AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 8:15 pm

Touché. Het is denk ik zelfs zo dat wij 'meer ingespeeld zouden moeten' zijn.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 8:30 pm

Sulejmani, Cvitanich, Enoh, Oleguer voor een groot gedeelte en Vermeer zijn spelers die dit jaar nieuw zijn in de basis. VD Wiel ook min of meer. Lindgren bijvoorbeeld pas een half jaar. Feit is ook dat jongens als VD Wiel en Vertonghen voor het eerst een nieuwe plek moeten bespelen, anders dan dat ze normaal gewend waren. Vertonghen speelt centraal, VD Wiel nu vast linksback. Bogarde speelde ook niet direct als hoe hij zou moeten als linksback binnen het team, dat heeft tijd nodig. Stekelenburg heeft er een erg lange tijd uitgelegen, en heb ik nooit echt betrouwbaar gevonden. Maar voor de rest zijn we ook gewoon geen team omdat we niet ingespeeld zijn op elkaar, dat heeft tijd nodig. Als er continue mutaties in de basis elf en de selectie voorkomen kun je nooit een vast team krijgen. Ik zeg niet dat dat het feit is waarom Ajax niet goed presteert, maar dat het wel veel zou schelen als deze jongens volgend jaar rond deze tijd er ook nog allemaal spelen en in deze vorm. Pelle, Hamdaoui en Ari zijn er nu anderhalf jaar, bijna twee jaar dus. Dat is ook een aantal jaar. Maar goed, we gaan nu een mierenneukerige discussie voeren ofzo. Het is gewoon overduidelijk dat een hoop mensen verwachten dat een selectie met een nieuwe trainer afgelopen jaar, een heel nieuw bestuur en een flink aantal nieuwe spelers er na een half jaar een team staat. Dat kun je niet verwachten, een team is niet iets dat je koopt of binnen een half jaar traint. Dat heeft tijd nodig. Het gaat niet zozeer om wie er bijkomt, maar vooral om wie er weggaat of uitgaat van een team. Als het ingespeelde geraamte blijft staan, want spelers buiten de basiself hebben ook invloed op de prestaties van het team binnen het veld. Het is niet alleen de kwaliteiten van het team, maar de atmosfeer, de bereidheid alles. Je kunt niet van dit team verwachten dat er na een half jaar al een team staat met een jonge coach die aan zijn eerste clubcoach klus begint.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 06, 2009 8:46 pm

Touché. :ajaxsmiley.gif:

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 8:48 pm

Elia-NKufo-Arnautovic
-Janssen-Perez-Tioté
Braafheid-Wisgerhof-Douglas-Stam

U roept wij draaien.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 8:59 pm

Ja dus? Bij Twente is de prestatie die ze nu behalen erg knap, bij Ajax is de druk erg hoog, een jong team maakt snel misstappen. Bij een team als Twente is alles hoger mooi meegenomen. Wij spelen in de CL waarschijnlijk beter dan in de UEFA Cup, omdat we dan tegen tegenstanders van groter formaat en een grotere naam spelen. Dan gaan die jongens er extra hard tegenaan, dat is een voordeel en last als een club als Ajax zijnde met zo'n naam. Ik vind het natuurlijk ook onzin, die jongens moeten net zo hard hun best doen. Alleen is het minder motiverend om tegen FK Zrablokbjenksa uit Oost-Kroatië te spelen dan tegen Real Madrid, dan spelen jongens minder geconcentreerd. Een team als Twente zal op Europees niveau voorlopig altijd het onderste uit de kan halen. Dat hele team van Twente bij Ajax mét trainer McClaren aan het roer zou een stuk lager staan dan dat ze nu doen, heeft vooral met het mentale aspect en de instelling te maken waarmee spelers en trainers de zaak in gaan. Het is niet zo zeer dat ik denk dat al die jongens stuk voor stuk bezwijken onder de druk, maar bewust of onderbewust hun momenten en wedstrijden kiezen. Omdat de naam van Ajax is als springplank naar de hogere top, ze zijn vaak altijd al bezig met de volgende grotere stap.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:05 pm

Geloof je dit zelf? Als de druk hoger is dan is Ajax beter? Waarom winnen we die potjes vCL dan nooit? Ajax speelt helemaal niet beter tegen goeie clubs, hoor. Wees blij dat we er niet tegen hoeven te spelen, zeg. Moet er niet aan denken. :blush.gif:

Mag ik concluderen dat de druk bij Ajax hoger is en dat we daardoor sneller misstappen maken? Als het goed is kopen we ook 'iets' betere spelers in, maar het zal vast zo zijn, want Oleguer heeft ook last van stress. Van Barcelona naar Ajax is namelijk niet zo maar wat.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:10 pm

Je hebt er nog een stukje bijgezet zie ik. We kunnen dus maar beter de toko opdoeken, want de reden waarom subtoppers boven ons staan is vanwege het feit dat onze spelers al een stap verder denken en daarom zo af en toe een wedstrijdje meepikken. Op de momenten dat we er moeten staan (de afgelopen 3 duels bijvoorbeeld) geven we gewoon even niet thuis, omdat de topclub toch wel komt. En dan? Dan kopen we spelers bij de subtoppers weg, maar zodra ze bij ons spelen dan zijn ze dus weer bezig met die volgende stap. Héél frustrerend.

