FC Twente - AFC Ajax 01-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo nov 02, 2008 3:20 pm

Zuidema schreef:Grotendeel mee eens. Alleen, een proces van stabiel presteren en mooi voetballen lijkt me wel degelijk mogelijk in deze competitie. Zeker tegen de onderste helft van de ranglijst moet hierop 'geoefend' kunnen worden.
Mee eens, en volgens mij gebeurt dat ook. Tegen Roda zag ik de beste wedstrijd qua veld- en positiespel sinds Danny Blind. Ook de wedstrijd tegen Utrecht was behoorlijk, beter dan wat ik de laatste jaren gezien heb. Dat zijn de dingen waar ik op let en waar ik me aan vasthoud. Ajax heeft behoefte aan de lijn-Van Basten. Werken aan positiespel, inslijpen van automatismen, spelers beter maken, je ziet de eerste contouren nu al.

En over 4 jaar? Dan volgt Danny Blind hem op.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 02, 2008 3:22 pm

Voetske schreef:
En hij is niet de enige.De anders altijd kritische Lucas, Wimpey, Zuidema en dan vergeet ik er nog een paar, in al hun woorden kun je uitmaken dat men minder scherp is geworden over wat ooit de trots van Nederland was.En ik zeg dat ook weer zonder iemand kwaad te willen maken of zo.Het zij zo.
Hehe, geen punt, Voetske. En je hebt groot gelijk. Ook ik was een aantal jaren geleden een stuk idealistischer t.a.v. Ajax. In wezen ben ik dat nog steeds, ik snak er naar eindelijk AJAX weer te zien, maar de afgelopen jaren van frustraties, kommer en kwel hebben me wel geleerd dat een en ander langer duurt en moeizamer verloopt dan ik verwacht had. Over de schuldvraag daarvan wil ik hier niet uitwijden, maar het maakt je alles bij mekaar wel wat voorzichtiger en kennelijk ook wat realistischer. De meetlat die jij elke wedstrijd aan de Ajacieden oplegt vind ik nog steeds een hele goede. Alle voetbalelementen die je noemt in al je postings zijn wat mij betreft terecht en horen gewoon bij AJAX. Daar moeten we inderdaad weer naar toe. Ik hoop van harte dat we dat ooit weer te zien zullen krijgen.

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo nov 02, 2008 3:40 pm

Goed verwoord Voetske, maar ik wil toch wel een kanttekening plaatsen.
Voetske schreef:Nu door de jaren heen zie je dat veranderen, men gaat steeds een stukje lager zitten, ik ook.Zelfs ik ben nu minder kritisch dan in het begin van mijn forumtijd hier.Bewust ( of onbewust ) zijn we steeds meer naar het resultaat op zich gaan kijken .( ook Joey, want ik durf te stellen dat Joey, net als ik blij zal zijn met een eventueel kampioenschap ).Steeds de lat wat lager leggen, steeds dat beetje meer wanhoop, steeds dat meer en meer gaan hunkeren naar de landstitel.
Ik denk namelijk niet dat fans zozeer de lat lager hebben gelegd, maar dat de verwachtingspatronen realistischer zijn geworden. Het streven (Ajax-waardig attractief en dominant voetbal) is nog altijd hetzelfde. Dat gaat er ook niet uit en het is nu ook zeker niet weg, maar het besef dat zoiets moet groeien over een langere periode en niet binnen een paar maanden of zelfs één seizoen er al kan zijn is groeiende.

De afgelopen jaren hebben wel bewezen dat je met snelle trainers- en TD-wisselingen niet tot beter voetbal komt. Met MVB is voor het eerst een trainer aangesteld die er ook voor de lange termijn zit, waar anders altijd de TD waakte over de lange termijn. De trainer werd altijd al aangesteld met het idee dat hij toch snel weer zou verdwijnen, waardoor een TD 'noodzaak' was.

Deze omslag van de korte naar de lange termijn geeft aan hoe er binnen Ajax aan de succesformule is gesleuteld. Waar vroeger werd gedacht dat je met een nieuwe trainer en een paar nieuwe spelers weer mee kon doen in Europa, leeft nu het besef dat dat zo snel niet kan en dat we voor de geleidelijkheid moeten kiezen. Kiezen voor geleidelijkheid betekend echter ook meer geduld opbrengen, tijd en geld investeren en onderweg naar het succes je af en toe tevreden stellen met een sub-optimaal resultaat.

Die omslag zie je ook terug in de beleving, bijvoorbeeld hier op AT. Waar de keuze is tussen 'nuchter blijven en doorgaan op de ingeslagen weg' en 'drastische maatregelen, snel ingrijpen' zie je iedereen het wel een beetje gehad heeft met optie 2.

Het doel is dus helemaal niet veranderd. Iedereen wil weer terug naar het voetbal uit de hoogtijdagen, maar de weg naar het succes, dat is waar 'm de verandering in zit.

Is dit een goede ontwikkeling? Ja. Gedegen beleid en geduld betaald zich uit. Kijk bijvoorbeeld naar Groningen of Heerenveen. Of Ajax in het verleden. Als de supporters steeds meer geduld op kunnen brengen om dit beleid te ondersteunen is dat alleen maar winst.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo nov 02, 2008 4:06 pm

Zuidema schreef:
Voetske schreef:
En hij is niet de enige.De anders altijd kritische Lucas, Wimpey, Zuidema en dan vergeet ik er nog een paar, in al hun woorden kun je uitmaken dat men minder scherp is geworden over wat ooit de trots van Nederland was.En ik zeg dat ook weer zonder iemand kwaad te willen maken of zo.Het zij zo.
Hehe, geen punt, Voetske. En je hebt groot gelijk. Ook ik was een aantal jaren geleden een stuk idealistischer t.a.v. Ajax. In wezen ben ik dat nog steeds, ik snak er naar eindelijk AJAX weer te zien, maar de afgelopen jaren van frustraties, kommer en kwel hebben me wel geleerd dat een en ander langer duurt en moeizamer verloopt dan ik verwacht had. Over de schuldvraag daarvan wil ik hier niet uitwijden, maar het maakt je alles bij mekaar wel wat voorzichtiger en kennelijk ook wat realistischer. De meetlat die jij elke wedstrijd aan de Ajacieden oplegt vind ik nog steeds een hele goede. Alle voetbalelementen die je noemt in al je postings zijn wat mij betreft terecht en horen gewoon bij AJAX. Daar moeten we inderdaad weer naar toe. Ik hoop van harte dat we dat ooit weer te zien zullen krijgen.
Ik ben het met jullie beiden eens, Zuidema en Voetske.

De reden waarom bij mij de lat steeds lager ligt, komt ook voort uit het feit dat onze jeugsopleiding niet meer frequent nieuwe supertalenten voortbrengt. Niet meer spelers waarvan je in een oogopslag ziet dat ze iets heel bijzonders hebben. En daar zit de crux. Failliet zou ik de jeugdopleiding (nog) niet willen noemen, maar dat was wel, gecombineerd met talentvolle spelers aankopen, de levensader voor het vertonen van fraai spel dat leidde tot successen. De (Europese) successen in de jaren '70, '80 en '90 werden voornamelijk gevierd dankzij onze jeugdopleiding. Daar hoop ik op. Maar waar velen hier in De Jong, Martina, Van der Wiel, Emanuelson, Goossens, en weet ik veel wie, wel toekomst zien, zie ik vooralsnog in geen enkele zelfopgeleide jeugdige een supertalent als VdV of Sneijder. Om over een type Bergkamp of Van Basten maar te zwijgen.

