De Marco van Basten-topic
Moderator: mods
Nee, ten Cate haalde in de competitie 15 punten meer. Maar ik begreep, van onder andere jou, dat het puntgemiddelde niet het belangrijkst is. Blind en ten Cate wonnen beide de play-off en de beker, maar Blind kwalificeerde zich voor het hoofdtoernooi CL en overleefde de groepsfase, terwijl ten Cate zich niet kwalificeerde. Het lijkt me dus dat volgens je eigen standpunt in het oranje/van Basten debat, Blind duidelijk beter presteerde dan ten Cate
I think I lost my fucking headache
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Och ja de kwalifactie voor een hoofdtoernooi (EK of WK) is natuurlijk hetzelfde als de competitie! In de Eredivisie doe je namelijk alleen mee om CL of Uefa Cup te halen. Heerlijke vergelijking, zeg.
Weet iemand nog hoe we ons kwalificeerden voor het EK '88? Nee, ik ook niet, maar daar gaat het wel om! Dat je daarna de Europese Titel wint is leuk meegenomen, maar kwalificatiepotjes spelen en winnen is hét ultieme doel. Rinus Michels wist dit helaas niet echt goed te doen, maar Marco van Basten wel! Dat maakt hem de allerbeste bondscoach allertijden!
Weet iemand nog hoe we ons kwalificeerden voor het EK '88? Nee, ik ook niet, maar daar gaat het wel om! Dat je daarna de Europese Titel wint is leuk meegenomen, maar kwalificatiepotjes spelen en winnen is hét ultieme doel. Rinus Michels wist dit helaas niet echt goed te doen, maar Marco van Basten wel! Dat maakt hem de allerbeste bondscoach allertijden!
De meeste AT' ers waren zo blij dat ze van Blind verlost waren, dat ze in hun euforie niet in de smiezen hadden dat Hendrik er niets van bakte. Het duurde opmerkelijk lang voordat dat kwartje viel...LucaS schreef:Nee, ten Cate haalde in de competitie 15 punten meer. Maar ik begreep, van onder andere jou, dat het puntgemiddelde niet het belangrijkst is. Blind en ten Cate wonnen beide de play-off en de beker, maar Blind kwalificeerde zich voor het hoofdtoernooi CL en overleefde de groepsfase, terwijl ten Cate zich niet kwalificeerde. Het lijkt me dus dat volgens je eigen standpunt in het oranje/van Basten debat, Blind duidelijk beter presteerde dan ten Cate
Verschil tussen DB's en HtC's seizoen was een fitte Sneyder in 06/07. Dat scheelde doelpunten, assists en punten. Maar DB haalde te weinig uit Ajax en HtC ook.
Aan Van Basten de taak het beter te doen. Qua punten in de eerste seizoenshelft ligt ie een stuk beter op schema dan de 2 genoemde heren.
Wat flauw. Je riep dat het niet om de punten gaat, maar om de resultaten onder de streep. Kijk de officiele eindstanden maar na, dan zul je zien dat er nationaal geen enkel verschil zat onder de streep tussen Blind en Ten Cate. Europees gezien zat er een gigantisch verschil. Volgens je eigen maatstaven kan je niet anders dan concluderen dat Blind het beter deed. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Jij verlegt je maatstaven al naar gelang het jou uitkomt
I think I lost my fucking headache
Ten Cate deed alleen mee om die titel, Peter, omdat PSV toen in de 2e seizoenshelft net zo belabberd speelde als Ajax in de 1e.Peter schreef:Is ook niet zo moeilijk. Ik meen me te herinneren dat ten Cate nog wel eens meedeed om de titel. Blind ook, al scheelde het slechts 24 punten met de koploper, maar who cares? Voorronde CL werd gehaald en de vlag kon uit.
PSV in 06/07 was effe wat minder dan in 05/06. Da's toch niets nieuws?
- peter
Je vergelijkt een bondscoach met een clubcoach. Die vlieger gaat toch totaal niet op. Ik ben blijkbaar gekke japie als ik vind dat het beter is dat vBasten zich met de hakken over de sloot had gekwalificeerd voor een eindtournooi en vervolgens de titel had gehaald. Nee, dan was hij niet de beste bondscoach alltertijden geweest.LucaS schreef:Wat flauw. Je riep dat het niet om de punten gaat, maar om de resultaten onder de streep. Kijk de officiele eindstanden maar na, dan zul je zien dat er nationaal geen enkel verschil zat onder de streep tussen Blind en Ten Cate. Europees gezien zat er een gigantisch verschil. Volgens je eigen maatstaven kan je niet anders dan concluderen dat Blind het beter deed. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Jij verlegt je maatstaven al naar gelang het jou uitkomt

- peter
Nee dat klopt, maar ook 11 punten achter op het grote Feyenoord en 14 op het grote AZ. Volgens mij was Ajax nog nooit zo ver verwijderd van een titel als toen. Meedoen? Ach, met 10x verlies moet je je doodschamen.wimpey schreef:Ten Cate deed alleen mee om die titel, Peter, omdat PSV toen in de 2e seizoenshelft net zo belabberd speelde als Ajax in de 1e.Peter schreef:Is ook niet zo moeilijk. Ik meen me te herinneren dat ten Cate nog wel eens meedeed om de titel. Blind ook, al scheelde het slechts 24 punten met de koploper, maar who cares? Voorronde CL werd gehaald en de vlag kon uit.
