De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr jan 09, 2009 10:01 pm

Sterkst presterende linie? Ik vind de aanval ook 'vrij aardig' presteren.

De verdediging geeft minder weg als in voorgaande jaren, maar is nog steeds verre van solide. Vergeet ook niet dat we daar nu nog bijna altijd met de basis hebben kunnen spelen. Blessures en schorsingen gaan zeker een rol spelen, vrees ik.

goodfella

Bericht door goodfella » vr jan 09, 2009 10:06 pm

De aanval begon eind december aardig te presteren ja, maar relatief gezien hebben de voorhoedespelers (inclusief Suarez) nog te weinig laten zien. In potentie kunnen ze nog zoveel meer. Een prettige gedachte overigens.

LucaS

Bericht door LucaS » vr jan 09, 2009 10:33 pm

Blij dat we een trainer hebben die niet meehuilt over onze verdediging

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jan 09, 2009 10:36 pm

Al vraag ik me wel af waarom hij dan Wielaert zo graag wil hebben.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 12:12 am

|Opbouwen. Daarnaast is de breedte van de verdediging natuurlijk niet goed.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 1:15 am

‘We mogen meer van elkaar eisen’

Terwijl op de golfcourt van het Pine Cliff Resort het geluid van een ferme afslag klinkt, plaatst Marco van Basten in zijn terrasstoel net een scherpe opmerking.

Van Basten: ,,Het gaat nu om de uitvoering en de beleving.?? FOTO PRO SHOTS/STANLEY GONTHA

,,Nee,’’ zegt de trainer van Ajax. ,,Ik behoor niet tot de mensen die vinden dat AZ voor de winterstop continue het beste voetbal heeft gespeeld. Ik vind dat wij ook goede periodes hebben gekend. Het verschil is: zíj willen het graag uitspreken. Nou, ik vind dat verder prima.’’

In het uitgestrekte hotelcomplex waar het Nederlands elftal tijdens Euro 2004 verbleef, blikt Van Basten terug en vooruit. Tussen het antwoorden door spieden zijn ogen naar golfende Engelsen en Ieren die zich pal voor zijn neus bij een graadje of 17 inspannen in de Portugese zon.

Scherpte is een woord dat ook past bij de dagelijkse trainingen van Ajax in het stadion van FC Ferreiras, op een kwartiertje rijden van het Pine Cliff Resort.

Vanochtend nog stonden Gabri en Sulejmani briesend tegenover elkaar na een ruzie in een partijtje. Jan Vertonghen en Sulejmani botsten met de noppen van hun schoenen zo hard in een gevecht om de bal, dat de Belg naar het ziekenhuis moest voor een foto. En wie denkt dat PSV-spits Danko Lazovic de koning van de scheldwoorden is na een gemiste kans, moet eens luisteren naar de Argentijnse Kroaat Dario Cvitanich die een bal naast kopt.

,,De intensiteit neemt toe tijdens de trainingen,’’ ervaart Van Basten op de helft van het seizoen. ,,Dat is goed en dat is eigenlijk ook hoe ik het had verwacht. We hebben een halfjaar achter de rug waarin iedereen elkaar heeft moeten leren kennen.

,,Nieuwe spelers zijn er elke zomer bij een club, maar bij Ajax gold dat ook voor de trainers- en medische staf. Als het goed is, is iedereen nu aan elkaar gewend.

,,Je weet wie wie is, wat ieders kwaliteiten zijn en hoe mensen in situaties op elkaar reageren. Daarom vind ik: in de eerste seizoenshelft was het zaak zo weinig mogelijk averij op te lopen. Dat is gelukt en vanaf nu gaat het om de uitvoering en de beleving. We mogen meer van elkaar gaan eisen. Ajax is één van de favorieten voor de titel, maar AZ staat bovenaan en heeft een sterke reeks gehad. Het zal voor ons ook afwachten zijn of zij foutjes maken.’’

In het Estadio da Nora van Ferreiras laat Van Basten bijna dagelijks een ploeg van beoogde basisspelers spelen tegen de reserves in partijtjes waarin een opdracht is geformuleerd. Die tien moeten tegen de negen een 1-0 achterstand goedmaken of juist via secuur positiespel een nipte voorsprong consolideren.

Dicht op de actie leer je als kijker de moeilijkheidsgraad van topvoetbal weer (h)erkennen tijdens die partijtjes. En er vallen zaken op die typerend zijn voor het huidige Ajax.

