FC Twente - AFC Ajax 01-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Zuidema

Bericht door Zuidema » vr okt 31, 2008 9:35 pm

True. Als Lindgren weer als een natte krant speelt en de zone achter Urby niet goed afdekt, krijgt Vertonghen het nog behoorlijk zwaar op links. Het blijft allemaal erg tricky.

LucaS

Bericht door LucaS » vr okt 31, 2008 9:44 pm

Zuidema schreef:Ik vond die opstelling van Waas een paar postings hierboven er wel goed uitzien. Maar dan liever met Urby wat meer hangend op links.

@ Luuk: er zijn genoeg grijze muizen die zo toch al jarenlang de nodige punten binnen weten te halen. Het is ook zwaar tegen mijn principes, maar op dit moment zie ik bar weinig andere mogelijkheden.
Daarmee zeg je impliciet dus dat een verdedigende/counter taktiek grotere kans geeft op succes. Ik geloof daar geen snars van
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr okt 31, 2008 9:51 pm

LucaS schreef:
Daarmee zeg je impliciet dus dat een verdeigende/coenter taktiek grotere kans geeft op succes. Ik geloof daar geen snars van
Ik constateer dat er al decennia lang zat ploegen zijn die met een verdedigende instelling resultaten weten te boeken. Zie landen als Italie, waar het zelfs dé voetbalcultuur is, op een paar uitzonderingen na. Ik vind het zelf je reinste voetbalvervuiling, maar je hebt er gewoonweg mee te maken. Het blijkt nog steeds een beproefd en succesvol concept te zijn.

Ik zelf zie veel liever dat er met aanvallend spel resultaat wordt geboekt. Ideaal: vooruitverdedigen, een vroege forechecking/pressing, snelle omschakeling bij balherovering en uitspelen via goed aanvallend positiespel in combinatie met individuele bevliegingen.

Maar voor een aanvallend concept moet je wel de spelers hebben en moet de organisatie staan als een huis. Met de huidige beschikbare spelers en het (nog?) erg krakkemikkig functioneren als team, zie ik ons niet een dergelijk concept naar behoren uitvoeren tegen Twente, zonder dat we achterin open huis geven. Dat is gewoonweg veel te hoog gegrepen.

Ik denk dan ook dat je met deze spelers beter compact kunt spelen middels een 4-4-2. Die 8 spelers moeten de ruimtes klein maken, het spelletje van Twente vanaf de middellijn opvangen en ontregelen, om dan bij balbezit razendsnel om te schakelen naar de aanvallers en de 16.

Nood breekt wetten, Luuk. Alhoewel ik moet bekennen dat ik met Suarez erbij ook zo gespeeld zou hebben. Dit Ajax is nog lang niet toe aan het hogeschoolvoetbal van de 4-3-3 en zelfs de 3-4-3. In ieder geval niet tegen een ploeg als Twente. Die jongens weten er wel raad mee, als je dat niet goed en gedisciplineerd uitvoert.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za nov 01, 2008 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr okt 31, 2008 10:08 pm

Ik denk inderdaad dat je met dit materiaal beter 4-4-2 kunt spelen, we hebben momenteel nu eenmaal meer goede middenvelders dan aanvallers. Overigens betekent met 4-4-2 spelen niet automatisch dat je verdedigend speelt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr okt 31, 2008 10:27 pm

Nee, zeker aangezien het gros van onze middenvelders totaal niet kan verdedigen. Momenteel hebben we alleen Lindgren en Vertonghen die iets van verdedigend inzicht koppelen aan duelkracht.

Wat een zegen zal het zijn als Enoh weer terugkeert.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr okt 31, 2008 10:58 pm

Die Enoh heeft zich wel érg snel onmisbaar gemaakt. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr okt 31, 2008 11:19 pm

:aai.gif:

En met niemand anders!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za nov 01, 2008 4:07 am

Bertje schreef:Nee, zeker aangezien het gros van onze middenvelders totaal niet kan verdedigen. Momenteel hebben we alleen Lindgren en Vertonghen die iets van verdedigend inzicht koppelen aan duelkracht.

