57 pm

Ah wel ja, doe er nog maar een ervaren assistent bij. En ook maar meteen een mental coach. En iemand die de persconferenties geeft. Dan is Van Basten alleen op papier nog trainer.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di mei 05, 2009 7:58 pm

Vedette-10- schreef: "We bespreken verscheidene scenario's en dit is één van de opties, ja", zegt Van den Boog. "Want ik denk niet dat je de boel oplost door nu weer van hoofdtrainer te wisselen. Kijk maar naar de laatste jaren bij Ajax en kijk maar naar de andere clubs die van trainer wisselden.
Het kan ook goed gaan hoor.. Verbeek eruit, Vlemmings erin en van degradatiekandidaat haalt fnoord alsnog europees voetbal. Schalke wint opeens alles sinds Rutten weg is. Real haalt veel meer punten met Ramos dan met Schuster.. Tottenham strak onderaan met Ramos, met Redknapp halen ze nog bijna europees voetbal.

Khraa

Bericht door Khraa » di mei 05, 2009 7:59 pm

Peter schreef:Leuk dat alle hoop nu op een ervaren assistent wordt gericht, maar op welk vlak gaat hij dan zorgen dat Ajax volgend jaar wél presteert. Laten we eerlijk zijn, want op echt alle fronten zijn we tekortgeschoten. Prestaties, veldspel en aankoopbeleid. Gaat een assistent er dan echt voor zorgen dat we op 2 fronten progressie maken? Zo ja, maak hem dan maar gelijk hoofdtrainer.
Ik denk dat als het veldspel en daarmee de prestaties beter worden, ook de aankopen minder slecht lijken dan ze nu doen.

Rijkaard deed het ook het best bij Barcelona toen hij een goede ervaren assistent had....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » di mei 05, 2009 8:15 pm

Van overall eindverantwoordelijke tot papieren tijger. Het kan snel gaan met je carrière.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 05, 2009 8:22 pm

Khraa schreef:
Peter schreef:Leuk dat alle hoop nu op een ervaren assistent wordt gericht, maar op welk vlak gaat hij dan zorgen dat Ajax volgend jaar wél presteert. Laten we eerlijk zijn, want op echt alle fronten zijn we tekortgeschoten. Prestaties, veldspel en aankoopbeleid. Gaat een assistent er dan echt voor zorgen dat we op 2 fronten progressie maken? Zo ja, maak hem dan maar gelijk hoofdtrainer.
Ik denk dat als het veldspel en daarmee de prestaties beter worden, ook de aankopen minder slecht lijken dan ze nu doen.

Rijkaard deed het ook het best bij Barcelona toen hij een goede ervaren assistent had....
Met Neeskens erbij ging het een stuk minder in ieder geval.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 05, 2009 9:15 pm

Met het aanstellen van een ervaren assistent zijn onze problemen echt niet ineens opgelost. Het is zoals Peter zegt, maak 'm dan maar gelijk hoofdtrainer.

Het zou wel iets kunnen toevoegen aan de technische staf. Daar ben ik het wel mee eens. Nu hebben we gewoon niemand in huis die vanuit ervaring iets kan toevoegen. Maar als je nu een assistent aan de staf toevoegt kun je wel een rare verhouding krijgen. Die vent komt dan min of meer binnen om de boel te redden maar hij is wel assistent.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » di mei 05, 2009 9:17 pm

Dat maken jullie ervan. VdB heeft al eerder gezegd dat hij niet tevreden was over de assistenten en dat hij wilde dat er een ander kwam. De indianenverhalen dat er een assistent komt om de zaak over te nemen en te redden, die komen uit de duimen van een aantal AT'ers
I think I lost my fucking headache

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 05, 2009 9:22 pm

Zo zullen ze het bij Ajax misschien niet zien maar het lijkt er wat mij betreft toch wel veel op. Al is dat gezien vanuit de gedachte dat V.Basten dit niet aan de praat gaat krijgen. Daar ben ik namelijk nogal bang voor.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » di mei 05, 2009 9:25 pm

ALs 5 opvolgende trainers het niet aan de praat krijgen, ligt het wellicht aan andere dingen. MIsschien moeten we ons neerleggen bij het feit dat AJax inderdaad niet meer goed genoeg is en wordt om met 50 meter in de rug te spelen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 05, 2009 9:33 pm

Marillion schreef:Met het aanstellen van een ervaren assistent zijn onze problemen echt niet ineens opgelost. Het is zoals Peter zegt, maak 'm dan maar gelijk hoofdtrainer.

