Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1
Moderator: mods
-
Een beetje simpel om het zo neer te zetten, je moet ook kijken naar de situatie. Ik denk dat Luque 3 basisplaatsen heeft gehad en Leonardo ook zoiets, dus hoe kan je het zo zwart-wit neerzetten?
Bovendien waren de spelconcepten niet goed, want Luque heeft vaak achter de spitsen gespeeld en niet aan de linkerkant. Dat geeft al aan dat het spelersmateriaal armoedig was, want anders dan ga je niet met zulke spelers schuiven(zoals ook gebeurd met Goossens in Jong Ajax).
Leonardo heeft inderdaad weinig rendement, maar die roemde ik niet zijn rendement. Ik vind het een mooie voetballer door zijn bravoure, ongrijpbaarheid en passie.
Bovendien waren de spelconcepten niet goed, want Luque heeft vaak achter de spitsen gespeeld en niet aan de linkerkant. Dat geeft al aan dat het spelersmateriaal armoedig was, want anders dan ga je niet met zulke spelers schuiven(zoals ook gebeurd met Goossens in Jong Ajax).
Leonardo heeft inderdaad weinig rendement, maar die roemde ik niet zijn rendement. Ik vind het een mooie voetballer door zijn bravoure, ongrijpbaarheid en passie.
Luque speelde altijd vanaf de linkerkant en heeft dramatisch gespeeld. Tegen VVV 2 doelpunten waarbij de keeper stond te schutteren heb ik jou daar. Leonardo ongrijpbaar en passievol? Die jongen komt nog geen lantaarnpaal voorbij en doet niets anders dan jankend op de grond liggen.Vedette-10- schreef:Een beetje simpel om het zo neer te zetten, je moet ook kijken naar de situatie. Ik denk dat Luque 3 basisplaatsen heeft gehad en Leonardo ook zoiets, dus hoe kan je het zo zwart-wit neerzetten?
Waardeloze voetballers die Ajax alleen maar ellende hebben gebracht en geschikt zijn voor het niveau Cambuur Leeuwarden. Alhoewel ik mijn twijfels heb of Luque en Leonardo bij die club een basisplek zouden kunnen veroveren.
-
Dan heb je het niet goed gevolgd. Luque was voor de Klassieker de persoon die in de spotlights stond, juist door zijn goede spel. En nee, hij is niet vaak op de linkerflank opgesteld: juist het gedeelte van een spelconcept waarin hij goed past.goodfella schreef: Luque speelde altijd vanaf de linkerkant en heeft dramatisch gespeeld. Tegen VVV 2 doelpunten waarbij de keeper stond te schutteren heb ik jou daar. Leonardo ongrijpbaar en passievol? Die jongen komt nog geen lantaarnpaal voorbij en doet niets anders dan jankend op de grond liggen.
Waardeloze voetballers die Ajax alleen maar ellende hebben gebracht en geschikt zijn voor het niveau Cambuur Leeuwarden. Alhoewel ik mijn twijfels heb of Luque en Leonardo bij die club een basisplek zouden kunnen veroveren.
Leonardo was een verlossing toen hij werd aangetrokken, in die periode kon niemand een lantaarnpaal voorbij bij Ajax. Hij was juist diegene die weer het 'in 1tegen1 de meerdere zijn van je tegenstander' liet zien. En ja: hij functioneert niet top, maar hij kan wel mij bekoren in het veld. En als er iets meer voetbalverstand was binnen Ajax dan was er ook zeker een rol gevonden waarvoor hij uitermate geschikt is.
Ja: Luque hoort bij Cambuur. Die gast die heeft een grote inbreng gehad in het toentertijdse SuperDepor, maarja hij kan er niks van. Leonardo dolde bij NAC de tegenstander in zijn eentje, maar die kan er ook maar weinig van.

P.S. @'Mr. Ajax'
Fatsoen mis je, een beetje jammer.
Misschien kunnen we ook Mauro Silva aantrekkenVedette-10- schreef:Dan heb je het niet goed gevolgd. Luque was voor de Klassieker de persoon die in de spotlights stond, juist door zijn goede spel. En nee, hij is niet vaak op de linkerflank opgesteld: juist het gedeelte van een spelconcept waarin hij goed past.goodfella schreef: Luque speelde altijd vanaf de linkerkant en heeft dramatisch gespeeld. Tegen VVV 2 doelpunten waarbij de keeper stond te schutteren heb ik jou daar. Leonardo ongrijpbaar en passievol? Die jongen komt nog geen lantaarnpaal voorbij en doet niets anders dan jankend op de grond liggen.
