Ik heb onder andere de documentaire over de hockeydames gezien. En op basis daarvan denk ik dat.Peter schreef:Hoe weet je dat? Heb je hem zien spreken dan?Duke schreef:Ik denk dat Lammers zeker een positieve bijdrage kan leveren aan elke Nederlandse voetbalclub. Het grootste probleem zal de acceptatie zijn. Maar dat is hier al voldoende aangetoond.;)
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Re: De Marco van Basten-topic
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik denk dat Peter een beetje de mental coaches, haptonomisten en de magnetiseurs op een hoop gooien. De laatste twee zijn verder, laten we eerlijk zijn, op niet veel meer gebaseerd dan bijgeloof van de personen zelf. Maar een mental coach is iemand die sporters dagelijks begeleid in het omgaan met het beoefenen van hun topsport doormiddel van psychologische begeleiding . En niet alleen dat, ook dingen als persoonlijke problemen en dergelijke. Ik denk dat daar een grote behoefte aan zou zijn in het profvoetbal. Teambuilding is een belangrijk onderdeel in de topsport, als er binnen zo'n groep mensen niet lekker in hun vel zitten, niet met elkaar op kunnen schieten of niet met bepaalde druk om kunnen gaan valt dat dus al erg snel weg. En dat hoeft niet eens altijd een mental coach te zijn die dat doet. Iemand waar de spelers bij aan kunnen kloppen voor een praatje over bepaalde problemen die ze hebben. En dat laatste gebeurt niet altijd omdat men het gewoon niet doet. Als je er iemand neerzet die gewoon psychologie gestudeerd heeft en al jarenlang in de topsport meedraait heb je groter kans op succes op dat gebied. Het zijn absoluut geen Jomanda's o.i.d. Of vind je sowieso psychologen een soort ti-ta-tovenaars Peter? Dat idee maak ik een beetje op uit je posts.
En wat is er trouwens zo vreemd aan het video analyseren van zichzelf door spelers? Ik geloof dat dat bij elke profclub al gebeurd na gespeelde wedstrijden. Normaalste zaak van de wereld om dingen na te beschouwen en te analyseren.
En wat is er trouwens zo vreemd aan het video analyseren van zichzelf door spelers? Ik geloof dat dat bij elke profclub al gebeurd na gespeelde wedstrijden. Normaalste zaak van de wereld om dingen na te beschouwen en te analyseren.
Ik zou wel eens een onderzoek willen zien wat de waarde en rendementen zijn van deze mentalcoaches.Wat je nu veel ziet is dat successen wel heel makkelijk worden opgehangen aan de aanwezigheid van zo'n mentalcoach o.i.d.
Ja maar de kampioensploegen hebben er ook een !!! .Tja, die kampioensploegen hebben bovenal een bak met goede spelers en een trainer die zijn vak verstaat ..
Ja maar de kampioensploegen hebben er ook een !!! .Tja, die kampioensploegen hebben bovenal een bak met goede spelers en een trainer die zijn vak verstaat ..
Blij met de punten ...
Nou ja, goed, Voetske, ik ken individuen die met mental coach werken en ik zie wat het hen heeft gebracht. Dat kan ik zelfs staven met cijfers, maar vanwege privacy doe ik dat niet.
Bertje for President!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Kuijt bijvoorbeeld inderdaad. Je bent het toch alleen wel met me eens dat het gros van de voetbalspelers er niet voor open staat?Kaboem schreef:Dan ben je slecht op de hoogte, Peter. Er zijn tal van voetballers die met mental coaches werken. Ik ken toevallig een mental coach en die heeft bij enkele voetballers erg goed werk verricht.Peter schreef:Gezien alle mislukkingen geloof ik niet dat voetbalspelers open staan voor dergelijke dingen.
Dat weet ik niet, maar zou ik wel onverstandig vinden van het gros van de voetballers.
Bertje for President!
Het zal wel, hier heb ik dus ook ( weer ) niks aan.Nogmaals, ik zou weleens een gedegen onderzoek willen zien waaruit blijkt dat personen alleen door de invloed van zo'n mentalcoach beter zijn gaan presteren.En dat het dan dus ook daadwerkelijk de invloed van die mentalcoach is ..Kaboem schreef:Nou ja, goed, Voetske, ik ken individuen die met mentalcoach werken en ik zie wat het hen heeft gebracht. Dat kan ik zelfs staven met cijfers, maar vanwege privacy doe ik dat niet.
Blij met de punten ...
