N.E.C. 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » do mar 05, 2009 7:46 pm

Mario heeft ook meer gebracht dan verwacht...

goodfella

Bericht door goodfella » do mar 05, 2009 8:21 pm

Mario is en blijft een vieze kakkerlak. Een lafaard.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr mar 06, 2009 4:51 pm

SPITS: Mario Been vindt forzanec.nl ’zielig’
Door: ForzaNEC.nl | Gepubliceerd: Vandaag 10:16 | Laatst bewerkt: Vandaag 12:36 | 86 reacties

Vandaag in de Spits

Medewerkers van NEC hebben Mario Been 'wel eens vrolijker' gezien. Zelf zegt de trainer van de Nijmegenaren geen last te hebben van de kritiek die vanuit de supporters steeds steviger wordt. Nadat bekend werd dat Been volgend seizoen in Rotterdam-Zuid zijn brood gaat verdienen, klonken in Nijmegen hier en daar negatieve geluiden. ''Hij is nu al te veel met Feyenoord bezig'', was een veelgehoorde uitspraak. De uitschakeling in de UEFA Cup en de akkefietjes met Rachid Bouaouzan en Arek Radomski deden die uitlatingen alleen maar toenemen. Vooral op www.forzanec.nl moet Been het ontgelden. De bekeruitschakeling tegen SC Heerenveen van eergisteren zal het tij niet keren. ''Ach, dat zijn zielige figuren van dertien jaar oud'', reageert de oefenmeester. ''Het is een zielige site, die NEC meer kwaad dan goed doet. Diezelfde mensen scandeerden niet zo lang geleden mijn naam nog.'' Vorig seizoen trok Been zijn ploeg uit de modder en wist hij Europees voetbal af te dwingen, wat deze voetbaljaargang een prachtig Europees avontuur opleverde. ''Maar blijkbaar vergeten mensen snel.''

ForzaNEC zal vanavond met een statement reageren op de berichtgeving.
LOL ... come onnn Mario!! :onfire.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mar 06, 2009 8:41 pm

Ze hebben wel gelijk, hij is opeens niet meer zo tolerant omdat hij ziet dat er een einde komt aan zijn tijdperk bij NEC. Hij denkt niet aan de toekomst, of juist wel: hij filtert voor de club in de zin dat de lastige jongens weggewerkt worden. En dan ook nog zo omgaan met mensen die wel een binding met de club hebben, mafkees. Uiteindelijk blijft de grijze middelmaat over. Prima gedaan, heeft Been een club waar hij kans maakt om boven te eindigen. Geen directe degradatie dus. :ajaxsmiley.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » vr mar 06, 2009 8:49 pm

Rectificatie heeft al plaatsgevonden op dat stuk van die R'dammer...
...ennieweee...

Reactie van ForzaNEC... :applaus.gif:
Als ze je naam maar goed spellen
Door: Jeroen | Gepubliceerd: Vandaag 19:26 | Laatst bewerkt: Vandaag 19:38 | 9 reacties

De discussies over de reacties onder onze nieuwsberichten bereikte vandaag een hoogtepunt (of dieptepunt). De best belezen krant van Nederland, SP!TS, plaatste vanochtend een artikel met als kop: 'Mario Been vindt forzanec.nl zielig'.

Naamsbekendheid vinden we altijd leuk. Als je naam maar goed gespeld wordt. Het is niet de eerste keer dat we het nieuws halen en vast niet de laatste keer. Toch staat het nieuwsbericht niet op zichzelf. Er gaat namelijk een geschiedenis aan vooraf.

ForzaNEC is een site voor supporters, door supporters. Interactiviteit speelt daarin een belangrijke rol. Interactiviteit tussen supporters onderling, maar ook tussen spelers, stafleden en supporters onderling. Onze site is een platform waar iedereen, mits op respectvolle manier, zich kan uiten over het wel en wee rond NEC. Een interview op ForzaNEC is een interview voor de supporters. Daar bereik je veel meer mee dan een stuk in een krant of officiële clubsite. ForzaNEC bereikt een groot publiek. Vaak hebben wij meer dan 10.000 bezoekers op de site.

Zoals iedereen weet ging het 1,5 tot 1 jaar geleden niet zo goed met NEC. De club kwam net uit Categorie 1 en er werden veel wedstrijden verloren. Als site wordt het je dan niet in dank afgenomen, je bent dan opeens niet kritisch, maar op zulke momenten sta je juist klaar voor de club. Je geeft spelers en staf de gelegenheid om hun verhaal te ventileren.

