De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 8:39 am

Ajax-trainer Marco van Basten: „Individu extra aandacht en vertrouwen geven”

COMMUNICATIE HET TOVERWOORD

AMSTERDAM, zaterdag

Ajax gebruikte de interlandweek na het debacle bij Vitesse (4-1) en het definitief verspelen van de landstitel voor bezinning. De Amsterdammers staken intern de koppen bij elkaar en bespraken diverse verbeterpunten. „Er zijn op allerlei gebieden gesprekken gevoerd”, beschreef Marco van Basten. „Daarin kwamen allerlei interessante en goede dingen naar boven, waarmee ik aan de gang kan.” Communicatie bleek het toverwoord. „Ik ga mede op advies van Rik van den Boog (algemeen directeur, red.) het individu extra aandacht en vertrouwen geven.”

In de aanloop naar het duel met Feyenoord liet de coach zich van zijn openhartige kant zien. „In mijn tijd als bondscoach zijn er ook wel eens discussies geweest of ik niet anders en meer moest communiceren. Overigens is het niet zo dat er bij Ajax niet wordt gecommuniceerd. We gaan het als technische staf anders en meer doen. Van den Boog heeft me duidelijk gemaakt dat niet iedereen hetzelfde is en denkt als ik.”

En daar lijkt de schoen volgens Urby Emanuelson te wringen. „De trainer is natuurlijk een uitzonderlijke voetballer geweest, die weinig woorden nodig had om dingen te begrijpen én dus te kunnen presteren. Hij was zo goed dat hij ook geen vertrouwen ingepraat hoefde te krijgen, een arm om zijn schouder nodig had. Van mij hoeft dat laatste ook niet, omdat ik al lang bij Ajax speel, maar andere jongens zijn gevoeliger. Er is duidelijk iets waardoor ze minder presteren.”

Daarnaar gevraagd, noemt de Ajacied voorbeelden. „Miralem Sulejmani is net nieuw bij de club, heeft veel geld gekost en nu het minder gaat, wordt er van buitenaf naar hem gekeken. En als je ziet wat Luis Suarez allemaal over zich heen krijgt, dan moet je sterk in je schoenen staan om dat te kunnen verwerken. De buitenlandse spelers hebben nu eenmaal meer persoonlijke warmte nodig.”

Emanuelson benadrukt dat het geen verwijt is aan zijn trainer. „Hij is al heel veel met ons bezig, maar denkt tot dusver veel in het teamverband. Hij is vooral met het groepsproces bezig.” De spelers moeten – vindt de Amsterdammer – ook de hand in eigen boezem steken.

„Het gaat niet alleen om de gesprekken tussen trainer en voetballer, maar ook om de communicatie onderling. In het veld wordt alleen gepraat als het goed gaat, maar niet als het niet loopt. We houden elkaar niet scherp genoeg en er wordt te weinig geaccepteerd.”

Hoewel Van Basten het mikpunt van kritiek was, beleefde hij de afgelopen periode haast cruijffiaans. „Het was een bewogen, een zware, maar ook een mooie week. Er gebeurde een hoop en het was leerzaam. Op deze moeilijke momenten leer je onder druk je hoofd helder te houden en de goede beslissingen te nemen.”

De keuze om tegen Vitesse 3-4-3 te spelen was bediscussieerbaar, vond Emanuelson. „Maar dat is achteraf nogal makkelijk. Het was met de twee spitsen van Vitesse logisch om zó te spelen en we hebben ook uitgebreid in dat systeem getraind. Daarnaast hebben we ook niet bij de trainer aangegeven, dat we het niet zagen zitten. Maar na het duel moet je misschien concluderen dat 4-3-3 misschien wel beter was geweest. Na twee nederlagen en een gelijkspel is vastigheid soms nog wel belangrijker dan een tactiek. Daar moeten we het de volgende keer echt over hebben.”