- peter
Inderdaad. Bij Ajax zit nu ook al een mental coach, maar die verstaat, gezien de mentale tikken dit seizoen, zijn vak blijkbaar niet.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kom je erbij dat Ajax denkt dat er sprake is van een mentaal probleem?
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lammers wordt helemaal niet in verband gebracht met een functie in de technische staf en is bovendien geen mental coach. Iemand hier opperde gewoon dat het volgens hem een goed idee zou zijn als hij eventueel aangesteld zou worden omdat hij erg onder de indruk is van deze man.
-
niks
Brengt hij zichzelf in verband met Ajax? Waar heb je dat gelezen?
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok bedankt, ik kende alleen het stuk dat Neefkens(geloof ik?) hier postte. 

Dat was ik ja. Vervolgens ontwikkelt zich de discussie in de richting van mental coaches en psychotherapeuten. Maar Marc Lammers is veel meer dan dat, hij is een absolute topcoach die naast veel vernieuwing ook teamgeest en zelfontwikkeling meebrengt.Daniel_vT schreef:Lammers wordt helemaal niet in verband gebracht met een functie in de technische staf en is bovendien geen mental coach. Iemand hier opperde gewoon dat het volgens hem een goed idee zou zijn als hij eventueel aangesteld zou worden omdat hij erg onder de indruk is van deze man.
Grappig eigenlijk: Het hele jaar roepen dat het team zo labiel is en als los zand aan elkaar hangt en als er dan een optie genoemd wordt om de technische staf te versterken met iemand die juist dát tot in de puntjes beheerst, dan wordt dat idee verworpen zonder de optie goed te kennen want "dat pikken de voetballers niet" of dan gaat "het journaille vervelend doen".
Ik hoop dat AJAX een gesprek aan gaat met hem. Ik heb het net aan vd Boog gemaild.

-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
Labiel? We hebben al een mental coach, dus dat puntje is al versterkt. Werkt blijkbaar dus niet.Neefkens schreef: Grappig eigenlijk: Het hele jaar roepen dat het team zo labiel is en als los zand aan elkaar hangt en als er dan een optie genoemd wordt om de technische staf te versterken met iemand die juist dát tot in de puntjes beheerst, dan wordt dat idee verworpen zonder de optie goed te kennen want "dat pikken de voetballers niet" of dan gaat "het journaille vervelend doen".
Los zand in elkaar en teamgeest? Ach, het heeft vooral met voetbaltechnische aspecten te maken, hoor. Ik denk dat een Schaars meer impact heeft dan Marc Lammers bijvoorbeeld.
Ik vind het leuk dat je positief bent, maar ik verwacht er inderdaad niet zo heel veel van.
Een Schaars kun je altijd goed gebruiken. Het ging nu over het aanvullen van de technische staf met kwaliteiten die de anderen minder hebben. Jammer dat je weer niet verder komt dan de mental coach, daar gaat het hier helemaal niet om.
- peter
Ik heb genoeg gelezen van die man, hoor. Hij rept ook telkens over eigen verantwoordelijkheid. Iets waar ik ABSOLUUT NIET in geloof bij het voetbal. Met de eigen verantwoordelijkheid van een steraankoop van 16.25 miljoen zit het namelijk helemaal niet goed. Die moet je aan de hand nemen en keihard aanpakken.
Maar jij vindt hem helemaal de bom en ik denk dat het effect van zo'n man nihil is. Prima toch? Ik snap niet zo goed dat mijn mening 'fout' is. Ik zeg nu al telkens dat ik denk dat de spelers bij Ajax dit dus niet gaan oppikken (vrouwenhockey is wat anders dan voetballers van Ajax) en dat de pers dus wel degelijk een rol speelt. Het draait om acceptatie en ik denk dat Marc Lammers niet geaccepteerd gaat worden bij een instituut als Ajax.Wat heet. In de documentaire Goud zegt topscorer Silvia Karres geïrriteerd na een uitbrander van u: ‘Het gaat er toch om wie ik ben, en niet wie ik moet worden?’. Dat verraadt een intensief kneedproces. ‘Coachen is ook een kneedproces. Speelsters moeten zich bewust worden van hun sterke en zwakke punten en weten op welke factoren ze wel invloed hebben. Die bewustwording moet in de voorbereiding plaatsvinden, zodat speelsters die kennis tijdens een wedstrijd kunnen gebruiken. Die verantwoordelijkheid wordt nauwelijks aan sporters gegeven. In Nederland wordt te veel gepamperd. Alles wordt voor je geregeld. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid weggenomen.
