PSV 2008 - 2009
AFELLAY WEIGERT OM PERSOONLIJKE REDENEN PIJNSTILLENDE INJECTIE
TEGENVALLERS VOOR PSV
LIVERPOOL, woensdag
Het feit dat PSV na een alleszins acceptabele seizoensstart momenteel zwak speelt, is spijtig genoeg voor de Eindhovenaren tot aan de boorden van de Mersey doorgedrongen. „Ze zijn niet echt in vorm en lijken vertrouwen te missen”, sprak Liverpool-coach Rafael Benitez in de aanloop naar het Champions Leagueduel van vanavond. Tot overmaat van ramp kon de Spanjaard ook nog melden dat hij over een volledig fitte selectie beschikt en landde de Nederlandse landskampioen met een vertraging van 2,5 uur zonder meesterbrein Ibrahim Afellay op John Lennon Airport.
De conclusies over het huidige niveau van PSV werden door de 48-jarige succescoach, die vanavond voor de 250e keer de opstelling van Liverpool bepaald, met respect uitgesproken. Geheel conform de etiquette onder de voetbalcoaches liet de Madrileen weten dat hij ondanks de voor hem gunstige voortekenen geen makkelijke wedstrijd verwacht. „PSV zal goed georganiseerd voor de dag komen en proberen op de counter toe te slaan. Daar moeten wij voor oppassen.” Dat PSV twee jaar geleden in vier duels, twee keer in de groepsfase van de Champions League en later in de kwartfinale van hetzelfde toernooi, niet tegen zijn elftal wist te scoren, doet Benitez niets. „Er is sindsdien wel wat veranderd bij PSV.”
De voetbalprofessor, Benitez was één van de eerste coaches die aan de hand van computermodellen en medische gegevens de fitheid van spelers gingen beoordelen, denkt dat de gedeelde koploper van het Premiership vanavond niet met een misplaatst gevoel van onoverwinnelijkheid aan het duel zal beginnen. „We krijgen tot nu toe veel complimenten, maar het is belangrijk om ook dan rustig te blijven. PSV is niet voor niets al enkele jaren de beste club in de Nederlandse eredivisie.”
De afwezigheid van de aan zijn teen geblesseerde Afellay, hij besloot ’s ochtends na samenspraak met de medische staf dat afreizen naar Liverpool geen zin had, was tijdens de persconferentie van Benitez nog geen issue. Enkele uren later was dat vanzelfsprekend wel het geval. „Tot vanochtend heb ik gehoopt dat Ibi mee zou gaan, maar helaas is dat niet het geval”, vertelde Stevens vlak voor de laatste training op Anfield Road. „Een pijnstillende injectie zou in dit geval een optie zijn, maar voor Ibi is het geen keuze. Daar heb ik respect voor.”
De Limburger heeft niet het gevoel dat zijn spelers, zoals collega Benitez heeft geconcludeerd, momenteel wat zelfvertrouwen ontberen. „Ik heb daar niets van gemerkt. Een elftal dat geen zelfvertrouwen heeft creëert niet zo veel kansen als wij zaterdag tegen FC Volendam. Dat we er vervolgens maar eentje benutten is niet goed voor het vertrouwen, maar ik heb niet het gevoel dat het speelt.” Hoe PSV het dit seizoen nog ongeslagen en in Engeland luidruchtig geprezen Liverpool wil proberen te verrassen liet de coach in het midden. De suggestie dat het logisch lijkt om in de 250e Europese wedstrijd van PSV voor wat extra defensieve zekerheid te kiezen wuifde hij weg. „We zullen uitgaan van onze eigen kwaliteiten.”
Blij met de punten ...
www.bndestem.nlAfhaken van Afellay is grote tegenvaller voor PSV
door Frans van den Nieuwenhof. woensdag 01 oktober 2008 | 07:16 |
VOETBAL - Cruciaal zal het duel met Liverpool niet worden voor PSV, van groot belang wel.
Al was het maar mentaal. Een goed resultaat, of althans een goede wedstrijd, kan de landskampioen de overtuiging geven dat er van een sportieve inzinking helemaal geen sprake is. Mede daarom was het afhaken van Ibrahim Afellay gisterochtend een grote tegenvaller.
Trainer Huub Stevens wilde niet ingaan op de vraag of hij boos of teleurgesteld was, nadat Afellay zich met een teenblessure had afgemeld. "Ik had tot vanochtend wel op Ibi gerekend. Het is zíjn keuze om niet mee te spelen", zei Stevens gisteravond op Anfield Road.
Binnen PSV waren de twijfels over de ernst van de blessure van Afellay waarneembaar.
Volgens insiders had de middenvelder vanavond best kunnen spelen, hetzij door zijn voet stevig te verbinden, hetzij met een pijnstillende injectie. "Voor Ibi was een injectie geen optie. Dat moeten we waarderen en respecteren", aldus Stevens.
