De amusementswaarde van de Nederlandse competitie
De amusementswaarde van de Nederlandse competitie
Geknipt uit de Ajax-FC Utrecht-topic.
De Nederlandse competitie is vreselijk leuk
De Nederlandse competitie is vreselijk leuk
I think I lost my fucking headache
- Daily Blind
Het gaat me niet eens om het resultaat, ik wil graag het bijzondere zien dat in mijn ogen hoort bij Ajax. Het lobje van Bergkamp, de sleepbeweging van Kanu, de bluf van Zlatan, het tactisch vernuft van De Boertjes. Maar in plaats daarvan zit ik naar Sno en Rommedahl te kijken. 

Het stinkt aan alle kanten!
Ik vind de manier waarop Urby bij de 2-1 zondag net deed of hij schoot, maar de bal subtiel voor zijn rechtervoet stiftte een actie die ook bij Bergkamp zou passen.
Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Laatst gewijzigd door Arthur op di nov 18, 2008 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, Reiziger, Silooy en Vink heb je ook bekeken.
Zo'n bijzondere actie als van Emanuelson afgelopen zondag bedoel je? Of het stiftje van Lindgren tegen Twente? De combinatie tussen Emanuelson, Rommedahl en Suarez? Een perfecte dieptepass van Vertonghen die door Suarez achteloos uit de lucht wordt doodgelegd?
Natuurlijk is dit niet het beste en niet het meest spectaculaire Ajax uit de historie. Maar voetbal is leuk, en persoonlijk vind ik het element spanning ook erg prettig bij voetbal. Hoe goed Ajax ook was, en hoe mooi sommige combinaties en het positiespel, in de tijd van van Gaal betrapte ik me er vaker op een wedtrijd over te slaan dan nu. Toen was het zelfs uit bij Heerenveen vaak zo dat ik me afvroeg, wordt het 0-3 of 0-4. Voetbal is voor mij ook spanning, het is geen ballet of opera die ik ga bekijken
Zo'n bijzondere actie als van Emanuelson afgelopen zondag bedoel je? Of het stiftje van Lindgren tegen Twente? De combinatie tussen Emanuelson, Rommedahl en Suarez? Een perfecte dieptepass van Vertonghen die door Suarez achteloos uit de lucht wordt doodgelegd?
Natuurlijk is dit niet het beste en niet het meest spectaculaire Ajax uit de historie. Maar voetbal is leuk, en persoonlijk vind ik het element spanning ook erg prettig bij voetbal. Hoe goed Ajax ook was, en hoe mooi sommige combinaties en het positiespel, in de tijd van van Gaal betrapte ik me er vaker op een wedtrijd over te slaan dan nu. Toen was het zelfs uit bij Heerenveen vaak zo dat ik me afvroeg, wordt het 0-3 of 0-4. Voetbal is voor mij ook spanning, het is geen ballet of opera die ik ga bekijken
Goed, ik chargeer, maar begrijp je niet wat ik bedoel? Een mooie combinatie is er amper meer bij.Arthur schreef:Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
@Luuk: dat kan natuurlijk, jij kiest voor iets anders. Ik kies voor de schoonheid van het spel.
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt, maar je punt komt sterker over als je niet zo overduidelijk je ogen sluit voor positieve zaken die er wel degelijk nog zijn.joey schreef:Goed, ik chargeer, maar begrijp je niet wat ik bedoel? Een mooie combinatie is er amper meer bij.Arthur schreef:Je vergelijkt de houterigste spelers van nu met de stijlvolste van toen. Niet echt een integere manier van argumenteren.
Zoals Luuk ook al aangeeft zijn er de laatste weken mooie technische hoogstandjes geweest, maar ik denk dat je gelijk hebt dat die vroeger veel vaker voorkwamen.
