SC Heerenveen - Ajax 05-10-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » ma okt 06, 2008 10:23 am

ik hoop dat ze ervan geleerd hebben? wat denken jullie nu zelf? MvB kan ze ook niet slachtofferen zoals een Vermaelen/ Urby want er is niks anders beschikbaar.... v/d Wiel geschorst tegen Groningen. Zal een leuke verdediging worden...
Je kan pas gaan slachtofferen als je een alternatief hebt.. dus hopen op de winterstop en dan een verdediger of 5 kopen.
Weer op zoek naar een Interim coach..

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 10:25 am

Potverdimme ja. Wiel is ook nog eens geschorst.

Silva-Vermaelen-Lindgren/Anita-Urby ofzo? Dat wordt billenknijpen. Man wat is het toch een groot drama, zeg.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 06, 2008 10:25 am

Het gaat me hierom:
Ik begrijp er he-le-maal niets van dat je je als speler van Ajax zo laat vernederen. Ik zat nog niet op mijn stoel of we stonden al 2-0 achter. Vervolgens zie je nauwelijks een reactie van het elftal. Sorry dat ik het zeg, maar ik had steeds het idee: deze jongens spelen voor het eerst in de regen.
Van Basten begint zelf over zijn ervaringen als speler. Welnu, ook hij heeft zulke wedstrijden gespeeld, hoor. Sterker nog, zowat elke speler die bij Ajax heeft gespeeld in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft deze ervaring opgedaan. Het was juist heel herkenbaar: Ajax dat op een zwaar veld eraf gekegeld wordt door een enthousiaste en fysiek sterke tegenstander. Dat wanhopig probeert de bal rond te tikken, maar het lukt niet, het wil maar niet lukken.

Dan zeg je dat de spelers allerlei technische fouten maakten. Dat ben ik met je eens, maar wat heeft dat met inzet te maken? Misschien willen de spelers wel maar kunnen ze niet beter? Heb je de afgelopen wedstrijden gezien? Het postbodevoetbal, het lage tempo, de lange halen naar voren? Zo goed zijn we niet, hoor. Een tegenstander die druk zet op de spelers van Ajax legt zo hun zwakke plekken bloot. Van Basten moet nodig zeggen dat Heerenveen het van kracht moet hebben, bweh. Nee, wij hebben raspaardjes... :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » ma okt 06, 2008 10:26 am

joey schreef:
Marillion schreef:De reactie van Van Basten op deze wanvertoning kan ik op zich wel waarderen. Brand ze maar eens echt goed af. Misschien dat de boodschap dan een keer overkomt?
Ja, dat zal helpen. Echt, de schuld afschuiven, dat is de oplossing. :aai.gif:

Alsof Van Basten er zelf nooit met de pet naar gegooid heeft. Kom op, zeg. Hij had gewoon geluk dat hij in sterkere ploegen speelde. Hoewel, VVV-Ajax 3-0, in de sneeuw, was hij daar niet bij? :excited.gif: Hoe dan ook, hij moet niet net doen alsof hij elke wedstrijd alles gaf, want daar was geen sprake van. Als speler van Ajax koos hij zijn wedstrijden juist uit (vergelijk Zlatan).

Overigens geloof ik niet eens dat de spelers er met de pet naar gooiden. Ik vond ze geagiteerd overkomen, ze wilden wel maar het lukte niet. Ik kijk naar een Cvitanich en zie een speler die best wil maar geen idee heeft wat hij moet doen. Dus rent hij maar wat rond en loopt hij steeds waar hij niet moet lopen. En zo waren er wel meer spelers. Er staat totaal geen team, er is geen systeem, het is wachten op de bevlieging van Suarez. Misschien kan Van Basten dáár eens iets aan doen.
Typisch, de laatste wedstrijden zag ik eigenlijk best wel een idee. Opkomende backs, op de helft v/d tegenstander spelen. Maar goed, was Cruijff nu maar trainer dan hadden we met Roger op het middenveld gespeeld.

peter

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 10:30 am

Waarom haal je elke keer Cruijff erbij. En wat heeft Roger met het verhaal te maken? Het gaat om wat er nu ligt en hoe we de komende wedstrijden moeten gaan winnen. Face it, het is gewoon dramatisch gesteld. Ik wil wachten op Aissati en Sulejmani, maar dat maakt ons nog altijd verrekte kwetsbaar. Het aankoopbeleid heeft namelijk voor de zoveelste keer gefaald. Het is namelijk een groot drama dat we de volgende wedstrijd met de door mij genoemde achterhoede moeten spelen.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » ma okt 06, 2008 10:31 am

GangstaRiB schreef:
Izmailov schreef:
Van Basten woedend op spelers
Trainer Marco van Basten had vanavond na afloop van de nederlaag van Ajax tegen Heerenveen (5-2) geen goed woord voor zijn ploeg over. ''Dit was echt een wanprestatie. Het is voor mij echt onbegrijpelijk dat ze zich zo hebben laten afslachten.''

