Moest pakken in de zin van dat het hoogste tijd werd of moest pakken omdat we de beste selectie hebben? Dat laatste heb ik in ieder geval nooit gezegd.joey schreef:Aan het begin van dit seizoen was zowat iedereen het er hier over eens dat Ajax de titel moest pakken. Nu gaat blijkbaar bijna iedereen mee in de redenering van MVB dat dit een opbouwjaar is en dat de doelstelling moet worden bijgesteld. Of vergis ik me?
De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Laat ik het zo zeggen: met deze spelers had Ajax in ieder geval in de buurt van AZ moeten staan.joey schreef:Aan het begin van dit seizoen was zowat iedereen het er hier over eens dat Ajax de titel moest pakken. Nu gaat blijkbaar bijna iedereen mee in de redenering van MVB dat dit een opbouwjaar is en dat de doelstelling moet worden bijgesteld. Of vergis ik me?
Het is elk jaar de hoogste tijd. Dan zeg je dus feitelijk niets.Enganche schreef:Moest pakken in de zin van dat het hoogste tijd werd of moest pakken omdat we de beste selectie hebben? Dat laatste heb ik in ieder geval nooit gezegd.joey schreef:Aan het begin van dit seizoen was zowat iedereen het er hier over eens dat Ajax de titel moest pakken. Nu gaat blijkbaar bijna iedereen mee in de redenering van MVB dat dit een opbouwjaar is en dat de doelstelling moet worden bijgesteld. Of vergis ik me?
Het stinkt aan alle kanten!
- Cluijffert
Je kan niet zeggen dat Ajax ieder jaar kampioen móet worden (en dus kan je ook niet zeggen dat Van Basten in z'n eerste jaar kampioen móet worden), maar vanwege al het gekloot in de afgelopen jaren en vier jaar zonder titel ga je dat soort uitspraken krijgen. Volgens mij was dat de tendens voorafgaand aan het seizoen. Vanwege die vier titelloze jaren en de forse investering móest Ajax kampioen worden. Niet per se omdat Ajax nou de beste selectie van Nederland zou moeten hebben.joey schreef:Het is elk jaar de hoogste tijd. Dan zeg je dus feitelijk niets.Enganche schreef:Moest pakken in de zin van dat het hoogste tijd werd of moest pakken omdat we de beste selectie hebben? Dat laatste heb ik in ieder geval nooit gezegd.joey schreef:Aan het begin van dit seizoen was zowat iedereen het er hier over eens dat Ajax de titel moest pakken. Nu gaat blijkbaar bijna iedereen mee in de redenering van MVB dat dit een opbouwjaar is en dat de doelstelling moet worden bijgesteld. Of vergis ik me?
Ik denk eerder dat ik meer vertrouwen had in wat er al stond bij PSV. Qua aankopen zag ik het namelijk al niet zitten in Maza en Isaksson. In Manco en Amrabat weer wel. Maar goed, PSV haalde een trainer binnen die totaal niet klikte met de spelersgroep. Bij AZ ging alles juist weer draaien vanwege een aantal goede ingrepen en terugkerende spelers.Peter schreef:Meen me te herinneren dat Enganche niet vond dat Ajax de titel moest pakken, omdat PSV beter had ingekocht.
Mwah, het feit dat Ajax in de voorafgaande jaren al dicht bij de titel was + het feit dat er flink aangekocht was deed vermoeden dat het mogelijk moest zijn om kampioen te worden. En laten we wel zijn, met beter spel dan vorig seizoen had het zomaar gekund.
Helaas spelen we nog steeds bagger. Dus houdt het op.
Ik vond het trouwens heel plausibel om de titel te verwachten. Vond Van Basten ook.
Helaas spelen we nog steeds bagger. Dus houdt het op.
Ik vond het trouwens heel plausibel om de titel te verwachten. Vond Van Basten ook.
-
-
- AT Toto winner 15/16
Precies, ik meen me ook te herrinneren dat dat zo'n beetje de algehele gedachte was hier.. vorig jaar al dichtbij de titel, nu Koning Marco als trainer, de vele miljoentjes die als zoete broodjes over de toonbank gingen.. het kon allemaal niet op.joey schreef:Mwah, het feit dat Ajax in de voorafgaande jaren al dicht bij de titel was + het feit dat er flink aangekocht was deed vermoeden dat het mogelijk moest zijn om kampioen te worden.
