AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jan 27, 2009 1:53 pm

Ik sluit niets uit. Ajax zag alles mislukken, en moest iets om het publiek tevreden te houden. Dat wist men bij Newcastle, en blijkbaar heeft men daarvan geprofiteerd.

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 27, 2009 2:14 pm

Als er een club is in de wereld die dat niet zou weten is het Newcastle wel...echt de domste club
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 28, 2009 8:41 pm

De Zeeuw zal wel bij AZ blijven. HSV zat achter hem aan, maar heeft inmiddels ene Tomas Rincon (Venezuela) gehaald als vervanger van Nigel.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za jan 31, 2009 10:43 am

Makelaars leuren tevergeefs met Pellè
Door MARCEL VAN DER KRAAN

ALKMAAR - Voetbalmakelaars in Europa leuren met AZ-spits Graziano Pellè, maar de Italiaanse spits mag van technisch directeur Marcel Brands en coach Louis van Gaal voor het sluiten van de transfermarkt (komende maandag) niet meer de deur uit.

AZ stelt ook dat de club geen opdracht heeft gegeven om een nieuwe werkgever te zoeken voor de aanvaller, die dit seizoen in twaalf wedstrijden pas één doelpunt heeft gemaakt. ,,Wij willen Pellè dit seizoen niet meer kwijt,’’ zegt Marcel Brands. ,,Met het vertrek van Milano Koenders (naar NEC) en de komst van Ragnar Klavan (van Heracles) is onze selectie rond en op sterkte voor het resterende deel van de tweede seizoenshelft. Dat willen we zo houden. Daar past een vertrek van Pellè niet bij.’’

De technisch directeur kan niets uitsluiten, maar verwacht voor maandag geen ontwikkelingen.

Voor de wedstrijd van morgen tegen Sparta hebben zich weliswaar nog enkele scouts aangemeld uit Spanje, Duitsland en Engeland, maar die zouden nu niet meer hoeven te beslissen of ze een speler van AZ wel of niet interessant vinden. De meeste Europese clubs hebben hun huiswerk gedaan en zijn in de slotfase van onderhandelingen waar het om grote transfers gaat.

Het betekent ook dat HSV, de club van Martin Jol, waarschijnlijk geen bod meer uitbrengt op Demy de Zeeuw. Brands: ,,Er is een nieuwe situatie ontstaan. We strijden met AZ op twee fronten, voor de beker en de titel. Ik heb de indruk dat er weinig jongens zijn die in dit stadium op een transfer azen.’’

Met het behoud van Pellè zorgen Brands en Van Gaal ervoor dat alle posities dubbel bezet blijven.

Dat komt dit weekeinde tegen Sparta al goed uit. De Braziliaan Ari hobbelde gisteren bij de voorlaatste training geblesseerd van het veld en vormt een groot vraagteken voor de ontmoeting tegen Sparta. Stagiair en assistent-trainer Patrick Kluivert maakte het partijtje op de training af als spits en Ari’s vervanger.

Voor de koploper van de eredivisie was er tegenvallend nieuws rond het herstel van centrale verdediger Hector Moreno. De Mexicaan, die voor de winterstop een middenvoetsbeentje brak, bracht in zijn vaderland ook een bezoek aan doktoren. ,,In Mexico hebben ze hem gezegd dat hij weer kon beginnen met trainen,’’ aldus Van Gaal, ,,maar tijdens een mri-scan in Nederland bleek anders. Natuurlijk was hij daarover erg teleurgesteld.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo feb 01, 2009 1:02 am

Het zal mij benieuwen wanneer AZ de schaal binnen sleept.

