HSV - Ajax 27-11-2008
- Cluijffert
het is leuk dat waardeloos coaches als Blind en HtC het maatstaf zijn voor MvB...
Ook grappig... Lucas zegt 'resultaat coach Koeman is slecht - ook toen er zat veel meer lijn in spel eerste tijd onder hem', resultaatcoch MvB is goed...
ach, we zien wat we willen zien.

Ook grappig... Lucas zegt 'resultaat coach Koeman is slecht - ook toen er zat veel meer lijn in spel eerste tijd onder hem', resultaatcoch MvB is goed...
ach, we zien wat we willen zien.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Leonardo klopt op de deur na winnende treffer tegen HSV
„KLAAR VOOR BASIS”
AMSTERDAM, zaterdag
De vraag of het niet tijd wordt voor een basisplaats, ontweek Leonardo Vitor Santiago (25) even makkelijk als de verdedigers van HSV een dag eerder. „Dat is aan de trainer. Maar ik ben er klaar voor.” De invaller van Ajax mocht afgelopen zomer nog vertrekken, zag de belangstelling van NEC en Al Sadd in Katar op niets uitlopen en was in Hamburg zijn gewicht in goud waard. Door zijn treffer zijn de hoofdstedelingen zo goed als zeker van Europese overwintering. „Winnen van Duitsers is altijd lekker”, glom de Braziliaan.
De vraag rijst hoelang Marco van Basten nog om de kleine dribbelaar heen kan. De laatste vijf duels kwam Leonardo telkens in de tweede helft in het veld en scoorde in 108 speelminuten in totaal drie keer, wat neerkomt op gemiddeld 2,5 doelpunt per wedstrijd. „Ik zit lekker in mijn vel. Alle tijd die ik krijg, probeer ik de jongens te helpen.”
De aanvaller, die de onzichtbare Miralem Sulejmani afloste, zoekt zelf ook naar een verklaring voor zijn goede vorm. „Ik ben vader geworden en daardoor ook een stuk rustiger in mijn hoofd. Ik slaap weinig, ben misschien daardoor wat scherper. Ik ben ook wat ouder. Hoe noemen jullie dat in Amsterdam? Een ouwe pik? Dat scheelt ook hoor. Dan denk je meer over dingen na.”
Een basisplaats thuis tegen FC Utrecht – morgen 12.30 uur – zou hem goed uitkomen. „Ik zeg je eerlijk: ik ben fysiek pas op tachtig procent van mijn kunnen. Ik heb minuten nodig om helemaal fit te worden. Met meer ritme wordt voetballen een stuk makkelijker. En je speelt dan met meer vertrouwen.” Leonardo ziet de toekomst in Amsterdam rooskleurig in. „We spelen met veel jonge en nieuwe jongens, moeten nog een team worden. Als we de tijd krijgen, kunnen mooie dingen gebeuren.”
Waar heel Nederland verbaasd was over de knappe, maar uiteindelijk terechte overwinning van Ajax, kwam de zege voor de matchwinnaar niet als een verrassing. „Voetballend hebben Nederlandse ploegen gewoon meer kwaliteit dan Duitsers. Die zijn alleen heel sterk. Zag je dat bij HSV? Die spelers waren drie meter lang. Oké, twee meter.”
De verdedigingsleider van HSV, Joris Mathijsen, deelde de mening van Leonardo dat er muziek in de Amsterdamse ploeg zit. „Ajax heeft – bijvoorbeeld met Luis Suarez en Sulejmani – ontzettend veel kwaliteit. Als de club deze groep bij elkaar houdt en op een paar plaatsen verbetert, kan het een heel sterk elftal worden. Vergeet niet dat ook Klaas-Jan Huntelaar nog terugkomt.”
Mathijsen vond dat niet Ajax maar HSV de meeste aanspraak op de drie punten mocht maken. „De nederlaag was niet verdiend, maar dat maakt niet uit. Ajax heeft het slim gespeeld.”
Het Duitse verweer viel Jan Vertonghen en Urby Emanuelson tegen. „Het leek wel of ze er geen zin in hadden”, zei de Belg. „Als je de spelers bekijkt, moeten ze veel beter kunnen”, aldus zijn Amsterdamse collega. „Eigenlijk wist ik in de eerste helft al dat we hier met een goed resultaat zouden vertrekken. ” Volgens Mathijsen kan de zege bij HSV een grote stap zijn in het Amsterdamse groeiproces. „Europese wedstrijden zijn belangrijk om je door te ontwikkelen. En de volgende ronde kan Ajax eigenlijk niet meer ontgaan.”
Blij met de punten ...
-
En dat weet jij omdat?joey schreef:Arthur, tegen AZ speelde Ajax toch doodgewoon op de counter? Aanvaller op 10 of niet. Van Basten zegt het ook zo: onze snelle aanvallers 1 op 1 tegen hun verdedigers. Van Basten maakt geen geheim van zijn bedoelingen. Een hoop verdedigers en verdedigende middenvelders en met de lange bal Suarez of Sulejmani in stelling brengen, dat is wat hij beoogt.
Ajax probeerde weldegelijk weer te voetballen. Waar jij al die lange ballen dit seizoen vandaan haalt is me een raadsel, want ik zie ze dit seizoen veel minder dan in voorgaande jaren. Iedereen probeert van achteruit op te bouwen. Wat natuurlijk wel een probleem oplevert wanneer bijvoorbeeld Oleguer dat onder druk moet uitvoeren. Evenals het het probleem met zich meebrengt dat een aantal jongens het tempo niet aankunnen wanneer het opgevoerd. Dan denk ik met name aan Oleguer, Vermaelen, Lindgren en Kennedy. Die laatste twee zien het wel, maar kunnen het niet uitvoeren. Lindgren is vooral motorisch niet geweldig, al vond ik hem in Hamburg best aardig spelen.
Oleguer vond ik overigens ook nog eens matig verdedigen. Hij herstelde het nog een aantal keer goed, maar wat was hij Guerrero in de eerste helft regelmatig kwijt zeg.
Emanuelson speelde wederom erg sterk. Die jongen is in bloedvorm. Evenals Vertonghen, de toekomstig aanvoerder van deze selectie. Vermaelen doet het als linksback beter dan ik had verwacht. Heel sober en minder van die kamikaze acties.
Enoh zat dicht tegen rood aan, maar in mijn ogen had de scheids de pik op hem. Knap dat Enoh zo gedisciplineerd bleef spelen dat hij er niet afgestuurd werd.
Suárez viel me als spits wederom niet mee. Met name in de eerste helft was hij te slordig met de rug naar de goal en te zelfzuchtig. Ik zag (bij hem maar ook bij de andere aanvallers) sowieso veel te veel kaatsen die voorbij gingen aan de eerste medespeler.
In ieder geval eindelijk een mooie Europese overwinning. We hoeven ons eens niet te schamen.
Of je nu miljoenensalarissen voor meerdere jaren uitgeeft of in 1 x een flinke transfersom neertelt...joey schreef:Dat vind ik niet. Ten Cate maakte Sneijder en Babel belangrijk en verdiende veel geld voor Ajax. Maar hij moest het zelf met koopjes doen. Of denk je dat hij geen dure spelers had willen halen? En Heitinga zat in de tijd van Blind aan de grond. Dat weet jij ook wel.
Ik verwacht dat Van Basten en Blind al het geld verpatsen en weinig overlaten voor de volgende trainer. In elk geval is nu alles op.
Het blijft geld uitgeven.
Hij zal wel moeten, want daar is hij min of meer voor aangesteld. Ajax heeft (net als andere Nederlandse topclubs) regelmatig een klapper nodig.
KJH zal volgende zomer niet meer de hoofdprijs opbrengen, dus moet (MVG-aankoop) Suarez verkocht worden. Het zal denk ik wel lukken om winst op hem te maken. En dan maar hopen dat Danny geen vijftien miljoen in de sloot gooit voor Berg.
KJH zal volgende zomer niet meer de hoofdprijs opbrengen, dus moet (MVG-aankoop) Suarez verkocht worden. Het zal denk ik wel lukken om winst op hem te maken. En dan maar hopen dat Danny geen vijftien miljoen in de sloot gooit voor Berg.
Het stinkt aan alle kanten!
Suarez en KJH zijn de enige dure aankopen van MVG. En niet toevallig meteen ook goede aankopen.
Lijkt me niet moeilijk te voorspellen dat de transferwaarde van KJH volgende zomer minder is dan die van afgelopen zomer en dat Suarez gaat vertrekken. In het geval van KJH denk ik dat Ajax zal proberen hem in de winterstop te slijten.
Lijkt me niet moeilijk te voorspellen dat de transferwaarde van KJH volgende zomer minder is dan die van afgelopen zomer en dat Suarez gaat vertrekken. In het geval van KJH denk ik dat Ajax zal proberen hem in de winterstop te slijten.
Dat was het probleem van MvG. Had ie vorig seizoen maar niet al zijn geld moeten uitgeven aan oa Luque, Kuffour en Rommedahl. Voor al dat geld had Ajax ook 2 goede spelers (categorie Suarez) kunnen halen.joey schreef:Suarez en KJH zijn de enige dure aankopen van MVG. En niet toevallig meteen ook goede aankopen.
Maar Sneijder en Babel zijn HtC aankopen?
Dat denk ik niet. Want Suarez verdient óók een goed salaris.
Op de dag dat MVG Rommedahl binnenhaalde, was het gedaan met mijn vertrouwen in hem. Dat was in alle opzichten een dramatische aankoop. Natuurlijk heeft MVG het heel matig gedaan op de transfermarkt. (Tenminste waar het zijn aankopen betreft. Verkopen kon hij wel goed, dat moet je hem nageven.) Maar het is wel zo, dat hij niet evenveel geld mocht uitgeven als MVB tot zijn beschikking heeft gekregen. Ik vind vergelijken daarom niet helemaal eerlijk. Daarbij, het is nog te vroeg om te oordelen over de aankopen van MVB. Is Cvitanich bijvoorbeeld een goede aankoop of een misser? Zeg het maar. Die jongen heeft een behoorlijk bedrag gekost, maar ik krijg niet de indruk, dat ze in hem de onbetwiste opvolger van KJH zien.
Op de dag dat MVG Rommedahl binnenhaalde, was het gedaan met mijn vertrouwen in hem. Dat was in alle opzichten een dramatische aankoop. Natuurlijk heeft MVG het heel matig gedaan op de transfermarkt. (Tenminste waar het zijn aankopen betreft. Verkopen kon hij wel goed, dat moet je hem nageven.) Maar het is wel zo, dat hij niet evenveel geld mocht uitgeven als MVB tot zijn beschikking heeft gekregen. Ik vind vergelijken daarom niet helemaal eerlijk. Daarbij, het is nog te vroeg om te oordelen over de aankopen van MVB. Is Cvitanich bijvoorbeeld een goede aankoop of een misser? Zeg het maar. Die jongen heeft een behoorlijk bedrag gekost, maar ik krijg niet de indruk, dat ze in hem de onbetwiste opvolger van KJH zien.