Dat, gecombineerd met rampaankopen (zoals in de zomer van 2007)en de wijze waarop we de afgelopen twee jaar geen kampioen zijn geworden, maakt dat ik inmiddels húnker naar een succesje. En dan niet de de KNVB-beker. Ik wil gewoon een landskampioenschap. De galavoorstellingen komen dan hopelijk wel weer eens. Men moet realist zijn. En hou in het achterhoofd: het afbraakvoetbal van gister en woensdag mag nooit, nooit de norm zijn voor Ajax. Maar het doel heiligt de middelen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo nov 02, 2008 4:11 pm

Overigens zal ik blijven azijnzeiken, zolang ik hier posts terug lees waarin wordt gezegd dat het wel meevalt met die lekke verdediging, want we hebben al een paar weken - in de competitie, want oh wat scoorde Aston Villa eenvoudig - de 0 gehouden. Wie dat met droge ogen durft vol te houden, moet nodig eens het aantal kansen van Heracles en Twente terugzien, en vooral ook kijken hoe die ontstaan. Dat we in Tukkerland geen tegengoals kregen lag toch echt aan tegenstanders die scherpte misten, dan aan ons briljante verdedigingsspel. Ter illustratie: 3 x werd de lat van Vermeer getest, in 2 wedstrijden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de uitgespeelde kansen die Twente om zeep wist te helpen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

goodfella

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 4:16 pm

Ach WkCdWn, die 2 vrije trappen kunnen altijd op de lat terechtkomen. Dat heeft niets te maken met het weggeven van kansen. Immers, als ze 5 cm over waren gezeild had je het er niet eens over gehad. Verder heb ik weinig kansen van zowel Twente als Heracles geturft en moet je niet vergeten dat je altijd 1 a 2 kansen weggeeft als je daar speelt. Eigenlijk staat de verdediging prima op dit moment.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 02, 2008 4:46 pm

Als je op de paal of de lat schiet, is dat geen pech of geluk. Dat bestaat niet in het voetbal. Dan moet je maar beter richten. Wijze woorden van ik meen Wouters. Of was het Rijkaard?

En als het dan toch een kwestie van pech of geluk is... Is het eigenlijk geen stom geluk dat een bal op de paal of de lat wordt geknald?

En had zo'n bal op de lat wel in het doel moeten zeilen, dan had de baan dus lager moeten zijn. Tegen Heracles zat Vermeer bij de 1e bal op de lat er vlak onder. Die bal had ie zeker gehad bij een lagere baan. Ik vond de reactie van de verslaggever dat Ajax daar ontsnapte dan ook belachelijk. Bij de 2e bal op de lat was ie wel kansloos geweest.

999

Bericht door 999 » zo nov 02, 2008 4:50 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Zuidema schreef:
Voetske schreef:
Ik ben het met jullie beiden eens, Zuidema en Voetske.

De reden waarom bij mij de lat steeds lager ligt, komt ook voort uit het feit dat onze jeugsopleiding niet meer frequent nieuwe supertalenten voortbrengt. Niet meer spelers waarvan je in een oogopslag ziet dat ze iets heel bijzonders hebben. En daar zit de crux. Failliet zou ik de jeugdopleiding (nog) niet willen noemen, maar dat was wel, gecombineerd met talentvolle spelers aankopen, de levensader voor het vertonen van fraai spel dat leidde tot successen. De (Europese) successen in de jaren '70, '80 en '90 werden voornamelijk gevierd dankzij onze jeugdopleiding. Daar hoop ik op. Maar waar velen hier in De Jong, Martina, Van der Wiel, Emanuelson, Goossens, en weet ik veel wie, wel toekomst zien, zie ik vooralsnog in geen enkele zelfopgeleide jeugdige een supertalent als VdV of Sneijder. Om over een type Bergkamp of Van Basten maar te zwijgen.