In de bespreking voor de vrijdagtraining legde Van Basten de nadruk op vertrouwen. „De rust moet terugkeren”, zei Emanuelson. Hoe? „Door morgen te winnen. Na de kansloze nederlaag in Arnhem, zonder één aanknopingspunt, is het lekker dat duels met Feyenoord op zich staan. We kunnen ons hier echt in vastbijten, want we weten dat de poppen écht aan het dansen zijn als we weer verliezen.”
Blij met de punten ...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za feb 14, 2009 8:46 am

Jammer dat dit nu pas duidelijk wordt, mooi dat vdBoog toch een duidelijk signaal heeft afgegeven in het "functioneringsgesprek"..
Nu de goede lessen in de praktijk brengen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 9:03 am

Ja, jammer allemaal... :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » za feb 14, 2009 9:09 am

Tja, dat wordt minstens 10 - 0 tegen Feyenoord ...
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 9:11 am

Misschien kan Van den Boog MVB ook even uitleggen hoe hij de verdediging moet neerzetten. O nee, dat doet Frank de Boer al... :smallgrin.gif:

Neef moet voortaan eerst nadenken voor hij het kritiek op MVB/iemand van Ajax/Ajax afdoet als onzin.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za feb 14, 2009 9:22 am

Neef bepaalt zelf wel wat hij "moet" doen. :ajaxsmiley.gif:

Ik neem niet zomaar aan dat iets negatiefs waar is, ik wil graag overtuigd worden. Tot dat moment ga ik uit van het positieve.

En dan ben ik niet te groot om zoals gisteren een compliment uit te delen die dat al eerder dachten.
Neefkens schreef:Pluim voor degenen hier die dit punt al een tijd geleden naar voren brachten.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za feb 14, 2009 9:31 am

Voor jou wel, dan kan natuurlijk. We zitten nu eenmaal anders in elkaar, geen probleem toch?
zaterdag 14 februari 2009
Van Basten trekt eigen conclusies
Wat is het dat Leo Beenhakker tot de ideale vrijwilliger maakt voor Feyenoord? Het is vooral zijn gave om op het juiste moment met precies de goede woorden de gevoelens in de onderbuik te bespelen.

Als hij niet slaagt in zijn missie, wordt hij op al zijn frasen afgerekend en gaat alsnog de staart tussen de benen. Uiteraard. Maar zo lang er hoop is, jaagt Leo het optimisme aan en weet hij de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Hij gaf er gisteren in de Kuip een proeve van en niemand lachte hem uit. Het voetbal, en niet alleen het voetbal, heeft zulke types nodig.

Communiceren, boeien, druk weg nemen, overtuigen, complimenteren, lachen, hij doet het allemaal. Het is jammer voor serieuze types als Peter Bosz, maar voetbal is meer dan techniek, tactiek en langetermijnbeleid.

Voetbal is ook mazzel, gogme en lol. Onder Bosz en Verbeek was dat verdwenen bij Feyenoord. Zoals het bij PSV onder Huub Stevens al evenzeer een chagrijnige en in zichzelf gekeerde bende geworden was.

Bij Ajax dreigt dat eveneens een beetje. Maar Marco van Basten ging maandag het gesprek aan met zijn supporters. Had dinsdag een onderhoud met vertegenwoordigers van de directie en de ledenraad. Had donderdag een goede dialoog met de beteuterde Stekelenburg. En trad vrijdag met een fris hoofd de media tegemoet.

Hij heeft besloten minder zijn verleden als norm te hanteren, nadrukkelijker naar zijn werkomgeving te luisteren en op de eerste plaats uit te gaan van de mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn spelers.

Beter dan zijn bij Feyenoord en PSV verdwenen lotgenoten, trok Van Basten zelf zijn conclusies. Aan de vooravond van twee mooie wedstrijden in Eindhoven en Amsterdam is een nieuw realisme over Ajax, Feyenoord en PSV vaardig geworden. Het werd tijd. En er restte overigens ook niks anders.
AD

Edit: Hé, waar is joey's post verdwenen waar ik op reageer? :blush.gif:

joey: je hebt PM.

goodfella

Bericht door goodfella » za feb 14, 2009 10:11 am

joey schreef:Misschien kan Van den Boog MVB ook even uitleggen hoe hij de verdediging moet neerzetten. O nee, dat doet Frank de Boer al... :smallgrin.gif:

Neef moet voortaan eerst nadenken voor hij het kritiek op MVB/iemand van Ajax/Ajax afdoet als onzin.
Joey moet voortaan niet op voorhand roepen dat v/d Boog een lulletje rozenwater is.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za feb 14, 2009 12:20 pm

Coronel, hij is gelijk... de sfeer het is veel rustiger nu... lekker in slaap gesust... de coach mag falen, mag het pers aangeven dat hij denkt aan stoppen, mag na een inmiddel verloren seizoen eindelijk bedenken dat de verdediging het is zeer matig... laten we F. de Boer erbij betrekken (bij de eindelos stoet aan assistents), mag neuzelen over zijn communicatie skills (jaren NL team, het was geen eye opener voor hem, of voor veel mensen hier)... en misschien hij wordt ook nog wakker over zijn ander tekorten.

Ach, weer een verloren seizoen, wat het maakt ook uit. Lekker lachen om feyenoord, klagen over de negative spelen van AZ, de scheidsrechters... ook leuk.
Ja, de papier revolution van Coronel, het is een success tot nu toe.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za feb 14, 2009 12:23 pm

Had jij liever gehad dat het zowel op het veld een T.zooi was als in de organisatie?

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za feb 14, 2009 12:27 pm

er is veel verschil tussen riots en apathy...

er heerst complacency en berusting in het lot.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za feb 14, 2009 12:28 pm

Nee, dat geloof ik niet. Lees de laatste woorden van Coronel maar. Ze zijn er allemaal doodziek van.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 12:35 pm

goodfella schreef:Joey moet voortaan niet op voorhand roepen dat v/d Boog een lulletje rozenwater is.
Ik vind het héél zwak als een AD, nog voor hij de ins en outs kent, van de daken schreeuwt dat de trainer met wie hij gaat werken de allerbeste is. Ik zou het in zijn positie eerst eens aankijken en dan pas oordelen. Hij kwam op dat moment als een lulletje rozenwater over, dan zeg ik dat ook.

wimpey

Bericht door wimpey » za feb 14, 2009 1:36 pm

joey schreef:
Ajax Rules schreef:Helemaal mee eens.... Naast de kern-technische staf drie linie-trainers (De Boer, Litmanen en Bergkamp).
Kortom, we stellen naast Witschge en Schip en de keeperstrainer nóg drie trainers aan, omdat Van Basten niet weet hoe hij het team aan de praat moet krijgen? Is het dan niet handiger om een trainer aan te stellen die het zelf wel kan?
Wat een kaka, joey. Neem Hiddink, liet het veldwerk over aan Rutten en Eijkelkamp. Guus was er voor de grote lijnen.

Neem JC, die deed tijdens de trainingen vooral zelf mee. Ging ie op doel staan enzo. Maar goed, al eerder gezegd, hij had een groep met exceptioneel talent bij Ajax. Is effe wat anders nu... Het zit er dik in dat JC z'n vingers ook aan deze groep zou hebben gebrand. Zie z'n niet bijster talentvolle selectie in 87/88: het liep voor geen meter en JC gooide het bijltje erbij neer.

Nou begrijp ik dat je hoopt dat MVB dat ook zou doen, maar hij is blijkbaar geen quitter zoals JC dat was. Diende bij Oranje keurig z´n contract uit en laat Ajax in moeilijke tijden evenmin zakken. MVB is een intelligente man die z´n verantwoordelijkheden kent.

Hij gaat bij zichzelf te rade, staat open voor adviezen en wil zijn aanpak aanpassen. Evalueren, evolueren. Enerzijds prima. Anderzijds is het natuurlijk van de gekke dat een prof bij Ajax alles blijkbaar voorgekauwd moet worden. Maar dat is een direct gevolg van de wijze waarop mensen als LVG en CA hebben 'opgeleid'. De stuurman stond langs de lijn, niet ertussen.

Leiderschap, probleemoplossend vermogen: het is bij onze spelers amper aanwezig. Dat was wat anders in de ploegen waarin MVB zelf speelde. Het is niet anders, back to basics....