Leonardo was een verlossing toen hij werd aangetrokken, in die periode kon niemand een lantaarnpaal voorbij bij Ajax. Hij was juist diegene die weer het 'in 1tegen1 de meerdere zijn van je tegenstander' liet zien. En ja: hij functioneert niet top, maar hij kan wel mij bekoren in het veld. En als er iets meer voetbalverstand was binnen Ajax dan was er ook zeker een rol gevonden waarvoor hij uitermate geschikt is.
Ja: Luque hoort bij Cambuur. Die gast die heeft een grote inbreng gehad in het toentertijdse SuperDepor, maarja hij kan er niks van. Leonardo dolde bij NAC de tegenstander in zijn eentje, maar die kan er ook maar weinig van.![]()
P.S. @'Mr. Ajax'

Zie jij nou echt geen verschil tussen de Luque van toen en de Luque van nu/vorig jaar?
IK GELOOF!!!!!!
[quote ="Vedette-10-"]Dan heb je het niet goed gevolgd. Luque was voor de Klassieker de persoon die in de spotlights stond, juist door zijn goede spel. En nee, hij is niet vaak op de linkerflank opgesteld: juist het gedeelte van een spelconcept waarin hij goed past.
[/quote]
Zijn goede spel in aanloop naar de klassieker? Hij speelde bijna niets man, raakte tijdens VVV thuis ook nog eens gebleseeerd. En toen hij speelde, stond ie aan de linkerflank.
Hij kwam niemand voorbij.
[/quote]
Zijn goede spel in aanloop naar de klassieker? Hij speelde bijna niets man, raakte tijdens VVV thuis ook nog eens gebleseeerd. En toen hij speelde, stond ie aan de linkerflank.
hahaLeonardo was een verlossing toen hij werd aangetrokken, in die periode kon niemand een lantaarnpaal voorbij bij Ajax. Hij was juist diegene die weer het 'in 1tegen1 de meerdere zijn van je tegenstander' liet zien.
Met de tribune hebben ze nu bij Ajax de juiste plek voor hem gevonden. Het heeft even geduurd weliswaar.En ja: hij functioneert niet top, maar hij kan wel mij bekoren in het veld. En als er iets meer voetbalverstand was binnen Ajax dan was er ook zeker een rol gevonden waarvoor hij uitermate geschikt is.
Hij kan er inderdaad niks meer van. Dat heb je goed geconstateerd. En Leonardo heeft namens NAC helemaal niemand gedold. En dat zijn de woorden van NAC supporters.Ja: Luque hoort bij Cambuur. Die gast die heeft een grote inbreng gehad in het toentertijdse SuperDepor, maarja hij kan er niks van. Leonardo dolde bij NAC de tegenstander in zijn eentje, maar die kan er ook maar weinig van.![]()
En jij mist al je verstand.P.S. @'Mr. Ajax'
Gek is dat, overal waar jij bent is irritatie. Toeval?
In het algemeen (voor iedereen dus): probeer eens inhoudelijk te discussiëren, zonder persoonlijk te worden. Wil je toch persoonlijk worden, dan hebben we daar een prima middel voor: PM. Duidelijk?
In het algemeen (voor iedereen dus): probeer eens inhoudelijk te discussiëren, zonder persoonlijk te worden. Wil je toch persoonlijk worden, dan hebben we daar een prima middel voor: PM. Duidelijk?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Tuurlijk wel. Ik zie een speler die zijn draai niet meer vindt, die moedeloos is omdat hij zo in de knoop zit. Als Ajax een goede club is dan helpen ze hem uit deze periode.Rishi schreef:Misschien kunnen we ook Mauro Silva aantrekken![]()
Zie jij nou echt geen verschil tussen de Luque van toen en de Luque van nu/vorig jaar?