Zo viel in één van de wedstrijdjes rechtback Gregory van der Wiel met een lichte blessure uit. Het eerste opvallende was dat hij zonder ook maar iets te zeggen ineens het veld uit stapte. En daarna duurde het wel erg lang voor zijn ploeggenoten tactisch reageerden op de man-minder-situatie.

Nota bene assistent-trainer Rob Witschge die als scheidsrechter optrad, moest de oplossing aanreiken. Voor dergelijke situaties hoopt Ajax in de tweede helft van het seizoen de organiserende kwaliteiten van Rob Wielaert in te kunnen huren. ,,Wielaert is 30 jaar. De komst van een speler in zijn leeftijd is voor het evenwicht in de selectie wenselijk,’’ aldus Van Basten. ,,Het is bij ons nu heel jong en gretig allemaal. Veel van die jongens zijn talentvol en juist daarom nu gebaat bij ervaring om zich heen.’’

Interessant is wel hoe er in de kleedkamer op een speler zo als Wielaert zou worden gereageerd. Hij is geen international, zal bij een transfer zijn autoriteit nog volledig moeten verwerven en hij zal ook vol gesteund moeten worden door andere late-twintigers zoals Gabri. Maar hoe reageert die op het moment dat centraal achterin iemand anders de plaats inneemt van Gabri’s nog weinig overtuigende maat Oleguer? De Latijnse kern heeft het met uitzondering van Suarez (en nu ook Cvitanich) moeilijk om dit seizoen bij Ajax vast in de basis te geraken.

Zeker lijkt alvast dat Van Basten na de winter vasthoudt aan Jan Vertonghen als één van de twee centrale verdedigers. ,,Jan doet het goed sinds hij daar staat,’’ vindt zijn trainer. ,,Ik denk dat het momenteel zijn beste positie is. Ook puur verdedigend blijft Vertonghen met zijn lengte en kracht overeind. Dat heeft de afgelopen maanden geen problemen gegeven.’’

De afgelopen vier jaar won PSV steeds de landstitel op basis van een ijzeren defensie. Respectievelijk 24, 25, 23 en 18 tegengoals contrasteerden sterk met de 45, 35, 41 en 33 doelpunten die Ajax tussen 2004 en 2008 binnen kreeg. Dit seizoen moest de keeper van Ajax al 17 keer vissen, maar één nederlaag (de 5-2 bij Heerenveen) droeg daarin voor bijna éénderde deel bij. Dat gegeven geeft Van Basten hoop in de strijd met AZ, dat op 11 tegentreffers staat. ,,Het aantal tegengoals is een belangrijk fenomeen in de titelstrijd. Daarom ben ik blij dat we na een slechte start verdedigend duidelijk stabieler zijn geworden.’’

In aanvallend opzicht zal Ajax in de jacht op de titel moeten proberen minder afhankelijk te zijn van de vorm van de dag van zijn spitsen. Deze trainingsweek laat ook mooi zien hoe Van Basten en zijn staf bezig zijn Suarez, Cvitanich en Sulejmani deelgenoot te maken van teamtactische afspraken. Als team ‘Rood’ de opdracht heeft een 1-0 voorsprong te verdedigen en Suarez lijdt meteen balverlies, dan hoort de Uruguayaan Van Basten van grote afstand roepen: ,,Je denkt weer alleen aan dat doelpunt, Luis. Geen onnodige risico’s, heb ik gezegd!’’

Het is een delicaat proces waarmee hij aan de gang wil, weet Van Basten uit eigen ervaring als geen ander. ,,Aanvallers zijn andere mensen dan verdedigers. Onze spitsen zijn grillige jongens. Ze moeten zich aan afspraken houden, maar ze zullen ze altijd anders blijven invullen dan jongens als Vermaelen of Oleguer. Dat is de natuur.’’

In een poging te beïnvloeden blijft de trainer van Ajax zelf van de bal af. Van Basten weet dat de naar Real Madrid verhuisde Klaas-Jan Huntelaar graag meer van hem had willen leren tijdens hun samenwerking bij Ajax. En ook Suarez zou best eens willen zien hoe Van Basten dat tegenwoordig nog doet, vrijlopen of een doelpunt maken bij een training.

,,Wij moeten dingen niet voordoen om spelers nog te leren voetballen. Maar als je het samen doet met een speler is het soms best handig. Dan komt het gesprek vanzelf op gang,’’ erkent Van Basten. ,,Het meest leren spelers van het kijken naar elkaar, maar ik snap dat ze het liefst hebben dat je daarnaast ook persoonlijk met ze bezig bent, fysiek. Maar dat moet wel kunnen.

,,Individueel werken is gewoon moeilijk voor mij vanwege de fysieke beperking. Die enkel wordt er niet beter op. En zeker niet als je vorige week nog bent wezen skiën.’’
AD

Helemaal mee eens. :neutral.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za jan 10, 2009 4:00 am

Zlatan Son of God schreef:
Marco van Basten schreef:De verdediging was de eerste seizoenshelft toch al de sterkst presterende linie van het elftal. Lang, heel lang zelfs, werd geen tegentreffer geïncasseerd. ,,Verdedigend hebben we een stabiele indruk gemaakt. Al kregen we bij sc Heerenveen wel vijf goals tegen. Maar in de ArenA kregen we lang geen doelpunten tegen. Dat zegt wel iets. De verdediging is bij ons een belangrijk fenomeen.’’
:aai.gif:
gek genoeg heeft hij daar wel gelijk in. al zou het allmaal nog stabieler kunnen, stukken beter.
de grootste problemen heeft het middenveld, ik zou dat versterken en de voorhoede , cvit lijkt een prima jongen maar die deumes heeft ook geen enkele directe tegenstander gehad.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 9:37 am

Fijn om bevestigd te krijgen dat we een meer dan prima trainer hebben

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za jan 10, 2009 9:55 am

Welke bevestiging bedoel je?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 10:11 am

Hij zegt goede en verstandige dingen. EN het blijkt dat van Basten, in tegenstelling tot wat sommige boze tongen hier beweren, wel degelijk specifiek traint met een bepaalt idee. Dat is niet verrassend, maar dus leuk om dat bevestigd te zien

999

Bericht door 999 » za jan 10, 2009 10:54 am

Gevecht om plek onder Ajax-lat

ALBUFEIRA, zaterdag

Het is voor Marco van Basten geen uitgemaakte zaak, dat Maarten Stekelenburg bij de hervatting van de eredivisie het doel van Ajax verdedigt. De doelman is weliswaar hersteld van de schouderblessure, die hem maanden aan de kant hield, maar ondervindt geduchte concurrentie van Kenneth Vermeer. ,,Ik ben blij dat Maarten terug is, maar ook tevreden over hoe Kenneth hem heeft vervangen. Natuurlijk is Maarten de keeper van Oranje en bij ons aanvoerder als hij speelt, maar je moet dingen wel afdwingen.” Vandaag tegen VfB Stuttgart keept zowel Vermeer als Stekelenburg een helft. ,,Volgende week tegen NEC wil ik mijn keuze hebben gemaakt.”

Na vijf vruchtbare trainingsdagen maakte Van Basten de (tussen)balans op van het trainingskamp in de Algarve. Dat de vonken er op de training zo nu en dan vanaf vlogen, stemde hem tevreden. ,,Het is goed als er af en toe wat irritatie is”, gaf hij zijn mening over een akkefietje tussen Miralem Sulejmani en Gabri. ,,De intensiteit neemt toe, er wordt scherp getraind. Dat is wat je wilt als trainer. Soms lopen de emoties even te hoog op. En moet je rust brengen.” Een ongelukkige trap tegen de onderkant van de voet van Sueljmani betekende voor Jan Vertonghen het einde van de vrijdagtraining. ,,De voet is gekneusd. Tegen Stuttgart speel ik niet, maar ik ga er vanuit NEC uit (18 januari, red.) te halen.” De vraag is of Thomas Vermaelen (achillespees) dan ook van de partij is. De kwetsuren van Vermaelen en Vertonghen zijn voor Van Basten een smetje op het bezoek aan Zuid-Europa. De trainer kende de statistieken, dat de kampioen van Nederland de laatste jaren telkens de ploeg met de minste tegentreffers was. ,,Behoudens uitschieters als de vijf tegentreffers bij Heerenveen, vind ik dat we verdedigend een stabiele indruk hebben gemaakt.”

Een belangrijke rol was daarbij weggelegd voor Vertonghen en Vermaelen. Los van de (lichte) blessures van de Belgen, vindt Van Basten de komst van FC Twente-verdediger Robbie Wielaert gewenst. ,,Hij is een speler van dertig jaar, een ervaren jongen. Bij ons zijn de meeste spelers jong, gretig en talentvol. We zijn gebaat bij een ervaren voetballer.”

Dat neemt niet weg dat de coach zeer content is over het eerste half jaar. ,,Het begin was verklaarbaar minder. Er waren veel nieuwe mensen in de trainersstaf en de clubleiding. Ik vind dat iedereen nú pas echt aan elkaar is gewend. De laatste maand hebben we goed gespeeld en veel gescoord. Het gaat vanaf nu om de uitvoering en de beleving.”