Nee, bij Ajax is er gewoon geen organisatie en wordt er blijkbaar niet getraind op automatismen. Ik zie het in ieder geval niet, hoor. Echt niet.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:11 pm

Dat is toch vreemd. Benadruk ik nog zo duidelijk dat ik niet denk dat de meeste jongens bezwijken onder de druk, maar dat het met een motivatie probleem te maken heeft en door de instelling waarmee ze staan te voetballen. Vaak denken ze meer aan "zichzelf" als voetballer, met die volgende stap in hun kop omdat ze bij Ajax spelen dan dat ze als team presteren.
En ik vind het, nadat ik dat benadrukte, al helemaal apart dat je denkt dat ik denk dat Olguer onder een druk bezwaakt omdat hij een stap terug gaat. Wat voor een kromme redenatie zou dat zijn? Ik denk dat Oleguer kwaliteit tekort komt voor wat van hem verwacht wordt in het systeem dat we of Van Basten willen/wilt zien. Oleguer doet natuurlijk ook harder zijn best in Villareal thuis/uit dan tegen Volendam uit. Het is logisch dat ze elke wedstrijd even hard hun best moeten doen, maar door de status en naam van Ajax kiezen spelers meer hun momenten uit of ze zijn te onverschillig door het grote status verschil tussen Ajax en de tegenstander.

Ik denk dat je dat laatste pas kan merken na een jaar voetbal Peter, en dat een half jaar competitie te vroeg is voor een hele nieuwe organisatie om dat nu al te bepalen. We zijn zo makkelijk in het afbranden van een organisatie, het wegsturen van een trainer en maar hopen dat de nieuwe het wel direct goed doet. Weet je wat? Die trainer moet nog geboren worden in deze moderne voetbaltijd. Dat bestaat gewoon niet. Dat moeten we accepteren, anders moet je maar korfbal gaan volgen denk ik.
Wat wil je dan? Van Basten eruit flikkeren, jou gewenste trainer erin gooien en hopen dat het beter gaat? Wie dan? Hoe dan? Kom nou. Dan blijven we aan de gang, dat is juist ook een van de dingen die debet zijn aan de slechte prestaties, die onrust, die niet-continuiteit in het hele beleid en van het technische beleid. Elk jaar/half jaar weer een ander, dat schiet niet op.
Laatst gewijzigd door Daniel op vr feb 06, 2009 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:13 pm

Waarom verliezen we dan van Heerenveen (2x), Groningen, AZ en spelen we gelijk tegen Feyenoord? Dat zijn dan toch juist de tegenstanders waar men op en top gemotiveerd zou moeten zijn? Of hebben ze dan per toeval een offday?

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:17 pm

Ah dit jaar is een opbouwjaar dus? OK, daar was ik al bang voor dat het woord een keer zou vallen, maar aan je verhaal merk ik dat het nu toch zo ver is. Ondanks alle miljoenen en een 7 spelers die er vorig jaar ook bij waren is het een opbouwjaar. Het leuke van opbouwen is wel dat het steeds beter gaat, maar ik heb het idee dat we juist aan het afbreken zijn.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:17 pm

Peter schreef:Waarom verliezen we dan van Heerenveen (2x), Groningen, AZ en spelen we gelijk tegen Feyenoord? Dat zijn dan toch juist de tegenstanders waar men op en top gemotiveerd zou moeten zijn? Of hebben ze dan per toeval een offday?
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik zeg niet dat dat de reden is dat het niet best gaat? Ook dat benadruk ik toch? Ik zeg alleen maar dat het een hoop kan schelen als dit team langer bij elkaar staat te ballen.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:21 pm

Ik waag het te betwijfelen. Ik vind het allemaal loze excuses, want iedereen had verwacht dat we nog meededen voor de titel, maar een club die ingespeeld is (AZ) en een club die minder druk ervaart staan boven ons (Twente). Shit happens. Volgend jaar? Ja, dan is PSV weer ingespeeld, dus dan is er weer een excuus.

