De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 05, 2009 10:40 am

LucaS schreef:En die loyaliteit van Cruijff ligt niet bij onze club.
Dat is te simpel geredeneerd, Luuk. Dat weet jij ook. Cruijff houdt wel degelijk van Ajax, en hij heeft een bepaald beeld van hoe Ajax zou moeten zijn. Zeker op het gebied van de jeugdopleiding is hij zeer betrokken, daar geeft hij voortdurend zijn mening over, dat heeft niets met personen te maken. Hij ergert zich kapot aan de manier waarop in Nederland (dus niet alleen bij Ajax) spelers tegenwoordig worden opgeleid, en hij zou dat het liefst hoogstpersoonlijk veranderen. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar hij geeft die kritiek niet om vriendjes aan baantjes te helpen.

Daarbij: mensen hebben nu eenmaal de neiging om in de een meer vertrouwen te hebben dan in de ander. Noem het vriendjespolitiek- Cruijff is wat dat betreft net een mens. Het klopt wel dat hij op dit punt wel eens de plank misslaat. Zo heeft hij bijvoorbeeld een blind vertrouwen in Marco van Basten, god weet waarom. :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 05, 2009 10:54 am

Ik geloof ook wel dat Cruijff van onze club houdt. Probleem bij Cruijff is alleen dat hij op zijn pik getrapt is als hij tips/aanwijzing/adviezen geeft die niet onverkort opgevolgd worden. Hij gedraagd zich richting Ajax met de regelmaat van de klok als afgewezen minnaar. Maar als Ajax hem dan ten huwelijk vraagt geeft ie niet thuis. Zo zit je altijd in de comfortabele hoek. Daarbij, zijn media optreden heeft Ajax al meerdere malen in moeilijkheden gebracht. Denk alleen maar aan het ontstaan van de kampen Cruijff en van Gaal.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 05, 2009 11:42 am

LucaS schreef:Ik geloof ook wel dat Cruijff van onze club houdt. Probleem bij Cruijff is alleen dat hij op zijn pik getrapt is als hij tips/aanwijzing/adviezen geeft die niet onverkort opgevolgd worden. Hij gedraagd zich richting Ajax met de regelmaat van de klok als afgewezen minnaar.
Dat klopt wel, maar dat komt omdat Ajax hem ter harte gaat. Hij kan ook redeneren dat het zijn probleem niet is.
Maar als Ajax hem dan ten huwelijk vraagt geeft ie niet thuis.
Dat is in dit geval niet waar. Als Van Basten hem zijn gang had laten gaan, had Cruijff de jeugdopleiding aangepakt. Het is de beslissing van Van Basten geweest om dat te torpederen. Kun je het mee eens zijn of niet, maar het is een feit.

Voor de rest: Cruijff wil geen enkele baan. Bij geen enkele club. Dat heeft met zijn gezondheid te maken. Vergeet niet dat Cruijff na Barcelona overal aan de slag had gekund. Hij heeft Ajax niet per se nodig om aan de slag te komen. Hij heeft jarenlang lucratieve aanbiedingen van clubs naast zich neergelegd omdat hij zijn leven anders wilde inrichten. Zijn familie is er ook heel erg tegen dat hij bij een club gaat werken. Jordi zei ooit: 'Als hij dat wil doen, ga ik voor de deur liggen.'
Daarbij, zijn media optreden heeft Ajax al meerdere malen in moeilijkheden gebracht. Denk alleen maar aan het ontstaan van de kampen Cruijff en van Gaal.
Tja, dat is lastig, maar je kunt moeilijk van hem eisen dat hij de rest van zijn leven zijn mond houdt, alleen omdat hij iets zou kunnen zeggen wat de verantwoordelijken bij Ajax niet zint. Journalisten vragen Cruijff continu om zijn mening, dus geeft hij die ook. Ik vind trouwens dat hij zich al jaren erg inhoudt. En als hij iets zegt, gaat het meestal over het voetbal van Ajax en niet over personen.

