De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Re: De Marco van Basten-topic

Bericht door Jöhnk » wo apr 15, 2009 11:29 am

999 schreef:
Jöhnk schreef:
999 schreef:Tja, ik zie het zo:Weer een evaluatie, weer blablablablablabla ... maar wordt er ook onderhand iets gedaan ?.
Er is geen evaluatie. Hooguit een 'evaluatie' van VI.
Is dan wat men opsomt dan minder waar ?.
Vraag je dat aan mij? Jij noemt het blablablabla.

Ik vind deze vorm van journalistiek niet zo interessant. Men pakt een oud beleidsplan erbij en gaat zagen. Ik ben veel meer geinteresseerd in het functioneren van VD Boog. Hoe ziet hij die bijscholing van coaches waar hij het steeds over heeft concreet voor zich? Gaat dat alsnog plaatsvinden op de Cruyff university? Dat soort dingen zou ik willen weten, maar daar wordt helaas niet naar gevraagd.

@Duke: dat is volgens mij niet de conclusie. Tenminste niet volgens die heren in dat filmpje. Die stellen dat VD Boog zich grotendeels aan dat beleidsplan conformeert.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo apr 15, 2009 11:36 am

vdBoog heeft bij zijn aantreden gezegd dat hij niet alles op zijn kop zou gooien. Hij heeft precies de punten benoemd die in dit oude rapport en het rapport van Coronel (dat gelukkig al qua organisatie en structuur al volledig uitgevoerd is) ook al genoemd werden.
De man is nog geen 4 maanden bezig en je kunt nu blijven zeggen dat het nog steeds klote is of je kunt hem de kans geven. Wat ik van hem zie, bevalt me wel.

999

Bericht door 999 » wo apr 15, 2009 11:43 am

Jöhnk schreef:Vraag je dat aan mij? Jij noemt het blablablabla.

Ik vind deze vorm van journalistiek niet zo interessant. Men pakt een oud beleidsplan erbij en gaat zagen. Ik ben veel meer geinteresseerd in het functioneren van VD Boog. Hoe ziet hij die bijscholing van coaches waar hij het steeds over heeft concreet voor zich? Gaat dat alsnog plaatsvinden op de Cruyff university? Dat soort dingen zou ik willen weten, maar daar wordt helaas niet naar gevraagd.

@Duke: dat is volgens mij niet de conclusie. Tenminste niet volgens die heren in dat filmpje. Die stellen dat VD Boog zich grotendeels aan dat beleidsplan conformeert.
Nee, ik bedoel met blablabla dat AJAX heel veel lult, maar zoals ik het kan ( overzien ) weinig doet ...

Mischien dat de bedoeling van de J.C. bijscholing is/was om de speler centraal te stellen en niet de egootjes van de trainer ( ja, ik ben kampioen geworden met mijn elftal en jij ? .. ik .. ik heb drie spelers afgeleverd voor AJAX 1, geslepen en wel ... ( IYNWIM) )
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 15, 2009 11:47 am

BTW: blijft natuurlijk staan dat de gebrachte info over de breuk tussen Cruijff en Van Basten nooit uit een drie jaar oud plan kan komen. Erg vreemd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo apr 15, 2009 11:53 am

Ik snap de ophef niet hoor. Derksen en z'n uitstekende onderzoeksjournalisten (yeah right) komen met een oud beleidsplan op de proppen vanuit de tijd dat Van den Boog er niet eens was. Tuurlijk zullen er aanbevelingen die nu van toepassing zijn, omdat die eigenlijk altijd gelden, zoals het aankoopbeleid etc etc. Ik durf te wedden dat je bij iedere club een miskooplijstje kan maken en dat de verantwoordelijken vervolgens zeggen: "Daar moeten we echt iets aan doen."