-
- AT Toto winner 15/16
En ook een nieuwe trainer.. (die er zogenaamd niks van kon)Peter schreef:Laten we Twente niet vergeten. 3 nieuwe middenvelders, 2 nieuwe verdedigers en klaarblijkelijk is er daar wel iets van een organisatie. En dan hebben we het over een subtopper hè. Zij kochten Stam, Wisgerhof, Perez, Janssen en Tioté. Kosten? Iets meer dan 6 miljoen.
-
Hoe kan het dan dat Twente momenteel beter voetbalt dan Ajax?Daniel_vT schreef:Had jij Stam, Wisgerhof, Perez, Janssen en Tioté graag in Ajax zien voetballen? Had je gedacht dat met hun Ajax wel die nieuwe stap omhoog had gemaakt. Ik blijf het een kromme vergelijking vinden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Het is helemaal niet erg om je te vergissen, Thomas. Jij had vast meer van Ajax en Van Basten verwacht, so what? Wij zijn hier toch geen waarzeggers? Een flinke portie wishful thinking zit er bij sommigen ook bij, daar zijn we supporters voor.
Wat me meer verontrust, is dat de doelstelling zomaar wordt bijgesteld. Je moet durven eisen, vind ik. Als Van Basten nu het team niet aan de praat weet te krijgen, wie garandeert dan dat het volgend seizoen wel lukt? De tekenen zijn niet gunstig wat dat betreft.
Wat me meer verontrust, is dat de doelstelling zomaar wordt bijgesteld. Je moet durven eisen, vind ik. Als Van Basten nu het team niet aan de praat weet te krijgen, wie garandeert dan dat het volgend seizoen wel lukt? De tekenen zijn niet gunstig wat dat betreft.
-
Twente heb ik wel weer knap ingeschat, vind ik zelf. Die staan nu tweede en ik had ze voorafgaand aan het seizoen als derde ingeschat.Peter schreef:Laten we Twente niet vergeten. 3 nieuwe middenvelders, 2 nieuwe verdedigers en klaarblijkelijk is er daar wel iets van een organisatie. En dan hebben we het over een subtopper hè. Zij kochten Stam, Wisgerhof, Perez, Janssen en Tioté. Kosten? Iets meer dan 6 miljoen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is bij de club die je support toch vaak ook voor een groot deel wishful thinking. Bij AZ vind ik het echter wel verklaarbaar waarom het beter gaat dan verwacht. En nadat je bij Ajax de ene wedstrijd na de ander ziet en bijvoorbeeld de keuzes van de trainer van dichtbij mee maakt, dan kan je hier en daar ook prima zien waarom het minder gaat dan verwacht. Mensen die dat niet zien gaan dan bijvoorbeeld roepen dat het aan een gebrek aan inzet ligt, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Verkeerde keuzes, gebrek aan kwaliteit, een paar slechte aankopen, een paar (ongelukkige?) blessures en hier en daar een scheidsrechterlijke dwaling en je bent al een heel eind. Maar goed, wat dat wishful thinking betreft was ik nu met Van Basten al een stuk voorzichtiger dan onder Ten Cate hoor. Ik benader Van Basten nu al aardig kritisch, waar dat bij Ten Cate heel lang heeft geduurd.joey schreef:Het is helemaal niet erg om je te vergissen, Thomas. Jij had vast meer van Ajax en Van Basten verwacht, so what? Wij zijn hier toch geen waarzeggers? Een flinke portie wishful thinking zit er bij sommigen ook bij, daar zijn we supporters voor.
Je kan niet eisen, in mijn ogen. Je hebt ook met concurrenten te maken. Concurrenten met gemiddeld wat minder mogelijkheden dan Ajax (al heeft PSV weer wel de naam van een club die ieder jaar Champions League speelt), maar kijkend naar de organisatie bij Ajax is het misschien niet zo slecht dat de ene na de andere trainer geen gebruik weet te maken van die mogelijkheden.