'Oorwassing'

''Het is misschien raar dat ik dit zeg. Maar ik heb me afgevraagd of ze voor het eerst in de regen voetbalden. Zo'n oorwassing heb ik nog nooit meegemaakt. We moeten ons voor deze prestatie schamen.

'Mooiweervoetballers'

Na acht minuten stonden we al met 2-0 achter en daarna was het heel vreemd om te zien dat spelers die bij Ajax voetballen niet beter dan hun tegenstander zijn. Op deze manier krijg je echt de bevestiging over waarom ze ''mooiweervoetballers'' worden genoemd. Ik miste absoluut de wil om te winnen. Zo zijn ze kennelijk opgeleid.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/spor ... _leer.html
Ik zou bijna willen zeggen: Onder welke steen heb jij gezeten, Marco.

Het hele team behalve Sulejmani en Suarez bestaan uit middelmatige voetballers. Komt Van Basten er nu pas achter?
exact. vorig coaches (en psv coaches) ze worden hier afgebrand als ze de team zo afmaken.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

goodfella

Bericht door goodfella » ma okt 06, 2008 10:32 am

joey schreef:Dan zeg je dat de spelers allerlei technische fouten maakten. Dat ben ik met je eens, maar wat heeft dat met inzet te maken?
Dat heeft alles met instelling te maken. Spelers die scherp zijn nemen de bal beter aan dan spelers die met een mooi weer mentaliteit het veld instappen. Je maakt mij bovendien niet wijs dat Heerenveen op elke positie een betere speler heeft staan dan Ajax. Om eerlijk te zijn zou ik geen enkele speler van Heerenveen bij dit Ajax willen zien. De komende wedstrijden Lindgren maar weer centraal achterin proberen en Oleguer als rechtsback.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 06, 2008 10:34 am

Helemaal mee eens!
IK GELOOF!!!!!!

Jim

Bericht door Jim » ma okt 06, 2008 10:37 am

Rishi schreef: Een Cvitanich wilde inderdaad heel erg graag. Dat hij linksbuiten speelde zal vast niet geholpen hebben aan zijn vertrouwen... maar hij leek gisteren op de spits uit de C15 van mijn plaatselijke voetbalclub! Balaannames niet goed, kopballen verkeerd getimed, passes die niet aankwamen...
Nu je het daar toch over hebt. Wat vinden de 4-3-3 adepten (o.a. Lucas, Zuidema) er eigenlijk van dat een centrumspits als buitenspeler wordt opgesteld?. Kan me namelijk nog herinneren dat ze destijds moord en brand schreeuwden toen Sonck als rechtsbuiten werd geposteerd. Want er was zo slechts sprake van een 'verkapte' 4-3-3 etc.
Kan het gemist hebben, maar voor zover mij bekend heb ik ze er nu nog helemaal niet over gehoord (terwijl Sonck die positie nog een stuk beter invulde ook). Behalve dan wellicht dat Zuidema iets mompelde over het elkaar in de weg lopen van Huntelaar en Cvitanich. Maar dat zouden ze volgens hem in 4-4-2 hoogstwaarschijnlijk ook doen, dus daadwerkelijke kritiek op het systeem an sich kun je dat niet noemen. Vreemd.

goodfella

Bericht door goodfella » ma okt 06, 2008 10:37 am

Peter schreef:Waarom haal je elke keer Cruijff erbij. En wat heeft Roger met het verhaal te maken? Het gaat om wat er nu ligt en hoe we de komende wedstrijden moeten gaan winnen. Face it, het is gewoon dramatisch gesteld. Ik wil wachten op Aissati en Sulejmani, maar dat maakt ons nog altijd verrekte kwetsbaar. Het aankoopbeleid heeft namelijk voor de zoveelste keer gefaald. Het is namelijk een groot drama dat we de volgende wedstrijd met de door mij genoemde achterhoede moeten spelen.
Dit riepen we ook over Babel, Nigel de Jong, v/d Vaart, Sneijder, Escude et ce te ra. Ook spelers die te licht werden bevonden door de Ajax volgers. :blush.gif:

En nu zou Huntelaar er opeens helemaal niks meer van kunnen. Ik herken een patroon.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 06, 2008 10:41 am

Jim schreef:
Rishi schreef: Een Cvitanich wilde inderdaad heel erg graag. Dat hij linksbuiten speelde zal vast niet geholpen hebben aan zijn vertrouwen... maar hij leek gisteren op de spits uit de C15 van mijn plaatselijke voetbalclub! Balaannames niet goed, kopballen verkeerd getimed, passes die niet aankwamen...
Nu je het daar toch over hebt. Wat vinden de 4-3-3 adepten (o.a. Lucas, Zuidema) er eigenlijk van dat een centrumspits als buitenspeler wordt opgesteld?. Kan me namelijk nog herinneren dat ze destijds moord en brand schreeuwden toen Sonck als rechtsbuiten werd geposteerd. Want er was zo slechts sprake van een 'verkapte' 4-3-3 etc.
Kan het gemist hebben, maar voor zover mij bekend heb ik ze er nu nog helemaal niet over gehoord (terwijl Sonck die positie nog een stuk beter invulde ook). Behalve dan wellicht dat Zuidema iets mompelde over het elkaar in de weg lopen van Huntelaar en Cvitanich. Maar dat zouden ze volgens hem in 4-4-2 hoogstwaarschijnlijk ook doen, dus daadwerkelijke kritiek op het systeem an sich kun je dat niet noemen. Vreemd.
Het gaat erom hoe je iets invult. Ik heb Sarpong ook regelmatig op links gezien. Als Cvita naar binnenkomt en Urby eroverheen gaat is er niks aan de hand. Ook Suarez is beter centraal.
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 10:45 am

Je herkent een patroon dat we de spelers te vroeg afschrijven? Tsja, we zijn al 4 jaar geen kampioen geworden (en lijken dit jaar al vroegtijdig af te haken), dus ik zie een ietwat ander patroon.

Het moet toch ergens aan liggen? We zijn gewoon weer niet goed genoeg en hebben daarnaast een vrij dramatisch aankoopbeleid gevoerd. Keiharde feiten.

Huntelaar schiet er wel weer één in en ook Suarez was weer goed voor een goal. Normaliter moet je met 2 uitgoals een overwinning kunnen pakken, maar bij ons is dat dus weer anders. Huntelaar heeft het moeilijk, maar daar ligt het grote probleem dus niet.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 06, 2008 10:46 am

Ik vind deze goal van Klaas echt niet boeiend. Leuk als je iedere week scoort maar bij 4-0... kom op..
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 10:49 am

Zeker niet, maar het is onzin om af te geven op de spitsen. Die jongens schieten iedere wedstrijd 1 of meerdere keren raak. Het gaat met bevliegingen gepaard, maar ze zitten wel. Tegen Heerenveen hadden we er alleen wel 10 om de oren kunnen krijgen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma okt 06, 2008 10:54 am

Jim schreef:
Ik heb van begin af aan gezegd dat Cvitanich geen buitenspeler is. Ik dacht wel dat hij het er desondanks beter zou doen dan Leonardo, maar als linksbuiten is dat tot dusver niet bepaald het geval.
Peter schreef:Je herkent een patroon dat we de spelers te vroeg afschrijven? Tsja, we zijn al 4 jaar geen kampioen geworden (en lijken dit jaar al vroegtijdig af te haken), dus ik zie een ietwat ander patroon.

Het moet toch ergens aan liggen? We zijn gewoon weer niet goed genoeg en hebben daarnaast een vrij dramatisch aankoopbeleid gevoerd. Keiharde feiten.

Huntelaar schiet er wel weer één in en ook Suarez was weer goed voor een goal. Normaliter moet je met 2 uitgoals een overwinning kunnen pakken, maar bij ons is dat dus weer anders. Huntelaar heeft het moeilijk, maar daar ligt het grote probleem dus niet.
Dramatisch was het transferbeleid afgelopen zomer. Dit seizoen hebben we vier goede spelers gehaald. Wat echter wel problematisch is is dat we die 6,5 miljoen voor Oleguer en Sno beter in een echt goede mandekker hadden kunnen steken.

