Jan Vertonghen
Moderator: mods
-
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Een interview van de Belgische Sportwereld, geeft naar mijn idee goed aan wat voor persoon Jan Vertonghen is:
'Voor elke match vraag ik hulp aan mijn vader daarboven'
Gunther De Vos op bezoek in Nederland bij Jan Vertonghen, de nieuwe sterkhouder van de Rode Duivels
Zet hem op een groene grasmat en Jan Vertonghen wordt een brok onverzettelijkheid. Maar naast het veld heeft de te vroege dood van zijn vader hem geleerd om te relativeren. Een blik in de ziel van de nieuwe sterkhouder Ajax en de Rode Duivels.
Deze zomer onderging Jan Vertonghen een metamorfose. Het timide jongetje uit Tielrode is na zijn sterke prestaties bij de Rode Duivels en bij Ajax een BV geworden en een zelfzekere man.
Als centrale middenvelder stuwt hij waar hij ook speelt zijn ploegmaats naar een hoger niveau. Vertonghen is op zijn 21ste al bijzonder leep en geslepen. De vergelijkingen met bondscoach René Vandereycken, die op dezelfde positie speelde en er ook stevig kon ingaan, vliegen hem om de oren.
Wat vind je daar zelf van?
'Ik heb nooit beelden gezien van Vandereycken als voetballer. Mijn eerste herinneringen aan de Duivels zijn de kwalificaties voor het WK van 1994: Rudi Smidts die scoort tegen Roemenië.'
Maar je moet toch weten vanwaar het komt?
'Ze zeggen dat hij een klootzak was op het veld. (lacht) Dan vind ik het jammer dat ze me daarmee vergelijken.'
Je bent toch zelf ook soms een ettertje op het veld?
'Soms is het ook nodig. In elke ploeg moeten er wel een paar zitten die eens provoceren of hard durven te zijn in het duel.'
Er wordt gezegd dat je een betere versie bent van Vandereycken. Jij hebt ook nog eens een verschroeiende trap met links.
'Bij de nationale ploeg oefen ik daarop met Frank Vercauteren. Ik weet niet of Vandereycken een goede trap had of niet. Ik zeg het: ik weet alleen dat hij zogenaamd een vervelend mannetje was op het veld.'
Stoort het je echt dat ze je daarom met hem vergelijken?
'Storen niet echt. Ik wil wel dat de mensen me zien als meer dan een breker of bloedzuiger. Ik word liever herinnerd als voetballer.'
Dan deed het compliment van je coach Marco van Basten twee weken geleden allicht deugd: hij had het niet over je fysieke kwaliteiten, maar over je uitstekende techniek.
'Je moet een evenwicht vinden. Tijdens de Spelen was het iets meer naar de verdedigende kant, de laatste matchen bij Ajax was het meer voetballend. Met dat evenwicht heb ik het soms nog wat moeilijk. Als ik dat vind, kan ik een goede middenvelder worden. Ik ben ook tevreden met complimenten over mijn verdedigend werk, hoor. Maar het is nog iets anders dat ze zeggen: Jan heeft goed de bal afgepakt of Jan is een bloedzuiger .'
Vorig seizoen was je bij Ajax en de Duivels nog linksachter, dankzij je prestaties op de Spelen ben je nu middenvelder.
'Deze positie bevalt met het best. Het is nu aan mij om te bevestigen wat ik tegen Estland en Turkije getoond heb. Als ik nu twee mindere matchen speel, sta ik weer op nul.'
Bij interviews kom je altijd heel rustig over. Terwijl jij, toch zeker bij de beloften, de man van het plezier en de grappen bent.
'Ik probeer zoveel mogelijk mezelf te blijven, maar je kan toch niet alles zeggen in interviews?'
Dat is de mediatraining van Ajax.
'Dat wordt gezegd, maar ik heb die nooit gehad. Er is eens een week aandacht aan besteed. Maar toen was ik er niet.'
Van Ajax wordt ook gezegd dat het hier heel hard is. Kan jij hier je mening kwijt?
'Zeker.'
Ook tegen de trainer, Marco van Basten?
'Absoluut. Dat wil hij ook zelf.'
Ken je hem wel als voetballer?
'Ik heb meer beelden gezien van Van Basten dan van Vandereycken. Fantastische speler. Maar dat schrikt me niet af. Ik heb in Nederland geleerd om mijn mening te zeggen.'
Kan je ook bij de Rode Duivels je stoten uithalen?
'Jawel. Je moet weten wat je kan doen en wanneer.'
Wat doe je dan?
'Autosleutels omwisselen, schoenen aan elkaar binden: typische voetbalhumor. Sommigen worden daar kwaad om. Dat moet je respecteren en hen met rust laten.'
Wat jou typeert, is dat je hier bij Ajax met de fiets naar de training komt.
'Niet elke dag, maar het gebeurt. Mijn vriendin woont in het centrum van de stad. Dat is vijf minuten met de fiets, een kwartier met de auto. Daarom kocht ik opnieuw een fiets. Naar de club is het een kwartiertje fietsen: ideaal om mijn hoofd eens vrij te maken.'
