Belgie
Moderator: mods
Re: Belgie
Wel een uitdaging voor Koster, geen makkelijke club. Ik vraag me af welk profiel ze voor ogen hadden toen hij als eerste op de lijst kwam te staan.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
www.sportwereld.beIdeale schoonzoon Adrie Koster nieuwe trainer van Club
Adrie Koster volgt na dit seizoen Jacky Mathijssen op als trainer van Club Brugge. De 54-jarige Nederlander tekent voor een jaar met optie. De onbekende Zeeuwse coach van Jong Ajax heeft de uitstraling van de ideale schoonzoon en staat voor een losse aanpak en dominant voetbal.
Club Brugge krijgt bij het begin van volgend seizoen behalve een nieuwe voorzitter - Pol Jonckheere - ook een nieuwe hoofdtrainer. Bekend was al dat er met Jacky Mathijssen door de teleurstellende resultaten een overeenkomst werd gesloten om na dit seizoen uit elkaar te gaan. Nu is ook de naam van zijn opvolger bekend. Adrie Koster, al lange tijd kandidaat nummer één, wordt de man die Club weer prijzen moet bezorgen. De man die vorig jaar interim-coach was Ajax, waar hij nu de beloften traint, tekent voor één jaar met optie op een langer verblijft. Peter Balette, Jan Van Winckel en Dany Verlinden blijven de assistenten.
De West-Vlamingen krijgen dus een Nederlander als trainer. Iemand dan nog uit de Ajax-school. Maar verwacht straks geen bulderende man in de dug-out genre Johan Boskamp. Of geen kranteninterviews met opmerkelijke uitspraken zoals bij Co Adriaanse of Louis van Gaal. Of geen typische Hollandse arrogantie of overmoed.
Koster werd 54 jaar geleden geboren in Zeeland, in het stadje Zierikzee op het eiland Schouwen-Duiveland, een goeie honderd kilometer van zijn toekomstige werkplek Brugge. Zoals wel meer Zeeuwen, heeft Koster een eerder rustig en bescheiden karakter en sluit hij daardoor dus meer aan bij de Belgische dan bij de typisch Nederlandse mentaliteit.
Zijn on-Hollandse gebrek aan profileringsdrang is ook een van de oorzaken dat Koster zelfs in Nederland voor niet-voetbalfreaks nog een onbekende is.
Bescheiden palmares
Koster speelde als razendsnelle rechtsbuiten voor Roda JC en PSV en eind 1978 zelfs drie keer voor de Nederlandse nationale ploeg. Maar hij was amper 29 toen hij een zware blessure opliep en als assistent bij FC Eindhoven in het trainersvak rolde.
Met 527 matchen op de bank is Koster momenteel de meest ervaren coach in het Nederlandse Betaald Voetbal maar die ervaring deed hij vooral op bij kleinere ploegen. Een verloren bekerfinale met Roda JC in 1992 en de promotie naar eerste via de eindronde met Excelsior in 2002 zijn de voornaamste, bescheiden succesjes.
Straks komt daar zonder ongelukken een titel met Jong Ajax bij. Na 2-0-winst maandag tegen Sparta heeft Jong Ajax, waar Koster sinds 2007 met een tussenperiode als interim-coach bij het eerste elftal aan de slag is, met nog drie matchen te gaan negen punten meer dan de concurrentie. Binnen twee weken volstaat een punt tegen PSV voor de titel.
Het zou voor Koster slechts de derde prijs uit zijn lange carrière betekenen. De vorige twee titels behaalde hij als speler van het bescheiden amateurclubje Zierikzee waar hij zijn carrière begon. In 1977 werd Koster kampioen in de derde amateurklasse D. Twee jaar eerder mocht Koster met Zierikzee de titel vieren in vierde amateurklasse H.