Een fout die ik zelf overigens ook nog maak. Zo was ik bij het inpakken van de voetbaltas van mijn zoon zijn handdoek vergeten. En dus zegt hij als hij onder de douche vandaan komt: “Pap, waar is m’n handdoek?”. Dat gebeurt me niet nog een keer, dacht ik toen. Dus de volgende keer heb ik hem zelf zijn tas laten inpakken. Vervolgens zie ik hem voor de wedstrijd zoeken in zijn tas. “Oh, pap. Ik ben mijn scheenbeschermers vergeten.” Hij is bont en blauw geschopt. Ik had ze zo thuis kunnen ophalen, maar ik heb het niet gedaan. Hij vergeet zijn scheenbeschermers nooit meer, want het is zijn verantwoordelijkheid.’
Tuurlijk is je mening niet "fout".
Verantwoordelijkheid is idd een belangrijk aspect in een teamsport, je geeft zelf al aan dat bij Sulejmani daaraan schort. Je kunt je erbij neer leggen dat het toch niet opgepakt of geaccepteerd wordt, maar als je constateert dat je het belangrijk vindt dan ga je er dus wel aan werken. En als de spelers zien dat dit de nieuwe lijn wordt die consequent wordt doorgezet en dat ze er beter van worden, dan volgt de acceptatie vanzelf. Het is ook niet iets wereldvreemds of zo, hocuspocus, of psychobabble, het is gewoon samenwerken.

Verantwoordelijkheid is idd een belangrijk aspect in een teamsport, je geeft zelf al aan dat bij Sulejmani daaraan schort. Je kunt je erbij neer leggen dat het toch niet opgepakt of geaccepteerd wordt, maar als je constateert dat je het belangrijk vindt dan ga je er dus wel aan werken. En als de spelers zien dat dit de nieuwe lijn wordt die consequent wordt doorgezet en dat ze er beter van worden, dan volgt de acceptatie vanzelf. Het is ook niet iets wereldvreemds of zo, hocuspocus, of psychobabble, het is gewoon samenwerken.
Klinkt als Van Gaal.Peter schreef:Wat heet. In de documentaire Goud zegt topscorer Silvia Karres geïrriteerd na een uitbrander van u: ‘Het gaat er toch om wie ik ben, en niet wie ik moet worden?’. Dat verraadt een intensief kneedproces. ‘Coachen is ook een kneedproces. Speelsters moeten zich bewust worden van hun sterke en zwakke punten en weten op welke factoren ze wel invloed hebben. Die bewustwording moet in de voorbereiding plaatsvinden, zodat speelsters die kennis tijdens een wedstrijd kunnen gebruiken. Die verantwoordelijkheid wordt nauwelijks aan sporters gegeven. In Nederland wordt te veel gepamperd. Alles wordt voor je geregeld. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid weggenomen.
Een fout die ik zelf overigens ook nog maak. Zo was ik bij het inpakken van de voetbaltas van mijn zoon zijn handdoek vergeten. En dus zegt hij als hij onder de douche vandaan komt: “Pap, waar is m’n handdoek?”. Dat gebeurt me niet nog een keer, dacht ik toen. Dus de volgende keer heb ik hem zelf zijn tas laten inpakken. Vervolgens zie ik hem voor de wedstrijd zoeken in zijn tas. “Oh, pap. Ik ben mijn scheenbeschermers vergeten.” Hij is bont en blauw geschopt. Ik had ze zo thuis kunnen ophalen, maar ik heb het niet gedaan. Hij vergeet zijn scheenbeschermers nooit meer, want het is zijn verantwoordelijkheid.’
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik geloof heilig in eigen verantwoordelijkheid. Daar zou vooral in de jeugd op gehamerd moeten worden. Al die spelertjes worden gepamperd en wat is het resultaat? Spelers van 20 voetballen nog als kinderen.
Het is grappig dat dit nu ter spraken komt, want ik heb een uur of twee geleden een interview gezien met Ryan Babel die juist zegt dat in de Ajax-opleiding de nadruk wordt gelegd op eigen verantwoordelijkheid van spelertjes op jonge leeftijd.Jöhnk schreef:Ik geloof heilig in eigen verantwoordelijkheid. Daar zou vooral in de jeugd op gehamerd moeten worden. Al die spelertjes worden gepamperd en wat is het resultaat? Spelers van 20 voetballen nog als kinderen.
http://www.zoomin.tv/videoplayer/index. ... ccernewsdp
Weet natuurlijk niet of het verder gaat dan "je eigen tas dragen", maar toch. Het zou wel een goede zaak zijn.