Wat stromingen binnen Ajax betreft, die zijn er toch wel, of dat nou via de publiciteit duidelijk wordt of niet. Ajax is nu eenmaal geen homogene club, nooit geweest ook. Met Cruijff, zonder Cruijff, met Van Gaal, zonder Van Gaal, dat maakt niet uit. Uiteindelijk zijn de mensen binnen Ajax die het betreft verantwoordelijk voor hun eigen gedrag, daar kun je Cruijff of Van Gaal niet de schuld van geven. Ik geloof er niets van dat Cruijff en Van Gaal die mensen aan een touwtje hebben, beide heren hebben wel iets anders te doen.

Kijk, bij Ajax moeten ze goed (beter) beleid voeren en niet mensen die niet eens bij Ajax in dienst zijn de schuld geven als het fout gaat. Mooi voorbeeld is hoe het destijds gelopen is met Danny Blind, toen die werd aangesteld als (het is niet niets) Directeur Spelersbeleid. Sommige AT'ers zullen het niet geheel meegekregen hebben, dus schets ik even kort de situatie: Blind stopte met voetballen, en de roep klonk luid om hem te behouden voor Ajax. Dus wat deden ze? Ze maakten hem verantwoordelijk voor het aan- en verkoopbeleid. Dit is een van de belachelijkste beslissingen die ooit bij Ajax genomen is, en dat wil wat zeggen. Blind had geen enkele ervaring op welk gebied dan ook buiten voetballen en was op het moment dat hij werd aangesteld nota bene nog speler, zodat hij over (het aanblijven/verkopen van) zijn eigen medespelers moest oordelen. Uiteraard liep dit faliekant verkeerd af, Blind had geen idee wat hij moest doen en liet zijn oren hangen naar iedereen die hem wilde adviseren. Het gevolg was een totaal mislukt transferbeleid en een behoorlijk verlies aan transfermiddelen. (BTW, de schoonvader van Frank Verlaat is een bekende verschijning binnen Ajax.) Naderhand kreeg toen Jan (Wouters) en alleman de schuld, en Blind smeerde 'm midden in het seizoen toen hij merkte dat het fout liep. Heel treurig allemaal, maar de belangrijkste conclusie moet zijn dat Blind nooit aangesteld had mogen worden, dat was een kapitale fout. (Ben even kwijt wie hem aangesteld had. Was dat Kales al?)

Daniel

Bericht door Daniel » do mar 05, 2009 2:30 pm

joey schreef:Dat is in dit geval niet waar. Als Van Basten hem zijn gang had laten gaan, had Cruijff de jeugdopleiding aangepakt. Het is de beslissing van Van Basten geweest om dat te torpederen. Kun je het mee eens zijn of niet, maar het is een feit.
Bullcrap. Cruijff wilde rigoreus met de deur binnenvallen en de hele jeugdopleiding omgooien. Terwijl hij net bruin en warm vanuit Spanje met de deur kwam binnenvallen (op verzoek weliswaar) en niet eerst oriënteerde. Marco, die net een hele hoop verantwoordelijkheden in zijn schoot kreeg wilde eerst rustig kijken en later kijken of op lange termijn inderdaad die dingen niet doorgevoerd moesten worden. Maar net zoals Cruijff altijd doet zinde het meneer niet en ging ie weg. Het is Johan's way, or no way. Tjah, ik vond het niet meer dan redelijk van Van Basten om geconcentreerd en rustig op lange termijn dingen te gaan verbeteren in plaats van als een kip zonder kop dingen 180 graden omgooien.
En als dan mensen "opstappen" vanuit de jeugd of where ever na jaren van dienst, is dat Van Basten zijn schuld en is hij te rigoreus aan regeren.
Ik heb zo'n gevoel als de situatie andersom was geweest (Cruijff in de plaats van Van Basten in dit verhaal en zijn manier van doen en beleid voeren en Van Basten in de plaats van Cruijff etc.) dat ook jou mening 180 graden andersom was. Ik heb zo'n sterk gevoel dat je het dan wél goedgekeurd had.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 05, 2009 2:36 pm

Een hoop gevoel over wat ik zou kunnen vinden, Daniël.

Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen. Lees dat citaat nog eens door en leg me uit wat er niet aan klopt.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 05, 2009 3:08 pm

joey schreef:Kijk, bij Ajax moeten ze goed (beter) beleid voeren en niet mensen die niet eens bij Ajax in dienst zijn de schuld geven als het fout gaat. Mooi voorbeeld is hoe het destijds gelopen is met Danny Blind, toen die werd aangesteld als (het is niet niets) Directeur Spelersbeleid. Sommige AT'ers zullen het niet geheel meegekregen hebben, dus schets ik even kort de situatie: Blind stopte met voetballen, en de roep klonk luid om hem te behouden voor Ajax. Dus wat deden ze? Ze maakten hem verantwoordelijk voor het aan- en verkoopbeleid. Dit is een van de belachelijkste beslissingen die ooit bij Ajax genomen is, en dat wil wat zeggen. Blind had geen enkele ervaring op welk gebied dan ook buiten voetballen en was op het moment dat hij werd aangesteld nota bene nog speler, zodat hij over (het aanblijven/verkopen van) zijn eigen medespelers moest oordelen. Uiteraard liep dit faliekant verkeerd af, Blind had geen idee wat hij moest doen en liet zijn oren hangen naar iedereen die hem wilde adviseren. Het gevolg was een totaal mislukt transferbeleid en een behoorlijk verlies aan transfermiddelen. (BTW, de schoonvader van Frank Verlaat is een bekende verschijning binnen Ajax.) Naderhand kreeg toen Jan (Wouters) en alleman de schuld, en Blind smeerde 'm midden in het seizoen toen hij merkte dat het fout liep. Heel treurig allemaal, maar de belangrijkste conclusie moet zijn dat Blind nooit aangesteld had mogen worden, dat was een kapitale fout. (Ben even kwijt wie hem aangesteld had. Was dat Kales al?)
Je vergeet even een heel belangrijk punt. Mede vanwege de onervarenheid van Blind en het feit dat van Gaal weg was, werd er weer eens verzoend met Cruijff (lees; Ajax ging diep door het stof en beloofde Cruijff alles te doen wat hij maar zou adviseren). Gevolg was dat de aankopen hetzij door Cruijff werden aanbevolen, hetzij goedgekeurd. Ter verdediging van Cruijff moet ik erbij zeggen (maar goed, welk jaar gebeurt dat niet) dat zowel media als supporters voor de competitie vonden dat Ajax fantastisch had ingekocht en dat de vraag niet was of, maar wanneer Ajax kampioen zou worden.

Wat er aan jouw stukje niet klopt is je conclusie dat van Basten de beslissing nam om te torpederen. Ik neem aan dat zelfs van Basten niet had verwacht dat Cruijff jankend zou wegrennen bij een beetje tegengas.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 05, 2009 3:27 pm

LucaS schreef:Je vergeet even een heel belangrijk punt. Mede vanwege de onervarenheid van Blind en het feit dat van Gaal weg was, werd er weer eens verzoend met Cruijff (lees; Ajax ging diep door het stof en beloofde Cruijff alles te doen wat hij maar zou adviseren). Gevolg was dat de aankopen hetzij door Cruijff werden aanbevolen, hetzij goedgekeurd. Ter verdediging van Cruijff moet ik erbij zeggen (maar goed, welk jaar gebeurt dat niet) dat zowel media als supporters voor de competitie vonden dat Ajax fantastisch had ingekocht en dat de vraag niet was of, maar wanneer Ajax kampioen zou worden.
Dat laatste zeker.

Ik kan me niet voorstellen dat Cruijff bijvoorbeeld heeft geadviseerd om een kapitaal te steken in Machlas. Dat is totaal zijn type speler niet. Of dat hij vond dat John Nieuwenburg moest komen voor de hoofdprijs. Voor de rest blijft het speculeren welke rol Cruijff precies gespeeld heeft. Het is nooit geheel duidelijk geworden, al is er een hoop over gespeculeerd. Feit blijft wel, zoals eerder gezegd, dat Blind en Wouters de verantwoordelijkheid droegen voor het beleid. Waarbij Blind dus over het transferbeleid ging. Zoals eerder gesteld, had Blind nooit aangesteld mogen worden. Dat was een benoeming om de achterban te plezieren, er zat geen logica achter. Daarnaast had Blind natuurlijk zelf kunnen bedenken dat hij die functie niet aankon en nee kunnen zeggen. Maar dat soort zelfkritiek zie je doorgaans niet bij gewezen topvoetballers.