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 1:58 pm

wimpey schreef:Wat een kaka, joey. Neem Hiddink, liet het veldwerk over aan Rutten en Eijkelkamp. Guus was er voor de grote lijnen.
Ahum, de kaartvriendjes zijn er ook nog. Een technische staf met Van Basten, Schip, Witschge, Bergkamp, Litmanen, De Boer + conditietrainer +keeperstrainer (zoals hier voorgesteld) lijkt me een beetje veel van het goede. Als Van Basten observeert en de drie 'toevoegingen' werken met de spelers, wat doen de kaartvriendjes dan???
Neem JC, die deed tijdens de trainingen vooral zelf mee. Ging ie op doel staan enzo.
Mwah, die was juist continu de spelers aan het bijscholen. Elke training weer. Stapje links, stapje rechts. Cruijff had daar geen Frank de Boer of Litmanen voor nodig. Zijn assistenten hadden andere taken.
Maar goed, al eerder gezegd, hij had een groep met exceptioneel talent bij Ajax. Is effe wat anders nu... Het zit er dik in dat JC z'n vingers ook aan deze groep zou hebben gebrand. Zie z'n niet bijster talentvolle selectie in 87/88: het liep voor geen meter en JC gooide het bijltje erbij neer.
Mwah, zo ging dat niet. Hij werd weggepest. Uiteindelijk waren het de 27 judassen die hem niet meer wilden, weet je nog?
Nou begrijp ik dat je hoopt dat MVB dat ook zou doen...
Ik hoop niets. Behalve dat hij Ajax aan het voetballen krijgt, zodat ik eindelijk eens iets te zien krijg. Van Basten is ook weer niet zo interessant- trainers blijven bij Ajax gemiddeld anderhalf jaar. Over een jaar hebben we waarschijnlijk weer een ander.
Hij gaat bij zichzelf te rade, staat open voor adviezen en wil zijn aanpak aanpassen. Evalueren, evolueren.
Hij heeft doodgewoon op zijn kop gehad. Zijn communicatieve vaardigheden zijn tekort geschoten, waardoor een deel van de selectie zich niet prettig voelt. Dat zegt Urby duidelijk.
Anderzijds is het natuurlijk van de gekke dat een prof bij Ajax alles blijkbaar voorgekauwd moet worden. Maar dat is een direct gevolg van de wijze waarop mensen als LVG en CA hebben 'opgeleid'. De stuurman stond langs de lijn, niet ertussen.
Dat ben ik zeker met je eens, daardoor wordt er meer gevraagd van een trainer dan vroeger. En dat zal waarschijnlijk zo blijven ook. De Ajax-opleiding was net een ecosysteem- heel fragiel. LVG hebben het regenwoud platgebrand en er een plantage voor in de plaats gemaakt- een plantage die meer van hetzelfde oplevert.