Je bent allicht de enige, want het staat hier voor het stadion vol met peperdure wagens.
'Mijn fiets staat dan naast de auto's. Ik steek mijn geld liever in een huis dan in een dure auto.'
Hoe reageren je ploegmaats daarop?
'Maarten Stekelenburg zag me eens fietsen en vroeg me of ik een contractverlaging had gekregen. Maakt mij niets uit. Uiterlijk vertoon is niet belangrijk voor mij. Ik koop ook geen dure kleren.'
Je vriendin is een echte Amsterdamse?
'Ja. Ik leerde Sophie kennen op school in de Bijlmer.'
Je zag meer in de Nederlandse meisjes dan in de Belgische?
'Ik hou van meisjes waar pit in zit. Ik vind het fantastisch om tegengas te krijgen. Ze studeert voor theatermaker.'
Interesseert theater jou?
'Zij zal zeggen van niet, maar ik vind het leuk om eens mee te gaan kijken naar stukken die zij uitkiest.'
Je zal er geen collega's tegengekomen zijn.
'Neen. Maar ik probeer wel andere dingen te doen dan voetbal. Van alleen voetbal word ik gek.'
Is het ook daarom dat je weer bent gaan studeren?
'Ja. Sportmanagement en marketing aan de Johan Cruijff University. Het eerste jaar had ik al gedaan, maar toen kwam ik in de eerste ploeg en ben ik gestopt. Ik doe het ook om andere mensen te leren kennen dan voetballers. Maar jammer genoeg word ik op school nu nog bekeken als de voetballer. Dat wilde ik net niet.'
Je denkt nu al aan na je carrière?
'Natuurlijk hoop ik dat het financieel dan niet meer nodig is, maar dan wil ik toch iets blijven doen. Ik ga niet nog veertig jaar zitten zappen. Ik zal toch ook niet tot mijn 38ste blijven voetballen.'
Waarom niet?
'Tot 33 of 34 jaar is lang genoeg. Mijn carrière vraagt sowieso al veel opofferingen van mijn vriendin en later wellicht van mijn kinderen. Erna is het tijd voor een omgekeerd leven. Als ik ooit naar een andere club ga, zullen ze ook al veel moeten opgeven.'
Je lijkt niet meteen geneigd om dat te doen, want je verlengde je contract hier tot 2013.
'Ik meen het als ik zeg dat ik nog lang bij Ajax wil voetballen. Dit is een prachtige club, een instituut. Het Amsterdamse zit er ook in. Ik hou van het bruisende van deze stad. Na mijn carrière blijf ik waarschijnlijk ook in Amsterdam wonen.'
Jij bent honkvast.
'Ik ben geen avonturier. Ik kies voor zekerheid.'
Daarom ook moest Urbain Haesaert veel moeite doen om je van Tielrode naar Germinal Beerschot te halen.
'Beveren wilde me eerder al, maar ook Lokeren en Anderlecht. Ik had er niet de behoefte aan. Toen mijn ouders hoorden dat er een goede regeling was voor mijn studies hebben ze me toch gezegd om het eens te proberen. Maar voor mij moest het echt niet. Het eerste jaar was ook helemaal niet leuk. Het was mijn ding niet. Het was professioneler en daarom ook minder plezierig. Maar dat was alleen het eerste jaar. Erna is het plezier teruggekomen. Toen ik nadien naar Ajax ging, duurde het ook twee maanden voor ik die beslissing genomen heb.'
En als je nu opnieuw zou moeten beslissen om te vertrekken?
'Ik zou gewoon niet doen. Ik weet niet wat ik nu in het buitenland zou moeten gaan zoeken. Mijn vriendin zegt ook niet: ik wil meer kleren kopen, kom we gaan naar Everton. Enfin, Everton is nu toevallig gewoon de eerste club waar ik aan dacht.'
Ben je niet jaloers op wat Fellaini daar nu verdient?
(lacht) 'Jij weet zeker niet wat ik hier verdien? Neen, ik klaag niet met wat ik hier verdien. Ik heb alles wat mijn hartje begeert.'
Wat als Man U belt, dat is toch jouw droomclub?
'Wanneer bellen ze?'
Morgen?
'Neen. Echt niet. Ik wil spelen nu. Over een paar jaar misschien. Man U is op dit moment een niveau te hoog.'
Kan je dat niveau ooit halen?
'Er zal nog veel voor moeten gebeuren. Als ik me blijf ontwikkelen zoals de laatste twee jaar, dan zit dat er heel misschien in. Maar ik hoop er niet op.'
Je staat zo opgewekt in het leven. Terwijl je toch al veel meegemaakt hebt. In januari 2007 overleed je vader.
'Hij was veertien jaar ziek. Hij was lang goed, alleen de laatste twee jaar ging hij achteruit.'
Wist je wat er aan de hand was?
'Ik was zes toen hij de eerste keer een epilepsieaanval kreeg. Ik was met mijn broer in de tuin aan het voetballen. We wisten niet wat er gebeurde. Uit die aanvallen is een tumor gegroeid. Daaraan is hij overleden.'