Beroemd is natuurlijk de gastcolumn van Mario Been met als titel ''Alles komt goed''. Hier op ForzaNEC was deze legendarische spreuk als eerste te lezen. Niet zonder reden. Het vuur werd Been aan de schenen gelegd. Een grote krant eiste de kop van de trainer, maar dat is nooit gebeurd door toedoen van ForzaNEC. Ook spelers die een steuntje in de rug nodig hadden, werden soms ook op verzoek van Been, geïnterviewd.

ForzaNEC is een site van hoor en wederhoor. Ook spelers die juist bij Been 'in de ban worden gedaan' krijgen op onze site de kans. Van Beukering (althans zijn broer) nadat hij te zwaar bleek en onlangs Arek Radomski nadat hij weigerde op de bank te zitten. Deze interviews werden ons juist niet in dank afgenomen. Been vond dat we zijn integriteit in twijfel trokken. Hij had gelijk en we moesten hem op dat moment onbetwist geloven. Vanaf begin februari verbrak daarom Been het contact met ForzaNEC.

Daarom verbaasde ons de berichtgeving van vanochtend niet. Zou het toch niet alleen gaan om de bezoekers die soms (en daar zijn we het mee eens) ongenuanceerd reageren? We hebben vandaag eerst eens afgewacht in plaats van snel reageren. Vroeg in de middag belde directeur Jacco Swart ons op met de mededeling dat Been juist die negatieve bezoekers bedoelde en niet de site zelf. En nadat de trainer zelf geen contact met ons opnam, trokken wij de stoute schoenen maar eens aan en spraken we Been zelf.

''Na Heerenveen-NEC liep ik een journalist tegen het lijf. Hij vroeg mij of ik nu niet ziek werd van de negatieve publiciteit rondom NEC. Ik antwoorde met ''ach, het zijn jongens van 13 en 14 jaar die deze onzin schrijven.'' Een dag later nam deze journalist contact op met onze persvoorlichtster en vroeg wat nu de fansites van NEC zijn. ForzaNEC werd toen uiteraard genoemd.'' Aldus de reactie van Been waarin hij oprecht zegt dat hij absoluut niet negatief is ten aanzien van ForzaNEC en de vrijwilligers die aan de site werken. Er zijn natuurlijk ook veel supporters die goed reageren op de forums en hij wil deze supporters met zijn reactie niet kwetsen.

Wij geloven Mario Been in dit geval ook. We hadden nu kritisch uit kunnen halen, maar toch passen we hoor en wederhoor toe. Vergeet niet dat we vrijwilligers zijn, hard moeten werken om de site te vullen en veel moeite moeten doen om de hostingkosten te betalen. We zijn geen journalisten en maken natuurlijk ook weleens een misstap, maar we blijven een fansite. We gaan gewoon weer op dezelfde voet verder. Laten we elkaar nu eens met respect behandelen, supporters, spelers, trainer en journalisten onder elkaar.

Eindredactie ForzaNEC.nl

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za mar 07, 2009 2:11 am

Ach... Mario meet ook met 2 maten.
2 weken geleden was hij nog zo trots op "de supporters" en nu vind hij "he maar 13/14 jarige"....

Hij zal het allemaal niet zo bedoelen, maar hij laat zich wel meeslepen.
Toen hij opgehemeld werd op forzanec had hij het daar ok niet over... en nu krijgt hij kritiek en begint meneer te miepen.

Het blijven Nijmegenaren vriend... dat zijn nou eenmaal nuilers.

Ramona

Bericht door Ramona » za mar 07, 2009 8:03 am

Vooruitblik: NEC - Az
vrij. 6 maart 2009

Met de thuiswedstrijd tegen de trotse koloper uit Alkmaar sluit NEC de zware reeks wedstrijden af die afgelopen weken op het programma stond. Door de uitschakeling in Uefa Cup en beker blijft alleen de competitie over en dus keren we weer terug naar het wat rustigere ritme van één wedstrijd per week. Niet dat er niks meer op het spel staat, want we vechten nog steeds voor een plek in de play offs, in een poging dezelfde route te gaan bewandelen als in 2008. Of om in elk geval de aartsrivaal eronder te houden. Een driepunter tegen de aanstaande kampioen zou daarbij een welkome opsteker zijn. Daarbij gaan de gedachten natuurlijk terug naar vorig seizoen toen de spectaculaire 5-2 de definitieve ontmateling van de topploeg uit Alkmaar inhield en de NEC supporters met het zwaaien naar Van Gaal een trend zetten. Het lijkt dit jaar allemaal wat minder waarschijnlijk, maar ondanks het gevoel dat het allemaal wat minder gaat zijn we toch al weer 4 competitiewedstrijden ongeslagen.