- Daily Blind
Misschien heeft dat er mee te maken dat jij erg snel tevreden bent en misschien te weinig kwalitatief hoogstaande wedstrijden hebt gezien. Het niveau in de eredivisie is erg laag geworden. Tuurlijk kunnen de wedstrijden wel leuk zijn, mede doordat het gat tussen top en subtop heel klein is geworden. Maar dit wil nog niet zeggen dat de kwaliteit goed is.LucaS schreef:Wat jammer, bij ons thuis is het altijd een feest als we weer een wedstrijd van een van onze favoriete ploegen gaan kijken
Je moet dan wel genoten hebben, de laatste seizoen, spanning tot de laatste minuut.Maar voetbal is leuk, en persoonlijk vind ik het element spanning ook erg prettig bij voetbal. Hoe goed Ajax ook was, en hoe mooi sommige combinaties en het positiespel, in de tijd van van Gaal betrapte ik me er vaker op een wedtrijd over te slaan dan nu. Toen was het zelfs uit bij Heerenveen vaak zo dat ik me afvroeg, wordt het 0-3 of 0-4. Voetbal is voor mij ook spanning, het is geen ballet of opera die ik ga bekijken
Ik had er graag een een seizoen (of twee, drie) tussen willen zien met wat minder spanning en wat vaker het gevoel dat Ajax al 3-0 voor zal staan in de rust. Zo verwend met kampioenschappen of meedraaien in de top zijn we de laatste jaren niet. Onder Koeman was het resultaat een keer niet slecht, het voetbal wel, achteraf gezien dus een goed seizoen

Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Dat zeg ik toch, dat kwaliteit en amusementswaarde los van elkaar staan.
Ik volg voetbal, en Ajax in het bijzonder, vanaf 1977 intensief. Dus ik heb Ajaxploegen met heel veel kwaliteit en met relatief weinig kwaliteit gezien. Dat zal het probleem dus niet zijn. Voetbal is voor mij een wedstrijd tussen twee ploegen, die ik, als een van de twee mijn voorkeur heeft, heerlijk vind om te volgen. ook als het een amateurwedstrijd betreft. Ik snap werkelijk niet hoe je amusementswaarde gelijk kunt stellen aan kwaliteit. Er zijn ploegen met veel kwaliteit (nu maar een aansprekend voorbeeld er tegenaan gooien) die toch saai zijn om te zien, zoals PSV vaak de afgelopen jaren, terwijl er ploegen met veel minder kwaliteit zijn die leuk zijn om te volgen, zoals bijvoorbeeld een flink aantal jaren Utrecht thuis. Het een heeft echt nauwelijks iets met het ander te maken
@ Demo, winnen of resultaat halen heeft ook al niets met het amusement te maken. Maar inderdaad, kwalitatief slechte seizoenen konden op momenten van spanning best hun charme hebben
Ik volg voetbal, en Ajax in het bijzonder, vanaf 1977 intensief. Dus ik heb Ajaxploegen met heel veel kwaliteit en met relatief weinig kwaliteit gezien. Dat zal het probleem dus niet zijn. Voetbal is voor mij een wedstrijd tussen twee ploegen, die ik, als een van de twee mijn voorkeur heeft, heerlijk vind om te volgen. ook als het een amateurwedstrijd betreft. Ik snap werkelijk niet hoe je amusementswaarde gelijk kunt stellen aan kwaliteit. Er zijn ploegen met veel kwaliteit (nu maar een aansprekend voorbeeld er tegenaan gooien) die toch saai zijn om te zien, zoals PSV vaak de afgelopen jaren, terwijl er ploegen met veel minder kwaliteit zijn die leuk zijn om te volgen, zoals bijvoorbeeld een flink aantal jaren Utrecht thuis. Het een heeft echt nauwelijks iets met het ander te maken
@ Demo, winnen of resultaat halen heeft ook al niets met het amusement te maken. Maar inderdaad, kwalitatief slechte seizoenen konden op momenten van spanning best hun charme hebben
Weet niet of het vorige bericht een reactie is op dat van mij, waarschijnlijk niet. Ik heb het over resultaat en resultaat is iets anders dan amusement of kwaliteit.
Ik denk dat Ajax na de aankopen ALS TEAM over de meeste kwaliteit zou moeten beschikken, dan leidt kwaliteit tot rendement/resultaat. Tot nu toe ben ik daar niet zeker van, gezien de resultaten uit tegen Heerenveen, Willem II, Aston Villa en Volendam.
