Leonardo Vitor Santiago
Moderator: mods
- SylvievdVaart
-
Je kan wel lachen, maar hij bewijst wel keer op keer zijn meerwaarde. Ik zie een Suarez niet zo gemakkelijk langs mannetjes snellen hoor, ook een Sulejmani is nog niet vaardig in het dribbelen op snelheid. Al is Leonardo ook niet meer zo vaardig als vroeger, toen hij met de bal aan de voet even snel was als vroeger. Dan kwam hij er wel langs toen hij buitenom ging. Maar hij maakt gebruik van dat spelers elkaar in de weg gaan lopen als hij steeds om een andere tegenstander dribbelt. Hij is weldegelijk beter geworden in de trap en het inzicht(zien waar ruimte ligt om heen te dribbelen).
Al moeten we ook niet overdrijven, al mag een commentator dat natuurlijk wel om even hosanna te brengen. Er zijn ook nog genoeg kwaliteiten die onvoldoende ontwikkeld zijn, zoals samenspel. Dat zou beter moeten, zeker als je creatief bent moet je anderen helpen om uit benarde situaties te komen. Hij mist ook de slimheid om het simpel op te lossen, al zie je hem wel meer met overzicht spelen. Maar met deze spelers kan je moeilijk combineren, simpelweg omdat ze niet zien hoe ze het moeten uitspelen. En hij zelf ook niet, dat is de reden waarom het voetbal zo matig is.
Al moeten we ook niet overdrijven, al mag een commentator dat natuurlijk wel om even hosanna te brengen. Er zijn ook nog genoeg kwaliteiten die onvoldoende ontwikkeld zijn, zoals samenspel. Dat zou beter moeten, zeker als je creatief bent moet je anderen helpen om uit benarde situaties te komen. Hij mist ook de slimheid om het simpel op te lossen, al zie je hem wel meer met overzicht spelen. Maar met deze spelers kan je moeilijk combineren, simpelweg omdat ze niet zien hoe ze het moeten uitspelen. En hij zelf ook niet, dat is de reden waarom het voetbal zo matig is.
-
-
www.sportwereld.nlLeonardo is de personificatie van Van Bastens visie
Hugo Borst
Laat ik positief beginnen. Leonardo schoot de bal met zijn zwakke been uitstekend in. Zo. Leonardo kan nu stoppen met lezen. De rest kan zijn tere zieltje toch niet aan.
Het was een solo. What’s new? Hij is alleen op de wereld.
Voor Leonardo is voetbal een individuele sport. Als hij overspeelt, weet je: dan kon hij niet anders. Hij weet dat hij zich vastloopt, wat meestal gebeurt, dus geeft hij de bal maar af. Niet op maat of op het goede been van zijn collega. Daar denkt hij niet aan. Hij kijkt bijna altijd omlaag, naar de bal, zoals alle matige voetballers.
Het was een mislukte solo. Een eentweetje met een Italiaan, pffff. De commentator noemde Maradona. Nou, het leek er niet op. Leonardo vindt trouwens van wel. Al heel zijn leven is hij een ster die fonkelt.
Ik zag ‘m voor het eerst toen hij 13 was. Documentairemaker Jos de Putter was er eerder bij. Hij filmde de 11-jarige Leonardo in de sloppenwijk. Solo en de wet van de favela is een meesterwerk. Ik weet nu dat het het beste is dat Leonardo heeft laten zien: zijn kunsten als kind in zijn vaderland. Daar had hij lekker moeten blijven. Pingelen tot ie een ons weegt.
Ik trapte er ook in toen hij in Rotterdam arriveerde, maar mijn fascinatie was gauw over. Ik herinner me een jeugdwedstrijd. Geen bal afgeven, steeds maar vallen, handgebaartjes, vedetteneigingen, geel krijgen voor een schwalbe, dat jankhoofd. Leonardo was toen 15 jaar oud.
Volgende week wordt hij 26. Het is fijn als er enige ontwikkeling in een mens zit. Leonardo woont langer in Nederland dan hij in Brazilië heeft gewoond, maar hij is onverstaanbaar. Nog erger is het gebrek aan ontwikkeling als voetballer. Je ziet het vaak met heel snelle voetballers. Hun explosiviteit voorkomt misschien dat er voldoende prikkels van hersenen naar benen gaan. Zo blind als een paard. Een hardloper, een doodloper.