Het zou wel iets kunnen toevoegen aan de technische staf. Daar ben ik het wel mee eens. Nu hebben we gewoon niemand in huis die vanuit ervaring iets kan toevoegen. Maar als je nu een assistent aan de staf toevoegt kun je wel een rare verhouding krijgen. Die vent komt dan min of meer binnen om de boel te redden maar hij is wel assistent.
Tja, het is niet ideaal, maar ik denk dat het op dit moment de best haalbare optie is, aangezien Van den Boog Van Basten niet zal ontslaan. Het is natuurlijk wel het poldermodel bij uitstek. Geen harde maatregel, maar toch wat doen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di mei 05, 2009 9:41 pm

Ik heb het idee dat vdBoog er geen moeite mee zou hebben om van Basten duidelijk te maken dat ie beter zou gaan. Mits hij dat de beste oplossing zou vinden.
Je wordt immers geen directeur van duizenden mensen als je geen harde beslissingen durft te nemen.
Ik sluit echter ook niet uit dat van Basten zelf aangeeft hulp te willen of zelfs te willen stoppen. Hij stelt zich steeds kwetsbaar op en luistert blijkbaar goed naar vdBoog.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 05, 2009 9:42 pm

LucaS schreef:ALs 5 opvolgende trainers het niet aan de praat krijgen, ligt het wellicht aan andere dingen. MIsschien moeten we ons neerleggen bij het feit dat AJax inderdaad niet meer goed genoeg is en wordt om met 50 meter in de rug te spelen.
Wie heeft het hier nog over 50 meter in de rug? Die periode heb ik al een tijdje achter me gelaten. Laten we eerst maar eens beginnen bij een ingespeeld elftal dat serieus mee kan doen om het kampioenschap.
Duke schreef: Tja, het is niet ideaal, maar ik denk dat het op dit moment de best haalbare optie is, aangezien Van den Boog Van Basten niet zal ontslaan. Het is natuurlijk wel het poldermodel bij uitstek. Geen harde maatregel, maar toch wat doen.
Het poldermodel heeft best z'n positieve kanten maar niet in de topsport. Dit soort slappe tussenoplossingen halen niets uit.

Ik ben er overigens absoluut niet voor om iedere keer maar een trainer er uit te gooien hoor. Maar ik zou zo graag zien dat, in dit geval Van Basten, een duidelijk plan heeft en daar aan blijft werken. Nou, als hij een plan heeft dan is hij er tot op heden goed in geslaagd om dat voor mij verborgen te houden. Ik kan het namelijk in de verste verte niet ontdekken.
Nil volentibus arduum

