Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za okt 18, 2008 1:42 pm

Volgens mij zijn er maar weinig mensen tegen je in gegaan hoor, Joey. Ik kan me alleen een post van Marillion herinneren.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 2:16 pm

Real Ajax, Rishi, herinner ik me zo uit mijn blote hoofd. Het zullen er nog wel een paar geweest zijn. En er was amper een AT'er die de uithaal van Van Basten bekritiseerde. Terwijl hij compleet de mist is ingegaan, het leek nergens op.

Hij is de trainer, hij moet beseffen dat wat hij zegt een enorme impact heeft. Je merkt dat hij weinig ervaring heeft in het leiden van een groep, hij is nog aan het zoeken. Kan ik me op zich wel voorstellen, maar ik vraag me wel af of hij klaar is voor/berekend is op zijn taak.
Het stinkt aan alle kanten!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 18, 2008 2:48 pm

Het is in ieder geval positief dat hij zich kwetsbaar durft op te stellen. In tegenstelling tot het beeld dat er van hem is, communiceert hij vrij veel met zijn spelers (die verhalen duiken nu ook op in allerlei interviews).

In deze geef ik Joey wel gelijk dat Van Basten nog zijn leermomenten moet pakken. Maar het belangrijkste vind ik toch dat we een standvastige coach hebben, met een doel op lange(re) termijn. Je hebt altijd een rode draad nodig waarvan je uit gaat. Daarnaast ga je aan de slag met voortschrijdende inzichten. Als van Basten dat goed oppakt, dan ben ik ervan overtuigd dat het goed gaat komen.
Ik heb nog steeds volop vertrouwen in van Basten.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 18, 2008 2:49 pm

Iedere coach maakt fouten. Van Gaal maakt ze ook nog steeds. Goede coaches maken dezelfde fout alleen niet te vaak.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 3:03 pm

Ajaciedjuh schreef:Als van Basten dat goed oppakt, dan ben ik ervan overtuigd dat het goed gaat komen.
Tja, als... Waarom proberen we het steeds weer met een beginner? :excited.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » za okt 18, 2008 3:05 pm

Met de niet-beginners Adriaanse en Ten Cate lukte het ook niet.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 18, 2008 3:06 pm

joey schreef:
Ajaciedjuh schreef:Als van Basten dat goed oppakt, dan ben ik ervan overtuigd dat het goed gaat komen.
Tja, als... Waarom proberen we het steeds weer met een beginner? :excited.gif:
Deze soort beginners hebben in het verleden de grootste successen voor Ajax gehaald .......

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 3:16 pm

Van Gaal en Michels hadden veel ervaring in het leiden van een groep.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za okt 18, 2008 3:19 pm

we hopen dan op een Van Gaal-like omslag voor MvB en zijn prestaties.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 18, 2008 4:08 pm

Ajaciedjuh schreef:Het is in ieder geval positief dat hij zich kwetsbaar durft op te stellen. In tegenstelling tot het beeld dat er van hem is, communiceert hij vrij veel met zijn spelers (die verhalen duiken nu ook op in allerlei interviews).

In deze geef ik Joey wel gelijk dat Van Basten nog zijn leermomenten moet pakken. Maar het belangrijkste vind ik toch dat we een standvastige coach hebben, met een doel op lange(re) termijn. Je hebt altijd een rode draad nodig waarvan je uit gaat. Daarnaast ga je aan de slag met voortschrijdende inzichten. Als van Basten dat goed oppakt, dan ben ik ervan overtuigd dat het goed gaat komen.
Ik heb nog steeds volop vertrouwen in van Basten.
Het had een posting van mij kunnen zijn: helemaal eens!!

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 4:55 pm

Hebben we dan een standvastige coach? Dat moet nog blijken, hoor. Van Basten heeft nog niets bewezen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za okt 18, 2008 4:58 pm

Ik ben er nogsteeds niet op gerust. Dat mensen het goed vinden dat hij kritisch is over zijn eigen gedrag is oke, maar eigenlijk niet meer dan logisch. Ondertussen weet hij nogsteeds niet hoe hij een goed spelconcept moet maken, want ik heb het gevoel dat hij gewoon op dezelfde voet doorgaat.