999

Bericht door 999 » ma feb 02, 2009 8:38 am

Negen punten voorsprong op Ajax en FC Twente

AZ IN ZETEL NAAR TITEL

ROTTERDAM, maandag

De rode loper voor het kampioensfeest op het Waagplein kan langzaam maar zeker uit de kast. AZ profiteerde gisteren optimaal van de zeperds van Ajax en FC Twente door het lastige uitduel bij Sparta te winnen: 0-2. De achttiende opeenvolgende competitiewedstrijd zonder verlies bracht de Alkmaarders op liefst negen punten van de grootste concurrenten. Daarmee legde de ploeg van Louis van Gaal in de stad waar het twee jaar geleden op de laatste speeldag (Excelsior) nog dramatisch misging, een stevig fundament onder de eerste titel sinds 1981.

„Zo’n voorsprong heb ik eerder meegemaakt en verspeeld bij Ajax en Barcelona”, zei de trainer. „Maar zo’n marge komt niet zo vaak voor, dat is waar. Zeker niet bij een kleine club. We moeten op onze hoede blijven. Te beginnen woensdag tegen Roda JC. Iedereen doet zijn best om de koploper te verslaan. Dat is logisch.”

AZ maakt na de winterstop een wat mindere periode door, al wordt dat cijfermatig niet onderschreven. En ook dat is knap. Het thuisduel van AZ tegen Sparta eindigde nog met een eclatante 6-0. „Dit was niet het AZ waar wij het begin van het seizoen tegen gespeeld hebben”, zei Yuri Rose. „Maar ze winnen hier wel met 0-2 en dat is weinig tegenstanders gegeven.”

AZ speelde vooral de eerste helft nog matig tegen Sparta en trok daarmee de lijn van na de winterpauze door. Sparta voetbalde agressief en met overtuiging, zette druk naar voren, gooide er veel energie tegenaan en maakte het daarmee de koploper vooral in het man-tegen-mangevecht moeilijk. De ploeg van Louis van Gaal zag zich genoodzaakt vaak van achteruit de lange bal te hanteren en vergat ook om zelf te voetballen.

Niettemin kregen de gasten het eerste kwartier twee kansen via Mounir El Hamdaoui en Gill Swerts. Yuri Rose en Rydell Poepon, die het Kees Luijckx herhaaldelijk moeilijk maakte, misten voor de thuisploeg en onderstreepten daarmee vooral het gebrek aan afmakend vermogen in de Spartaanse gelederen, die wel steeds beter gaan spelen.

Nooit ontstond op het uitverkochte Kasteel echter het gevoel dat het elftal van Foeke Booy ging scoren.

Bij AZ was dat anders. Het begon op het harde veld met een vervelende wind na de pauze (positioneel) aanmerkelijk beter te voetballen, ten teken dat het ergste op dat vlak achter de rug was. En het heeft met El Hamdaoui en Moussa Dembélé (vervanger van de geblesseerde Ari) zo veel kwaliteit voorin dat het altijd wel weer goed komt. Dat maakte het duo in de laatste fase dan ook duidelijk: 0-2.

De grootste kracht die AZ in Rotterdam etaleerde, waren het geduld, de rust, het vertrouwen dat het allemaal wel weer goed zou komen. Het controleerde het duel, al was dat niet zo nadrukkelijk als vaker dit seizoen. De organisatie staat in ieder geval als een huis. „Onze spitsen kunnen rustig op hun kansen blijven loeren en voelen zich lekker omdat je een team hebt waarbij je erop kunt vertrouwen dat ze achterin toch wel de nul houden”, onderstreepte spitsentrainer Shota Arveladze kortgeleden het psychologische (spitsen)belang van een dichtgetimmerde defensie.

AZ heeft onderhand een abonnement op de nul goals tegen. Van Gaal voelt zich zeer happy met het 4-4-1-1-systeem, dat hij er begin dit seizoen bij zijn spelers door moest drukken. „De spelers blijven dichter bij zichzelf”, vindt hij het afwachtender systeem een maatpak voor de huidige selectie.
Terecht, tot nu toe. Foeke Booy, die met zijn Sparta tegen AZ omschakelde naar een tweespitsensysteem, had er als zoveelste collega heel veel lof voor. „Ik heb bij AZ alle kenmerken van een kampioensploeg gezien.”