Niet meteen een palmares dus waar de fans van Club Brugge steil van achterover zullen vallen. Toch brengt Koster heel wat adelbrieven mee uit Nederland. Hij stond er de laatste maanden ook in de belangstelling van NEC, Sparta, De Graafschap, Roda JC en Twente en Huub Stevens wilde hem vorige zomer als zijn assistent bij PSV.
Stijlbreuk met Mathijssen
Die clubs wilden hem vooral op basis van zijn interim-periode bij het eerste elftal van Ajax vorig seizoen. Toen Henk ten Cate in oktober naar Chelsea trok, nam Koster over tot het einde van het seizoen. Koster eindigde met Ajax op de tweede plaats en streed tot het einde met PSV mee om de titel.
Koster was bij Ajax terecht gekomen via toenmalig directeur Martin van Geel, die hij nog coachte bij Willem II. Geen toeval, want Koster paste perfect in het profiel van de Amsterdammers: hij staat voor aanvallend en dominant voetbal dat hij met al zijn teams probeerde op de mat te brengen én werkt graag met jongeren die hij beter maakt. Bij Club, dat een erg jonge ploeg heeft en snakt naar beter voetbal, klonk dat als muziek in de oren.
Met Koster komt er na Mathijssen een duidelijke stijlbreuk. Psychologische oorlogsvoering is niets voor Koster die altijd als 'nuchter' wordt omschreven. 'Maar verwar nuchter niet met saai', zei onlangs Raymon van Haaren, die Koster als coach had bij RKC. 'Ik kan me voorstellen dat hij overkomt als ideale schoonzoon, maar hij kan erg boos worden.'
Salvador Dali
Salvador Dali
Mwah.'Maar verwar nuchter niet met saai', zei onlangs Raymon van Haaren, die Koster als coach had bij RKC.

Je vraagt je af hoe ze bij iemand als Koster belanden?!
:/
:/
Interviewer: Frank, you have long hair. Does that make you a woman?
Zappa: You have a wooden leg. Does that make you a table?
Zappa: You have a wooden leg. Does that make you a table?
Omdat het een prima trainer/coach is, doe Ajax graag had willen houden?
I think I lost my fucking headache
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
In Nederland was/is het ook een hobby om Belgische trainers aan te stellen en dat terwijl het gros van deze trainers er geen hout van kan. Dat een Club dan uitkomt bij Koster is verrassend, maar hij is niet slechter dan een Vandereycken bijvoorbeeld, dus dat kan ik wel rijmen. Een echt goede trainer gaat namelijk ook niet naar België, want daar is het niveau gewoon te slecht voor. Moet wel zeggen dat ik Club het Feyenoord van België vind, maar dat maakt verder niet uit, want dat past ook beter bij Koster.
http://www.pjz.be/kfcez_news0182.shtml
Belgische voetbal humor
Nou Ramona dit shirt lijkt toch verdomd veel op een club uit Nijmegen
Belgische voetbal humor

Nou Ramona dit shirt lijkt toch verdomd veel op een club uit Nijmegen

- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Verdomd...idd 

www.sportwereld.beNog één keer Bryan Ruiz
Nog één wedstrijd speelt Bryan Ruiz en dan valt in het Ottenstadion het doek voor de 23-jarige Costa Ricaan.
'Het zal een emotioneel moment worden, maar al langer is overeengekomen dat ik bij een goed bod vertrek. Maar ik wil de fans nog een laatste keer iets geven', zo voorspelt de linkspoot een sterke partij. Maar er is meer. Ruiz verrast ons met een verbazingwekkende statistiek.
'Sinds ik op 1 maart de aanvoerdersband kreeg op Lokeren, hebben we altijd gewonnen of op zijn minst gelijkgespeeld. In al die matchen heb ik gescoord en/of een assist gegeven. In mijn laatste wedstrijd mag die serie niet afgebroken worden. Ik wil de geschiedenis in als de kapitein van de Buffalo's die nooit verloor. Daarom wil ik absoluut scoren tegen Standard.'
