Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Ronald!

Bericht door Ronald! » ma okt 06, 2008 8:05 pm

joey schreef:Als Van Basten zich nu al zo ergert, dan staat hem nog heel wat te wachten.
Er was anders voldoende te klagen. Volkomen terecht. Beter dan een coach die het gelaten over zich heen laat komen. Winnaarsmentaliteit noemen ze dat ook wel eens.

Winnaars gooien niet na een half jaar de handdoek.

MVH

Bericht door MVH » ma okt 06, 2008 8:06 pm

Ik vind dat Van Basten een prima signaal heeft afgegeven. Waarom zou hij niet in de pers mogen zeggen dat zijn team dramatisch was? Mooiweervoetballers, daar is toch niets aan gelogen? Zet de boel alleen maar op scherp.

Daarnaast 5 punten is niet veel als PSV straks naar NAC moet. Je moet het ook in verhouding zien: PSV heeft 1 zware tegenstander gehad en daarvan verloren. Blijft overeind dat Ajax veel beter moet (kunnen) presteren.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 8:07 pm

Mooiweervoetbal? Ach, het is ook een gebrek aan kwaliteit. Deze jongens gaan met mooi weer ook nog wel op hun bek, hoor.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 06, 2008 8:11 pm

MVH schreef:Daarnaast 5 punten is niet veel als PSV straks naar NAC moet. Je moet het ook in verhouding zien: PSV heeft 1 zware tegenstander gehad en daarvan verloren. Blijft overeind dat Ajax veel beter moet (kunnen) presteren.
Welke zware tegenstanders heeft Ajax al gehad? Niet winnen van rotterdam-zuid is eigenlijk puntverlies. Zelfs NEC wint in de Kuip. Willem II uit pittig? Kan me er niets bij voorstellen. En zie je ons al bij Utrecht winnen met 1-5, zoals onze Eindhovense vrinden? Eigenlijk is alleen Heerenveen uit best pittig geweest, in ons programma.

Hoe idioot het ook klinkt: over twee weken wordt het alweer héél belangrijk. Want als wij verliezen van Groningen (en waarom niet, ze zijn de huidige koploper en "in the zone") en PSV wint bij NAC, dan is de achterstand halverwege oktober al weer tamelijk kansloos groot aan het worden.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

MVH

Bericht door MVH » ma okt 06, 2008 8:12 pm

Bij sommige spelers wel ja. Urby, Silva en Vermaelen kunnen echt niet beter.

MVH

Bericht door MVH » ma okt 06, 2008 8:14 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Hoe idioot het ook klinkt: over twee weken wordt het alweer héél belangrijk. Want als wij verliezen van Groningen (en waarom niet, ze zijn de huidige koploper en "in the zone") en PSV wint bij NAC, dan is de achterstand halverwege oktober al weer tamelijk kansloos groot aan het worden.
Maar is het andersom, dan valt het allemaal weer mee :hypocrite.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 8:48 pm

goodfella schreef: Klopt, Perez, Luque en Leonardo hebben geen wilskracht.

Hoeveel assists heeft Suarez op Huntelaar gegeven?

Hoeveel assists hebben Leonardo, Luque en Perez op Huntelaar gegeven?
Ik had het over Ajax in het algemeen en dat weet je wel.

Ik ben niet van de statistieken, maar goede spelers kunnen gemakkelijk goede dingen laten zien. Leonardo heb ik niet gezegd samen met Huntelaar, let aub wat beter op. Luque en Perez halen over het algemeen een bijzonder hoog rendement omdat ze beseffen waar het om draait.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op ma okt 06, 2008 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald!

Bericht door Ronald! » ma okt 06, 2008 9:02 pm

Waar draait het om?

:smallgrin.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 9:05 pm

Ronald! schreef:Waar draait het om?

Rendement, je meerdere zijn van jouw tegenstander.

Ronald!