Jim

Bericht door Jim » ma okt 06, 2008 10:57 am

Peter schreef: Huntelaar heeft het moeilijk, maar daar ligt het grote probleem dus niet.
Nee, natuurlijk ligt daar het probleem niet.
Na de uitwedstrijd bij Borac schreef ik dit:
Jim schreef: In dat soort potjes geeft de aanvalskracht van Ajax de doorslag en krijg je regelmatig hoge uitslagen. Zoals bijvoorbeeld tegen clubs als IK Start en Borac.
Het gaat echter om de wedstrijden tegen tegenstanders die wel in staat zijn Ajax het vuur aan de schenen te leggen. Win je die wedstrijden ook.
Als de verdediging en middenveld daadwerkelijk getest en onder druk worden gezet. Dan heb ik nog steeds gerede twijfels bij de kracht/kwaliteit van die linies.
In die linies mist Ajax vooral meedogenloze spelers. En dat kost simpelweg teveel punten.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 06, 2008 10:57 am

goodfella schreef:Dat heeft alles met instelling te maken. Spelers die scherp zijn nemen de bal beter aan dan spelers die met een mooi weer mentaliteit het veld instappen.
Daar geloof ik dus niets van. Die spelers willen best. De frustratie en de teleurstelling dropen eraf.
Je maakt mij bovendien niet wijs dat Heerenveen op elke positie een betere speler heeft staan dan Ajax. Om eerlijk te zijn zou ik geen enkele speler van Heerenveen bij dit Ajax willen zien.
Heerenveen speelde tactisch slim, het maakte gebruik van de ruimte die Ajax weggaf. De verdedigers van Ajax verstaan hun vak niet en de middenvelders handelen zo traag, dat je er al snel een voet tussen krijgt. Heerenveen werd eigenlijk amper op de proef gesteld, Ajax maakte zelf de fouten wel. Het syteem dat Heerenveen speelde is relatief simpel, mits de spelers de tactische discipline opbrengen. Heerenveen hoefde zelf het spel niet te maken, dat liet het aan Ajax over. Ajax had -typerend- ook meer balbezit. Ik zou het kwaliteitsverschil tussen Ajax en Heerenveen trouwens niet overschatten. Bij Ajax lopen genoeg middelmatige spelers rond.

peter

Bericht door peter » ma okt 06, 2008 10:58 am

Ik vind het prima dat je Cvitanich al als een goede aankoop neerzet, maar voorlopig komt hij niet uit de verf. Tuurlijk, hij is een centrumspits, maar men is nu ook wel op het punt aangekomen dat men voor dat geld beter een mandekker had kunnen kopen. Dan hadden we dat geld van Oleguer en Sno ook nog eens kunnen steken in een linkercentrale verdediger, die eventueel ook als linksback kan. Sulejmani zal ook heus een goeie aankoop zijn, maar het gaat om de balans. 30 miljoen investeren en dan nog met 5-2 op de kloten krijgen en met 7 puntjes na 5 wedstrijden staan is schandalig. Falend aankoopbeleid? Jazeker dus. Vorig jaar dan? Ja, vorig jaar ook.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma okt 06, 2008 11:03 am

Vorige zomer was Suárez de enige aankoop die iets toevoegde aan Ajax. Dit seizoen hebben we Enoh, Sulejmani, Aissati en Cvitanich erbij. Dat Oleguer en Sno er niets van bakken en we een goede verdediger hadden moeten halen, betekent voor mij niet dat het transferbeleid even slecht als vorige zomer was. De consequenties kunnen inderdaad zwaar zijn, ja.

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 06, 2008 11:15 am

Een 1 is een zware onvoldoende, maar een 4 is dat ook Thomas...

Maar ik zie het allemaal niet zo somber in, en volgens mij ben ik de enige...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 06, 2008 11:17 am

De consequenties zijn inderdaad zwaar, Thomas. Onbegrijpelijk dat Ajax niet heeft geïnvesteerd in twee sterke verdedigers. Maar dat is al zo vaak gezegd.
Sulejmani is een goede speler en Cvitanich zal dat ook wel zijn (zie het er voorlopig niet aan af), maar m.i. heeft Van Basten de verkeerde prioriteiten gesteld. Dat heb ik voor dit seizoen al aangegeven. Nu ziet hij ongetwijfeld dat hij in verdedigend opzicht een probleem heeft (of hij moet blind zijn), maar nu is het geld op.
De wedstrijd van gisteren maakt ook duidelijk dat Ajax spelers mist die het voortouw nemen. Het zijn allemaal beste jongens, maar een leiderstype zit er niet bij. Dat is lastig. De meesten snappen het zelf amper, laat staan dat ze anderen kunnen neerzetten. De beste spelers (Suarez, KJH) zijn bovendien vooral met hun eigen prestatie bezig, zo zitten ze in elkaar.
Maar het grootste probleem blijf ik toch vinden de gebrekkige organisatie. Het ontbreken van een raamwerk waarbinnen spelers hun werk moeten doen. Of, zoals Cruijff altijd zei: hun taak. Je ziet dat de spelers lopen te zwemmen, ze weten niet wat ze moeten doen en wanneer of waar. Met als gevolg dat ze er niet even niet zijn als dat moet. Het beste voorbeeld daarvan is Urby. Het is heel gemakkelijk om hem nu af te schilderen als een geboren loser, maar die jongen kan heus wel wat en hij wil ook wel. Hij maakt alleen consequent de verkeerde keuzes omdat hij niet genoeg houvast heeft. Tenminste, zo zie ik dat (voorlopig, ik geef hem nog het voordeel van de twijfel).

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » ma okt 06, 2008 11:26 am

joey schreef: Tenminste, zo zie ik dat (voorlopig, ik geef hem nog het voordeel van de twijfel).
Blijft toch fascinerend om te zien dat sommige spelers al worden afgeschreven voordat ze een bal hebben geraakt bij Ajax en anderen een soort oneindig krediet hebben. :hypocrite.gif:

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 06, 2008 11:31 am

Thomas schreef:Vorige zomer was Suárez de enige aankoop die iets toevoegde aan Ajax. Dit seizoen hebben we Enoh, Sulejmani, Aissati en Cvitanich erbij. Dat Oleguer en Sno er niets van bakken en we een goede verdediger hadden moeten halen, betekent voor mij niet dat het transferbeleid even slecht als vorige zomer was. De consequenties kunnen inderdaad zwaar zijn, ja.
Ik blijf vinden dat er deze zomer prima is ingekocht. Een echte kwaliteitsinjectie. Als Sulejmani, Aissati, Oleguer en Enoh fit zijn en mee kunnen doen, dan staat er al een heel andere ploeg dan vorig jaar - en dat gaan we ook nog wel zien.

Maar het had écht kunnen worden gecompleteerd met een goede, sterke en liefst ervaren mandekker erbij. Het stomme is: het leek er ook op dat die zou komen. Ajax wilde na Oleguer nóg een verdediger van kaliber - en dat moest dan meer een mandekker zijn.

Prima. Als die was gekomen, was ik echt overtuigd geweest van deze selectie.

Maar die verdediger kwam dus uiteindelijk toch niet, en het is heel veelzeggend hoe schouderophalend Ajax dat geaccepteerd heeft. Wielaert afgeketst? O, jammer, dan pakken we Sno er nog effe bij, en dan is de selectie rond. Ongelooflijk. Dan blijf je dus met een verdedigend probleem zitten: sowieso een mandekker te weinig, om nog maar te zwijgen over de gaten die er vallen als er een verdediger wegvalt.

Nogmaals: op zich goed ingekocht. Als Sulejmani, Aissati, Enoh en Oleguer terug zijn, staat er echt wel een mooi ploegje - alleen dan blijft die pure mandekking nog steeds het kwetsbare punt, en dat had niet gehoeven. Heel frustrerend dat Ajax uitgerekend dát aspect van het voetbal wederom niet op waarde heeft geschat, na een seizoen met 45 tegengoals in de Eredivisie.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op ma okt 06, 2008 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 06, 2008 11:33 am

Real Ajax schreef:Blijft toch fascinerend om te zien dat sommige spelers al worden afgeschreven voordat ze een bal hebben geraakt bij Ajax en anderen een soort oneindig krediet hebben. :hypocrite.gif:
Dat is bekend, ja. Is bij Ajax een gegeven.

K.
Still alive...

bryan

Bericht door bryan » ma okt 06, 2008 11:35 am

Spelers uit de eigen opleiding kunnen niks fout doen in de ogen van de club (en fans).

Plaats reactie