Ruiz wordt geciteerd bij Anderlecht en Standard, de twee titelpretendenten. 'Ik weet dat, als ik zaterdag een doelpunt maak tegen de Rouches, dit mogelijk hun kansen ontneemt op de Champions League. Misschien is een transfer naar Luik daardoor niet meer mogelijk, maar daar kan ik op dit moment geen rekening mee houden.'
Liefst naar buitenland
Ruiz is in drie jaar België enorm geëvolueerd als voetballer, maar hij is een eenvoudige volksjongen gebleven die niemand voor het hoofd wil stoten.
'Ik sluit de deur niet voor Anderlecht of Standard, maar ik wil toch het liefst naar het buitenland', klinkt het beleefd. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig. Nu onder anderen AZ op de proppen is gekomen, ziet het sterk naar uit dat zijn toekomst buiten onze landsgrenzen ligt.
Ruiz zwaait Gent trouwens met een goed gevoel uit. 'De sfeer is de jongste tijd enorm gegroeid. Ook zonder mij kunnen ze verder. Ik denk dat ze volgend seizoen een ploeg hebben die kan meedoen voor de titel.'
Salvador Dali
Salvador Dali
Op dit moment barst de titelstrijd in Belgie los. AA Gent ontvangt Standard en Anderlecht speelt op Genk. Saillant detail is dat de trainer die vorig seizoen ongeslagen kampioen werd met Standard nu trainer is van Gent, waarmee hij knap derde staat.
Ze staan allebei met 0-1 voor. Dus nog steeds met punten gelijk. Moet er dan een beslissingswedstrijd gespeeld worden volgende week?
voetbalprimeur.nlBeslissingswedstrijden noodzakelijk in België
Anderlecht en Standard Luik moeten in twee beslissingswedstrijden uit gaan maken wie zich kampioen van België mag noemen. De koplopers wonnen hun laatste duel en eindigden daardoor in de reguliere competitie met hetzelfde aantal punten.
Standard Luik begon zeer gespannen aan de wedstrijd tegen AA Gent. De ploeg van trainer Laszlo Böloni mocht na twee minuten van geluk spreken dat arbiter Serge Gumienny geen rood trok nadat Mbokani een klap uitdeelde aan Duarte.
De kampioenskandidaat kwam in de eerste helft van de wedstrijd toch op voorsprong. Axel Witsel schoot de bal tegen de arm van Grondin die zich op dat moment in het strafschopgebied bevond. Witsel nam zelf plaats achter de bal en schoot vervolgens de 0-1 binnen.
AA Gent leek in de slotfase alsnog één punt te pakken in het Jules Ottenstadion. Onyewu haalde Maric neer in het strafschopgebied. De daaropvolgende door Ruiz genomen penalty werd echter gestopt door doelman Sinan Bolat.
Racing Genk - Anderlecht 0-2
De ploeg uit Brussel had in de eerste fase van het duel duidelijk het overwicht. Dit resulteerde echter niet in grote kansen voor de uitspelende club. Nog voor de pauze kwam Anderlecht wel op voorsprong door Mbark Boussoufa die een voorzet van Guillaume Gillet voorbij de doelman kopte (0-1).
In de tweede helft had Anderlecht weinig moeite meer met de tegenstander. De tweede treffer voor de titelkandidaat kwam van Marcin Wasilewski (0-2).
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
-
- AT Toto winner 15/16
Anderlecht vermoedt opzet
AMSTERDAM - Bryan Ruiz had Anderlecht de titel kunnen bezorgen door in blessuretijd een strafschop te benutten. Maar de speler van AA Gent, die vanaf elf meter zelden mist, zag zijn inzet gekeerd worden door Standard-doelman Sinan Bolat. Anderlecht vermoedt opzet, omdat Ruiz naar verluidt volgend seizoen een contract kan ondertekenen bij Standard Luik.
Na de wedstrijd gaf Anderlecht-trainer Ariel Jacobs aan "veel bedenkingen te hebben bij de door Ruiz getrapte penalty". Bovendien vertelden meerdere spelers van paars-wit off the record aan Het Nieuwsblad dat Ruiz voor volgend seizoen al rond zou zijn met Standard Luik en daarom opzettelijk miste. Standard Luik reageert bij monde van directeur Pierre François furieus.
"Het is niet de eerste keer dat Jacobs de controverse zoekt, maar ik vind het erg dat een trainer met zjin kwaliteiten zulke verdachtmakingen voedt", zei François. "Hij steekt het vuur aan de lont, want supporters geloven dat zijn woorden waarheid zijn. Terwijl je ook kan zeggen dat Ruize de penalty niet miste, maar dat Bolat hem stopte."
Mede door de gemiste strafschop van Ruiz, eindigden Anderlecht en Standard Luik op een gedeelde eerste plaats. Omdat beide ploegen ook evenveel wedstrijden hebben gewonnen, en het doelsaldo de Belgische competitie niet ter zake doet, moeten beslissingsduels uitmaken wie landskampioen wordt. Het eerste duel wordt aanstaande donderdag gespeeld in Brussel, de return volgt zondag in Luik.
-
- AT Toto winner 15/16
Vanavond is de eerste testmatch tussen Anderlecht en Standard Luik. Weet iemand of die wedstrijd nog ergens uitgezonden wordt?
- Jinne
- Site Admin
Ik heb ergens gelezen dat ie alleen te zien is op Waals betaalkanaal.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
www.hln.beTestmatchen niet live op Vlaamse tv, wel op HLN.BE
HLN update Hoewel de testmatchen voor de titel tussen Anderlecht en Standard bijna zeker niet live op de Vlaamse tv komen, hoeft de voetballiefhebber bij ons toch geen seconde van de actie te missen. Op HLN.BE houden we u met onze liveverslaggeving in tekstvorm haarfijn en vanop de eerste rij op de hoogte van deze cruciale matchen. Nu al kan u in onze poll pronostikeren op de afloop van de eerste testmatch op Anderlecht. Achteraf kriigt u zoals gewoonlijk ook reacties heet van de naald en kan u zelf uw mening kwijt over de partij.
Be TV
De testmatchen zullen niet door Belgacom TV, maar door de Franstalige betaalzender Be TV uitgezonden worden. Daardoor is het hoogst onzeker dat een Nederlandstalige tv-zender de wedstrijd uitzendt. "Anderlecht en Standard hebben een akkoord met Be TV voor de rechtstreekse uitzending van beide wedstrijden", klinkt het in een communiqué. "Conform het contract van de Proliga met Skynet iMotion Activities, kreeg Belgacom TV de kans om een gelijkaardig bod (1 euro meer) te doen, maar daar ging het niet op in."
"Onredelijk opbod"
Belgacom bevestigt dat. "Wij wensen niet deel te nemen aan een onredelijk opbod klinkt het. "Dankzij Belgacom kreeg het Belgische voetbal een grote financiële inbreng, waarvan niet alleen de clubs profiteerden, maar ook de voetballiefhebbers. Het contract over de voetbalrechten (dat loopt tot 2011) bepaalt dat eventuele testwedstrijden daarbuiten vallen, maar dat Belgacom wel over een voorkooprecht beschikt ingeval van gelijkwaardig of hoger bod."
"Bod verdriedubbeld"
"Gisteren legde Belgacom een bod neer dat hoger was dan het haar door de clubs voorgelegde hoogste bod. Belgacom is dan ook ten zeerste verwonderd dat de eerste bieder vandaag zijn oorspronkelijk bod van maandag, amper 48 uur later, plots verdriedubbelt. Op de vooravond van de eerste wedstrijd het drievoudige bieden van een al hoog (en marktconform) bod is niet te verantwoorden, en al helemaal niet in de huidige economische context."
