Ajax - PSV 16-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za nov 15, 2008 3:00 pm

Still alive...

Arthur

Bericht door Arthur » za nov 15, 2008 3:02 pm

joey schreef:Aan de andere kant, het zou wel in het beeld van dit seizoen passen als we morgen winnen. Ik zie het al voor me: iedereen in de polonaise, waarna we volgende week worden afgedroogd door AZ.
Waarom past dat in het beeld van het seizoen? Ik heb nog niemand in polonaise gezien en de enige keer dat we afgedroogd werden volgde niet op een bijzonder mooi resultaat.

Ik denk ook dat we de underdog zijn tegen AZ, maar zij hebben het altijd erg moeilijk met ons.

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 15, 2008 3:08 pm

Het gaat erg op en neer, vind ik. Een paar wedstrijden slecht, dan weer een paar wedstrijden met (naar men zegt) progressie, dan weer een paar wedstrijden slecht...

Wij zijn niet de underdog tegen AZ, wij hebben meer kwaliteit. Zeker als Sulejmani meedoet.
Het stinkt aan alle kanten!

Arthur

Bericht door Arthur » za nov 15, 2008 3:10 pm

Dus jij denkt dat AZ dik gaat winnen, maar ze zijn geen favoriet?

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 15, 2008 3:13 pm

Dat Ajax kans loopt daar te verliezen, maakt Ajax nog geen underdog. Ajax is in de Nederlandse competitie zelden underdog. Misschien uit tegen PSV, dan heb je het wel gehad.

Arthur

Bericht door Arthur » za nov 15, 2008 3:16 pm

Misschien hebben wij een wat andere definitie van de term, maar m.i. ben je underdog als je inschat dat de winstkans kleiner is dan de kans dat je verliest.
Uit jouw woorden maak ik op dat jij het zo ziet, dus dan is Ajax voor jou toch de underdog?

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 15, 2008 3:21 pm

Het zal inderdaad een kwestie van definitie zijn, Arthur. AZ is m.i. tegen Ajax en PSV de underdog, maar tegen F. weer niet. Ajax is een grotere club en kan een team op de been brengen (ook nu) dat kwalitatief minstens gelijkwaardig is aan dat van AZ. En je hebt gelijk, de historie speelt ook een rol. Ajax verliest niet zo vaak van AZ.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za nov 15, 2008 3:23 pm

Thomas schreef:Told you so (kom er maar in Kilroy :yes.gif:). Ik gok op zoiets:

Vermeer

Van der Wiel-Oleguer-Vermaelen-Vertonghen

Gabri-Enoh-Lindgren

Kennedy-Suárez-Emanuelson

Waarbij Kennedy het meest achter de spits opduikt, Emanuelson vooral hangend op links speelt en Suárez nu wel de vrijheid krijgt om ook in de punt op te duiken. Maar goed, er zijn echt heel wat mogelijkheden en moeilijke keuzes te maken. Kan ook dat Gabri ingewisseld wordt voor De Jong en dat Kennedy gewoon op rechts komt te spelen. Of dat Emanuelson naar linksback gaat en Vertonghen voor de verdediging komt te spelen, waardoor Gabri uit het elftal wordt geknikkerd.
Gabri gaat niet spelen, hoor. MvB gaat een keuze maken tussen Lindgren óf Gabri. Dan krijgen we Siem of Kennedy dus inderdaad op de 10. Rest laat zich dan raden.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za nov 15, 2008 3:24 pm

Ik denk inderdaad dat Joey iets anders bedoelt: een club als Ajax, met zijn begroting van 65 miljoen euro, kan in principe nooit underdog zijn, althans in Nederland. Ik denk dat Joey met een underdog een club bedoelt die zeer beperkte middelen heeft en moet zien te roeien met de riemen die hij heeft. Excelsior (de 'oudpapierclub') is bijvoorbeeld een vleesgeworden underdog. Op een vergelijkbare wijze kan Ajax nooit underdog zijn. De jaren sinds 2000 waren voor Ajax zéér beroerd en dramatisch, maar ja: toch was er in die periode maar één club in Nederland die vaker kampioen werd dan Ajax...