Maar voetbalvaardigheden verleer je niet, dat zit gewoon in je. Je moet alleen automatismen in het veld terugvinden. Verder verlies je iets van het atletische vermogen, maar hij is nog niet in de fase dat het topvoetbal niet meer kan.
Hij speelde dus slecht.. Waarom gaven ze hem dan zoveel aandacht? Waarom vroegen ze dan dingen die lovend voor hem waren aan Makaay(en waarom vond Makaay hem nogsteeds zo goed en jammer dat hij niet bij hen speelde)? Juist: hij had goed gespeeld.goodfella schreef:Zijn goede spel in aanloop naar de klassieker? Hij speelde bijna niets man, raakte tijdens VVV thuis ook nog eens gebleseeerd. En toen hij speelde, stond ie aan de linkerflank.Vedette-10- schreef:Dan heb je het niet goed gevolgd. Luque was voor de Klassieker de persoon die in de spotlights stond, juist door zijn goede spel. En nee, hij is niet vaak op de linkerflank opgesteld: juist het gedeelte van een spelconcept waarin hij goed past.
Grappenmaker.goodfella schreef:hahaLeonardo was een verlossing toen hij werd aangetrokken, in die periode kon niemand een lantaarnpaal voorbij bij Ajax. Hij was juist diegene die weer het 'in 1tegen1 de meerdere zijn van je tegenstander' liet zien.
Op de tribune in Heerenveen, waar Ajax werd afgeslacht(5-2)? Daar waar Ajax totaal geen stand kon houden tegen die subtoppers. Daar waar niemand kon laten zien dat hij zijn meerdere was van zijn tegenstander? Klopt, die spelers die in het veld staan waren beter.goodfella schreef:Met de tribune hebben ze nu bij Ajax de juiste plek voor hem gevonden. Het heeft even geduurd weliswaar.En ja: hij functioneert niet top, maar hij kan wel mij bekoren in het veld. En als er iets meer voetbalverstand was binnen Ajax dan was er ook zeker een rol gevonden waarvoor hij uitermate geschikt is.

Vast doordat daarna meer aandacht kwam voor het veldspel, omdat niemand individueel meer wat kon klaarstomen. Alles was eerst inleveren bij Leonardo, die vervolgens er wel wat mee kon. En ja: zijn rendement was laag, want hij creeerde ongelofelijk veel kansen voor zichzelf.goodfella schreef:Hij kan er inderdaad niks meer van. Dat heb je goed geconstateerd. En Leonardo heeft namens NAC helemaal niemand gedold. En dat zijn de woorden van NAC supporters.Ja: Luque hoort bij Cambuur. Die gast die heeft een grote inbreng gehad in het toentertijdse SuperDepor, maarja hij kan er niks van. Leonardo dolde bij NAC de tegenstander in zijn eentje, maar die kan er ook maar weinig van.![]()
Jouw woorden.. Jij mist de werkelijkheid, jij ziet alleen wat je wil zien.goodfella schreef:En jij mist al je verstand.P.S. @'Mr. Ajax'
Makaay en Luque was natuurlijk wel een goed duo... En ik heb ook gehoord dat Makaay Luque had gebeld om hem over te halen naar Feyenoord te komen...
Hij was de duurste speler in de selectie (salaris), logisch dat er van zo iemand veel verwacht wordt maar echt niet omdat hij nou zo goed speelde!
Hij was de duurste speler in de selectie (salaris), logisch dat er van zo iemand veel verwacht wordt maar echt niet omdat hij nou zo goed speelde!
IK GELOOF!!!!!!
-
Hij bekoorde mij in ieder geval wel in die periode. Ik mag zijn persoonlijkheid wel, ik had verwacht dat Ajacieden ook er zo over dachten. En dan heb ik het niet over zijn geringe wilskracht binnen de lijnen en weinig inspanning voor het team, maar gewoon van bij vlagen zijn briljante en elegante spel. Ik doorzag gelijk dat hij een geweldige voetballer is, wat er niet helemaal uitkwam door zijn verwarde denkpatronen.
Ik denk dat een verstandige trainer hem kan bijsturen zodat we gewoon een fantastische linksbuiten in huis hebben, die na een verloop van tijd Goossens helpt dat het zover komt zodat hij het stokje kan doorgeven aan de waardige vervanger. En nee: op dit moment is hij nog niet te leeg voor topvoetbal.