Sparta Rotterdam - AZ 0-2 (0-0). 65. Dembélé 0-1, 85. El Hamdaoui 0-2. Scheidsrechter: Wegereef. Gele kaart: Godee (Sparta), Schaars (AZ). Toeschouwers: 10.832.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 02, 2009 11:13 am

'Collectors item van Louis van Gaal'

Zondag 29 april 2007 was een gedenkwaardige dag in de voetbalhistorie. De Eredivisie kreeg de meest bloedstollende apotheose ooit. De felbegeerde kampioenschaal wisselde op de laatste dag van de competitie liefst vijf keer van eigenaar. Iedereen rekende op een eenvoudige overwinning van AZ bij Excelsior, maar de Alkmaarders bezweken onder de druk, leverden een wanprestatie en verloren op Woudestein met 3-2. Daardoor had Ajax alles weer in eigen hand, maar de Amsterdammers kwamen uiteindelijk één doelpunt tekort door slechts met 0-2 te winnen van Willem II in Tilburg. PSV werd de lachende derde. Dankzij een 5-1 overwinning op Vitesse werden de Eindhovenaren opnieuw, maar geheel onverwacht, kampioen van Nederland. Trainer Ronald Koeman was dronken van geluk, zijn Ajax-collega Henk ten Cate reageerde pissig en Louis van Gaal (foto) kon het niet geloven dat hem zoiets overkwam. Op het beslissende moment verliezen van Excelsior!

Bij platenmaatschappijen liggen unieke opnamen op de plank, die om de een of andere reden nooit zijn uitgebracht. Vaak worden dergelijke opnamen jaren later als een collectors item alsnog op de markt gebracht. Uitgeverijen hebben prachtige manuscripten achter de hand die nooit als boek de winkel bereiken. Zo lag er in mijn bureaula sinds eind april 2007 een door redacteur Iwan van Duren geschreven interview met AZ-coach Louis van Gaal. Het gesprek had plaats in de week voor de uitwedstrijd tegen Excelsior en ging helemaal over de veroverde titel, want daar twijfelde niemand aan. Terwijl Van Gaal de vervelendste busreis uit zijn carrière onderging, van Rotterdam naar Alkmaar, sloeg de paniek toe op de VI-redactie. Er moest op zondagavond nog een groot interview worden geproduceerd, want het verhaal van Van Gaal sloeg nergens meer op. Anno 2009 is dat vraaggesprek plotseling weer actueel en relevant. AZ staat weer bovenaan en Van Gaal lijkt opnieuw een prijs te veroveren. Het is bijzonder leuk te lezen hoe hij destijds tegen zijn AZ aankeek.

Van Gaal realiseerde zich op dat moment niet dat er een rampseizoen zou volgen. Hij overwoog tijdens die jaargang zelfs op te stappen en eindigde met AZ op de elfde plaats met 43 punten. 'Vorig seizoen 74 punten, nu 75', sprak Van Gaal. 'Daar word je normaal geen kampioen mee. Maar dit is zeker geen gestolen titel. Hij komt alleen eerder dan verwacht. Verleden jaar hebben we een sanering op mentale hardheid doorgevoerd. Bewust een ander type spelers gehaald. Dat was de keuze die zich nu al uitbetaalt. Nu gaan we een stapje verder. Dus moeten we volgend seizoen minimaal 76 of 77 punten halen, ook omdat we ons gaan versterken. Ik wil altijd beter. Ik ben nog net zo ambitieus als toen ik hier bij AZ begon, dik twintig jaar geleden. Dat zit nu eenmaal in me, dat verandert niet, zo gaan we naar de top. Ik vind het overigens geen wet dat de club met de meeste punten ook de terechte kampioen is. Ik vind dat aantrekkelijk voetbal óók een belangrijk element in de visie moet zijn. Dat is bij AZ het geval. Andere clubs vinden dat het alleen om winnen gaat. Het gaat óók om schoonheid. Je moet daar een balans in trachten te vinden.'