Dat, gecombineerd met rampaankopen (zoals in de zomer van 2007)en de wijze waarop we de afgelopen twee jaar geen kampioen zijn geworden, maakt dat ik inmiddels húnker naar een succesje. En dan niet de de KNVB-beker. Ik wil gewoon een landskampioenschap. De galavoorstellingen komen dan hopelijk wel weer eens. Men moet realist zijn. En hou in het achterhoofd: het afbraakvoetbal van gister en woensdag mag nooit, nooit de norm zijn voor Ajax. Maar het doel heiligt de middelen.
Ook hier ben ik het mee eens, en ook wat Zuidema zegt.
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 02, 2008 4:56 pm

Jongens, we zijn het veel te veel met elkaar eens. Dit is een discussieforum... :666.gif:

999

Bericht door 999 » zo nov 02, 2008 4:58 pm

Het mooie is dat die vrije trappen opzich nu niet eens zo belangrijk zijn, wel hoe ze ontstaan.Met z'n 3en naar een man toe, en die dan alleen maar door een overtreding kunnen afstoppen.
Blij met de punten ...

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo nov 02, 2008 5:00 pm

Zuidema schreef:Jongens, we zijn het veel te veel met elkaar eens. Dit is een discussieforum... :666.gif:
Co Adriaanse moet terug en Leonardo is een topper!.... :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » zo nov 02, 2008 5:01 pm

Ronald! schreef:
Zuidema schreef:Jongens, we zijn het veel te veel met elkaar eens. Dit is een discussieforum... :666.gif:
Laat V. nou(w) slapen .. :ajaxsmiley.gif:
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 02, 2008 5:02 pm

Ronald! schreef:
:666.gif: :smallgrin.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » zo nov 02, 2008 5:09 pm

Ajax speelt slecht en niks anders , veel balverlies, verkeerd inpasen. Bal afpakken en 3 seconden later bij je tegenstander alweer inleveren.

Wie dat niet ziet en dit blijft zien als waardig Ajax voetbal moet lekker naar een ander club gaan kijken.

Van BASTA laat die gasten veels teveel als kip zonder kop voetballen.
Geen automatisme, geen felheid. Spelers zoals Urby die eigenlijk het shirt niet eens mag dragen.

Ja Azijn zeiken, maar realiteit kent geen tijd.

En LvG laat die spel patronen wel terug komen.

goodfella

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 5:20 pm

Toppie schreef:Ajax speelt slecht en niks anders , veel balverlies, verkeerd inpasen. Bal afpakken en 3 seconden later bij je tegenstander alweer inleveren.

Wie dat niet ziet en dit blijft zien als waardig Ajax voetbal moet lekker naar een ander club gaan kijken.

Van BASTA laat die gasten veels teveel als kip zonder kop voetballen.
Geen automatisme, geen felheid. Spelers zoals Urby die eigenlijk het shirt niet eens mag dragen.

Ja Azijn zeiken, maar realiteit kent geen tijd.

En LvG laat die spel patronen wel terug komen.
Het is van Basten en geen BASTA. Kleuterachtige verbasteringen laten we wel over aan kakkerlakken.

Wel leuk dat je na 2 overwinningen van Ajax weer uit je schulp bent gekropen. Had gedacht dat je tot de volgende nederlaag weg zou blijven hier.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » zo nov 02, 2008 5:24 pm

Van Gaal komt toch nooit terug, aan die hoop zou ik geen hersencellen spenderen. Van Basten is de trainer en zal dat de komende jaren ook blijven.

Maar blijkbaar stikt het hier dus van de mensen die vinden dat Ajax gisteren goed heeft gespeeld? :confused.gif:

Aristides

Bericht door Aristides » zo nov 02, 2008 5:41 pm

Als een van de weinigen nog niets gezien van de wedstrijd, maar wel de discussie volgend, toch maar een paar opmerkingen.

Even geen goed voetbal, maar wel resultaat! Vind ik nu geen probleem. Ik lees dat sommigen hier het nu geen probleem vinden, maar wel toen Ajax uit won van Dinamo o.i.d.