Je past telkens je posts aan. Ik had moeten quoten, want er staat telkens wat anders.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 06, 2009 9:23 pm

Schrijffoutjes?

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:25 pm

Daniel_vT schreef:
Peter schreef:Waarom verliezen we dan van Heerenveen (2x), Groningen, AZ en spelen we gelijk tegen Feyenoord? Dat zijn dan toch juist de tegenstanders waar men op en top gemotiveerd zou moeten zijn? Of hebben ze dan per toeval een offday?
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik zeg niet dat dat de reden is dat het niet best gaat?
Het is logisch dat ze elke wedstrijd even hard hun best moeten doen, maar door de status en naam van Ajax kiezen spelers meer hun momenten uit of ze zijn te onverschillig door het grote status verschil tussen Ajax en de tegenstander.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:26 pm

Daniel_vT schreef:het een hoop kan schelen als dit team langer bij elkaar staat te ballen.
Twente speelt beter voetbal en heeft allerhande nieuwelingen (en een nieuwe coach).

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:27 pm

Peter schreef:Ah dit jaar is een opbouwjaar dus? OK, daar was ik al bang voor dat het woord een keer zou vallen, maar aan je verhaal merk ik dat het nu toch zo ver is. Ondanks alle miljoenen en een 7 spelers die er vorig jaar ook bij waren is het een opbouwjaar. Het leuke van opbouwen is wel dat het steeds beter gaat, maar ik heb het idee dat we juist aan het afbreken zijn.
Nou begin je weer woorden in mijn mond te proppen. Ik heb het niet over een opbouwjaar gehad, ik heb dit nooit als dé verklaring van de misstappen gegeven. Ik heb alleen gezegd dat het wel een hoop zou kunnen schelen, en dat we nog helemaal nu niet kunnen beoordelen of dat er wel of niet autmatisme in komen. En dan nog, jij vind dat als je 30 miljoen investeert, dat er een team moet staan dat direct kampioen wordt. Dat je dan fluitend kampioen moet worden. Zou ik ook het logischte vinden, maar zo werkt dat niet. Dat is kut, maar het is zo. Er zijn meer factoren die meespelen. Ajax zou inderdaad beter kunnen, waar het aan ligt weet ik niet en ga ik verder ook geen uitspraken over doen als ik dat niet weet.

Ik wordt nu aangevallen op dingen die ik niet zo gezegd heb of bedoel, ik kom me op dit forum grotendeels alleen in discussies mengen als ik daar een duidelijke mening over klaar heb en het gevoel heb dat ik daar ook wat grond voor heb om sterk in te staan. Ik ga me niet mengen in opstellingen en tactische besprekingen/discussies. Omdat ik van mezelf weet dat mijn kennis daar gewoonweg niet ruim genoeg voor is. Ik lees in dat soort gevallen wel altijd zoveel mogelijk mee omdat ik het wel interessant vind en graag meer over wil weten. Ik vind het dan ook jammer dat ik, notabene door een admin, zo wordt aangevallen op iets dat ik niet zo bedoel. Ik geef louter een reden die mee kan spelen waarom AZ het nu wel beter doet met spelers die kwalitatief minder zijn, ik probeer ook mijn mening niet door niemand zijn neus te boren. Dit vind ik jammer.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:29 pm

Peter schreef:
Daniel_vT schreef:
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik zeg niet dat dat de reden is dat het niet best gaat?
Het is logisch dat ze elke wedstrijd even hard hun best moeten doen, maar door de status en naam van Ajax kiezen spelers meer hun momenten uit of ze zijn te onverschillig door het grote status verschil tussen Ajax en de tegenstander.
Waar maak je hieruit op dat ik dit als dé reden bestempel?

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:33 pm

Och, och zie het niet als een aanval joh. Zo is het niet bedoeld.

Ik vind dat als je dit zegt:
Ik denk dat je dat laatste pas kan merken na een jaar voetbal Peter, en dat een half jaar competitie te vroeg is voor een hele nieuwe organisatie om dat nu al te bepalen. We zijn zo makkelijk in het afbranden van een organisatie, het wegsturen van een trainer en maar hopen dat de nieuwe het wel direct goed doet. Weet je wat? Die trainer moet nog geboren worden in deze moderne voetbaltijd. Dat bestaat gewoon niet. Dat moeten we accepteren, anders moet je maar korfbal gaan volgen denk ik.
Ik je geen woorden in de mond prop als ik het over een opbouwjaar heb, hoor. Dit zeg je toch?