Onze tegenstander leek tot gisteren ongenaakbaar en in rap tempo op weg naar de dubbel. NAC gooide donderdagavond echter roet in het eten door optimaal te profiteren van omzettingen in de verdeging van AZ na het uitvallen van Swerts. Een blunder van de keeper, een nederlaag en een gebroken hand van diezelfde keeper na het afreageren van frustratie verder lijkt AZ opeens niet meer zo onfeilbaar. En dus kijken ze in Amsterdam en Enschede reikhalzend uit naar de Goffert op zondag om te zien of wij de competitie weer spannend kunnen maken. En of we AZ kunnen afhouden van een recordreeks van 24 wedstrijden zonder nederlaag. Zullen we dat maar doen dan?

Afbeelding

De wedstrijd van zondag houdt tevens een weerzien met oude bekende Brett Holman in. De Australiër speelde in 2 seizoenen 69 officiële wedstrijden voor NEC en kwam daarin tot 17 doelpunten. Andere oude bekende en vooral gemiste is Jeremain Lens, vorig jaar de personificatie van de ommekeer van NEC. De rappe aanvaller kwam vorig jaar tot 16 goals in 39 wedstrijden voor NEC. De Alkmaarders op hun beurt kunnen met eigen ogen aanschouwen hoe huurling Milano Koenders er voor staat. De verdediger speelt sinds de winterstop in het rood-zwart-groen en ontpopt zich tot blessuretijd goalgetter. Gaat Milano ons zondag laten zwaaien? Kom op NEC!! :hupajax.gif: :necsjaal.gif:

10-02-2008 NEC - AZ 5-2 eredivisie
10-09-2006 NEC - AZ 0-2 eredivisie
03-03-2006 NEC - AZ 0-2 eredivisie
28-08-2004 NEC - AZ 1-2 eredivisie
20-03-2004 NEC - AZ 0-2 eredivisie
23-08-2002 NEC - AZ 2-0 eredivisie

Na het dramatische bericht van Mark Otten zitten we krap in de verdedigers. De verwachting is echter wel dat Been zal starten met de spelers die het tegen Heerenveen opnamen midweeks, met dien verstande dat Koenders de plek van Otten zal innemen.
Bij AZ zijn Moreno, Romero, Mendes da Silva en Ari er zeker niet bij, Swerts is een twijfelgeval. Moisander keert misschien terug in de selectie, maar zal niet starten.

Afwezig
Joey Brock (knie)
Mark Otten (knie)
Tim Janssen (kuit)

Vermoedelijke opstelling NEC:

Babos,
Dani, Koenders, Zomer, El Akchaoui,
Sibum, Davids, Schöne
Rommedahl, Van Beukering, Bouaouzan

Vermoedelijke opstelling AZ:
Didulica; Luijckx, Jaliens, Klavan, Poulsen; Dembélé, De Zeeuw, Schaars, Martens; El Hamdaoui, Pellè

Bron: http://www.detrouwehonden.nl/

Ivm het verplaatsen van Twente - PSV alweer geen afscheid in de rust van mr. NEC... :excited.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » za mar 07, 2009 9:32 am

Patrick Pothuizen wordt vijfde lid Club van 250
zat. 7 maart 2009

Peter Wisgerhof haalt herinneringen op aan zijn oude maatje.

Als basisklant of als invaller, de kans is groot dat Patrick Pothuizen (36) morgen in actie komt tegen AZ. Als dat ge­beurt, wordt de NEC-routinier lid van een select gezelschap: de club van 250. Daarmee treedt Pothui­zen in de voetsporen van Peter Wisgerhof. De FC Twente-verdedi­ger bereikte vorig seizoen in de uit­wedstrijd tegen Roda JC de mijl­paal van 250 eredivisieduels in het rood- groen-zwart.