Ook de voorgeschiedenis van de blessure riep vragen op. Afellay werd anderhalve week geleden tegen AZ geraakt op zijn kleine teen. Daarbij werd een kneuzing vastgesteld. Hij liet het duel tegen Jong PSV aan zich voorbijgaan, maar trainde de donderdag daarop wel volledig mee. Zaterdag tegen Volendam ontbrak Afellay andermaal. Toen al heeft hij de staf verteld, dat hij vier dagen later tegen Liverpool zou ontbreken. Afellay liep daarmee vooruit op een medisch oordeel over de ernst van de kwetsuur.
Stevens accepteert dat alleen een 'patiënt' het finale oordeel kan geven. Het was voor Afellay ook geen optie meer om de voet nog te laten behandelen of vanavond de warming-up in het stadion nog af te wachten.
Het duel op Anfield had voor Afellay een mooie gelegenheid kunnen zijn om eens te excelleren in een Champions-Leagueduel. Als PSV de tweede ronde van het toernooi nog wil bereiken, kan het zich vanavond eigenlijk geen nederlaag permitteren. Jan Kromkamp benadrukte dat het team alles wil doen om 'de nul' te houden. Verder wilde hij niet vooruit kijken. "Elke wedstrijd is cruciaal. We hebben er nog genoeg te gaan. Het zal moeilijk worden in deze poule, maar het is nog niet gedaan. Na onze slechte start willen we graag beter doen", vertelde de back die zijn oude club 'een favoriet voor het winnen van de Champions League' noemde.
PSV scoorde de voorbije twee jaren nooit tegen Liverpool. De vier duels leverden achtereenvolgens een 0-0, 0-2, 0-3 en 0-1 op. Volgens Kromkamp is Liverpool "nog sterker geworden" dan twee jaar geleden. "En toen waren ze al heel goed. Er zijn weer een paar heel goede spelers bijgekomen. Het is heel moeilijk om zwakke plekken te ontdekken bij ze."
De recente vorm van Liverpool is redelijk: de ploeg draait bovenin mee in het Premiership, maar opvallend genoeg boekte het moeizame en minimale overwinningen en kwam het thuis tegen Stoke City tot 0-0. Het zijn kleine bronnen waaruit PSV wat hoop kan putten voor vanavond. Stevens zal vanavond kiezen voor een extra versterking van de defensie. Hij valt niet terug op de variant van twee weken terug, toen Marcellis en Bréchet man-op-man speelden tegen de spitsen van Atlético Madrid.
"Maar hoe we ook geposteerd staan, het gaat erom dat we brengen wat wij kúnnen brengen. We weten dat Liverpool tactisch erg sterk is en speelt vanuit een goede organisatie en discipline. Het is heel moeilijk om tegen ze te spelen." PSV start wellicht met Lazovic, maar zonder Koevermans.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Wat moet ie dan doen? Weer open huis achterin met Brechet?
Dat Affelay niet speelt is wat mij betreft verstandig. Op basis van wat ik tot op heden heb gezien gaan ze in de CL dit jaar echt geen potten breken. Dan kun je zo'n belangrijke maar ook blessuregevoelige speler beter sparen voor de competitie waar je wel om de hoofdprijs speelt.
Dat Affelay niet speelt is wat mij betreft verstandig. Op basis van wat ik tot op heden heb gezien gaan ze in de CL dit jaar echt geen potten breken. Dan kun je zo'n belangrijke maar ook blessuregevoelige speler beter sparen voor de competitie waar je wel om de hoofdprijs speelt.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat Afellay niet speelt is logisch, maar ik zie totaal niet in waarom je volledig op de verdediging moet leunen. Hij kan dat hele middenveld wel volbouwen met Mendez, Simons, Culina, Bakkal en dan Amrabat en Dzsuzsak als 'spitsen', maar denk jij dat iets dergelijks gaat werken?
Ik heb het niet over open huis houden, maar ik ben altijd fan van het spelen in een bepaalde, beproefde opstelling. Een opstelling zonder spitsen vind ik beschamend en zou ik als Ajacied nooit accepteren van een trainer. Verder moet je Brechet gewoon niet opstellen als je denkt dat hij de zwakke schakel is.
Ik heb het niet over open huis houden, maar ik ben altijd fan van het spelen in een bepaalde, beproefde opstelling. Een opstelling zonder spitsen vind ik beschamend en zou ik als Ajacied nooit accepteren van een trainer. Verder moet je Brechet gewoon niet opstellen als je denkt dat hij de zwakke schakel is.
Hij gaat gewoon voor een punt. Tja, de schoonheidsprijs zal hij er niet mee verdienen maar dat zit er sowieso niet in.
Voor PSV is het zaak om te kijken of ze de 3e plek in de poule kunnen bemachtigen. Dat levert geld op want dan mogen ze nog door in de UEFA cup. En dat geld hebben ze gewoon heel hard nodig. Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij gaat proberen om het achterin dicht te gooien en te gokken op een counter met twee snelle buitenspelers.
Is het leuk om naar te kijken? Nee. Zou ik er als supporter vrolijk van worden? Nee. Maar ik begrijp het wel gezien de huidige vorm van PSV en het perspectief in deze poule.
Voor PSV is het zaak om te kijken of ze de 3e plek in de poule kunnen bemachtigen. Dat levert geld op want dan mogen ze nog door in de UEFA cup. En dat geld hebben ze gewoon heel hard nodig. Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij gaat proberen om het achterin dicht te gooien en te gokken op een counter met twee snelle buitenspelers.