Zo bekeken, zit er wel iets in Joey's visie dat Ajax nooit écht underdog kan zijn in de Nederlandse Eredivisie.

Aan de andere kant: de verhoudingen zijn de laatste tijd wel delicaat. Toen Ajax naar Twente moest, niet zo lang geleden, was er vrijwel geen Nederlander te vinden die ook maar een stuiver gaf voor de kansen van Ajax. Winstkans nul-komma-nul. Ajax zou niet alleen verliezen, maar gemold worden. Puur sportief gezien (vorm, beschikbare spelers, 'gemiddelde verwachte uitslag') ging Ajax daar zwaar als underdog heen.

Dat is dan wel weer waar.

Voor Twente-uit waren we trouwens nadrukkelijker underdog dan dit weekend. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander verwacht dat Ajax wint. Of in elk geval zijn de meningen redelijk verdeeld.

K.
Still alive...

goodfella

Bericht door goodfella » za nov 15, 2008 3:46 pm

Demosthenes schreef:[hoe Ajax van psv moet winnen als het al niet lukt om van Volendam te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe psv van Ajax moet winnen als het al niet lukt om van Roda te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe Vitesse van Heerenveen moet winnen als het al niet lukt om van FC Lienden te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Ik ben gewoon te dom voor die kinderlogica van jou.

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 15, 2008 3:54 pm

Kowalczyk schreef:Ik denk inderdaad dat Joey iets anders bedoelt: een club als Ajax, met zijn begroting van 65 miljoen euro, kan in principe nooit underdog zijn, althans in Nederland. Ik denk dat Joey met een underdog een club bedoelt die zeer beperkte middelen heeft en moet zien te roeien met de riemen die hij heeft. Excelsior (de 'oudpapierclub') is bijvoorbeeld een vleesgeworden underdog. Op een vergelijkbare wijze kan Ajax nooit underdog zijn.
Exact, zo bedoel ik het. Bedankt voor de hulp, ik kon er niet zo snel de vinger op leggen.

Dat AZ en niet Ajax de underdog is, kun je afleiden uit de reacties na afloop. Stel dat AZ wint, wat zie je dan gebeuren? De spelers van AZ lopen de polonaise, de spelers van Ajax druipen af, de Alkmaarse supporters breken het stadion af van vreugde, de pers slacht Ajax. Ajax underdog? Ik dacht het niet. [/b]

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 15, 2008 3:56 pm

Appelvlaai is gewoon fit, dus doet morgen tegen Ajax mee.

DelToro

Bericht door DelToro » za nov 15, 2008 3:59 pm

joey schreef:Het zal inderdaad een kwestie van definitie zijn, Arthur. AZ is m.i. tegen Ajax en PSV de underdog, maar tegen F. weer niet. Ajax is een grotere club en kan een team op de been brengen (ook nu) dat kwalitatief minstens gelijkwaardig is aan dat van AZ. En je hebt gelijk, de historie speelt ook een rol. Ajax verliest niet zo vaak van AZ.
Feyenoord moet dan toch ook een grotere club zijn dan AZ? Groter stadion, meer historie, meer fans, meer aantrekkingskracht enz..

Als we dan naar het financiele aspect kijken, was AZ de afgelopen jaren tot meer in staat dan Ajax en zijn de selecties ongeveer even duur geweest (die van Ajax heeft nog wel meer gekost).
Daarnaast zit voor de wedstrijd tegen AZ waarschijnlijk een groot gedeelte (zo'n 2/3) van het uitgegeven geld op de bank of tribune (Sulejmani 16m, Cvitanic 6, Aissati 3, Huntelaar 9).
Bij AZ zit alleen de dure Dembele van 5 miljoen op de bank of tribune.

