De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

jabu

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door jabu » di apr 28, 2009 7:35 am

wimpey schreef:Neemt niet weg dat Koeman een tactische trainer is. Koeman is als een schaker, z'n spelers zijn de pionnen. Alleen tactiekert ie m.i. wat te veel en besteed ie te weinig tijd aan vastigheden. Niet voor niets zakken zijn elftallen later (Ajax) maar meestal vroeger door hun hoeven.
Is Koeman de schaker of TBS?

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 28, 2009 8:02 am

GangstaRiB schreef:Ik wil graag de vergelijking trekken met AZ. Waarom kan AZ/Scheringa wel in 10 jaar tijd iets opbouwen, terwijl Ajax 10 jaar loopt te kutten. AZ heeft geinvesteerd in no-nonsense managers die zich bewezen hebben in de topsport. Ajax aan de andere kant, wil iedere ex-Ajacied binnenboord houden (Silooy en Winter die een spoor van vernieling hebben achtergelaten) om zogenaamd een 'warm' nest te zijn. Ajax zegt altijd wel eigenwijs te zijn, maar ze hebben teveel naar de publieke opinie geluisterd. Ajax was te kil, dus er moesten ex-Ajacieden binnengehaald worden. Er werd niet naar Cruijff geluister, Ajax toog naar Barcalona om Cruijff te spreken.

Het is allemaal van de hak op de tak. Ook in het aankoopbeleid zag je het terug. Waar Koeman/Beenhakker zich puur op versterkingen focustten, gingen Van Geel/Ten Cate op de goedkope toer. En allebei de visie's werden zonder gemor uitgevoerd.

Ajax is gigantisch groot, maar laat zich leiden door oppertunisme.

Wellicht is dat toch de kracht van een charasmatische voorzitter, a la Scheringa of Riemer van der Velde. Dat soort gasten hebben natuurlijk hun slippertjes, maar houden wel een scherp zicht op de organisatie en zijn nuchter genoeg om zich niet door hypes te laten leiden.

Ik weet niet of dat het probleem van Ajax is hoor, maar we hebben de afgelopen jaren zowat iedere smaak gehad. Verschillende smaken trainers, verschillende TD'ers, maar het blijft kut.
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat AZ die tijd om te bouwen in zo'n periode ook heeft en krijgt van de supporters. Bij Ajax moet er direct gepresteerd worden; ik neem niet aan dat van basten (of een ander) van jou tien jaar naar een kampioenschap mag toewerken. Dat er meer geduld betracht had moeten worden in veel situaties bij onze club, dat staat voor mij als paal boven water
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 8:53 am

LucaS schreef:
GangstaRiB schreef:Ik wil graag de vergelijking trekken met AZ. Waarom kan AZ/Scheringa wel in 10 jaar tijd iets opbouwen, terwijl Ajax 10 jaar loopt te kutten. AZ heeft geinvesteerd in no-nonsense managers die zich bewezen hebben in de topsport. Ajax aan de andere kant, wil iedere ex-Ajacied binnenboord houden (Silooy en Winter die een spoor van vernieling hebben achtergelaten) om zogenaamd een 'warm' nest te zijn. Ajax zegt altijd wel eigenwijs te zijn, maar ze hebben teveel naar de publieke opinie geluisterd. Ajax was te kil, dus er moesten ex-Ajacieden binnengehaald worden. Er werd niet naar Cruijff geluister, Ajax toog naar Barcalona om Cruijff te spreken.

Het is allemaal van de hak op de tak. Ook in het aankoopbeleid zag je het terug. Waar Koeman/Beenhakker zich puur op versterkingen focustten, gingen Van Geel/Ten Cate op de goedkope toer. En allebei de visie's werden zonder gemor uitgevoerd.

Wellicht is dat toch de kracht van een charasmatische voorzitter, a la Scheringa of Riemer van der Velde. Dat soort gasten hebben natuurlijk hun slippertjes, maar houden wel een scherp zicht op de organisatie en zijn nuchter genoeg om zich niet door hypes te laten leiden.