Dat leidt ik af van zijn slechte verklaring van de afslachting tegen SCH: Enoh moest eraf en daardoor was de balans zoek(terwijl ze toen al 2-0 achterstonden). En dat terwijl hij Lindgren erin zette toen hij ook kon kiezen voor Anita, die meer een defensieve kracht is voor de rechterkant. Als hij nou bijvoorbeeld besefte dat dat een foute keuze was dan had ik pas potentie in hem gezien.

Ik hoop maar voor Van Basten dat Aissati binnenkort weer fit is, dan heeft hij tenminste weer een offensief denkende midmid. Ik zou zelfs nu maar Overtoom erin zetten, is alleen maar goed voor zijn ontwikkeling en dan heeft Ajax elke rol verdeelt aan spelers die ervoor geschikt zijn. Ik hoop ook dat hij Leonardo linksvoor zet, zodat de bezetting klopt en niet alles voorspelbaar via Suarez gaat. En ik hoop dat er rechtsachterin nu is een vleugelverdediger wordt opgesteld, het zegt al genoeg dat ik het jammer vind dat Ogararu verhuurt is(waar hij trouwens ook niet speelt). Dan maar Rommedahl die rol geven of Will of Aslan meenemen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 5:02 pm

Vedette-10- schreef:Dat leidt ik af van zijn slechte verklaring van de afslachting tegen SCH: Enoh moest eraf en daardoor was de balans zoek(terwijl ze toen al 2-0 achterstonden).
Ja, dat is een heel slechte verklaring. :excited.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za okt 18, 2008 5:07 pm

Achja, als je het positief wil bekijken: hij heeft tenminste geconstateerd dat Lindgren het heel anders invult dan Enoh, Gabri en Anita, terwijl dat niet de gewenst was. :blush.gif:

Alleen was dit niet de verklaring van de afslachting, slechts een detail.

wimpey

Bericht door wimpey » za okt 18, 2008 5:46 pm

joey schreef:
Toch had Van Basten geen spijt van zijn reprimande in Heerenveen. ,,Ik zou het geen spijt willen noemen, maar je kunt je wel afvragen of het de manier is waarop een trainer moet reageren. Ik heb dat weinig eerder gedaan. Het kwam uit mijn tenen. Het is ook leerzaam voor mij daar verstandig mee om te gaan. Het kan een keer gebeuren, maar ik heb de spelers naderhand gezegd dat we het samen doen, dus dat ik ook medeverantwoordelijk ben. Ik vond het jammer en niet goed dat er zo weinig reactie van ons kwam na de 2-0 achterstand.''
Goed, nu zegt Van Basten dus zelf wat ik niet mocht zeggen van zijn fans, namelijk dat hij zijn gevoelens niet zo de vrije loop had moeten laten. Het pleit voor hem dat hij alsnog tot inzicht is gekomen. De volgende keer doet hij het hopelijk niet meer. Als leider van een groep moet je het hoofd koel houden.
What a difference a manager makes: iedere keer dat de voorganger van Koster z'n emoties de vrije loop liet, liep uitgerekend jij voor de fanfare uit.

Ik vind juist dat Van Basten niet op zijn kritiek had terug moeten komen. Tegen Heerenveen was er geen Ajacied die tot het gaatje ging. Dat moet veroordeeld worden. Jammer dat Van Basten nu een deel van die kritiek inslikt.

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 18, 2008 6:10 pm

joey schreef:Van Gaal en Michels hadden veel ervaring in het leiden van een groep.
Van Basten ook
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za okt 18, 2008 6:11 pm

Ik vind het trouwens misplaatst dat hij zich zo uitte over de supporters, terwijl hij niet in de positie is dat hij in zijn luie stoel kan zitten en dat kan zeggen.

