AZ 2008 - 2009
www.gelderlander.nlAZ waakt voor gekkigheid na landstitel
De directeur voetbalzaken van AZ, bezig aan zijn vierde seizoen, zegt dat het blikveld van de club vooral net onder 'de buitencategorie' zal blijven hangen.
De eventuele titel verandert daar niets aan. "Want je moet realistisch blijven. Stel dat er een jaar Champions League in zit. Dan zal dat veel geld opleveren, maar het is niet structureel. Salarissen zijn dat wel. Dan moet je niet een heel loongebouw op zijn kop gaan zetten. Dat is het niet waard."
Het is de les van een jaar geleden. Toen AZ er zelfs een rechtsgang voor over had om Afonso Alves zijn reeds getekende contract na te laten leven. En om de Braziliaanse spits aan te kunnen trekken moest er toch behoorlijk gegoocheld worden in het financiële huishoudboekje. Alves bezweek echter voor nóg veel meer miljoenen in Middlesbrough.
Brands wil ondertussen meer energie steken in het behouden en langer vastleggen van sleutelspelers die het collectief nu zo sterk maken. "Sergio Romero is binnengekomen als tweede keeper. Met het salaris van een reservedoelman. Hij heeft zich opgewerkt en moet dan niet hoeven vragen om verbetering. Zo'n contract moeten wij hem aanbieden. Zo behouden we een goed fundament."
Zonder dat dergelijke gestes, beseft Brands, automatisch worden beantwoord met een nieuwe handtekening. "Maar ik verwacht geen leegloop. Daar zijn we immers zelf bij. Eén of twee kunnen er altijd vertrekken. En de plekken die daardoor vrij komen zullen vanuit de scouting en de jeugdopleiding worden ingevuld."
Dat scenario hoefde in de transferperiode die begin deze week werd afgesloten niet op tafel te komen. Brands was er ook niet bang voor. "Omdat de club een signaal afgaf dat er geen spelers zouden vertrekken. En ook de voetballers zelf lieten in interviews blijken dat ze liever bij een club bleven die meedoet om twee prijzen. Natuurlijk waren de gevoelens gemengd toen El Hamdaoui en Barcelona aan elkaar werden gelinkt. Voor die jongen én de uitstraling van AZ is het fantastisch. Maar liever wilden wij onze clubtopscorer niet kwijt."
Het gaat over misschien wel de enige vedette in het zo geprezen collectief van AZ. "Normaal gesproken heeft AZ, uitzonderingen daargelaten, geen spelers van de buitencategorie. Wél jongens die dat kunnen worden. We zijn het beste collectief en staan daardoor waar we staan."
AZ heeft de concurrentie, de clubs uit de traditionele topdrie, op grote achterstand gezet. Brands merkt, rondlopend in de club, niet de druk van een koploper. "Ik heb het gevoel dat de selectie uit stabiele, nuchtere jongens bestaat. Met weinig ervaring, wordt er wel eens geroepen, maar Schaars heeft toch een jeugd EK gewonnen, De Zeeuw ook. Jaliens en Mendes da Silva lopen al een tijdje mee. Dan heb je nog een paar Zuid-Amerikanen die geloof ik nooit in paniek raken. Tel er een paar nuchtere Belgen bij en je hebt het geraamte.
"Wat niet wegneemt dat een titel, als het geluk ons mag treffen, nu net zo onverwachts zou komen als twee jaar geleden. Maar we zullen niet hoteldebotel raken. Dat is vorig jaar toen we de keerzijde meemaakten óók niet gebeurd."
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Als ik zo'n man hoor praten, dan denk ik: ja, dat is beleid.
Maar goed: dat dacht ik destijds van Martin van Geel ook. En die raakte tóch de kluts kwijt toen hij bij Ajax binnenkwam, na een veelbelovende start.
En zo is het al zo veel trainers en technisch directeuren vergaan bij Ajax. Een hele stoet vakmensen is bij Ajax ambitieus begonnen, met alle krediet van de wereld, maar kon de zaak tóch niet naar hun hand zetten - om vervolgens te verzuipen.