Ik denk dat Ajax na de aankopen ALS TEAM over de meeste kwaliteit zou moeten beschikken, dan leidt kwaliteit tot rendement/resultaat. Tot nu toe ben ik daar niet zeker van, gezien de resultaten uit tegen Heerenveen, Willem II, Aston Villa en Volendam.
Het was niet alleen tegen jou Demo. Je hebt gelijk, kwaliteit leidt uiteindelijk to resultaat. Maar de amusementswaarde van voetbal heeft oha weinig te maken met kwaliteit of resultaat. Hoewel het natuurlijk leuk is als je ook eens wint. Maar inderdaad, ik vond de spanning afgelopen seizoenen heerlijk. De uitkomst was uiteindelijk teleurstellend, maar tijden de laatste weken van het seizoen kon ik, meer nog dan gebruikelijk, haast niet wachten tot de volgende competitieronde
Daar ben ik het maar deels mee eens. Mooie acties zoals jij ze ook al eerder hebt genoemd verhogen de amusementswaarde wel degelijk en daar is absoluut kwaliteit voor nodig. Als we het daar helemaal zonder moeten doen, dan geef ik Joey gelijk dat het vooral ergerlijk wordt om naar te kijken.LucaS schreef:Dat zeg ik toch, dat kwaliteit en amusementswaarde los van elkaar staan.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat resultaat en amusementswaarde los van elkaar staan.
Laatst gewijzigd door Arthur op di nov 18, 2008 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt me wel. Tegenwoordig moeten we het hebben van een goede balaanname. Een wedstrijd als die van zondag is een festival van fouten, verkeerde keuzes en tactische missers. En dat moet dan een topwedstrijd voorstellen.Arthur schreef:Zoals Luuk ook al aangeeft zijn er de laatste weken mooie technische hoogstandjes geweest, maar ik denk dat je gelijk hebt dat die vroeger veel vaker voorkwamen.
Het is logisch, de Nederlandse competitie is leeggevist. Ik weet nog dat er ooit heel veel kritiek was op Benni McCarthy. Die zou technisch niet goed genoeg zijn. Op dit moment kun je je er weinig meer bij voorstellen. Benni McCarthy zou nu de schrik van de eredivisie zijn, dat weet ik wel zeker.
Ik vermaak me bij mijn amateurclub, maar er is gebrek aan kwaliteit en helaas ook aan resultaten. Dat laatste is een kwestie van geld.LucaS schreef:Daar heb je gelijk in. Hoewel ik heel veel zeer onderhoudende amateurwedstrijden heb gezien. En we mogen toch veronderstellen dat daar de kwaliteit lager ligt dan bij welk van de Ajaxselecties van de afgelopen tien jaar dan ook
Maar daar ging de discussie toch ook over? Of je je kan vermaken met voetbal ook al is de kwaliteit niet top. Ik denk dat de Nederlandse competitie heel erg leuk is. En persoonlijk vermaak ik me dus prima met het Nederlandse voetbal. En blijkbaar ben ik niet de enige, want de Nederlandse eredivisie trekt gemiddeld niet meer toeschouwers dan de Italiaanse bijvoorbeeld.
Wat dat laatste betreft: Ik heb geen idee hoeveel Italianen de tv prefereren boven het stadion. Het kan zijn dat "ze gewoon voor de tv zitten" en dat we zoiets in Nederland ook krijgen over vijf of tien jaar.LucaS schreef:Maar daar ging de discussie toch ook over? Of je je kan vermaken met voetbal ook al is de kwaliteit niet top. Ik denk dat de Nederlandse competitie heel erg leuk is. En persoonlijk vermaak ik me dus prima met het Nederlandse voetbal. En blijkbaar ben ik niet de enige, want de Nederlandse eredivisie trekt gemiddeld niet meer toeschouwers dan de Italiaanse bijvoorbeeld.
Wat het eerste betreft: het gaat niet om mijn amateurclub, die wordt nooit kampioen en daar heb ik vrede mee. Het gaat in de topic over Ajax. Ik wil wel weer eens een kampioenschap zien en als dat met minder amusementswaarde tegen AZ (uit) moet, dan moet dat maar een keer.
Je wilt toch over vijf jaar niet beweren:"Ik heb nu zeven jaar achtereen genoten van de competitie, ook al werden we steeds tweede op één (doel)punt".