FC Twente 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 18, 2009 1:16 pm

Peter schreef:VInden jullie het niet allemaal wat overdreven dan? We doen net alsof die Arnautovic een verschrikkelijk iets heeft gedaan en maken er een hele stampij van. Hij zou misschien nikker hebben gezegd. Tsja, mocht het al waar zijn dan verdient hij een standje, maar ik vind het vermeende spuugincident veel kwalijker.
Racisme ís iets vreselijks, Peter.

DelToro heeft het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' uitstekend uitgelegd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo mar 18, 2009 1:24 pm

Vreselijk, maar laten we niet doen alsof Arnautovic iets heeft gezegd wat je in geen jaren hebt gehoord, zeg. Disrepectvol, maar daarom nog niet minder gebezigd. Ga eens bij jezelf af en noteer de termen eens bij een middagje amateurvoetbal. Daar word je ook niet vrolijk van, hoor.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 18, 2009 1:32 pm

Tsja, ik ben niet iemand die iets maar normaal gaat vinden omdat het nu eenmaal vaker wordt gezegd. Dat het minder schokkend is maakt het nog niet minder erg, in mijn ogen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo mar 18, 2009 1:35 pm

Ik vind de ophef wat kolderiek. Ik heb liever dat men eens met bewijzen komt voor het spuugincident. Racistische taal is verwerpelijk, maar veel moeilijker te bewijzen.

Kargbo: Hij noemde me nigger
Arnautovic: Echt niet.

En dan? Kun je geen donder mee.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo mar 18, 2009 1:36 pm

Het gaat me niet zo zeer om de uiting, maar meer om de gedachtekronkel die erachter zit. Dat is een hele enge. Mensen die zo denken moeten vooral niet te veel macht krijgen, zo is gebleken.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 18, 2009 1:42 pm

Peter schreef:Ik vind de ophef wat kolderiek. Ik heb liever dat men eens met bewijzen komt voor het spuugincident. Racistische taal is verwerpelijk, maar veel moeilijker te bewijzen.

Kargbo: Hij noemde me nigger
Arnautovic: Echt niet.

En dan? Kun je geen donder mee.
Ik zeg toch ook niet dat Arnautovic op basis hiervan geschorst moet worden? Als er niet voldoende bewijs is, dan is dat maar zo. Waar het mij om gaat is dat hier wordt gedaan alsof het allemaal niet zo erg is omdat het wel vaker voorkomt. Tsja, daar doe ik niet aan mee.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » wo mar 18, 2009 6:20 pm

DelToro schreef:
Vedette-10- schreef: Zeker als je er bekend mee bent dat ze onderling elkaar 'nigga' noemen en dat je niet bekend bent met het tegendeel -het feit dat het als schelden wordt beschouwd. Dat is hetzelfde dat jij tegen iemand tekeer gaat tegen een fan van de tegenstander die jouw Jood noemt -hetgeen dat normaal gesproken wordt geaccepteerd door Ajacieden. Hoe kan diegene weten dat jij het niet prettig vind om zou aangesproken te worden, als dat hem niet bekend is?
Nigga en nigger is niet hetzelfde.
Met de term 'nigga' hebben gangstarappers geprobeerd het negatieve woord nigger op een positieve manier te gebruiken. N.W.A. (Nigga's With Attitude) rapten bijvoorbeeld hoe trots ze er op waren dat ze nigga's waren. Tupac Shakur gaf vervolgens de volgende uitleg aan het woord nigga: Never Ignorant Getting Goals Accomplished.
De negatieve klank van het woord nigger hebben ze alleen niet weg gehaald, en deze term is dan ook nog negatiever dan dat nigga dat is. Onderling gebruiken Afro-Amerikanen het woord nigger dan ook zelden, en als ze het gebruiken is het om het racisme of de slavernij te bekritiseren.

Dus naast het overbekende gegeven dat het voor een blanke buitenstaander absoluut not done is om een Afro-Amerikaan met 'nigga' aan te spreken, is het woord 'nigger' gebruiken nog een behoorlijke stap verder.

Een voorbeeld van het verschil tussen nigger en nigga is de laatste cd van de gangstarapper NaS. Hij wilde zijn cd de titel Nigger, wat enorm veel reacties teweeg heeft gebracht. Uiteindelijk heeft hij deze titel niet mogen gebruiken van zijn platenlabel en heeft zijn album nu officieel geen titel. Wel heeft NaS gezegd dat iedereen toch wel weet hoe zijn album eigenlijk heet.
Dit is opmerkelijk want Tupac mocht wel een nummer op zijn cd zetten dat NIGGA heette, N.W.A. mocht bestaan en meerdere albums hebben 'nigga' in de titel staan.
Grote verschil zit in het woord nigga of nigger. Het album van NaS gaat dan ook bijna geheel over slavernij, racisme en de blanken die daarvoor verantwoordelijk zijn. Dit is een voorbeeld welk onderscheid gangstarappers maken tussen nigga (trots om een nigga te zijn) en nigger (slavernij, racisme).

Hierbij moet dan nog worden opgemerkt dat het woord 'nigga' sowieso nog heel gevoelig ligt. Vooral veel oudere Afro-Amerikanen vinden het een vreselijk woord, en als blanke buitenstaander mag je het dan ook niet gebruiken (wat algemeen bekend is). Je kan dan zelf wel bedenken dat het woord nigger nog een stapje verder is.
Interessant verhaal, maar het is natuurlijk niet zo dat Arnautovic het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' tot in detail zou moeten kennen. Sterker, ik ben ervan overtuigd dat 95% van de mensen op de wereld dat verschil niet kent. Ik in ieder geval niet. Iemand daarop veroordelen is dus ook belachelijk.

Dat laat uiteraard onverlet dat je termen als deze niet moet gebruiken, dat is fout en moet aangepakt worden om erger te voorkomen. De ophef erover is wel wat overdreven als je het in het perspectief plaats van alle andere beledigingen die op de eredivisie-velden worden geroepen.

DelToro

Bericht door DelToro » wo mar 18, 2009 6:58 pm

Scherrer schreef: Interessant verhaal, maar het is natuurlijk niet zo dat Arnautovic het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' tot in detail zou moeten kennen. Sterker, ik ben ervan overtuigd dat 95% van de mensen op de wereld dat verschil niet kent. Ik in ieder geval niet. Iemand daarop veroordelen is dus ook belachelijk.

Dat laat uiteraard onverlet dat je termen als deze niet moet gebruiken, dat is fout en moet aangepakt worden om erger te voorkomen. De ophef erover is wel wat overdreven als je het in het perspectief plaats van alle andere beledigingen die op de eredivisie-velden worden geroepen.
Het ging me er meer om dat Vedette aangaf dat Arnautovic niet op de hoogte was van de negatieve betekenis van het woord, omdat hij zo vaak nigga op de televisie hoorde. Als hij zo vaak nigga op de televisie hoorde, had hij het waarschijnlijk ook wel letterlijk zo gezegd. In plaats daarvan koos hij voor de originele vorm. Hij gebruikte dus kennelijk bewust een andere vorm dan de zo bekende vorm die hij zo vaak hoort op de televisie, waarom? Omdat het doelbewuste discriminatie was.

Overigens dit in het geval dat Arnautovic het echt gezegd heeft.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » wo mar 18, 2009 7:13 pm

DelToro schreef:
Scherrer schreef: Interessant verhaal, maar het is natuurlijk niet zo dat Arnautovic het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' tot in detail zou moeten kennen. Sterker, ik ben ervan overtuigd dat 95% van de mensen op de wereld dat verschil niet kent. Ik in ieder geval niet. Iemand daarop veroordelen is dus ook belachelijk.

Het ging me er meer om dat Vedette aangaf dat Arnautovic niet op de hoogte was van de negatieve betekenis van het woord, omdat hij zo vaak nigga op de televisie hoorde. Als hij zo vaak nigga op de televisie hoorde, had hij het waarschijnlijk ook wel letterlijk zo gezegd. In plaats daarvan koos hij voor de originele vorm. Hij gebruikte dus kennelijk bewust een andere vorm dan de zo bekende vorm die hij zo vaak hoort op de televisie, waarom? Omdat het doelbewuste discriminatie was.

Overigens dit in het geval dat Arnautovic het echt gezegd heeft.
Hier ga je er weer van uit dat Arnautovic er van op de hoogte is dat er een verschil is tussen 'nigger' en 'nigga'. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Buiten dat is het verschil tussen die twee met name een klein verschil in uitspraak. Ik zelf dacht bijvoorbeeld dat 'nigga' gewoon een 'hippe' manier van 'nigger' uitspreken is. Wie zegt dat Kargbo zélf het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' weet? Wie weet heeft Arnautovic wel 'nigga' geprobeerd te zeggen, maar kon Kargbo het maar half verstaan en maakte er 'nigger' van.

Kortom, Arnautovic moet wel worden aangepakt op het beledigen van Kargbo, maar hem pakken op het verschil tussen 'nigger' en 'nigga' is erg kinderachtig en triest.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo mar 18, 2009 7:54 pm

Wie zegt dat hij het gezegd heeft.