Bericht door Ronald! » ma okt 06, 2008 9:09 pm

Daarmee wordt je redenering als volgt:
Luque en Perez halen over het algemeen een bijzonder hoog rendement omdat ze beseffen dat het om rendement draait
Onze verdedigers geven nogal wat doelpunten weg, terwijl ze volgens mij toch echt weten dat het om doelpunten voorkomen draait. :hypocrite.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 9:10 pm

Zie ik hem net op VoetbalInternational, ik denk dat hij gaat blijven aanmodderen. Hij beseft niet waar het aan ligt. Die gast zegt het goed, je gaat niet twee puntspelers opstellen voor 1 goal, die Dario loopt Huntelaar in de weg. Hij moest gewoon Leonardo linksvoorin neerzetten, een echte plaatsvervanger van Sulejmani.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma okt 06, 2008 9:11 pm

Kun je nu eens ophouden over Leonardo? Dat weten we nu wel.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 9:13 pm

Ronald! schreef:Daarmee wordt je redenering als volgt:
Luque en Perez halen over het algemeen een bijzonder hoog rendement omdat ze beseffen dat het om rendement draait
Onze verdedigers geven nogal wat doelpunten weg, terwijl ze volgens mij toch echt weten dat het om doelpunten voorkomen draait. :hypocrite.gif:
Klopt helemaal. Onze verdedigers die begrijpen niet dat je wilskracht moet tonen om te presteren, je moet robuust en meedogenloos zijn en zo jouw meerdere zijn van de tegenstanders.

Duke

Bericht door Duke » ma okt 06, 2008 9:24 pm

Van Basten nu coach en politieman
Door MAARTEN WIJFFELS

AMSTERDAM - Wat voor de voetballer Marco van Basten vanzelfsprekend was, is voor Ajax-spelers onbekend terrein. In hun zoektocht moet hij ze elke dag bij de hand nemen.

Luis Suárez en Bruno Silva ervoeren gisterochtend meteen het effect van de afgang tegen Heerenveen. Voor de twee Uruguyanen van Ajax stond een vroege vlucht geboekt naar hun geboorteland in verband met de aankomende interlands, maar daar had Marco van Basten nu even geen boodschap aan. De trainer eiste dat al zijn selectiespelers, dus ook de internationals, aanwezig zouden zijn bij de training en nabespreking op het debacle in Friesland. Suárez en Silva kregen te verstaan dat ze maar een vliegtuig later moesten nemen.

In de boezem van de Amsterdam Arena voerde Van Basten een gesprek met de spelersgroep. Meerdere betrokkenen typeerden dat onderhoud als ‘duidelijk en eerlijk’. In zijn tijd als bondscoach bleek al dat Van Basten tijdens zulke sessies ook zichzelf kwetsbaar durft op te stellen.

In de middaguren ging iedereen alsnog zijn eigen weg naar verschillende bestemmingen in binnen- en buitenland. Pas over anderhalve week is de selectie weer compleet in de aanloop naar de competitietopper tegen FC Groningen.

Opvallend na de eerste mokerslag in het tijdperk Van Basten is dat zijn keiharde kritiek op de spelersgroep totaal verschillend wordt ontvangen binnen Ajax. Je hoorde gisteren intern, zowel op jeugdcomplex de Toekomst als in de Arena, dat het ‘verfrissend’ is dat Van Basten meteen een signaal af geeft. De Ajacieden die dat vinden, wijzen op het recente verleden, waarin te vaak zaken op hun beloop zijn gelaten. En er, vaak om politieke redenen, halfslachtig is gereageerd. Van Basten is onafhankelijk en streeft maar één ding na: hij wil Ajax opnieuw kampioen maken. Dit kan het juiste moment zijn om iedereen nog eens van het doel te doordringen.

Andere Ajacieden vinden echter dat je als trainer een spelersgroep nooit zo publiekelijk hoort af te branden als de oud-topspits bij zijn persconferentie in het Abe Lenstra stadion deed. Zeker niet zo vroeg in een seizoen. En al helemaal niet na een zomer waarin je voor 35 miljoen euro hebt kunnen investeren in spelers. Jongens die in veel gevallen de plaatsen hebben ingenomen van voetballers die je ook nog zelf hebt mogen wegsaneren. Als je dan toch nog walgt van een gebrekkige wedstrijdmentaliteit, kaart die walging dan in de kleedkamer aan, is de mening van deze clubmensen.

Hoe het verder moet lijkt helder. Van Basten zal hoe dan ook een proces in moeten met de spelersgroep die er nu staat. Dat proces is vooral mentaal, gebaseerd op het ontwikkelen van meer professionaliteit.