Ik heb nu al een aantal interviews met Van den Boog gelezen waarbij hij zeer duidelijk is en die spreken mij meer aan. De conclusie dat de assistenten van Bassie onder vuur liggen, kunnen die "onderzoeksjournalisten" ook uit het interview met de NRC van 2 weken geleden hebben gehaald. Want daarin gaf Rick zelf aan dat hij z'n twijfels daarover had en dat hij ze kritisch ging volgen.
Whitey on the moon.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo apr 15, 2009 11:55 am

Jöhnk schreef:BTW: blijft natuurlijk staan dat de gebrachte info over de breuk tussen Cruijff en Van Basten nooit uit een drie jaar oud plan kan komen. Erg vreemd.
Is ook duidelijk waar die info vandaan is gekomen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo apr 15, 2009 11:56 am

Jöhnk schreef:BTW: blijft natuurlijk staan dat de gebrachte info over de breuk tussen Cruijff en Van Basten nooit uit een drie jaar oud plan kan komen. Erg vreemd.
Volgens mij hebben ze gewoon een aantal dingetjes uit andere interviews zitten quoten. Hun baas zal daar weinig moeite mee hebben, alles voor leescijfers......
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo apr 15, 2009 11:56 am

Neefkens schreef:vdBoog heeft bij zijn aantreden gezegd dat hij niet alles op zijn kop zou gooien. Hij heeft precies de punten benoemd die in dit oude rapport en het rapport van Coronel (dat gelukkig al qua organisatie en structuur al volledig uitgevoerd is) ook al genoemd werden.
De man is nog geen 4 maanden bezig en je kunt nu blijven zeggen dat het nog steeds klote is of je kunt hem de kans geven. Wat ik van hem zie, bevalt me wel.
Sorry, maar het is echt niet waar.
Ajax moet bij voorkeur bepalen wie de assistent trainers zijn. Onwenselijk is een situatie waarbij de hoofdtrainer geheel naar eigen goeddunken zijn eigen staf
meeneemt en aanstelt.
De spelers van het eerste elftal moeten voor het grootste gedeelte uit de eigen opleiding komen. Spelers die worden aangetrokken moeten bepalende/dragende spelers zijn of jonge talentvolle spelers. Het aantrekken van spelers voor de breedte belemmert doorstroming van de eigen jeugd en moet worden vermeden.
Sno is echt een speler voor de breedte, bijvoorbeeld.
Er dient een kwalitatief hoogwaardige hoofd scouting te worden aangesteld. De scouting moet tegenwicht bieden aan de invloed van makelaars en zaakwaarnemers.
Spijkerman is nu toch hoofd scouting? Op basis waarvan?
De jeugdtrainers dienen te focussen op het ontwikkelen van de talenten in hun teams en minder bezig te zijn met het resultaat van het elftal als geheel.
Geldt niet voor Adrie Koster.
De kwaliteit van de jeugdtrainers dient over de hele linie genomen te worden verbeterd. Trainers moeten worden beoordeeld en afgerekend op de talentontwikkeling.
Nog niets concreets gezien.
De commissie adviseert te onderzoeken op welke wijze de beursnotering van Ajax beëindigd kan worden. Een ‘delisting’ telt Ajax in staat een nieuwe balans te vinden tussen het zijn van een professionele organisatie en een voetbalvereniging.
Kansloos punt, maar ook nog niet gezien.

Allemaal punten uit het plan van Coronel en dan heb ik het niet over termen als Technisch Adviseur (Is Blind dat of niet?) die moet worden afgeschaft. Nee, vdBoog geef ik heus een kans, maar doe nu niet alsof hij het rapport Coronel als leidraad gebruikt.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo apr 15, 2009 12:07 pm

Nee, Blind is dat niet.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo apr 15, 2009 12:29 pm

@Peter: Ik zei dus ook qua organisatie en structuur. Meer afstand van de ledenraad en de voorzitter, duidelijke lijnen in de organisatie, AD als boegbeeld. De dingen die jij noemt zijn langere termijn-onderwerpen die dus ook meer tijd nodig hebben.
Sno is idd een misser.
Jij hebt geen enkel beeld wat Spijkerman doet qua tegenwicht jegens makelaars etc. Ik zie wel dat het wat dat betreft veel rustiger is geworden.
Koster? Ik kan het niet beoordelen.
Jeugd: zie plannen van vdBoog.
Beurs: IS onderzocht en bleek niet kansrijk te zijn.
Marco met zijn assistenten: geen goede zaak, heeft gelukkig vdBoog ook al opgemerkt.
Dus conclusie: rapport Coronel is zéker als basis genomen, dat wil niet zeggen dat álles ook zo doorgevoerd wordt of kan worden. Je zult wel merken in de praktijk dat geen enkel beleidsplan zo gedaan wordt als het bedacht is.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo apr 15, 2009 12:37 pm

VI pronkt met rapport Fontein
COLUMNS DOOR: ERNST JAN WILHELMIS OP 15 APR 2009
Wat ploft daar op de mat? Jawel, de VI met een heleboel pagina's over Ajax geschreven door Tom Knipping en Iwan van Duren. Met de grootste supportersschare van Nederland weet je dat je blad dan in ieder geval goed verkoopt. Mijn advies: koop maar niet. De heren baseren zich op een rapport dat werd geschreven door Maarten Fontein. Wie? Ja, die meneer die na z'n ontslag bij Ajax meteen aan de slag ging bij concurrent AZ. Daarbij, hoe serieus moet je journalisten nemen die Zenit St. Petersburg de Champions League laten winnen? Echt waar, kijk maar HIER en spoel door naar 3.10m.

Volgens de heren van Voetbal International is het beleidsplan 2006-2011 doorspekt met de naam Johan Cruijff. Zo zou Cruijff hebben gewild dat alle jeugdtrainers en de assistenten van Van Basten naar zijn universiteit werden gestuurd om een diploma te halen. Daarna mochten ze zich bij de poort melden om te checken of ze inmiddels goed genoeg zouden zijn.

Dat de naam Cruijff zo vaak valt is niet zo gek. Het is immers geen publiek geheim dat beleidsplanschrijver Maarten Fontein bijkans in katzwijm valt als El Salvador weer eens spreekt. De banden met De Telegraaf (lees: Cruijffs ghostwriter Jaap de Groot) waren onder Fontein niet voor niets bijzonder warm.

Laat onze huidige algemeen directeur Rik van den Boog nu net enkele opvallende uitspraken hebben gedaan omtrent de levende voetballegende. “Cruijff ís Nederlands voetbal. Als ik hem ergens zie staan, zal ik zeker naar hem toestappen. Dat wat ik dan van hem kan stelen, zal ik stelen. En als hij van mij wat wil oppikken, vind ik dat ook goed. Ik heb een simpele filosofie: als Cruijff een betere baas is voor Ajax en iedereen juicht dat toe; prima, dan moet hij dat worden. Als hij dat kan brengen. Maar op dit moment is er hier maar één baas en dat ben ik,” zei Van den Boog tegen Sportweek.

Het lijkt me dus zeer verwonderlijk dat de huidige Ajax-directie onder leiding van Van den Boog het door VI aangehaalde Cruijffiaanse plan tot uitvoering zal brengen. Ik denk eerder dat dit de zoveelste poging is om Ajax een hak te zetten. Cruijffs discipelen Jaap de Groot en Johan Derksen gaven de afgelopen weken al een voorzetje in hun columns. Kijk u maar HIER en HIER.

Rest de vraag: waar hebben de VI-journalisten het beleidsplan vandaan? Niet via een zogenoemde e-mailhack. De digitale postbus van Ajax zit sinds Derksens geintje vorig jaar potdicht. Wel weten we dat Iwan van Duren nauwe contacten heeft met AZ. En welke ex-directeur van Ajax loopt daar nu rond? Ach, het zijn insinuaties die ik liever aan Johan Derksen en z'n werknemers overlaat. Zij moeten immers scoren. Het enige belang dat ik heb, is dat Ajax weer scoort. Met een door Rik van den Boog herschreven beleidsplan heb ik daar veel vertrouwen in.
Bron: http://www.ajaxlife.nl/column/detail/103

999

Bericht door 999 » wo apr 15, 2009 12:46 pm

Tja, dan is die column net zo ongeloofwaardig is als dan dat rapport van Derksen ..

Ajaxlive is dat dat PR krantje wat je elke keer in je brievenbus krijgt als lid van de AJAX supporters club ?.Ja toch ?.Daar heeft nog NOOIT een kritisch woord over AJAX ingestaan ..