De eerste verklaring waar je aan denkt: in de 'luwte van de provincie' is het makkelijker presteren dan in het 'harde Ajax-klimaat'. Een provincieclub die niets hoeft, is iets anders dan Ajax, de topclub die moet winnen.
En toch geloof ik niet dat het 'm alleen daar in zit. Zou voor ál die trainers en voetbalmensen gelden dat ze in de subtop goed werk leverden, maar bij Ajax tegen hun plafond stootten? Ik geloof het gewoon niet. Er is bij Ajax kennelijk iets (bepaalde 'mechanismen', zoals dat dan heet) waardoor deze club een onwerkbare moloch geworden is. Een schip op drift, waarvan het roer als een voetzoeker ronddraait, zodat het zelfs door de beste kapitein niet meer te grijpen valt.
Is het de 'vijfde colonne' binnen deze club...? De hoge media-druk, die altijd maar weer onrust veroorzaakt...? Ik weet het niet, het zijn vast en zeker factoren die meetellen, maar het wil er bij mij niet in dat al die trainers en technisch directeuren die hier gesneuveld zijn, állemaal mensen waren voor wie Ajax net iets te hoog gegrepen was.
Hoe we Ajax weer 'werkbaar' moeten maken voor ons personeel? Ik zou het bij God niet weten. Echt niet. Ik kan het deels doorgronden, maar niet helemaal.
K.
Maar goed: dat dacht ik destijds van Martin van Geel ook. En die raakte tóch de kluts kwijt toen hij bij Ajax binnenkwam, na een veelbelovende start.
En zo is het al zo veel trainers en technisch directeuren vergaan bij Ajax. Een hele stoet vakmensen is bij Ajax ambitieus begonnen, met alle krediet van de wereld, maar kon de zaak tóch niet naar hun hand zetten - om vervolgens te verzuipen.
De eerste verklaring waar je aan denkt: in de 'luwte van de provincie' is het makkelijker presteren dan in het 'harde Ajax-klimaat'. Een provincieclub die niets hoeft, is iets anders dan Ajax, de topclub die moet winnen.
En toch geloof ik niet dat het 'm alleen daar in zit. Zou voor ál die trainers en voetbalmensen gelden dat ze in de subtop goed werk leverden, maar bij Ajax tegen hun plafond stootten? Ik geloof het gewoon niet. Er is bij Ajax kennelijk iets (bepaalde 'mechanismen', zoals dat dan heet) waardoor deze club een onwerkbare moloch geworden is. Een schip op drift, waarvan het roer als een voetzoeker ronddraait, zodat het zelfs door de beste kapitein niet meer te grijpen valt.
Is het de 'vijfde colonne' binnen deze club...? De hoge media-druk, die altijd maar weer onrust veroorzaakt...? Ik weet het niet, het zijn vast en zeker factoren die meetellen, maar het wil er bij mij niet in dat al die trainers en technisch directeuren die hier gesneuveld zijn, állemaal mensen waren voor wie Ajax net iets te hoog gegrepen was.
Hoe we Ajax weer 'werkbaar' moeten maken voor ons personeel? Ik zou het bij God niet weten. Echt niet. Ik kan het deels doorgronden, maar niet helemaal.
K.
Still alive...
heeft het niet gewoon met scouting te maken?
Brands kan nog zoveel roepen, maar als volgend jaar bijvoorbeeld alleen Schaars en El Hamdaoui weggaan en daar komen spelers voor in de plaats die het niet waar weten te maken, dan kunnen ze zomaar op de vierde of vijfde plaats eindigen. Ondanks alle mooie beleidsdocumenten die in voetbalclubs circuleren (zie Feyenoord).
Brands kan nog zoveel roepen, maar als volgend jaar bijvoorbeeld alleen Schaars en El Hamdaoui weggaan en daar komen spelers voor in de plaats die het niet waar weten te maken, dan kunnen ze zomaar op de vierde of vijfde plaats eindigen. Ondanks alle mooie beleidsdocumenten die in voetbalclubs circuleren (zie Feyenoord).
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Exact.joey schreef:Dat is de slangentuin waar Cruijff op doelt, Ko.