- LouisXIV & co
Ja, we hebben de afgelopen jaren veel trainers versleten zonder dat het er beter van werd. Maar we vervingen steeds de lamme door de blinde. Het wordt tijd dat Ajax weer eens een echte ervaren trainer krijgt. Laat het experimenteren maar aan de jeugdopleiding over, in het eerste elftal wil ik een didactisch onderlegde voetbaltacticus. Dus geen ex-international zonder duidelijk trainers-cv. Dus geen Wouters, Koeman, Blind of Van Basten.Daniel_vT schreef:Nu weer een trainer eruit flikkeren is het domste wat je kan doen, telkens doen we maar weer. En wat schieten we ermee op? Helemaal niks, vaak heeft het gewoon ook tijd nodig.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!
Diep respect voor Marco van Basten
De wekelijkse column van Remko van der Ploeg voor www.Ajax1.nl
Het is zover! De clubicoon Marco van Basten heeft plaats gemaakt voor een paar andere clubiconen. Marco, Johnny en Robbie hielden het voor gezien, ze kregen het team niet aan de praat. Ze hebben genoeg tijd gehad, wel een half jaar, om de puinhopen van John Jaakke, Louis van Gaal, Ronald Koeman en Martin van Geel op te ruimen. Het wordt nu tijd voor de volgende clubiconen: Patrick Pannenkoek, Cas Capuchon en Simon Stroop zullen de technische leiding op zich nemen. Bas Bottenbreker en Bert de Blèrder zullen de medische staf gaan laten lijden en dit is niet verkeerd geschreven. Imro IQ is de nieuwe teammanager.
Marco van Basten zag afgelopen vrijdag zelf in, na een indringend gesprek met deze mensen, dat hij verkeerd bezig was. De spelers hingen aan de lippen van Imro IQ, toen deze het trainingsveld opkwam nadat Bas Bottenbreker de weg voor hem vrij had gemaakt. Imro had, zoals zijn achternaam al doet vermoeden, zinnige teksten voor de spelers. In het kort kwam het hier op neer: “Jullie vuile!@#$%& honden, jullie moeten eens gaan voetballen. Jullie T!#@%&lijers zijn het shirt met het verkeerde logo niet waard. Jullie leven en werken niet voor de club, neem een voorbeeld aan mij; ik werk al jaren niet, heb dus tijd zat voor het clubhonk.”
Bert de Blèrder nam Evander Sno even apart en vertelde hem van de medische gevaren die overmatig alcoholgebruik tot gevolg kon hebben. Hij vertelde uit eigen ervaring en hij was ermee gestopt; hij snoof nu alleen nog maar wat lijntjes en adviseerde Evander dit ook te doen. Diego Maradonna had met dit goedje immers zijn grootste successen bereikt.
Patrick Pannenkoek nam met de spelers zijn visie door voor het restant van het seizoen. De spelers hadden een tekort aan techniek en dat moest nodig bijgespijkerd worden; Bob de Beul werd naar voren geschoven als de nieuwe techniektrainer. Cas Capuchon was de man die de falende scheidsrechters en grensrechters wel eens een lesje zou leren als ze in de fout gingen. Toen Urby Emanuelson vroeg hoe hij dat dan ging doen, kreeg hij een vreselijke scheldkanonnade van zijn nieuwe trainer naar zijn hoofd. “ Ben jij nou zo dom en ik zo slim,” riep hij een geschokte Urby toe. Cas zou gewoon het veld inlopen en hem helemaal de P1&%@ris slaan, zodat hij zijn beslissing wel moest terugdraaien. Emanuelson reageerde geschokt en vertelde zijn nieuwe trainer, dat hij dan geschorst zou worden; er stonden immers ook allemaal camera’s langs het veld. De nieuwe trainer Patrick Pannenkoek lachte om deze kortzichtigheid van Urby en voegde er tactvol aan toe dat hij(Emanuelson) echt uit een bananenrepubliek kwam. “Urby jongen, mijn assistent Cas houdt toch zijn capuchon op en is dus niet te herkennen door al die camera’s, de KNVB zal denken dat het zo’n overspannen laagbegaafde supporter is.”