Hoe ging je daarmee om?
'Het was moeilijk. Ik wilde er wel bij zijn, maar kon niet omdat ik in Amsterdam zat. Als ik naar België kwam, nam ik wel mijn tijd voor hem en ging ik niet uit. Misschien was het beter om niet elke dag in die ziektewereld te zitten, maar achteraf is het toch ook jammer dat ik er niet zo vaak bij ben geweest. Ik zou nu meteen mijn carrière willen opgeven om hem nog een keer te kunnen zien. Het was eigenlijk veertien jaar lang een verwerkingsproces. We wisten dat het op een bepaalde dag zou gebeuren. De dokters hadden voorspeld dat het vroeger zou zijn.'
Hij overleed net toen jij doorbrak.
'Dat was een lastige periode. Zijn ziekte en zijn dood hebben me veranderd als mens. Ik kan veel beter relativeren dan vroeger. Als mensen om je heen ziek worden, besef je dat er veel meer in het leven is dan voetbal alleen.'
Je een jaar oudere broer Ward kreeg deze zomer ook nog eens te horen dat hij kanker had.
'Hij is er nu gelukkig weer bovenop. Al weet je nooit of hij niet kan hervallen. Onze familie is er sterker door geworden. We weten wat we aan elkaar hebben. Mijn vader was heel sterk, maar mijn moeder ook door hoe zij ermee omging.'
Zie je haar vaak?
'Zij is heel trots, maar ze verdeelt haar tijd over mijn twee broers en mij. Lode is achttien en speelt in derde klasse bij Nieuwkerken, ook als verdedigende middenvelder. Ward speelt als spits voor Kruibeke in eerste provinciale. Ik probeer veel te bespreken met mijn moeder. Haar mening is belangrijk voor mij. (glimlacht) Behalve over voetbal.'
Zag je vader je nog spelen in het eerste van Ajax?
'Hij heeft mij op tv gezien tegen Arsenal, de afscheidsmatch van Bergkamp. Dat was de laatste match die hij bewust gezien heeft.'
Heb je een aandenken aan hem?
'Zijn foto hangt centraal in mijn woonkamer. En voor een match kijk ik altijd even omhoog. Dan vraag ik hem om me doorheen de wedstrijd te helpen. Vorig weekend tegen Heerenveen hielp het niet. Het was laat. Misschien was hij aan het slapen.'
Ben je gelovig?
'Ik geloof wel, maar spreek het niet zo uit. Ik vind dat het te commercieel geworden is, ook bij veel spelers. Ik doe het op mijn manier.'
Heeft jouw vechtlust op het veld iets te maken met wat je is overkomen?
'Ik zou wel willen zeggen dat het zo was, maar dan is het niet bewust. Ik was als voetballer niet anders geweest als mijn vader er nu nog was. Op het veld telt dat relativeren niet: dan is voetbal wel mijn leven en wil ik alles winnen.'
-
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Ach, het waarheidsgehalte van dit soort interviews.... Die jongen zegt niets, daar zorgt hij wel voor.
Ben je niet jaloers op wat Fellaini daar nu verdient?
(lacht) 'Jij weet zeker niet wat ik hier verdien? Neen, ik klaag niet met wat ik hier verdien. Ik heb alles wat mijn hartje begeert.'
Wat als Man U belt, dat is toch jouw droomclub?
'Wanneer bellen ze?'
Morgen?
'Neen. Echt niet. Ik wil spelen nu. Over een paar jaar misschien. Man U is op dit moment een niveau te hoog.'
Het stinkt aan alle kanten!
-
-
-
-
Je hebt gelijk, ik kon me ff niet laten...goodfella schreef:Laat die kneus in zijn waan. Of in jouw termen te spreken, waarom ga je nog met hem in discussie?Mr. Ajax schreef:Sorry, maar wie nu nog zegt dat Vertonghen beter centraal in de verdediging kan spelen dan op het middenveld, snapt er gewoon niks van. Maar volgens mij wisten we dat al...![]()

- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
-
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Pak de DVD van vorig jaar maar uit je kast. Daar stond Vertonghen met enige regelmaat als linksback of als linker centrale verdediger. Heel AT was het er toen over eens dat Vertonghen op het middenveld thuis hoort en dat bewijst dit seizoen eens te meer. En dan zou meneer broekie himself ons even komen vertellen dat hij de nieuwe linkerverdediger van de 21e eeuw gaat worden. Alsjeblieft zeg. Ga lekker zelf het veld op, ga achter de meisjes aan, drink je eerste biertjes, haal je bromfietscertificaat, experimenteer een beetje met drugs, maar doe ons allemaal een lol en kap lekker met je analyses. 1 Bertje is meer dan genoeg.Vedette-10- schreef:Klopt, ik snap er niks van. Geloof dat maar.
Lach maar, teken van overdondering. Maar ik wil graag bewijs zien dat hij niets met rechts kan(zoals jij beweerd) en ik wil aangetoond hebben dat dit een gemis is die een verdediger zich niet kan veroorloven.
-