De carrières van het duo kronke­len zich het afgelopen decennium opmerkelijk door elkaar heen. Wis­gerhof kwam in 2000 van Vitesse naar Nijmegen als opvolger van Po­thuizen die juist de omgekeerde weg had bewandeld. „ Later heeft Potje vaak tegen mij gezegd dat ik mijn loopbaan in feite helemaal aan hem te danken heb, haha.

„ Achteraf kun je vaststellen dat wij behoorlijk wat gemeen heb­ben. Niet alleen hebben we bij de­zelfde clubs ( NEC, Vitesse en FC Twente) gevoetbald, we zijn ook al­lebei echte fysiek sterke centrum­verdedigers. Ook qua karakter zijn er overeenkomsten, al ben ik mis­schien een tikje rustiger dan hij.”

‘Kleurrijk’ is wel een goede om­schrijving van Pothuizen, vindt Wisgerhof, die het repertoire met grappen en grollen uit en te na kent. Een van Potjes standaard­grappen mag niet ontbreken: „Pa­trick had de gewoonte om zich na het douchen te scheren. Soms liep hij dan radeloos door de kleedka­mer en vroeg aan de jongens: ‘Heeft iemand mijn scheermesje gezien. Ik ben net ergens gaan zit­ten, nou kan ik dat ding nergens meer vinden’. Had hij dat krabber­tje tussen zijn billen gestopt.

„Patrick is gek op ouwehoeren, maar als je een beroep op hem doet, staat hij altijd klaar om je uit de brand te helpen. Hij leeft ook veel meer voor zijn sport dan de meeste mensen denken. Natuur­lijk, hij heeft dat stempel gekregen dat hij graag in de kroeg zit en ook wel eens een sigaretje rookt, maar hij doet dat alleen als het kan. Nooit voor een wedstrijd. Het is niet voor niets dat hij het zo lang heeft volgehouden.”

Wisgerhof kreeg de afgelopen ja­ren een hechte vriendschapsband met Pothuizen. „Na de training bleven we vaak hangen om te kaar­ten of te pokeren. En natuurlijk was hij ook mijn kamergenoot tij­dens trainingskampen en bij Euro­pese wedstrijden. „Ik heb niet veel slaap nodig, maar zijn energie is helemaal onuitputte­lijk. Dat merkte je vooral tijdens die trainingskampen. Tegen de tijd dat ik in slaap viel, werd hij meest­al al weer wakker. Ik mocht trou­wens nooit eerder gaan slapen dan hij. Hij beweerde dat ik snurkte of andere hinderlijke geluiden maak­te, waardoor hij geen oog dicht kon doen. En de volgende och­tend stond hij om zeven uur al weer bij mijn bed: ‘Kom Peet, we gaan zwemmen’. Gewoonlijk was ik helemaal kapot na zo’n trip.”

Been houdt tegen AZ vast aan Koenders voor Otten
zat. 7 maart 2009

Trainer wil nog niet verklappen hoe NEC koploper bestrijdt.

Het was gisteren rustig op de trainingsvelden van NEC. De basisspelers die tegen Heeren­veen hadden gespeeld, genoten een vrije dag terwijl de voetballers die donderdagavond met Jong NEC de beloftes van PSV hadden verslagen zich beperkten tot uitlo­pen. Vanmorgen neemt Mario Been zijn spelers nog een keer onder handen, voordat morgen de eerste van de ‘negen finales’ - thuis tegen koploper AZ - op het programma staat. Nu de beker uit zicht is, blijft een plaats in de play-offs het hoogst haalbare voor de huidige nummer negen van de eredivisie.

„Dat we uitgeschakeld zijn in het bekertoernooi zit me nog steeds dwars”, zei Been. „Het was toch een uitgelezen mogelijkheid om een prijs te pakken. Maar tegen AZ willen we de lijn van Heeren­veen doortrekken. Donderdag stond er een hecht team. Europees voetbal behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Daar is iedereen van doordrongen.”

Een dag nadat NEC door Heeren­veen uit het bekertoernooi was ge­wipt, overkwam AZ hetzelfde te­gen NAC. Mede dankzij een blun­derende doelman Sergio Romero die na afloop zijn frustraties bot­vierde op de muur in de kleedka­mer en prompt zijn hand brak. Louis van Gaal is morgen dus ge­noodzaakt zijn defensie opnieuw te wijzigen, nadat tegen NAC ook al vleugelverdediger Gill Swerts ge­blesseerd was uitgevallen.