Wat een zegen zal het zijn als Enoh weer terugkeert.
Wat Lindgren betreft ben ik het normaal gesproken met je eens, ik weet ook niet wat die jongen mankeert, maar de laatste wedstrijden speelt hij echt beschamend als een pussy. Niks duelkracht.

Het is maar hopen dat Marco de ploeg goed oppept, maar ja...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » za nov 01, 2008 8:07 am

Martina in diepe gegooid

AMSTERDAM, zaterdag

Javier Martina (21) maakt vanavond in de Grolsch Veste zijn debuut in de eredivisie. De rechtsbuiten van Ajax dankt zijn basisplaats tegen FC Twente aan Luis Suárez, die woensdag tegen Heracles zijn vijfde gele kaart in acht wedstrijden incasseerde en zodoende is geschorst. „Javier is een snelle jongen, een echte buitenspeler die het veld breed houdt. Hij heeft het in de aanloop naar het seizoen een aantal keren goed gedaan”, sprak Marco van Basten zijn vertrouwen in de Antilliaan uit.

Martina geldt in de ArenA als een talent, maar is allerminst een zekerheidje. Twee weken geleden maakte de aanvaller voor het bekerduel met Jong AGOVV zelfs geen deel uit van de selectie van Jong Ajax. „Bij het tweede zijn de trainers wisselend tevreden over hem”, beaamde Van Basten. „Het was na de voorbereiding ook niet zo dat we gelijk met hem door wilden.”

De trainer benadrukte daarentegen wel dat er niet te veel waarde aan Martina’s absentie tegen AGOVV moest worden gehecht. „Bij Jong Ajax is een tijdje gerouleerd, omdat een aantal dispensatiespelers wedstrijdritme moest opdoen.” Oud-Twente-speler Kennedy Bakircioglu, die het betreffende duel de plaats innam als rechtsbuiten, lijkt helemaal niet meer in de plannen van de hoofdcoach voor te komen.

Dat Martina voor de leeuwen wordt gegooid, houdt naast de schorsing van Suárez verband met het absurd grote aantal geblesseerden. „We missen in totaal elf spelers”, aldus Van Basten, die na Heracles uit een hartig woordje met Suárez sprak. „Hij is een speler die bij heel veel goals betrokken is en zodoende veel waarde heeft voor het elftal.

Luis heeft de kaarten gekregen voor dingen die niets met voetbal te maken hebben, waardoor hij de ploeg nu dupeert. Hij heeft dit niet nodig. Vroeger incasseerden Jan Wouters en Edgar Davids veel geel, maar dat waren heel ’andere’ kaarten. En zij kwamen later tot inzicht dat het wel wat minder mocht. Luis moet in dat opzicht ook stappen maken.”

Bij FC Twente ondervindt oud-Ajacied Kenneth Perez nog te veel hinder van een hamstringblessure. Wel tot de selectie van Steve McClaren behoort Theo Janssen. De middenvelder is voldoende hersteld van een kuitblessure.
FC Twente-Ajax 18.45 uur:

FC Twente: geblesseerd: Perez, Rendla, Vidarsson. Geschorst: Rajkovic.

Ajax: geblesseerd: Aissati, Cvitanich, Donald, Enoh, Gentenaar, Van der Heijden, Rommedahl, Sarpong, Stekelenburg, Sulejmani. Geschorst: Suárez.
De T.
Blij met de punten ...

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za nov 01, 2008 8:33 am

Ajax op snelle voorsprong. Geeft die binnen half uur weg. Twente in slotfase naar winst.

Volgende tegenstander. :ikbenik.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 01, 2008 9:44 am

Ajax heeft ook nog de mogelijkheid om Schilder linksback te zetten en daardoor Vertonghen linkshalf te houden en Urby hangend op links te zetten.