De voetbalvisie van Van Gaal staat niet ter discussie. Hij is een coach om te koesteren en trots op te zijn. Voor het aanzien van de nationale competitie is het belangrijk dat hij in Nederland werkt. Van Gaal is in mijn ogen de beste voetbalanalyticus op televisie en hij laat zijn elftallen altijd aantrekkelijk spelen. Toch was het leedvermaak groot, toen AZ vorig seizoen slecht presteerde. Voor de structureel en maniakaal naar waardering hunkerende trainer moet dat een verschrikkelijke tijd zijn geweest. Van Gaal heeft een boeiende voetbalvisie, maar kan geen waardering opbrengen voor afwijkende meningen. Dat ervaart hij als op de man gespeelde kritiek. Hij gaat dan meteen met stemverheffing praten, wordt emotioneel, boos, voelt zich onrechtvaardig en respectloos behandeld en zorgt voor vermakelijke televisie. Met dat gedrag bracht hij zijn werkgever regelmatig in diskrediet, al gedraagt hij zich na het teleurstellende seizoen opvallend ingetogen en vriendelijk.

In het interview uit 2007 ging hij uitgebreid op zijn gedrag in: 'Ik kan leven met de beeldvorming die er bestaat. Ik lig daar niet wakker van. Mijn familie, en met name Truus ligt er wél wakker van, dat vind ik niet plezierig. Wíé wat zegt, dat vind ik veel belangrijker. Veel kritiek komt van mensen uit dezelfde hoek, mensen met redelijk veel invloed. Dat is dan jammer. Maar ik blijf liever het dichtst bij mezelf dan dat ik daarvan afwijk. Ik vind de aversie zeker niet zo sterk als een aantal jaren geleden. Ik krijg veel waardering voor mijn persoon, dat ervaar ik zo. Maar goed, sommige commentaren zullen altijd blijven. Heeft ook te maken met de wijze waarop ik me presenteer, dat hoort waarschijnlijk bij me. Maar ik zoek nooit de confrontatie. Ik bescherm de belangen van de club en de spelers, en bewaak de eerlijkheid. En de beeldvorming is manipulatie, kijk maar eens wie wat als eerste zegt. Ik reageer altijd met argumenten en dat dat soms bot is, heeft te maken met de situatie, de manier van vraagstelling of het feit dat het al de vijfde keer in een bepaalde tendens wordt gevraagd. Ik ga er nooit omheen zitten draaien.'

AZ-voorzitter Dirk Scheringa zal blij zijn met de fragmenten uit dit plankinterview, want zijn coach was in 2007 heel lovend over de Alkmaarders. Van Gaal: 'AZ wordt steeds meer mijn club. De faciliteiten die AZ biedt, heb ik nergens anders meegemaakt. Niet bij Ajax en niet bij Barcelona. De velden, mijn kantoor, mijn spreekkamer, mijn omkleedkamer... Ik loop zó het trainingsveld op. Dat was in Barcelona zevenhonderd meter ver. Alles wat mij twee jaar geleden is beloofd, is nagekomen. De mensen binnen de club zorgen dat ik me helemaal op mijn hoofdtaken kan richten. Dat schept vertrouwen en rust. Daarom ben ik hier ook naartoe gekomen, omdat ik geloofde dat er bij AZ iets moois groeide, dat we stappen konden maken. Ik ben iemand die wil winnen. Bij mij spelen andere aspecten een rol om het naar mijn zin te hebben. Hoe ga je met elkaar om? Heb je vertrouwen? Is er een wisselwerking met je spelersgroep? Of spelers ontvankelijk voor je zijn, of ze zichzelf daardoor gaan verbeteren. Hier zijn er veel vooruitgegaan. Dat zie je aan de oogopslag of de manier waarop ze luisteren en over je praten in interviews. Dat wás al enorm positief en dat is nu nog positiever.'