wimpey

Bericht door wimpey » za feb 14, 2009 2:00 pm

999 schreef: Tja, ik ga over " vroeger " geen woorden vuil maken.Dat heb ik hier al genoeg gedaan.Het rare is natuurlijk wel dat b.v. zo'n " ervaren " Meeus maar een wedstrijdje of 12 heeft meegedaan volgens mij.Was Spelbos aangetrokken om de achterhoed wat meer " body "tegeven, maar werd ie regelmatig te kijk gezet door wat snelle jongens.Was Ophof het broertje van Schilder.Ervaring ?.Heb er weinig van gemerkt.Maar goed.1988 dat is meer als 20 jaar geleden, iedereen zal die periode wel op een andere manier herinneren.
Nou, joey gaf aan dat het Ajax dat JC overnam amper over ervaring beschikte. En dat is onzin.
Waar ik wel veel moeite mee heb is dat je de " grillen " van de spelers van nu aan de spelers toeschrijft, alleen daar waar je in het verleden bijna elke trainer om de oren sloeg omdat ie juist datgene er niet inbracht wat altijd heel hoog in het vaandel van AJAX stond, dat verwijt telt dus niet voor MVB.
Natuurlijk geldt dat ook voor Van Basten. Hij zal net als zijn voorgangers echter ook geen chocola kunnen maken van jongens als Stekel, Urby en Vermaelen.
Wat is er verbeterd sinds van Basten er is, en kom niet aan met puinruimen, want dat slaat natuurlijk nergens op.Bijna alle spelers die MVB laat vertrekken zijn nooit basispelers geweest,
Dus wél puinruimen, want zoals je zelf aangeeft had Ajax niets aan de spelers die Van Basten eruit heeft gegooid.
anders gezegt MVB had een basis, die aanmerkelijk beter voetbal liet zien vorige seizoenen, dan wat we nu te zien krijgen,
Ehm, zoals? Wanneer dan? 2 keer de CL niet bereikt, 1 keer zelfs helemaal geen europees voetbal. HtC had Sneyder, Stam en KJH. PSV speelde belabberd en Ajax werd nóg geen kampioen. En speelde Ajax toen zo geweldig? Ja, tegen PSV, dat met een achterhoede met da Costa, Alcides en die Chinees speelde. Maar verder?
Nu heb ik er niet zo veel verstand van,
Veto. Absoluut niet mee eens.
maar is het niet een beetje beanstigend dat MVB pas halverwege het seizoen er een beetje achter komt dat deze achterhoede niet goed genoeg is,
Voor de winterstop pakte Ajax minder tegengoals dan de voorbije jaren. Sinds Stekel er weer in staat, regent het tegengoals. Op papier beter dan Vermeer, in de praktijk duidelijk niet.
Ik bedoel je kan op verschillende manieren, jzelfs in een elftal met " mindere " spelers proberen om er structuur in te brengen n.l. op de MVB manier, het kopen van, of de van Gaal manier.
De LVG-manier werkte de laatste 10 jaar niet. Nu wel. Knap, ik gun het de man persoonlijk ook van harte. Maar de Van Gaal manier was de afgelopen jaren het kopen van losers als Cziommer, Agustien, Waterman, noem maar op. Hij wilde Lazovic hebben, 20 miljoen neertikken voor Afonso Alves.
Persoonlijk denk ik dus dat dat ook weer met de " structuur ", de " basis " te maken heeft.
Dat denk ik dus ook. Zonder fundament kom je nergens. Dat fundament ontbreekt bij Ajax al jaren.
En MVB zou dan degene moeten zijn die dat er in gaat brengen ?.
Hopelijk. Voor de winterstop was Ajax redelijk bezig. Europees overwinterd, minder verliespunten en doelpunten tegen dan in voorgaande seizoenen. En ineens was het allemaal weer foetsie.
MVB die dus tactisch gezien kwa speler alleen maar met één opdracht het veld werd ingestuurd " maak de goals ".
Of dat zo is kan ik niet beoordelen. Ik ben niet bij de tactische besprekingen aanwezig.
MVB, met 0,0 club ervaring wat bijspijkeren betreft, schaven, slijpen, positiespel enz.Heeft MVB die bagage in huis, heeft ie die ervaring.
Nou, hij kon wel aardig voetballen en speelde onder aardige trainers. Ik neem aan dat er wel iets is blijven hangen.
Maar wat ik er van begrepen heb is ook MVB nog steeds aan het leren, en dat dus over de rug van AJAX.
Dat laatste vind ik onzin. Is iedere opvolger van LVG dan over de rug van Ajax aan het leren geweest?
Afijn, MVB heeft nog wat wedstrijden om er iets van te maken.Om mij te laten zien dat ie wel de kwaliteiten bezit om de " basis " terug te brengen bij AJAX.Om er in ieder geval een redelijk elftal van te maken dat een wedstrijd positioneel voetballend gezien kan winnen, en niet wacht op bevliegingen voorin.Dat er in ieder geval enkele voetbal patronen te zien zijn, waar een achterhoede een beetje redelijk op elkaar ingespeeld is, wat duidelijke aanzetten tot automatismen, wat herkenbare dingetjes zoals een serie goede corners, vrije trappen met een idee er achter, loop lijnen waar je van zegt, ja, en nu diep die bal ..
Zo zie ik dat ook. In mei kan iedereen z'n conclusies trekken. MVB zal moeten bewijzen dat ie dit elftal weer aan de praat kan krijgen en dat hij met het oog op de toekomst onze club een stap voorwaarts kan laten zetten.
Verrek, laten dit nu allemaal trainbaar elementen van het voetbalspel zijn ..
Voor alle opvolgers van LVG gold precies hetzelfde. Waarbij we weer terug bij af zijn: ligt het aan de spelers of aan de trainers. Het antwoord zal wel ergens in het midden liggen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za feb 14, 2009 2:12 pm

Huntelaar gaf ook al aan dat hij nauwelijks van gedachten wisselde met vBasten, lees ik nu.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 2:18 pm

Het is overduidelijk dat de spelers op dat punt ontevreden zijn, Peter.