Zijn statistieken liegen niet. In de eerste 44 wedstrijden bij Feyenoord scoorde hij er 4. Als je 1 op 11 loopt ben je geen wonderkind. Op zijn conduitestaat vind je terug dat hij de UEFA Cup won. In de finale, het stond al 3-2, loste hij in de 63ste minuut Van Persie af. Ik heb dat moeten opzoeken. Niemand herinnert zich een actie van formaat van invaller Leonardo.
Hij had wel pech met knieblessures. Toen hij hersteld was ging hij bij NAC voetballen. Daar had hij voor het eerst (en voor het laatst) in zijn leven een flink aantal wedstrijden op rij een basisplaats. Veel zogenaamde liefhebbers dachten toen dat Leonardo eindelijk begreep wat profvoetbal inhoudt. Hij maakte er 8 in 14 wedstrijden, een aardig moyenne voor een blind paard. Wat te denken gaf was dat alle doelpunten op eigen kracht tot stand kwamen. Van samenspel had hij nog steeds geen kaas gegeten.
Hij kreeg ruzie met trainer Ernie Brands. Leonarde wilde geen linksbuiten zijn maar spits. Voor 750.000 euro kocht Ajax hem. Henk ten Cate stelde ‘m op als… linksbuiten. De trainer werd ontslagen, Adri Koster zag het niet in Leonardo zitten en Marco van Basten ook niet. Van de Ajax-trainer mocht Leonardo na dit seizoen weg.
Opportunistisch als coach Van Basten is wil hij Leonardo er graag bijhouden volgend jaar. Twee belangrijke doelpunten in Hamburg en Amsterdam in Europees verband, een invalbeurt tegen Feyenoord en de trainer is om. En zo is - o ironie - Leonardo de personificatie van Van Bastens voetbalvisie.
Die voetbalvisie bestaat niet. Bij Ajax is er geen samenhang, geen samenspel, iedereen doet maar wat. Als die tactiek niets oplevert mag ‘Leo’ erin. Als ik Ajax dit seizoen moet samenvatten in één woord dan is dat Leonardo, een voetballer die, als ik goed geteld heb, in acht jaar 19 doelpunten maakte in 112 eredivisiewedstrijden. Dat is 1 op 6, dat is 2½ doelpunt per seizoen.
Toen Leonardo na die mislukte solo met die uitstekende trap met rechts Ajax donderdagavond ontzette, mocht niemand tijdens het jubelen aan hem komen. Hij droeg een masker met een verongelijkte uitdrukking en wees naar de tribune, waarschijnlijk naar zichzelf.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Goed verhaal van Borst.

Oei, pijnlijk. De vinger op de zere plek.Opportunistisch als coach Van Basten is wil hij Leonardo er graag bijhouden volgend jaar. Twee belangrijke doelpunten in Hamburg en Amsterdam in Europees verband, een invalbeurt tegen Feyenoord en de trainer is om. En zo is - o ironie - Leonardo de personificatie van Van Bastens voetbalvisie.
Die voetbalvisie bestaat niet. Bij Ajax is er geen samenhang, geen samenspel, iedereen doet maar wat. Als die tactiek niets oplevert mag ‘Leo’ erin.

Het stinkt aan alle kanten!
-
- AT Toto winner 10/11
Haha, voordat ik de column van Borst zelf las, las eerst de reactie van Joey ('Goed verhaal van Borst.') en wist toen dus al meteen dat de column anti-Van Basten zou gaan zijn.
Is er trouwens nog íemand die in Borst z'n dekmantel van Sparta-fan gelooft? Ik ken redelijk wat Spartanen en wat mij bij hun opvalt is dat ze nooit een hekel aan Ajax hebben. Aan Amsterdam soms nog wel, maar niet aan Ajax. Hoe anders is dat bij Borst, die komt een dag na Europees succes van Ajax met zo'n kinderachtige, gefrustreerde column. Wat laat je je dan kennen, zeg.
Kakkerlak, die Hugo, no doubt.
Is er trouwens nog íemand die in Borst z'n dekmantel van Sparta-fan gelooft? Ik ken redelijk wat Spartanen en wat mij bij hun opvalt is dat ze nooit een hekel aan Ajax hebben. Aan Amsterdam soms nog wel, maar niet aan Ajax. Hoe anders is dat bij Borst, die komt een dag na Europees succes van Ajax met zo'n kinderachtige, gefrustreerde column. Wat laat je je dan kennen, zeg.
De T.„Ik heb geen krediet, moet me steeds weer bewijzen”
Leonardo voelt zich miskend
AMSTERDAM, zaterdag
Van het korte stukje van het trainingsveld naar de ArenA leek voor Leonardo geen einde te komen. Bijna vijftien uur nadat de Braziliaan Ajax ten koste van Fiorentina (1-1) tussen de laatste zestien clubs in de UEFA Cup had geschoten, werd hij bedolven onder de jeugdige fans. „Pfff, schoolvakantie”, zuchtte Leonardo met veel gevoel voor theater, want dat hij van alle aandacht genoot, was duidelijk. Geen handtekeningenjager achter de dranghekken werd overgeslagen en bij elke foto die moest worden geschoten, zette hij zijn breedste glimlach op. „Ik ben blij dat de supporters achter me staan, want het is niet makkelijk wat er met mij bij Ajax gebeurt.”
Na heel veel omwegen maakt hij duidelijk wat hem dwars zit. „Ik vind het lastig te accepteren dat Ajax aan het begin van het seizoen heeft gezegd dat ik weg mocht en in de winterstop wéér. Ik heb geen krediet, moet me steeds weer bewijzen.” Het contact met zijn trainer is matig. „Ik heb bijna nog nooit alleen met hem gepraat. Ik denk dat hij heel veel aan zijn hoofd heeft. Ajax is een grote club”, zegt Leonardo met licht cynische ondertoon. „Henk ten Cate was anders, maar dat kwam ook omdat hij me naar Ajax had gehaald.” Niet voor niets ligt een transfer naar het Panathinaikos van Ten Cate in het verschiet.
Of zijn lucratieve treffer tegen de Italianen betekent dat Leonardo zondag in Utrecht in de basis start, weet de Braziliaan niet. „De baas zit daar, aan een kopje koffie. Hij beslist en kan er maar elf opstellen”, wijst hij naar Van Basten in het spelershome. „Normaal gesproken speel je als je goed presteert… Maar de trainer heeft veel spelers gekocht en die moeten ook worden opgesteld. Dat is normaal. Het klopt dat er meer spelers voorin staan die niet elke week goed presteren, maar wél steeds in de basis staan. Ik moet positief blijven. Ook als ik in Utrecht op de reservebank zit. Misschien scoor ik dan wel weer. Ik wil Ajax in elk geval met opgeheven hoofd verlaten.”
De maker van de belangrijke gelijkmaker bestrijdt dat hij de ’ideale invaller’ is. „Ook tegen FC Volendam speelde ik goed”, had hij een weinig kritisch zelfbeeld. Leonardo vindt het in elk geval niet moeilijk om zich op te laden voor een invalbeurt. „Ik geef altijd 100 procent, ben net een auto, wil 120 of 150 kilometer per uur, tot de benzine op is.”
Net als eerder tegen HSV en Feyenoord, hielp hij Ajax tegen Fiorentina over het dode punt, al was zijn treffer een tikkeltje gelukkig. „Ik wilde de bal op Luis geven, maar schoot tegen een Italiaan op.
Daardoor kon ik met mijn chocoladebeen met slagroom inschieten.”
Leonardo wilde zijn feestje het liefst in zijn uppie vieren.
„Ik juichte vooral van binnen, was gewoon blij, want na de laatste training dacht ook ik dat ik zou spelen.” Thuis kroop hij direct voor zijn computer om met zijn vrienden in Brazilië te chatten. „Ze vinden me een echte winnaar. Ik heb twee keer mijn kruisband afgescheurd, maar sta steeds weer op. Ik ben een klein mannetje, maar wel een vechtertje.”
Ondanks het feit dat hij zich bij Ajax miskend voelt, rijdt hij niet met tegenzin van zijn woonplaats Rotterdam naar de ArenA. „Ik hou van voetbal en heb het ondanks alles prima naar mijn zin. De enige reden waarom ik soms geen zin heb om naar Amsterdam te gaan, is die stomme file. Altijd bij Leiderdorp.”

Blij met de punten ...
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik vind die column gewoon hout snijden. Ik zie geen haat jegens Ajax, namelijk. Het is gewoon een column die twijfelt aan de visie van vBasten. Ik zie die visie ook niet, hoor. De visie is in ieder geval zwaar onderhevig aan winst of verlies.Scherrer schreef:Haha, voordat ik de column van Borst zelf las, las eerst de reactie van Joey ('Goed verhaal van Borst.') en wist toen dus al meteen dat de column anti-Van Basten zou gaan zijn.
-