Ben jij daar redacteur van Neefkens ? .. :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo apr 15, 2009 1:01 pm

Neefkens schreef:@Peter: Ik zei dus ook qua organisatie en structuur. Meer afstand van de ledenraad en de voorzitter, duidelijke lijnen in de organisatie, AD als boegbeeld. De dingen die jij noemt zijn langere termijn-onderwerpen die dus ook meer tijd nodig hebben.
Sno is idd een misser.
Jij hebt geen enkel beeld wat Spijkerman doet qua tegenwicht jegens makelaars etc. Ik zie wel dat het wat dat betreft veel rustiger is geworden.
Koster? Ik kan het niet beoordelen.
Jeugd: zie plannen van vdBoog.
Beurs: IS onderzocht en bleek niet kansrijk te zijn.
Marco met zijn assistenten: geen goede zaak, heeft gelukkig vdBoog ook al opgemerkt.
Dus conclusie: rapport Coronel is zéker als basis genomen, dat wil niet zeggen dat álles ook zo doorgevoerd wordt of kan worden. Je zult wel merken in de praktijk dat geen enkel beleidsplan zo gedaan wordt als het bedacht is.
AD moet iemand zijn met voetbalachtergrond en een boegbeeld. We verschillen nog steeds van mening, want ik vind vdBoog geen van beide, maar ok.

Koster speelt toch bijna alleen maar met jongens uit Ajax 1? Doorstroom van talenten is daar dan ook nihil.
Jeugd? Ja er komen plannen dus aan. Eerst onderzoek naar het onderzoek van Coronel en nu dus uitvoeren. Ik ben benieuwd, hoor. Ben benieuwd of ze zometeen de lijn van Cruijff gaan volgen, want dat zou natuurlijk wel hilarisch zijn.
Spijkerman heb ik weinig zicht op, maar de twee grootste aankopen kwamen via makelaars en niet via scouting.

Je zult wel merken dat geen enkel beleidsplan bij Ajax wordt uigevoerd zul je bedoelen. Die van vGaal en Fontein wordt al als onderzetter in de bestuurskamer gebruikt en ook bij Coronel is het maar even afwachten hoe het gaat lopen. Leuk dat er nu weer even wat wordt geroepen over het volgen van het beleidsplan, want dat stemt de supporters ook weer wat gerust. Het kernpunt dat Ajax vooral weer prijzen moet gaan halen is namelijk ook iets van een heeeeele lange termijn. :aai.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo apr 15, 2009 1:03 pm

999 schreef:Tja, dan is die column net zo ongeloofwaardig is als dan dat rapport van Derksen ..

Ajaxlive is dat dat PR krantje wat je elke keer in je brievenbus krijgt als lid van de AJAX supporters club ?.Ja toch ?.Daar heeft nog NOOIT een kritisch woord over AJAX ingestaan ..

Ben jij daar redacteur van Neefkens ? .. :smallgrin.gif:
Ik heb andere hobby's. :ajaxsmiley.gif:
Ongeloofwaardig? Het is gewoon een privémening, net zoals die van ons.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo apr 15, 2009 1:39 pm

testing 1-2-3

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo apr 15, 2009 2:18 pm

Wat overigens ook frappant is is dat in het hele verhaal in de VI geen enkele zin letterlijk uit het rapport wordt overgenomen. Daarnaast is het verhaal doorspekt met (niet onderbouwde) meningen.

Als je hem nog niet gekocht hebt: niet doen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do apr 16, 2009 11:15 am

Ajax.nl schreef:Marco van Basten geeft @ntwoord
print lees
16 april 2009
Via een e-mail aan de website van Ajax konden supporters een vraag stellen aan Marco van Basten. De hoofdtrainer vertelt onder meer over de soms lastige keuzes die hij dit seizoen heeft moeten maken.

Terugkijkend op dit bijna afgelopen seizoen, wat zijn uw belangrijkste leerpunten van dit eerste jaar als hoofdtrainer van Ajax?

Monique Jongma, Amstelveen

Het belangrijkste dat ik heb geleerd is dat ik niet te snel moet willen. Ik was in de veronderstelling dat het niveau van voetballen op een bepaalde manier, zoals wij met de selectie voor ogen hebben, er al na een paar maanden in zou zitten. Ik heb dus geleerd iets geduldiger te zijn. En ik ben gedurende het seizoen in bepaalde gevallen anders met de spelersgroep gaan communiceren, simpelweg omdat hetgeen ik wilde overbrengen, kennelijk niet altijd goed overkwam.
Hebt u er geen spijt van dat Klaas Jan is verkocht? Was hij niet net de doelpuntenmaker die we misten voor het kampioenschap en om verder te komen in het UEFA Cuptoernooi?