Jim

Bericht door Jim » di mei 05, 2009 10:03 pm

Vedette-10- schreef: Ten eerste is het de drang om een gerespecteerde trainer te worden, aangezien hij zichtbaar moeite heeft met de minachting en hij zijn zinnen heeft gezet op het trainerschap(is een voetbaldier) en hij de top weer wil bereiken om zijn heldenstatus weer te herwinnen.
Is dat nou wel zo?. Heeft Van Basten wel daadwerkelijk de drang een gerespecteerde trainer te worden?. Waaruit blijkt dat dan?. Ik denk juist dat de echte wil en motivatie een topcoach te worden er bij Van Basten niet is. En dat een van de oorzaken is waarom het met hem als coach maar niet wil lukken.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de samenstelling van zijn technische staf. Daarvoor heeft hij alleen maar vrienden gekozen. Hij heeft zijn staf niet samengesteld vanuit het oogmerk die kwalitatief zo sterk mogelijk te maken, bijvoorbeeld door mensen te kiezen die hem kunnen aanvullen qua ervaring, tactische kennis etc.
Welnee, het moet allemaal op de eerste plaats vooral gezellig en leuk (met name voor hemzelf) blijven. Vanuit die gedachte lijkt de coach Van Basten te opereren.
Slaagt hij er b.v. met die hele vriendenstaf niet in een geschikt spelsysteem te bedenken dan vraagt hij dat toch gewoon aan de spelers. Geen probleem hoor.
Zoiets zou gvd zijn eer te na moeten zijn, dat zou hij tot zijn takenpakket moeten rekenen, zo zou hij moeten denken en redeneren.
Hetzelfde nu hij het prestatief niet op de rails krijgt. Hij zegt weliswaar door te willen maar voegt daar direct aan toe dat de directie daar anders over kan denken. Met andere woorden, als de buitenwacht van hem af wil, heeft hij daar eigenlijk ook niet zo'n probleem mee. Gaat hij toch gewoon lekker weer golfen. Freek de Jonge is een eikel maar heeft wel een punt als hij stelt dat als men nog even doorbeukt, Van Basten zo weg is. Dat gelatene, dat stuitende gebrek aan strijdlust om het wel voor elkaar te boksen.
Als de intrinsieke motivatie een topcoach te worden afwezig is, als je daarvoor niet tot het uiterste wilt gaan, word je het ook niet. Ook niet als je een fantastische speler bent geweest. Helaas lijkt het er sterk op dat dat met Van Basten het geval is.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di mei 05, 2009 10:12 pm

Van Basten leek, na lang zoeken, halverwege maart de formule gevonden te hebben. Met Assaiti klikte het middenveld en opeens speelde Ajax wel als Ajax. Maar in plaats van dat vast te houden en erop verder te bouwen, liet hij het meteen weer door zijn vingers glippen. Heeft hij nou echt geen idee van wat precies het verschil maakte?! Ik lees wat commentaren van van Basten in de media, maar nergens een voetbaltechnische uitleg over het verschil dat ik hierboven noem. Ik heb het wel gehad met nietszeggende praatjes over de instelling van spelers, en ben meer geinteresseerd in wat hij vindt van hoe ze zich opstellen.

Je kunt ergens naartoe werken, en dat mag best een tijd duren. Maar als je dan vaste grond onder de voeten begint te krijgen, moet je dat wel aangrijpen om op verder te bouwen. Als je dat niet kunt, en daarbij bovendien niet verder komt dan 'dat je ook niet weet', dan houdt het toch op? Ik ben helemaal voor continuiteit van trainers, maar de ontwikkeling van de laatste twee maanden zegt me dat van Basten er gewoon geen kijk op heeft.

In maart hebben we gezien dat Ajax nog steeds best lekker kan draaien. Het probleem is dat dit niveau (van maart) voor iemand als van Gaal de begane grond zou zijn, terwijl van Basten het alleen maar heel even, op zijn tenen, kan aanraken. De vraag of van Basten het uiterste uit de selectie kan halen komt daarmee niet eens aan de orde. Van Basten heeft zijn kans gehad. De harde en zakelijke conclusie is simpel: van Basten kwakkelt maar wat aan.

bryan

Bericht door bryan » di mei 05, 2009 11:18 pm

ALs 5 opvolgende trainers het niet aan de praat krijgen, ligt het wellicht aan andere dingen. MIsschien moeten we ons neerleggen bij het feit dat AJax inderdaad niet meer goed genoeg is en wordt om met 50 meter in de rug te spelen.
Meh, Koeman was kampioen en was 1 minuut verwijderd van de 1/2 finale van de Champions League.

Nu komen we niet eens de Champions League voorrondes binnen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo mei 06, 2009 5:50 am

Koeman speelde dan ook veel voorzichtiger

Toppie

Bericht door Toppie » wo mei 06, 2009 7:00 am

Je kan wel een hulptrainer erbij halen maar dan ben je er nog niet je moet ook investeren in je elftal daar lopen van achter tot voor tuinkabouters en onervaren jochies en of je nou nog 10 trainers erbij zet dan verliezen we nog steeds van Willem II en Sparta dus ik zou maar wat goeie en juiste spelers aantrekken om de balans heel snel te zoeken in je elftal.

Plaats reactie