En natuurlijk vroeg Van Duren aan Van Gaal of AZ wel rijp is voor de Champions League. Over een half jaar zal de coach dat verhaal tegen iedereen afsteken, als VI-lezer gun ik u de primeur. Van Gaal: 'AZ is klaar voor de Champions League. Daar maak ik me geen zorgen over. De setting is iets mooier dan die van het UEFA Cup-toernooi, maar wij hebben dit jaar ook al tegen heel wat kampioenen gespeeld. Fenerbahçe en Werder Bremen kwamen zelfs uit de Champions League. Wij hebben op niveau gevoetbald tegen goede tegenstanders. Sevilla speelt om de Spaanse titel. Ook een club als Newcastle United heeft een begroting die vele malen hoger is dan die van ons. Het verschil in niveau tussen de Champions League en het UEFA Cup-toernooi is niet zo groot, inhoudelijk dan. Wél het podium. Ik zie daar niet tegenop. Het zijn uitgeselecteerde spelers. Ik heb niet het idee dat wij niet – net als PSV – de kwartfinale kunnen halen. Wat wij in UEFA Cup-verband presteerden, kunnen we ook in de Champions League. Maar het komende seizoen zullen de verwachtingen hoger zijn. Zeker nationaal. De media willen graag iemand bewieroken, maar ik kijk naar meer jaren. Maar al met al heb ik er alle vertrouwen in dat wij stappen gaan zetten. Anders was ik hier ook niet gebleven. AZ zit midden in een proces. Het is geweldig dat we nu al de titel pakken, maar we zijn hier nog lang niet klaar. Dit is pas het begin.'
VI
Het stinkt aan alle kanten!

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » wo feb 04, 2009 9:27 pm

Niemand die naar dat anti-voetbal van AZ kijkt?

Ach, ze zullen wel weer met 1-0 winnen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » wo feb 04, 2009 9:32 pm

Lijkt nergens op inderdaad, maar ondanks die 17 minuten die nog te spelen zijn maak ik me geen illusies.

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » wo feb 04, 2009 9:35 pm

Ja hoor.....

Gatverdamme, wat heb ik een hekel aan AZ.

Thijs

Bericht door Thijs » wo feb 04, 2009 9:35 pm

Kutclub, kutvoetbal, kutsupporters, alles is kut aan az.

999

Bericht door 999 » wo feb 04, 2009 9:36 pm

Knap gespeeld, ondanks de matige wedstrijd toch rustig blijven en wachten op je kans.
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo feb 04, 2009 9:44 pm

Weer gewonnen? Nou ja, die gaan rustig op het kampioenschap af.

Zet dat eens af tegen het nerveuze Ajax...

Thijs

Bericht door Thijs » wo feb 04, 2009 9:45 pm

AZ laatste tien minuten met tien man verder omdat Pocognoli geblesseerd is.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo feb 04, 2009 10:06 pm

Ajax we spelen ook kutvoetbal zonder enig lijn, alleen wij verliesen.

MVH

Bericht door MVH » wo feb 04, 2009 10:08 pm

Thijs schreef:AZ laatste tien minuten met tien man verder omdat Pocognoli geblesseerd is.
Op dat soort dingetjes moeten we maar hopen. Blessures bij de vaste waarden in het team. Hard maar waar. AZ krijgt het alleen nog moeilijk als bijvoorbeeld een Schaars of De Zeeuw wegvallen.
Hoewel ik wel het idee heb dat het wekelijks minder wordt bij AZ, maar dat zal wel wishful thinking zijn.