In Heerenveen kwam Ajax ronduit labiel voor de dag, een gezicht dat de ploeg in voorgaande seizoenen al te vaak toonde. Het bleek nu bijvoorbeeld uit het feit dat Luis Suárez alweer zijn vierde gele kaart pakte in vijf competitieduels. Een belachelijk aantal voor een rechtsbuiten, die nu nog maar één prent af is van een automatische schorsing. De gele kaart van zondag kreeg Suárez voor een cynisch applaus aan het adres van arbiter Pieter Vink. Die had het gewaagd de trotse spits voor een overtreding terug te fluiten.

Van Basten kan liefkozend praten over de voetballer Suárez. ,,Luis legt bij elk balcontact 100 procent risico in zijn spel,’’ ziet zijn trainer. ,,Dat levert goals en assists op en het is vaak leuk om naar te kijken. Soms is het ook vermoeiend voor de middenvelders die achter hem lopen, maar Luis moet je op intuïtie laten spelen. Meer dan de grote lijnen moet je niet aangeven.’’

De uitdaging voor Van Basten is om het intuïtieve in het spel van Suárez te behouden, maar hem toch meer dan nu deelgenoot te maken van teamafspraken. Probeer hem te laten inzien hoe zeer hij zijn ploeg benadeelt met al die rare fratsen. Het publiek in Friesland had het 90 minuten lang over Luis Schwalbuárez. Misschien blijkt over een aantal maanden dat verbetering er niet in zit, maar dan heb je er wel alles aan gedaan als coach.

Een ander interessant detail was dat invaller Dennis Rommedahl zondag bij zijn warming-up bewust van schoeisel wisselde. Hij merkte dat zijn pinnen nog niet lang genoeg waren voor de zompige mat. Andere Ajax-spelers zag je voortdurend uitglijden. Urby Emanuelson, Gregory van der Wiel; ze ogen leuk aan de bal, maar ze reageren nog zo argeloos zonder.

Een oud-topvoetballer voor wie heel veel dingen altijd vanzelfsprekend waren, moet nu als een politieagent aan de slag. Spelers overtuigen waarom je afspraken met elkaar maakt. En dingen vaker dan je lief is herhalen. In dat proces hoeft Marco van Basten niet alleen op te trekken. Een enkele troef in zijn selectie heeft hij nog nauwelijks kunnen uitspelen. De Spanjaard Gabri is een voetballer met een uitstekende wedstrijdmentaliteit en een routinier met status in een groep. Hij kan het elftal en zijn nieuwe trainer zeker helpen, iets wat ook zou moeten gelden voor een fitte Oleguer.
www.sportwereld.nl

Ik vond (van wat ik er van gezien heb) Rommedahl wel aardig invallen.

Salvador Dali

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 9:32 pm

Hij heeft alleen maar snelheid, ik vind hem zwaar tekortkomen. En dat Marco dit zwaar opvat en kwetsbaar opstelt vind ik goed, ik hoop alleen dat hij nu beseft wat er moet gebeuren. Anders mag hij contact met mij opnemen. :ajaxsmiley.gif:

MVH

Bericht door MVH » ma okt 06, 2008 9:37 pm

Vedette-10- schreef:Hij heeft alleen maar snelheid, ik vind hem zwaar tekortkomen. En dat Marco dit zwaar opvat en kwetsbaar opstelt vind ik goed, ik hoop alleen dat hij nu beseft wat er moet gebeuren. Anders mag hij contact met mij opnemen. :ajaxsmiley.gif:
Gevalletje Leonardo, eigenlijk. :smallgrin.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 06, 2008 9:40 pm

Vedette-10- schreef:En dat Marco dit zwaar opvat en kwetsbaar opstelt vind ik goed, ik hoop alleen dat hij nu beseft wat er moet gebeuren. Anders mag hij contact met mij opnemen. :ajaxsmiley.gif:
Ik lees je posts, maar snap er vaak niet veel van; neem nu "dat Marco dit zwaar opvat en kwetsbaar opstelt vind ik goed". Wat ís dit? Bedoel je dat Ajax kwetsbaar wordt als je Rommedahl opstelt? Is het woordje "zich" weggevallen? Vat Marco de snelheid van Rommedahl zwaar op, of het zwaar tekortkomen van Rommedahl? Maar waarom stelt hij hem dan kwetsbaar op?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Ronald!

Bericht door Ronald! » ma okt 06, 2008 9:41 pm

Vedette-10- schreef:Klopt helemaal. Onze verdedigers die begrijpen niet dat je wilskracht moet tonen om te presteren, je moet robuust en meedogenloos zijn en zo jouw meerdere zijn van de tegenstanders.
Nog maar 39 van dergelijke posts en je kan naar de drukker:
'Vedette-10-: de verzamelde werken'

Een boekwerk waar je later, geloof me, nog eens goed om zal kunnen lachen.