Dus wat zou nu het grote voordeel van Ajax op AZ moeten zijn? Waarom kan Ajax in dat geval geen underdog zijn.
Ze zijn op een aantal punten een stuk groter dan AZ (aanhang, aantrekkingkracht, stadion), maar deze punten tellen bij Feyenoord op de een of andere manier niet. Daarnaast zijn ze financieel gelijkwaardig, kan Ajax een groot deel van haar beste en duurste spelers niet opstellen, heeft AZ een volgens jou superieure coach, staat AZ bovenaan (op doelsaldo welliswaar), draait AZ beter en speelt het thuis.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 4:36 pm

Ajaciedjuh schreef:Appelvlaai is gewoon fit, dus doet morgen tegen Ajax mee.
Bron? Inderdaad neuzelt Psv tegen Ajax wel vaker over het moeten missen van een dragende speler, die dan uiteindelijk doodleuk blijkt mee te kunnen doen. Maar op de Psv-websites is te zien en te lezen dat hij gisteren in ieder geval nog niet trainde. Kennelijk is voor Psv de blessure van Affelay serieus genoeg en gunt het Affelay alle rust die hij maar pakken kan. Lijkt me toch wel een race tegen de klok. Amrabat en Isaksson trainden verder apart van de groep. Bakkal, Addo en Bréchet zijn weer inzetbaar. Kromkamp en Amrabat zeker niet.

Rooie

Bericht door Rooie » za nov 15, 2008 4:37 pm

Op PN werd gemeld dat hij gewoon volle bak meetrainde en een hesje droeg.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 4:40 pm

Zouden de heren zich trouwens weer net op tijd herpakken? In ieder geval moest Stevens blijkbaar een correctie van de spelersgroep slikken:
14/11/2008 - Spelers drongen bij PSV aan op duidelijkheid en vaste opstelling

(Gepost door RvN - Psv Netwerk)

BRON: Telegraaf.nl

In De Telegraaf laten Marcellis en Simons weten dat de spelersgroep in het crisisberaad afgelopen week hebben aangedronge op duidelijkheid en een vaste opstelling.

"We hebben aangegeven dat wij duidelijkheid in deze fase belangrijk vinden. De organisatie van het elftal was goed. Ik zie geen reden dingen te veranderen, al zal Jan Kromkamp (die een enkelblessure opliep, red.) tegen Ajax niet spelen. Natuurlijk mag je niet tevreden zijn na een verlies, maar ik heb hier toch een beter gevoel over dan aan eerdere nederlagen. Als we zo blijven voetballen, komen de punten vanzelf." Dat alle basisspelers begonnen op een positie waar ze het beste tot hun recht komen, had Marcellis ook gesignaleerd. "Het zou zo maar kunnen dat dit één van de redenen was waardoor het beter liep."

Timmy Simons gaf in Alkmaar nog wat meer inzicht in wat er tijdens de praatsessie was besproken. "Er is specifiek ingegaan op wat spelen op een bepaalde positie van een speler vraagt", recupereerde de Belg. "Voetballers zijn af en toe net kinderen. Je moet continu blijven herhalen. Soms wel tien keer op een dag en dan de volgende dag weer."
Laatst gewijzigd door Zuidema op za nov 15, 2008 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 4:43 pm

Benji schreef:Op PN werd gemeld dat hij gewoon volle bak meetrainde en een hesje droeg.
Ik lees het ook net op PN, dat ie vandaag weer volop meedeed. Okee, duidelijk dus.

999

Bericht door 999 » za nov 15, 2008 4:45 pm

Nu, gezien het vertoonde spel ( en de blessures ) zijn we, volgens mij, niet in een positie om te eisen, daarom maakt het me ook niet uit hoe, maar is wel te hopen dat AJAX dit Psv nog verder kopje onder water kan duwen ..
Blij met de punten ...