Jort van der Geest, Rijpwetering

Natuurlijk is het jammer dat hij weg is. En je weet nooit hoe het zou zijn gelopen als hij gebleven was. Hij heeft drie jaar bij Ajax gespeeld en hij heeft heel veel doelpunten gemaakt, als je dan naar zó’n grote club kan, dan is het in de praktijk onhoudbaar. Wat bij Klaas Jan ook meespeelde is het feit dat Ajax en hij er niet uit kwamen wat betreft contractverlenging. Dat zou betekenen dat hij over een jaar transfervrij zou zijn geweest. Op deze manier is hij in elk geval voor een goed bedrag weggegaan, waardoor hij ook op die manier van waarde is geweest voor Ajax.

Denkt u dat het mogelijk is om deze selectie vol talent en kwaliteit voor langere tijd bij elkaar te houden, zodat het team sterker wordt en blijft? En hoe denkt u dat dan te bewerkstelligen, aangezien Ajax (Nederland) financieel onderdoet voor bijvoorbeeld Engeland en Spanje.

Nick van Staveren, Duivendrecht

Je legt de nadruk op financieel. Maar wat ook meespeelt, is dat de competities in de landen die jij noemt interessanter zijn voor de spelers om in te spelen, zeker als ze al een paar jaar in Nederland in de eredivisie hebben gespeeld. Om te zorgen dat de spelers in elk geval gemiddeld genomen langer blijven dan nu, is het zaak om langdurige contracten af te sluiten met de spelers met potentie, waardoor we naar verwachting ook een sterker team krijgen. In die contracten staan vaste transfersommen, waardoor de speler in beginsel langer bij Ajax blijft, maar mocht hij tussentijds toch weg gaan, Ajax er in elk geval een substantieel bedrag voor krijgt.

Heeft u veel moeite gehad met de keuze voor Vermeer als eerste keeper?

Rutger Munting, Oosterwolde

Jazeker. Want Maarten Stekelenburg en Kenneth Vermeer zijn allebei uitstekende keepers. Dat is goed voor ons, en op dit moment vervelend voor Maarten, want ik kan er maar één opstellen.

U zegt vaak dat u zich ergert aan allerlei onzin die er over Ajax wordt gezegd en geschreven. Wat kunt u er aan doen om dat te voorkomen?

Frank Smit, Harderwijk

Ik erger me er niet aan. Vaak hoor of lees ik het niet eens, maar word ik er later door anderen op geattendeerd. Ik verbaas me er wel over. Er wordt zoveel onzin verspreid. En het is onmogelijk om je er goed tegen te verdedigen. Natuurlijk laten we via interviews wel geregeld andere geluiden horen, maar dat zet niet alles recht. Als we altijd alles zouden winnen, dan zou er een stuk minder negatief over ons gesproken worden. Maar ook als we met 7-0 van Willem II winnen zoals afgelopen zondag, wordt er van alles over Ajax gezegd en geschreven dat niet klopt. Zonder die onzin kijkt er kennelijk niemand naar die programma’s en worden de bladen minder gelezen. Het is in mijn ogen pure werkverschaffing, ze houden het voor elkaar in stand. Het is kwalijk omdat het publiek daardoor verkeerd wordt geïnformeerd. Zodra journalisten door hebben dat ze geen interview kunnen krijgen, of dat je een keer niet in hun programma verschijnt maar wel in een concurrerend programma, dan beginnen ze negatief over je te schrijven of te praten. Zo werkt het, helaas. Ik concentreer me het liefst op het voetballen, daar gaat het om.

Bij Ajax zijn keuzes soms erg lastig, maar wat geeft nou precies de doorslag bij wie u opstelt?

Jeffrey van de Wetering, Oene

Het begint met goed te kijken welke spelers je tot je beschikking hebt, aangezien je altijd met schorsingen en blessures te maken hebt. Dan zet je het elftal op papier dat je het liefste wilt opstellen. Vervolgens kijken we of dat elftal in balans is, want je wilt een combinatie van een heleboel factoren verenigen. Denk daarbij aan snelheid, overzicht, techniek, controle, scorend vermogen, fysieke kracht, creativiteit, loopvermogen, etcetera. Het gaat dan dus om het evenwicht in de ploeg. Vervolgens kijk je naar de tegenstander en het systeem waarin zij spelen en hoe ze dat spelen. Uiteindelijk komt het er op neer dat we de spelers opstellen met wie we denken die wedstrijd het beste resultaat te halen. Dat klinkt heel simpel, maar dat is het dus niet.