Van Basten voorspelt een spannende titelstrijd. ,,Ik denk dat Ajax één van de favorieten is. Voor ons wordt het nu afwachten of AZ foutjes gaat maken. Wij focussen ons alleen op onszelf, mogen géén misstappen begaan.”

Ook had hij de uitspraken van – onder anderen – Demy de Zeeuw gelezen. ,,Nee, ik deel de mening niet, dat AZ het mooiste voetbal van Nederland speelt. Wij hebben ook prima wedstrijden gespeeld, alleen ligt er bij AZ de nadruk op dat ze het graag willen uitspreken. Dat maakt mij niet uit. Het belangrijkste is dat wij de stijgende lijn te pakken hebben.”
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 11:04 am

LucaS schreef:Fijn om bevestigd te krijgen dat we een meer dan prima trainer hebben
Poeh, zeg. Meer dan prima trainer nog wel. Het kan allemaal niet op, hè.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za jan 10, 2009 11:30 am

Peter schreef:
LucaS schreef:Fijn om bevestigd te krijgen dat we een meer dan prima trainer hebben
Poeh, zeg. Meer dan prima trainer nog wel. Het kan allemaal niet op, hè.
Idd zeg.. Als ik nou het team eens grote stappen zie maken in het positiespel en elkaar blindelings vinden dan zeg ik idd die van Basten weet waar hij mee bezig is.Maar het gebrek aan voetbaltechnische arbeid en slimheid op de training baat het me eerder zorgen.

Daarnaast blijkt maar weer eens dat van Basten de tekortkomingen in de groep niet ziet. Hij is tevreden over de verdediging en redelijk tot goed te spreken over de zwakste pilaren in de verdediging. Het middenveld wisselt met de week, maar hij blijft maar defensieve spelers opstellen, omdat hij er vanuit gaat de de 3 aanvallers voorin het wel oplossen.

En voorin is ondanks zijn ervaringen als aanvaller ook geen enkel patroon te vinden.

Idd hij doet het geweldig. :excited.gif:

999

Bericht door 999 » za jan 10, 2009 12:09 pm

Jöhnk schreef:

Terwijl op de golfcourt van het Pine Cliff Resort het geluid van een ferme afslag klinkt, plaatst Marco van Basten in zijn terrasstoel net een scherpe opmerking.

Van Basten: ,,Het gaat nu om de uitvoering en de beleving.?? FOTO PRO SHOTS/STANLEY GONTHA

,,Nee,’’ zegt de trainer van Ajax. ,,Ik behoor niet tot de mensen die vinden dat AZ voor de winterstop continue het beste voetbal heeft gespeeld. Ik vind dat wij ook goede periodes hebben gekend. Het verschil is: zíj willen het graag uitspreken. Nou, ik vind dat verder prima.’’
AD

Nu zou ik dan wel willen weten wie heeft gezegt dat AZ continue het beste voetbal heeft gespeeld voor de winterstop .. tja, AJAX heeft drie redelijke goede wedstrijden gespeeld, ?. AZ heeft drie redelijk slechte wedstrijden gespeeld, moet ik het zo zien Marco ?.Is het daar waar we het over heben ..
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 12:25 pm

Ajax wordt gewoon met een grote afstand kampioen, want we spelen het beste voetbal en hebben een meer dan prima trainer. Appeltje, eitje.

In het onderling duel met AZ was er maar één club die wilde voetballen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 12:29 pm

999 schreef:
Jöhnk schreef:

AD

Nu zou ik dan wel willen weten wie heeft gezegt dat AZ continue het beste voetbal heeft gespeeld voor de winterstop .. tja, AJAX heeft drie redelijke goede wedstrijden gespeeld, ?. AZ heeft drie redelijk slechte wedstrijden gespeeld, moet ik het zo zien Marco ?.Is het daar waar we het over heben ..
Vreemd dat het verschil dan maar drie punten is.

Het verschil is gewoon niet zo groot. Ik heb AZ genoeg slechte wedstrijden zien spelen, net als Ajax. Neem die wedstrijd tegen Ado. Van Gaal werd tactisch afgedroogd door een degradatietrainer; 3-0.

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 12:33 pm

AZ begon heel beroerd inderdaad. Daarna waren ze onklopbaar.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 12:45 pm

Ze waren onklopbaar in die zin dat ze niet geklopt zijn. Maar Heracles had in het DSB-stadion 'gewoon' het betere van het spel. En dan Vitesse-uit. 'Ik kon het niet zo goed zien', zei v Gaal over de aanslag van Romero in de eigen 16. Haha. :smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 12:51 pm

Grappig dat dat sprookje over steeds wisselende opstellingen (met name op het middenveld) maar verteld blijft worden. Ik heb meerdere kere gevraagd of iemand met me wilde wedden dat ik de opstelling op tien plaatsen goed zou voorspellen. Niemand durfde dat aan. Ik had ook steeds gewonnen. Met al die wisselende opstellingen moet ik haast wel een heel bijzondere gave hebben

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za jan 10, 2009 12:56 pm

Ik durf te stellen dat we dit seizoen zeker 10 verschillende opstellingen hebben gehad op het middenveld.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 10, 2009 1:02 pm

Ik heb net wat filmpjes op ajax.tv zitten kijken over het trainingskamp. Dat gaf een goede indruk van de groep en de trainers. Mensen die vol blijven houden dat Marco teveel op afstand staat van de groep en dat hij op tactisch gebied niets te vertellen heeft, wíllen het gewoon niet zien. Een andere conclusie kan ik niet trekken.

Eigenschap van de gemiddelde voetbalsupporter is het ongeduld, het niet kunnen kijken naar de trend in de ontwikkeling die in een ploeg zit. Men wil meteen TOP spel zien. Als dat TOP zijn ook nog gerelateerd wordt aan de hoogtijdagen van de club en als die hoogtijdagen ook nog tot in het belachelijke geromantiseerd worden dan ontstaat er een verwachtingspatroon dat per definitie nooit gehaald zal worden. Dat leidt dan weer tot een continu gevoel van onvrede.

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 1:03 pm

LucaS schreef:Grappig dat dat sprookje over steeds wisselende opstellingen (met name op het middenveld) maar verteld blijft worden. Ik heb meerdere kere gevraagd of iemand met me wilde wedden dat ik de opstelling op tien plaatsen goed zou voorspellen. Niemand durfde dat aan. Ik had ook steeds gewonnen. Met al die wisselende opstellingen moet ik haast wel een heel bijzondere gave hebben
Jij denkt dat opstellingen hetzelfde is als namen, maar dat is dus niet zo. Vertonghen back of middenveld? Urby back? Middenveld? Aanval? Sulejmani op 10 of linksbuiten? Jij maakt geen opstelling, maar je geeft gewoon wat namen. Prima, maar dat geeft nog geen opstelling.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za jan 10, 2009 1:06 pm

Neefkens schreef:Men wil meteen TOP spel zien. Als dat TOP zijn ook nog gerelateerd wordt aan de hoogtijdagen van de club en als die hoogtijdagen ook nog tot in het belachelijke geromantiseerd worden dan ontstaat er een verwachtingspatroon dat per definitie nooit gehaald zal worden. Dat leidt dan weer tot een continu gevoel van onvrede.
Als je TOP zo schrijft, associeer ik dat eerder met Jupilerleagueniveau dan met briljant voetbal... :smallgrin.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 1:08 pm

Onzin, ik heb je steeds in volgorde van positie gegeven.l Is dus gewoon onwaar.
Ja er is gewisseld op het middenveld, om precies te zijn op de nummer tien. Als iedereen fit was speelde Enoh op rechts en Lindgren op links. Niet soms, niet meestal, maar de laatste manden constant.
Ajax speelde (als deze spelers fit waren) steeds met dit elftal

Vermeer
van der Wiel
Oleguer
Vertonghen
Vermaelen
Enoh
Lindgren
Suarez
Cvitanich

Waarbij Sulejmani en Emanuelson oha de tien en elf positie verdeelden.

Dit zijn elf spelers die bij fit zijn bijna zeker speelden. Dus het constante geschuif if een sprookje. Onderling wel ja, Oleguer en van de Wiel, Vermaelen en Vertonghen. Vroeger heette dat totaalvoetbal, nu schijnt het belachelijk te zijn

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 10, 2009 1:08 pm

Wat is eigenlijk het probleem als er samen gezocht wordt naar de ideale opstelling door een nieuwe groep en nieuwe trainers?
Het is geen exacte wetenschap, waar vantevoren aan het begin van het seizoen bepaald wordt waar iedereen staat en waar daarvan afwijken betekent dat je het fout gedaan hebt. Goed voorbeeld daarvan is Jan Vertonghen, die nu na wat zwerven en uitproberen op de juiste plek lijkt te staan.

Plaats reactie