Daniel

Bericht door Daniel » wo mar 18, 2009 7:56 pm

Aangezien het jou stokpaardje is, zal jij de kans die er is dat hij het wel gezegd heeft als niet bestaand verklaren. Dat kan absoluut niet natuurlijk.
Die kans is er absoluut wel, net als dat het niet vaststaat dat hij het niet gezegd heeft.

Baseman

Bericht door Baseman » do mar 19, 2009 7:51 am

DelToro schreef:Nigga en nigger is niet hetzelfde.
Hoe kom je hierbij ?
Bij mijn weten is nigga een hippe term die zogenaamde gangster rappers zjin gaan gebruiken, waarbij er een alternatieve invulling aan is gegeven door enkelen (maar waarbij het woord nog steeds duidelijk is verbonden aan nigger).

Nigga is meer de moderne spreektaal van het woord nigger, zoals ook 'gangsta' kan worden gezegd ipv gangster. Dat doet echter niets af aan de inhoud van het woord.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do mar 19, 2009 11:27 am

Daniel_vT schreef:Aangezien het jou stokpaardje is, zal jij de kans die er is dat hij het wel gezegd heeft als niet bestaand verklaren. Dat kan absoluut niet natuurlijk.
Die kans is er absoluut wel, net als dat het niet vaststaat dat hij het niet gezegd heeft.
Ik weet alleen wel dat het opstootje aan het einde van de wedstirjd niet om het woordje nikker oid ging. Kargbo was kwaad dat Arnautoivc hem een tikkie na gaf in een duel vlak voor het einde van de wedstrijd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma mar 23, 2009 6:21 pm

KNVB seponeert zaak-Arnautovic

De KNVB heeft de zaak tegen Marko
Arnautovic geseponeerd.De spits van FC
Twente zou zich volgens Ibrahim Kargbo
racistisch tegen hem hebben uitgelaten,
maar meer bewijs dan de verklaring van
de Willem II-speler heeft de bond niet
gevonden.

De aanklager betaald voetbal begon een
vooronderzoek,maar kon geen getuigen
vinden die de verklaring van Kargbo
ondersteunden.

nos tt
Case closed.

Rooie

Bericht door Rooie » ma mar 23, 2009 6:28 pm

Zonder bewijs kan de KNVB weinig uitrichten.

Helaas blijft er een naar luchtje aan deze zaak zitten.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma mar 23, 2009 6:59 pm

Ik weet niet precies waar die het dan geroepen zou moeten hebben.. op het veld of in de catacomben.. maar je zou zeggen dat als ie zoiets roept dat iemand anders dat dan ook wel hoort. Aan de andere kant moet ik toegeven dat Kargbo wel vrij overtuigend overkwam.

joey
Erelid

Re: FC Twente 2008 - 2009

Bericht door joey » di apr 07, 2009 11:11 am

Over Arnautovic gesproken, de jonge Kraaij beweerde gisteren dat deze speler een gesprek met Genoa achter de rug had. Hij wist dat 100% zeker. Arnautovic lijkt inmiddels onhaalbaar voor Nederlandse clubs, tenzij er een absurd bedrag op tafel komt.

Twente gaat deze zomer flink cashen, maar verliest ook bepalende spelers.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B

Bericht door Michael_B » di apr 07, 2009 11:56 am

Ik roep samen met ZsoG al een jaar dat we die gast moeten halen, voor het telaat is.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 11:58 am

Ze luisteren niet naar je, Dominee. Ze willen liever Elia.

Michael_B

Bericht door Michael_B » di apr 07, 2009 12:00 pm

Voor de hoofdprijs, naar het lijkt.

Jammer.
Laatst gewijzigd door Michael_B op di apr 07, 2009 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » di apr 07, 2009 12:01 pm

Voetbalzone meldt trouwens dat Elia ook in de belangstelling staat van Tottenham. Het rijtje is nu dus Hamburger SV, PSV, Ajax, Manchester City en Tottenham Hotspur. De kans wordt steeds kleiner dat hij naar ons vertrekt.

:headbang.gif:

Michael_B

Bericht door Michael_B » di apr 07, 2009 12:03 pm

:eusa_pray.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 12:05 pm

Ik zou niet te vroeg juichen, want wellicht trekken ze bij Ajax de conclusie dat het gezien de belangstelling voor Elia nodig is de hoofdprijs voor hem op tafel te leggen.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 12:06 pm

Al die belangstelling voor zo'n prutser!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 12:14 pm

Tien miljoen is hij echt niet waard.

Maar ach, misschien wordt hij gehaald om die andere prutser te vervangen. Gaan we er per saldo niet echt op achteruit. :hypocrite.gif:

Gesloten