NEC- trainer Been treurde vooral om Mark Otten, die in Heeren­veen voor de tweede keer zijn kruisband scheurde en zes tot ne­gen maanden is uitgeschakeld. „Echt heel verschrikkelijk”, zei de Rotterdammer. „Mark is een echte sportman. Zo hard geknokt om te­rug te komen. En een liefhebber, hè. Donderdagavond stond hij al­weer bij Jong NEC te kijken.”

Door de blessure van zijn centrale verdediger begint Milano Koen­ders morgen in de basis. „De kans dat ik de opstelling in vergelijking met Heerenveen wijzig, is klein”, wist Been, die in Alkmaar Otten nog gebruikte als vrije man voor zijn defensie. „ De speelwijze zon­dag? Daar ga ik maar niets over zeggen”, besloot Been.

Opstelling NEC: Babos; Fernan­dez, Koenders, Zomer, El- Ak­chaoui; Sibum, Schöne, Davids; Bouaouzan, Van Beukering, Rom­medahl.

Bron: De Gelderlander

Daniel

Bericht door Daniel » za mar 07, 2009 11:34 am

banjavi schreef:Ach... Mario meet ook met 2 maten.
2 weken geleden was hij nog zo trots op "de supporters" en nu vind hij "he maar 13/14 jarige"....

Hij zal het allemaal niet zo bedoelen, maar hij laat zich wel meeslepen.
Toen hij opgehemeld werd op forzanec had hij het daar ok niet over... en nu krijgt hij kritiek en begint meneer te miepen.

Het blijven Nijmegenaren vriend... dat zijn nou eenmaal nuilers.
Been is misschien een goede coach, maar volgens mij ook een vrij domme man hoor.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 4:27 pm

Het spel van NEC was nog niet eens zo heel slecht... alleen je scoort gewoon niet zonder spitsen... da's nou eenmaal zo.

En als ze voorin zo blijven spelen, scoren ze de rest van het seizoen helemaal niet meer.

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 08, 2009 4:55 pm

kut Az... :excited.gif:

Beloki

Bericht door Beloki » zo mar 08, 2009 4:56 pm

Hoezo?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 08, 2009 4:58 pm

Omdat ze gewonnen hebben, minkukels waren en het publiek begon met 'helemaal niets in Amsterdammmmmmmmmmm'... *burp*

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 4:59 pm

Ramona schreef:Omdat ze gewonnen hebben, minkukels waren en het publiek begon met 'helemaal niets in Amsterdammmmmmmmmmm'... *burp*
Is dat niet zo dan?

Beloki

Bericht door Beloki » zo mar 08, 2009 4:59 pm

Het AZ publiek is inderdaad erg kansloos.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 08, 2009 5:00 pm

iig 1 punt, BanJovi! :1evil.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 5:02 pm

Het Ajax publiek ziet Feyenoord ook maar al te graag verliezen... dus zo veel verschil zit daar niet in hoor... "bommen op rotterdam" vnd ik ook vrij kansloos.

Inherrent aan supporters ...

Heerenveen-NEC... zongen de heerenveen supporters ook: "wie niet springt in voor Vitesse" en "dans je de hele nacht met mij" (notabene een nummer van een NIjmeegse band)... net zo kansloos.

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 08, 2009 5:04 pm

Ja en? Kutpubliek! Klaar! :rules.gif:

;)

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 08, 2009 5:06 pm

Heerenveen-NEC... zongen de heerenveen supporters ook: "wie niet springt in voor Vitesse"
Echt?

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 5:11 pm

Wouter schreef:
Heerenveen-NEC... zongen de heerenveen supporters ook: "wie niet springt in voor Vitesse"
Echt?
ja...

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 08, 2009 5:12 pm

Dat die Friezen zich met ons bezig houden...Maar ja, daar gebeurt natuurlijk nooit wat... :smallgrin.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mar 08, 2009 5:24 pm

Wouter schreef:Dat die Friezen zich met ons bezig houden...Maar ja, daar gebeurt natuurlijk nooit wat... :smallgrin.gif:
Denk dat het meer was om NECers te provoceren dan dat Vitesse echt interessant voor ze was hoor.. :-)

Ramona

Bericht door Ramona » zo mar 08, 2009 5:26 pm

banjavi schreef:
Wouter schreef:Dat die Friezen zich met ons bezig houden...Maar ja, daar gebeurt natuurlijk nooit wat... :smallgrin.gif:
Denk dat het meer was om NECers te provoceren dan dat Vitesse echt interessant voor ze was hoor.. :-)
Joh...elke thuiswedstrijd moet het uitvak dat wel een keertje bleren... :smallgrin.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » ma mar 09, 2009 6:45 am