Ik kan dat (niet naar Ajax thuis gaan) gemakkelijk zeggen, omdat ik dit jaar geen seizoenkaart heb (ben wel al geweest, maar "gewoon een kaartje kopen" voor 420)) en ook weer thuis tegen psv moet missen (privé-zaak heeft niets met MvB te maken) ik zie niet hoe slecht Ajax speelt en op tv lijkt het nog wat, zeker in een samenvatting!

Ik schrik wel van de kansen die de tegenstander krijgt (hoewel, dat is al jaren zo), zie een kleine Vermeer die bij vrije trappen, helaas, kwetsbaar is, maar dat zal wel komen door de laatste jaren.

Ik verlang ook naar de visie van LvG. Ik bezocht in die tijd wel eens een training en je zag bij hem dat iedere speler echt met iets bezig was, bezig was zich te verbeteren. Hoe is dat nu? onder MvB?

Ajax moet nu maar kampioen worden, desnoods in de Ivic-stijl (Ik zal volgens sommigen nu vloeken, maar de meesten onder jullie zullen die tijd niet bewust hebben meegemaakt), ik wil nu weer CL, alleen Ajax in de CL, een paar jaar achter elkaar, dat we weer op de kaart staan.

Stel dat we bovenbaan staan in maart! Alle geblesseerden weer terug, Demosthenes weer tijd om naar de Arena te gaan, ik verheug me er nu al op.

De jeugdopleiding:

Degenen die reageren bij "Het Fluitsignaal" zie ik bijna nooit posten in de jeugdrubriek, ik doe dat wel, ik ben minder negatief dan Cees de Wolf (schreef hij dat bericht of vergis ik me?) Ik zie steeds meer spelers die tweebenig zijn, over handelingssnelheid beschikken, over hardheid beschikken.

Ik ben wel ongerust als ik lees dat trainers kunnen bouwen, dat is verleden tijd. Ajax kan niet bouwen, Ajax 1 kan maximaal een half jaar bouwen, want in de winterstop zullen er weer spelers vertrekken (ik vrees Suarez) en bijkomen, kan een trainer weer opnieuw beginnen. Bouwen duurde tot midden jaren negentig.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 02, 2008 5:48 pm

Overigens leuk dat Arnautovic me gisteren eindelijk eens leuke dingen kon laten zien. Erg sterk aan de bal en kan ook zijn tegenstander passeren. Alleen die no look bij doorzichtige passes over twee meter was wat genant. Duidelijk een ventje met maniertjes.

Verder was Elia ook weer enorm dreigend, maar heb ik bij hem toch iets meer twijfel of hij het ook op CL-niveau ooit kan laten zien. In ieder geval wel een leuke speler.

Daarnaast waren Douglas en Tioté goed. Douglas was weer ijzersterk en Tioté was Twentes beste middenvelder.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo nov 02, 2008 5:50 pm

Demosthenes schreef:Ik ben wel ongerust als ik lees dat trainers kunnen bouwen, dat is verleden tijd. Ajax kan niet bouwen, Ajax 1 kan maximaal een half jaar bouwen, want in de winterstop zullen er weer spelers vertrekken (ik vrees Suarez) en bijkomen, kan een trainer weer opnieuw beginnen. Bouwen duurde tot midden jaren negentig.
Dat de doorloopsnelheid van spelers veel groter is geworden is een feit en daar is maar beperkt iets aan te doen. Maar om voor enige consistentie en vastigheid te zorgen kun je er wel voor zorgen dat er organisatorische stabiliteit is. Op dat vlak is er wel degelijk iets veranderd.

Eerst moest het huis constant vanaf het fundament opnieuw worden opgebouwd, nu hoeft er steeds enkel een nieuw dak op. Ik ben geen architect, maar dat laatste lijkt me beter om daadwerkelijk iets op te kunnen bouwen.