"Blijven enthousiast"
"Belgacom had de twee testwedstrijden uiteraard graag aangeboden aan haar klanten, maar niet tot elke prijs, en zeker niet tegen de onverantwoord hoge prijs die anderen nu bereid zijn neer te tellen. Dit neemt niet weg dat Belgacom met groot enthousiasme de volgende twee jaren het voetbal bij het publiek zal blijven brengen", besluit Belgacom in een persbericht. (gb/dea/belga)
Salvador Dali
Salvador Dali
Voorlopig dicteert Standatd. Mbokani is niet te houden. Stand nog 0-0.
Link: http://nl.justin.tv/dptvnet/popout
Link: http://nl.justin.tv/dptvnet/popout
Ik klik op die link en het eerste wat ik zie is een doelpunt voor Anderlecht, 1-0 derhalve.
Nil volentibus arduum
En 1-1.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Standard wel met een mannetje minder, zie ik.
Het zal een heet avondje worden aanstaande zondag in Luik. Standard heeft nu misschien de beste papieren maar ze houden het wel erg spannend.
Hoe die belgen er overigens op zijn gekomen om dit een testmatch te noemen is me een raadsel. Dat klinkt als een vriendschappelijk oefenpotje terwijl het om de landstitel gaat.
Hoe die belgen er overigens op zijn gekomen om dit een testmatch te noemen is me een raadsel. Dat klinkt als een vriendschappelijk oefenpotje terwijl het om de landstitel gaat.
Nil volentibus arduum
Onyewu wilde van veld door 'onbeschofterik Van Damme'
22/05/2009 13:30
Oguchi Onyewu wilde van het veld stappen tijdens de eerste ontmoeting tussen Anderlecht in Standard Luik in de beslissingsduels om de Belgische titel (1-1). De verdediger van Standard was ziedend na een aanvaring met Jelle Van Damme.
'Onyewu zei me dat Jelle Van Damme racistische uitspraken had gedaan en hem had beledigd', legde scheidsrechter Johan Verbist uit aan Sporza. 'Omdat ik zelf niks had gehoord, kon ik niet ingrijpen. Onyewu wilde van het veld stappen en ik heb hem moeten overtuigen te blijven staan. Ik heb hem gezegd dat zoiets tot niets dient en dat hij zijn ploeg niet zou helpen door op te stappen. Ik heb Van Damme er bijgehaald, maar die ontkende dat hij iets had gezegd.'
De Amerikaanse verdediger gaf een andere versie. 'Tot driemaal toe kwam Van Damme neus-aan-neus met me staan en maakte hij me uit voor vuile aap', verklaarde Onyewu. 'De scheidsrechter stond er zo dichtbij, dat hij het wel gehoord moet hebben. Toen ik hem er iets over zei, wuifde hij mijn aanklacht weg. Spelen was alles wat hij zei.'
'In al die jaren in België is het de eerste keer dat ik door een tegenstander racistische verwensingen naar het hoofd krijg geslingerd', vertelde Onyewu, die al sinds 2003 in België voetbalt. 'Dit pik ik niet. Ik vind het gewoon beschamend voor het imago van Anderlecht en een schande dat zo'n onbeschofterik onbestraft blijft. Door zijn manier van doen ontsiert Van Damme een mooi duel tussen de beste twee ploegen van België.'
Zondag staan Standard en Anderlecht opnieuw tegenover elkaar. In Luik moeten zij uitmaken wie zich kampioen van België mag noemen.
Blij met de punten ...
Die Onyewu is trouwens transfervrij aan het einde van dit seizoen. Beest van een verdediger, als ik me niet vergis.
Niet wat voor Ajax om daar een belletje aan te wagen?
Niet wat voor Ajax om daar een belletje aan te wagen?
Face your fears and live your dreams, No Fear
Live op België: de bekerfinale tussen KV Mechelen en Racing Genk.
Salvador Dali
Salvador Dali