Simon, de tweede assistent van Pannenkoek, stapte naar voren en nam het woord. “Jullie vuile vieze overbetaalde verwende luie T^%$@s spelers dat jullie zijn, zei hij op luide toon. Als jullie in de wedstrijd één verkeerde pass geven, zijn jullie de volgende training de lul. Ik smeer je helemaal in met stroop en je krijgt vervolgens een plastic zak met kippenveren over je heen. Daarna trap ik je met pek en veren de ArenA uit, hebben jullie dat begrepen?” De spelers trappelden van motivatie door deze wijze woorden van de nieuwe assistent trainer. Dit is waar de spelers behoefte aan hadden, duidelijkheid, in plaats van dat softe gebouw van Marco van Basten aan een nieuw Ajax.
Patrick Pannenkoek nam het vervolgens weer over en vertelde dat hij altijd met 11 spelers ging voetballen. Maarten Stekelenburg, die zich als aanvoerder geroepen voelde om ook iets te zeggen, meldde de nieuwe trainer dat ze onder de oude trainer ook al met zijn elven speelden. Een tirade daalde neer over de overspannen keeper. “ Jij vuile angsthaas, jij moet je bek houden en ballen vangen. Wat ik bedoel, is dat we altijd met dezelfde elf spelers spelen en niet zoals mijn voorganger in een wisselende samenstelling.” Jan Vertonghen vroeg Pannenkoek hoe hij dat dan ging doen bij blessures. Pannenkoek ontplofte zowat en riep op luidde toon: “BLESSURES, BLESSURES, daar lopen jullie maar doorheen, stelletje lapzwansen(censuur van de schrijver), jullie hebben niets over voor die derde ster. De tactiek is, alles over hebben voor je club, dus al die looplijnen die jullie geleerd hebben die snuiven jullie maar op.”
Opgelucht en tot hun bot gemotiveerd zag ik de spelers de bus instappen op weg naar Arnhem. Het vertrouwen straalde als drie sterren uit hun ogen; wat een bron van inspiratie, die nieuwe technische staf. “Ik geloof er weer in en blaak van het zelfvertrouwen, zei Urby Emanuelson tegen Evander Sno, toen ze de ArenA uitreden, met dank aan Patrick Pannenkoek, onze nieuwe trainer.”
Sven Kramer staat er fantastisch voor, hoorde ik toen ik wakker werd op de bank. Nog wat suf keek ik naar de einduitslag van de 5000 meter op het WK schaatsen in Hamar. Shit, ik was in slaap gevallen tijdens het schaatsen kijken. Geschokt pakte ik de afstandbediening, pagina 801! Er stond niets over Ajax; Internet dan maar, ook niets! Even Googlen op Patrick Pannenkoek, ook niets in relatie met Ajax.
Gelukkig, het was een droom. Maar wat heb ik een respect voor Marco van Basten en Urby Emanuelson dat ze nog met dit soort mensen in gesprek gaan. Want hoe leg je aan een dom iemand uit, dat hij dom is? Het is hun gelukt!
Remko van der Ploeg
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Je vergist je in ieder geval wat mij betreft. Ik ben nog steeds in de verwerkingsfase dat we weer geen kampioen worden. Goed AZ draait dit jaar qua resultaten briljant, maar als we in staat zijn om in de afgelopen 3 wedstrijden, waarvan 2 thuis, 1 op 9 te halen... Dan is er iets goed mis. En daar mag, nee moét MvB op worden aangesproken; na afloop van het seizoen welteverstaan. Omdat we dan pas weten waar we zijn geeindigd. Dit kon wel eens het enige seizoen zijn dat ie trainer van Ajax is, wordt steeds meer mijn indruk.joey schreef:Aan het begin van dit seizoen was zowat iedereen het er hier over eens dat Ajax de titel moest pakken. Nu gaat blijkbaar bijna iedereen mee in de redenering van MVB dat dit een opbouwjaar is en dat de doelstelling moet worden bijgesteld. Of vergis ik me?
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog op zo feb 08, 2009 1:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley