De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma nov 24, 2008 9:13 pm

InnerHarbour schreef:Joh ik gun iedereen alles, maar als o.a kinderboekenschrijvers van Basten een tactisch onbenul gaan noemen, Marco van basten die ongeveer alles als voetballer bereikt heeft, als trainer van het Nederlands elftal op twee eind toernooien heeft gestaan door een voetbal nobody een tactisch onbenul wordt genoemd zeg ik daar zo nu en dan wat van.

Niet te vaak hoor en ik heb echt niet de illusie dat er hier wat veranderd in dat opzicht. Ga lekker door met lullen over voetbal dan blijf ik doorgaan met af en toe een opmerking maken als er weer eens een aan het doordraven is. :ajaxsmiley.gif:
Ik zie het zitten in Van Basten, maar het zegt me werkelijk niets dat hij een goede voetballer was. Dat maakt iemand geen goede trainer. Gullit was een geweldenaar op het veld, maar blijkbaar snapt hij er gewoon niets van. Het idee dat een goed paard een goede ruiter is vind ik typisch iets voor de conservatieve en ietwat xenophobe voetballerij, al zie je dat zelfs daar men wel door krijgt dat niet iedere speler uit '88 per definitie een goede trainer is met veel verstand van voetbal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma nov 24, 2008 9:15 pm

We willen allemaal meteen dat alles top is, maar dat heeft zijn tijd nodig. En automatismen en positiespel inslijpen duurt nu eenmaal wat langer als steeds je halve basiselftal er niet bij kan zijn.

Ik zie nog steeds een goede ontwikkeling, alleen een TOPverdediger erbij waar de anderen zich echt aan op kunnen trekken, zou me heel wat geruster maken.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 9:27 pm

Thomas schreef:Het zegt me werkelijk niets dat hij een goede voetballer was. Dat maakt iemand geen goede trainer. Gullit was een geweldenaar op het veld, maar blijkbaar snapt hij er gewoon niets van. Het idee dat een goed paard een goede ruiter is vind ik typisch iets voor de conservatieve en ietwat xenophobe voetballerij, al zie je dat zelfs daar men wel door krijgt dat niet iedere speler uit '88 per definitie een goede trainer is met veel verstand van voetbal.
Zo is dat, de meeste trainers van die generatie zijn zelfs mislukt. Voetballers denken in de regel amper na over hun vak. Het gaat zó amateuristisch toe in die branche. Ik verbaas me er elke keer weer over.

Voor de rest: ik heb recht op mijn mening. En anderen hebben het recht het met mij oneens te zijn. Persoonlijke aanvallen negeer ik, die zijn totaal niet interessant.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma nov 24, 2008 9:30 pm

joey schreef:Zo is dat, de meeste trainers van die generatie zijn zelfs mislukt. Voetballers denken in de regel amper na over hun vak. Het gaat zó amateuristisch toe in die branche. Ik verbaas me er elke keer weer over.
Of dat zo is, ik weet het echt niet. Er zijn goede voorbeelden zoals Marco en slechte zoals Gullit.
Voor de rest: ik heb recht op mijn mening. En anderen hebben het recht het met mij oneens te zijn. Persoonlijke aanvallen negeer ik, die zijn totaal niet interessant.
Helemaal eens met je. Ik vind het knap dat je die negeert. :yourock.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma nov 24, 2008 9:53 pm

Thomas schreef:
InnerHarbour schreef:Joh ik gun iedereen alles, maar als o.a kinderboekenschrijvers van Basten een tactisch onbenul gaan noemen, Marco van basten die ongeveer alles als voetballer bereikt heeft, als trainer van het Nederlands elftal op twee eind toernooien heeft gestaan door een voetbal nobody een tactisch onbenul wordt genoemd zeg ik daar zo nu en dan wat van.

Niet te vaak hoor en ik heb echt niet de illusie dat er hier wat veranderd in dat opzicht. Ga lekker door met lullen over voetbal dan blijf ik doorgaan met af en toe een opmerking maken als er weer eens een aan het doordraven is. :ajaxsmiley.gif:
Ik zie het zitten in Van Basten, maar het zegt me werkelijk niets dat hij een goede voetballer was. Dat maakt iemand geen goede trainer. Gullit was een geweldenaar op het veld, maar blijkbaar snapt hij er gewoon niets van. Het idee dat een goed paard een goede ruiter is vind ik typisch iets voor de conservatieve en ietwat xenophobe voetballerij, al zie je dat zelfs daar men wel door krijgt dat niet iedere speler uit '88 per definitie een goede trainer is met veel verstand van voetbal.
Nu schiet je door hoor, volgens Joey is hij een tactisch onbenul, dat gaat wel even wat verder dan wel of geen goede trainer. Ik vraag dan wat hij doet in de voetballerij zodat ik een vergelijking heb waarop zijn mening gebaseerd is. Zijn antwoord is dat hij niet reageerd op persoonlijke aanvallen, das lekker hoef je geen antwoord te geven op een doodnormale vraag en kan je lekker blijven brallen onder hem mom van, tis mijn mening, ja we hadden wel door dat het niet die van je moeder is Joey, maar kom nu eens, geef eens antwoord. :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 10:57 pm

Neefkens schreef:Of dat zo is, ik weet het echt niet. Er zijn goede voorbeelden zoals Marco en slechte zoals Gullit.
Zal moeten blijken of Van Basten een goede trainer is. Vooralsnog weten we dat niet zeker, of wel soms?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di nov 25, 2008 10:20 am

Ik vind Rijkaard een beter voorbeeld wat dat betreft.

LucaS

Bericht door LucaS » di nov 25, 2008 10:25 am

De enige trainer die met Sparta degradeerde? Niet met Oranje de finale halen, ondanks een gouden generatie en het thuisvoordeel?
I think I lost my fucking headache

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di nov 25, 2008 10:30 am

Dat EK kun je heel moeilijk op het conto van Rijkaard schrijven. 2x een penalty missen in reguliere speeltijd is waanzinnig. Het enige opmerkelijke was die wissel van vVossen. Verder mag je uiteraard Rijkaard een slechte trainer vinden, hoor. Ik vind dat hij het bij Barcelona 'vrij aardig' heeft gedaan en ik denk toch dat daar weinig twijfel over bestaat. Een Capello is wellicht een nog beter voorbeeld overigens.

LucaS

Bericht door LucaS » di nov 25, 2008 10:40 am

Het oranje van toen met het thuisvoordeel had moeten winnen. Natuurlijk heeft Rijkaard het goed gedaan bij Barcelona, maar goed, een toptrainer presteert ook met minder materiaal top
I think I lost my fucking headache

Harm

Bericht door Harm » di nov 25, 2008 11:00 am

Er kan natuurlijk ook téveel niveauverschil zitten tussen de trainer en de spelersgroep zitten.

Ik denk dat Rijkaard sommige dingen gewoon niet duidelijk kón maken aan de spelers die hij onder zich had bij Sparta. Dingen die een trainer als Van Gaal waarschijnlijk wel uit kan leggen omdat hij veel meer in de operatie zit.

joey
Erelid

Bericht door joey » di nov 25, 2008 11:57 am

Harm schreef:Er kan natuurlijk ook téveel niveauverschil zitten tussen de trainer en de spelersgroep zitten.

Ik denk dat Rijkaard sommige dingen gewoon niet duidelijk kón maken aan de spelers die hij onder zich had bij Sparta. Dingen die een trainer als Van Gaal waarschijnlijk wel uit kan leggen omdat hij veel meer in de operatie zit.
En op dat niveau heeft gespeeld. Van Gaal was als speler al een halve trainer; de spelers waar hij toen tussen zat waren heel beperkt. Rijkaard kent alleen de top.

wimpey

Bericht door wimpey » do nov 27, 2008 4:50 pm

joey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Van Basten is gewoon een tactisch onbenul! Hij snapt het gewoon niet.
Ssst, dat is een geheim, ZsoG. We hebben het wel over onze grote roerganger, hoor. :hypocrite.gif:
Van Basten past niet in jouw ´ideale Ajax-plaatje´. Dat is je goed recht. Ten Cate paste wél in je ´ideale Ajax-plaatje´. Ook dat is je goed recht. Ten Cate is wél mislukt bij Ajax. MVB nog lang niet. Dus misschien zit je er net als bij Ten Cate ook bij Van Basten naast?!

Ik ben vooralsnog tevreden over Van Basten. Hij heeft een sportief failliete selectie op de schop genomen en goed ingekocht en doorgeselecteerd. Ajax staat er ondanks een stortvloed aan blessures in de HCE goed voor en ook in Europa kunnen we nog overwinteren. Verder wordt er regelmatig aardig gevoetbald. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat de man het nog niet zo beroerd doet...

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 27, 2008 4:56 pm

Zou kunnen. Jij kunt er ook twee keer naast zitten, Wimpey. We weten het allebei niet zeker en gaan op onze indruk af.

Hoe kom je erbij dat Ajax aardig voetbalt? Het lijkt nergens op, hoor. Vanavond gaan we weer puur op resultaat spelen. Van Basten gedraagt zich net als bij Oranje 'Italiaans': het resultaat is heilig, het spel doet er niet toe.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 27, 2008 4:58 pm

Doorgeselecteerd? Kennedy en Rommedahl mogen nog altijd aanprutsen.

Maar goed, tot nu toe valt het kwartje steeds de goede kant op. Van Basten wisselt goede momenten (psv thuis) af met slechte (AZ uit).

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do nov 27, 2008 4:58 pm

Ik vind ook dat Ajax aardig voetbalt. Wisselvallig, dat wel, maar zo nu en dan wordt er leuk gecobineerd en zie je een uitgespeelde kans. Iets wat we voor het laatst onder Blind mochten aanschouwen.

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 27, 2008 5:01 pm

Het niveau is laag. Het is alle ballen op Suarez en dan zien we wel. Het middenveld is totaal oncreatief en wordt bij voorkeur overgeslagen. Ik zie niet aan wat daar aardig aan is.

(Over de periode-Blind zullen we het maar niet hebben. TIEN competitienederlagen, Jöhnk. :blush.gif: )

Ik neem aan dat Wimpey de wedstrijd van zondag niet heeft gezien?

wimpey

Bericht door wimpey » do nov 27, 2008 5:03 pm

joey schreef:Zou kunnen. Jij kunt er ook twee keer naast zitten, Wimpey. We weten het allebei niet zeker en gaan op onze indruk af.
Ik zat er bij Ten Cate geloof ik niet zover naast... En met Van Basten krijg ik ook gelijk. Ajax wordt kampioen. Daarnaast heeft MVB gebroken met Ajax´ traditie van het doen van alibiaankopen. Ajax heeft eindelijk weer een selectie met perspectief.
Hoe kom je erbij dat Ajax aardig voetbalt? Het lijkt nergens op, hoor.
Je zegt het zelf, dat is jouw indruk. Mijn indruk is anders. Tegen Groningen, PSV en Villa had Ajax prima fases. Er zit muziek in dit elftal.

Na HtC / Koster kunnen we wel stellen dat MVB met Ajax vlakbij nul moest beginnen. In dat licht bezien vind ik dat het heel redelijk gaat. De blessuregolf heeft amper punten gekost. Wanneer iedereen fit is, wordt Ajax fluitend kampioen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do nov 27, 2008 5:05 pm

joey schreef:Het niveau is laag. Het is alle ballen op Suarez en dan zien we wel. Het middenveld is totaal oncreatief en wordt bij voorkeur overgeslagen. Ik zie niet aan wat daar aardig aan is.
Ik ook niet, maar ik ben het dan ook niet eens met deze observatie. Het middenveld moet creatiever, dat wel.

Misschien verliezen we dit jaar ook wel 10 keer in de competitie. Soms moet je een stap terugzetten om er later twee vooruit te zetten.

wimpey

Bericht door wimpey » do nov 27, 2008 5:09 pm

joey schreef:Het niveau is laag. Het is alle ballen op Suarez en dan zien we wel. Het middenveld is totaal oncreatief en wordt bij voorkeur overgeslagen. Ik zie niet aan wat daar aardig aan is.
Daar hebben we die indrukken weer. Ajax probeert voor het eerst in jaren weer van achteruit op te bouwen. Onder jouw held HtC roeiden Stekel, John-boy en Vermaelen iedere bal naar voren. Nu probeert Ajax via Vermeer en Vertonghen tot voetbal te komen. Het lijkt me toch dat ik niet de enige ben die dat ziet?! :confused.gif:
Ik neem aan dat Wimpey de wedstrijd van zondag niet heeft gezien?
Jawel. Van Basten gokte op z´n aanvallers en dat pakte verkeerd uit doordat Sulejmani nog niet compleet fit is en Suarez een complete off-day had. Daarnaast verloor ie het tactische duel met LVG. Kan gebeuren, een week eerder was MVB de veel betere trainer dan Stevens.

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 27, 2008 5:09 pm

Op nul beginnen? Zelfs zonder dertig miljoen aan investeringen kwam Ajax de afgelopen twee jaar maar nét tekort voor de titel.

AZ toonde de tekortkomingen van Ajax simpel aan. En AZ is geen wereldploeg, allesbehalve dat.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do nov 27, 2008 5:10 pm

GangstaRiB schreef:Doorgeselecteerd? Kennedy en Rommedahl mogen nog altijd aanprutsen.
Alsof het mogelijk was om van de selectie van vorig seizoen in een zomer een superselectie te maken.

Van Basten heeft gefaald in het halen van een echt goede verdediger. Oleguer en Sno hadden niet hoeven komen. De verdedigende organisatie is wel wat beter dan onder de vorige trainers, dus dat compenseert enigszins, maar het is niet genoeg.

Thuis speelt Ajax over het algemeen prima. Erg dominant, met veel druk naar voren gedurende een groot deel van de wedstrijd en met gemiddeld zo'n 7-8 uitgespeelde kansen.

Van Basten maakt best fouten, maar ik heb er best vertrouwen in dat hij met een fitte selectie met mijn vooraf beoogde basiself zou spelen.

Daniel

Bericht door Daniel » do nov 27, 2008 5:11 pm

joey schreef:Op nul beginnen? Zelfs zonder dertig miljoen aan investeringen kwam Ajax de afgelopen twee jaar maar nét tekort voor de titel.

AZ toonde de tekortkomingen van Ajax simpel aan. En AZ is geen wereldploeg, allesbehalve dat.
AZ is een ploeg dat bijna intact al bijna minimaal 2 jaar bij elkaar speelt, die kunnen elkaar blindelings vinden. Als MvB dit team bij elkaar weet te houden zie ik dat ook goed voor mogelijk over 1,5 jaar.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 27, 2008 5:18 pm

Thomas schreef:
GangstaRiB schreef:Doorgeselecteerd? Kennedy en Rommedahl mogen nog altijd aanprutsen.
Alsof het mogelijk was om van de selectie van vorig seizoen in een zomer een superselectie te maken.

Van Basten heeft gefaald in het halen van een echt goede verdediger. Oleguer en Sno hadden niet hoeven komen. De verdedigende organisatie is wel wat beter dan onder de vorige trainers, dus dat compenseert enigszins, maar het is niet genoeg.

Thuis speelt Ajax over het algemeen prima. Erg dominant, met veel druk naar voren gedurende een groot deel van de wedstrijd en met gemiddeld zo'n 7-8 uitgespeelde kansen.

Van Basten maakt best fouten, maar ik heb er best vertrouwen in dat hij met een fitte selectie met mijn vooraf beoogde basiself zou spelen.
Dat die aankopen allemaal hun blessure's krijgen, kan Van Basten zich ook wel aanrekenen. Helemaal als je hoort hoe dat ging destijds met Sulejmani en feyenoord uit.

De organisatie staat beter omdat hij Ajax behoudender laat voetballen, geen probleem voor mij hoor, maar van Van Basten wordt het gepikt. Ieder andere trainer zou met de grond gelijk gemaakt worden. Verder vond ik dat hij bij AZ een zelfde soort taktiek als tegen Twente had moeten hanteren.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do nov 27, 2008 5:21 pm

Behoudender? Hoe voetbalden Ten Cate en A3 dan? Dat was toevalsvoetbal, hoor. Nu zie je bij vlagen goed positiespel en dientengevolge uitgespeelde kansen.

Het moet en kan allemaal veel beter, maar het heeft gewoon even tijd nodig. En bij voorkeur ook nog wat goede spelers.

Plaats reactie