Het klopt overigens dat de supporters stonden te juichen. De vergelijking met afgelopen zomer gaat wel op. Ook toen deed Ajax (met niet toevallig weer Blind) een opzichtige poging om de titel te kopen. In beide gevallen is dat dus mislukt.
Wat er aan jouw stukje niet klopt is je conclusie dat van Basten de beslissing nam om te torpederen. Ik neem aan dat zelfs van Basten niet had verwacht dat Cruijff jankend zou wegrennen bij een beetje tegengas.
Laten we dan zeggen dat Van Basten het risico nam. Hij wist heel goed dat Cruijff het alleen zou doen als hij het op zijn manier kon doen. Dat heeft Cruijff vooral duidelijk gezegd. Er was blijkbaar een behoorlijk verschil van inzicht, en toen heeft Van Basten besloten om het op zijn manier te doen en niet op de manier van Cruijff. Dat kan, en dat moet hij zelf weten, maar je kunt Cruijff niet kwalijk nemen dat hij er toen geen zin meer in had. De situatie was veranderd, want hij had niet langer carte blanche.

Het woord 'jankend' vind ik overigens niet op zijn plaats. Kun je even aangeven waar en wanneer Cruijff zich over de houding van Van Basten beklaagd heeft?

999

Bericht door 999 » do mar 05, 2009 4:31 pm

Kan hier niet een slotje op .. :aai.gif: :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 05, 2009 4:48 pm

Moet jij geen witte bolletjes gaan kopen, 999? :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » do mar 05, 2009 4:59 pm

:smallgrin.gif: slotje slotje slotje ...
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » vr mar 06, 2009 12:14 pm

joey schreef:Een hoop gevoel over wat ik zou kunnen vinden, Daniël.
Net zoals dit een hoop gevoel is over wat Cruijff zou vinden:
joey schreef:Ik denk dat Cruijff teleurgesteld is in Van Basten, want hij heeft zijn best gedaan om Van Basten bij Ajax benoemd te krijgen (iets waar je vraagtekens bij kunt zetten) en vervolgens heeft Van Basten hem buiten de poort gewerkt. Maar Cruijff heeft ook véél vertrouwen in Van Basten, blijkbaar ziet hij iets van zichzelf in hem terug.
joey schreef:Ik kan me niet voorstellen dat Cruijff bijvoorbeeld heeft geadviseerd om een kapitaal te steken in Machlas.
joey schreef:Of dat hij vond dat John Nieuwenburg moest komen voor de hoofdprijs.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » vr mar 06, 2009 9:27 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 06, 2009 9:45 pm

Over wie heb je het nou?

999

Bericht door 999 » vr mar 06, 2009 11:19 pm

Jöhnk schreef:Over wie heb je het nou?
Sinterklaas ?.
Blij met de punten ...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za mar 07, 2009 11:00 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 07, 2009 11:50 am

Natuurlijk. :hypocrite.gif:

Hij constateert gewoon een feit, wat we daar nou van mogen vinden. Het is gewoon waar.
Wat je daarna zegt over onwaardige AJAX-werknemers komt wat uit de lucht vallen voor mij.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za mar 07, 2009 12:37 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za mar 07, 2009 2:20 pm

:baaa.gif:

999

Bericht door 999 » za mar 07, 2009 2:25 pm

Jöhnk schreef::baaa.gif:
:aai.gif: :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za mar 07, 2009 3:10 pm

Hrt verdwijnen van het aanzien van de buitenwereld. :confused.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 07, 2009 4:06 pm

Dit kan niemand toch serieus opschrijven? Dit móet iemand zijn die nu schuddebuikend achter zijn PC zit.

Maarre het gaat hier over Marcootje. :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 07, 2009 4:07 pm

Neefkens schreef: Maarre het gaat hier over Marcootje. :blush.gif:
Wie is dat? Een peuter bij jullie in het speeltuintje om de hoek? :hypocrite.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za mar 07, 2009 5:19 pm

San Marco.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 07, 2009 5:25 pm

joey schreef:
Neefkens schreef: Maarre het gaat hier over Marcootje. :blush.gif:
Wie is dat? Een peuter bij jullie in het speeltuintje om de hoek? :hypocrite.gif:
Was jij dat net, die vieze man met die vale regenjas bij het speeltuintje? :1evil.gif:

:ajaxsmiley.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za mar 07, 2009 5:28 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie