De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma feb 23, 2009 11:53 am

Marco moet gewoon eens gaan trainen op positiespel en daarnaast op vaste aanvalspatronen op die manier is het voor iedereen duidelijk wat ze moeten doen. Iemand al eens opgeled hoe de bezetting voor het doel is bij een aanval over de vleugels?

Slechts alleen de spits die er staat. geen vleugelspeler bij de 2de paal geen 10 die doorschuift richting de 11 meter, geen half speler die randje 16 komt of klaar staat voor de afvallende bal. We lopen allemaal af te geven op AZ etc.. Maar daar staan constant 5 man in de 16 van de tegenstander.

En de enige persoon die erbij ons staat weet totaal niet wat hij moet doen. Bijvoorbeeld richting de eerste paal komen of iets inzakken om vervolgens meer ruimte te krijgen.

Er zit gewoon geen enkele logica in het hele spel van AJAX en ook tegen een kleintje als Volendam speelt Marco van Basten liever met 3 defensieve middenvelders en een verkapte vleugelspeler (Kennedy)

Jan van Halst zei het gisteren heel erg goed! Alles duurt te lang bij Ajax omdat ze neit weten wat ze moeten doen. Er is geen enkele beweging op het veld, waardoor er alleen maar 2 mogelijkheden zijn.. Individueel langs 4 á 5 man (wat niet haalbaar is) of de bal uithalen om vervolgens een opening proberen te zoeken aan de andere kant (maar ook dit gaat in een tempo van de laagste F pupillen.)

Er moet veel meer beweging (spelpatronen) komen. Hier moet constant op gehamerd worden. Herhalen herhalen herhalen tot het moment dat de spelers het als een automatisme gaan zien. Een of 2 spelers komen in de bal, waardoor daarachter ruimte ontstaat voor andere spelers. hiermee trek je de verdediging van de tegenstanders uit elkaar en snij je er doorheen, waardoor er veel gevaarlijke aanvallen kunnen ontstaan.

Je zag het gisteren 1 keer. (maar dit kwam voort uit 100% pure toeval. Van der Wiel liep zich vast in de opbouw speelde de bal in op de vragende Anita die de bal verplaatste aan de aan de zijlijn geplakte Kennedy (alle drie stonden vervolgens op 10 vierkante meter. Hierdoor ontstond er veel ruimte tussen het drietal en Suarez, waar vervolgens Wiellaert in dook (iets wat hij bij twente vaak deed en heeft geleerd).. Hieruit ontstond direct veel gevaar.

Nou Marco ik heb het nogmaals verteld doe er iets mee.. Thijs misschien kan je het uitprinten en op zijn bureau leggen.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 12:00 pm

Waarom post je in twee topics hetzelfde stuk?

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 12:01 pm

Jabu schreef:Waarom post je in twee topics hetzelfde stuk?
Zodat Thijs het leest en het kan uitprinten voor Van Basten. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma feb 23, 2009 12:02 pm

Omdat het betrekking heeft op beide!

Afgelopen wedstrijd en Marco als hoofdschuldige ;-)

999

Bericht door 999 » ma feb 23, 2009 12:02 pm

joey schreef:
:smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

jabu

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 12:03 pm

joey schreef:
Een PM naar Thijs lijkt mij dan een stuk makkelijker.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 2:06 pm

Over het gesprek met een afvaardiging van de supporters was Ajax minder mededeelzaam. De deelnemers hadden afgesproken de inhoud niet openbaar te maken. Toch lekten anderhalve week geleden enkele notulen van die bespreking uit. Van Basten blijkt ook toen geen blad voor de mond genomen te hebben. Hij gaf toe dat zijn aanwijzingen bij sommige spelers het ene oor in en het andere oor weer uit gaan. Dat er spelers zijn die elkaar soms tot op het bot beledigen.

En dat het ook voor hem onbegrijpelijk is dat een deel van zijn elftal in de blamerende wedstrijd van tegen Vitesse niet thuis gaf, zowel op voetbaltechnisch als mentaal gebied. Van Basten vroeg zelfs advies en steun van de uitgenodigde supporters, om de voor hem onbereikbare spelers in zijn selectie vanaf de tribunes bij de les te houden. Dat zal goed bedoeld zijn, maar Van Basten zal het vooral zélf moeten doen. Van alle geledingen binnen en rond zijn club heeft hij vorige week adviezen gekregen.
VI (Simon Zwartkruis)

Schokkend (als dit waar is). :baaa.gif:

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 2:08 pm

Als dát waar is, dan houdt het een beetje op...

Ik zou het echt heel naar en akelig vinden als we weer een trainer moeten ontslaan, maar als dit waar is, dan is het einde alweer in zicht.

K.
Still alive...

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » ma feb 23, 2009 2:09 pm

Eens. Totale onkunde bij San Marco. Hij heeft nog geen idee hoe hij het team op de rails moet krijgen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma feb 23, 2009 2:09 pm

Het hele artikel:
'Van Basten zal het vooral zélf moeten doen'
23/02/2009 12:30

Hij is geen man van bombastische teksten, Marco van Basten (foto). Goed is goed, slecht is slecht en daar hoeft wat hem betreft verder geen bloemrijk taalgebruik omheen. Terugblikkend op de eerste crisisweek sinds zijn aantreden als hoofdtrainer van Ajax noemde hij die periode 'bewogen', 'zwaar', 'interessant', 'mooi' en 'leerzaam'.

De meeste van die korte typeringen vielen te begrijpen. Het was vooral de vraag wat Van Basten zo mooi had gevonden aan die dagen van supportersoproer en weggegooide titelkansen. Over het antwoord hoefde hij geen seconde na te denken. 'Aan moeilijke momenten zit ook wat moois', zei de geplaagde trainer. 'Onder druk moet je toch je hoofd helder zien te houden.' Dat heldere hoofd kwam hem goed van pas tijdens de aanloop naar De Klassieker tegen Feyenoord. Van Basten voerde gesprekken met boze supporters, legde zijn oor te luister bij een clubdirecteur met tips over menselijke omgang (Rik van den Boog), sprak een keeper met vormproblemen moed in (Maarten Stekelenburg) en drukte zijn selectie met de neus op de pijnlijke feiten na vier wedstrijden zonder winst.

De laatste twee gesprekken, tussen spelers en technische staf, behoren tot de dagelijkse kost van een voetbaltrainer. Die andere twee bijeenkomsten tarten de verbeelding beduidend sterker. Een algemeen directeur die anderhalve maand in dienst is en een trainer die openlijk toegeeft nog veel te moeten leren; samen hebben ze de macht bij Ajax in handen met voorzitter Uri Coronel als toezichthouder ¬ en samen gingen ze op zoek naar verbeterpunten. Normaal gesproken laat een trainer zich niet uit over een dergelijk gesprek. Dat houden we binnenskamers, is dan het standaard uitgebraakte cliché. Maar Van Basten koos voor openheid, twee dagen voor de zwaarbeladen wedstrijd tegen Feyenoord. Het is nog steeds onduidelijk of hij de juiste man op de juiste plaats is bij Ajax, maar die onbevangenheid sierde hem.

Zo leerden we dat Van den Boog hem op het hart had gedrukt dat een leidinggevende niet alleen van zijn eigen belevingswereld kan uitgaan, maar zich ook moet verplaatsen in het gevoelsleven van anderen. 'Want niet iedereen is zoals jij bent', had de directeur daaraan toegevoegd. Van Basten beloofde er zijn voordeel mee te doen. De tijd zal leren of dat daadwerkelijk gebeurt. Als bondscoach liep hij tegen soortgelijke problemen aan, dus hij had zijn lesje al eerder kunnen leren.

Over het gesprek met een afvaardiging van de supporters was Ajax minder mededeelzaam. De deelnemers hadden afgesproken de inhoud niet openbaar te maken. Toch lekten anderhalve week geleden enkele notulen van die bespreking uit. Van Basten blijkt ook toen geen blad voor de mond genomen te hebben. Hij gaf toe dat zijn aanwijzingen bij sommige spelers het ene oor in en het andere oor weer uit gaan. Dat er spelers zijn die elkaar soms tot op het bot beledigen.

En dat het ook voor hem onbegrijpelijk is dat een deel van zijn elftal in de blamerende wedstrijd van tegen Vitesse niet thuis gaf, zowel op voetbaltechnisch als mentaal gebied. Van Basten vroeg zelfs advies en steun van de uitgenodigde supporters, om de voor hem onbereikbare spelers in zijn selectie vanaf de tribunes bij de les te houden. Dat zal goed bedoeld zijn, maar Van Basten zal het vooral zélf moeten doen. Van alle geledingen binnen en rond zijn club heeft hij vorige week adviezen gekregen.

Aan hem is nu de taak het onderscheid te maken tussen spelers die een harde aanpak behoeven en zij die gedijen bij een arm om hun schouder. Op zijn voorspraak zijn ze gehaald of behouden, hij is de enige die bepaalt of ze spelen en op welke positie. Dus zal Van Basten zijn spelers zélf moeten raken, tijdens een leerproces waar hij nog altijd middenin zit.

Simon Zwartkruis
www.vi.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 2:18 pm

Het zou wel verklaren waarom ze zo geheimzinnig deden over de inhoud van dat gesprek.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma feb 23, 2009 2:22 pm

Inderdaad, joey.

Zoals ik al eerder zei, was er iemand op AN die bij dat gesprek had gezeten. Daarin kwam inderdaad naar voren dat er over taktiek etc etc is gesproken in het bijzijn van de supporters... Tja... als we zo diep zijn gezonken... Dat is voor mij wel de limit. Dat je een gesprek aangaat met supporters, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar om nou gelijk je oor te luister leggen bij diezelfde supporters gaat me echt te ver.[/list]

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma feb 23, 2009 2:48 pm

In dit kader een stukje van de column van Hugo Borst van een paar weken geleden:
De opmars der 'capuchonnetjes'

Tenenkrommend ook dat uitgerekend Marco van Basten, wiens rechtse sympathieën en bewondering voor Berlusconi mij toch bekend zijn, tien minuten serieus de discussie aanging met 'capuchonnetjes' die 'm al die tijd uitmaakten voor eikel, homo en sukkel.

Drie dagen later liet Van Basten zich zelfs verleiden tot opmerkelijke uitspraken, zo viel heel even te lezen op Ajax.network. Tegen de afspraak in klapt een van de 'capuchonnetjes' ('Shaar11amici') die bij het gesprek met Van Basten, Blind en Van den Boog was, digitaal uit de school. Van Basten zegt dat er spelers zijn die elkaar niet kunnen luchten of zien, die elkaars moeder uitschelden. Van Basten bekent dat sommige spelers geen respect voor hem hebben, dat hij sommige spelers niet kan bereiken en dat dat kan betekenen 'dat ie weggaat'.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 2:49 pm

Misschien dat hij de supporters ook nog gevraagd heeft of ze een goeie aanjager wisten...

Nee, ik weet niet of het waar is, maar mocht het waar zijn, dan is het einde gewoon daar. Ajax moet dan in ieder geval zorgen dat de tegoeden worden bevroren. Ga maar aan de slag met de groep en laat maar eens zien dat je er wel wat van kan maken. En belangrijker nog, we zullen ook zien of de groep nog wil dat vBasten er wat van gaat maken.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 23, 2009 3:35 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 3:42 pm

Als dit waar is dan kan je inderdaad stellen dat Van Basten hier niet snugger mee omgaat. Je kan gelijk ook stellen dat er toch veel meer aan de hand is binnen deze spelersgroep en dat weer het ontslag van een trainer niets zal oplossen. Ajax zou er goed aan doen om juist de rotte appels in de spelersgroep eens aan te pakken. Die blijken nog steeds niet te begrijpen dat Ajax al jarenlang onderpresteert.

Dat Van Basten met de spelers over tactiek praat wil overigens natuurlijk nog niet zeggen dat hij de opstelling door dezelfde supporters laat bepalen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 23, 2009 3:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma feb 23, 2009 3:45 pm

Vedette-10- schreef:Wel heel erg triest dat er personen zijn die het Ajax belang minder groot vinden dan het eigen, alleen om interessant te worden. Van Basten zegt dingen in vertrouwen, ik zou het niet in mijn hoofd halen om dat te beschamen.
Gast... je kan op je vingers natellen dat zoiets gebeurd. Het valt mij nog mee dat het complete verhaal nog niet uit de doeken is gedaan.

Weer een staatlje naieviteit van de kant van Ajax.

Verder moet je je gaan afvragen of de selectie rotte appels bevat, of dat de trainer geen harde hand heeft.

Wie in de huidige Ajax selectie kan een ander nou pesten? Vermaelen die Sulejmani uitscheldt ofzo? Ik zie het gewoon niet voor me.

Van Basten laat, naar mijn mening, teveel toe en schept geen duidelijkheid. Dan kan je wel Van Basten heten, maar een spelersgroep neemt vroeg of laat een loopje met je.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 3:49 pm

De supporters die de bijeenkomst hebben bijgewoond praatten (naderhand) namens ons, dus waarom zouden wij niet mogen weten wat er besproken is?

Rotte appels? Voor 34 miljoen kon Van Basten vervangen wie hij wilde.

jabu

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 3:52 pm

joey schreef:Rotte appels? Voor 34 miljoen kon Van Basten vervangen wie hij wilde.
Hoe verklaar jij dan dat Ajax al jaren onderpresteert? Ligt dat telkens aan de trainer?

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 23, 2009 3:53 pm

niks

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma feb 23, 2009 3:59 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma feb 23, 2009 4:00 pm

Vedette-10- schreef:Ja ik weet ook best dat het erin zit dat het uitlekt, ik vind het alleen getuigen van een gebrek aan respect. Wie heeft er belang bij dat Van Basten niet meer wordt gezien als een legende, wie heeft er belang bij dat hij in een kwaad daglicht gezet wordt, wie heeft er belang bij dat de spelersgroep in een slecht daglicht komt te staan? En als je het toch zo gaat brengen, zeg dan gelijk wie het zijn en geef diegene de kans om zijn verhaal te doen. Lijken me geen mensen met hart voor de club, wat je wel zou verwachten van de supportersdelegatie. Personen zakken gigantisch in mijn achting als je zoiets doet!
Nou nou... de wereld vergaat toch niet?

We weten nu in ieder geval zeker dat de 'legende' aardig hard van z'n sokkel aan het vallen is. Dat is toch ook iets waard?

Straks zitten we 3 jaar met Bassie opgescheept, staan we 14de en zit iedereen zich af te vragen waarom het fout gaat. Lijkt me ook niet echt de bedoeling he?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma feb 23, 2009 4:07 pm

Jabu schreef:
joey schreef:Rotte appels? Voor 34 miljoen kon Van Basten vervangen wie hij wilde.
Hoe verklaar jij dan dat Ajax al jaren onderpresteert? Ligt dat telkens aan de trainer?
Ja denk het wel ja.. gewoon eens een geschikte trainer aanstellen is mijn advies.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 4:09 pm

Jabu schreef:
Gedeeltelijk. Waarom stelt Ajax steeds beginnelingen of omhooggevallen subtoppers aan?

Van Basten maakt aan de lopende band fouten. Hij rommelt maar wat aan met spelers en opstellingen en tactieken en als het fout gaat, geeft hij de spelers de schuld. Een speler hoeft geen rotte appel te zijn om zich daaraan te storen.

Ik heb geen medelijden met Van Basten. Hij had ook elke dag golf kunnen gaan spelen, dan was de mythe in stand gebleven.

Plaats reactie