Duke

Bericht door Duke » ma okt 06, 2008 9:43 pm

Genoeg aandacht voor V-10 weer, terug naar Marco:
San Marco schaamt zich, ik al tien jaar
Door WILLEM SCHÜNGEL, clubreporter Ajax

[LEZERSBIJDRAGE] Na afgelopen zondag voor de zoveelste keer terug te zijn gewezen, zei Marco Van Basten zich te schamen voor zijn elftal. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik zou hierbij dan ook tegen Marco willen zeggen: welkom in de wereld van de Ajaxsupporter.

Ik schaam me namelijk al tien jaar.

Al tien jaar heeft mijn club met afstand het meeste te besteden in Nederland.

Al tien jaar denken wij - en de meeste journalisten met ons mee - aan het begin van een nieuw seizoen dat we kampioen worden.

Al tien jaar worden we vervolgens door subtoppers keihard op ons nummer gezet.

Of is Ajax zelf inmiddels een subtopper? Als je naar de huidige stand kijkt, dan is zelfs dát al te veel eer. Afgelopen zondag werd Ajax door een wervelende ‘subtopper’ volledig van de mat gespeeld. Met als gevolg dat we na 5 wedstrijden een schamele 7 punten hebben verzameld. En kunnen de verwachtingen weer worden bijgesteld voor de rest van het seizoen. Lekker vertrouwd, dat dan weer wel.

Ik heb ooit een coach horen zeggen dat de lat misschien wel te hoog ligt bij Ajax. Die werd vervolgens keihard afgeserveerd door critici binnen en buiten de club. Bleek hij toch nog gelijk te hebben.

En zo heb ik ook ooit een clubicoon horen zeggen dat er drastisch moet worden ingegrepen bij de club. De mentale weerbaarheid van de spelers zou niet in orde te zijn. Met pek en veren werd hij vervolgens door de huidige coach weggestuurd.

Diezelfde coach weet de nederlaag tegen Heerenveen doodleuk aan de instelling en weerbaarheid van zijn spelers. Opvallend. Hij zal zich de komende dagen waarschijnlijk wel eens achter de oren krabben. Een telefoontje naar De Verlosser om zijn excuses aan te bieden zal er wel niet inzitten denk ik. Daar is hij namelijk te trots voor.

Daarom wil ik wel even als mentor fungeren. Marco, mocht je meelezen: de instelling van de spelers is jouw verantwoordelijkheid. Jij moet er op toezien dat de spelers met het mes tussen de tanden het veld betreden. Lukt je dat niet, dan is het huidige model van Ajax zo, dat jij daar op afgerekend dient te worden. Dat heb jij namelijk zo bepaald.

Je hebt nog 29 competitiewedstrijden om dat te voorkomen. Veel succes!
www.sportwereld.nl

Salvador Dali

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 9:48 pm

MVH schreef:
Gevalletje Leonardo, eigenlijk. :smallgrin.gif:
:biggrin.gif: Bijna.

@Ronald!
Om mijn gedrag. :ajaxsmiley.gif:

Starring

Bericht door Starring » ma okt 06, 2008 10:06 pm

MVH schreef:Bij sommige spelers wel ja. Urby, Silva en Vermaelen kunnen echt niet beter.
Met dat gegeven dien je toch als coach een strakke organisatie er omheen te metselen of bepaalde spelers helemaal niet op te stellen in de laatste linie? Met dat gegeven kom je toch niet op het idee om in een vroeg stadium 1-op-1 te gaan spelen? In die hoedanigheid maak je toch duidelijke afspraken dat beide backs absoluut niet gelijktijdig hun positie mogen verlaten? Of dat verdedigende posities overgenomen moeten worden. Het verlaten van posities bleek namelijk funest te zijn wanneer Ajax weer eens na 3-4 passes in de opbouw balverlies had geleden. Vervolgens was het steeds Heerenveen dat schakelde en dankbaar profiteerde.

SC Heerenveen heeft goed ingezien dat Ajax te pakken was op de flanken. Ik vind dat de wedstrijd grotendeels op tactische vlak is beslist en Sollied in dat opzicht Marco van Basten heeft afgetroeft. Ik snap in dat kader ook totaal niet waarom de beste man doet voorkomen dat het enkel zijn spelers waren die een wanprestatie leverde.