Aristides

Bericht door Aristides » zo nov 02, 2008 5:59 pm

Eerst moest het huis constant vanaf het fundament opnieuw worden opgebouwd, nu hoeft er steeds enkel een nieuw dak op.
Je bedoelt zoiets als dat Wesley Sneyder het glas heft op een langer verblijf bij Ajax, om een maand later bij RM te tekenen?

goodfella

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 5:59 pm

Demosthenes schreef:Ik schrik wel van de kansen die de tegenstander krijgt (hoewel, dat is al jaren zo)
Ik niet. Heracles had de 2de helft bijvoorbeeld geen enkele kans en FC Twente creeerde over 90 minuten iets van 3 kansen. Vorige week zondag had NEC zelfs geen enkele kans.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo nov 02, 2008 6:03 pm

Mee eens. NEC kreeg hooguit een enkele mogelijkheid op een kans. Dit omdat de veldbezetting goed verzorgd was en er veelvuldig vooruit werd verdedigd.

Aristides

Bericht door Aristides » zo nov 02, 2008 6:16 pm

Jöhnk schreef:Mee eens. NEC kreeg hooguit een enkele mogelijkheid op een kans. Dit omdat de veldbezetting goed verzorgd was en er veelvuldig vooruit werd verdedigd.
Oké, een bal op de lat is dus geen kans meer, een in eerste instantie door de scheidsrechter gegeven strafschop dus ook niet meer. In dat geval zullen weinig ploegen ooit nog een kans scheppen.

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo nov 02, 2008 6:19 pm

Demosthenes schreef:
Eerst moest het huis constant vanaf het fundament opnieuw worden opgebouwd, nu hoeft er steeds enkel een nieuw dak op.
Je bedoelt zoiets als dat Wesley Sneyder het glas heft op een langer verblijf bij Ajax, om een maand later bij RM te tekenen?
Nee, ik bedoel dat spelers als Emanuelson en Stekelenburg (volgens mij waren zij het die eerder klaagden) beter weten waar ze aan toe zijn, weten wat er van hen verwacht wordt en aan welke punten ze moeten werken. Dat spelers niet elke zomer weer in onzekerheid zitten over of ze wel of niet in het toekomstplaatje passen van de nieuwe trainer. Dat spelers zich beter kunnen ontwikkelen. Dat iedereen in de organisatie weet in welke richting de club wil ontwikkelen en iedereen zich daarop in kan stellen. Met die stabiliteit en zekerheid is het veel prettiger bouwen.

Het 'bouwt' prettiger op drie manieren:

- Individueel: Een speler die weet waar hij aan toe is speelt zekerder en zal zich sneller ontwikkelen. Ook als een speler niet in de toekomstplannen weet deze speler dat hij kan uitkijken naar een andere club om zich daar verder te ontwikkelen.
- Op team-niveau: Spelpatronen slijpen sneller in, spelers die een plek hebben veroverd zijn zekerder van een goede tijd bij Ajax en zullen mogelijk langer blijven, etc.
- Organisatorisch: Beslissingen nemen (speler wel of niet halen bijvoobeeld) wordt gemakkelijk als je weet wat de 'algemene lijn' is, als je weet wat belangrijk is en wat niet. Hierdoor voorkom je paniekaankopen, verlies van talent, mogelijkheden en vele miljoenen euro's die je beter kan inzetten.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo nov 02, 2008 6:21 pm

Demosthenes schreef:
Jöhnk schreef:Mee eens. NEC kreeg hooguit een enkele mogelijkheid op een kans. Dit omdat de veldbezetting goed verzorgd was en er veelvuldig vooruit werd verdedigd.
Oké, een bal op de lat is dus geen kans meer, een in eerste instantie door de scheidsrechter gegeven strafschop dus ook niet meer. In dat geval zullen weinig ploegen ooit nog een kans scheppen.
Die bal op de lat heb ik gemist.

Vermeende strafschopfase (daar stond Vermaelen weer eens enorm te schutteren) was idd die enkele mogelijkheid op een kans.

Plaats reactie