En dat betekent meteen dat de slangen in die tuin de hoofdschuldigen zijn aan de malaise van de afgelopen tien jaar.
Zíj maken de hoofdverantwoordelijken van ons voetbalbedrijf na verloop van tijd het leven zuur en het werken onmogelijk.
K.
Still alive...
Heeft AZ dat bericht soms zelf de wereld ingeholpen? Het kwam zogenaamd uit de Spaanse media, maar dat bleek een verzinsel.Duke schreef:Natuurlijk waren de gevoelens gemengd toen El Hamdaoui en Barcelona aan elkaar werden gelinkt. Voor die jongen én de uitstraling van AZ is het fantastisch. Maar liever wilden wij onze clubtopscorer niet kwijt."
Goed beleid? Deels. Ze hebben enkele pareltjes gescout (vooral Romero- wát een keeper), maar al met al heeft AZ een vrij dure selectie die ik kwalitatief ongeveer gelijkwaardig acht aan die van Ajax of PSV.
Dat hadden we over Vitesse gedacht als die club op plek 4 zou hebben gestaan. Dat werd in de zakenwereld ook jarenlang over Ahold gedacht.Kowalczyk schreef:Als ik zo'n man hoor praten, dan denk ik: ja, dat is beleid.
K.
Als je wint, heb je gelijk en is elke beslissing die je hebt genomen weloverwogen geweest.
Duur? In ieder geval niet in salariskosten.Jöhnk schreef:Heeft AZ dat bericht soms zelf de wereld ingeholpen? Het kwam zogenaamd uit de Spaanse media, maar dat bleek een verzinsel.Duke schreef:Natuurlijk waren de gevoelens gemengd toen El Hamdaoui en Barcelona aan elkaar werden gelinkt. Voor die jongen én de uitstraling van AZ is het fantastisch. Maar liever wilden wij onze clubtopscorer niet kwijt."
Goed beleid? Deels. Ze hebben enkele pareltjes gescout (vooral Romero- wát een keeper), maar al met al heeft AZ een vrij dure selectie die ik kwalitatief ongeveer gelijkwaardig acht aan die van Ajax of PSV.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik denk dus dat het met dat meevallen wel meevalt, al zullen spelers bij Ajax vast beter verdienen. Maar deze discussie is al gevoerd.
Het ging me voornamelijk om de transferwaarden. En nee, niet in vergelijking met Ajax. Het is gewoon een dure selectie.
Verder sluit ik me aan bij GF. Nu er gewonnen wordt, worden alle miskopen (Sinouh, Waterman, Pelle) ook gelijk vergeten. AZ doet het goed, maar ik ga het niet romantiseren.
Het ging me voornamelijk om de transferwaarden. En nee, niet in vergelijking met Ajax. Het is gewoon een dure selectie.
Verder sluit ik me aan bij GF. Nu er gewonnen wordt, worden alle miskopen (Sinouh, Waterman, Pelle) ook gelijk vergeten. AZ doet het goed, maar ik ga het niet romantiseren.
Vorig seizoen was het inderdaad heel rustig bij AZ. Die slissende mongool van een voorzitter hebben we bijvoorbeeld ook een jaar niet met zijn Friese kop op tv gezien. Bij Ajax is zoiets onmogelijk. Daar zit de pers er zo bovenop. Ajax kan echt niet een heel seizoen in het rechterrijtje staan. Simpelweg onmogelijk.Jöhnk schreef: Verder sluit ik me aan bij GF. Nu er gewonnen wordt, worden alle miskopen (Sinouh, Waterman, Pelle) ook gelijk vergeten. AZ doet het goed, maar ik ga het niet romantiseren.
Klopt Daniel. Bij AZ hadden we allemaal zoiets van. Ok, leuk. Ze hebben 2 jaar lang bovenin meegedraaid en nu is het weer ouderwets het rechterrijtje. Je bent er zo aan gewend als zo'n nietszeggende club weer anoniem mee hobbelt met de rest. Bij Ajax en onze rivaal heb je elke dag de pers aan het veld staan. Supporters die het trainingsveld bestormen. En noem het allemaal maar op.Daniel_vT schreef:Zelfs Feyenoord kan dat niet.