Er dient dan ook gauw een grote spiegel aangeschaft en opgehangen te worden in het kantoor van de technische staf, want het zijn in mijn ogen niet alleen de spelers die steken laten vallen en weinig ervan lijken te bakken wanneer het regent...
AFCA!

Jim

Bericht door Jim » ma okt 06, 2008 11:53 pm

Starring schreef: Met dat gegeven kom je toch niet op het idee om in een vroeg stadium 1-op-1 te gaan spelen? In die hoedanigheid maak je toch duidelijke afspraken dat beide backs absoluut niet gelijktijdig hun positie mogen verlaten? Of dat verdedigende posities overgenomen moeten worden.
Het verlaten van posities bleek namelijk funest te zijn wanneer Ajax weer eens na 3-4 passes in de opbouw balverlies had geleden.
In maart, toen de Van Basten-verering (niet alleen bij jou) nog grenzeloos was, liet je in dit topic onder meer het volgende optekenen:
Starring schreef: Daarnaast is Marco zeer oplettend op de taakuitvoering - binnen een aanvallend 4-3-3 concept - van zijn spelers, net als JC in zijn tijd. Hij deelt basistaken in het elftal uit, met het oog dat ze op elkaar aansluiten en is strikt en consequent wat betreft naleving van die basisafspraken.
Valt toch een beetje tegen nietwaar?.

Starring

Bericht door Starring » di okt 07, 2008 2:03 am

Jim schreef:
Starring schreef: Met dat gegeven kom je toch niet op het idee om in een vroeg stadium 1-op-1 te gaan spelen? In die hoedanigheid maak je toch duidelijke afspraken dat beide backs absoluut niet gelijktijdig hun positie mogen verlaten? Of dat verdedigende posities overgenomen moeten worden.
Het verlaten van posities bleek namelijk funest te zijn wanneer Ajax weer eens na 3-4 passes in de opbouw balverlies had geleden.
In maart, toen de Van Basten-verering (niet alleen bij jou) nog grenzeloos was, liet je in dit topic onder meer het volgende optekenen:
Starring schreef: Daarnaast is Marco zeer oplettend op de taakuitvoering - binnen een aanvallend 4-3-3 concept - van zijn spelers, net als JC in zijn tijd. Hij deelt basistaken in het elftal uit, met het oog dat ze op elkaar aansluiten en is strikt en consequent wat betreft naleving van die basisafspraken.
Valt toch een beetje tegen nietwaar?.
Daarom valt mij het juist tegen van Marco van Basten dat hij heden niet die 'tactische houvast of handvaten' lijkt te geven aan zijn pupillen dat zo broodnodig is. Vanaf zijn aantreden heb ik geen duidelijk plan van hem vernomen omtrent de speelwijze en welke koers te bewandelen. Het is allemaal wat vaag betreffende zijn bedoelingen en dat zie ik ook terug in het elftal dat duidelijk nog zoekende is.

Misschien is het verstandig om Johan Cruijff weer als klankbord te gebruiken...
Laatst gewijzigd door Starring op di okt 07, 2008 2:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di okt 07, 2008 2:37 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
MVH schreef:Daarnaast 5 punten is niet veel als PSV straks naar NAC moet. Je moet het ook in verhouding zien: PSV heeft 1 zware tegenstander gehad en daarvan verloren. Blijft overeind dat Ajax veel beter moet (kunnen) presteren.
Welke zware tegenstanders heeft Ajax al gehad? Niet winnen van rotterdam-zuid is eigenlijk puntverlies. Zelfs NEC wint in de Kuip.

Wat een onzin man, de Klassieker is altijd een wedsatrijd op zich. Of dacht je dat de feyenoord spelers met dezelfde instelling en mentaliteit tegen NEC gaan spelen als ze dar tegen AJAX doen? :smallgrin.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

goodfella

Bericht door goodfella » di okt 07, 2008 5:43 pm

Vedette-10- schreef:
Ronald! schreef:Waar draait het om?

Rendement, je meerdere zijn van jouw tegenstander.
Luque 16 wedstrijden 4 doelpunten 3 assists
Leonardo 17 wedstrijden 3 doelpunten

Dat zijn nog eens rendementen!

Gesloten