Ik heb aangegeven dat ik bij Twente allemaal nieuwelingen zie die wel weten hoe je de boel moet organiseren en daarom ook beter voetbal spelen. Deze discussie is ook al een keer gevoerd met PSV toen. Ze haalden toen allerhande nieuwelingen (Farfan etc.) en men dacht toen dat we konden toeslaan. Nou nee, die stonden er 'gewoon' gelijk. Alleen bij Ajax krijg ik het idee dat we ons gaan verschuilen achter excuses. Excuses waarom we jaar in jaar uit geen kampioen worden. Dit jaar wordt er een subtopper kampioen (aannemelijk), dus het wordt steeds dramatischer voor ons.

peter

Bericht door peter » vr feb 06, 2009 9:35 pm

Daniel_vT schreef:
Peter schreef:
Daniel_vT schreef: Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik zeg niet dat dat de reden is dat het niet best gaat?
De reden? Nee, je noemt het als een reden, maar die reden gaat dus niet op. We verliezen van allerhande clubjes. Hoog en laag.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:41 pm

Peter schreef:Och, och zie het niet als een aanval joh. Zo is het niet bedoeld.

Ik vind dat als je dit zegt:
Ik je geen woorden in de mond prop als ik het over een opbouwjaar heb, hoor. Dit zeg je toch?

Ik heb aangegeven dat ik bij Twente allemaal nieuwelingen zie die wel weten hoe je de boel moet organiseren en daarom ook beter voetbal spelen. Deze discussie is ook al een keer gevoerd met PSV toen. Ze haalden toen allerhande nieuwelingen (Farfan etc.) en men dacht toen dat we konden toeslaan. Nou nee, die stonden er 'gewoon' gelijk. Alleen bij Ajax krijg ik het idee dat we ons gaan verschuilen achter excuses. Excuses waarom we jaar in jaar uit geen kampioen worden. Dit jaar wordt er een subtopper kampioen (aannemelijk), dus het wordt steeds dramatischer voor ons.
Ik zeg daarmee toch niet dat het niet erg is als we geen kampioen worden? Ik zeg alleen dat je naar mijn mening echt kunt zeggen dat MvB faalt in het creeëren van automatismes als je een jaar verder bent met grotendeels dezelfde selectie. Ik zeg ook dat we net een jonge trainer die ook ervaring moet opdoen als clubcoach, en dat we naar mijn mening daarmee dus ook niet direct nu al kunnen zeggen of Van Basten geschikt is of niet. En ik denk dat die goede/snelle organisatie van Twente onder andere komt door de hele andere verwachtingen die ze hebben bij een Twente en de status die daar is. Als ik een zes voldoende is op school, dan is het voor mij makkelijker om een 8 te halen als ik dat graag wil dan wanneer ik persé een 8 moet halen.

Opbouwjaar, dat is een andere discussie, ik vind niet dat we dat nodig moeten hebben. Alleen misschien moeten we een keer accepteren dat je eerst een stap achteruit moet doen om er vervolgens twee vooruit te doen.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 9:44 pm

Peter schreef:
Daniel_vT schreef:
Peter schreef:
De reden? Nee, je noemt het als een reden, maar die reden gaat dus niet op. We verliezen van allerhande clubjes. Hoog en laag.
Ik geef dus aan dat het goed kan zijn dat er meerdere redenen mee spelen, dat we van een lage club verliezen kan mede deze reden zijn, dat we van een hogere club kan weer een andere reden hebben. Deze gaat dus zeker wel op.

Frank

Bericht door Frank » vr feb 06, 2009 10:13 pm

Is dit nu de Twente topic of de Ajax topic?

Ah, nee het is de topic over AZ. Logisch gezien de laatste pagina .... :smallgrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 06, 2009 10:35 pm

Wat een excuses weer.

Er is geen reden om aan te nemen dat we straks twee stappen vooruit gaan doen. Die stap achteruit, ja, die hebben we wel gezet. Zeker.

Voor de rest, dat Van Basten het vak nog moet leren is duidelijk. Óf hij het gaat leren, dat is minder duidelijk.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr feb 06, 2009 10:44 pm

Daniel_vT schreef:
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik zeg niet dat dat de reden is dat het niet best gaat? Ook dat benadruk ik toch? Ik zeg alleen maar dat het een hoop kan schelen als dit team langer bij elkaar staat te ballen.
Tja zo werkt het dus niet vriend, je kan niet een paar jaar gaan bouwen aan een elftal heden ten dagen.

Daniel

Bericht door Daniel » vr feb 06, 2009 10:49 pm

Dat weet ik niet, het is best mogelijk als een Suárez deze zomer niet vertrekt. En ook dat is mogelijk. Maar een team neerzetten dat er direct staat zie ik ook niet meer gebeuren bij Ajax. Wat dan? Wie zou dat kunnen volgens jullie? MvB er dan maar weer uit schoppen?

Gesloten