SC Heerenveen - Ajax 05-10-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 05, 2008 7:55 pm

Groningen en NEC krijgen we nu dus thuis. We zullen uit een ander vaatje moeten tappen, want anders wordt het wel heel penibel.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo okt 05, 2008 7:56 pm

Izmailov schreef:
Van Basten woedend op spelers
Trainer Marco van Basten had vanavond na afloop van de nederlaag van Ajax tegen Heerenveen (5-2) geen goed woord voor zijn ploeg over. ''Dit was echt een wanprestatie. Het is voor mij echt onbegrijpelijk dat ze zich zo hebben laten afslachten.''

'Oorwassing'

''Het is misschien raar dat ik dit zeg. Maar ik heb me afgevraagd of ze voor het eerst in de regen voetbalden. Zo'n oorwassing heb ik nog nooit meegemaakt. We moeten ons voor deze prestatie schamen.

'Mooiweervoetballers'

Na acht minuten stonden we al met 2-0 achter en daarna was het heel vreemd om te zien dat spelers die bij Ajax voetballen niet beter dan hun tegenstander zijn. Op deze manier krijg je echt de bevestiging over waarom ze ''mooiweervoetballers'' worden genoemd. Ik miste absoluut de wil om te winnen. Zo zijn ze kennelijk opgeleid.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/spor ... _leer.html
Ik zou bijna willen zeggen: Onder welke steen heb jij gezeten, Marco.

Het hele team behalve Sulejmani en Suarez bestaan uit middelmatige voetballers. Komt Van Basten er nu pas achter?

Frank

Bericht door Frank » zo okt 05, 2008 9:10 pm

brigade zuid schreef:Is dit de slechtse seizoensstart ooit eigenlijk?
Blijkbaar vroegen ze zich bij de VI hetzelfde af:
Op twee na slechtste competitiestart ooit voor Ajax

05/10/2008 21:38

Ajax maakt één van de slechtste competitiestarts in zijn Eredivisiehistorie door. Na vijf wedstrijden verzamelde de ploeg van trainer Marco van Basten pas zeven punten.

In het seizoen 1996/97 gingen de Amsterdammers voor het laatst zo slechts van start in de Eredivisie. Ook toen stond de puntenteller na vijf optredens op zeven punten. De doelcijfers waren toen een tikkeltje minder dan in deze jaargang: 2-4 om 9-9.

Bekeken over de eerste vijf competitieduels van een seizoen deed Ajax het alleen in het seizoen 1964/65 slechter dan nu. Toen sprokkelden de Amsterdammers onder leiding van trainer Vic Buckingham vier punten bijeen (doelcijfers 8-11).

Ajax kreeg zondag tegen SC Heerenveen (5-2 verlies) voor het eerst sinds zeven jaar weer vijf doelpunten om de oren in een Eredivisiewedstrijd buiten de eigen Amsterdam Arena. Op 24 oktober 2001 verloor de club met 5-1 van... SC Heerenveen.
Slechtste competitiestarts ooit van Ajax

Seizoen D W G V Pnt V-T
1964/65 5 1 1 3 4 8-11
1996/97 5 2 1 2 7 2-4
2008/09 5 2 1 2 7 9-9
2005/06 5 2 1 2 7 9-8
1958/59 5 2 1 2 7 9-8
2000/01 5 2 1 2 7 10-7
1988/89 5 2 1 2 7 11-8
1960/61 5 2 2 1 8 13-13
1959/60 5 2 2 1 8 12-7
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo okt 05, 2008 9:30 pm

Ik had er vanmiddag niets van gezien, maar ben blij toe. Ik zag net een stukje van de integrale herhaling op Eredivisie live, en heb me continu geërgerd. Maar niet alleen aan Ajax. Wat is die Vink toch een arrogante prutser. De beste van Nederland? Triest is het.

Ik heb er niet voldoende van gezien om verder over de wedstrijd te oordelen, maar ik geloof graag dat het een terechte nederlaag was. Alleen al dat interview met Van der Wiel deze week, waarin hij z'n neus ophaalt voor het verdedigen.

Maar hoe je het ook wendt of keert: 5-2 is gewoon een blamage, en duidelijk is dat van de nederlaag in Tilburg niets geleerd is.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

bryan

Bericht door bryan » zo okt 05, 2008 9:37 pm

Over de verdedigers: je hebt met Vertonghen, Oleguer, Mac Intosh, Alderweireld prima centrumverdedigers.
Dat zijn geen toppers.

Na het stoppen van Blind heeft Ajax eigenlijk maar drie echt goede centrumverdedigers gehad. Chivu, Escude en Stam. En geen van die drie kwamen uit de eigen opleiding, dat is het meest zorgwekkend. Aanvallende middenveldertjes leiden we zat op, maar verdedigers? Wie was de laatste goede centrumverdediger uit de eigen opleiding? Frank de Boer in 1988. 20 jaar geleden zowat.

(En heb je een keertje het geluk dat je een Escude hebt, dan wordt ie niet goed geacht en verkocht. :confused.gif:)
Laatst gewijzigd door bryan op zo okt 05, 2008 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Duke

Bericht door Duke » zo okt 05, 2008 9:39 pm

Van Basten wil niet bij dit Ajax horen
Door MAARTEN WIJFFELS

HEERENVEEN - Op dezelfde stoel waar Ruud Gullit ooit zijn Feyenoord-elftal tot de grond toe afbrandde, liet Marco van Basten geen spaan heel van Ajax.

De trainer van de Amsterdamse club was in de perszaal van het Abe Lenstra-stadion gisteren weer even de topspits van AC Milan die een hoge standaard hanteert en een hekel heeft aan verliezen.

Van Basten maakte zijn eigen spelers na de 5-2 nederlaag zo klein en hij fileerde ze met zoveel venijn, dat het leek of hij met een samoeraizwaard een goudvisje doorkliefde.

,,Dit is voor mij een totaal nieuwe ervaring,’’ schamperde de coach, die in zijn vier jaar bij het Nederlands elftal nooit zo voor de dag kwam. ,,Ik ben nooit zo afgeslacht als hier is gebeurd. Ik begrijp er he-le-maal niets van dat je je als speler van Ajax zo laat vernederen. Ik zat nog niet op mijn stoel of we stonden al 2-0 achter. Vervolgens zie je nauwelijks een reactie van het elftal. Sorry dat ik het zeg, maar ik had steeds het idee: deze jongens spelen voor het eerst in de regen. Elkaar aan staan kijken, niets doen om elkaar te helpen. Ze reageerden heel vreemd. Beschamend gewoon.’’

Voor de trip naar Friesland zette Van Basten in op de eerste competitiezege in een uitwedstrijd. ,,Tegen Willem II werden we overlopen en deze nederlaag buitenshuis is al even verdiend. Het is voor mij de bevestiging dat deze spelers niet worden opgeleid in mentale weerbaarheid. Het zijn mooiweervoetballers. We hebben mentaliteit nodig. En kwaliteit.’’

Wat dat laatste betreft, kon Van Basten wijzen op zijn omzetting in de pauze. Hij offerde toen bij een 2-0 achterstand een verdediger, Silva, voor een extra aanvaller, Rommedahl, en dacht het initiatief in de wedstrijd terug te krijgen door achterin één op één te spelen.

Heerenveen-coach Trond Sollied liet zijn elftal echter niet terugtrekken, maar bestreed de Ajax-voorhoede bestaande uit Rommedahl, Klaas-Jan Huntelaar, Dario Cvitanich en Luis Suárez ook gewoon man tegen man. Met Kristian Bak Nielsen als meest opvallende krijger. De Deen maakte zijn rentree na tien maanden blessureleed en ridiculiseerde alle theorieën over wedstrijdritme. Hij vrat Huntelaar bijna letterlijk met huid en haar op.

Van Basten: ,,Dat geeft misschien nog wel het meest te denken. Dat de spelers van Ajax individueel ook al niet eens meer de meerdere zijn van die van Heerenveen. Een ploeg waarvan je vooraf weet dat ze het vooral van kracht moet hebben.’’

Met die laatste opmerking deed de kokende trainer de realiteit geweld aan. Zeker de laatste jaren staat Heerenveen behalve om kracht óók bekend om attractief en technisch voetbal. Gespeeld door raspaardjes als Sulejmani, Pranjic, Alves en de lepe oude vos Gerald Sibon, gisteren maker van anderhalve goal, want zijn 1-0 na vijf minuten werd uiteindelijk officieel gerekend als eigen doelpunt van Bruno Silva.

Vorig jaar zat Van Basten als bondscoach bij Heerenveen - Ajax op de tribune, toen de Friezen aan de hand van Sulejmani een voorstelling weggaven. Maar paal en lat stonden een zege toen in de weg.

Voordat Van Basten zijn selectie op het hakblok legde, bezocht hij na afloop eerst de kleedkamer van arbiter Vink. ,,We hebben niet door de arbitrage verloren,’’ zei hij. ,,Ik vond het alleen discutabel dat wij twee gele kaarten kregen bij de penalty’s en die speler van Heerenveen niet. Grindheim ontsnapte zo aan rood, terwijl Van der Wiel wel het veld af moest. Dat was redelijk discutabel, maar Vink zei me dat hij naar eer en geweten heeft gefloten.’’

Terwijl Van Basten bij Vink naar binnen ging, trok Sibon de deur van de Heerenveen-kleedkamer open onder het slaken van de kreet: ‘Lekkerrrrr Boys’. Een andere uitblinker, Pranjic, woog ondertussen bij de pers de kansen van de Friezen in deze competitie. ,,Ik ben benieuwd hoe ver we kunnen komen nu Ajax en Feyenoord niet top zijn en PSV minder sterk is dan vorig seizoen,’’ zei de man die nog in elke wedstrijd scoorde. ,,Ik hoop dat we kampioen kunnen worden.’’
www.sportwereld.nl

Salvador Dali

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo okt 05, 2008 9:49 pm

bryan schreef: Dat zijn geen toppers.

Na het stoppen van Blind heeft Ajax eigenlijk maar drie echt goede centrumverdedigers gehad. Chivu, Escude en Stam. En geen van die drie kwamen uit de eigen opleiding, dat is het meest zorgwekkend. Aanvallende middenveldertjes leiden we zat op, maar verdedigers? Wie was de laatste goede centrumverdediger uit de eigen opleiding? Frank de Boer in 1988. 20 jaar geleden zowat.

(En heb je een keertje het geluk dat je een Escude hebt, dan wordt ie niet goed geacht en verkocht. :confused.gif:)
Vertonghen is een topper en Oleguer is beperkt, voor een stempel op de rest vind ik het te vroeg. Heitinga en VD Wiel vind ik ook recente spelers die in dat rijtje thuishoren, Escude mag van mij niet in dat rijtje met Stam en Chivu.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo okt 05, 2008 9:50 pm

Rishi schreef:Huh? Davids Perez Luque goede voetballers?
Wil je zeggen van niet?

Ronald!

Bericht door Ronald! » zo okt 05, 2008 9:54 pm

Vedette-10- schreef:Wil je zeggen van niet?
:aai.gif:

Duke

Bericht door Duke » zo okt 05, 2008 9:57 pm

Nee hè, niet weer!

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 05, 2008 10:17 pm

De reactie van Van Basten op deze wanvertoning kan ik op zich wel waarderen. Brand ze maar eens echt goed af. Misschien dat de boodschap dan een keer overkomt?

Inmiddels staan we na 5 wedstrijden in de competitie al redelijk met onze rug tegen de muur. En de eerstvolgende wedstrijd is in eigen huis tegen koploper Groningen. Die moeten we dus echt gewoon winnen maar dat zal niet meevallen. In Groningen staat er namelijk gewoon weer een goede ploeg.
Nil volentibus arduum

MVH

Bericht door MVH » zo okt 05, 2008 10:21 pm

Over 2 weken hebben we Gabri terug. Sorry, meer positiefs kan ik even niet bedenken.

Beloki

Bericht door Beloki » zo okt 05, 2008 10:22 pm

Ik kan niet wachten tot Aissati wat voetbal in deze ploeg kan brengen.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo okt 05, 2008 10:38 pm

Als je verwacht dat hij onze ploeg gaat redden heb ik slecht nieuws voor je. Dat gaat namelijk niet gebeuren. Ik verwacht dat hij tot de winterstop sowieso weinig in actie zal komen.
Nil volentibus arduum

bryan

Bericht door bryan » zo okt 05, 2008 10:56 pm

Vedette-10- schreef:
bryan schreef: Dat zijn geen toppers.

Vertonghen is een topper en Oleguer is beperkt, voor een stempel op de rest vind ik het te vroeg. Heitinga en VD Wiel vind ik ook recente spelers die in dat rijtje thuishoren, Escude mag van mij niet in dat rijtje met Stam en Chivu.
Nou ja, Vertonghen een topper... ik ben er totaal niet mee eens.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo okt 05, 2008 11:04 pm

Ik zie in hem een topper.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 06, 2008 2:44 am

Ik vind Vertonghen ook een topper, maar dan vooral als middenvelder. Als linksback is hij degelijk, maar op het middenveld voegt hij veel meer toe en komen zijn kwalieiten veel meer/beter tot uiting.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 06, 2008 5:34 am

Vedette-10- schreef:Vertonghen is een topper en Oleguer is beperkt, voor een stempel op de rest vind ik het te vroeg.
Eh, en voor een stempel op Oleguer is het niet te vroeg...?

K.
Still alive...

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma okt 06, 2008 7:04 am

Trab schreef:Het probleem bij Ajax is dat we met Urby en Silva 2 voetballende backs hebben. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar dan moet je wel met de punt naar achteren spelen op het middenveld. Dan kunnen de backs aanvallend hun gang gaan en kan de centrale middenvelder blijven hangen zodat je centraal altijd een blok van 3 hebt.
Als Urby of Silva nu mee naar voren gaat en er wordt balverlies geleden, moet 1 van de centrale verdedigers uitwijken naar de buitenkant en staan we in het centrum vaak heel kwestbaar. Zie de goal van Beerens vandaag.
Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in. Maar we spelen, als het goed is, al met 2 controleurs op het middenveld en dus in feite met een blok van 4. Die 2 controleurs zijn juist de 2 scharnierpunten, waar langs de verdedigers moeten kunnen inschuiven, zonder dat ze zich echt zorgen hoeven te maken over hun zone. Die overnemen of backup kunnen geven aan de verdediging. En zelfs met die 2 man lukt het niet, zucht...
bryan schreef: Dan moet je misschien 4-4-2 gaan spelen in zo'n wedstrijd. Kan je gelijk Cvivitiininaivich naast Huntelaar zetten in de spits. Kan die jongen ook wat betekenen.
Cvitanich lijkt me zo'n spits voor in de 16, eentje die op zijn kansjes loert. Heb je dus grote kans dat ze mekaar in de weg gaan lopen volgens mij. Dat gebeurde gistermiddag al in de 2e helft. Komt een voorzet van links, Cvitanich krijgt de bal compleet verkeerd op zijn kop en de bal vliegt hoog over de lat. Terwijl Huntelaar in het verlengde van de voorzet, anderhalve meter naast Cvitanich, de bal vrij voor het inkoppen heeft. Tja...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma okt 06, 2008 8:50 am

Mr. Ajax schreef:Ik vind Vertonghen ook een topper, maar dan vooral als middenvelder. Als linksback is hij degelijk, maar op het middenveld voegt hij veel meer toe en komen zijn kwalieiten veel meer/beter tot uiting.
Dat vind ik niet. Hij kan voetbal van achteruit verzorgen, het is onnodig dat je nog een verdediger achter hem neerzet. Ik vind dus dat hij in het hart van de verdediging thuishoort, omdat hij in de as thuishoort(betrouwbaar is) en dus kan zorgen voor geraamte in de ploeg.
Kowalczyk schreef:
Eh, en voor een stempel op Oleguer is het niet te vroeg...?

K.
Nee, die ken ik ook al uit zijn Barca periode en ik wist al vantevoren dat dit geen (potentiele) kaliber Jaap Stam centrumverdediger was. Ik had veel liever Boulahrouz zien komen, maar helaas is hij niet binnengehaald.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » ma okt 06, 2008 9:21 am

Marillion schreef:De reactie van Van Basten op deze wanvertoning kan ik op zich wel waarderen. Brand ze maar eens echt goed af. Misschien dat de boodschap dan een keer overkomt?
Inderdaad. Zijn "voor de eerste keer in de regen spelen" opmerking is nu al een klassieker.

Na de 2-0 heb ik de "tv" maar uitgezet. Als je zo verdedigt heeft het gewoon geen zin. Wel mazzel voor Oleguer dat hij niet speelde gisteren, want die was hier gewoon tot zondebok gebombardeerd, en nu kan er eens met een wat kritischere blik gekeken worden naar supermegatopperwereldtalenten als Van der Wiel en Vermaelen (geen slechte voetballers maar weer zo ontzettend omhoog geschreven.) :1evil.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 06, 2008 9:42 am

Marillion schreef:De reactie van Van Basten op deze wanvertoning kan ik op zich wel waarderen. Brand ze maar eens echt goed af. Misschien dat de boodschap dan een keer overkomt?
Ja, dat zal helpen. Echt, de schuld afschuiven, dat is de oplossing. :aai.gif:

Alsof Van Basten er zelf nooit met de pet naar gegooid heeft. Kom op, zeg. Hij had gewoon geluk dat hij in sterkere ploegen speelde. Hoewel, VVV-Ajax 3-0, in de sneeuw, was hij daar niet bij? :excited.gif: Hoe dan ook, hij moet niet net doen alsof hij elke wedstrijd alles gaf, want daar was geen sprake van. Als speler van Ajax koos hij zijn wedstrijden juist uit (vergelijk Zlatan).

Overigens geloof ik niet eens dat de spelers er met de pet naar gooiden. Ik vond ze geagiteerd overkomen, ze wilden wel maar het lukte niet. Ik kijk naar een Cvitanich en zie een speler die best wil maar geen idee heeft wat hij moet doen. Dus rent hij maar wat rond en loopt hij steeds waar hij niet moet lopen. En zo waren er wel meer spelers. Er staat totaal geen team, er is geen systeem, het is wachten op de bevlieging van Suarez. Misschien kan Van Basten dáár eens iets aan doen.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » ma okt 06, 2008 9:46 am

Dan kunnen ex-voetballers maar beter nooit trainer worden
I think I lost my fucking headache

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 06, 2008 9:52 am

bryan schreef:
Over de verdedigers: je hebt met Vertonghen, Oleguer, Mac Intosh, Alderweireld prima centrumverdedigers.
Dat zijn geen toppers.

Na het stoppen van Blind heeft Ajax eigenlijk maar drie echt goede centrumverdedigers gehad. Chivu, Escude en Stam.
Als je het over kwaliteiten als mandekker hebt, hoort Escudé niet in dat rijtje, maar Grygera en Bergdølmo weer wel.

Hoe dan ook: ik ben het met je punt eens en ook je opmerking over het opleiden van mandekkers klopt (helaas).

K.
Still alive...

Lionel

Bericht door Lionel » ma okt 06, 2008 9:59 am

joey schreef:
Ja, dat zal helpen. Echt, de schuld afschuiven, dat is de oplossing. :aai.gif:

Alsof Van Basten er zelf nooit met de pet naar gegooid heeft. Kom op, zeg. Hij had gewoon geluk dat hij in sterkere ploegen speelde. Hoewel, VVV-Ajax 3-0, in de sneeuw, was hij daar niet bij? :excited.gif: Hoe dan ook, hij moet niet net doen alsof hij elke wedstrijd alles gaf, want daar was geen sprake van. Als speler van Ajax koos hij zijn wedstrijden juist uit (vergelijk Zlatan).

Overigens geloof ik niet eens dat de spelers er met de pet naar gooiden. Ik vond ze geagiteerd overkomen, ze wilden wel maar het lukte niet. Ik kijk naar een Cvitanich en zie een speler die best wil maar geen idee heeft wat hij moet doen. Dus rent hij maar wat rond en loopt hij steeds waar hij niet moet lopen. En zo waren er wel meer spelers. Er staat totaal geen team, er is geen systeem, het is wachten op de bevlieging van Suarez. Misschien kan Van Basten dáár eens iets aan doen.
Wat een hoop onzin in 1 post Joey!

Tuurlijk is het niet DE oplossing om spelers af te branden! Zegt MvB dat het de oplossing is? Maar misschien dat de spelers wakker worden. Want als je in de rust jezelf niet kunt motiveren om de spelers van Heerenveen geen milllimeter ruimte te geven weet ik het ook niet meer... Ik zou geen trainer nodig hebben hoor...

En omdat MvB er ooit een paar keer met de pet naar heeft gegooid mag hij nu niks zeggen? Kom eens heel snel met wat beters zeg!

Een Cvitanich wilde inderdaad heel erg graag. Dat hij linksbuiten speelde zal vast niet geholpen hebben aan zijn vertrouwen... maar hij leek gisteren op de spits uit de C15 van mijn plaatselijke voetbalclub! Balaannames niet goed, kopballen verkeerd getimed, passes die niet aankwamen...

En niet alleen bij hem. Bij iedereen. Dan kan je nog zo een leuk systeem bedenken als trainer, als de spelers geen pass kunnen geven van a naar b houdt het op he...
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie