Technisch en tactisch briljant dus. Allejezus wat een zwetser./3/2009 - Van den Boog: Van Basten moet nog veel leren
(Gepost door RvN/SvdE)
Algemeen directeur Rik van den Boog liet in het AT5 programma FC Godenzonen en Co weten dat Marco van Basten als coach nog veel te leren heeft. "Hij kan nog heel veel leren. Technisch en tactisch briljant, maar dit moet je ook over kunnen dragen op de spelers. En dat kost tijd", aldus de directeur.
Volgens Van den Boog is het voor een voormalig superspits als Van Basten soms lastig om zaken te vertalen naar 'mindere spelers'. "Marco heeft erg veel bagage meegenomen, maar daar zitten stukken in - zoals communicatie met spelers of begrijpen hoe spelers denken en voelen - die een andere manier van communiceren met zich meebrengen. Het kost tijd om zoiets te vertalen. Ik vind het fijn om hem waar nodig te helpen."
Van den Boog vindt niet dat Van Basten door Ajax op zijn vingers is getikt wat betreft de communicatie. "Hij begrijpt hoe het zit, Marco is een heel intelligente man en hij pikt dingen heel snel op. De klasse van een trainer is als hij zich focust op zijn sterke punten, maar ook weet waar hij nog moet leren en daar hulp voor zoekt. Dat onderscheidt Marco wel, daar is hij zich absoluut van bewust."
De clubbestuurder ontkende de veelgehoorde stelling dat Van Basten binnen Ajax een soort alleenheerser is. "Marco is gekomen om het voetbalgedeelte te managen en te doen, en eindverantwoordelijkheid te dragen voor een aantal facetten, zoals het aan- en verkoopbeleid. Maar operationeel sturen andere mensen dat aan. Marco is dus niet degene die alles bepaalt. Marco is geen alleenheerser, dat is een fabeltje. Laat ik het gewoon wegnemen: Marco bepaalt niet wat er bijvoorbeeld bij de jeugdopleiding gebeurt. Ik heb op een aantal punten de eindverantwoording, en niet Marco. Voetbaltechnisch is Marco de baas en nee, daar hoeft hij geen verantwoording voor af te leggen."
AN
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
-
-
- AT Toto winner 15/16
Ik begrijp dat dat tijd kost.. de vraag is alleen moet je dat bij een club als AJAX leren of kun je beter bij een kleinere club de kneepjes van het vak leren. Ik ben van mening dat als je bij een grote club als AJAX werkt dat je dat soort dingen onder de knie moet hebben.Algemeen directeur Rik van den Boog liet in het AT5 programma FC Godenzonen en Co weten dat Marco van Basten als coach nog veel te leren heeft. "Hij kan nog heel veel leren. Technisch en tactisch briljant, maar dit moet je ook over kunnen dragen op de spelers. En dat kost tijd", aldus de directeur.
-
-
-
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Tactisch briljant vind jij een legitieme term? Laten we trouwens niet overdrijven, want zelfs Johan Derksen heeft op een hoger niveau gespeeld dan hij en die neem ik ook niet echt serieus. Ik vind voor iemand die alleen kan refereren aan jeugdtrainers tactisch briljant een erg 'ongelukkige' kwalificatie.LucaS schreef:De man heeft zelf op zeer behoorlijk nivo gespeeld. En ziet van Basten dagelijks werken. Ik zie werkelijk niet in waarom zijn mening lachwekkender zou zijn dan die van jullie.
Ik weet niet of ik van Basten taktisch briljant zou noemen, het gaat me er alleen om dat mensen hier niet worden uitgelachen als ze beweren dat van Basten de beroerste aller tijden is, maar als iemand die behoorlijk wat van voetbal weet een aantal aspecten van de trainer briljant noemt, dan is het opeens lachwekkend.
I think I lost my fucking headache
Misschien omdat het spel en de resultaten nog niet veel laten zien van dat briljante tactische inzicht? Wees reëel, Lucas, Van den Boog overdrijft hier schromelijk. Het kan best zijn dat Van Basten ooit een fantastiche trainer wordt, mét een briljant tactisch inzicht, maar zo ver is het helaas nog lang niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hij is zeker niet dom, maar bij lange na niet briljant. Want dan zou hij in het rijtje Ferguson, Mourinho, Rijkaard terechtkomen. En ja....LucaS schreef:Ik weet niet of ik van Basten taktisch briljant zou noemen, het gaat me er alleen om dat mensen hier niet worden uitgelachen als ze beweren dat van Basten de beroerste aller tijden is, maar als iemand die behoorlijk wat van voetbal weet een aantal aspecten van de trainer briljant noemt, dan is het opeens lachwekkend.
IK GELOOF!!!!!!
Leerproces?Daniel_vT schreef:Rijkaard is wel tactisch briljant? Dat weet ik ook niet hoor. Rijkaard had een fantastische groep bij Barcelona toen ze de CL wonnen en er stond een goede organisatie, alleen weet ik niet of hem dat ook met Ajax zou lukken. Rijkaard degradeerde met Sparta tenslotte.
Ferguson had ook 20 jaar en 1 miljard euro nodig om de CL te winnen
IK GELOOF!!!!!!
Niemand is perfect, je moet alleen wel open staan voor je leerpunten. En dat doet van Basten gelukkig wel.
De ideale trainer bestaat niet, zeker voor AJAX niet. We hebben hier veel trainers zien sneuvelen. Nu is het moment gekomen om eens iemand de tijd te geven.
Ik zou zelf de woorden briljant nooit gebruikt hebben, daar komt alleen maar gelazer van. Ik vind het wel opvallend dat vdBoog zo openlijk van Basten's leerpunten aanhaalt. Staat toch haaks op het beeld van de adorerende hielenlikkende AD dat hier steeds aangehaald wordt.
De ideale trainer bestaat niet, zeker voor AJAX niet. We hebben hier veel trainers zien sneuvelen. Nu is het moment gekomen om eens iemand de tijd te geven.
Ik zou zelf de woorden briljant nooit gebruikt hebben, daar komt alleen maar gelazer van. Ik vind het wel opvallend dat vdBoog zo openlijk van Basten's leerpunten aanhaalt. Staat toch haaks op het beeld van de adorerende hielenlikkende AD dat hier steeds aangehaald wordt.