Als u een speler mocht terug halen uit de Ajax-historie om nu voor Ajax te spelen, wie zou dat zijn en waarom?

Roxanne van Holten, Gouda

Johan Cruijff. Hij is de beste speler die Ajax ooit heeft gehad. Niet alleen omdat het een technisch heel vaardige speler was, maar ook omdat hij over ontzettend veel andere kwaliteiten beschikte. Hij gaf leiding in het veld, hij was tactisch een goede speler, hij was in staat anderen beter te laten spelen en mentaal was hij ijzersterk. Een zeer complete speler dus. En dus is het geen moeilijke vraag om te beantwoorden, maar in de praktijk is het helaas wel lastig uit te voeren! Ik heb Cruijff heel hoog zitten. Hij is een warm en aimabel mens. Er wordt nu weer van alles gezegd en geschreven over hem en Ajax, dat heeft allemaal te maken met vragen van journalisten aan onze nieuwe algemeen directeur. Er is heel veel respect voor Johan Cruijff, niet alleen van mij, maar ook van Rik van den Boog. Cruijff heeft nu geen directe rol bij Ajax, maar omdat hij en Ajax onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zie je dat zijn naam altijd opduikt.

Wat vindt u lastiger: bondscoach van het Nederlands elftal of hoofdtrainer van Ajax?

Roy Haring, Grootebroek

Het is allebei hartstikke leuk om te doen. Het ene is niet per definitie lastiger dan het andere. Er zit meer tijd in Ajax, elke dag ben ik er volop mee bezig. Met als voordeel dat ik de jongens ook bijna elke dag zie, wat bij Oranje natuurlijk niet het geval was.

Was Ajax kampioen geworden als Ismaïl Aissati niet zo lang geblesseerd was geweest?

Robert Wyatt, Amstelveen

Dat is moeilijk te zeggen, onmogelijk eigenlijk. Wat wel een feit is, is dat hij het sinds hij fit is erg goed doet en dat het team ook beter is gaan voetballen. Hij heeft een moeilijke periode doorgemaakt en ik gun het hem van harte dat hij weer fit is. Er is gesuggereerd dat ik hem niet wilde hebben en dat hij alleen is gekocht om weer met winst te kunnen doorverkopen. Dat vind ik respectloos. Ik ben blij dat hij fit is en dat ik hem op kan stellen, én dat hij het zo goed doet. Zo snoert hij criticasters de mond en daar vaart Ajax wel bij.

Hoe is de druk bij Ajax als hoofdtrainer en hoe gaat u hiermee om?

Menno van Rijn, Alphen aan den Rijn

Dat er druk is, dat is bekend en dat hoort bij het trainersvak. Het heeft geen zin om me ermee bezig te houden. Dat kost energie die je beter in andere zaken kunt steken. Ik focus me op de zaken waar ik invloed op kan uitoefenen. Gedisciplineerd en zo goed mogelijk je werk doen, dat is alles. En dan kan ’t goed of slecht aflopen.

Je kunt langzaam aan de selectie terug zien dat de jeugd een kans krijgt (en ook pakt). Bent u nu zelf ook nog druk bezig met de jeugdopleiding op zichzelf?

Hans Plaisier, Haarlem

Dat valt wel mee hoor. Jan Olde Riekerink is als hoofd jeugdopleiding dagelijks druk met alles dat met de jeugdopleiding te maken heeft. En Danny Blind is er als manager technische zaken ook veel mee bezig. Ik minder. Ik ga op zaterdag vaak bij de A1 kijken en ik ben op maandagavond op de Toekomst als Jong Ajax thuisspeelt. Dus ik volg het van dichtbij. En we praten er veel over. We hebben bijvoorbeeld wekelijks technisch overleg en daar is de opleiding regelmatig onderwerp van gesprek. Het verbaast me wel hoeveel kritiek er op onze opleiding is. Er breken al jarenlang ontzettend veel spelers door uit de eigen opleiding. Er glipt er weleens eentje doorheen die dan een paar jaar later elders toch doorbreekt. Laatst werden in de krant spelers als Amrabat, Biseswar en Elia genoemd. Het is lastig om in te schatten welke jeugdspeler geschikt wordt voor het eerste elftal van Ajax en welke niet. De spelers die ik net noem zijn zich pas op latere leeftijd echt goed gaan ontwikkelen. Dat proces is dus per speler anders en dat maakt het moeilijk om in te schatten.

