Dat geldt voor elke constructie. Er zijn ook slechte trainers, scouts, directeuren, enz. Alles valt en staat met de kwaliteit van de mensen. En dan moet je nog zorgen dat mensen op de goede plaats zitten (Van Gaal als TD, bweh...Jöhnk schreef:Maar het is wel de realiteit dat er zo nu en dan een slechte tussen zit. En dan zit je daar wel gelijk drie of vier jaar aan vast, sneuvelen er trainers, et cetera.
Dat is dus wat ik tegen heb op deze structuur.

Wie heeft dan de portemonnee?De trainer moet je ook niet de portemonnee geven, net zo min als je de TD de portemonnee moet geven.
Ja, wat dat betreft lijken het soms net supporters.Veel TD's denken dat hun werk bestaat uit het kopen van spelers, alsof het FM is.

Daar zitten weer andere baasjes op. Bovendien is spelers kopen leuk. Iedereen wil daar wel over meepraten.Dat zie ik dus anders. Een TD moet zorgen voor een functionerende scouting en een functionerende opleiding.
Ik vind dat een TD zeker een stem moet hebben in het aankoopbeleid. Een speler als Luque bijvoorbeeld, van die leeftijd, tegen die prijs, met die achtergrond, mag nooit komen. Dat kan een trainer wel willen (even theoretisch, hè, ik weet niet wie hem wilde), maar dan moet de TD zeggen: 'Zo doen we dat niet.' Zelfde geldt voor spelers die onverantwoord veel kosten, zoals Sulejmani. Dan moet er een TD zijn (of een AD, daar wil ik af zijn), die de trainer erop wijst dat zestien miljoen een bedrag is waarvoor Ajax verkoopt en niet koopt.
Zonder visie wordt het transferbeleid de prooi van wie het hardste schreeuwt. De situatie moet daarom helder zijn. Wat is het beleid, welke spelers kopen we wel en niet, hoe hoog is het budget, enz. Een trainer mag nooit meer dan een proportioneel budget hebben. Het kan niet zo zijn dat de ene trainer er een vermogen doordraait zodat de volgende niets te besteden heeft of omgekeerd.Uiteindelijk weet de scouting beter wat er te koop is en weet de trainer beter wat er nodig is. TD's moeten zich meer bezighouden met het technische beleid en minder met het aankoopbeleid. Het aankoopbeleid is 'slechts' een resultaat van het technische beleid.
Daarbij moet duidelijk zijn via welke kanalen een club aan nieuwe spelers komt. Je moet voorkomen dat een trainer zonder instemming van de club zijn eigen spelers meeneemt. Dan krijg je Colins of Snootjes.