Trouwens ben ik niet zo blij met de veranderende opstelling van de supporters, dat veeleisende heeft spelers harder gemotiveerd om alles uit de kast te gooien. Dat positivisme is niet gepast bij een zwakke houding van de ploeg, dan moet er juist een signaal afgegeven worden dat ze scherper en feller moeten zijn. Ik vind dat onze identiteit moet worden gewaarborgd, 'Ajax-publiek' is voor mij meer een compliment dan een belediging. Ten minste niet een houding van 'alles is leuk' en als dat ook nog is wat meer met fanatisme samengaat dan is dat ideaal.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 18, 2008 6:31 pm

LucaS schreef:
joey schreef:Van Gaal en Michels hadden veel ervaring in het leiden van een groep.
Van Basten ook
Nee hoor. Zo goed als niets.

Van Gaal en Michels werkten jarenlang in het onderwijs voordat ze trainer werden. Ze hadden geleerd hoe ze een groep moesten leiden.

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 18, 2008 6:58 pm

joey schreef:
LucaS schreef:
Van Basten ook

Van Gaal en Michels werkten jarenlang in het onderwijs voordat ze trainer werden. Ze hadden geleerd hoe ze een groep moesten leiden.
Van Basten heeft 4 jaar voor de groep beste voetballers van Nederland gestaan. Die heeft geleerd hoe hij een groep moet leiden
I think I lost my fucking headache

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » za okt 18, 2008 8:51 pm

Ik denk dat z'n tijd bij Ajax leerzamer is geweest qua team ervaring. Het Nederlands elftal zag ie natuurlijk maar een beperkt aantal weken per jaar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

goodfella

Bericht door goodfella » zo okt 19, 2008 10:09 am

joey schreef:
LucaS schreef:
Van Basten ook

Dat is een bijzondere kijk op het vak leraar moet ik zeggen. Van Gaal is iemand die angst inboezemt en dat doet hij door spelers te chanteren, ze uit te schelden of te vernederen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo okt 19, 2008 10:33 am

Als je wist hoe sociaal die gast is dan zou je dit nooit zeggen(kijk bijvoorbeeld hoeveel respect zijn oudspelers voor hem hebben).

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 19, 2008 10:39 am

LucaS schreef:Van Basten heeft 4 jaar voor de groep beste voetballers van Nederland gestaan. Die heeft geleerd hoe hij een groep moet leiden

Hoeveel dagen in totaal? Dat valt wel mee, hoor.

GF, ik heb ook mijn bedenkingen bij de methode-Van Gaal, maar ik vind dat je overdrijft. Veel spelers lopen met Van Gaal weg, ook als ze niet meer onder hem trainen. Ik denk niet dat ze dat zouden doen als ze zich permanent vernederd voelen/hadden gevoeld.

goodfella

Bericht door goodfella » zo okt 19, 2008 10:47 am

Vedette-10- schreef:Als je wist hoe sociaal die gast is dan zou je dit nooit zeggen(kijk bijvoorbeeld hoeveel respect zijn oudspelers voor hem hebben).
Nooit die NOS beelden gezien waarin hij als een asociale mongool loopt te tieren en te vloeken? De publieke vernedering van die Marokkaanse keeper (ben zijn naam kwijt). De voltallige AZ selectie (behalve de geblesseerden Jalies en Schaars) die hem zat was. Hoe hij faalde bij Oranje en hoe de vedettes van Barcelona op hem spuugden. Hij teert nog steeds op zijn periode bij Ajax maar daarna heeft hij toch wel de nodige keren gefaald. Het feit dat de Europese subtopclubs zich niet meer bij hem melden zegt genoeg wat mij betreft.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo okt 19, 2008 11:03 am

Het karakter van de ploeg moet aansluiten op zijn persoonlijke wil, anders dan krijg je irritaties en dus geen optimale uitwerking. Op TV zie je inderdaad een altijd gepikeerde Van Gaal te zien, ooit nagedacht dat de media een bepaald beeld willen voorschotelen? Hij nuanceert het altijd, maar alleen de harde woorden worden uitgezonden. En ik merk nu weer de samenhang met de selectie van AZ, doordat de cultfiguren weer terug zijn.

Dan heb ik het geeneens over de resultaten, want dat komt doordat Louis op het vlak van voetbalverstand het licht heeft gezien.

Gesloten