Ik weet niet of dat het probleem van Ajax is hoor, maar we hebben de afgelopen jaren zowat iedere smaak gehad. Verschillende smaken trainers, verschillende TD'ers, maar het blijft kut.
Volgens mij is het belangrijkste verschil dat AZ die tijd om te bouwen in zo'n periode ook heeft en krijgt van de supporters. Bij Ajax moet er direct gepresteerd worden; ik neem niet aan dat van basten (of een ander) van jou tien jaar naar een kampioenschap mag toewerken. Dat er meer geduld betracht had moeten worden in veel situaties bij onze club, dat staat voor mij als paal boven water
Daarom stel ik ook dat Ajax zich laat leiden door de waan van de dag. De enige keer dat Ajax echt rust hield was aan het begin van het tijdperk Van Gaal. Voor de rest hing er een soort schijn rust. Iedereen kreeg zogenaamd de tijd, maar er werd uiteindelijk altijd aan de stoelpoten gezaagd. Ik denkdat als je een sterke voorzitter hebt, dat je dan een stuk minder muiterij of backstabbin' hebt.
Whitey on the moon.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » di apr 28, 2009 9:44 am

LucaS schreef:

Klopt. Maar ik moet er niet aan denken dat we nu net met Van Basten besluiten om de rust te bewaren. Al geef je die man 10 jaar, het zal nooit echt wat worden.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 28, 2009 10:02 am

Maar zo is er voor elke trainer wel een aantal voor- of tegenstanders te vinden. Het is natuurlijk erg dubbel om te zeggen dat je inderdaad die tijd moet nemen, maar niet met deze trainer, of deze TD of voorzitter. Al begrijp ik je wel, ik had waarschijnlijk hetzelfde gezegd ttv Ten Cate.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 10:43 am

LouisXIV & co schreef:
LucaS schreef:

Klopt. Maar ik moet er niet aan denken dat we nu net met Van Basten besluiten om de rust te bewaren. Al geef je die man 10 jaar, het zal nooit echt wat worden.
Dat vind ik op dit moment het grootste dilemma. Na het Coronel rapport is er unaniem gekozen voor Van Basten die gelijk met een carte blanche mocht beginnen.

Je hoort steeds meer dat Van Basten niet zo goed bezig is (hij heeft een aantal activiteiten moeten stoppen en Van den Boog wil eigenlijk andere assistenten hebben).

Dus ga je nu een trainer ontslaan waarvan iedereen dacht dat hij de nieuwe Wenger zou worden? Maar goed, ik denk dat heel veel mensen toch wel inzien dat we nooit een Wenger-achtige prestatie mogen verwachten van Bassie.
Whitey on the moon.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » di apr 28, 2009 10:49 am

LucaS schreef:Maar zo is er voor elke trainer wel een aantal voor- of tegenstanders te vinden. Het is natuurlijk erg dubbel om te zeggen dat je inderdaad die tijd moet nemen, maar niet met deze trainer, of deze TD of voorzitter. Al begrijp ik je wel, ik had waarschijnlijk hetzelfde gezegd ttv Ten Cate.
Is ook een beetje een tegenstrijdige uitspraak. Maar ik geloof gewoon niet in Van Basten. Nooit gedaan. Heeft gewoon nog nooit iets laten zien als trainer en maakt nog steeds geen sterke consistente indruk. Als je hem laat zitten, leert hij vast wel wat bij, maar niet genoeg om Ajax boven zichzelf te latenm uitstijgen. We zijn geen stageplaats.

Ben het wel eens met het feit dat trainers meer tijd moeten kunnen krijgen. Maar dan zou ik eerst als bestuurder even wat tijd nemen om een echte trainer te zoeken. Want de tijd van trial-and-error is wat mij betreft voorbij. Kies voor een man met bewezen ervaring. Geef die vervolgens de tijd en ruimte.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 10:54 am

GangstaRiB schreef:Je hoort steeds meer dat Van Basten niet zo goed bezig is (hij heeft een aantal activiteiten moeten stoppen en Van den Boog wil eigenlijk andere assistenten hebben).
Op zo'n manier is er toch geen discussie meer mogelijk? Waar háál je het vandaan!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

jabu

Bericht door jabu » di apr 28, 2009 10:57 am

Volgens mij heeft Van Basten juist heel helder bij Studio Voetbal aangegeven dat hij tijdelijk enkele extra taken op zich heeft moeten nemen en dat er dus helemaal geen sprake is van 'activiteiten moeten stoppen'. Het verhaal van oa joey dat Van Basten uit was op absolute alleenheerschappij binnen Ajax is dus ook al ontkracht.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 10:57 am

Bertje schreef:
GangstaRiB schreef:Je hoort steeds meer dat Van Basten niet zo goed bezig is (hij heeft een aantal activiteiten moeten stoppen en Van den Boog wil eigenlijk andere assistenten hebben).
Op zo'n manier is er toch geen discussie meer mogelijk? Waar háál je het vandaan!
Het eerste heeft hij zelf toegegeven. Hij had bij iedere voetbalafdeling een vinger in de pap. Later heeft hij toegegeven (AT5 en VI) dat hij zichzelf voorbij rende en dat hij zich daarna beperkt heeft tot Ajax 1 en Jong AJax.