Is het leuk om naar te kijken? Nee. Zou ik er als supporter vrolijk van worden? Nee. Maar ik begrijp het wel gezien de huidige vorm van PSV en het perspectief in deze poule.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
PSV krijgt het sowieso moelijk, want zonder Afellay is het qua creativiteit (en scorend vermogen) een heel armoedig elftal. Ik zou niet weten hoe je bij de goal zou moeten komen met de 11 namen die worden genoemd in de Telegraaf.
Isaksson
Kromkamp-Salcido-Brechet-Marcellis-Pieters
Culina-Simons-Bakkal
Amrabat-Dszudszak
Ik zou Mendez er in zetten. Dan heeft de Kop in ieder geval nog wat te doen in die eerste of tweede helft.
Isaksson
Kromkamp-Salcido-Brechet-Marcellis-Pieters
Culina-Simons-Bakkal
Amrabat-Dszudszak
Ik zou Mendez er in zetten. Dan heeft de Kop in ieder geval nog wat te doen in die eerste of tweede helft.

Dat is dus de vermoedelijke opstelling? Tja, je zou kunnen zeggen flikker Brechet er uit en gooi Lazovic in de aanval. Dan heb je voorin wat meer mogelijkheden en nog altijd 4 verdedigers plus een defensief blok op het middenveld.
Lazovic is zo uit mijn hoofd de enige speler die er niet in staat waarover je echt zou kunnen discussiëren. Koevermans heeft geen zin want dan moet je dichter bij de goal spelen. Hebben ze los van Affelay nog schorsingen of blessures?
Lazovic is zo uit mijn hoofd de enige speler die er niet in staat waarover je echt zou kunnen discussiëren. Koevermans heeft geen zin want dan moet je dichter bij de goal spelen. Hebben ze los van Affelay nog schorsingen of blessures?
Nil volentibus arduum
Afellay is minder blessuregevoelig geworden, maar helaas is hij nog net zo'n mietje als het pijn betreft. Vorig seizoen deed hij ook al zo moeilijk over een kleine blessure, onbegrijpelijk vind ik dat. Een kneuzing aan je grote teen is lastig (al valt daar mee te spelen, helemaal met een injectie), maar een kneuzing aan iedere andere teen is geen enkel probleem. Erg tegenvallend.
Daarbij heeft PSV onder Koeman tegen een Engelse ploeg (dacht Arsenal) al eens een opstelling gebruikt zonder spits en dat werkte goed, de tegenstander was toen aardig in verwarring. Bakkal zal dan wel door moeten schuiven voor ondersteuning voorin en Marcellis of Brechet moet dan doorschuioven naar het middenveld. Dat kunnen deze spelers wel, maar het is afwachten of het iets wordt.
PS: Wedstrijden in de CL tegen Liverpool zijn volgens mij zelden leuk om te bekijken, helemaal voor de objectieve(re) toeschouwer.
Ik ook.Marillion schreef:Ik kan me daarom wel voorstellen dat hij gaat proberen om het achterin dicht te gooien en te gokken op een counter met twee snelle buitenspelers.
Daarbij heeft PSV onder Koeman tegen een Engelse ploeg (dacht Arsenal) al eens een opstelling gebruikt zonder spits en dat werkte goed, de tegenstander was toen aardig in verwarring. Bakkal zal dan wel door moeten schuiven voor ondersteuning voorin en Marcellis of Brechet moet dan doorschuioven naar het middenveld. Dat kunnen deze spelers wel, maar het is afwachten of het iets wordt.
PS: Wedstrijden in de CL tegen Liverpool zijn volgens mij zelden leuk om te bekijken, helemaal voor de objectieve(re) toeschouwer.
Laatst gewijzigd door Baseman op wo okt 01, 2008 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer zet Stevens Brechet nu eens op het middenveld? Wel fijn dat hij kiest voor zijn aanvallers met potentie en prutsers als Lazovic en Koevermans op de bank houdt.
Wellicht wordt het zoiets:
Kromkamp, Salcido, Marcellis, Pieters;
Bakkal, Simons, Brechet;
Amrabat, Culina, Dzudzak;
Zou best eens kunnen werken. Het stijve centrum van Liverpool houdt niet van spitsen die wegtrekken uit het centrum.
Sowieso wellicht momenteel de beste opstelling. Kun je Afellay inbrengen op de plek van Culina.
Bakkal, Simons, Brechet;
Zou best eens kunnen werken. Het stijve centrum van Liverpool houdt niet van spitsen die wegtrekken uit het centrum.
Sowieso wellicht momenteel de beste opstelling. Kun je Afellay inbrengen op de plek van Culina.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Affelay zit thuis, lowie !!!Bertje schreef:Wanneer zet Stevens Brechet nu eens op het middenveld? Wel fijn dat hij kiest voor zijn aanvallers met potentie en prutsers als Lazovic en Koevermans op de bank houdt.
Bakkal, Simons, Brechet;

Blij met de punten ...
-