Rooie

Bericht door Rooie » wo feb 04, 2009 10:12 pm

MVH schreef: Hoewel ik wel het idee heb dat het wekelijks minder wordt bij AZ, maar dat zal wel wishful thinking zijn.
Gelukkig hebben wij daar zelf geen last van :hypocrite.gif:

MVH

Bericht door MVH » wo feb 04, 2009 10:14 pm

Ik heb ook niet meer de illusie dat het bij ons beter wordt dit seizoen. Sterker nog: ik denk dat de tweede plaats ook een verloren zaak is.
Ik wil alleen AZ gewoon weer eens zien verliezen. :blush.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo feb 04, 2009 10:40 pm

ach, behalf ik vind het een afgang voor ons, een kampioenschap voor Az het zou niet onverdiend zijn, als je kijkt naar de afgelopen seisoenen toen ze vaak veruit de best voetballend team waren. In ieder geval veruit better als Ajax en Psv.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » do feb 05, 2009 12:07 am

AZ heeft 53 punten uit 21 wedstrijden. Als ze dit gemiddelde volhouden eindigen ze op 86 punten. Dat is uitzonderlijk veel, vergelijkbaar met de beste jaren van Hiddink bij PSV en van Gaal bij ons, en dat ene seizoen van Morten Olsen. Als AZ kampioen wordt is dat gewoon dik verdiend.

Ze halen al die punten met weinig attractief voetbal en een betonnen defensie maar mogen ze? Ze hebben de laatste jaren al zo vaak op de rand gestaan (3 seconden van de UEFA cup finale, pingels in de bekerfinale, een wedstrijdje tegen Excelsior verwijderd van de titel, twee keer verloren in de pleeoffs) dat ik me levendig kan voorstellen dat die kaasboeren nu zoiets hebben van "maakt niet uit hoe, maar dit keer lukt het wel." Ik heb diverse AT'isten vergelijkbare dingen over Ajax horen schrijven toen we het nog over onze kampioenskansen durfden te hebben.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

999

Bericht door 999 » do feb 05, 2009 12:45 am

666 schreef:AZ heeft 53 punten uit 21 wedstrijden. Als ze dit gemiddelde volhouden eindigen ze op 86 punten. Dat is uitzonderlijk veel, vergelijkbaar met de beste jaren van Hiddink bij PSV en van Gaal bij ons, en dat ene seizoen van Morten Olsen. Als AZ kampioen wordt is dat gewoon dik verdiend.

Ze halen al die punten met weinig attractief voetbal en een betonnen defensie maar mogen ze? Ze hebben de laatste jaren al zo vaak op de rand gestaan (3 seconden van de UEFA cup finale, pingels in de bekerfinale, een wedstrijdje tegen Excelsior verwijderd van de titel, twee keer verloren in de pleeoffs) dat ik me levendig kan voorstellen dat die kaasboeren nu zoiets hebben van "maakt niet uit hoe, maar dit keer lukt het wel." Ik heb diverse AT'isten vergelijkbare dingen over Ajax horen schrijven toen we het nog over onze kampioenskansen durfden te hebben.
Inderdaad .. :hypocrite.gif: zooitje hier .. :blush.gif:
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 05, 2009 10:25 am

Als Ajax tien punten los stond, ging op AT de vlag uit. :blush.gif:

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do feb 05, 2009 10:32 am

Toch denk ik dat ze er nog niet zijn. Ze hebben echt elke wedstrijd moeite om het spel te maken, loeren alleen op de counter en kwamen ook gisteravond een paar keer goed weg. Ik wil ze volgende week wel zien tegen psv, denk dat ze die gaan verliezen. Extra zuur is ons puntverlies nu tegen Heerenveen en Heracles, want ik denk dat 6 punten nog wel overbrugbaar waren geweest.

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 05, 2009 11:19 am

Verwacht jij dan dat andere titelkandidaten alles winnen, EC? Ik namelijk niet.

Baseman

Bericht door Baseman » do feb 05, 2009 11:28 am

AZ speelt dit seizoen op zijn PSV's (in de goede tijd dan)...ook de slechte wedstrijden worden gewonnen, moeizaam en mede dankzij een uitstekende keeper, maar de 3 punten hebben ze. En dat is voldoende om kampioen te worden, helemaal omdat Ajax en PSV het laten afweten.

Gesloten