Dat tweede heeft oa in de VI gestaan. Het verhaal van 1+1+1=3 en dat het eigenlijk 1+1+1=6 moet zijn. Van den boog heeft zich openlijk afgevraagd of de 2 assistenten Marco wel genoeg konden aanvullen.
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 11:42 am

Je leest wat je wilt lezen, GangstaRiB. Eerste heeft Jabu al uitgelegd.

Vwb het tweede: VdB heeft juist aangegeven dat hij in principe wil dat de huidige assistenten samen met de hoofdtrainer volgend seizoen wél de juiste kwaliteiten hebben. Als dat niet het geval is, dan gaat men op zoek naar versterking.

Je bent véél te voorbarig.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 28, 2009 11:45 am

Van Basten heeft aangegeven dat hij nooit alle verantwoordelijkheid zou krijgen (of zou willen) op technisch gebied, maar dat een aantal zaken tijdelijk bij hem terecht kwam na het vertrek van van Geel. Hij heeft zelf ook bij van den Boog aangedrongen op een spoedige oplossing, en dus zelf gevraagd om minder taken.

Mij is nergens uit gebleken dat van Basten gedwongen is/wordt om een van de assistenten te vervangen. Voor zover ik weet is uit de gesprekken met vd Boog naar voren gekomen dat eind van het seizoen gekeken wordt naar de invulling van de taken van de assistenten.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 11:49 am

Zo heb ik het ook begrepen, Luuk. Sterker nog: dit is precies wat Van Basten zondag bij Cheque aan tafel zei en wat VdB ook al eerder heeft aangegeven.

En met niemand anders!

Toppie

Bericht door Toppie » di apr 28, 2009 11:53 am

Discusies tot in de Eeuwigheid, ik wil resultaat en goed voetbal en geen 15 punten achterstand op de nr1.

Het vele gelul hierom is allemaal theorie maar in de praktijk komt er niks van terecht ook niet volgend jaar met zo'n wissel clown als Bassie. :xyxthumbs.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 11:54 am

Bertje schreef:Je leest wat je wilt lezen, GangstaRiB. Eerste heeft Jabu al uitgelegd.

Vwb het tweede: VdB heeft juist aangegeven dat hij in principe wil dat de huidige assistenten samen met de hoofdtrainer volgend seizoen wél de juiste kwaliteiten hebben. Als dat niet het geval is, dan gaat men op zoek naar versterking.

Je bent véél te voorbarig.
Ach.. als een directeur gedurende het eerste seizoen, dit soort uitspraken doet dan kan ik tussen de regels doorlezen dat hij iets verandert wil zien. En op welke manier gaat VDB of de technische staf ervoor zorgen dat ze over een paar maanden wél de juiste kwaliteiten hebben. Een LOI-cursus? Een weekendje Cruijff? Ik zal niet verbaasd zijn als VDB veranderingen in de staf doorgevoerd wil zien hebben. Daar is hij vrij duidelijk over geweest.

Over dat eerste: ik kan me vergissen hoor, maar ik heb toch echt gelezen dat Van Basten er naderhand achterkwam dat hij teveel hooi op z'n vork heeft genomen en daardoor activiteiten heeft afgestoten. Dat kwam trouwens niet alleen uit Van Basten's mond, maar ook Van den Boog heeft dat aangestipt.
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 12:12 pm

Toon het maar eens aan. Ik ben heel benieuwd.

Vwb het eerste punt: je geeft in ieder geval toe dat je volledig afgaat op eigen interpretatie.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 12:34 pm

Bertje schreef:Toon het maar eens aan. Ik ben heel benieuwd.

Vwb het eerste punt: je geeft in ieder geval toe dat je volledig afgaat op eigen interpretatie.
Sorry, de NRC van 3 weken geleden heb ik niet meer.
Misschien kan je de aflevering van Godenzonen op internet nog een keer nakijken toen Van den boog er zat.

En verder: tijd zal het leren. Van den Boog is zeer kritisch en heeft (in ieder geval) z'n vraagtekens bij de assistenten van Van Basten gezet.
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 12:39 pm

Die aflevering heb ik gezien. Volgens mij zei hij exact hetzelfde als hij eerder in interviews had gezegd: namelijk dat Van Basten zelf had aangegeven dat hij weer naar de 'natuurlijke' situatie terug wilde.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di apr 28, 2009 12:54 pm

En wat is de natuurlijke situatie precies?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 12:56 pm

De situatie zoals bij zijn aanstelling, toen Van Geel er nog was. Van Basten was toen, net als nu, uitsluitend verantwoordelijk voor het eerste elftal en Jong Ajax en het spelersbeleid van die elftallen.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di apr 28, 2009 1:02 pm

Dat is toch de constructie die voor Van Geel aanleiding was om op te stappen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 1:05 pm

Duke schreef:Dat is toch de constructie die voor Van Geel aanleiding was om op te stappen?
volgens mij ook. Van Basten heeft Van Geel duidelijk gemaakt hoe hij het wilde doen. Dat betekende dat Van Geel de rol van (nu) Blind ging vervullen. Dat kun je zien als een degradatie en zo zag hij het ook.

Van Basten dacht het allemaal wel 'eventjes' te gaan doen. Maar daar is ie van terug gekomen.
Whitey on the moon.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 28, 2009 1:08 pm

Bertje zal wel weer vinden van niet.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di apr 28, 2009 1:10 pm

Technisch directeur van Geel weg bij Ajax
Uitgegeven: 22 april 2008 20:39
Laatst gewijzigd: 22 april 2008 21:24

AMSTERDAM - Technisch directeur Martin van Geel (47) verlaat Ajax. Hij heeft zijn functie ter beschikking gesteld, omdat hij voor zichzelf geen toekomst meer ziet in het nieuwe bestuurlijke model voor technische zaken bij de Amsterdamse club.

Het bestuur van Ajax heeft het ontslag van Van Geel aanvaard.

Volgens een verklaring op de website van Ajax houdt Van Geel de eer aan zichzelf.

"De technisch directeur heeft moeten constateren dat Ajax met ingang van het nieuwe seizoen kiest voor een nieuwe weg, die niet de zijne is."

Van Basten

Marco van Basten is de nieuwe trainer van Ajax. De huidige bondscoach van Oranje geeft met ingang van komend seizoen leiding aan de gehele afdeling betaald voetbal van de Amsterdamse club.

Van Geel

Van Geel was kort in zijn commentaar. "In de voorgestelde samenwerking zie ik geen plaats voor mijzelf als zelfstandig functionerende technisch directeur. Ajax en ik zijn het eens: twee kapiteins op één schip, dat is niet werkbaar."

Coronel

De nieuwe voorzitter Uri Coronel betreurde het vertrek van de voormalige technisch directeur van Willem II en AZ. "Het spijt ons Martin van Geel te zien vertrekken, want ik weet dat hij een hardwerkende, loyale en betrouwbare directeur is.

Maar wij kunnen zijn beslissing slechts respecteren. Wij hebben gesprekken met hem gevoerd om hem toch bij Ajax te behouden, maar zijn besluit stond vast."

Kritiek

In het recente rapport van de commissie-Coronel, waarin het technisch beleid van Ajax in de laatste tien jaar werd geanalyseerd, viel harde kritiek te lezen op de toenmalige algemeen directeur Maarten Fontein en Van Geel. De laatste kreeg onder meer het verwijt dat onder zijn leiding te veel middelmatige spelers waren aangetrokken.

Van Geel zei eind februari dat hij zich voor een groot deel wel kon vinden in het rapport en de aanbevelingen. "Je moet altijd kijken naar hoe het beter kan.

In het rapport staan alleen dingen die niet goed waren. Er zijn het afgelopen jaar bijvoorbeeld ook heel veel contracten van goede spelers verlengd. Dat lees je niet in het rapport."

Samenwerking

De commissie-Coronel constateerde ook dat de laatste technisch directeuren van Ajax slecht samenwerkten met de hoofdtrainer.

Het rapport pleitte dan ook voor een sterke trainer met managementkwaliteiten die leiding geeft aan de gehele afdeling betaald voetbal of een sterke technisch directeur met ruime verantwoordelijkheden en bevoegdheden die de baas is van een goede trainer. Duidelijk is nu dat Ajax voor de eerste optie heeft gekozen.

NU
Dit is dus de waarheid. Uitsluitend verantwoordelijk voor het eerste elftal? Complete onzin.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 1:13 pm

Duke schreef:Dat is toch de constructie die voor Van Geel aanleiding was om op te stappen?
Volgens mij is dat nooit bevestigd.

En met niemand anders!

Plaats reactie