Jan Vertonghen
Moderator: mods
-
-
-
- Ajaciedjuh
Wat is dat met onze verdedigers :-((( Vertonghen kunnen we echt niet missen.Ajax.nl schreef:Lindgren traint met groep, blessure Vertonghen
Ferreiras, 09 jan 2009
Rasmus Lindgren heeft vrijdagochtend in Ferreiras de groepstraining hervat. De Zweed lijkt hersteld van enkelblessure. Jan Vertonghen viel tegen het eind van de training uit met een blessure aan zijn linkervoet.
Vertonghen is vrijdagmiddag naar het ziekenhuis gegaan om uit voorzorg een foto van zijn voet te laten maken. Daar bleek dat hij een kneuzing heeft opgelopen in het middenvoetsbeentje van zijn linkervoet. Het is nog onzeker of Vertonghen zaterdag mee kan doen in het oefenduel met VfB Stuttgart.
Gregory van der Wiel trainde apart van de groep. De verdediger heeft sinds donderdag last van zijn enkel. Thomas Vermaelen (achillespeesblessure) liet de training ook aan zich voorbij gaan.
Later vandaag meer nieuws over het trainingskamp van Ajax in de Algarve.
- Ajaciedjuh
Poeh, dat valt gelukkig mee.AjaxLife schreef:Update: Vertonghen gekneusd middenvoetsbeentje
nieuws Door: Redactie op 9 jan 2009
Dat gaat lekker zo in de Algarve: Jan Vertonghen heeft zich tijdens een trainingspartijtje geblesseerd aan z'n voet, na een duel met Miralem Sulejmani. In het ziekenhuis is inmiddels gebleken dat hij een gekneusd middenvoetsbeentje heeft. Er wordt nog gekeken of Vertonghen morgen deelneemt aan het oefenduel tegen Stuttgart.
www.parool.nlVertonghen moet jeugd afschudden
Ajax hervat morgen in Nijmegen tegen NEC de competitie. Jan Vertonghen vertolkt als centrale verdediger dit seizoen een belangrijke rol bij de Amsterdammers. Maar een leider is de 21-jarige Belg nog niet. 'Om leiderschap af te dwingen, moet ik me anders gaan gedragen.' 'Ik voel me beter en sterker worden, belangrijker voor elftal.'' Jan Vertonghen zegt het met verholen trots. Hij miste geen competitiewedstrijd in de eerste seizoenshelft, waarin hij uitgroeide tot drijvende kracht van een elftal dat aan stabiliteit won. ''Vertrouwen is altijd belangrijk voor me geweest, en deze trainer geeft me dat.''
Deze trainer is Marco van Basten. De man die rigoureuze maatregelen niet schuwt en in een topsportklimaat weinig boodschap heeft aan de sociale dwarsverbanden in zijn spelersgroep. Dat Vertonghen zijn vriend en landgenoot Thomas Vermaelen uit het hart van de defensie heeft verdrongen, zal Van Basten een zorg zijn. Vermaelen is nu linksback, óók de positie van Robbert Schilder, die op zijn beurt weer een kameraad is van de twee Belgen.
''Die concurrentiestrijd zet onze vriendschap niet onder druk,'' zegt Vertonghen. ''Het zou anders zijn geweest als ik naar de trainer was toegestapt en had gezegd: 'Ik wil centrale verdediger zijn.' Maar zo is het niet gegaan. Het was voor mij ook een verrassing. Ik had niet verwacht Thomas daar snel te verdrijven.
Ik vind mezelf ook nog niet sterk genoeg als verdediger. Dat onderdeel beheerst Thomas beter dan ik. Maar ik weet waarom ik er sta: om voetballend iets extra's te brengen. Veel van de opbouw begint bij mij.''
''Waar ter wereld je ook komt: verdedigers zijn verdedigers. Maar bij Ajax moet van achteruit ook veel voetbal komen. Ik speel op een positie die het meest afwijkt van die bij andere ploegen: de plek waarop Ajax het verschil met de tegenstander wil maken. Als je uit een andere voetbalcultuur komt is dat moeilijk te bevatten. De spelopvatting van Ajax is uniek.''
En die dreef hem als zestienjarige naar Nederland. Gek, realiseert hij zich nu, dat hij eerder wel zijn bedenkingen had bij de overgang van Tielrode naar Germinal Beerschot Antwerpen, maar dat hij over Ajax, toch een veel grotere stap, geen minuut hoefde na te denken. Lachend: ''Bij mijn ouders was het precies andersom.''
Vertonghen werd ondergebracht bij een gastgezin in Ouderkerk aan de Amstel. ''Het klikte tussen mijn ouders en die familie. Ik heb veel aan het gastgezin te danken. Ik was net zestien toen ik binnenstapte, je voelt je heel stoer op die leeftijd, maar de opvoeding is feitelijk nog niet klaar. Gastouders kunnen de echte ouders nooit vervangen, maar ze hebben het uitstekend overgenomen.
Net als de ouders van mijn vriendin. Zij hielpen mij integreren. Daar ben ik heel dankbaar voor.''
Bijna twee jaar geleden overleed de vader van Vertonghen aan de gevolgen van een hersentumor. Het grootste verdriet heeft hij verwerkt.
''Er hebben nog andere dingen gespeeld in de privésfeer, die niet zijn om over uit te weiden. Het zijn harde levenslessen. Andere jongens krijgen dat op hun dertigste of veertigste voor hun kiezen, ik nu al. Het maakt soms cynisch, maar ook realistisch.
Ik stel me meer open voor dingen buiten het voetbal. En je wordt erdoor gehard. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zegt men hier. Maar ik had die nadelen liever nog niet ondervonden. Ik moet proberen het positieve in te zien van de dood van een familielid, terwijl dat eigenlijk niet kan.''
Door de dood van zijn vader is Vertonghen iets dichter naar zijn twee broers toe gegroeid. ''Emotioneel vooral. Ik zou ze liever iets vaker zien, maar het contact is redelijk.
We zijn op jonge leeftijd gescheiden van elkaar. Al op mijn twaalfde was ik tussen zeven uur 's morgens en tien uur 's avonds weg vanwege het voetbal. Buiten de weekeinden zagen we elkaar niet. Dan is het moeilijk iets op te bouwen. Onze band was sterker geweest als ik in België was gebleven.'' Niet dat heimwee hem in zijn greep houdt, integendeel. ''Amsterdam is mijn stad geworden. Ik sta te boek als rustige jongen, maar ik heb ook een uitbundige kant en die is hier tot bloei gekomen. Ik heb een huis gekocht in Zuid. Mijn vriendin woont op de Nieuwmarkt. Ik spring drie, vier keer per week op de fiets naar het centrum. Ik ben niet zo'n winkelaar, maar ik vind het leuk om mensen te kijken. Ik heb de stadsmens in mij ontdekt.''
Aan de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer haalde Vertonghen zijn vwo-diploma. Hij zat in de klas met zijn huidige vriendin, en met Tom de Mul, die tegenwoordig voor Racing Genk voetbalt. ''Op school heb ik Amsterdam leren doorgronden. In die omgeving ben je meer onderdeel van het gewone leven dan bij de club. Ik heb er een geweldige tijd gehad, onnoemelijk gelachen en veel vrienden gemaakt uit allerlei culturen.''
''Volgende maand zijn mijn vriendin en ik vijf jaar samen. Ik ben wel een trouwe jongen. Vijf jaar is niet iets vluchtigs. Ik sta open voor haar dingen en zij voor die van mij. Ze is oprecht geïnteresseerd in voetbal geraakt. Ben ik in België voor een interland, vertelt zij me wat zondagavond bij Studio Voetbal is gezegd.
Mijn vriendin zegt vaak: 'Ik ben de enige die het met jou uithoudt.' Maar volgens mij is met Jan Vertonghen goed samen te leven. Ik ben netjes, stipt. Wisselvallig sociaal.
Ik kan de grootste gangmaker zijn in een groep, maar ik trek me soms terug met een boek. Die rust heb ik af en toe nodig.''
Met Vermaelen deelde Vertonghen vorige week een huisje in Portugal, tijdens het trainingskamp van Jan Vertonghen: 'Amsterdam is mijn stad geworden, mijn uitbundige kant is hier tot bloei gekomen.'' (DICK SINTENIE)
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Ajaciedjuh
Ajax.nl schreef:Vertonghen vol vertrouwen naar Groningen
Amsterdam, 20 jan 2009
Jan Vertonghen beseft als geen ander hoe belangrijk het is de eerste wedstrijden na de winterstop zonder kleerscheuren door te komen. De 21-jarige Ajacied nam zondag met zijn team de eerste lastige horde in Nijmegen door met 2-4 van NEC te winnen.
Het tweede examen wacht komende zondag als Ajax in de Euroborg aantreedt tegen FC Groningen. ,,Als we deze weken goed doorkomen, kan er iets moois gebeuren aan het einde van het seizoen", kijkt Vertonghen alvast met een schuin oog naar een eventuele landstitel. ,,Groningen is ook een goed team waarmee we het altijd lastig hebben. Maar het is niet zo dat we daarvan niet kunnen winnen."
De Amsterdammers missen in het hoge noorden in elk geval de nieuwe aanvalsleider Dario Cvitanich, die tegen NEC vanwege twee gele kaarten voortijdig naar de kant moest. ,,Hij houdt altijd twee man bezig en hij scoorde veel de laatste tijd", roemt de Belg zijn Argentijnse ploeggenoot. ,,Het is jammer dat we hem moeten missen, maar dat valt wel op te vangen met de kern die we hebben."
Vertonghen zal in Groningen, naar het zich laat aanzien, geregeld Marcus Berg tegen het lijf lopen. De Zweed is ook dit seizoen met dertien treffers verreweg de gevaarlijkste aanvaller in de selectie van de Groningers. ,,Berg is inderdaad een goede spits", aldus de Rode Duivel. ,,Hij is voetballend niet zo heel sterk aanwezig, maar hij kan altijd zowel met links, rechts als met zijn hoofd uit het niets scoren. Dat wordt opletten geblazen."
Jan Vertonghen feliciteert Rasmus Lindgren met de openingstreffer in de Euroborg vorig seizoen.
Jan Vertonghen feliciteert Rasmus Lindgren met de openingstreffer in de Euroborg vorig seizoen.
Eerder dit seizoen boekte Ajax in eigen huis een benauwde 1-0-zege op de ploeg van trainer Ron Jans. Doordat Ajax twee weken daarvoor met 5-2 had verloren in en tegen Heerenveen, stond er veel druk op het duel in de Amsterdam ArenA. ,,Dat klopt", graaft Vertonghen in zijn geheugen. ,,We kwamen met 1-0 voor en hebben het toen een beetje uit handen gegeven. We kunnen nu in tegenstelling tot de eerste maanden van dit seizoen wel langere tijd dwingend spelen."
De centrale verdediger beaamt dat sinds de aanstelling van coach Marco van Basten vooral het niveau op de trainingen is gestegen. ,,Het gaat allemaal wat pittiger, sneller en harder. Dat merk je wel", zegt hij. ,,Er wordt veel gerichter getraind. De trainer weet wat hij wil. Hij werkt ergens naar toe en iedereen voelt dat hij daarvan deel uitmaakt, ook de reserves. Iedereen wil iets bereiken met het elftal en ervoor werken."
Zelf is Vertonghen bezig aan een goed seizoen. Hij verdrong zelfs zijn vriend en ploeggenoot Thomas Vermaelen van diens positie centraal achterin. ,,Hier komen ook andere kwaliteiten van mij beter tot zijn recht", aldus de international. ,,Het is misschien wel mijn positie voor de toekomst. Thomas Vermaelen is niet iemand die je er even uitspeelt. Het is even anders gelopen en dat had ik nooit durven hopen."
Ook over de prille samenwerking met de nieuwe aankoop Rob Wielaert is Vertonghen zeer te spreken. ,,Ik ben onder de indruk van hem. Hij neemt de hele verdediging op sleeptouw. Hij is echt een aanwinst voor ons."

Wij weten toch dat van Basten maar wat doet en niet met zijn spelers praat. Betrouwbare bronnen wisten zelf te melden dat van Basten kil was en niet klikt met de spelers:
'Van Basten is een beetje een kille man, er is geen klik met de spelers, ze doen het niet voor hem. De spelers zijn blij dat Witschge er is, dat kunnen ze ook nog eens lachen.'
Peter R.: Ik lees en hoor juist andere dingen. Dat Van Basten juist veel met zijn spelers praat, enz.'
Struis: 'Ja, dat beeld houdt Van Basten graag in stand.'
I think I lost my fucking headache
Volgens mij heeft Suarez toch aangegeven dat van Basten weinig met hem praat over spitsen dingetjes en zo ... maar goed .. ik weet niet wat ik met zulke interviews aan moet .. maar ik zou me natuurlijk wel 2 keer bedenken voordat ik in het openbaar dingentjes aan de kaak zou stellen .. en eingenlijk hoort dat ook zo.Vandaan mij vraag ook .. wat moet je nu met zo'n interview .. misschien blijkt over een tijdje dat groen toch geel was of geel toch groen .. vooralsnog staat AJAX onder leiding van van Basten met een rits aan aankopen 2e en doet nog volop mee met het kampieonschap.Blijkbaar heeft ie het voor elkaar gekregen al aankopend om er een goede voorhoede en een redelijk middenveld neer te zetten.Al aankopend was hem dat nog niet gelukt met de achterhoede, vandaar Wielaert.En alle hosanna ten spijt vraag ik me dus maar weer af of dat als HTC, of een andere coach zoveel had mogen investeren ook niet gelukt was ( mede gezien de terugval van een aantal concurenten ) ...LucaS schreef:Wij weten toch dat van Basten maar wat doet en niet met zijn spelers praat. Betrouwbare bronnen wisten zelf te melden dat van Basten kil was en niet klikt met de spelers:
'Van Basten is een beetje een kille man, er is geen klik met de spelers, ze doen het niet voor hem. De spelers zijn blij dat Witschge er is, dat kunnen ze ook nog eens lachen.'
Peter R.: Ik lees en hoor juist andere dingen. Dat Van Basten juist veel met zijn spelers praat, enz.'
Blij met de punten ...
- Ajaciedjuh
Suarez heeft aangegeven dat Marco juist me de aanvallers als groep werkt. Hij is heel veel met de combinatie (welke gaten moeten worden getrokken, hoe vul je dit in, wanneer zet je druk et cetera) van de aanvallers bezig.999 schreef:Volgens mij heeft Suarez toch aangegeven dat van Basten weinig met hem praat over spitsen dingetjes en zo ... maar goed .. ik weet niet wat ik met zulke interviews aan moet .. maar ik zou me natuurlijk wel 2 keer bedenken voordat ik in het openbaar dingentjes aan de kaak zou stellen .. en eingenlijk hoort dat ook zo.Vandaan mij vraag ook .. wat moet je nu met zo'n interview .. misschien blijkt over een tijdje dat groen toch geel was of geel toch groen .. vooralsnog staat AJAX onder leiding van van Basten met een rits aan aankopen 2e en doet nog volop mee met het kampieonschap.Blijkbaar heeft ie het voor elkaar gekregen al aankopend om er een goede voorhoede en een redelijk middenveld neer te zetten.Al aankopend was hem dat nog niet gelukt met de achterhoede, vandaar Wielaert.En alle hosanna ten spijt vraag ik me dus maar weer af of dat als HTC, of een andere coach zoveel had mogen investeren ook niet gelukt was ( mede gezien de terugval van een aantal concurenten ) ...LucaS schreef:Wij weten toch dat van Basten maar wat doet en niet met zijn spelers praat. Betrouwbare bronnen wisten zelf te melden dat van Basten kil was en niet klikt met de spelers:
Voetbal is tenslotte een teamsport.
De vraag stellen is hem beantwoorden, volgens mij.999 schreef:En alle hosanna ten spijt vraag ik me dus maar weer af of dat als HTC, of een andere coach zoveel had mogen investeren ook niet gelukt was ( mede gezien de terugval van een aantal concurenten ) ...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Bron ?.Ajaciedjuh schreef:Suarez heeft aangegeven dat Marco juist me de aanvallers als groep werkt. Hij is heel veel met de combinatie (welke gaten moeten worden getrokken, hoe vul je dit in, wanneer zet je druk et cetera) van de aanvallers bezig.999 schreef:Volgens mij heeft Suarez toch aangegeven dat van Basten weinig met hem praat over spitsen dingetjes en zo ... maar goed .. ik weet niet wat ik met zulke interviews aan moet .. maar ik zou me natuurlijk wel 2 keer bedenken voordat ik in het openbaar dingentjes aan de kaak zou stellen .. en eingenlijk hoort dat ook zo.Vandaan mij vraag ook .. wat moet je nu met zo'n interview .. misschien blijkt over een tijdje dat groen toch geel was of geel toch groen .. vooralsnog staat AJAX onder leiding van van Basten met een rits aan aankopen 2e en doet nog volop mee met het kampieonschap.Blijkbaar heeft ie het voor elkaar gekregen al aankopend om er een goede voorhoede en een redelijk middenveld neer te zetten.Al aankopend was hem dat nog niet gelukt met de achterhoede, vandaar Wielaert.En alle hosanna ten spijt vraag ik me dus maar weer af of dat als HTC, of een andere coach zoveel had mogen investeren ook niet gelukt was ( mede gezien de terugval van een aantal concurenten ) ...LucaS schreef:Wij weten toch dat van Basten maar wat doet en niet met zijn spelers praat. Betrouwbare bronnen wisten zelf te melden dat van Basten kil was en niet klikt met de spelers:
Voetbal is tenslotte een teamsport.
Blij met de punten ...
- Ajaciedjuh
Volgens mij gaf ie daarin ok aan dat ie het zonde vond dat MVB niet wat meer induvidueel gericht met de spitsen werkte, enn als ik me goed herinner zei KJH zoiets ook al .. Dat MVB voor de groep staat lijkt me meer dan logisch.En eigenlijk kan ik ook niet ontdekken dat de spelers vooruit gang boeken.Ze doen nog steeds het zelfde dingetjes als wat ze bij andere trainers deden.
Maar goed, dit aan/ingekocht elftal, zoals al eerder genoemd en je wekelijks kan zien staat of valt met de nukken van het individu.Dat zag je tegen Nec ook weer, zowel in de voorhoede in positieve zin dan, als in de achterhoede in negatieve zin dan.
Het blijft dan natuurlijk ontzettend vreemd dat de trainer MVB niet in staat is om de achterhoede, al pratend/trainend op de rails te krijgen ... dat mag dus nu Wielaert gaan proberen te doen ..
Maar goed, dit aan/ingekocht elftal, zoals al eerder genoemd en je wekelijks kan zien staat of valt met de nukken van het individu.Dat zag je tegen Nec ook weer, zowel in de voorhoede in positieve zin dan, als in de achterhoede in negatieve zin dan.
Het blijft dan natuurlijk ontzettend vreemd dat de trainer MVB niet in staat is om de achterhoede, al pratend/trainend op de rails te krijgen ... dat mag dus nu Wielaert gaan proberen te doen ..
Blij met de punten ...
Ja doei, zo lust ik er nog wel een paar.Er stonden 6 aangekochte spelers op het veld tegen Nec. Waarvan een complete voorhoede en bijna het gehele middenveld, of visa versa.En een paar halve belgische aankopen/jeugdspelers.LucaS schreef:Wat flauw. Dit is geen aangekocht elftal, er is geen elftal te vinden in de Nederlandse betaald voetbal competities, waarin meer zelf opgeleide spelers staan opgesteld dan in Ajax I
Blij met de punten ...