In de media: NEC-AZ
zon. 8 maart 2009

AZ boekt belangrijke overwinning in Nijmegen

AZ heeft zich niet van de wijs laten brengen door het verlies tegen NAC Breda in het nationale bekertoernooi. Drie dagen na de verrassende zeperd tegen de Bredanaars, en de daaropvolgende handbreuk van doelman Romero, zette de ploeg van coach Louis van Gaal in Nijmegen een volgende stap richting de titel. Het werd tegen NEC 0-1, door een doelpunt van Kew Jaliens.

Na de verrassende bekernederlaag tegen NAC Breda, en de blessure van Romero, keek iedereen rijkhalzend uit naar de uitwedstrijd van AZ tegen NEC. Hoe zou de koploper reageren om de dompers van de afgelopen dagen? Zou dit het begin zijn van een mindere periode, of kon de ploeg direct de rug rechten en opnieuw een stap zetten richting de tweede landstitel uit de clubhistorie?

Het werd het laatste, al was de manier waarop dat gebeurde niet overtuigend. Met name voor rust werd de ploeg amper gevaarlijk. Graziano Pelle speelde heel ongelukkig, terwijl ook clubtopscorer Mounir el Hamdaoui opnieuw zijn dag niet had. De Alkmaarse ploeg, met Moussa Dembele als hangende rechtsbuiten, had hierdoor moeite om een fatsoenlijke aanval op te bouwen.

Dat de beslissing viel uit een dood spelmoment, in plaats van uit een mooie aanval, was dan ook niet verwonderlijk. Na een afgeslagen corner van Stijn Schaars kwam Demy de Zeeuw in balbezit, die de bal op het hoofd van Kew Jaliens legde. De centrale verdediger liet vervolgens NEC-doelman Babos kansloos.

Na deze 0-1 kreeg Graziano Pelle direct een enorme kans op 0-2, maar de Italiaan faalde. Hierna beperkte AZ zich tot verdedigen. Het trok zich massaal terug op eigen helft, wat leidde tot een belegering van het doel van keeper Didulica. Met name Van Beukering en Sibum kregen enorme kansen op de gelijkmaker, maar beide NEC'ers hadden het vizier niet op scherp staan.

AZ liet in deze fase niets indrukwekkends zien, maar daar zal niemand in Alkmaar en omstreden om malen. Het ging zondag maar om één ding, namelijk de winst. En als je wint in Nijmegen, doe je het gewoon goed. Teams als PSV, SC Heerenveen, Udinese, Feyenoord en FC Groningen slaagden er eerder dit seizoen immers niet in om te winnen in Nijmegen. Bovendien liep AZ hierdoor weer verder uit bij Ajax, dat eerder op de middag 1-1 speelde tegen ADO Den Haag.

Bron: FCUpdate

AZ toont twee gezichten in Nijmegen en pakt zege

NEC was thuis tegen AZ in de eerste helft de bovenliggende partij, maar verzuimde te scoren. Na rust was de koploper iets beter en nam de volle winst mee uit Nijmegen (0-1).

Drie dagen na de uitschakeling in het toernooi om de KNVB-beker door NAC Breda (1-2) herpakte AZ zich prima in het uitduel met NEC. De ploeg van trainer Louis van Gaal begon zwak aan de wedstrijd, maar zoals vaker dit seizoen was het resultaat er wel.

Jhonny van Beukering en Dennis Rommedahl misten goede kansen, terwijl alleen Kew Jaliens gevaarlijk was namens de Alkmaarders. In de tweede helft was AZ feller en dat resulteerde al snel in een treffer. Jaliens kopte een voorzet van Demy de Zeeuw binnen.

Graziano Pellè kreeg kort daarna een goede mogelijkheid op de 0-2, maar de Italiaan verzuimde voorbereidend werk van Maarten Martens met een doelpunt te bekronen. NEC leek uit het veld geslagen en pas in het laatste kwartier kreeg de ploeg weer kansen.

De grootste kans kwam op naam van Moestafa El Kabir. De invaller draaide goed weg bij zijn tegenstander en schoot net naast het doel van keeper Joey Didulica. Ook Van Beukering en Ramon Zomer kregen goede kansen, maar AZ overleefde het offensief van NEC.