- peter
Even nog terugkomend op deze opmerking. Dit is toch totale waanzin? Er is namelijk geen hond die kanttekeningen gaat plaatsen bij MvB als we dit jaar kampioen worden. Ja, maar PSV was dit jaar wel heel slecht en ook Feyenoord was nog nooit zo beroerd. Het boeit me geen fuck wie er goed en wie er slecht zijn, maar het gaat om dat kampioenschap. Dat gezoek naar excuses is waanzin, hoor. Stel dat AZ kampioen wordt? Ja, maar die waren dit jaar ook wel érg goed, hoor. Daar doe je dan even niets aan. Nee, Ajax moet met dit materiaal kampioen worden ondanks wie er goed en wie er slecht zijn.wimpey schreef:
Mee eens. Ajax moet dit seizoen gewoon kampioen worden. Net zoals Ajax de voorbije 2 seizoenen kampioen had moeten worden.
En als het PSV van 06/07 net zo goed zou zijn geweest als dat van 05/06 zou Ajax die 11 punten nooit meer zijn ingelopen. Was gewoon een kanttekening: PSV stak er in 05/06 ver bovenuit, in 06/07 was dat niet het geval.
En als het PSV van 06/07 net zo goed zou zijn geweest als dat van 05/06 zou Ajax die 11 punten nooit meer zijn ingelopen. Was gewoon een kanttekening: PSV stak er in 05/06 ver bovenuit, in 06/07 was dat niet het geval.
Ik ben ook een groot voorstander van trainers die verder kijken dan hun neus lang is en nieuwe ideeen introduceren. Als ik nu even advocaat van de duivel speel, valt er natuurlijk over te discussieren of het Milan-lab zo succesvol is. Zo goed gaat het niet met Milan en bovendien kan je je afvragen of de behaalde resultaten niet meer te maken hebben met een hele dikke portomonnee en bijbehorende prima spelersgroep dan met dieeten en fitness? Laat onverlet dat ik graag zie dat Van Basten zijn connecties gebruikt om eens rond te snuffelen bij Milan (en het lab).Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Toch begrijp ik dat conservatisme-verhaal niet helemaal, RGB. Neem Milan: qua voeding, krachttraining, etc. is de club zijn tijd ver vooruit en het blijkt ook te werken;
Dat misschien wel, maar de kracht van de concurrentie speelt wél mee. Je hebt het niet geheel in de hand. PSV had rond 1995 een sterk team met Stam, Cocu, Nilis en Ronaldo, maar Ajax was beter. Door de regels van toen kon dat PSV niet in de CL uitkomen, terwijl het daar meer thuishoorde dan het PSV van nu.Peter schreef:Even nog terugkomend op deze opmerking. Dit is toch totale waanzin? Er is namelijk geen hond die kanttekeningen gaat plaatsen bij MvB als we dit jaar kampioen worden. Ja, maar PSV was dit jaar wel heel slecht en ook Feyenoord was nog nooit zo beroerd. Het boeit me geen fuck wie er goed en wie er slecht zijn, maar het gaat om dat kampioenschap. Dat gezoek naar excuses is waanzin, hoor. Stel dat AZ kampioen wordt? Ja, maar die waren dit jaar ook wel érg goed, hoor. Daar doe je dan even niets aan. Nee, Ajax moet met dit materiaal kampioen worden ondanks wie er goed en wie er slecht zijn.
Zelfde gold voor Ajax eind tachtiger jaren. Dat moest opboksen tegen een PSV dat tot de top van de wereld behoorde. Ajax was zelf niet eens zo slecht (won de EC 2), maar de titel zat er op dat moment niet in.
Dit jaar komt de concurrentie alleen van het (minder kapitaalkrachtige) AZ, PSV is weggevallen. Dat scheelt wel degelijk. Een jaar of vier,vijf geleden was het een stuk moeilijker om kampioen te worden want toen kon PSV met de grote jongens mee. Nu is er geen Nederlandse club die dat kan.
Het stinkt aan alle kanten!
Punten zeggen op zich niets. Met veel sterke ploegen zul je minder punten halen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Nederlandse competitie de afgelopen jaren veel sterke ploegen kende.
Na een slecht begin wint AZ zowat alles. Dat zegt iets over de kracht van de concurrentie.
Na een slecht begin wint AZ zowat alles. Dat zegt iets over de kracht van de concurrentie.
-
- AT Toto winner 15/16
Er zijn een paar subtoppers die het heel goed voor elkaar hebben maar dan nog komen ze gewoon tekort om mee te doen om de titel. In Nederland kunnen eigenlijk alleen AJAX en Psv kampioen worden en eens een keertje AZ als het boven zichzelf uitstijgt.. al geloof ik daar niet in, die gaan het dit jaar ook niet redden.Jöhnk schreef:Of over de kracht van AZ. Of allebei.
PSV is minder, net als Feyenoord, maar ik begrijp dat veel subtoppers groots beleid voeren en dus sterker zijn geworden.
Ik zie weinig verschil.Jöhnk schreef:Klopt, maar vorig seizoen waren ze al niet best. Vorig seizoen was de eredivisie qua niveau sowieso bedroevend. De lat ligt dit jaar hoger.
Subtoppers als Heerenveen en Groningen hebben geld, maar te weinig structurele inkomsten om de salarissen drastisch te kunnen verhogen. Daarom worden ze geen kampioen.
-
- AT Toto winner 15/16