Dan krijg je zoiets:

-------------------- Vermeer
-- Oleguer --- Vd Wiel -- Vermaelen - Schilder

-- ------ ----------- Lindgren -- ------
------ Gabri --------- ---------- Vertonghen

----------------------------------------Urby

--- Martina ------ KJH

Dat is de verdedigende variant. Je kunt ook Lindgren / Gabri inwisselen voor De Jong.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 01, 2008 9:53 am

Ajaciedjuh schreef:
--------------Vermeer

Vd Wiel --- Oleguer - Vermaelen - Vertonghen
--------------------Lindgren
--- Gabri ---- --------------------Urby
-----------------De Jong
Martina ------- KJH
Opstelling wordt nu bevestigd op teletekst.
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op za nov 01, 2008 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » za nov 01, 2008 10:38 am

Ajaciedjuh schreef:
Nu.nl schreef:Martina debuteert met Ajax

AMSTERDAM - Javier Martina maakt zaterdagavond in de uitwedstrijd van Ajax tegen FC Twente zijn debuut in de eredivisie. De rechtsbuiten is de vervanger van Luis Suarez, die geschorst is.

Trainer Marco van Basten mist niet alleen zijn smaakmaker uit Uruguay. Hij kan in Enschede op tien geblesseerde spelers geen beroep doen.

Martina werd twee weken geleden tijdens de bekerwedstrijd van Jong Ajax tegen Jong AGOVV nog buiten de selectie gelaten.

"Dat kan een keer gebeuren", zegt Van Basten. "Daarbij beschik ik door alle afwezigen ook niet over heel veel alternatieven voor de positie van rechtsbuiten. Javier heeft een goede dribbel en voorzet. Hopelijk laat hij dat tegen FC Twente zien."

Suarez

Martina staat als vervanger van Suarez voor een zware opgave. De grillige aanvaller uit Uruguay was dit seizoen bij circa tachtig procent van alle doelpunten van Ajax betrokken. "Daarom is het ook zo jammer dat hij nu al vijf gele kaarten heeft verzameld'', verklaarde Van Basten.

"Ik heb hem dat ook laten weten. Luis krijgt geel omdat hij een bal vasthoudt of voor een scheidsrechter applaudisseert. Hij heeft dat niet nodig. Luis benadeelt nu zijn ploeg. Hij zegt dat te beseffen.''

Posities

Vergeleken met de laatste wedstrijd tegen Heracles (1-3) wijzigt Van Basten zijn ploeg opnieuw op meerdere posities. Oleguer begint weer in het centrum van de defensie, waardoor Gregory van der Wiel als rechtsback mag starten. "Oleguer heeft ons laten weten dat hij liever centraal speelt'', lichtte Van Basten toe. "We hebben daar begrip voor.''

Gabri keert tegen FC Twente weer terug op het middenveld. Ook Jan Vertonghen en Urby Emanuelson wisselen van positie. De eerstgenoemde Belg begint als linksback en Emanuelson moet het middenveld versterken.

"Die variant pakte in de tweede helft tegen Heracles goed uit'', verklaarde Van Basten.

Bron: NU.nl
Tweede helft Heracles wordt dus de opstelling.

--------------Vermeer

Vd Wiel --- Oleguer - Vermaelen - Vertonghen
--------------------Lindgren
--- Gabri ---- --------------------Urby
-----------------De Jong
Martina ------- KJH

Waarbij ook nog de variant bestaat dat De Jong niet speelt en Sno in zijn plaats speelt (dan zal KJH er wel achter spelen).
De Jong zegt in het AD dat hij in de basis zal staan.

Dus bovenstaande opstelling zal het wel worden. Mij benieuwen. Ik verwacht voorin een redelijk krachteloosheid omdat Martina blijkens het interview in de Telegraaf, niet echt op de deur van het eerste staat te kloppen.....

Vind ik toch wel raar dat Huntelaar en Suarez eigenlijk de enigen zijn die we als eerste keus hebben. Goossens, Poepon, Martina en nog een zooi kunnen de stap maar niet maken.

999

Bericht door 999 » za nov 01, 2008 12:30 pm

En maar blijven veranderen ...
Blij met de punten ...

Daniel

Bericht door Daniel » za nov 01, 2008 12:54 pm

Hij moet wel, het kan nu eenmaal niet anders. De halve basiself ligt in de lappenmand. En de rest is te wisselvallig.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » za nov 01, 2008 12:56 pm

Ik hoop maar dat Martina me positief gaat verrassen! Heb een beetje hetzelfde gevoel als voor Heerenveen-uit, kansloze missie.
Maar ik wil tóch eens dit jaar een uitoverwinning live meemaken dus het moet maar!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za nov 01, 2008 12:57 pm

Verdomme is laten zien dat wij Ajax zijn!! Twente overklassen, is toch niet onmogelijk? Absoluut niet, what the fuck is Twente!

Michael_B

Bericht door Michael_B » za nov 01, 2008 1:00 pm

Niet onmogelijk, maar zonder Stekelenburg, Enoh, Aisatti, Sulejmani en Suarez wordt het wel een bijzonder moeilijke opgave.

Impossible is nothing, maar ik heb alvast een verlies ingecalculeerd. Heerenveen uitslag als het tegen zit.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za nov 01, 2008 1:06 pm

Ik zit ook niet barstends vol vertrouwen als ik mijn ogen open. :blush.gif: Maar het is zeker mogelijk, ik hoop dat ze zich dat beseffen. We spelen inderdaad absoluut niet tegen een wonderploeg.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op za nov 01, 2008 1:10 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za nov 01, 2008 1:08 pm

De Dominee schreef:Niet onmogelijk, maar zonder Stekelenburg, Enoh, Aisatti, Sulejmani en Suarez wordt het wel een bijzonder moeilijke opgave.

Impossible is nothing, maar ik heb alvast een verlies ingecalculeerd. Heerenveen uitslag als het tegen zit.

Dat is ook weer wat overdreven. Twente is ook geen wonderploeg, en ook niet meer wat ze vorig seizoen onder Rutten waren. McClaren is een prutser en met een middenveld met o.a. Theo Kroket en Hersi snap ik niet waarom mensen hier echt zo overdreven bang voor zijn. Twente heeft ook niet veel laten zien dit seizoen, ze staan maar een puntje boven ons en hebben nog geen echt moeilijke wedstrijden gehad. Wij zijn natuurlijk ook niet in goede doen, maar mensen hier doen net alsof we nu tegen Real Madrid gaan spelen in de Bernabeu...Ik heb er wat meer vertrouwen in.

KOM OP AJAAAAAAAAAAAAX!!!!!! :ajaxscarf.gif: :onfire.gif: :ajaxscarf.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

999

Bericht door 999 » za nov 01, 2008 1:17 pm

Daniel_vT schreef:Hij moet wel, het kan nu eenmaal niet anders. De halve basiself ligt in de lappenmand. En de rest is te wisselvallig.
Volgens mij hoeft ie dat niet, kwa achterhoede en middenveld had en heeft ie de mogelijkheid nog steeds gehad om ( bijna ) altijd dezelfde opstelling te maken.Dat MVB dat niet doet moet hij weten, maar had had zeker gekunnen .. en kan nog .. laat die achterhoede ( middenveld ) toch eens een wedstrijd op 10 in dezelfde opstelling staan ..
Blij met de punten ...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 01, 2008 1:52 pm

Uh, Voetske. Van Basten is op het middenveld Enoh en Sulejmani kwijt. Waren beide basisspelers.

En met niemand anders!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za nov 01, 2008 1:59 pm

Enoh basisspeler? Wellicht stond die jongen er ook alleen in omdat Gabri er niet bij was. Verder vind ik nog steeds dat Sulejmani niet op '10' hoort te spelen, maar daar beslist MvB anders over.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 01, 2008 2:03 pm

Feit is wel dat Ajax met Sulejmani op '10' het beste voetbal van het seizoen gespeeld heeft.

Daarnaast heeft Van Basten zelf ook aangegeven Enoh te missen, terwijl Gabri er inmiddels bij is.

En met niemand anders!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za nov 01, 2008 2:07 pm

Sulejmani was een schaduwspits, dat noem ik niet een middenvelder.

Plaats reactie