Ik denk dat een verstandige trainer hem kan bijsturen zodat we gewoon een fantastische linksbuiten in huis hebben, die na een verloop van tijd Goossens helpt dat het zover komt zodat hij het stokje kan doorgeven aan de waardige vervanger. En nee: op dit moment is hij nog niet te leeg voor topvoetbal.
-
Niks valt niet te vatten. Maar dit zegt niet dat het een hopeloos geval is, sommige spelers komen nou eenmaal in een dip(en dat heeft vaak te maken dat spelers ff niet om kunnen gaan met de ontstane situatie).Duke schreef:Geringe wilskracht, weinig inspanning, verwarde denkpatronen? Geen wonder dat het er niet uitkwam.
Klopt, Luque is die fase al 3 jaar lang voorbij.Vedette-10- schreef: maar hij is nog niet in de fase dat het topvoetbal niet meer kan.
Waarom hij zoveel aandacht kreeg? Omdat ie voor 2 miljoen euro op de paylist staat en er werkelijk waar helemaal niks van kan. En voetballers die kritisch zijn op collega´s. Dat gaan we niet meer meemaken.Hij speelde dus slecht.. Waarom gaven ze hem dan zoveel aandacht? Waarom vroegen ze dan dingen die lovend voor hem waren aan Makaay(en waarom vond Makaay hem nogsteeds zo goed en jammer dat hij niet bij hen speelde)? Juist: hij had goed gespeeld.
- Ajaciedjuh
Parool schreef:Van Basten is geen koele kikker
[De woede die Van Basten twee weken geleden in Friesland nog de vrije loop had gelaten was vrijdagmiddag gaan liggen. Het had plaatsgemaakt voor de constatering dat zijn jonge selectie was gebaat bij 'rust, vertrouwen en tijd'. Foto ANP/Olaf Kraak ]
De woede die Van Basten twee weken geleden in Friesland nog de vrije loop had gelaten was vrijdagmiddag gaan liggen. Het had plaatsgemaakt voor de constatering dat zijn jonge selectie was gebaat bij 'rust, vertrouwen en tijd'. Foto ANP/Olaf Kraak
AMSTERDAM - Marco van Basten heeft niet alleen de spelers, maar ook zichzelf de afgang van twee weken geleden tegen SC Heerenveen (5-2) aangerekend. Zaterdagavond wacht koploper FC Groningen in de Arena. ,,Ik ben geen koele kikker.''
De woede die Van Basten twee weken geleden in Friesland nog de vrije loop had gelaten was vrijdagmiddag gaan liggen. Het had plaatsgemaakt voor de constatering dat zijn jonge selectie was gebaat bij 'rust, vertrouwen en tijd'. Terugkijkend op de stevige kritiek op de spelers ('blijkbaar worden ze niet opgeleid met de juiste mentaliteit') zei Van Basten dat hij naar educatieve maatstaven misschien iets te stevig van leer had getrokken.
Over een verwijt als 'je gaat samen een avontuur aan, dan verwacht je niet dat ze de boel zo door de vingers laten glippen', zei de coach twaalf dagen later: ,,Ik kan me voorstellen dat je daar als speler van schrikt.''
Toch had Van Basten geen spijt van zijn reprimande in Heerenveen. ,,Ik zou het geen spijt willen noemen, maar je kunt je wel afvragen of het de manier is waarop een trainer moet reageren. Ik heb dat weinig eerder gedaan. Het kwam uit mijn tenen. Het is ook leerzaam voor mij daar verstandig mee om te gaan. Het kan een keer gebeuren, maar ik heb de spelers naderhand gezegd dat we het samen doen, dus dat ik ook medeverantwoordelijk ben. Ik vond het jammer en niet goed dat er zo weinig reactie van ons kwam na de 2-0 achterstand.''
De evaluatie van zijn eigen reactie van twee weken geleden nodigde Van Basten uit tot een zeldzame blik in zijn zielenroerselen. ,,Ik ben geen koele kikker, al zien sommige mensen dat misschien wel zo. Ik heb ook de nodige emoties, maar die probeer ik meestal te verbergen.''