Maandag Urby in FCG: Op de vraag of Van Basten met de spelers praatte zei Urby iets van: ik denk het wel, en toen praatte hij er snel overheen, Van Basten werkte veel met het team, enz.

Een trainer heeft tegenwoordig echt een moeilijke taak: hij moet soepel kunnen omgaan met de emoties en de gevoelens van spelers uit allerlei culturen. Dat is een talent, dat kun je niet even leren. Iemand als Hiddink heeft dat van nature, die had als jonge trainer Romario al in zijn zak. Van Basten heeft dat juist helemaal niet, die neemt zichzelf als maatstaf. Maar de tijden zijn veranderd en niet elke speler is zo hard en meedogenloos als Van Basten was.

goodfella

Bericht door goodfella » za feb 14, 2009 2:19 pm

Hiddink kon ook heel goed met de donkere jongens overweg.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 2:22 pm

Ja hoor. Hij kan niet als bondscoach de problemen van een club oplossen. Hij is geen tovenaar.

Maar wil je soms ontkennen dat Hiddink sterk is in de communicatie, goodfella? Dat lijkt me een achterhoedegevecht.

wimpey

Bericht door wimpey » za feb 14, 2009 2:31 pm

goodfella schreef:Hiddink kon ook heel goed met de donkere jongens overweg.
:smallgrin.gif:

Maar dan wel als ze allemaal bij elkaar gingen zitten rond etenstijd.

'Praten', 'communicatief zijn', ieder mens / iedere trainer is anders. LVG kauwt alles voor, MVB verwacht (ook) beslissingen / initiatief van zijn spelers.

De ene speler heeft meer met de ene trainer dan met de ander. Davids en MVB was water en vuur, Davids en HtC 2 handen op een buik. Bij Vertonghen is het andersom.

Maxwell en Koeman waren bevriend, met VDV en Sneyder had Koeman veel minder.

Urby; de meest snuggere indruk maakt ie op mij niet. Die heeft zéker niet genoeg aan dat halve woord waar Van Basten het over had.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za feb 14, 2009 2:34 pm

Ik denk dat iedere speler een andere aanpak vraagt. Sommige voetballer zijn aanhankelijk, anderen willen zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Ik zou tot de tweede categorie behoren.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za feb 14, 2009 2:35 pm

Jim schreef:Ook nog eens in zijn eerste seizoen, waarin je toch mag verwachten dat een spelersgroep nog geen verschijnselen vertoont van ietwat 'uitgekeken' te zijn op een coach. Het kan verkeren...
Zo vreemd is dat trouwens niet. Lees het stukje groepsdynamica van Tuckman er maar eens op na:

http://www.groepsmaatschappelijkwerk.nl/?q=node/169

Verbeek en Stevens zijn duidelijk in de eerste en/of tweede fase blijven steken en uiteindelijk al vroeg afgeserveerd. Van Basten dreigt eenzelfde kant op te gaan, als ie niet snel gaat corrigeren.

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 14, 2009 2:38 pm

En hoe lang mogen die fasen duren, Zuidema? Want we zitten blijkbaar nog aan het begin van het proces en het seizoen is al bijna voorbij (=verloren).

goodfella

Bericht door goodfella » za feb 14, 2009 2:41 pm

joey schreef:Ja hoor. Hij kan niet als bondscoach de problemen van een club oplossen. Hij is geen tovenaar.

Maar wil je soms ontkennen dat Hiddink sterk is in de communicatie, goodfella? Dat lijkt me een achterhoedegevecht.

Ik wil alleen aangeven dat Hiddink in '96 te horen kreeg dat hij zijn kop uit de reet van de blanke spelers moest halen. Dat had niks met de klaarblijkelijke problemen bij Ajax te maken, dat had betrekking op het gedrag van Hiddink bij Oranje.

Plaats reactie