Harm

Bericht door Harm » za nov 15, 2008 4:51 pm

Zuidema schreef:Zouden de heren zich trouwens weer net op tijd herpakken? In ieder geval moest Stevens blijkbaar een correctie van de spelersgroep slikken:
14/11/2008 - Spelers drongen bij PSV aan op duidelijkheid en vaste opstelling

(Gepost door RvN - Psv Netwerk)

BRON: Telegraaf.nl

In De Telegraaf laten Marcellis en Simons weten dat de spelersgroep in het crisisberaad afgelopen week hebben aangedronge op duidelijkheid en een vaste opstelling.

"We hebben aangegeven dat wij duidelijkheid in deze fase belangrijk vinden. De organisatie van het elftal was goed. Ik zie geen reden dingen te veranderen, al zal Jan Kromkamp (die een enkelblessure opliep, red.) tegen Ajax niet spelen. Natuurlijk mag je niet tevreden zijn na een verlies, maar ik heb hier toch een beter gevoel over dan aan eerdere nederlagen. Als we zo blijven voetballen, komen de punten vanzelf." Dat alle basisspelers begonnen op een positie waar ze het beste tot hun recht komen, had Marcellis ook gesignaleerd. "Het zou zo maar kunnen dat dit één van de redenen was waardoor het beter liep."

Timmy Simons gaf in Alkmaar nog wat meer inzicht in wat er tijdens de praatsessie was besproken. "Er is specifiek ingegaan op wat spelen op een bepaalde positie van een speler vraagt", recupereerde de Belg. "Voetballers zijn af en toe net kinderen. Je moet continu blijven herhalen. Soms wel tien keer op een dag en dan de volgende dag weer."
Stevens en Van Basten zien het allebei nu al niet meer.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 4:53 pm

Harm schreef:
Van een rookie (vwb clubvoetbal) als Van Basten kan je dat verwachten. Van een ouwe ervaren rot als Stevens vind ik dat vies tegenvallen.

Harm

Bericht door Harm » za nov 15, 2008 5:06 pm

Ik ook :sad.gif:

Maar feit is wel dat het de trainers van de Nederlandse topclubs zijn en dat er dus ergens iets mis is gegaan als twee van die nitwits die posities bezetten.

999

Bericht door 999 » za nov 15, 2008 5:08 pm

goodfella schreef:
Voetske schreef:Ik zit nu even naar een paar AJAX - Psv wedstrijden te kijken op AJAX TV ... Man man wat zijn wij diep gezonken ..
Toen Ajax onder Morten superieur kampioen werd was het al kansloos tegen psv.
Gaat om het vertoonde spel.
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 15, 2008 5:09 pm

Zuidema schreef:
Harm schreef:
Van een rookie (vwb clubvoetbal) als Van Basten kan je dat verwachten. Van een ouwe ervaren rot als Stevens vind ik dat vies tegenvallen.
En er zit wat mij betreft wel een klein nuanceverschil in. De spelers van Ajax gaven voor Twente uit aan dat ze zich beter zouden voelen bij een defensieve instelling, waarna Van Basten instemde. Bij Stevens hebben de spelers er op gewezen dat veel mensen gewoon niet op hun goede plek stonden.

Harm

Bericht door Harm » za nov 15, 2008 5:11 pm

Wat is het verschil Thomas? Van Basten moet zelf signaleren wat de geluiden binnen de groep zijn. Een goede leider pikt die signalen op en reageert daar al op. Als de groep het moet vertellen dan is dat echt niet goed.

En bij het Nederlands elftal was precies hetzelfde gebeurd toen de spelers onder leiding van o.a. Van der Sar voor een andere speelwijze kozen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 15, 2008 5:14 pm

Van Basten wil uitgaan van een aanvallende instelling, maar de spelers wilden eenmalig uitgaan van een defensievere strijdwijze. Of daar nou ontzettend sterke signalen voor waren weet ik niet, maar ik vind het een wezenlijk verschil met een trainer die door z'n spelers verteld moet worden dat hij al weken spelers op de verkeerde positie opstelt.

Plaats reactie