Wat is het eerste wat u doet als u thuiskomt, na een wedstrijd?

Sander Garnier, Reinveen

Dan geef ik mijn vrouw een kus. Ook als we niet gewonnen hebben…
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

jabu

Bericht door jabu » do apr 16, 2009 12:38 pm

Laat aan duidelijkheid mbt Cruijff, van den Boog, Aissati, jeugdopleiding, etc. niets te wensen over. Toch wel fijn om dat zo direct van Van Basten te vernemen!

Daniel

Bericht door Daniel » do apr 16, 2009 1:46 pm

Erg goed en duidelijk artikel, goede vragen en goede antwoorden.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do apr 16, 2009 1:51 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do apr 16, 2009 2:04 pm

Onzin natuurlijk, want 433 gaan spelen zonder dat je echte vleugelspitsen hebt is natuurlijk belachelijk.

999

Bericht door 999 » vr apr 17, 2009 9:38 am

Van Basten moet niet vaag blijven
Door CHRIS VAN NIJNATTEN
Bij de NOS brandde Johan Cruijff vorige week alle voetbalanalisten van Nederland ongenadig af. Dinsdag bekritiseerde Willem van Hanegem in deze krant het opportunisme in de diverse meningenfabrieken.

Sinds gisteren heeft Marco van Basten soortgelijke irritatie prijs gegeven op de website van Ajax ( www.ajax.nl ).

Een vraag van een supporter over de behandeling van Ajax in de media ontlokte Van Basten onder meer het volgende: ,,Er wordt zo veel onzin verspreid. En het is onmogelijk om je er goed tegen te verdedigen. (...) Zonder die onzin kijkt er kennelijk niemand naar die programma's en worden de bladen minder gelezen. Het is in mijn ogen pure werkverschaffing, ze houden het voor elkaar in stand. Het is kwalijk omdat het publiek daardoor verkeerd wordt geïnformeerd. Zodra journalisten door hebben dat ze geen interview kunnen krijgen, of dat je een keer niet in hun programma verschijnt maar wel in een concurrerend programma, dan beginnen ze negatief over je te schrijven of te praten. Zo werkt het, helaas.''

Als het waar is wat Van Basten schrijft, is dat een schunnige ontwikkeling in ons vak. Redacties van bladen en tv-programma's die willens en wetens mensen mangelen vanuit een andere dan een journalistieke agenda, het zou diep treurig zijn.

Maar met zo'n vage constatering mag Van Basten niet wegkomen. Hij moet in deze het lef hebben om man en paard te noemen. Over welke media heeft hij het? Welke types chanteren hem? Zoals hij het nu doet, scheert hij alles en iedereen over één kam en dat is gemakkelijk.

Wat let hem eigenlijk? Het gevoel dringt zich op dat hij geen zin heeft in represailles.

Blijven checken, die website van Ajax. Er stond in hetzelfde stukje trouwens ook dat hij na een wedstrijd, winst of geen winst, bij thuiskomst altijd eerst zijn vrouw kust. Goeie informatie.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 17, 2009 9:40 am

Derksen werkt in ieder geval op die manier.
I think I lost my fucking headache

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr apr 17, 2009 9:56 am

Bron?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr apr 17, 2009 10:37 am

Duke schreef:Bron?
Ik kan me herinneren dat dat ook met Ten Cate het geval was. Verder heeft Derksen zelf ook wel eens gezegd dat hij altijd Cruijff zal verdedigen en zo heeft hij er nog wel een paar.

Typerend is dat hij na het interview waarbij Marco van Basten, Derksen helemaal 'overklaste', dat daarna Derksen alleen maar negatief is geweest over Marco.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie