AZ is in 6 jaar opgeklommen van Eerste divisionist naar kampioen Eredivisie. Adriaanse en Van Gaal waren de trainers die ze het laatste stapje lieten nemen.wimpey schreef:Het topic doorlezende lijkt het wel alsof het mijn schuld is dat Ajax er weer eens hard af ging.![]()
Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus ik kan er niets van zeggen. Behalve dat we in herhaling vervallen: op het moment supreme laat Ajax het weer eens compleet afweten. Niets nieuws: na al die mislukte VCL's, Waalwijk in 2007 etc. etc. etc. zijn we inmiddels weinig anders gewend.
Snáppen doe ik het niet. Lijkt me duidelijk. Kijk op voetbal heb ik ook niet. Lijkt me ook duidelijk.![]()
Affelay schopt Urby de wedstrijd uit, las ik. Huh?! Er staat zóveel op het spel, dan zorg je als Ajacied toch dat Affelay per stretcher bij 0-0 het veld verlaat?! Bal en vooral man pakken bij z'n eerste balcontact...
PSV kloot al het gehele seizoen maar wat aan, heeft een matig elftal en wint met 6-2 van een ploeg die in de laatste 8 wedstrijden 3 goals tegen kreeg. Huh?! Onze spelers weten toch dat het publiek in Eindhoven mort, het eigen elftal uitfluit en dat die Reker onder vuur ligt. Dan speel je toch met het mes tussen de tanden om ervoor te zorgen dat men zich wederom tegen de eigen club keert?!
AZ verliest van de nummer 12 (?) op de ranglijst. AZ staat er (net als wij natuurlijk) om bekend dat ze choken op het moment supreme. Als ze van de nummer 12 (?) verliezen, dan kunnen ze de volgende 3 wedstrijden ook van de nummers 2, 3 en 4 verliezen. Toch?!
Nogmaals, wedstrijd (God dank) niet gezien. Met al die hierboven beschreven wetenschappen verwacht je een elftal, dat de laatste tijd goed speelde en presteerde, dat de pollen uit de grond stampt. Toch?! Ze weten wat er op het spel staat. Toch?!
Ze wéten toch dat PSV er flink in zal kleunen om Ajax op de bekende gebreken te pakken?! Waarom kan Ajax dan niet minimaal dezelfde felheid aan de dag leggen? Waarom is die kwaal al jaren bijna systematisch? Wie Ajax ook aantrekt of uit de jeugd haalt, waarom verkrampen ze vrijwel unaniem? Waar is hun trots, waar zijn hun 'balls'? Waarom laten ze zich vernederen?
Dát vat ik niet, dat gebrek aan totale overgave. Het gebrek aan probleemoplossend vermogen. De vrijwel nada mentale weerbaarheid. Een topclub wint in de omstandigheden waarin Ajax gisteren tot 16.30 verkeerde 'gewoon' in Eindhoven. Van Gaal heeft gelijk wanneer ie zegt dat Ajax geen topclub meer is. Helaas.
Voetballen kunnen ze allemaal. Het lijkt me dat dergelijke wedstrijden vooral in het koppie verloren worden. Zie bijv. ook l'OM thuis... Zeggen dat je wilt winnen is wat anders dan er, koste wat kost, alles voor doen. Om zulke wedstrijden te winnen, heb je 11 kerels nodig. Wij hebben vooral ventjes.
Conclusie mag zijn dat ook MVB dit proces niet heeft weten te keren. Als speler iemand die er in de grote wedstrijden vrijwel altijd stond en de hoofdrol voor zich opeisde. Hij is de zoveelste in een lange rij.
Het doet me naarmate hoe langer het mis gaat steeds iets minder trouwens, om eerlijk te zijn.
Al 13 jaar lang gaat er veel meer fout dan goed. Ajax is ver afgegleden, al jaren is men bezig zaken recht te trekken en pleistertjes te plakken. Steeds moet een ander het doen, die weer z'n eigen ideeen en mensen meeneemt.
Ik heb er een hard hoofd in dat het in de nabije toekomst beter zal gaan. Geen idee wat men moet doen, een patroon van 13 jaar doorbreek je niet 1-2-3.
Dus dat Ajax al 13 jaar aan het kloten is, heeft niet zoveel diepgravende gedachten nodig. Stel een competente trainer aan.
Als we kampioen worden weet ik zeker dat de gehele organisatie (waar nu de nadruk zo op ligt) ook geruisloos te werk gaat.