Door de uitzege heeft AZ nu twaalf punten voorsprong op FC Twente, dat een wedstrijd minder gespeeld heeft. NEC blijft negende, de ploeg van trainer Mario Been heeft de aansluiting met de subtop van de Eredivisie verloren.

Bron: VI.nl

Ramona

Bericht door Ramona » ma mar 09, 2009 6:52 am

Zo zagen wij het: NEC-AZ: 0-1
zon. 8 maart 2009

Ik ben er niet zo van: scheidsrechters de schuld geven van nederlagen. En ook vandaag is maar zeer de vraag of een eerlijk fluitende scheids NEC wel aan punten had geholpen. Maar wat meneer Liesveld vandaag allemaal wel en niet meende te moeten zien, was bar en boos. Een blind paard met een fluit in zijn bek had het er beter vanaf gebracht. Ik heb de beelden nog niet gezien, maar volgens mij verdiende Bouaouzan een penalty, deelde El Hamdaoui een stomp uit waar hij rood voor had moeten krijgen in plaats van Zomer geel en geven veel collega arbiters geel (in dit geval het tweede dus rood) voor het wegschoppen van de bal, zoals Jaliens deed in de slotfase deed.

AZ speelde zoals PSV dat vaak deed in de strijd om te titel: niet om aan te gluren, maar akelig effectief. Los van één aanval waarbij Pelle (himmel, wat een beer van een vent is dat) voorlangs schot, kwamen de Zaankanters niet voor de goal. Maar door een slippertje van El-Ak en niet alert genoeg verdedigen van de verder prima acterende Koenders, plofte AZ de bal net na rust wel in het netje. Genoeg voor een gestolen overwinning, want NEC gaf heel behoorlijk weerwerk. Qua veldspel wel te verstaan, want voor het doel wilde het allemaal maar matig lukken. De afronding blijft problematisch.

Het team begon gewoon goed. In de eerste helft bewees Van Beukering waarom hij, mits fit, de onbetwiste nummero 1 in de spits is. De man is slim, doorziet veel situaties en is balvast. Het is jammer dat het rendement, samen met Rommendahl en Bouaouzan niet hoger is. Rachid liep in het zonnetje vooral tegen zichzelf te voetballen. Toegegeven, hij kreeg weinig ballen en leek af en toe zelfs overgeslagen te worden, maar hij besteedt wel erg veel energie in zijn verbale overtuigingskracht richting zijn medespelers. Zou hij denken dat hij in de Nijmeegse gemeenteraad zit in plaats van op de linksbuitenpositie van de plaatselijke voetbalclub?

Dat nam niet weg dat de eerste helft heel behoorlijk was. Erg gaaf was ook de over-en-weer samenzang tussen de Goffertribune en de Hazenkamp: een prachtige souvenir uit Hamburg. Laten we dat erin houden! Het vakkie vol Noord-Hollanders werd er stil van. Maar ja, ze hadden hun kleppers dan ook vergeten.

Nadat in de rust Patrick Lodiers met behulp van ons prachtige balkenshirt goede reclame maakte voor BNN, en de bal en passant bijna op de lat legde, liet NEC de wedstrijd uit haar handen glippen. De lousy goal van AZ leidde aanvankelijk niet tot offensiever spel, maar gaandeweg de tweede helft kreeg NEC toch wel wat kansjes via Van Beukering, El Kabir (samen met Saïdi terecht erin gekomen voor Rommendahl en Bouaouzan) en een overvliegende volley van Sibum. Maar het zat niet mee, waarbij het ridicule gefluit van Liesveld dus ook al niet echt hielp. “Een laffe hond”, oordeelde een groot deel van het publiek niet ten onrechte.

Omdat de concurrentie er ook niet veel van bakte, blijft NEC meedoen om de play-off plekken, maar de glans begint er wat vanaf te raken. Maar niet getreurd, als de inzet en de spelopvatting blijft als vandaag, gaan we echt nog leuke potten zien in de Goffert en elders. Voor ons zal het stukken spannender blijven, dan voor de supporters van AZ, die na het trauma van twee geleden nu wel haast zeker weten dat ze over een week of wat op de plaatselijk kaasmarkt met een schaal staan te zwaaien. Dat zulks het resultaat is van een bijna Italiaanse speelstijl hoort daar kennelijk bij. Ik ben er al met al nauwelijks jaloers op.

Joris
http://www.detrouwehonden.nl/

Gesloten