In de nabespreking van het duel met Heerenveen, daags na de oorwassing, toonde van Basten de selectie de volledige wedstrijd. Hem was daarbij buiten een gebrek aan beleving ook een gebrek aan leiderschap opgevallen. Vrijdagmiddag zocht Van Basten de oorzaak daarvoor in de leeftijd van de selectie. ,,We hebben zestien spelers van 22 jaar of jonger'', becijferde hij. En op de opmerking dat Van Basten de selectie zelf had samengesteld, antwoordde de trainer: ,,Maar als je zoekt naar jongens van een goede leeftijd en een goed niveau, zijn ze vaak niet te betalen.''
Met het oog op de jonge selectie vindt Van Basten dat 'rust, vertrouwen en tijd' de ingrediënten vormen voor een 'geneesmiddel'. Die vaststelling hebben veel trainers van Ajax in het recente verleden gedaan, maar weinigen hebben de tijd gekregen die ze verlangden. De organisatie van Ajax is erop gericht het deze keer echter anders te doen.
Los van de persoonlijke lessen die de technische staf en de spelers van Ajax kunnen trekken uit de afgang in het Abe Lenstra Stadion is het zaak FC Groningen zaterdag in de Arena te verslaan.
De ook fysiek sterke ploeg van Ron Jans is koploper met dertien punten, Ajax staat tiende met zeven punten. In tegenstelling tot het duel met Heerenveen kan Ajax zaterdag weer beschikken over de ervaren Spanjaarden Oleguer (28) en Gabri (29). Eyong Enoh en Dario Cvitanich zijn niet fit, Gregory van der Wiel is geschorst. (HET PAROOL)
Dat is me wat makkelijk, van Basten. Je hebt meer dan 30 miljoen euro mogen uitgeven, dus als je dit echt belangrijk vindt, had je daar meer rekening mee moeten houdenAjaciedjuh schreef:Parool schreef:We hebben zestien spelers van 22 jaar of jonger'', becijferde hij. En op de opmerking dat Van Basten de selectie zelf had samengesteld, antwoordde de trainer: ,,Maar als je zoekt naar jongens van een goede leeftijd en een goed niveau, zijn ze vaak niet te betalen.''
I think I lost my fucking headache
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
OK ik had verwacht dat het verschil kleiner zou zijn. Niet dus, al besef ik ook dat dat vooral komt door Sibon voorin.
Ajax heeft het 'probleem' dat er geen ervaren jongens terugkeren naar Nederland die nog op topniveau mee kunnen. Het scheelt een hoop als je op het middenveld opeens een Cocu tot je beschikking hebt.
Ajax heeft het 'probleem' dat er geen ervaren jongens terugkeren naar Nederland die nog op topniveau mee kunnen. Het scheelt een hoop als je op het middenveld opeens een Cocu tot je beschikking hebt.
- Ajaciedjuh
Toch niet, Heerenveen had geloof ik maar 3 speler onder de 22 en de rest er boven.Peter schreef:OK ik had verwacht dat het verschil kleiner zou zijn. Niet dus, al besef ik ook dat dat vooral komt door Sibon voorin.
Maar wat natuurlijk wel zo is, dat van Basten hiervoor gekozen heeft. Belangrijk is dat we achterin gaan investeren: kwaliteit en ervaring. Zie Jeugdigheid Ajax
Goed, nu zegt Van Basten dus zelf wat ik niet mocht zeggen van zijn fans, namelijk dat hij zijn gevoelens niet zo de vrije loop had moeten laten. Het pleit voor hem dat hij alsnog tot inzicht is gekomen. De volgende keer doet hij het hopelijk niet meer. Als leider van een groep moet je het hoofd koel houden.Toch had Van Basten geen spijt van zijn reprimande in Heerenveen. ,,Ik zou het geen spijt willen noemen, maar je kunt je wel afvragen of het de manier is waarop een trainer moet reageren. Ik heb dat weinig eerder gedaan. Het kwam uit mijn tenen. Het is ook leerzaam voor mij daar verstandig mee om te gaan. Het kan een keer gebeuren, maar ik heb de spelers naderhand gezegd dat we het samen doen, dus dat ik ook medeverantwoordelijk ben. Ik vond het jammer en niet goed dat er zo weinig reactie van ons kwam na de 2-0 achterstand.''
Het stinkt aan alle kanten!